{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.451 visninger | Oprettet:

Foder foder foder .. {{forumTopicSubject}}

De her to fodertyper - hvad vil I anbefale og hvorfor ?
Skal lige siges, at jeg er helt klar over, at der er korn i begge typer og at jeg ikke er kornforskrækket, men netop ikke vil fodre MED korn.

Men - hvad er bedst af de her to ?

Ingredienser
Usigtet fjerkræmel, hvede, fjerkræfedt, majs, hvede blanding, hvede mel, majsgluten, roe mos, protein hydrolysat (fremmer fordøjelsen), tørret bryggergær, natrium, chicory pulver, gær, glucosamin, condroitin sulfat.

Typisk analyse
Rå protein 30.5%
Rå fedt 20.5%
Rå fibre 2.2%
Væske 8.0%
Rå aske 7.4%
Kalcium 1.40%
Fosfor 1.10%
Kalium 0.60%
Natrium 0.30%
Magnesium 0.13%

Vitamin
Vit A 16500 IU/kg
Vit D3 1320 IU/kg
Vit E (Alpha-Tocopherolacetat) 165 IU/kg
Kobber (copper-II-sulfate, pentahydrate) 10 IU/kg
ME (metabolizable Energy) 16.9 MJ/kg
Omega 3 0.35%
Omega 6 4.00%
Omega 6/Omega 3 11.4:1
Forventet indhold af andre vitaminer og sporelementer (ikke garanteret)
Vit B1 13 mg/kg
Vit B2 13 mg/kg
Vit B6 7 mg/kg
Vit B12 110 mcg/kg
Biotin 550 mcg/kg
Pantothenic Acid 33 mg/kg
Nicotenic Acid 55 mg/kg
Folinsyre 3 mg/kg
Vit K 1 mg/kg
Vit C 75 mg/kg
Choline klorid 2.7 mg/kg
Jern 145 mg/kg
Zink 205 mg/kg
Mangan 30 mg/kg
Kobolt 0.4 mg/kg
Jod 3 mg/kg
Selen 0.4 mg/kg

Indhold pr. kg
A vitamin 16500 IU/kg
D3 vitamin 1320 IU/kg
E vitamin (Alpha-tocopherolacetat) 165 IU/kg
Kobber(som kobber-ll-sulfat, pentahydrate) 10 IU/kg


Sammensætning:

Kylling, kyllingefedt, majs, hvede, laks & koldpresset lakseolie, byg, ris (parboiled knæk), blodmel, raps olie (raffineret), roesnitter (tørrede fibre), ølgær, natriumklorid, lecithin, kaliumklorid, (glucosamin (sulfat) & chondroitin (sulfat) 0,15%)



Proteinfordeling:

85,1% animalsk protein.



Omsættelig energi:

423 Kcal/100g – 1769 KJ/100g



Analytiske bestanddele:

Protein:

30,0%

Fedt:

24,0%

Træstof:

2,0%

Råaske:

8,0%

Vand:

9,0%

Calcium:

1,4%

Fosfor:

1,1%

Magnesium:

0,1%



Tilsætningsstoffer pr. kg:

Naturlige antioxidanter: Naturlige tokoferoler, rosmarinekstrakt, rapsolie, citronsyre



Vitaminer:

Vitamin A (retinyl acetat):

15000 IE

Vitamin D3 (kolecalciferol):

1500 IE

Vitamin E (alpha-tokopherol):

150 mg

Vitamin C (L-askorbinsyre):

132 mg

Vitamin B1:

2,5 mg

Vitamin B2:

10 mg

Vitamin B6:

2 mg

Niacin:

21,5 mg

D-Pantothensyre:

30 mg

Vitamin B12:

0,1 mg

Biotin:

0,03 mg

Folinsyre:

0,4 mg

Cholin chlorid:

500 mg



Fedtsyrer:

Omega 3:

8 g

Omega 6:

45 g



Sporstoffer:

Jod (I) tilsat som Calciumjodat, vandfrit:

5,74 mg

Kobber (Cu) tilsat som Kobber(II)sulfat, pentahydrat:

10,00 mg

Mangan (Mn) tilsat som Mangan Sulfat, monohydrat:

10,00 mg

Zink (Zn) tilsat som Zinksulfat, monohydrat:

194,40 mg

Zink (Zn) tilsat som Zink-methionin:

200,00 mg

Selen (Se) tilsat som Natriumselenit:

0,16 mg


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foder foder foder ..
  • #1   29. jan 2016 Uden at have nærlæst det, var jeg gået uden om dem begge, jeg er kornforskrækket. smiley
    Jeg holder mig til essential, hundene trives også fint på det, minimal affald i have og vej, flot pels og sunde tænder ( på nær Dana, men det er en anden årsag smiley )


  • #2   29. jan 2016 Tak for dit svar, men det kan jeg desværre ikke bruge til så meget smiley

  • #4   29. jan 2016 Hvorfor ?

