{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.444 visninger | Oprettet:

pris {{forumTopicSubject}}

jeg syntes at hunde og især små hunde er blevet ekstrem dyre, selv af flere raser er dyre.
og Jeg kan se at, hunde fra udlandet er der rigtig mange af og de er også ekstrem dyre, jeg syntes ikke det er ok, at tage så mange gadehunde hjem for at tjene på dem.
eller er det kun mig som syntes det?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  pris
  • #1   11. maj 2021 Jeg tvivler nu på, at der bliver tjent styrtende penge på gadehundene. Og de penge, der bliver tjent bliver vel i de fleste tilfældet brugt på redde/behandle flere hunde i hjemlandet.
    Om det så er særligt smart at få gadehunde til Dk er en anden debat.

    Til gengæld bliver der tjent styrtende med penge på hunde fra hundefabrikker i specielt nogle af de østeuropæiske lande.


  • #4   11. maj 2021 Jamen hunde er da også dyr(er) smiley

    Get it?...Fordi de er dyr...også...ligemeget

    #jegfinderselvud


  • #5   11. maj 2021 15.000 op til 25 - 30.00 kr. det må man sige det er mange penge

  • #6   11. maj 2021 Det er mange penge ja, men er det dyrt?? Hvad koster en ny telefon?

  • #7   11. maj 2021 du kan da ikke samligne det med en telefon. hvad koster en gris.? en kalv?

  • #8   11. maj 2021 De små racer har altså kostet 15+ i 12 år. Det er ikke nyt. Og det gør de fordi der er efterspørgsel og det koster spidsen af en jetjager at lave gode hvalpe.

  • #9   11. maj 2021 Det er da lidt sjovt at de fleste gerne køber ny telefon hvert eller hvert andet år til flere tusinde kroner, men en hund som man har i 10-15 år, den må ikke koste noget smiley kan du selv se komikken? At sammenligne med en gris eller kalv giver ikke rigtig mening vel? De er jo ikke kæledyr og er ikke typisk noget alle køber smiley

  • #11   11. maj 2021 Jeg er enig med dig Grethe. Hunde er steget helt vildt i pris under corona - udbud og efterspørgsel.

    Men mon ikke der kommer et boom af unghunde der søger nye familier snart.


  • #14   11. maj 2021 Hvorfor er det så forfærdeligt, at ma syntes 25.000 er mange penge for en hvalp?
    Sælger sætter jo selv prisen og køber kan jo bare finde en anden hvalp.

    Det skal godt nok være en helt særlig hund hvis jeg skal give mere en 15.000 for den....


  • #15   11. maj 2021 Hvad er det der gør, at hvalpe skal være så dyre, kan man jo så spørge Pia?

  • #16   11. maj 2021 Små hunde har været "dyre" længe synes jeg og det er måske ikke sååååå mærkeligt at de ligger i den lidt dyre ende, da kuldene (ofte) er små og efterspørgselen høj.

    Men ja nogle gange er det helt hen i vejret, jeg studsede også over den der hund med alene hjemme problemer til 6000, altså hvem giver så mange penge for at få problemer inden for dørene
    Eller det der eurasier blandingskuld til 29.900, altså findes der seriøst folk der betaler så meget og så for en blanding.
    Men altså 10-15.000 for en god hund avlet med omtanke, det synes jeg altså ikke er vildt


  • #19   11. maj 2021 Linda - du går da bare igang smiley
    De første 10-15.000kr ligger du hos hanhunden.
    Så kan du presse dyrlæge tjek, udstyr og foder igennem for 5-10.000kr så skal du da bare lave nogle hvalpe.


  • #20   11. maj 2021 #18 Jo men nu er det jo ikke en hest vi snakker om smiley jeg kan få en god brugt bil for 30000 men jeg har lidt svært ved at se sammenhænget med en hund;) jeg køber jo ikke bil eller hest hvis det er en hund jeg ønsker mig, uanset prisen smiley

  • #21   11. maj 2021 Jeg syntes personligt at mobiltelefoner er alt for dyre, derfor køber jeg ikke ny smiley hvis jeg syntes at hunde var alt for dyre så måtte jeg jo lade være med at købe smiley sådan er det jo, det koster da ikke 3-4 eller 5000 at lave en mobiltelefon smiley

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #23   11. maj 2021 Problemet er jo at kvalitet og pris ikke altid hænger sammen. Så er det overpris.

    For de fleste vil 15000kr + være mange penge. Det bliver ikke mig som kommet til at betale det. Jeg har købt samme race med 11års mellemrum. Prisen stort set den samme.



  • #24   11. maj 2021 Det er da heldigvis så nemt, vil man ikke bruge sine penge på en hund så må man jo lade være smiley personligt har jeg det sådan, at jeg hellere vil forære en hvalp til den helt rigtige, end jeg vil sælge til en som har pengene men ikke vil bruge dem på en hund smiley

  • #26   11. maj 2021 Det er da ret enkelt; Vi lever i et, godt nok reguleret, kapitalistisk samfund. En given vare er det værd den kan sælges til.

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #27   11. maj 2021 Hvis man ikke kan forstå,at feks en blanding til 20000kr er for dyr,kan det nok ikke hjælpe at forklare. Det er hunde som blev solgt til ingen penge før i tiden.

  • #28   11. maj 2021 #27 hvis den kan sælges er den jo ikke for dyr smiley

  • #29   11. maj 2021 Jeg synes det er svært at sige hvad der er FOR dyrt.

    Hvis jeg nu føler at jeg får noget for pengene ( forældredyr og linjer der er tjekket i hoved og røv), så er det ikke dyrt.
    Men folk der bare sætter to hunde sammen, uden noget som helst forarbejde, er dyrt.

    Men for mig er FOR dyrt, måske når jeg ikke har pengene til det, og ikke kan skrabe sammen til det
    ( ved ikke om det gav mening, eller om det kun var i mit hoved)
    smiley


  • #30   11. maj 2021 At man giver kr. 25.000 -30.000 for en hund er ikke ensbetydende man er en god hunde familie

    Dem der ikke har råd til det , men er heldige at finde en blanding - ups hund til kr. 6000,- kan være den mest fantastiske ... kærlige hunde familie.

    Hvorfor mon der findes SÅ mange Græske gadehunde i DK. .... joooo .... de koster kun kr. 3500.- ......... Desværre lander mange af dem på internater pga. problemer..... og bliver solgt videre derfra.


  • #31   11. maj 2021 personligt har jeg det sådan, at jeg hellere vil forære en hvalp til den helt rigtige, end jeg vil sælge til en som har pengene men ikke vil bruge dem på en hund

    Så hvis jeg ikke vil betale 20.000 kr for en af dine hvalpe, vil du hellere forære den til en der egentlig gerne vil betale 20.000 kr? For man er en bedre hundeejer, fordi man vil give 20.000 kr? Gad vide om det er dén logik Specialdogs, Kennel Blanding og de andre bruger - hvis man vil give 20.000 kr for deres blandinger, er man automatisk en perfekt ejer smiley Hvorimod folk der har haft hund i mange år, og ved at ingen hunde i denne verden, har en SÅ høj kostpris, må være dårlige hundeejere…..? smiley

    Jeg er SÅ glad for at jeg skal have en brugshund, hvor prishysteriet ikke har slået igennem. Og hvor ejer vælges på kompetencer, frem for hvor højt man er villig til at byde smiley


  • #33   11. maj 2021 Det lyder også skørt for mig..

    Jeg kan godt forstå, at man kan møde en familie som bare det perfekte match til en hvalp, og derfor går på kompromis med prisen..
    Men det andet der, det er sq noget vrøvl.

    Tag pudlen fx. Den har ikke været ret populær førhen.
    Der har de sidste år været en lille stigning, men under corona er efterspørgslen gået bananas..
    Der er bliver sat puddelhvalpe til salg for 35.000..
    - da jeg købte Baby for 7 år siden gav jeg 8000 for ham.

    Det er da en vild stigning, og heldigvis er de fleste puddel folk enige i, at sådanne priser er groteske!
    -men hvalpene til 35000 blev solgt, næsten ligeså hurtigt som de blev sat til salg.

    Så hvis folk vil betale prisen, tjaeh... Så er det vel sådan det er..


  • #34   11. maj 2021 Men det er jo smart, hvis opdrættere BÅDE kan tjene kassen, og samtidig påstå at pudse glorien, for dem der vil betale guld for en hvalp, er også de mest kompetente smiley

    Jeg har da teknisk set råd til at give 35.000 kr for en hvalp. Men fanden hellere, om jeg ville gøre det smiley Så lader jeg dem glad og gerne gå til andre, som alligevel skiller sig af med dem, når de bliver unghunde smiley


  • #35   11. maj 2021 Meget enig A... Jeg er glad for at italieneren ikke bliver populær lige foreløbig, så har jeg da stadig mulighed for at købe hund smiley
    - ellers ser det da ud som om jeg skal have schæfer næste gang, hvis priserne bliver i det her niveau smiley


  • #36   11. maj 2021 Vi giver 15.000 for vores næste hund.

  • #37   11. maj 2021 Aldrig ... som i ALDRIG ville jeg give Kr. 25.000 - 30.000 for en hund ---> med mindre dens lort kom ud som Guldklumper.
    Jeg gav for 4 år siden Kr. 7000 for Lilly - Mops ..... Hun skider godt nok ikke Guld , men jeg samler nu lorten op alligevel . smiley smiley smiley

    PS: ... I dag koster en Mops Kr. 15.000 - 20.000 eller mere ... Så Lilly forbliver ene"barn" / hund .


  • #38   11. maj 2021 Det er nok meget individuelt hvornår en hund er for dyr i folks øjne. Og kan jeg forestille mig at det ofte, som en anden i tråden sagde, handler om hvor mange penge man har, eller hvor hurtigt man kan skaffe penge.

    For mig er 10.000 rigtig mange penge, for jeg er på su, så det er altså næsten 2 måneders indkomst, for andre er 10.000 ikke ret mange penge.

    Mit Maks er på 16.000 kr for en familiehund, hvis jeg købte den med henblik på avl, så ville jeg nok også gerne betale mere for den helt rigtige.

    Jeg vil da gerne at opdrætter har plus på kontoen efter et kuld og jeg anerkender også at i mine racer er det normalt med små kuld og at chihuahuaerne også desværre ikke så sjældent får en singleton der må ud med kejsersnit eller lign. Så jeg kan sagtens følge at hvis man gerne vil ende på 0 sådan overordnet, at så er 8000 kr ikke ret mange penge til at dække.

    Jeg har det dog også sådan, at jeg aldrig ville begynde at prutte om prisen, hvis opdrætter tager mere end jeg vil give, så fortæller jeg dem ærligt at mit budget ikke er til en 20.000 kr hund og så må jeg finde et andet sted. Hvis opdrætter selv tilbød mig en billigere pris, så ville jeg da nok samtidig ikke sige nej tak, hvis det kun var prisen der afholdt mig fra at købe hvalpen.


  • #39   11. maj 2021 Det er sjovt - jeg gav 8.500 kr for Dorit for 7 når siden. I dag er prisen omkring 9.500-10.000 kr. Jeg har svært ved at se, hvordan det kan forsvares at nå op på 20.000 kr. Med mindre altså at man netop vægter penge højest.

    Men jeg står sgu en smule af på opdrættere, som sidder og forsvarer de totalt ublu priser, og gør det til, at det er køberne, der er nogle tumper, hvis de ikke vil betale vanvittige beløb.

    Hvis der er en helt særlig hvalp fra et helt særligt kuld efter helt særlig forældre, og det er lige præcis dén ene hvalp, man bare VIL have, så kan der være årsager til at betale mere. Men at vælge købere fra, fordi de ikke vil betale overpris, er godt nok vanvittigt. At folk tager et kviklån og smider 35.000 kr for en random doodle, er næppe ensbetydende med, at de også er klar på den løbende økonomiske forpligtelse, en hund er.

    Når jeg har smidt en pose penge på en hvalp, lad os sige 10.000 kr, så smider jeg mindst det samme beløb de kommende måneder i træning, udstyr, foder, dyrlægebesøg, massør og alt mulig andet. Jeg anede ikke at det gjorde mig uegnet til at have hund smiley


  • Bella J
    Bella J Tilmeldt:
    okt 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 39
    #41   11. maj 2021 22 tusind for en cairn terrier blanding fra kennel i Ruds vedby, det er da svineri

  • #43   12. maj 2021 Der hvor jeg står af er, at man skruer prisen op fordi der er efterspørgsel. Så er det da i mine øjne at udnytte situationen, og så kommer der et økonomisk aspekt ind i dét at opdrætte.

