{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.325 visninger | Oprettet:

At have hvalp….. {{forumTopicSubject}}

Elvira landede herhjemme for 3 dage siden. Hun er min 4. hund, og min 3. hvalp. Jeg tænkte egentlig, at jeg har temmelig godt styr på det med at have hvalp. Men for fanden, altså smiley

Når jeg tænker tilbage på de hvalpetråde jeg læser, så vælter de i råd som:

Hvis hunden bider, skal du bare give den noget den gerne må bide i i stedet

Undskyld mig, men skal man gå rundt med lommerne fulde af af ting, den må bide i? Så jeg lige kan mase en bamse i munden på den, når den for 4. gang inden klokken er rundet 7 om morgenen, har hægtet sig fast i mit bare ben eller ditto tæer?

En hvalp må kun få det foder, den fik ved opdrætter

Hvordan praktiserer man overhovedet det? Elvira får det foder fra opdrætter, noget hvalpefoder fra prøveposer, hvalpevådfoder og Alpha Spirit som godbidder. Nå ja, og hvad jeg nu ellers har i lommen, når vi går tur - frolic, tørret kylling, kattemad…. Da hun ankom havde hun dårlig mave, sikkert oven på narkosen dagen før, og det smertestillende hun skulle have. Men med lidt i/d (til voksne hunde smiley ), hvalpevådfoder og lidt zoolac, rettede det sig lynhurtigt.

Du skal ignorere dårlig adfærd og belønne god adfærd

Det er cirka det DUMMESTE i verden! Hvordan skal jeg ignorere at hun bliver ved med at drille den anden hund, æder mine sandaler, mine gulvtæpper, samtlige bord- og stoleben, mine ben, sofaen og cirka alt andet, der er i hvalpehøjde. Det er ganske enkelt totalt umuligt at aflede og ignorere sig ud af alt, når der også er både en anden hund, en kat, min førlighed og en masse indbo, der gerne skulle overleve.

Du må endelig ikke råbe af hunden, den forstår dig jo ikke

Se ovenfor smiley PS. Hun forstår på ALLE måder, når jeg råber af hende!

Du skal lære den ja og nej med ja-kiks og nej-kiks

Åh gud…. Dem med nej-kiks har tydeligvis aldrig haft en hund med stor madglæde og byttedrift. Holy moly, jeg prøvede til sidst med kraftige læderhandsker på, og alligevel blødte jeg fra flere huller, end jeg kunne tælle. Tilbage til den gode gamle metode med med hund i snor, mad på tallerken, sig nej, ros når den vender sig væk fra maden….

En hvalp må gå det antal minutter, der svarer til dens alder i uger

Altså hvad? Så Elvira på 8 uger må gå 8 minutter? Én gang om dagen, eller hvor mange? Hvordan kan man overhovedet gå til træning, hvis den kun må være på benene i så kort tid? Et hvalpespor tager omkring 8-10 minutter - er det så dét for den dag? Nu har jeg have, men hvad hvis jeg ikke havde, skulle den så bare tisse og pølle i stuen, fordi dens 8 minutter var brugt op på noget fornuftigt?

Hun er en lille prut på omkring 6 kg, så indtil videre ryger hun på armen, når hun har gået lidt. Og når hun selv beder om det. Når hun er for stor til at have på armen, kommer hun i en dertil indrettet rygsæk, når det ikke er muligt at lade hende blive hjemme.


Ud over det, så er det helt forfærdeligt og helt fantastisk at have hvalp smiley Jeg havde rigtig mange planer for, hvad jeg skulle nå de første dage, og hvilke fejl jeg bestemt ikke skal begå (igen), men nu hvor hun er landet, har jeg indset, at man ikke kan planlægge en skid smiley

Jeg forsøger at holde begge hunde glade og levende, og helst uden huller. Og at minimere hullerne i mig selv og mine ting. Og så vil jeg bare sige HOLD KÆFT, hvor er det hårdt at have hvalp! smiley

Men det er heldigt at hun er så nuttet smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At have hvalp…..
  • #2   23. jul 2022 Jeg føler den så meget, og jeg tænker så mange gange i løbet af en dag, at det er pokkers heldigt, at Ulla har så nuttet et ansigt. Ellers havde jeg mistet forstanden smiley jeg elsker VOKSNE hunde smiley

  • #3   23. jul 2022 Man glæder sig altid mest til tænderne er skiftet smiley

    Hvad hulen er fidusen i at hvalpebisser skal være så syle spidse?


  • #4   23. jul 2022 Hippie, jeg er også hundetræner, men dén sætning er noget vås smiley Særligt i forhold til opdragelse…!

