{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.097 visninger | Oprettet:

At have hunden på får {{forumTopicSubject}}

At tage hunden på får "for sjov" - hvad er jeres holdning?

Spørgsmålet kommer sig af, at jeg har set på racegruppens side, at nogen arrangerer at prøve deres hunde på får.
Nu falder jeg så tilfældigvis over en video af en af hundenes 2. gang på får, og den har ærlig talt lige så travlt med at snuse rundt i andre hjørner og æde jord, som den har i at arbejde med fårene.

Men jeg har ikke forstand på hyrdning. Er det specielle får der er trænet til det, så de ikke bliver pressede? Er det normalt, at en ny hund går til og fra fårene? Burde man ikke sige "okay, det egnede den sig ikke til", hvis den mister interessen for fårene flere gange undervejs? Oder was...

Hit me smiley


Kommentarer på:  At have hunden på får
  • #1   23. mar 2021 Burde man ikke sige "okay, det egnede den sig ikke til", hvis den mister interessen for fårene flere gange undervejs? Oder was...

    Jo - men jeg har indtrykket af at folk nærmest står og sjatpisser af lykke, hvis deres hund efter 31 forsøg og (næsten) ligeså mange timer, skruer sig op til at kigge lidt i fårenes retning, og derefter udråber den til at have "hyrdeinstinkt".

    Prøv at kigge på nogle af de videoer, der ligger på youtube med de helt små hvalpe BC´ere - og så stil dit spørgsmål igen "Er det normalt, at en ny hund går til og fra fårene? " .. svaret ligger lige for.


  • #2   23. mar 2021 Ja, jeg synes jo ikke det virker normalt, og det ser helt skørt ud at hunden pludselig bare mister interessen og begynder at æde græs (wtf) - for derefter at tænke "nååå ja der var da lige nogle får jeg kunne løbe efter" - men jeg har ikke styr på hyrdning og prøver at lægge fÅrdommene væk smiley smiley

    Men er det mon får der er specielt trænet til at diverse hunde kommer ind og "øver" sig på dem? Der er jo én eller anden der har godkendt det undervejs.. jeg synes det er lidt en træls trend at alle skal have testet sine hunde på får bare fordi det er en hyrdehund - men har også hørt, at det ikke gør fårene noget, fordi de er rolige og vant til det?


  • #3   23. mar 2021 Fünke: En hyrde som interessere sig for sine fårs velfærd vil ikke tillade at en hund uden instinkt gang på gang bliver sat på fårene.

    Jeg kender en professionel fårehyrde som også underviser, hendes undervisnings-/træmingsfår er om nogen vant til det.
    Men lige har hun faktisk lukket for andre racer end border collie, som hun selv har, for som hun siger, så kan det ikke undgås at hundenes forskellige hyrde metode(altså dem som kan hyrde) kan stresse/trætte fårene. Derudover har hun mere end rigeligt med folk som har border collie, som er interesseret i at få undervisning hos hende.


  • #5   23. mar 2021 Jeg kan godt forestille mig, at der er rigeligt med interesserede, selv med begrænsning til kun BC'ere smiley
    Det er lidt spøjst, men der må jo alligevel være en hyrde der har sagt: fint, du kommer bare igen.. ? Der er endda en anden ejer som har kommenteret "det ser sjovt ud, det vil min hund også gerne prøve" smiley
    jeg ved sgu ikke - jeg synes nok bare det er lidt underligt at behandle det som om det var et eller andet tricks-hold man skulle afprøve. Og pludselig er det åbenbart blevet ret populært lige at lege med sin hund på får, uanset hvad den så har af minimums-instinkt


  • #6   23. mar 2021 Well, Sofia, det skal jeg ikke kunne benægte smiley Who knows...

  • #7   23. mar 2021 De får der bliver brugt til at teste hundenes instinkt, vil stort set altid være vant til hunde, ellers kan situationen hurtigt komme ud af kontrol. Men det er forskelligt hvordan man tester hundene og starter dem op, og hundene reagerer også forskelligt.
    For mig er det ikke unormalt eller forkert at hundene ikke er fuldstændig tændte med det samme; det er ikke det samme som at man ikke kan få en fantastisk hyrdehund ud af hunden. Nogle hunde er tændt fra fødslen, andre tænder først når de bliver lidt ældre. Alt efter situation, hunden og hundens alder, kan man sagtens lade det gå nogle måneder og prøve igen. Hvis hunden efter nogle gange ikke viser interesse, så kan det godt være op ad bakke.

    Min personlige holdning til, at der er flere der vil prøve deres hunde af på får, er lidt blandet. Hvis det blev brugt som et redskab i avlen, for at bibeholde de egenskaber hyrdeinstinktet giver hyrdehunderacerne, så ville det være fantastisk. Hvis det blot er for at have noget til de sociale medier, så giver svaret næsten sig selv.


  • #8   23. mar 2021 God pointe mht. at flere vil prøve deres hunde af på får - at hunden har intakte instinkter/arbejdsegenskaber er da om noget vigtigt i racer, der er avlet til at arbejde. Spørgsmålet er bare, om man skal skelne mellem de racer, der reelt bliver brugt til hyrdning, og de hyrdende racer som egentlig aldrig bliver brugt på får længere?

    Har du selv oplevet, at en hund har haft svingende interesse for fårene, og senere er blevet en god hyrdehund? Er bare nysgerrig - troede gerne de skulle vise instinktiv interesse/kropssprog fra starten, sådan lidt "knald eller fald" agtigt smiley


  • #9   23. mar 2021 Det ville måske give god mening at gøre det. Jeg kan se fordele og ulemper ved begge dele. Selvfølgelig vil det for de fleste være lige meget om racen reelt stadig har de oprindelige egenskaber i behold, og så er det for den enkelte selvfølgelig ikke nødvendigt at vide om instinktet er der. Men i det store billede, så kan det måske stadig være interessant at vide hvor meget af instinktet der er intakt, for på den måde at kunne følge racens udvikling. Med hyrdeinstinktet følger der trods alt en nogle af de egenskaber, som for mange gør hyrderacerne interessante.