    Ja det kan være endog rigtig dyrt at opdrætte. Vi skulle have haft hvalpe for 14 dage siden. På dag 40 endte det i livmoderbetændelse. Parringen (kølesæd, da vi ikke måtte rejse) havde kostet 22000 kr. Heldigvis er vores hunde forsikret og operationen kostede så 1600 kr og ikke de 14000 kr der stod på regningen fra vagtdyrlægen.
    Evt overskud på hvalpene skulle være gået til næste parring, som jo også er kølesæd.
    Forrige kuld mistede vi 35000 kr på, da hvalpene var afsat, men køberne bakkede ud. Virkelig mærkelig historie. Vi gav dem væk til gode venner, eller solgte til kostpris. Det var også udenlandsk hanhund.

    Er man seriøs (og det anser jeg mig da heldigvis selv for i dette tilfælde), så er der sjældent overskud. Åh jow da vi fik 14 hvalpe og tæven selv fødte dem. Der fik drengene lov at få nyt fjernsyn. Det var også 15 år gammelt.

    A er det Dorrits opdrætter, for jeg kender da til andre priser på Cardigan-hvalpe?


  • #44   12. maj 2021 Edit: Jeg havde læst, som fanden læser biblen, så indlægget er redigeret.

    Det er de fleste opdrættere, der ligger deromkring på cardigans. Der er nogle som tager lidt mere (op til 12.000 kr), som tester for virkelig mange ting, og hvor der er lidt ekstra med, når man får hvalpen hjem.


  • #45   12. maj 2021 Hø hø nogle katteopdrættere tager 25.-26.000 for en kat, så hunde er da ikke dyre. smiley

  • #46   12. maj 2021 A
    Jeg er ret sikker på at det Louise skriver er at det kun kom til at koste hende 1.600 fordi forsikringen dækkede resten op til de 14.000 regningen lød på smiley


  • #47   12. maj 2021 Ja selvfølgelig A! Ville vi alle ikke gøre det smiley
    Det er første gang nogensinde i de 16 år vi har haft den, at jeg bruger hundenes sygeforsikring. Selvfølgelig svindler jeg da.
    Nej det var Langfredag og ville koste 14000 kr, hvis ikke hun var forsikret.
    Pga optjente point, så blev det 1600 kr.

    Jeg kender en opdrætter der tager noget mere, men hundene er også gennemtestede.


  • #48   12. maj 2021 Ellers skal man jo som opdrætter til at udregne sine omkostninger pr kuld. Lægge 50% oven i og så først oplyse pris ved handel.
    Men så kan man jo som køber være heldig eller uheldig at lige det kuld er billigt eller dyrt osv.


  • #50   12. maj 2021 Hvis der er , som det lyder her .... så fatter jeg ikke at man overhovedet har lyst til / gider at få hvalpe på sine hunde.
    Jeg forstår ikke at man render rundt i 8-10 uger og tørre tis og lort op efter 5-6-7-8-9-10-11+ hvalpe + alt det andet besvær der er med at have hvalpe.... når man faktisk ikke tjener 1 krone på hvalpene , når de bliver solgt

    Jo ... jo ... hvalpe er søde .... men alligevel .

    Og mon ikke der er et " lille bitte " overskud hvis man sælger f.eks ... ( lad os sige bare ca. 8 hvalpe a' 15.000 - 25.000 pr. stk. ??? ) ... smiley


  • #51   12. maj 2021 Jeg kunne så rigtigt godt tænke mig at høre opdrættere, hvordan omkostningerne til et malinoiskuld er SÅ meget mindre, end på et kuld, hvor hvalpene koster 20-25.000.

    En malinoishvalp fås herhjemme til i omegnen af 7500-8000 .. måske tager nogle lidt mere, men under 10.000 ihvertfald.

    Hvad er det for omkostninger opdrættere af andre racer har, der gør at det er nødvendigt at sætte priserne for hvalpene til omkring dobbelt så høj?


  • #53   12. maj 2021 Hvis du ikke har det på den måde, er spørgsmålet jo ikke til dig, Pia.

    Jeg ser bare tit at "hvis I bare vidste HVOR dyrt det er at lave hvalpe" .. derfor mit spørgsmål .. med mindre man naturligvis mener, at det er billigere at lave mallebørn end småhundehvalpe.



  • #54   12. maj 2021 Det er lidt pudsigt at det vel nærmest kun er små selvskabshunde, racer og blandinger, der er rimeligt populære. Hvor priserne efterhånden er blevet pænt høje. Begge mine racer fås stadig for 12.000-15.000 kr. Det har de kostet i en del år nu,

  • #55   12. maj 2021 Den største reelle forskel på de store og små racer er vel egentlig kuldstørrelsen tænker jeg, og ellers er det jo et spørgsmål om udbud og efterspørgsel
    Jeg har nu personligt ikke noget problem med at man tjener noget på et kuld hvalpe, men jeg synes dog gerne at pris og kvalitet må hænge sammen, og det tænker jeg ikke det gør ved 20.-30.000 for et kuld utjekkede blandinger, på den anden side hvis folk er villige til at betale det hvorfor så tage 3000, man kan jo kun sælge hvad der er købere til.
    Min egen smertegrænse går omkring de 15.000 både af økonomiske og fornuftmæssige årsager smiley


  • #56   12. maj 2021 "Man" bør nok revidere sin opfattelse af hvad det skal koste at få en hund ... og se det i en større sammenhæng


    Joeh.... Eller også bør "man" bare holde sig fra nuttede og populære små hunderacer, og i stedet købe hunde med brug for øje, hvor opdrætterne tilsyneladende har det glimrende, med at sælge til det kvarte af, hvad en nuttetot koster smiley



  • #57   12. maj 2021 Mine små nuttetotter har kostet det samme i årevis. Min første Petit i 2013 og de 2 næste i 2019 og 2020. Alle 3 hunde er lavet med gode hanhunde fra udlandet, gennemtjekkede linjer, hvor der ikke er gået på kompromis med noget.
    I morgen skal jeg med en god ven over og hente en Petit til ham, og den koster det samme trods opdrætter tidligere er budt dobbeltpris, og der er langt flere købere, end der er hvalpe. Så der er altså opdrættere af nuttetotter der ikke udnytter situationen smiley


  • #58   12. maj 2021 Men de små hunde koster jo det samme de har gjort længe. Omkring 15.000kr. Dethar de gjort i årevis.
    Det er da de andre racer og blandinger osv. der er blevet dyrer.


  • #59   12. maj 2021 En hund er det værd som nogen vil give - er det 30.000 så er den jo det værd. Jeg forstår så ikke, at nogen vil give så meget.
    Slet ikke når man ser, hvad det er for kuld, der sælges så dyrt. Man kan jo f.eks. stadig få en labrador til under 15.000 med stamtavle, testede forældre osv. Men er den blandet med pudel og/eller bare uden stamtavle og test koster den rask væk 25.000.
    Det samme ses ved en del racer - dygtige opdrættere sælger til ca samme pris som før corona, mens folk uden styr på noget som helst tager det dobbelte.

    Jeg kan ikke forestille mig jeg nogensinde kommer til at give 30.000 for en hvalp. Hvis det er eneste mulighed for hvalp, så bliver det internathund e.l. fremover. Ja, jeg kan spare sammen, men jeg synes ganske enkelt det er en vanvittig pris.


  • #60   12. maj 2021 Michelle, men hvis du skal følge hvad fx Pia skriver her i tråden, så er du og jeg jo bare dårlige hundeejere, hvis vi ikke vil betale guld for 2 kg vovse. Og det er dén tankegang jeg står totalt af på - hvordan kan man som opdrætter forsvare vanvittige priser med, at det sorterer de ringe hundeejere fra?

    Jeg har et familiemedlem, som blev skilt og tænkte, at en hund da var vejen frem. Hun betalte 23.000 kr for en "cavapoo". Efter en måned var hun klar til at smide håndklædet i ringen, men nu havde hun jo lige betalt en formue, så hun prøvede. Og prøvede. Og det gik ikke. Så hunden blev omplaceret da den var 6 måneder gammel, og allerede havde lidt under, at den var opvokset i et hjem, hvor den ikke blev omplaceret i tide, fordi den var så dyr.

    Og nej, det var selvfølgelig ikke en DKK-hund, men jeg har talrige eksempler på DKK-opdrættere, som ikke tager deres hvalpe retur, så det er såmænd ingen garanti for noget.



  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #61   12. maj 2021 Jeg ser det som en underlig logik. Fordi at de kan sælges til de priser er de det værd. For mig at se er det at snyde folk.

    Sælger jeg min gammel spand af en bil til overpris. Køber har ikke forstand på biler. Kunne have fået langt mere for pengene andet sted. Det er da dårlig moral.



  • #62   12. maj 2021 A - jeg læser det egentlig ikke, som om man har garanti for, at man er en god hundeejer, hvis man ikke kan/vil betale 30.000, men at dem der ikke vil er lidt useriøse - det er ikke helt det samme smiley

    Uanset så kan jeg godt leve med at være lidt useriøs så. Det er jeg i forvejen, I hvert fald er der aussieopdrættere der ikke vil sælge til mig fordi jeg bor alene og har et arbejde, så hvis lidt flere sorterer mig fra på prisen går det nok - måske jeg skal købe mig en FT'er eller en malle næste gang.... lader til den slags hunde ikke bliver dyrere at producere blot fordi flere køber hund.


  • #63   12. maj 2021 Det bliver da også mere og mere umuligt at være hundeejer...

  • #64   12. maj 2021 Max - det er da sådan markedet fungerer. Jeg kan godt sætte mit hus til salg for 4 mill, men hvis ingen vil betale mere en 800.000, så er husets værdi kun 800.000. Det samme gælder naturligvis den anden vej rundt.

    Så er der efterspørgsel på hvalpe til 30.000, så er det jo deres værdi uanset hvor tosset andre måtte synes det er.
    - jeg forstår heller ikke nogen betaler over 1 million for em bil, men det er der jo folk der gør og synes de har gjort et godt køb.



  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #65   12. maj 2021 Det ændre ikke på at det er dårlig moral at tage overpris for sine ting. For det er jo det man gør. Det vil man så åbenbart ikke engang stå ved.

    Men sådan er vi forskellig. Jeg mener ikke man skal snyde folk bare fordi man kan.


  • #66   12. maj 2021 Egentligt har jeg ikke et stort problem med at nogen tager den pris de jan få for deres hvalpe - kan man få 20.000 hvorfor så sælge til det halve?
    Det jeg har det stramt med opdrættere der prøver at begrunde en så stor prisstigning med udgifter til kuldet og påstår det er nærmest umuligt at få overskud.

    Aussien får ofte 8+ hvalpe. Sælges de til mindst 14.000 stykket (oftere 16.000), så giver det mindst 112.000... mon ikke liiige det kan dække udgifterne?

    Så at tage mere står jo en frit for, men lad da være at påstå, det er fordi det ellers giver underskud


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #67   12. maj 2021 Mit problem er når kvalitet og pris ikke hænger sammen. Det burde ligesom følges ad.

  • #68   12. maj 2021 Max - det har det jo aldrig gjort ved hunde. Prisen er jo stort set racebestemt - hunde af samme race og med samme tavle koster jo nærmest altid det samme +/- ca 1000 kr og det uanset om forældrene er højt præmierer, gennemtestede dyr eller kun lige lever op til mindstekravet.
    Netop derfor er det også lidt komisk at høre opdrættere begrunde prisen med deres udgifter.

    Jeg så da mægtigt gerne, at en hvalp efter forældre, der havde vist deres værd som jagthunde e.l. og var testet for alt relevant med godt resultat osv ikke blev prissat identisk med den hvslp hvis forældre kun lige præcist krøb over mindstekravet for avl. Men sådan er det ikke ved hunde og det lader ikke til, at der er den store interesse i at ændre på det.


  • #69   12. maj 2021 Jeg tror altså ikke at man kan sammenligne store racer med store kuld, med små racer hvor det ikke er unormalt at der kun kommer 1-2 hvalpe. Hvis der kommer 2 hvalpe i et kuld og opdrætter sælger dem for 8000 kr stykket er der 16.000 kr til at dække alle omkostninger.

    Jeg kender ikke alle omkostninger i et kuld hvalpe, men jeg ved det kan være rigtig dyrt. Både i forhold til brug af den rigtige hanhund, men også med komplikationer ved fødsel, opvækst osv osv.
    Så jeg kan sagtens følge at de koster mere end hvad man tager for et kuld på 8 hvalpe, for der er der jo 8 hvalpe til at tjene det ind igen.