    Danielle, voksne hunde er SÅ skønne smiley Jeg elsker at man kan proppe alt det ind i en hvalps hoved, som man har brug for, men hold nu kæft, hvor er de belastende smiley


  • #8   23. jul 2022 Kunne I ikke stoppe med alle de skrækhistorier om unghunde? smiley Jeg har VIRKELIG meget brug for at se et par måneder frem, og vide at jeg har en suuuuuuper nem og velopdragen unghund smiley smiley

  • #11   23. jul 2022 Jeg elsker det - og jeg elsker, at selv erfarne hundeejere må kapitulere og droppe alle de der regler smiley

    Det kan virkelig være det værste (og det synes jeg stadig) at læse alle mulige råd fra andre om hvad man bør og skal, og hvordan man bare lige skal løse det på dén og dén måde...
    Ja det er fint at man skal aflede hvalpen men hvad nu hvis den ikke kan blive afledt? Det er fint at man skal stoppe en bamse i munden på den men hvad nu hvis den så STADIG går efter at myrde dine hænder?
    Det der med at give hunden en time-out er vist ikke så populært - jeg gav bare mig selv en time-out bag en dør smiley

    Jeg håber at når jeg engang får nummer 2 hund, så kan jeg være lige så nonchalant med at afvise de her regler og råd, som vist mest er en "one size fits all" ting. Hvis Umi har lært mig én ting fra starten, så er det, at planlægning og idealer er én ting, men hvad der sker i praksis er en helt helt anden smiley smiley


  • #12   23. jul 2022 PS. hvorfor siger jeg "ting" så mange gange.....






    (nååååå ja det var en freaking unghund som burde være voksen, som vækkede mig kl. 4 i morges fordi hun mente at nu skulle vi op og i gang, og blev med at klynke og klynke og klynke...)


  • #13   23. jul 2022 Hvis du er instruktør, ved du selvfølgelig også, at den med at ignorere forkert adfærd/fejl kun gælder under indlæring af nye øvelser, dvs når man træner...
    Selvfølgelig kan en hvalp tåle et nej (hvis den først har fået indlært hvad det betyder), når den forsøger at æde sig gennem møblerne.

    Jeg står selv med en hvalp på 13 uger, sylespidse tænder og "lange fingre", og jeg synes sgu man kommer ret langt med afbalanceret stimulering, gode oplevelser og afledning/omdirigering af energien i tilfælde af nykker smiley

    Nyd det - pludselig er de store smiley


  • #14   23. jul 2022 Åh ja, verdens bedste ide at give SIG SELV timeout bag en dør. Måske sammen med Dorit og en pose snoller smiley

    Seriøst, mine underben (siger den gamle kone) ligner noget, en en gepard har hvæsset klør i smiley Mine hænder minder mere om hakkekød, efter jeg skulle teste nej-kiksen smiley

    Jeg er pisse heldig, at hun er så kvik, og at jeg trods alt også får puttet noget brugbart ind i hende. Og så stak jeg hende lige et stykke kød på en gaffel, så nu tror hun at alt mad på gaffel er til hende, hvilket er ret dumt, for jeg spiser alt for tit ved sofabordet, og det er bare super svært at spise når der sidder en psykopiratfisk og hopper efter gaflen (jeg henviser lige igen til nej-kiksen, hullerne i mine hænder og en meget, meget sulten hundehvalp) smiley


  • #15   23. jul 2022 Malene, det ændrer jo ikke på, at det råd går igen i rigtig, rigtig mange tråde. Og det er lidt dét der er pointen med den her tråd - at der kommer ufattelig mange ikke-brugbare råd, når man spørger om hvalpehjælp smiley

  • #16   24. jul 2022 Når jeg læser at hvalpen kun må gå de antal uger de er tænker jeg “held og Lykke” smiley
    Selvfølgelig skal man ikke køre den i smadder og bare trave. Men lad den knalde ud og udforske


  • #17   24. jul 2022 Marley, dén har jeg heller aldrig fattet smiley Og jeg er oprigtig nysgerrig på, om det er 1 gang om dagen, eller om man, jf. den regel, må gå fx 5 gange om dagen….?

    Jeg er også helt med på, at hun ikke skal trækkes rundt mange kilometer, men hun skal jo have lov at løbe, udforske, snuse, grave, lege, få motorik og lære forskellige underlag at kende. Hun er også rigtig god til selve at bede om at komme op, og så får hun selvfølgelig lov til det smiley


  • #19   24. jul 2022 Man skal ikke overtænke det at have hund. For mig er der nogle få ting, der skal på plads, og med dem kommer det meste andet. Få styr på indkald (udfordrende med en driftfyldt terrier), lære betydningen af et NEJ eller STOP og sidst, men slet ikke mindst - få etableret magtbalancen således, at du bestemmer, når i står op, spiser, går tur - ja alt.

  • #20   24. jul 2022 Søren, her i huset er det Dorit der bestemmer hvornår vi står op, spiser, går tur - ja alt smiley

  • #21   24. jul 2022 Ha, ha, når jeg læser denne tråd, fortryder jeg næsten, at jeg selv overvejer en ny hvalp smiley

    Men jeg får selvfølgelig en fantastisk hvalp, velopdragen fra dag 1, den bider hverken i mig, mine møbler eller andet forbudt.
    Det er klart, at den lystrer enhver kommando, bare jeg tænker tanken.
    Hvalpen er selvfølgelig også stueren fra dag 1.

    Nå, så heldig er jeg nok ikke. Mon ikke jeg bliver belemret med en helt fantastisk og helt normal hundehvalp. Dvs en totalt charmerende, ulydig, fræk krokodille, der lider af selektiv hørelse.