  • #7   29. jan 2016 Nr. 2 da det lyder til at der er mere rigtigt kød i end nr. 1. Men igen, så er det jo ikke til at vide hvad "kylling" dækker over.

    Hike er vel et fint foder - ikke noget jeg ville bruge. Men af de to bliver det Hike, som jeg gætter på det er... smiley

    Jeg bruger selv Olivers blandet med Essential.


  • #10   29. jan 2016 Nej, det er ikke specialfoder - det er HIKE og Chicopee.

    Jeg fodrer med HIKE men bliver ind imellem anbefalet andre fodertyper, så jeg blev bare nysgerrig over om der var grund til at overveje foderskift smiley

    Olivers har jeg vundet en del af igennem tiderne - det er imo et dårligt foder, ihvertfald til mine.


  • #11   29. jan 2016 Af de to, ingen. Men skulle jeg vælge, så nummer 2 smiley

  • #12   29. jan 2016 Nu som - hvorfor ikke ?

  • #13   29. jan 2016 Hvorfor ingen af dem? Fordi jeg fodre kornfrit og med høj procent kød smiley
    Men ville vælge nummer 2 af de to der.


  • #14   29. jan 2016 Kornfrit dur ikke til en ipo-konkurrencehund.

  • #15   29. jan 2016 Nej det er forståeligt smiley

  • #16   29. jan 2016 Nummer 2, kylling er i min verden bedre end kyllingemel, men endnu vigtigere, der ser ud til at være en del majs i nummer to, mine hunde fungerede betydelig bedre når "korn" var majs da de blev brugt smiley det gør de stadig smiley men nu er alt den energi måske lidt overflødig smiley

  • #18   29. jan 2016 Kan være du har ret - men de skriver så også :

    Vi anvender friske råvarer, der nænsomt bliver tørret for at bevare kraften, den gode smag og for at undgå unødvendige konserveringsmidler. 85,1% af proteinindholdet kommer fra let omsætteligt kyllinge- og laksekød.

    - betyder det så ikke at det er kød de bruger?

    Bodil - hvad fodrer du med ?


  • #20   29. jan 2016 Jeg bruger lidt forskelligt, men som grundfoder har jeg Josera festival, mine hunde elsker det og fungerer super godt på det, desuden har jeg oftest Royal's schæferfodder hjemme og lige nu er der en sæk fra Olivers, ( den er nu ingen succes) jeg blander ofte nogle typer af foder;)

  • #21   29. jan 2016 Tak for svaret smiley


  • #23   29. jan 2016 Det må der være en, der kan svare dig på - jeg kan ikke.

    Men hvad er der galt med blodmel iøvrigt ? Siden du vil vælge et foder fra, der indeholder det ?


  • #25   29. jan 2016 Undrer mig meget at slet ingen kommenterer Vegetabilsk protein koncentrat som majsgluten er, det indeholder 85 % planteprotein som hunde har endog meget svært ved at optage.
    proteiner fra blodmel ligger på samme niveau som æg hvad angår optagelighed, altså en af de bedste animalske proteinkilder.


  • #31   29. jan 2016 2, simpelthen fordi nr1 har ikke mindre end 3 forskellige slags hvede i sig. Det er en og samme næring bare fra 3 kilder, så de kan splitte indholdsprocenten op.

  • #32   29. jan 2016 Jinx denne link du sætter op der er jo optagelighed af proteiner for mennesker og ikke for hunde og mennesker og hunde kan absolut ikke sammenlignes

  • #35   29. jan 2016 Hvilket fodrede du med, Martine?

  • #36   29. jan 2016 Hold da op - det var rart at du kom på banen, Leif, jeg er ikke ret meget inde i det der mht fodring så når det bliver FOR nørdet, står jeg af smiley

    Lis - jeg har oplevet at når jeg har smidt mine konkurrencehunde af korn, går den eksplosionsagtige kraftudfoldelse helt fra og energiniveauet i det hele taget, falder.
    Jeg har hørt fra andre at de har oplevet det samme, men omvendt også hørt fra nogle, at de ikke har oplevet det ... så måske er det lige arrogant nok at sige at ingen ipo-hund kan du uden korn. Men, som sagt, så er det altså min oplevelse.