    Hvis jeg en dag selv skulle komme dertil hvor jeg skulle lave et kuld hvalpe, ville det blive for min egen skyld, for oplevelsen osv. Så pengene ville ikke betyde noget, for jeg ville sørge for at have en opsparing der kunne dække udgifterne. Jeg ville dog samtidig nok ikke sætte mine hvalpe til halv pris af hvad andre opdrættere tager, men jeg ville altså heller ikke sætte dem over min egen Maks grænse for hvad jeg ville give for en hund.

    Jeg har haft en hund der kostede omkring 500 kr og jeg har teemo der kostede 16.000 kr og så to der lå derimellem, alle 4 rigtig gode små søde hunde, Teemo er dog den eneste med stamtavle. Den til 500 kr var fra et ups kuld, de andre var alle 3 planlagt.

    For mig har pris og om jeg er en god eller dårlig ejer intet med hinanden at gøre. Ligesom pris og kvalitet ved hunde ikke altid hænger sammen. Jeg kommer aldrig til at købe en blandingshund til 30.000 og jeg vil ikke støtte hvslpefabrikker, om de så smed en hund i hovedet på mig.
    Der er mange faktorer der skal passe både på ejer og hund og ikke kun økonomien, så selvfølgelig kan man ikke alene ud fra prisen vurdere om det er en god ejer eller en god hund.

    Jeg ville også være ked af at støtte et sted hvor de kun gjorde det for pengene eller at det var pengene der var det vigtigste. For mig må de gerne tjene og som minimum komme i 0 med deres kuld, det er slet ikke det. Men det skal ikke være pengene der driver dem, det skal bare betyde at de kan få det til at løbe rundt og få råd til at blive ved med at gøre det de elsker og er passioneret for.

    Jeg har skrevet meget med en opdrætter i 1,5 år måske mere, jeg har ikke en hvalp fra hende og der er rigtig lange udsigter til at jeg skal have hvalp igen, men hun er så sød og hjælper altid gerne med spørgsmål og fortæller om racen og hendes hunde og vi har nogle rigtig gode snakke. Jeg ved hendes hunde ligger på 14-16.000 kr og de er også det værd i mine øjne, især når man tænker på hvor meget tid hun allerede har brugt på mig, på trods af at hun ved der ikke er noget salg i farvandet og selvom hun har venteliste på sine kuld, så de er solgt før de er født.
    Det viser mig en opdrætter der er utrolig passioneret for det hun laver og penge ikke er vigtigst, men et middel til at fortsætte.
    Jeg aner ikke hvordan økonomien ser ud i hendes opdræt, men hvis hun er i plus, er det da kun super fedt for hende. smiley


  • #70   12. maj 2021 Sunshine - nu sælges de fleste ikke-brugsracer jo også for 12-14.000+ og ikke for 8000.

    Men et er de helt små miniature racer, der typisk får meget få hvalpe.... prisen er jo den samme for de fleste racer, også dem med helt alm kuldstørrekse på 6-8 hvalpe: Fra xa. 12.000 og op. Undtagen altså hvis det er brugshunde, så kan pengene godt holdes hjemme for under 10.000.

    Der er jo slet ingen skelen til kvaliteten af opdrætter, hvis den er af racen x, så koster den y.
    - og er den af en af de mest helbredsmæssige udfordrede racer ganges med mindst 2... for de koster jo i kejsersnit mm og dårligt helbred og manglende reproduktionsevne skal man betale ekstra for smiley


  • #71   12. maj 2021 Jeg elsker at opdrættere sådan er lidt her, der og alle vegne.

    For et par år siden lød sangen “jeg opdrætter, fordi jeg gerne vil forbedre racen, som jeg elsker”. Nu er der potentielt virkelig (!!!!!) mange penge i det, så nu er tonen skiftet til “en hvalp er det værd, som folk vil give, og vil de ikke give prisen, er de ikke seriøse”.

    Jeg erkender, at Max har skrevet det, så simpelt som det kan skrives - det er slet og ret dårlig moral hos opdrætter smiley


  • #72   12. maj 2021 A - viste du ikke der er forskel på folk? Hvis man tager mere end kostpris for en blandingshund er man et pengegrisk røvhul. Hvis man hæver prisen på en racehund med over 100% og købere synes det er for meget, så er det køberne der er røvhuller smiley

  • #75   12. maj 2021 #73 .... næææ ... og hvis det er nødvendigt med kejsersnit ... så betaler forsikringen jo ... og man betaler selv måske kun en lille del , som vist er skrevet længere oppe .

  • #76   12. maj 2021 Nittib, hos mange racer, dækker forsikringen ikke. Fordi kejsersnit er mere reglen end undtagelsen. Men de kan heller ikke parre sig naturligt. Og så giver det jo rætti god mening, at de hunde skal koste 35.000 kr smiley

  • #78   12. maj 2021 Som hundeopdrætter er det åbenbart, i hvert fald for nogle, en forbrydelse hvis man sætter priserne så man har fortjeneste på sit produkt, og optimerer denne fortjeneste når man kan.

    Er der mon andre brancher, som ikke drejer sig om livsvigtige og uundgåelige varer, hvor man må forvente at det man laver har en på forhånd fastsat "værdi" som det er "forbudt" at overskride?



  • #79   12. maj 2021 Du har helt ret Kim, det bliver af og til lidt trættende at skulle forsvare den pris man tager for sine hvalpe, men når det er sagt, så er der faktisk ikke ret mange dkk opdrættere der har hævet prisen, mine hvalpe koster også det samme som for 3 år siden;) det der er steget er hovedsageligt blandinger med fancy navne og tavleløse hunde, men det er så også sådan at rigtig mange af dem som har købt hund under Corona slet ikke ville blive godkendt hos seriøse opdrættere smiley

  • #81   12. maj 2021 Pia - jeg har intet problem med, at opdrætter har et plus på bundlinjen. Det jeg har et problem med er, når opdrættere sidder og laver de vildeste krumspring for at fastholde, at det er en ren underskudsforretning i stedet for bare at stå ved, at ja, det giver overskud, når det er tilfældet.

    Det undrer mig du aldrig har tænkt prissætning sådan før - vi to har faktisk diskuteret differentieret pris på hvalpe afhængig af opdrættets kvalitet mm. tidligere - men det er da dejligt hvis du (måske?) kan se idéen eller i hvert fald tænke tanken nu.
    - det har aldrig givet mening for mig, at alle hvalpe af en given race koster stort set det samme uanset kvalitet af avlsdyr og opdrættet generelt. Jeg synes dog ikke det har så meget at gøre med, hvor længe man har opdrætter men mere med kvaliteten af det man laver.


  • #83   12. maj 2021 Men pia - det er jo netop ikke kun små hunde med små kuld der koster (også før corona) 12.000+ det er langt, langt de fleste racer. Aussierne har ligget på 14-16.000 flere år og store kuld er absolut ikke usædvanligt der.
    Samme prisleje stødte jeg på ved alle de racer jeg undersøgte før jeg fik Sten - alle mellemstørrelse hunde med typisk kuld på 6-8 hvalpe jævnligt flere.

    Som sagt har jeg det helt fint med, at det giver overskud - jeg har bare enormt svært ved at se, det ikke gør det, hvis tæven får f.eks. 2 kuld a 7 hvalpe til 15.000 stykket. Det er alligevel over 200.000, mon ikke det lige kunne betale for tests mm. Det er altså ikke kun opdrættere af små hunde, der fortæller om opdræt som rent underskud.

    Ift opdrætters erfaring - man kan vel godt være garvet hundeejer når man laver dit første kuld og være fuldt ud i stand til at yde god vejledning
    Dertil kommer, at selvom jeg selvfølgelig værdsætter en dygtig opdrætter jeg kan spørge til råds, så er kvaliteten af hvalpene væsentlig vigtigere - jeg kan sagtens finde råd og vejledning andre steder, men når først hvalpen er flyttet ind kan jeg jo ikke rigtigt få en anden genetik og opvækst.
    Her er prioriteringer selvfølgelig forskellige, men er i hvert fald stor fan af at betale for det man får frem for prissætning efter "der koster racen"


  • #84   12. maj 2021 Jeg undrer mig over, hvorfor man synes hunde er så dyre! - hvad er dyrt? og hvorfor mener man, at prisen skal afspejle omkostningerne - hvad de så iøvrigt er?

    Du har stillet det spørgsmål cirka 10 gange det sidste år, og har fået virkelig mange svar, og alligevel er du ikke tilfreds med svarene. Så lad mig spørge dig - hvad er kostprisen for en gennemsnitshvalp i din race? Inkl. sundhedstest, parringsgebyr og udstilling?

    Det er sgu heldigt, at Martine ikke skal opdrætte, for hvis hendes hvalpes pris skulle afspejle udgifter til det nye træningsanlæg, prisen for gu’ ved hvor mange bidedragter og ærmer, ture til mesterskaber i udlandet, og hvad ved jeg, ville man jo ikke kunne betale de hvalpe med en almindelig løn smiley


    Du har helt ret Kim, det bliver af og til lidt trættende at skulle forsvare den pris man tager for sine hvalpe, men når det er sagt, så er der faktisk ikke ret mange dkk opdrættere der har hævet prisen, mine hvalpe koster også det samme som for 3 år siden;) det der er steget er hovedsageligt blandinger med fancy navne og tavleløse hunde, men det er så også sådan at rigtig mange af dem som har købt hund under Corona slet ikke ville blive godkendt hos seriøse opdrættere

    Bodil, hvorfor skriver du så om 20.000 kr, og om at forære hvalpe til folk, der gerne vil betale 20.000 kr, frem for folk der har 20.000 kr, men som ikke vil bruge dem på en hund fra dig? smiley


  • #86   13. maj 2021 Sofia, det er pudsigt som hunde, der bruges i praksis, både er billigere OG sundere, og at opdrætterne i de racer, ofte giver garantier for både sundhed og brug. Og de er tit testet langt ud over, hvad der kræves i DKK.

    Men kostprisen er åbenbart væsentlig højere på en hund, der har fået VG på udstilling og fået lirket med sine knæskaller smiley


  • #87   13. maj 2021 Michelle det kan jeg godt se, men jeg kan jo kun snakke ud fra hvad jeg ved, og det er jo nogle af de små racer smiley jeg kender ikke ret meget til de store racer eller prisen for sådanne.

    Sofia pris og kvalitet hænger da slet ikke sammen, for billig betyder jo heller ikke god kvalitet.

    Jeg tror det I sidste ende hænger på at man selv må sætte sine krav op og finde en hvalp der kan leve op til de krav man har og så ud fra det vurdere om man mener at hvalpen er prisen værd.

    Og I forhold til brugshunde kunne man jo også snakke om, om det i virkeligheden er dem der ikke tager den pris de fortjener og hundene bliver solgt til mindre end de er værd, og ikke alle andre der har overpriser (her snakker jeg ikke hvalpefabrikker og blandingskuld, men andre seriøse opdrættere der faktisk tester osv)


  • #88   13. maj 2021 Brugshunderacer sælges selvfølgelig "billigt" fordi der ikke er den store efterspørgsel efter dem i forhold til hvor mange der bliver produceret.

    Det har nok også noget at sige, at det typisk er erfarne hundeejere der efterspørger, og at denne efterspørgsel typisk er nogenlunde konstant.


  • #89   13. maj 2021 Jeg har faktisk aldrig nævnt nogen specifik pris;) jeg gider ikke bruge tid på at forsvare pris, men fakta er at de eneste hunde som er steget voldsomt er hunde med fancy navne og tavleløse hunde, de fleste dkk stambogsførte hunde koster det samme nu som før;) men det er nemmere at sælge en Doodle til 25000 end en Löwchen til 14000 smiley

    profilbillede
  • #90   13. maj 2021 Det er bare ikke rigtigt, at det kunne er fancy hunde og blandinger der er steget i pris.

  • #92   13. maj 2021 #50 NITTIB i vores tilfælde fordi vi ikke kan lade være. Det er en interesse og ønske jeg har haft siden jeg begyndte at plage mine forældre om hund som 7-årig.
    Selvfølgelig kan man habe en intetesse/hobby man ikke tjener penge på. Med mindre man er professionel fodboldspiller, så tjener man vel heller ikke penge på at træne flere gange om ugen og spille kamp i weekenden.
    En tidligere opdrætter i min ene race, valgte på et tidspunkt også at opdrætte en populær race. Simpelthen fordi det var for dyrt og hun satte for mange penge til med den ene. Det hun tabte på gyngerne, måtte hun tjene på karrusellen, så der var lidt til næste parring osv.