    Men indtil jeg får mit eget monster må jeg jo nøjes med at følge nogle hvalpe her på HG, der er da heldigvis både Vilma og Elvira og sikkert mange flere smiley


  • #22   24. jul 2022 Anne - er det sådan med vilje du fordrejer/misforstår rådene?
    Den med at ignorere uønsket adfærd er et råd der typisk gives sammen ned "bloker muligheden for den uønskede adfærd" eller forhindre at hunden selv kan tilgå forstærkning for den uønskede adfærd. For nej, selvfølgelig er det ikke al uønsket adfærd der kan ignoreres væk... og helt ærligt, det har jeg heller ikke rigtigt mødt nogen, der oprigtigt påstår.

    Ift mad fra opdrætter, så foreslås der ofte at starte med samme foder som hvalpen er vant til - det er altså ikke = KUN det og aldrig give andet.

    Gåturs-min er jo blot en tommelfingerregel ift gåtur i snor (=monoton bevægelse) og det ved de fleste garvede hundeejere vist også... har kun set helt grønne hvalpeejere tage det bogstaveligt...

    Og råbe af hvalpen - tja, den stopper måske det den har gang i, men det er da ikke fordi den forstår råberiet.



  • #23   24. jul 2022 Jeg har en staff på 16 uger og hende kan jeg langt hen ad vejen aflede, men der er godt nok også tidspunkter hvor hun virkelig bliver en djævel og bare går til “angreb”. Der er hun fuldstændig ligeglad med godbidder og bamser. Jeg glæder mig til hun taber sine hvalpebisser smiley

    Det er en noget anden oplevelse end da jeg havde shar pei smiley


  • #27   24. jul 2022 Vi kalder U for hajen herhjemme. Er det rigtigt slemt, så er der decideret "shark week". Er det rigtigt, rigtigt slemt, men også lidt nuttet, kan vi slå over i en selvterapeutisk "baby shark du du du du du du"-sang. Det giver en falsk følelse af, at det jo også er lidt sjovt og hyggeligt - og sådan må man jo bruge diverse fortrængningsmetoder smiley .

    profilbillede
  • #28   24. jul 2022 Åh Michelle, humor er sådan en svær ting at forklare, så jeg vil ikke engang forsøge smiley

    Danielle, igår sendte jeg en snap rundt med baby shark-sangen og en lille video af Elvira smiley

    Det her billede er 2 minutter gammelt, og viser hendes fjæs når jeg siger nej til at hun må bide i bordbenet smiley Bag hende kan man se den ene af 2 kurve med legetøj, som hun teknisk set kunne bide i i stedet smiley


    profilbillede
  • #30   24. jul 2022 Jeg havde gemt snappen fra i går. Enjoy smiley

    https://www.hundegalleri.dk/video/diverse-hund/47047-baby_shark_a_la_elvira


  • #31   24. jul 2022 Ahhhh, “hvis hvalpen hyler, når den er alene/i bur i bilen, er det fordi du er gået for hurtigt frem

    Lille Elvira har kørt temmelig meget bil hos opdrætter, og derfor været temmelig meget i bur. Også solo. Helt uden problemer. Jeg forsøgte at smide hende i buret i bilen med en Kong den anden dag, og hun gik helt bersærk - hylede, skreg og gøede. Så vi har trænet mange gange med buret - man skal bare være der og spise sin mad. Det havde rykket lige præcis ingenting.

    I dag ville jeg lade hundene være alene og skynde mig i Rema, så jeg ventede på at E faldt til ro, og ikke blev ved med at drille Dorit. Og jeg ventede. Og ventede og ventede. Og hun blev ved med at være pisse irriterende. Så jeg tænkte at jeg var nødt til at tage hende med, og så lade hende sidde foran passagersædet. Tog telefon, nøgler og hund, og nåede ud til bilen. Havde glemt Kong, så smed E i buret, lukkede lågen og hentede Kong’en i fryseren. Der var ikke et kvæk fra hende. Jeg tænkte - måske skal jeg bare prøve?

    Satte mig ind, startede bilen og kørte. Efter 10 sekunder gøede hun, hylede i et par sekunder og så ….. stilhed….. Turen til Rema tager 5-6 minutter, og der lød ikke et kvæk! Jeg havde tænkt, at jeg ville åbne bagsmækken og låse buret, men jeg ville ikke pille for meget ved noget, så jeg åbnede vinduerne, låste bilen og gik. Stod et par minutter og lyttede, og ikke en lyd. Gik ind og købte ind, kom ud til bilen og stadig ikke en lyd. Der sad en mand med et par børn lidt væk, så jeg gik hen og spurgte om de havde hørt lyde fra bilen - det havde de ikke.

    Tog lille E ud, og havde 15-20 minutters kiggeri på Remas p-plads, ind i buret og kørte hjem. Ikke en lyd!

    Hun er en hvalp med virkelig mange lyde, både tilfredse og utilfredse. Hun hyler fx af Dorit og katten, når de ikke vil lege, og kan sådan en særlig lille klagesang, når hun er sur over at hun ikke må bide i kurven/sofaen/bordbenet.

    Nå, men det lettede så en hel del, at hun rent faktisk kan sidde i buret i bilen. Og at hun åbenbart bare lige skal udtrykke sin utilfredshed (eller måske begejstring?) i et minuts tid. Og nej, det var på ingen måder en ked hvalp, der kom ud af buret, eller en ked hvalp der kom tilbage i buret. Bare en larmende hvalp smiley

    Jeg véd godt at det ikke er den metode, der på nogen måde skal anbefales. Og jeg sad også klar til at stoppe bilen og flytte hende om foran passagersædet. Men jeg havde måske også lidt en fornemmelse af, at det bare var endnu nogle af hendes mange, mange lyde.

