Koldpresset foder - er der noget godt ved det? Koldpresset foder - er der noget godt ved det?
Jeg er den heldige ejer af en meget kræsen unghund. Jeg har valgt at være (næsten) ligeglad, han får sit foder serveret 2 gange dagligt og så kan han vælge at spise det eller lade være. Han er nu 8 mdr og lever i bedste velgående, så han spiser vel det han skal
Jeg har været igennem et par forskellige mærker af tørfoder og jeg kan ikke se en præference for det ene eller det andet.
Vi har også prøvet råfodring, men det gider jeg ikke med en hund der spiser så meget on/off som han gør - der er alt for stort et spild de dage hvor han sultestrejker.
Nu skal jeg til at købe nyt foder og jeg faldt over det koldpressede (Lukullus eller makus mühle, hos zooplus). Umiddelbart tænker jeg at der er meget korn/ris i flere af produkterne og at der er ret lidt fedt i. Jeg er ikke bange for korn, men jeg tænker om det er for lidt fedt til en mager og småtspisende unghund?
Grunden til at jeg alligevel overvejer det er, at jeg forestiller mig at det koldpressede måske har en anden konsistens smag end det "almindelige" tørfoder?
Erfaringer med det koldpressede foder søges - har du prøvet det? Fungerede det godt?
Gad hunden spise det (det ligner lidt kedelige pap-stykker på billedet)?
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.082
Men efter et stykke tid begyndte han at gylpe ret meget af det op igen og vi endte med at måtte skifte
Jeg har læst herinde dengang, at flere oplevede det samme
jun 2017
Følger: 43 Følgere: 260 Hunde: 2 Emner: 65 Svar: 2.892
Det er mest et spørgsmål om at jeg er magelig, og synes det er nemt at smide poser i campingvognen og begge biler, uden at skulle tænke på hvornår det er åbnet.
maj 2007
Følger: 37 Følgere: 610 Hunde: 3 Annoncer: 1 Emner: 54 Svar: 1.808
Sam æder glædeligt alt tørfoder han præsenteres for, men i trænings situationer skal det være mere lækkert, og semi moist foder vil han med glæde sluge i sig, jeg bruger platinum og Alpha spirit som godbidder, det er fuldfoder
maj 2009
Følger: 3 Følgere: 31 Emner: 186 Svar: 10.556
Hvorfor mener du at det er et for stort spild hvis du råfodrer?
Jeg har ikke noget spild ved råfodringen, selv om hunden ikke spiser.
Spiser den ikke sit mad, så fjerner jeg det, stiller det i køleskabet og giver det igen næste gang, det kan også lægges i frysere igen
sep 2017
Følgere: 545 Emner: 155 Svar: 10.721
Jeg var ret mange typer foder igennem, og endte med at fodre med forskellige typer tørt. Orijen Original, Orijen Regional Red, Acana Ranchland var fast sortiment. I dag er det Orijen Senior, den samme fra Acana og så 2 forskellige Alpha Spirit (portionspakker).
Orijen var genialt for os, fordi der er så relativt meget krudt i, og derfor skulle hun spise noget mindre, end af de fleste andre typer foder. I dag er der heldigvis kommet flere mærker, som har fokus på et højt energiindhold. Tjek en af Martines tråde, som er et par uger gammel - der er noget nyt foder, hun har købt til mallen. Det skal godt nok købes hjem fra Tyskland, men det kommer i 5 kg poser, så det bør være nemt at teste på vovse.
jan 2005
Følger: 161 Følgere: 154 Hunde: 3 Emner: 300 Svar: 30.794
Hvis du vil prøve noget semimoist, har jeg 5.5 kg Eden med vildsvin og fasan stående.
nov 2005
Følger: 4 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 26 Svar: 1.775
Lige nu bruge jeg Platinum til mine hunde og jeg skal da love for at der ikke bliver levnet noget - fin pels og huld og der er super fint foder - blødt og saftigt og laves i 5 Kg poser så det ikke når at bliver kedeligt
https://www.platinum.dk/da/
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 18 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.448
Vi har prøvet alpha spirit puppy, eden og platinum som godbidder og alpha spirit også som foder. Det ryger ned, men han får desværre dårlig mave når han får meget af i hvertfald alpha spirit.
Med hensyn til spild og råt foder, så er jeg muligvis lidt sart, men jeg har ikke lyst til at have kød i køleskabet der har været ude og inde flere gange.
Jeg havde en ide om at der måske var noget særligt ved det koldpressede, men det synes jeg ikke lige det lyder til. Jeg tror vi forsøger os med en pose af noget koldpresset og så ser vi om det gør noget godt for noget.
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.904
maj 2009
maj 2009
Hvad gør du så med pålæg, ost mælk mm?
Det tager du vel også ud og stiller tilbage i køleskabet?
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 18 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.448
Hm, ja nu er jeg ikke så tosset med mælk og ost (med mindre det bruges til kakaomælk eller cheesecake), men ja, hvis jeg har haft pålæg stående ude i lidt længere tid, så smider jeg det ud, bruger det til godbidder eller lign.
Det har jeg så godt som aldrig - måske til en julefrokost eller noget i den stil, men ellers er pålægget kun ude i max 30 sekunder for at smøre madpakke.
Det har vi ikke prøvet - jeg mener de har det i vores rigtig hundemad, vil forsøge mig med en pose af det.
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 73 Hunde: 5 Emner: 34 Svar: 2.275
Koldpresset foder - er der noget godt ved det?