    Ja forsikringen åd den sterilisation Maja var nødt til at have pga livmoderbetændelse. Men den var så også betalt flere gange. I mange mange år har vi betalt sygeforsikring på mini 4 hunde hvert år og aldrig nogensinde brugt den. Jeg havde det helt fint med, at vi fik lidt for vores ydelse.


  • #93   13. maj 2021 Pia det forstår jeg til fulde. Vi er underlagt købeloven og en masse regler, så er det også helt reelt at gøre sådan.

    I en af de ok populære racer ved jeg, at man har hævet prisen, så der er råd til refusion, hvis der er det mindste galt med hvalpen. Vi som opdrættere, har jo også en lang liste af "skønhedsfejl" hvor vi er pålagt at give nedslag eller tilbagebetale. Ret skal bestemt være ret, men det er som om at nogle glemmer, at det er levende væsner vi opdrætter og ikke noget der er støbt i den samme form på en fabrik.


  • #94   13. maj 2021 Mine omkostninger? - jeg tillader mig at indregne ALT, hvad der kan henføres til hvalpen, dvs indkøb af avlsdyr, opfostring af disse, diverse træninge/udstillinger/ fakstisk hvad hele mit hundehold koster!

    Fair nok. Kan du sætte kroner på så? Det burde være en smal sag, når nu det er alt, også de ting, som vi almindelige hundeejere bruger på vores hunde. Men det vil du gerne indregne i dit avlsregnskab.

    Vil det så sige, at du også forventer, at dine hvalpekøbere er med til at betale for drift af dine pensionerede hunde? Og med drift, mener jeg lige præcis drift. For med dét du indregner i omkostninger, kører du tilsyneladende dit opdræt som en hardcore virksomhed, hvor alle omkostninger indgår, og hvor “interessetimer” ikke er noget der findes.


  • #96   13. maj 2021 Tja jeg er så dum at få gentagne kuld killinger uden fortjeneste. Ofte faktisk med brølende underskud. Men jeg elsker at opdrætte. smiley

  • #97   13. maj 2021 Katte er noget man får smidt i nakken .. eller også, hvis man er rigtig smart, kører til et internat og overtager en derfra. Neutraliseret, mærket .. vi fik vores 2, fordi ingen ville have dem og de stod til aflivning, for en kats pris.



  • #98   13. maj 2021 Det er helt sort for mig, at skulle medregne udgifter i forbindelse med et almindeligt hundeliv, i sin salgspris.

    Alle de ting jeg gør med min hund, ville jeg gøre alligevel, selvom jeg ikke skulle avle.

    Men tænker opdrættere, at "en gåtur, 5 kroner" - "en x nus på sofaen, 4 kroner" .. sorry, det minder mig om Peter Bellis "ingen regning".

    Det er da noget man gør med sin hund uanset hvad, eller ...


  • #99   13. maj 2021 Gad vide om hundene så får ekstra nus og gåture nu, hvor priserne på hvalpe er eksploderet smiley

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #100   13. maj 2021 Håndværkere er dyre nok i forvejen. Tænk hvis man også skulle betale for hvad de har spist i deres læretid.

    Men med den måde at regne på giver det mening at man aldrig har overskud på sine hvalpe.


  • #101   13. maj 2021 Skal hele tævens opvækst så medregnes som udgift i alle kuld? - Eller blot det første? Og det man så har brugt under første kuld, er det så også en udgift der medregnes i næste kuld..?
    smiley


  • #103   13. maj 2021 Alt, der alene relaterer sig til avl, bør indregnes. Forskellige sundshedsundersøgelser, nødvendige udstillinger og konkurrencer og prisen for parring. At du har købt en tæve til 50.000 kr, der hverken kan parre sig eller føde naturligt, må være din hovedpine som opdrætter. At du gerne vil gå til dogdancing, hos en instruktør på Bornholm, er din hobby.

    Lad os sige at prisen på en papillon er 16.000 kr. Den skal udstilles og have en VG. Det koster vel et par tusinde, og så har man også taget sig godt betalt for tiden, der går med udstilling. Og så skal den testes og undersøges for relevante sygdomme, hvilket vel også koster et par tusinde. Men så er du givetvis momsregistreret, og kan sådan set trække alle udgifterne fra.

    I mine øjne må du gerne indregne prisen for udstilling og sundhed. Men ikke tævens pris, for du havde vel købt den alligevel. Og hvad så hvis du har været 8 tæver igennem, som ikke har kunnet bruges i avl - det skal fremtidige hvalpekøbere jo ikke bøde for.

    Så kommer parringen og fødslen. Sundhedstjek af tæve og hvalpe, behandling, vacciner, chip, stambogsføring osv. Igen, udgifterne kan trækkes fra.

    At der opstår uforudsete udgifter, ville jeg som hvalpekøber ikke være med til at betale for. Hvis en hvalp har siddet fast i fødselskanalen og det har medført at 3 hvalpe er døde, og at de resterende kommer til ved kejsersnit, ville jeg heller ikke betale ekstra for. Tværtimod ville jeg have en antagelse om, at kvaliteten kan risikere at være ringere, fordi hvalpene har haft en skidt start på livet.

    Og så vil jeg da med glæde bidrage til, at opdrætter har en slat i overskud. Min veninde der fik 8 hvalpe (hvor 1 døde efter en uge, og 1 blev solgt til reduceret pris grundet fejlfarve og tandstilling), præsterede, på trods af inseminering af tæven, og behandling og aflivning af en hvalp, at få et solidt overskud.

    Nu kender jeg ikke beløbene på de forskellige ting, men du må jo kunne fortæller mig, Pia, ud fra ovenstående, hvad jeg ville synes var en rimelig pris for en hvalp smiley


  • #104   13. maj 2021 Udgift i forbindelse med parring.
    Udgift i forbindelse med registrering af hvalpe.

    Det mener jeg er rimeligt.


  • #106   13. maj 2021 Pia - du spurgte hvad jeg syntes var rimeligt, og det har jeg svaret på.

    Iøvrigt har jeg været opdrætter, og jeg forstår godt hvad A mener.
    Hvad er det du mener at A ikke forstår, fordi hun ikke er opdrætter?


  • #107   13. maj 2021 A papillon har INGEN avlsanbefalinger, så i teorien behøver den hverken tjekkes for sygdomme eller på en udstilling for at kunne lave hvalpe med dkk stambog.
    Det gør de seriøse opdrættere da heldigvis alligevel. Af aundhedsundersøgelser skal de have en øjenlysning og pl test, så det er ikke engang et par tusinde man bruger på det.
    Udstillings mæssigt kan man vel nøjes med 1-3 gange hvis det blot er for at vide hvordan ens hund er bygget og få en bedømmelse af den. Alt derudover tænker jeg må være opdrætters lyst til at udstille og ikke nødvendigt for hvalpekuldet.

    Jeg vil som køber godt betale for alt hvad der direkte relatere til hvalpene og som kun er gjort pga. Hvalpene, altså sundhedstest, et par udstillinger og andet relevant. Men jeg vil altså ikke betale for hele opdrætters hundehold, for i mine øjne er det opdrætters hobby og opdrætter ville have de samme hunde uanset om det var med avl for øje eller ej. Jeg ville aldrig støtte en opdrætter der købte dyr hjem alene for at bruge dem i avl.


  • #108   13. maj 2021 Det er alligevel lidt sjovt, at folk har en så fast holdning til hvilke udgifter relateret til hvalpene, man vil betale for. Jeg har nu alligevel aldrig haft en hvalpekøber, der bad om udførligt regnskab over opdrættet, før de afgjorde med sig selv, om de synes prisen var acceptabel, og om de ønskede at købe en hvalp.

    Jeg har aldrig været højere oppe end 10.000 med mine hvalpe, og det synes jeg er en fin pris. Hvis alt går vel, og hvalpene kan sælges, bør det kunne give et fint overskud på kuldet. Det er så 7½ år siden, jeg sidst havde hvalpe, og der har kun været lavet et enkelt kuld pyrhvalpe siden, og jeg ved faktisk ikke, hvad prisen var på dem.
    Men Pyreneerhunde har generelt aldrig været voldsomt dyre, men det er så heller ikke nogen særlig populær race, det er ofte ikke hvalpe, der bliver revet væk, så derfor har priserne normalt ligget noget under prisen for hvad man ville anse for udgiftmæssige sammenlignelige racer: Newfoundlænder, Leonbergere og lign.

    Da jeg selv købte i Italien for 2 år siden, gav jeg 1500 Euro svarende til ca. 11.000 kr. for hende, og det synes ikke var voldsomt. Jeg tror, det er dyrere i Norge og Sverige.

    Så længe vi ikke er enige om, hvorvidt vi regner hver kuld som et afgrænset regnskab eller vi regner opdrættet som et hele, så vil vi aldrig blive enige om, hvad der er en rimelig pris og hvad, der skal tælles med.


  • #112   13. maj 2021 Pia jeg er ked af at jeg ikke skriver mere tydeligt, end tilfældet åbenbart er.

    Jeg har på intet tidspunkt påstået at en hvalp skal foræres væk, jeg har derimod ikke været enig i, at - som du tilsyneladende mener - at alt samvær med morhunden skal dækkes ind økonomisk.

    For mig er det en naturlig ting at behandle sin hund anstændigt, hvilket indbefatter nus, leg, ture, ordentligt foder, etc.

    At nogen så vælger at bruge alt sin fritid på at træne, køre fra Sjælland til Jylland x 2 om måneden, fordi min egen figurant ikke kan tage min hund på det lange og ham, der kan befinder sig i Jylland, at indkøbe for 1000 vis af kroner af udstyr, at køre til henh. Belgien, Ungarn, Italien, Tyskland, Slovenien, Tjekkiet, Slovakiet, Sverige, Norge.. for at deltage i VM'er og diverse konkurrencer.. At deltage i adskillige kurser i både ind- og udland.. At anlægge en træningsbane med 6 skjul, spring og lysanlæg.
    Er sq da ikke noget en hvalpekøber skal finansiere.
    Det er en del af at have en brugshund, det er en del af mit liv, det er en livsstil.

    Hvis jeg så det som du gør, ville en hvalp koste adskilligt mere, end tilfældet er.

    Fair nok at du føler at dine købere skal dække dine udgifter til dine hunde, det skal jeg ikke blande mig i.
    Men lad være med at skrive sådan en gang ævl om hvad jeg mener at en hundehvalp skal koste.

    Jeg ser bare anderledes på hundehold end du gør og det giver mig ALT.. Og kan dæleme ikke gøres op i penge!


  • #115   13. maj 2021 Martine - har jeg nogetsted antydet, at morhund ikke skal behandles anstændigt? Men du skriver - og fastholder at en hvalp skal sælges til:
    ""Udgift i forbindelse med parring.
    Udgift i forbindelse med registrering af hvalpe.

    Det mener jeg er rimeligt. ""


    Og det fastholder jeg.

    Men at du kan få det til at være lig med den endelige salgspris, er jo direkte latterligt.
    Jeg har forsøgt at forklare det i mit forrige indlæg, men når du ikke forstår det med den forklaring, undlader jeg flere forsøg.



  • #117   13. maj 2021 A - tak for den uddybende beskrivelse - vi bliver ikke enige, vi forstår simpelhen ikke hinanden - måske fordi man skal være opdrætter for at kunne sætte sig ind i det.

    Har allerede spurgt en gang, Pia.

    Hvad er det A ikke forstår, og som man skal opdrætter for at fatte?


  • #118   13. maj 2021 Jeg forstår simpelthen ikke, man gider hundeopdræt, hvis det bare handler om hardcore business.

    Og så er jeg i øvrigt bare hamrende glad for, jeg ikke skal ud og slikke bagdel for at få lov til at købe hvalp hos nogen. Der er dælme en del opdrættere af nuttetotter, der tror de er guds gave til hvalpekøberne.


  • Geronimo
    Geronimo Tilmeldt:
    aug 2009

    Følger: 1 Emner: 40 Svar: 223
    #119   17. maj 2021 Gav 1500kr for vores schæfer blanding for 14år siden og 1500kr for vores Dansk svensk blanding for 12år siden. Begge inkl alt dyrlæge halløj.