    Om et øjeblik ryger hun i rygsækken, og så går vi Dorits yndlingstur gennem villakvarteret smiley


  • #34   24. jul 2022 Isabelle, vi har trænet rygsækken flere gange dagligt, siden hun kom hjem, og når hun kommer på armen, sidder hun som regel i “bamse”, fordi det er sådan hun skal sidde i rygsækken.

    Det gik overraskende godt smiley Hun sidder sådan lidt og dingler hovedet fra side til side for at følge med i alt, og da vi gik ude ved vejen, var der flere der lige måtte bremse for at kigge en ekstra gang smiley

    Hun fik hilst på børn og en masse fremmede mennesker, og hun er bare så glad og nysgerrig. Og VIRKELIG stædig smiley Og apropos de mange lyde, så har hun en helt særligt larmende protestsang, som hun synger når der er mennesker hun ikke må snakke med, kjoler hun ikke må spise eller åer, hun ikke må hoppe ned i (fordi der er 2 meters frit fald) smiley



  • #35   24. jul 2022 Og lige én mere:

    Hvalpen skal ud når den har spist, drukket, leget og sovet

    Okay, hun spiser 3 gange om dagen. Den er nem nok! Hun drikker cirka 100 gange om dagen. Hun leger cirka 500 gange om dagen. Og så sover hun cirka 20 gange om dagen smiley Vi kan jo ikke lave andet end at rende ud og tisse hele dagen smiley

    Og på trods af at vi er ude en milliard gange om dagen, præsterer hun alligevel at tisse indenfor. Jeg har hende mistænkt for at det er fordi hun ved jeg henter moppen bagefter, og dén er det fedeste legetøj i HELE verden smiley


  • #38   24. jul 2022 Jeg bliver urolig når Elvira IKKE piver smiley

    Hun er jo en schæfer, og de skal sige en eller anden form for lyd konstant smiley Bella havde også virkelig mange lyde konstant. Dorit er mere typen der går rundt og knurrer eller brummer. Så altså, send du bare Vilma herhjem - jeg vil overhovedet ikke høre hvis hun siger noget smiley


  • #39   24. jul 2022 Umi er også en pivehund smiley Hun snakker, klynker, piver og protesterer.
    Bare i dag har hun præsteret at pive fordi hun:
    - vågnede tidligt og ville have mig op
    - var utålmodig på mad
    - kunne se kattens legetøj (her hos mine forældre) som jeg havde stillet uden for rækkevidde
    - ville lege
    - kedede sig
    - kunne se noget ude i haven

    Nogen hunde er bare pivehunde af natur, åbenbart, og det vænner du dig nok hurtigt til smiley


  • #40   24. jul 2022 Umi lyder lidt som min kat, han piver også af alt muligt smiley

  • #41   24. jul 2022 JohnJohn er lige blevet 11 uger, og han giver også - om ikke flere, så ihvertfald andre - grå hår, end de øvrige hvalpe, jeg har haft.
    Han forstår 100% et "nej" eller et "ahah", og stopper adfærden, med det samme. SUPER. Udfordringen er bare, at han ikke mener, det har langtidsvirkning. Dvs. han mener bestemt ikke, at det gælder mere end HØJST 2 minutter...

    Derudover er han sikker på, at hvis jeg står op - så er det fordi natten er slut, og dagen og alt det sjove skal til at begynde. Og det mener han også gælder, når jeg står op kl. 4 om natten, og følger ham ud at tisse. Så kan vi godt "hygge" 1-1,5 time, hvor han på skift forsøger at vække/provokere Nimbus og mig, så der kan komme lidt fest i gaden.

    Han skal seriøst også være glad for, at han er så nuttet!!! smiley


  • #42   24. jul 2022 Udfordringen er bare, at han ikke mener, det har langtidsvirkning. Dvs. han mener bestemt ikke, at det gælder mere end HØJST 2 minutter...

    Oh yes, sådan forstår E også et “nej”. Og derfor sker det, at det “nej” i stedet bliver til et meget larmende brøl a la “STOPSÅFORHELVEDEOGPIK”, når hun IGEN bider sig fast i mit bare ben, graver endnu en hindbærbusk op eller for jeg ved ikke hvilke gang bider i det forpulede bordben smiley


  • #43   24. jul 2022 Frk. Jensen: Umi ér en kat smiley (kan man nogle gange tro)

  • #44   24. jul 2022 smiley

  • #48   25. jul 2022 Isabelle, “STOP SÅ FOR HELVEDE OG PIK” er helt korrekt. Som det jo allerede er slået fast, forstår hun ikke hvad jeg råber, og “pik” er sådan et godt bandeord smiley Hvorfor skulle g’et væk? Det ville da slet ikke give mening smiley

    Kan det passe at hvalpeblæren allerede er ved at blive større? Jeg står op midt om natten, og får hende til at tisse. Det har jeg også gjort med de andre som hvalpe, og jeg prøvede at vente på at hende her selv siger til, men det gør hun bare ikke. Og hun pure nægter at være i stofburet.