    Nu som - jeg fodrer med HIKE smiley


  • #37   29. jan 2016 Er det foder nummer 1 eller 2?

  • #38   29. jan 2016 Nr 2

    Jeg fik bare et tilbud om nr 1 - derfor min nysgerrighed smiley


  • #39   29. jan 2016 Okay smiley

  • #40   29. jan 2016 CF -det er den aktive model. Pensionisthunden får noget med mindre krudt i smiley

  • #43   29. jan 2016 Lis - jeg kender ikke så meget til BC, men jeg tænker at i hyrdning skal de jo være på i længere tid end i et IPO-program ? Og at de derfor skal have energi over en tilsvarende længere periode, istedet for IPO, hvor hundene skal "eksplodere" og give alt i ca 10 minutter ?
    Jeg har som sagt ikke meget forstand på fodring, men min logik siger mig, at der MÅ være forskel på den måde en marathonløber og en ditto 100 meter mand skal træne på ?

    Det lyder fantastisk med at hun er rolig når hun ikke er på - det er jo det, der kendetegner en god konkurrencehund smiley


  • Rita B
    Rita B Tilmeldt:
    jan 2016

    Følger: 1 Hunde: 1 Svar: 1
    #45   29. jan 2016 Jeg forstår det sådan, at den totale protein % er 30. Og 85,1% af det har animalsk kilde. Altså er 14,9% af proteinet vegetabilsk. Or what? Jeg har altid lært, at fedtet er det vigtige og dyreste og det skal helst være animalsk ( helst kylling pga optagelighed ) Og så har godt foder kød som første ingrediens (og måske 2.) Der er tilsyneladende to kød kilder i nummer to samt blodmel. Den bliver min favorit, ligeså meget fordi jeg synes det lyder mere tiltalende smiley Jeg synes da det giver udmærket mening, at din hund præsterer bedre på noget kulhydrat...?( Jeg fodrer selv med foder med korn)

  • #46   29. jan 2016 Det tror jeg bestemt du har ret i - der er så meget nedarvet og jeg har set en BC-hvalp på 16 uger, der var på får for første gang. Det var imponerende så meget den bare kunne.
    Jeg har lige kigget efter videoen, men kan desværre ikke finde den.


  • #48   29. jan 2016 Hunde der bliver fodret med et højenergifoder(høj protein og fedt) bliver ikke mere aktive end hunde der fodres med lav energifoder, MEN med højenergi foder kan de kan udfolde energi i meget høj tempo over lang tid, og hvis dette ikke gøres tager hunden blot på i vægt.
    Slædehunde eks. kan på højenergi foder løbe 3 dage i træk op til 50 km. hverdag med en hastighed mellem 30 og 32 km/t., dette ville de ikke kunne præstere på et lav- eller normal energi foder. Hvis man bruger højenergi foder til hunde som ikke bruges aktiv skal man bruge væsentlig mindre foder end med mormal- eller lavenergifoder.
    nogle er bange for det høje protein indhold så istedet for at være bange for det så hæld vand over fodret så sænkes proteinholdet. eks. råt kød indeholder omkring 18 % protein, hvis du tørrer det har du en proteinindhold på 72 % så enkelt.


  • #49   29. jan 2016 Rita B. du har fuldstændig ret i at det er fedtet der giver energi, men hunde kan kun omsætte fedt til energi hvis der samtidig er et tilsvarende højt indhold at letomsættelige animalske proteiner, og din fordeling af de 30 % protein er helt rigtig opfattet.
    mht. til fedt omsætter hunde alle fedtkilder lige godt, det er vigtig både at have planteolie, fiskeolie og animalsk fedt for at have den rigtige fordeling af omegafedtsyrer.
    mht. til kulhydrat, præsterer hunde "ikke" på kulhydrat, men med meget korte indsats kan kulhydrat være en fordel da det omsættes til sukker som hunden kan bruge som energi i meget korte pasninger, ellers bruges kulhydrat til at holde et fornuftig blodsukker balance i hunden under energiudfoldelse, derfor er det vigtig med forskellige kulhydrat kilder som udløser "sukkerenergi" på forskellige niveauer


  • #51   29. jan 2016 Hmmm - så bør vi måske ikke skifte til kornfrit.. eller? Vi dyrker jo også ipo nu, og har planer om at tage prøver på hende på et tidspunkt, men jeg er jo ny i denne verden og meget af det jeg skal lære er helt nyt for mig - så jeg kunne forestille mig at hun ikke bliver brugt lige så meget som dine hunde, Martine.