  • #120   17. maj 2021 Beg undrer mig over at, man lægger dyre dyrelægeregninger oveni prisen.
    så hvalpekøberne skal betale for et kejsersnit, som man ikke hved om hunden skal have.
    hvis man regner ud hvad koster et dyrlægetjek og hvad koster, vaccinationer.
    hvis der er så mange dyre dyrlægeregninger, så kan man spørge sig selv om det er en syg mor og hvordan vil hvalpene blive.
    jeg har selv haft 2 kuld på min afdøde hund for 10 år siden. og hvis jec havde tavde taget så mange penge for hvalpene, så havde jeg tjent en formue og skulle betale skat. så var jeg pludselig blevet opdrætter. så havde jeg tjent 125000 pr kuld og så var dyrlægeregningen betalt.


  • #121   17. maj 2021 Dyrt? Tænker det er individuelt hvad man syntes en hund er værd?
    En DKK opdrætter har nogle avs restriktioner, og anbefalinger de opfylder for at avle, og langt de fleste får max 3 kuld på en tæve, nogle racer får måske 10 hvalpe mens andre får 1- 3 hvalpe.

    Udgifter for mange racer inden avl:
    - Dna test
    - røntgen
    - udstillinger
    - konkurrence resultater

    Så skal tæven parres og have hvalpe:
    -Parring (nogen rejser til udlandet) (nogen køber sæd hjem og inseminerer)
    - Herpes vacciner i forbindelse med drægtighed.
    -ormekurer
    - registrering af kuld hos DKK
    - stambøger
    - pas
    - chip
    - 8 ugers sundheds tjek og første vaccine
    - mange opdrættere giver en rigtig fin hvalpe pakke med fordi det betyder noget at sende sine hvalpe godt afsted.

    Og for slet ikke at tale om alle de timer og arbejde der lægges i en velafbalanceret, miljø trænet og sund hund inden den sendes ud af døren.. samtaler med og besøg af købere. Køreture udgifter i udstyr til miljøtræning. Hvalpe foder osv.

    Hvis man bruger lidt tid på at sætte sig ind i ovenstående ud fra de forskellige racer, kan syn på priser ændre sig....

    Når jeg vælger en DKK hund, er det fordi jeg prioriterer en sund hund. Hvor jeg ved at der er gjort et kæmpe arbejde i at undgå forskellige sygdomme.
    Så er det jo op til den enkelte hvad man ønsker at støtte.


  • #122   17. maj 2021 Tina - sagen er jo bare den, at for de fleste racer er der ikke krav om DNA test, udstillinger, røntgen mm. Det er anbefalinger, ikke krav. Og hvalpe avlet uden alle disse test, prøver og hvad har vi koster det samme dom dem avlet med.

    I øvrigt tænker jeg arbejde + udgifter til at få diverse konkurrenceresultater i hus ofte er større en for udstillingsresultater (ikke gor qt forklejne sidstnævnte, men jeg gætter på det tager lidt mere arbejde at lave en fuldtuddannet redningshund IGP-hund, jagthund osv end det tager at lære hunden at stå, gå og trave godt i en ring). Alligevel er brugshundene typisk noget billigere end udstillingshundene - selv indenfor samme race ser man ofte at udstillingslinjer er dyrere.
    Så jeg tvivler på reelle udgifter er nogen forklaring på prissætning af hvalpe overhovedet - de eneste der påstår det er nogen opdrættere, når de prøver at overbevise folk om at opdræt er ren underskudsforretning.
    - jeg under skam en dygtig opdrætter at have + på bundlinjen efter alt arbejdet. Men det ville være dejligt om man blot indrømmede, at de prissættes efter hvad de kan sælges til... og hvad der er sådan indirekte vedtaget prisniveauet er for racen


  • #123   17. maj 2021 Michelle-
    Jeg er selv dkk opdrætter.
    Så jeg ved hvad det koster. Og den dag jeg tjener på det, bliver en dejlig dag.
    Jeg gør det udelukkende for at bidrage til sundhed og racetypiske hunde ( som kan bidrage med noget godt inden for det felt de oprindeligt er avlet til.)
    Nogle racer har krav og anbefalinger om dna og andre sundhedsresultater eller udstillings resultater, nogle mental test, nogle jagt eller brugsprøver.
    Og det koster alt sammen rigtig mange penge.
    Jeg selv ligger i middel niveau af priser inden for mine racer. Men jeg kender flere opdrættere der ligger i den meget høje ende, men de har oftest også udgifter der efter, eller ligger højt fordi deres race normalt laver meget små kuld.
    Selvfølgelig er der nogle der tager alt for høje priser i forhold til det der leveres, men sådan er det jo med alt, og der kan man jo selv vælge at sætte sig ind i hvad man kan få for pengene inden for en given race og opdrætter.
    Man kan bare ikke sige at det generelt for høje priser, for det kommer helt an på hvad opdrætter bruger/ har af udgifter i forhold til sit opdræt.


  • #124   17. maj 2021 Glem nu ikke udgifterne til slid på gulv, ekstra brug af rengøringsmidler osv.....den slags skal jo regnede med, når man er DKK opdrætter, der skal finde på udgifter smiley


  • #125   17. maj 2021 for det kommer helt an på hvad opdrætter bruger/ har af udgifter i forhold til sit opdræt.

    Jeg har så bare til dato ikke set prisen sat efter udgifterne - indenfor samme race (med tavle) ligger prisen jo på samme niveau uanset opdrættets kvalitet. Med undtagelse altså af brugslinjerne, som ofte er billigere i de racer hvor der er en væsentlig opdeling i brug og show, så medmindre brugslinjer er væsentligt billigere at opdrætter er det vel næppe udgifterne der gør udslaget i prissætningen


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #126   18. maj 2021 Men det er jo umuligt at få overskud med den holdning. Tid på udstilling,benzin,timer på hvalpekøber osv. Oven i alt det andet.

    I min verden er det underligt at tænke sådan. Det er noget man tager med fordi man finder det hyggeligt. For mange en livsstil.




  • #127   18. maj 2021 Det er sku en underlig tråd den her smiley hvalpe må koste det køber vil betale, ellers bliver de jo bare hos opdrætter, jeg kan slet ikke se hvorfor man skulle begynde at blande, hvad udgifter opdrætter her, ind i det;) reelt set er det jo et umuligt regnestykke

  • Geronimo
    Geronimo Tilmeldt:
    aug 2009

    Følger: 1 Emner: 40 Svar: 223
    #128   18. maj 2021 Jeg er forholdsvis liberal og den rigtige pris er det man kan sælge sine hvalpe for. Udbud og efterspørgsel.

    Men jeg er også bare en casual hundeejer, så om den er en blanding og dermed uden stamtavle, betyder ikke noget for mig.

    Nu har jeg ikke kigget på priser, men mon ikke man kan finde en til max 3000kr?


  • #129   18. maj 2021 Nogle racer har krav og anbefalinger om dna og andre sundhedsresultater eller udstillings resultater, nogle mental test, nogle jagt eller brugsprøver.

    Hvilke racer har krav og anbefalinger om brugsprøver?


  • #131   18. maj 2021 Man kan af denne tråd uddrage, at de frie markedskræfter åbenbart skal være sat ud af spillet når det gælder salg af hunde. Det er de beklageligvis ikke, og bliver det, ganske som alt andet der ikke er reguleret af samfundsmæssige årsager, sandsynligvis heller aldrig.

    Hvis man kræver at opdrætter skal være idealist og sælge sin vare til billigere end det han/hun kan få, fordi man ikke selv vil give den pris, må man jo bare vente til man møder En man kan besnakke, eller prisen måske falder.

    M.h.t. det med den dårlige samvittighed opdrætter skulle have ved at sælge så dyrt som muligt; Kunne man forestille sig at køber evt. kunne have dårlig samvittighed over at betale væsentlig mindre end det opdrætter kunne få af andre købere?


  • #132   18. maj 2021 #124, "Glem nu ikke udgifterne til slid på gulv, "

    Rikke, de fleste af mine kuld har kostet mig et nyt vinylgulv i køkkenet, fordi de har total raceret det, der var det. Total raceret som flået det i småstykker. Så det behøver såmænd ikke bare være den joke, du vist lægger op til. Det er så ikke det, det vælter budgettet, men det er da en udgift, jeg ikke ville have haft uden kuldet, så hvorfor ikke regne det med som udgift ?


  • #133   18. maj 2021 Lene N.
    Jeg er leveringsdygtig i mange udgifter I kan stikke på listen. Ny græsplæne? Ny bil? Nyt hus.....alt slides jo når man har hunde. For nogen er dyr en hobby.....for enkelte DKK opdrættere er det ren business, hvor alt skal modregnes, så man kan sige, det er ren underskud. Som Max skriver -når man har den holdning, vi ser herinde, så vil man jo aldrig kunne lave et overskud.




  • #135   18. maj 2021 Hvem er det i øvrigt, der siger opdrættere ikke må kunne stikke noget i lommen, når kuldet er fløjet fra reden? Min DKK opdrætter af nuttetotter laver da overskud fra tid til anden, det er FEDT og jeg glæder mig over det!


  • Finn M
    Finn M Tilmeldt:
    aug 2020

    Svar: 5
    #137   18. maj 2021 Jeg har ført regnskab, over vores hundehold de sidste 4 år, og det har desværre aldrig givet overskud, men jeg håber stadig. smiley

    I vores race får man normalt 1-2 hvalpe pr. kuld.

    Man laver ikke babyer på babyer, så første parring når tæven er fyldt 3 år, og sidste inden hun fylder 8 år, for man laver jo heller ikke hvalpe på pensionister.

    Når en tæve stopper som avlstæve, bliver hun i familien til der er naturlig afgang, og indtil nu, er det engang efter det 14 år.
    D.v.s. hun er uproduktiv i ca. 10 år, hvor hun stadig spiser, er forsikret, skal til dyrlæge o.v.s.

    Indlæg nr. 121, glemte at der også er noget der hedder avls forsikring, som koster en bondegård.

    Der skal være mindst 600 meter til nærmeste nabo, hvis man skal have mere end 4 hunde, så man er faktisk nød til at bo på en bondegård, hvilket de fleste opdrættere ikke gør.

    Tid betyder ikke så meget. Men det tager lang tid at finde den rigtige hanhund, til sin tæve. Man bør gå 15 generationer tilbage for at være sikker på, at der ikke er arvelige sygdomme i hanhundens linie. (Man kender da forhåbentlig sin egen.) Når man har fundet en han man tror er ok og kan man begynde at undersøge linien. Når man så kommer 5 generationer tilbage og finder epelepsi, så grader man og kan begynde forfra med en ny hanhund. (Og den bedste hanhund er desværre ikke naboens hankat) Prøv at regne ud, hvor mange hunde, man skal igennem, for at finde en egnet han.

    Er der nogle, der kan regne ud, hvor meget man skal tage for en hvalp, for at bare få balance i regnskabet?


  • #138   18. maj 2021 Finn skal hvalpekøbere betale din timeløn mens du finder en egnet hanhund?
    Det er jo helt frivilligt, at du vælger at have en hobby med avl smiley


  • Finn M
    Finn M Tilmeldt:
    aug 2020

    Svar: 5
    #139   18. maj 2021 Staffordshire,
    At finde en egnet hanhund, er en del af det at være seriøs opdrætter. Hvis man skulle regne timeløn med i prisen, ville prisen på en hvalp blive meget højere end de priser I taler om. Men det at sikre, et hvalpe er sunde og raske, giver en god nattesøvn, og skulle der ved et uheld alligevel komme en hund med en skjult fejl, så har vi heldigvis en avls forsikring.


  • #140   18. maj 2021 Rikke, Mit opdræt har aldrig været business, men hobby. Alligevel laver jeg et regnskab over hver kuld, og der regner jeg med de udgifter, jeg ikke ville have haft, hvis jeg ikke havde kuldet. Det ser jeg ikke noget urimeligt i. Jeg har så aldrig inkluderet, hverken hus, have eller bil eller hvilke andre morsomme ting, du kan finde på.
    Men jeg ville nu ikke have skiftet gulv hverken hver eller hver andet år, hvis ikke det var fordi kuldene ødelagde dem, så hvad er det, der gør, at det ikke er en rimelig udgift at inkludere i regnskabet ?

    Jeg kan først færdiggøre regnskabet for et kuld, når hvalpene er solgt og flyttet hjemmefra, så det er jo ikke sådan, at hvis der er 8 hvalpe, så fortæller jeg hvalpekøbere, at de hver især skal betale en ottende del af et nyt gulv.

    Det er jo heller ikke sådan, jeg fastsætter hvalpenes pris. Jeg sætter en pris, jeg selv synes er rimelig og som jeg forventer at kunne få, og så kan jeg så bagefter sammenligne med mit regnskab, om der var overskud eller underskud. For mig har det varieret, men jeg har så heller aldrig taget de meget høje priser, vi ofte hører om.