    Men da vi var ude kl. 2 i nat, tissede hun fint. Og da vi så stod op kl. 7, tog det ret lang tid før hun tissede. Jeg hørte i øvrigt mig selv, meget søvndrukken, sige “dygtig-tisse-dygtig-tissepige” smiley Hvad sker der for de sære ting man siger, når man har hvalp? smiley


  • #49   25. jul 2022 Det er åbenbart ikke kun når man har hvalp. Sent i går aftes inden vi skulle sove, kalder jeg hunden ned fra sengen og siger uventet "skal du med ud og tismis?" smiley
    Man bliver lidt underlig når man har hund...


  • #50   25. jul 2022 Jeg føler mig også altid top-fjollet, når man står derude på en dugvåd græsplæne og kvidrer "Tistis - kan du skynde dig at TisTis". (Jeg er altså normalt ikke typen, der kvidrer smiley )


  • #51   25. jul 2022 Der er en grund til at hvalpe er så nuttede - ellers kom man nok til at kvæle dem inden de nåede at blive unghunde smiley

  • #53   25. jul 2022 Hvis jeg fortsætter med at læse denne tråd, bliver jeg måske kureret for min trang til at anskaffe mig en ny hvalp smiley

    Min søster tog til Portugal i går, og hun mente ikke, at en portugisisk vandhund ville kunne gå som nødvendig håndbagage smiley smiley


  • #55   25. jul 2022 Det er en fantastisk hund Isabelle, og det skal nok blive min tur.
    Jeg kan bare ikke forsvare at anskaffe mig en hvalp så længe jeg har min mand hjemme.
    Det vil bare resultere i en totalt uopdragen unghund og en frustreret mig smiley


  • #56   25. jul 2022 Åh Isabelle vi har også fået en eurasier med lyd i denne gang. Han piver hvis han er træt, keder sig, hvis vi eller Misha ikke vil lege, hvis noget driller osv osv
    Han brummer og knurrer og gør også meget mere end vi er vant til, f.eks. Af sit legetøj hvis det ikke gør som han vil. Eller hvis der går en fugl rundt i haven osv (jage den? Nej tak! Jeg ligger fint her i døren og gør af den… for evigt for den er ligeglad med at han gør -.-)
    Misha har aldrig rigtig sagt en lyd, ikke engang advarselsgøen så det er noget af en tilvænning smiley smiley


  • #58   26. jul 2022 Tillykke med at komme i "hvalpeejernes rækker" smiley

    Hun lyder fantastisk, og fedt, at der er liv i hende .. eller noget smiley

    Jeg har også ind imellem tænkt mit, når jeg læser "sådan gør du når du får din nye hvalp" - men tænker, at folk jo skal gøre som de mener er rigtigt.

    Dog bliver jeg nødt til at knytte en kommentar til den der "ignorer forkert adfærd eller fejl under indlæring".

    Det synes jeg er helt forkert. Jeg har aldrig forstået den der med, at man ikke kan hjælpe sin hund, når den fejler .. altså hvorfor man ikke guider den.

    Når jeg indlærer, så bruger jeg aldrig nej - nej er et "stop med ALT hvad du har gang i NU!" - så det er no go i forbindelse med indlæring.
    Men et blidt "aa aa" .. benytter jeg meget.

    Det er for at fortælle hunden, at "nej, det er ikke lige den måde jeg vil have dig til at gøre det, men det er dæleme godt forsøgt og hold op du er sej, at du prøver" .. altså værdsætte hundens forsøg, men omvendt fortælle den, at det er ikke lige sådan jeg havde tænkt det. Dette bruger jeg enormt meget under indlæring af apport.
    Frie, glade, hurtige og sikre hunde .. det er jeg ret fan af.

    Det der med at ignorere en fejl .. jeg har aldrig helt forstået det ?
    Hvorfor ikke bare hjælpe og guide, så hunden finder ud af, hvad den skal istedet for at gætte?

    De hunde jeg har set, der er indlært på den måde, er A L T I D langsomme i udførslen af deres øvelser .. men igen.
    Enhver gør hvad der passer til dem - jeg er bare lidt ked af, at det tilsyneladende er blevet det nye sort, for jeg synes bestemt ikke det er for hundens skyld.

    Og så lige - hunden i #27 .. gi mig den - NU !!!!!!
    Kæft, den er kær smiley smiley


  • #59   26. jul 2022 "ignorer forkert adfærd eller fejl under indlæring". - det er en spændende diskussion. smiley

    Jeg synes, der er flere aspekter i det.
    Hvis jeg står med en erfaren hund, kan jeg sagtens finde på at sige "prøv noget andet" - men hvis hunden fejler igen, så er det mit setup, der er forkert.