    Min egen er et ganske godt eksempel. Han tændte først rigtigt 3. gang han var på får. Han løb lidt til og fra 1. gang, åd lidt fårelort og hilste på den voksne hund der skulle holde situationen under kontrol. 2. gang var lidt samme historie. 3. gang var det som om at der blev tændt for en knap, og pludselig gik han ind og tog kontrol med fårene, balancerede og ville gerne drive. I dag er han efter min egen mening en ganske hæderlig hyrdehund smiley


  • #11   24. mar 2021 Vi prøvede med Gnocchi da hun var ung. Racen har en del individer med ok instinkt og en del som ikke har meget intakt.
    Vurderingen var at Gnocchi nok kunne trænes op til de mere førekontrolerede begynderklasser, på en kombi af instinkt og lydighed, men at der nok var andre spændende træningsmuligheder hunden faktisk ville få lige så meget ud af.
    Vi fik også at vide at mange racer ikke fænger så tidligt som feks. Bc. Og at man der vil se en udvikling hvis man prøver et par gange.

    Som ejer er det da spændende at få set sin hund i en situation den måske/måske ikke kunne få noget fed træning ud af.

    Fårene var vandt til hunde og begyndere og var på ingen måde i overlast. Jeg er også helt sikker på at fåreejerne ikke sætter hvad som helst ukontrolleret ind på deres får. Det er trods alt dyr de bruger til egen træning så at ødelægge det med ustyrlige individer tænker jeg ikke er af interesse.


  • #12   24. mar 2021 Fårene er presset og stresset ved hyrdning ellers ville de jo ikke flytte sig. Så jeg mener bestemt ikke man bare skal forsøge at hyrde med alt bare for sjov.
    Ved BCen ses det tydeligt om der er interesse eller ej. Så en eller to gange er rigelig for at se om der er ordentlig interesse og noget at arbejde videre med.
    Andre racer hyrder anderledes og der er det måske ikke så let at se.


  • #13   24. mar 2021 jeg tænker også at med al respekt for at forskellige racer hyrder forskelligt osv. Så skal man altså stadig også lige huske på fårenes velfærd i det her. Som AG siger så bliver de altså pressede af at blive hyrdet; fårene oplever at blive jagtet af en ulv og det er derfor de flytter sig. Set fra et mere landbrugsfagligt synspunkt er hyrdning et 'nødvendigt onde' som selvfølgelig skal bruges med omtanke. Med andre ord; det er faktisk ikke dyrevelfærdsmæssigt OK at bruge det som 'hyggelig' aktivering af alle mulige familiehunde.
    Det må kunne erstattes med noget andet (hyrdning af elektriske får???) lige så vel som at harejagten for mynderne er erstattet af lure-cursing og terrierne kan komme på rottejagt med terrier-cursing.


  • #14   24. mar 2021 "Med andre ord; det er faktisk ikke dyrevelfærdsmæssigt OK at bruge det som 'hyggelig' aktivering af alle mulige familiehunde."

    Spot on. Det er vel netop her, problemet opstår - når nogen synes de liige vil prøve at lege med i en helt anden brugskategori, end de egentlig har købt hund til.. fordi det er jo sjov aktivering.. og det spreder sig, når der som i det her tilfælde så er endnu en ejer der tænker "ajjjj det skal min hund også prøve!"

    Tak for jeres gode perspektiver. Jeg vidste godt at racerne selvfølgelig hyrder på forskellige måder, men jeg troede ikke, at der rigtig var forskel på hvornår man så interesse og tænding.
    Det er lidt spændende at tænke over hvor grænsen så går - for der er trods alt ikke sindssygt mange hunde i DK der reelt hjælper til med fårebestande - men også hvad man kan bruge det til, for jeg er helt enig i, at hyrdeinstinktet hænger sammen med andre egenskaber, som også træder i kraft i andre sammenhænge.


  • #15   24. mar 2021 Jeg har jo en hyrderace og jeg har en flok indebrændte autonome rebel-får (geder) og i den forbindelse tænkte jeg at det kunne være meget smart, hvis bårderen kunne lære at hjælpe lidt til når nu gederne stikker af.

    Så jeg har kigget lidt efter hyrdetræning og er kommet frem til at det jeg har kunnet finde ikke alle steder lever op til hvad jeg synes er okay i forhold til fårenes dyrevelfærd og i forhold til træning af hunden.


    Nå ja og så har det vist sig at borderen herhjemme kom med de egenskaber jeg skal bruge i hverdagen på gederne, jeg mangler bare noget bedre lydighed på hunden i situationen.



  • #16   25. mar 2021 jeg har faktisk overvejet at prøve det med Kaos.. Fordi han flere gange har vist at han har hyrde interesse.
    jeg har dog intet gjort ved det, da jeg ikke ved om jeg får en uønsket hyrde adfærd i forbindelse med agility eller lign.. Men han elsker får!


  • #17   25. mar 2021 Jeg tror ikke uønsket hyrdeadfærd bliver hverken værre eller bedre af at hunden hyrder.
    Min Tweed jagter/hyrder alt hvad der bevæger sig fra biler til blade i vinden (hvis han fik lov) og du skal ikke bilde mig ind at han ikke kan kende forskel på et får og en bil.
    Den uønskede hyrdning er uønsket uanset om det er på biler eller husdyr, hvis den ikke kan styres.



    profilbillede
Kommentér på:
At have hunden på får

Annonce