    Eftersom mange af de voldsomt dyre hvalpe, vi ser annonceret, er blandinger eller uden stamtavle, så har jeg lidt svært ved at se, hvorfor det specielt er DKK opdrætterne, der
    skal beskyldes for at gøre det for pengenes skyld. Så vidt jeg kan se, følger priserne i højere grad racer og mode end DKK stamtavle eller ej.


  • #141   18. maj 2021 Finn, betyder det så egenlig ikke, at en opdrætter af en stor og aktiv brugshund, burde indregne væsentligt mere i prisen for hvalpe? En aktiv hund kommer i sagens natur oftere til skade, og skal til dyrlæge. En stor hund æder mere, skider mere (uh, timeprisen for opsamling af lort, dyrere renovation, udgifter til prutteposer), de bruger store kurve og andet udstyr (har du set hvad fx et Siccaro koster til en stor hund?).

    Og jægere kan lave hvalpe lidt billigere, for når hunden er pensioneret fra avl og jagt, kan de bare skyde den…… smiley


  • #142   18. maj 2021 Når man høre opdrætter forsvare priser, grundet seriøst opdræt, med sunde racetypiske forældre dyr, hvorfor er det så, at det er de sygeste racer der er dyrest?
    Hvis nu prisen ren faktisk afbillede virkeligheden, så burde de sundeste racer være dyrest

    Jeg tror også det er dyre og tager længere tid at lave en Champion i en given sport, eller nå elite/toppen end en udstillings Champion, men det er bare gæt.

    Under alle omstændigheder tag den pris du synes dine hvalpe er værd, men lad være med at bruge allemulige undskyldninger det virker ikke troværdigt. Men jeg under opdrætter at tjene på et kuld.


  • #143   18. maj 2021 Maya, det er helt sikkert mode og efterspørgsel, der sætter priserne. Og der er altså nogen af de usunde racer, der er vældig efterspurgte. Og der kan man jo så undre sig over.

  • #144   18. maj 2021 Lene N.
    Ja det giver ingen mening, andet end udbud og efterspørgelse.
    Og racer der kommer på mode kan selvfølgelig sælges dyre end meter varer.
    Men så har det jo intet at gøre med, hvad det koster at lave hvalpen, og det er også det jeg læser folk skriver, tag det i synes men lad være med at blande alle mulige udgifter med ind i regnskabet.


  • Finn M
    Finn M Tilmeldt:
    aug 2020

    Svar: 5
    #145   18. maj 2021 A. med bomstærk
    Det betyder egentligt ikke, at man skal regne flere ting med når man sætter prisen, det betyder bare, at man som opdrætter ikke skal forvente, at det giver overskud at avle et kuld hvalpe, man bør betragte det som den hobby det er. Hvis prisen på vores race skulle udregnes efter, hvad det koster at have en avlshund og få hvalpe, så skulle jeg jo tage mellem 30 og 40 tusinde for en hvalp og stadig glemme alt om timer, kørsel o.l.
    Mine avls tæver får mellem 3 og 4 kuld i deres avlstid, alt efter hvornår de er født på året og om der er sommer eller vinter. Jeg vil ikke have vinter hvalpe, for uanset årstid SKAL de socialiseres.


  • Finn M
    Finn M Tilmeldt:
    aug 2020

    Svar: 5
    #146   18. maj 2021 OG P.S.
    Regnskabet skal jo laves, af hensyn til skattefar, - kommer de på besøg og har man ikke et regnskab, så bliver der vistnok meget ballade. De skal nok vurdere om en fratrukket udgift er rimelig eller ej. Det har jeg desværre hørt flere gange.


  • #148   18. maj 2021 Arh, Sofia, små hunde får små kuld. Det er der ikke noget “forkert” i. Ville du også undlade avl på tæver, der har leveret så store kuld, at der ikke er mælk nok til alle?

  • #149   18. maj 2021 Hold da op !
    Jeg troede at min revisor-kæreste var god til at finde "ting at trække fra", men han bliver da totalt sat til vægs af hundeopdrættere smiley smiley

    Jeg har en mere I kan bruge "kørsel til et sted med udsalg på håndklæder, som nogle gange er meget længere væk, end hvis man køber håndklæder lokalt"

    Selv tak smiley


  • #151   19. maj 2021 Maya, jeg kan selvfølgelig kun snakke for mig selv, men mit regnskab er noget jeg laver for min egen skyld. Og det er ikke sådan, at hvis et kuld giver underskud, så ryger prisen op på næste kuld. Og ærligt talt det er vel op til en selv, hvad man synes er en udgift, der knytter sig til, at man har kuldet.

    Men som opdrætter kan man måske godt blive træt af at høre, at hold da, man må godt nok score kassen her, hvis det på ingen måde er tilfældet. Og det er vel derfor mange prøver at forklare, hvilke udgifter de har, som ikke alle måske lige er klar over.

    Og vi er forhåbentlig ikke der, hvor det er ok at brokke sig over høje priser, men det ikke er ok at forklare hvilke udgifter, man har som opdrætter ?


  • #152   19. maj 2021 Jeg synes det kunne være super fint med et overskud på et kuld hvalpe.

    Men som der bliver skrevet flere steder i tråden, ville det så nogensinde give et overskud, når der bliver iberegnet flere og flere ting?
    Jeg kan jo kun se det bliver dyre og dyre?



  • #153   19. maj 2021 Lene - selvfølgelig må opdrætter fortælle hvad de har af udgifter !

    Men nu der spørges, hvorfor prisen er som den er, s havde det da været mere ærligt at sige "udbud og efterspørgsel, men jeg har jo også x udgifter på kuldet" frem for at insistere på, at prisen er sat ud fra de mange, mange udgifter der er ved opdræt.
    - hvis det er rigtigt, at der altid er bragende underskud, s er prisen jo ikke sat efter udgifter for så havde den været højere og omvendt hvis det giver kæmpe overskud.

    Det er fint gor mig, hvis opdræt hiver overskud, men kommer en hvalp til at koste 30.000 e.l. så henter jeg på internat frem over. Den pris synes jeg er for høj - især når den ikke nødvendigvis afspejler hvalpens kvalitet men blot at det er det en hvalp koster nu.


  • #154   19. maj 2021 Fremover tror jeg at jeg vil stoppe med at gå til tandlæge, 1600 kr for at bruge 10 minnuter på at rykke en tand ud, de må godt nok tjene kassen! Der kan under ingen omstændigheder være udgifter i den prisklasse, jeg mener klinikken har han jo alligevel, den smule bedøvelse og lidt servietter det må da være det!!

  • #155   19. maj 2021 Er vi enige om at hvis tandlægen ikke var tandlæge, så betalte han heller ikke for en klinik, udstyr, lønninger osv?
    Forskellen er vel også, at tandlægen ikke påstår han har underskud.


  • #156   19. maj 2021 Nu har Pia jo slettet sine indlæg, så tråden her giver ikke helt så meget mening, da det var hende, der kom med de mest vanvittige ting....og KS til 32.000 kr. som om det er hverdag..... smiley

  • #157   19. maj 2021 Hvis man oprigtigt vil, så kan man vel lave regneskaber på alt som resulterer i underskud.
    Reelt kan det vel ikke engang betale sig at have et arbejde, hvis man skal have alle “udgifterne” med i regnestykket smiley
    Indkøb af bil for at køre på arbejde, brændstof, slid på bilen, rengøring af bilen, tiden der bliver brugt på at transportere sig på arbejde, indkøb af nyt (arbejdes)tøj, tøjvask, slid på tøjet, madpakker, tiden der bliver brugt på at lave madpakker, antal skridt man skal gå fra parkeringspladsen til arbejdspladsen osv. Personligt vil jeg også “opkræve” 500kr fra regnskabet, hver gang en irriterende kollega henvender sig til mig. Det løber altså hurtigt op. Gad vide hvor mange år jeg skal arbejde, før der begynder at være plus i regnskabet smiley


  • #158   19. maj 2021 Rikke kejsersnit til 32000 kr er desværre slet ikke ualmindeligt. Der har kørt flere tråde i diverse opdrættertråde. Hos de fleste dyrlæger koster et kejsersnit i dagtimerne omkring 10000 kr. Nogle er billigere og andre dyrere. Weekend, helligdage og nat er det ofte minimum dobbelt op. 30000 kr er desværre en hyppig pris.

  • #159   19. maj 2021 Læs nu for dælen, hvad jeg skriver!
    Hvis man som Pia gjorde, regner KS til 32.000 kr. ind i det at få hvalpe generelt, så vil der jo altid kunne vises underskud.
    Hvis det er hverdag, at ens hunde skal have KS for at kunne producere hvalpe, så bør man overveje ens hundehold.


  • #160   19. maj 2021 Et kejsersnit burde, i min verden, ikke betyde højere pris for hvalpene, man burde nærmere betale mindre da der jo er en grund til kejsersnit.
    Risikerer hvalpe køberen at stå med samme udfordring, hvis de vil bruge hvalpen i avl?


  • #161   19. maj 2021 Maya - nu er KS jo ikke altid noget genetisk/eksyeriørmæssigt, der gives videre til hvalpene. Det kan jo også være ren og skær uheld.

    Men ellers enig i at det virker lidt spøjst at KS i nogen racer bruges dom argument for den dyre pris.


  • #162   19. maj 2021 Det er vel kun de racer med fædselsproblemer, hvor man kalkulerer med kejsersnit hver gang.

    Nej en død hvalp eller en hvalp der ligger forkert, er jo ikke tæven skyld.


  • #163   19. maj 2021 Nej selvfølgelig kan uheld ske, det er selvfølgelig sat på spidsen.

  • Jinx
    Jinx Tilmeldt:
    feb 2020

    Følgere: 1 Hunde: 1 Svar: 135
    #164   19. maj 2021 I mangler timelønnen for de 8 uger en opdrætter skal tage fri for at passe hvalpe smiley

  • #165   19. maj 2021 #153, Michelle, jeg er sådan set meget enig og har også skrevet tidligere i denne tråd, at det i høj grad er efterspørgsel, der sætter prisen.

    Jeg synes også, at 30.000 kr. eller bare 20.000 for den sags skyld er en grotesk pris. Og selv om jeg ikke er aktiv opdrætter mere, så har jeg trods alt noget erfaring i, hvad tingene koster, og jeg har svært ved at se sådan en pris afspejle normen mht. udgifter i et kuld hvalpe, selv om ks selvfølgelig belaster prisen på hver hvalp mere i et meget lille kuld.

    I langt de fleste racer er ks vel ikke normen, men en risiko man skal have i baghovedet, når man overvejer, om man vil trække kuld. Og så er det da godt nok at vide, hvad man kan risikere at komme til at betale.


  • #166   19. maj 2021 Rikke ikke for at forsvare Pia eller. Hvad hun tæller med, for det kan hun sagtens selv hvis hun har lyst. Men Pia er jo faktisk 2000 kr billigere end flere af de andre opdrættere i racen, dette selvom Pia har mindst ligeså gode hunde som de andre.
    Så uanset hvilke udgifter hun tæller med, og om hun mener hun har underskud eller ej, så er det tydeligvis ikke det hun prissætter efter, for så havde hun taget 2000 kr mere pr hvalp.


  • #167   19. maj 2021 Hør nu her. Jeg er komplet ligeglad med, hvad folk tager for deres hvalpe, det er ikke MIN "agenda" her.


  • #168   19. maj 2021 Jeg syntes ikke problemet er hvad DKK opdrætter tager for deres hvalpe. Der jeg ser problemet er priserne på blandningerne. Der er noget galt, når folk giver ublu priser for de mest ekstreme blandninger. Det hundene der betaler prisen.

  • #169   20. maj 2021 14.000 kr for labradorhvalpe uden tavle, og formodentlig også uden sundhedsresultater på forældrene (jeg tænker det ville stå i annoncen hvis de var tjekket) . Det er dæleme tyveri ved højlys dag...!

  • #170   20. maj 2021 Anne Julie, og ikke at forglemme DUMT! Man kan få en med stamtavle for færre penge - hvem i alverden vil give mere for en hund uden tavle? smiley

  • #171   20. maj 2021 Alle ved da, at tavle hunde er dødssyge og at hunden ikke skal bruge tavlen til noget.......