    Når det er en helt ny frisk hvalp, så er man jo endnu mere nødt til at sætte dem op til succes, så man kan komme til at køre høj belønningsrate, så den netop kan bevare glæden og motivation.
    Her ville en "fejl", (for mig) bare betyde, at der ikke kom et markørsignal fra mig, og dermed heller ingen belønning.
    Men der må jo under ingen omstændigheder gå så længe mellem belønningerne, at der kommer (for meget) frustration, at initiativet forsvinder og/eller at hunden tjekker ud.
    Så må jeg ændre på setup´et og skrue på mine kriterier, for så er det for svært smiley

    Oooogggg jeg tror ikke der er ret stor forskel på, når jeg "ændrer på setup´et", og på når du hjælper/guider Martine smiley



  • #60   26. jul 2022 Altså, nu har jeg jo ikke set dig træne, men hvis du gør som du skriver her, så jo, så er der bestemt stor forskel smiley

    Jeg tilbageholder aldrig belønningerne når jeg indlærer øvelser, uden at hunden er helt klar over, hvorfor de bliver tilbageholdt .. på den måde, kan jeg jo uden de store problemer blive ved med at træne med en hund (hvalp), der forbliver i den høje drift. Den skal aldrig stå og tænke "hvorfor får jeg nu ikke belønning, hvad forventer Damen at jeg skal i stedet for".

    Når jeg bruger mit "aa aa" - som jo ikke altid er "blidt", det er i grunden noget vrøvl, men mere opfordrende, animerende .. så bliver hunden jo i forventningen og mister ikke modet, lysten, og frem for alt, MODET til at blive ved med at prøve. (Det har ikke noget at gøre med den måde du beskriver, det er til dem, der benytter nej).

    Jeg synes at din metode er uretfærdig overfor en hvalp, som ikke har "lært at lære" .. det der med at "nej, du fejlede og så sker der bare ikke noget" .. nope, don´t like it.
    Hvalpen vil blive usikker (ikke at forveksle med bange), og en hund, der bliver usikker sænker tempoet.

    Så sorry, jeg er ikke fan og synes helt oprigtigt, at det er synd for vores hvalpe / hunde, at den metode er blevet så populær smiley


  • #61   26. jul 2022 Jeg kan sagtens følge dig - og jeg synes, det lyder til, at være en fed måde at arbejde med hunden/hvalpen på, hvor du kan fastholde den i drift.

    Jeg oplever dog ikke, at hvalpene/hundene mister motivationen, hastigheden, modet og glæden, når jeg arbejder med dem - fordi de lige fra starten har lært, at det kan betale sig at byde ind med varieret adfærd og være kreativ og initiativrig, og elsker den "leg" smiley



  • #62   26. jul 2022 Du må gerne låne hende et par dage, Martine smiley

  • #63   26. jul 2022 #61

    "Modet" var heller ikke henvendt til dig - som jeg også skrev - men til dem, der bruger nej i indlæring. Der kan hvalpen godt blive .. øh okay, så tør jeg ikke at prøve noget som helst.

    Jeg synes det lyder som om at du har fundet en metode, der virker rigtigt godt for dig og dine hunde - og det er jo alt andet lige det vigtigste smiley


  • #64   26. jul 2022 #62

    Jamen hun er jo latterligt kær smiley
    Og nej, jeg tror at hun spæner mallerne helt over - så hun må hellere blive hvor hun er smiley

    Aldrig hørt om racen, men det er da noget mynde, ikke ?


  • #65   26. jul 2022 64: Der er også tosset få af dem. Dyrlægen kom også til kort, da vi skulle bestille tid til vaccine. De kunne slet ikke finde noget at oprette hende under smiley

    Jo, hun er mynde. Racen er i sin tid skabt ud fra borzoi og whippet. Ligner lidt en mindre udgave af en borzoi som voksen, men er noget mere trænbar og udadvendt smiley

    Billedet er for at illustrere størrelsesforskellen mellem silken og borzoi smiley


    profilbillede
  • #66   26. jul 2022 Det er jo alt for skørt så kær den er .. den lyder også lidt mere "spiselig", hvis du forstår.

    Min bror er giga myndefan, og den der skal jeg da lige vise ham - så er der en mere, staklen kan gå og være ked af ikke at kunne få smiley


  • #67   27. jul 2022 Åh….. For en uge siden hentede jeg det lille monster, og hold nu op, hvor er det hårdt. Og skønt!

    Når jeg tænker over alt det, hun har lavet på en uge, kan jeg måske godt forstå, hvis hun til tider er lidt overstimuleret smiley Hun er fint igang med grundelementerne til træning, og har mødt så mange ting - heste, køer, får, høns, kyllinger, fremmede hunde (dem i nabolaget, som hun skal lære at omgås, og så selvfølgelig dem vi træner mest med), fremmede katte, folk i kørestol, larmende børn, stille børn (de findes!), kørt bil, været alene hjemme og så er hun og Dorit ved at finde melodien.

    Hun har stadig sine gakkede stunder, hvor hun driller Dorit, og er uden for pædagogisk rækkevidde. Og hvor jeg skal være mere hård ved hende, end jeg lige havde forestillet mig jeg skulle være smiley Men hun begynder at høre efter, når jeg beder hende stoppe. Når altså ikke hun bare kigger på mig, stjæler en sko og spurter væk smiley

    Og selv når hun sover, bider hun i møblerne smiley


    profilbillede
  • #68   27. jul 2022 Jeg ved, hvordan du redder dine møbelben. smiley
    Køb et passende antal meter nedløbsrør, sav det i passende længde og så stikker du møbel benene i rørene.
    Plastik rør er billigst men ser ikke så godt ud som dem af zink. smiley
    Det bliver bare så godt. smiley


  • #70   27. jul 2022 Anni smiley smiley smiley

    Hun har vel cirka 100 stykker legetøj, inkl. kaffetræ, og alligevel er det fedeste åbenbart møbelben, sko og hundesenge smiley