  • #52   29. jan 2016 Milla, du kan roligt fodre med kornfrit. Vores hunde når ikke Martines til sokkeholderne smiley

  • #53   29. jan 2016 Milla -

    Hvis hun fungerer på det hun får nu, så lad være med at skifte - det er nok det bedste råd jeg kan give dig smiley


  • #54   29. jan 2016 jeg synes hendes afføring er lidt for blød og hun prutter også et par gange om dagen - derfor overvejer vi at skifte foder, for at se om det bliver bedre. Men hun er frisk, fin pels, slank osv. smiley

  • #55   29. jan 2016 Hike kan jeg varmt anbefale - super godt foder og det fås iøvrigt både med og uden korn smiley

    Sådan ot - din hund, har du købt den af Annedorte ?


  • #56   29. jan 2016 Ja, det har jeg smiley Jeg er ikke helt sikker på, om mine observationer måske blot er forkerte - fordi hun fungerede i hvert fald fint på foderet hjemme hos Annedorthe, ellers havde hun jo skiftet smiley

  • #57   29. jan 2016 Skægt - jeg synes jeg kunne kende hende og udfra din beskrivelse kunne det næsten kun være hende smiley

    Man skal aldrig undervurdere sine observationer - du ser måske noget andet end AD gjorde ?


  • #59   29. jan 2016 Hun er en fantastisk hund og AD har været (og er stadig) SÅ hjælpsom - hun har hjulpet meget med træningen og diverse andre ting, nu har vi "heldigvis" ikke lige så meget brug for hjælp af hende længere, fordi vi er kommet "på plads" i schæferhundeklubben, det er rigtig rart.

    Jeg bliver altid overrasket over hvor hurtigt hun lærer - det er jo vores første egen hund, og den første hund jeg træner med som.. har flair for det.

    Det kan godt være jeg ser noget andet - enten dét, ellers er jeg ovre pylret smiley Uanset hvad, så har vi noget taste of the wild stående (vi fik det gratis af schæferhundeklubben), så det kommer vi til at bruge.. Om ikke andet, så som godbidder, fordi hun elsker det smiley


  • #61   29. jan 2016 Jinx -

    Min pensionist er på adult med korn (24/15) og jeg er super tilfreds med det.
    Min unge han kører på et mix af adult og aktiv - det fungerer også upåklageligt til ham.

    Jeg har kun prøvet den kornfri i Sensitive - de hunde jeg har som ikke fejler noget, fodrer jeg med korn smiley


  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.007
    #62   29. jan 2016 Jinx: Min Ingle får I perioder den kornfri adult variant. Han fungerer sådan set perfekt på det, men han gider ikke spise det samme foder hele tiden, så vi skifter lidt.

    Gustav får diet-udgaven - han tager på bare ved at snuse til Ingles foder smiley


  • #63   30. jan 2016 Mine whipper får hike nature adult 26/17 og trives super på det. Det er det første kornfrie foder jeg har prøvet, hvor de ikke skal have enorme mængder for at holde vægten.

    Med andre kornfrie typer har jeg været oppe på en fodermængde omkring 500 gram, til en 15 kilos hund, og det holder bare ikke, da energiniveauet samtidig har været helt i bund. Muskulaturen har virket slatten, simpelthen fordi de knapt gad løbe.
    De får pt. omkring 250 gram hike + rester og lidt vådfoder.

    Her hvor der har været koldt, har de fået suppleret med lidt Royal canin 4800, de bruger en del energi på at holde varmen, selv med dækken på.


  • #64   31. jan 2016 Har ikke læst alle svar
    Jeg var heller ikke korn-forskrækket, lige indtil Akila udviklede korn-allergi. Med blødende poter og Hotspot. Så fik jeg lært min lektie
    Lue, hanhunden kan vist ikke tåle for meget fisk. Han krasser og er helt rød spættet. Han kommer til dyrlægen hvis råfodringen ik virker
    Så jeg kan desværre heller ikke hjælpe. Ik andet end hold øje med din hund. Ikke købe for store foder-mængder, for et ved om det kan tåles!
    Lykke til.


  • #65   31. jan 2016 Vi har 6 hunde - en med allergi, faktisk den ældste, som får råt - de 5 andre lever fint på foder med korn smiley

    Det lyder træls med dine hunde smiley
    Allergi er noget fanden har skabt ... pøj pøj med dem smiley


Kommentér på:
Foder foder foder ..

Annonce