  • #172   21. maj 2021 Hvornår kan man passende tillade sig at spørge opdrætter ind til pris for en hvalp?
    Jeg har faktisk ikke snakket pris med den opdrætter jeg er skrevet op hos.
    Prisen på en BC plejer at være ca 9-11.000kr
    Men det holder måske ikke længere?
    Det lyder jo lidt vildt med de underlige prisstigninger smiley
    Jeg ved ikke hvordan jeg ville reagere hvis jeg skulle købe en labrador uden tavle og opdrætter forlangte 14.000kr smiley jeg nok havde tænkt 5-6000kr smiley
    Altså ikke, at en hund ikke er 15-20000 kr værd, for det er de da.
    Men så skal sundheden også være helt i top og alle avlsdyr skal tjekkes grundigt og være super gode stabile hunde mentalt. Hvalpene skal være fejlfrie og der skal bruges tid på socialisering, stimulering og miljøtræning fra opdrætters side.
    Hvis prisen stiger så meget, vil mange flere jo nok ane en god indtægtskilde, i at avle på alt og er man ikke kritisk nok angående avlsdyrene, så kommer der pludselig en masse syge eller mental ustabile hvalpe.


  • #173   21. maj 2021 AG jeg synes som opdrætter ikke, at det er underligt hvis man spørger når man tager kontakt. Pris er altid relevant. Jeg forventer dog at man ikke spørger om pris i første linje. Har man skrevet /ringet og udførligt beskrevet hvad man kan tilbyde én af vores hvalpe, og kendskab til racen, så er det da ikke underligt at komme ind på prisen. I mail ville jeg skrive nederst. For god ordens skyld vil jeg selvfølgelig gerne hvide i hvilket prisleje dine hvalp ligger.

  • #174   21. maj 2021 AG, for mig har det aldrig været et problem, at folk spurgte til prisen i begyndelse af kontakten. Den er trods alt relevant for de fleste mennesker. Og da specielt som det har udviklet sig over de senere år med meget store prisstigninger på nogle racer og typer men ikke på andre, så kan det da være svært at vide, hvad man skal forvente.
    Hvis man ved, at man ikke kan eller vil betale 20.000 for en hvalp men godt 10.000, så er en hurtig afklaring på det spørgsmål da kun en fordel for begge parter.


  • #175   21. maj 2021 Helt enig Lene
    Det set jeg heller intet forkert i, det er da helt tåbeligt at bruge timer på snak frem og tilbage og lange beskrivelser af ens hjem og familie, kun for at finde ud af at hunden er for dyr


  • #176   21. maj 2021 Da jeg kiggede efter hvalp sidst spurgte jeg bare i den mail hvor jeg også havde en masse andre spørgsmål og havde skrevet lidt om mig selv, for selvom prisen ikke var den vigtigste faktor, så betød det altså noget om vi snakkede 10.000 eller 20.000 kr og jeg oplevede ikke at nogen blev fornærmede eller ikke ville svare smiley

    Jeg kom til at tænke på, i forhold til trådens emne, at det vel egentligt ikke komme køberne ved om opdrætter har over eller underskud, samt hvad vedkommende skriver ind i deres regnskab. Det eneste man som køber skal tage stilling til er om man vil give den pris for hvalpen som opdrætter kræver. Jeg spørger altså ikke opdrætter om at se et regnskab eller om hvor mange penge vedkommende tjener på at sælge mig en hvalp. Da jeg købte ny bil, spurgte jeg altså heller ikke, og den er da i en helt anden prisklasse. Så hvorfor er det at man går så meget op i det når det er ved opdrættere af hunde?

    Jeg synes det er helt okay, at synes en hund er for dyr. Jeg synes ikke en blandingshund skal koster 10.000+ kr, og slet ikke hvis forældrene ikke er tjekket for sygdomme, men det har jo egentligt ikke, I hvert fald for mig noget at gøre hverken med regnskab eller om sælger tjener penge på det, men om at når vi er oppe i den prisklasse kan jeg få en hvalp med stamtavle hvor der er tjekket for sygdomme osv. Så jeg får mere for pengene, og eftersom jeg gerne vil sikre mig og min hvalp så godt som muligt, giver det mest mening at betale for en hvor de ting er i orden.
    I virkeligheden handler det nok mere om for mig, at der ikke længere er en forskel i prisen for stamtavle og ikke stamtavle hunde. Jeg kan jo sådan set være ligeglad, for jeg køber ikke en udne stamtavle uanset prisen. Men jeg synes det lugter lidt af at man gerne vil tjene en masse penge, når man laver et kuld uden at tjekke for noget som helst, og så sælger dem for 10.000 kr stk.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #177   21. maj 2021 Men hvorfor ikke bare skrive prisen på den vare man har. Jeg har aldrig forstået hvorfor det er noget som man skal spørge ind til.

    Bruge tid på at skrive,hvad man kan tilbyde en hvalp,som viser sig er for dyr i forhold til hvad man kan/Vil betale. Spild af tid for begge parter.


  • #178   21. maj 2021 Max I mit tilfælde var der et par jeg skrev til det slet ikke havde hvalpe. Teemos kuld hørte jeg om igennem en anden opdrætter, så han var slet ikke sat til salg da jeg skrev til hans opdrætter. Og eftersom jeg spurgte om prisen i den første besked, havde hun heller ikke mulighed for at fortælle mig prisen uden at blive spurgt om den. smiley
    Jeg ved ikke hvordan andre opdrættere gør, men jeg har aldrig haft problemer med at få en pris, hvis der ikke har været hvalpe til salg, hvis jeg har set hvalpe til salg har prisen oftest stået der


  • #179   21. maj 2021 #176

    Som skrevet adskillige gange .. Jeg tror ikke der er nogle, som ønsker at opdrættere ikke får overskud på deres kuld.

    Jeg tror derimod at der er RIGTIGT mange, der er drøntræt af alle deres mere eller mindre fantasifulde udgifter i forbindelse med avl.

    Jeg er græsk katolsk med hvad der tjenes / ikke tjenes og jeg har ikke forstand på regnskab og falder i søvn hvis jeg skal forsøge at sætte mig ind i det.

    Men hold nu K .. med alle de latterlige "udgifter" - det virker helt seriøst idiotisk.


  • #180   21. maj 2021 Men Martine, vi som købere kan da være fuldstændig ligeglade med deres udgifter og regnskaber og hvorfor de sætter det på, for det har da intet med os eller vores hvalp at gøre. Vi betaler vel den pris vi finder rimelig og køber vel kun en hvalp vi mener er hvad vi vil ønsker.

    Det må være imellem opdrætter og SKAT om deres udgifter kan godkendes og regnes med. Uanset hvor idiotisk du finder det.


  • #181   21. maj 2021 Men nu er det jo opdrættere der selv skriver det som svar på "jeg synes hunde er blevet dyre"... man har vel lov at forholde sig til det de selv skriver.
    Der er jo ikke tale om en hvalpekøber, der beder om regnskab før hun vil købe, men om en debat om prisen på en hvalp.


  • #182   21. maj 2021 Selvfølgelig må man diskutere Michelle. Jeg skrev en hel general tanke, ikke specifikt til noget her i tråden.

  • Bella J
    Bella J Tilmeldt:
    okt 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 39
    #183   21. maj 2021 Men hvis der kun kommer 2 hvalpe og parring og udgifter til det allerede der er oppe over 20 tusind, så er der ikke meget tilbage til resten

  • #184   21. maj 2021 Bella og?
    Nu er hunde opdræt altså en hobby for de allerfleste og ikke et levebrød.
    Hvad tro du at andre hobbyer koster, og hvorfor mener du, at det lige netop er inden for avl, som jo er en hobby at det ikke må koste?
    Hvad tror du at andre hobbyer koster?


  • Bella J
    Bella J Tilmeldt:
    okt 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 39
    #185   21. maj 2021 Jeg mener bare man skal ikke sætte til, og dem der mener opdrættere tjener fedt på opdræt skal vist lige tænke lidt mere

  • #186   21. maj 2021 Jeg er helt og aldeles ligeglad med hvor mange penge folk vil have for deres hvalpe. Men det er altså lidt trættende at høre opdrættere snakke om underskud.
    Min veninde fik et kuld aussie hvalpe sidste forår. Hun fortalte at hun havde et overskud på 31.000kr efter hun havde fratrukket alle udgifter. Pisse fedt for hende og i dén grad velfortjent. Det giver mere respekt i min bog, når man er ærlig omkring det.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #187   21. maj 2021 Hvis man ikke har råd til at sætte til skal man finde en anden hobby. Nogen gange er der overskud. Andre gange ikke.

    Jeg får heller ikke en hvalp til halv pris fordi at det er et stort kuld. Alle er vil klar over at man ikke tjener fedt på seriøs avl. Men det er vil heller ikke det som det går ud på.



  • #188   21. maj 2021 Men Zoe det er jo altså ikke alle der har det overskud. Det er da super dejligt når det er der, og ja så må de da hjertens kerne sige, hey jeg har overskud! Men de skal da ikke lyve om et overskud der ikke er der.
    Hvis du får 1-3 hvalpe i et kuld, og noget går galt eller du har brugt rigtig mange penge på at få din tæve parret, fordi hannen enten koster så meget eller det er i udlandet, så er det altså ikke sikkert at der er et overskud, heller ikke selvom man ikke tæller udgifter med som man havde uanset.

    Og enig med Max, det skal ikke være pengene der driver lysten, men det er da kun dejligt hvis de får overskud som man kan smide i det næste kuld smiley


  • #189   21. maj 2021 My little, der er jo ingen i tråden, der egentlig snakker om det med overskud - men det er bare lidt op ad bakke, når opdrættere sjovt nok i takt med corona og efterspørgsel, sætter priserne op, og mener at købere er useriøse, hvis de ikke bare blindt betaler hvad der kræves. Pia har spurgt viiiiiirkelig mange gange “hvad er da en fair pris”, og hun har fået lige så mange svar - men er utilfreds med alle, for hvis man ikke er opdrætter, kan man jo ikke forstå det smiley

    Det rager mig en papand, hvad opdrættere tæller med, for at få et stort nok underskud, til ikke at betale skat. Eller om de tjener 50.000 kr pr kuld. Men jeg bliver så træt, når de pludselig bliver super kreative, og fremstiller sig selv som de rene martyrer, der nærmest bløder penge, for at sikre at der kommer hvalpe af en given race. Jeg må erkende, at jeg meget bedre kan lide opdrættere, som opdrætter for at lave skønne og brugbare hunde, og som nogle gange sætter penge til, og andre gange får lidt i kassen. En opdrætter som laver et kuld for selv at få en hvalp, og som sælger resten, har min største respekt - uanset hvordan regnskabet ser ud.


  • #190   21. maj 2021 A og de opdrættere er der da heldigvis også langt flest af.

  • #191   22. maj 2021 A jeg kender heldigvis ingen (seriøse) opdrættere der har sat prisen på hvalpene op det sidste år, på trods af at de jo kunne have solgt langt flere hvalpe end de har.

    Jeg vil egentligt ikke sige at jeg er ligeglad med om opdrætterne har underskud eller overskud, for jeg ønsker at de har overskud, så de kan blive ved med at gøre det de elsker og brænder for, og lave de der fantastiske hvalpe til os andre, men samtidig er det ikke det at tjene penge der skal være det der trækker.

    Jeg overvejer selv meget kraftigt at få et kuld om nogle år, når jeg en dag får en tæve der egner sig og jeg har økonomien til det, men jeg må da indrømme at jeg forbereder mig på at det er en underskudsforretning og at der skal lægge en pæn god opsparing til projektet på forhånd, og at det derfor heller ikke er noget jeg har råd til at gøre "ofte". Det handler måske også lidt om at jeg har tænkt mig at lægge alt i de hvalpe, fordi det netop er for selv at få oplevelsen, selv at få en hvalp, fordi jeg brænder for det. Og fordi jeg er helt ny er der rigtig mange udgifter, ikke nogle jeg på nogen måde har tænkt mig at evt. købere skal betale for, men jeg vil gerne være så godt forberedt og gøre det så godt jeg kan og være ligeså seriøs omkring det som de andre opdrættere. Så det kræver at jeg smider penge efter kennelmærke, kurser osv. hvilket jeg gerne betaler, men som jeg ikke ville bruge penge på hvis jeg ikke skulle lave et kuld. Det er jo som alle andre hobbyer, hvis jeg bare kan få nok overskud eller så lidt underskud at jeg har penge til at fortsætte, så er det okay. Jeg må indrømme at penge er det sidste jeg ville tænke på, fordi det netop ikke er derfor jeg gør det.