    Hun er fuld af narrestreger, og jeg både elsker og hader at hun bare er så skide ligeglad smiley



  • #71   27. jul 2022 Jeg lydoptager hende jo når hun er alene, og i dag var der virkelig mange udslag på optagelsen. Jeg lyttede den selvfølgelig straks, og det er så fordi hun hyler, når hun får et bestemt pivedyr til at pive smiley

  • #72   27. jul 2022 Hvis du har et træ eller et tørrestativ i haven, så går du i byggemarked og køber X antal meter spiler elastik.
    Du binder en bamse, et stykke skind eller en klud i elastikken og binder den anden ende til tørrestativett eller træet.
    Bind det så højt, at bamsen hænger lidt højere end hundens hoved.
    Det er ikke godt med almindelig snor, så bliver den kedeligt, elastikken gør den mere "levende"

    Alle mine hunde har haft stor glæde af at lege med sådan noget.
    Er for dum til at lægge videoer op, ellers kunne du se Gaddafi gå amok med sådan en.


  • #73   28. jul 2022 #72
    Vi vil se video smiley


  • #74   28. jul 2022 Ja Lise Lotte, jeg ville da gerne vise det frem, så jeg må finde en der kan lære mig det.
    De ligger på facebook i Fox Terrier gruppen smiley


  • #75   28. jul 2022 Åh hvor er det dog en skøn og forfærdelig tråd at følge når man skal hente hvalp om en uge. smiley
    Allerede som 4 ugers var han rigtig glad for at bide i tæer, så var tonen ligesom sat. smiley smiley


    profilbillede
  • #76   28. jul 2022 #74
    Du går ind under din profil (fx i højre øverste hjørne, tryk på pilen og vælg fx "min offentlige profil").
    Så vælger du bare "opret" og følger vejledningen smiley


  • #77   28. jul 2022 Tak Lise-Lotte, det kunne jeg godt finde ud af. Endnu engang tak smiley
    Men den vil desværre ikke have den video, hvor Gaddafi er stor hvalp og går helt amok. :
    Men den ville godt tage en, hvor Gaddafi er ældre og leger, men det er mere stille og rolig.

    https://www.hundegalleri.dk/video/diverse-hund/47052-gaddafi



  • #79   28. jul 2022 Anni, hvor længe overlevede tørrestativet? smiley

    Er det sådan noget elastik som det her? https://www.xl-byg.dk/shop/roliba-reb-6mmx10m-80-kg-5155282


  • #80   28. jul 2022 Fed måde at køre hunden træt på smiley

  • #81   28. jul 2022 Anne, jeg har stadig tørrestativett, det er bare blevet lidt kortere, fordi det knækkede. smiley
    Men så fandt jeg ud af at stikke et stykke jernrør ind i stativet.
    Tørrestativett var mere interessant end æbletræet, da stativet kunne dreje rundt.

    Kender ikke det elastik du linker til.
    Jeg køber i Bauhaus eller skibsforretning i metermål. Det fås i forskellige tykkelse, så det kan passe til alle hunde.



  • #82   28. jul 2022 Lise-Lotte, det kørte ham ikke træt.
    Uanset hvad jeg lavede med ham, så kørte han ikke træt.
    Det eneste der kunne køre ham træt var de to gange han var med på jagt og hvis han fik lov til at grave efter mus og rotter en tre timers tid.


  • #83   28. jul 2022 Lækker lækker fox smiley

    Jeg prøvede med min forrige, som elskede at flå i ting - der endte stativet ud i hækken smiley

    Du skal have noget stærkere, Anne - ellers holder det ikke smiley


  • #84   28. jul 2022 For 30 år siden , da vi boede i lejlighed ... havde jeg også sådan en elastik ... med et tøjdyr eller evt. et stykke pergamentpapir ( foldet som en sommerfugl ) i .... Den hængte jeg op i en krog i dørkarmen mellem 2 værelser .

    Det var vilde fester der blev holdt der smiley -----> har et billede af det med Carlo Mops ... men kan ikke lige finde det .

    Så man kan også lave det indendørs , hvis man ikke har have . smiley

    Man kan også gøre det med en plastikflaske ... hængt op i på en bestemt måde i dørkarmen med små guffer i. ..... så når de finder ud af at vende / skubbe flasken rigtigt , ryger der en guffer ud .


  • #85   28. jul 2022 Mit tørrestativ er støbt ind i en ordentlig cementblok. Og hvis man putter en ordentlig jernstang ind i tørrestativett, så holder det, og er jernstangen lang nok, kan hunden hellere ikke løbe med stativet.

  • #86   28. jul 2022 Tak Martine, jeg tror, at han var sådan en som lige var dig.

  • #87   28. jul 2022 NITTIB, da jeg havde katte havde jeg sådan en til at hænge i dørkarmen mellem to rum.
    Kattene elskede det.


  • #88   28. jul 2022 #87 Anni .... ha ha ,,, dengang havde jeg også 8 katte , de festede sammen med Carlo Mops . ..... men nu er det her jo et hundegalleri .. .så jeg holdt mig til hunden .... smiley smiley smiley smiley smiley

  • #89   28. jul 2022 Jeg skal vist have købt et tørrestativ, har truet med det længe, men nu er det da en nødvendighed, i hvert fald inden næste hvalpekuld smiley

    Plejer også at hænge ting og sager ned fra buske og lignende, det er et stort hit hos whippethvalpe og unghunde, men tørrestativet giver lidt flere udfordringer, jeg tror de vil elske det.

    Jeg elsker at have hvalp i huset, men unghundetiden kan jeg godt undvære, pt. slår jeg mig selv i hovedet og spørger hvorfor jeg absolut skulle beholde to fra seneste kuld, de to "høns" er knap 9 måneder gamle nu smiley

    De er meget kreative og har konstant hø i ørerne, men heldigvis ved jeg jo det går over og når de ligger og ser artige ud sammen med oldemor, så er jeg solgt smiley



    profilbillede
  • #90   30. jul 2022 Sikke da en dejlig tråd. Elvira, lyder til at være helt skøn. Jeg elsker, at have hvalp. Kunne have hvalp altid. Jeg syntes at hvalpetiden går alt for hurtig. Der er ikke noget skønnere end duften af hvalp, deres små tykke mavser, eres små kluntede bevægelser og deres nysgerrighed på livet. Hvad er mere kær end når de søger trygheden og læggger sig på tværs han Over halsen på en. Eller man får små snorkelyde lige ind i øret. Det er da den store Lykke og kærlighed.

    En hvalp skal være fræk og lave unoder. Det er for mig en sund hvalp. Har jeg så bare ladet stå til? Nej det har jeg ikke, for selfølgelig skal hvalpen lære hvad den må og ikke må. I. Starten tog jeg næsten alle råd til mig. Men med tiden, har jeg lært, at bruge min sunde fornuft og tage de råd som jeg syntes passer til hvalpen og mig. Den med, at hvalpen kun må gå det antal. Minutter den er i alder, har altid været et af de dummeste råd der er givet. En hvalp, har da brug for, at bruge sin krop. Det skal ba ikke være monotomt bevægelse, som det nemt kan blive med en tur i snor.

    Nå det blev, da vist en lang tråd. Men jeg er sikker på, at TS har styr på det. Jeg læste ihverfald første indlæg, med et stort smil og et grin.


  • #91   30. jul 2022 JT, hun er så skøn og dejlig og kærlig og sjov og alt mulig andet smiley Men i guder, hvor er hun fræk smiley Hun spørger aldrig om lov, og når jeg siger “nej”, tager hun det som “prøv lige igen, men med endnu mere spark” smiley

    I dag var hun med i klubben, og i løbet af et par minutter, havde hun stjålet en bamse, et brilleetui, et kaninskind og en klikker fra en træningskammerat. Hun afleverede det pænt til mig. Min lille listetyv smiley

    Hendes ører må dog gerne snart rejse sig, så jeg slipper for at svare på 100 gange om dagen, hvilken nuttet blanding hun dog er smiley


    profilbillede
  • #92   30. jul 2022 #91

    Hun er da bare helt vidunderlig smiley



  • #93   7. aug 2022 Nu er lillelorten efterhånden 10,5 uge, og jeg er vild imponeret over hvad hun allerede kan smiley

    Hun er renlig. Med pøller siger hun selv til, og med tis sørger for for at hjælpe hende til at komme ud. Jeg kan ikke afvise af hun ville tisse på gulvet, hvis jeg ikke hjalp hende ud jævnligt.

    Hun sover igennem om natten, men står op kl. 6 sharp hver morgen smiley Og det uanset om vi går i seng kl. 22.30 eller kl. 0.30 smiley

    Hun kan sitte på kommando. Stå og dæk arbejder vi på, og det kommer lige så langsomt. Hun kan hente legetøj og aflevere. Hun kan sådan set også lave en apport, selvom det jo i hendes hoved bare er endnu en hent-og-aflever-legetøj smiley Hun eeeeeelsker at lege med mig smiley Hun går fine spor, men stadig med mad i næsten alle fodspor. På det punkt skynder jeg mig langsomt! Jeg forsøger at gå lige så mange buer og skæverter, som ligeud. Når hun bliver væk fra sporet, er hun dygtig til selv at finde det igen. Hun er så skrap til opsøg af figuranten, og elsker når hun ved at det er dét hun skal lave smiley

    Hun er super dygtig til at køre bil (i bur) og til at være alene hjemme, både med og uden Dorit.

    Hun er PISSE sej til at træne nej-øvelsen i trænings-setup. Også selvom jeg lægger leverpostej eller råt kød. Og alligevel fungerer nej ikke altid i praksis. Hvilket er super irriterende, for en af de ting hun meget gerne vil have fat i, er nikotinposer og cigaretskodder smiley Så dét skal trænes i et andet setup!

    Hun får de mest vanvittige bideflip, når hun er træt, og det er work in progress at få hende til at acceptere at hun er træt, og at hun skal sove i stedet for at bide smiley Vi arbejder stadig på at hun ikke skal drille Dorit eller katten, og at hun skal respektere når de siger nej.

    I morgen starter vi til træning i PH, og tirsdag i egen klub. Og om en uge starter jeg på arbejde. Tiden flyver! Men med alt det hun har lært på 2,5 uge, så er jeg sikker på at vi nok skal få en masse gode oplevelser sammen, hun og jeg smiley


Kommentér på:
At have hvalp…..

Annonce