    Nu var jeg jo selv så heldig at være med til en fødsel i sidste weekend, og selvom det ikke er mine hvalpe og jeg ikke skal have en af dem, så var det så fantastisk at opleve i de timer jeg var der, at jeg ved at hvis jeg fører det ud i livet, er det præcis den følelse (som sikkert er 10 gange større med ens egen hund og hvalpe) som er det hele værd, også selvom jeg bagefter skulle stå med et kæmpe underskud.
    Men det er jo også lidt lettere for mig at sige, da jeg ikke kommer til at få kuld jævnligt, og ikke kommer til at lave kuld hvor jeg ikke selv beholder fra, så jeg skal ikke have det underskud dækket for at kunne fortsætte på samme måde som andre opdrættere måske skal smiley


  • #192   22. maj 2021 Min venindes datter købte en Doodle i juli sidste år.
    Der kostede den 14.000kr.
    Hun var heldig, for 1.august steg prisen til 15.000kr.
    1.april i år steg prisen til 18.000.
    Det kan da ikke være andet end udbud og efterspørgsel, der berettiger den prisforhøjelse.


  • #193   22. maj 2021 Jeg har virkelig ikke fundet nogen opdrættere i min omgangskreds der har sat priserne op det sidste år. De små hunde har kostet hvad de gør i årevis.
    Der skal da nok være nogen der ude der har sat priserne op men jeg oplever det mest er blandingshundene og hr og fru Jensens hyggekuld.
    Det betyder selvfølgelig det er blevet svære at finde en billigere hund. Fordi de nu flugter priserne for stambogshundene eller er højere.


  • #194   22. maj 2021 #186, Zoe det er da fint for din veninde, og sikkert helt fortjent, som du skriver.

    Men det betyder jo ikke, at alle kuld giver overskud. Man kan da ikke på den måde generalisere ud fra et kuld. Jeg har som opdrætter haft kuld, der gav overskud, kuld, der gav underskud og kuld, der mere eller mindre balancerede. Må jeg kun tale om overskudskuldene ? Er jeg ærlig, når jeg taler om overskudskuldene men lyver, når jeg taler om underskudskuldene ? Eller hvordan skal din bemærkning om at være ærlig om det forstås ?


  • #195   22. maj 2021 Lene - jeg generaliserer ikke... Jeg prøvede egentligt bare at påpege, at hvis man ikke medregner nye gulve, nye vinduer, nyt køkken i sit regnskab, så er det faktisk muligt at få overskud smiley
    I den her tråd lyder det til gengæld som om alle hunde får kejsersnit og alle parringer koster 40.000kr, og alle får underskud. Sådan er det heldigvis ikke.





  • #196   22. maj 2021 Zoe, det er (desværre) også muligt at få underskud, selvom man ikke indregner de ting, og selvom fødslen går fint. Hvis kuldet viser sig at have en arvelig sygdom, skal der ske afslag eller tilbagebetaling, afhængigt af hvilken sygdom det er. Jeg kender til nogle kuld, der har fået SRMA, hvor halvdelen eller flere har været syge, og hvor opdrætter har lavet fuld tilbagebetaling. Men ja, der er da helt sikker mange, som tjener godt på opdræt smiley

  • #197   22. maj 2021 Zoe, jeg gider ikke lige læse hele tråden igennem, men der er vist ikke mange om overhovedet nogen, der påstår, at det slet ikke kan lade sig gøre at få overskud. Det er bare ikke nødvendigvis nogen selvfølge. Der laves også kuld med underskud, og også for opdrættere, som jeg vil anse for seriøse og som virkelig gør sig umage for at lave gode hvalpe.

    Men når du skriver, at du foretrækker, at man som din veninde er ærlig, fordi man står ved sit overskud, så beskylder du vel i hvert fald indirekte, de af os, der har prøvet at få underskud om at lyve.


  • #199   24. maj 2021 My Little -

    Det er skrevet i flere versioner, det der med, at "vi" er ligeglade med at opdrættere får overskud på deres kuld.
    Det, der generer er, alle de mere eller mindre fantasifulde udgifter, der er forbundet med sådan et .. så dumme er modtagere af et sådant budskab heller ikke.

    .. og det er så bare en helt generel tanke Jeg skrev, ikke specifikt til noget her i tråden.


  • #200   24. maj 2021 Men Martine, kan vi som hvalpekøbere ikke være ligeglade med hvor fantasifulde udgifter opdrætterne har i deres regnskab? det er jo ikke os der skal godkende det regnskab eller opkræve moms, skat osv.
    Hvis min opdrætter vil tælle en masse med, som jeg ikke synes giver mening, og dermed har underskud, er det da helt op til hende, jeg betaler altså ikke mere af den grund, og betaler kun det jeg føler hunden er værd, hvis den er for dyr i mine øjne, siger jeg pænt nej tak, uanset hvad opdrætters regnskab siger.


  • #201   24. maj 2021 Personligt er jeg da ligeglad, om de regner en ny bil med ind i hvert kuld. Men jeg kan godt blive træt, når de påtager sig en offerrolle, og fremstiller sig selv som martyrer, der ofrer al deres tid og alle deres penge, for at lave hvalpe. Og at de nærmest er på randen af konkurs, bare fordi de elsker racen så højt.

    Det bliver også bare lidt trættende i længden, at høre om hvor hårdt det er, og at man i øvrigt ikke må have en mening (og heller ikke fatter en skid af det), med mindre man selv opdrætter.

    Jeg er med på at det er sværere at få et fornuftigt overskud, hvis man opdrætter racer, som får små kuld, omend der jo allerede qua størrelsen på hunden og hvalpene er færre udgifter til grej, foder og vedligehold, mindre rengøring efter hvalpene og færre skader på inventaret smiley Hvis altså man er typen der tæller dét med, og det lader det til, at “man” gør.


  • #202   24. maj 2021 My - som hvalpekøber kan jeg da være ligeglad. Men der er jo ikke tale om et hvalpekøb her, men om en debat om hvalpepriser. Ikke helt det samme vel?


  • #203   24. maj 2021 Så fik jeg spurgt opdrætter om prisen smiley
    13.000kr må man slippe for en BC hvalp lige pt. smiley
    Så prisen er steget. Men nu stadig helt rimelig.

    Dem jeg har var meget billige, i det jeg kun gav 6500kr for 7 år siden for BC med Dkk stamtavle og 3500kr for 10 år siden for DSG uden tavle.
    Selv dengang var det langt under gennemsnitsprisen


  • #204   24. maj 2021 Så koster en border collie det samme som en bolognese...
    og vores hvide schweizere var billigere smiley


  • #205   24. maj 2021 Michelle, det giver da det samme.. Vi kan vel være ligeglade med hvilke ting opdrætterne tæller med i deres regnskab, hvis prisen passer til hvalpen? Vi kan jo godt diskutere om vi synes hvalpepriserne er ok, for lave, for høje osv. uden at det handler om hvilke udgifter opdrætter regner med. For det er jo stadig ud fra ens egen optik hvor meget man vil betale og hvor meget man synes er meget.

    jeg synes 1000-2000 kr for en mobil er mange penge, men man får ikke meget kvalitetsmobil til den pris, jeg kigger altså ikke på hvad de har af udgifter til at fremstille den eller at købe den hjem, når jeg vurdere at jeg synes det er mange penge. Om prisen er for høj? pas, for mig er det, men så må jeg jo spare op eller lade være med at købe en mobil.
    Jeg ser det på samme måde med hvalpe, enten vil jeg betale prisen eller også vil jeg ikke, og så er det sådanset helt lige meget hvordan regnskabet ser ud for opdrætter. For mig er det to vidt forskellige diskussioner.


  • #206   25. maj 2021 Jeg har altid undret mig meget over hvorfor sammenligningen med mobiltelefoner altid skulle trækkes ind i den her debat...

    Men når jeg nu ser at nogle opdrættere indregner prisen på avlstæve i deres udgifter til et kuld, så forstår jeg det da meget bedre...

    For når tævens pris er en udgift der skal medregnes i hvalpenes pris, så er tæven jo ikke en ven, livsledsager, kæledyr.... Den er er et "værktøj/redskab" i produktionen af hvalpe.

    Og så kan man jo snildt forstå at den kan sammenlignes med en mobil, som jo også blot er er redskab med nogle specifikke funktioner man har brug for..



  • #207   25. maj 2021 My - igen, når opdrættere argumenterer for prisen her i debatten, så bliver de argumenter jo debatteret... ellers var der næppe meget debat.

    Hvis jeg derimod kom ud som hvalpekøber, så ville jeg næppe få de argumenter og der ville næppe være en debat om prisen.


  • #208   25. maj 2021 My Little

    Du misser ganske enkelt pointen, eller også vil du bare ikke forstå det.

    Læs evt #201 igennem, jeg kan ikke formulere det bedre.

    Hvis man som udgangspunkt til alting siger "kan det ikke være lige meget / kan man ikke være ligeglad", så kan man jo nøjes med at deltage i de tråde, der omhandler farver på halsbånd .. eller næ, det er jo også p.. ligegyldigt ... - tråde, omhandlende "hvem er bag profilen" .. men næ, det er jo i bund og grund også drøn ligegyldigt .. tråde med billeder af de forskellige brugeres hunde .. nope, doesn´t work either ..

    Så er der vel noget græs man kan slå, et gulv, der skal støvsuges ..

    Jeg ved, at jeg springer mange tråde over - et par få finder jeg interessante, og så nøjes jeg med at deltage i dem.
    Måske en ide til udbredelse ??

    #finderselvud


  • #209   25. maj 2021 Dorthe jeg kan også sige min hamster eller mit marsvin hvis det klinger bedre i dit hoved. Jeg brugte mobilen som eksempel fordi det også er et sted hvor priserne variere rigtig meget og nogle betaler mange penge for et mærke, som givetvis skulle være kvalitet. Det handler ikke om selve genstanden der sammenlignes med.

    Så Martine fordi jeg ikke er enig i at det er vigtigt i debatten eller ikke er enig i at de to ting behøver hænge sammen, så må jeg ikke længere deltage og diskutere emnet. Jamen tak for det, jeg skal da nok hoppe ud. Så kan i jo bare sidde og være enige i alting, så er da da også meget nemmere at have en debat, det kan jeg godt se.
    Det her er da i hvert fald spild af min tid, når jeg ikke må have min egen mening.


  • #210   25. maj 2021 My Little, vil du ikke lige vise mig hvor nogen skriver du ikke må have din mening?

    For jeg må have misset det indlæg?

    Og er du opdrætter? Regner du indkøbspris ind i dit hvalpebudget?

    Hvis ikke, så kunne det vel nok tænkes at mit forrige indlæg egentlig ikke havde så meget med dig at gøre!


  • #211   25. maj 2021 My Little
    Ja for det er jo det jeg skriver smiley
    Hvor du vælger at hoppe hen, vil jeg ikke blande mig i, så hop du bare smiley


  • #213   25. maj 2021 Øh Dorthe, det eneste jeg har skrevet til dig, var kommentaren om at sammenligne med en mobil, du skrev din kommentar om det lige efter at jeg havde sammenlignet, så jeg gik ud fra at den var til mig?

    Jeg er ikke opdrætter (endnu) og nej jeg medregner ikke indkøb af tæve ind i regnskabet. Hvordan jeg har planer om at være som opdrætter kan du læse højere oppe i tråden, hvor jeg har skrevet det, jeg mener det var i en kommentar til A.


  • #214   25. maj 2021 Det er lidt sødt egentlig.

    Ik nær så sødt som den måde, opdrættere tror at I kan overbevise os om jeres regnskaber smiley


  • #215   25. maj 2021 Jeg var inde og glo efter høns på DBA og fik næsten kaffen galt i halsen, da der poppede annoncer frem under "forslag". Det ene kuld blandinger dyrere end det andet.

    Ja.. Det er da et par år siden jeg sidst har købt hund, men det er da helt ekstremt, hvad der er sket med priserne under corona smiley


    profilbillede
  • #216   25. maj 2021

    profilbillede
  • #217   25. maj 2021 Uden stamtavle...

    Jeg fatter det altså ikke.. Men ja, udbud/efterspørgsel..


    profilbillede
  • #218   25. maj 2021 Eurasier blandingerne er vidst sat ned ellers er det et nyt kuld, der var et af samme blanding til salg til 29.900 for ikke så længe siden

  • #219   25. maj 2021 Bare et forslag, og uden i øvrigt at have tænkt det igennem, men hvor kunne det være smart, hvis DKK-opdrættere af en given race (fx eurasier, som Ditte omtaler) lagde en annonce op på DBA med, hvad prisen er på en hund med stambog, og hvad man får med, når man køber sådan en. Om ikke andet kunne man få folk til at skrue ned for de vanvittige priser på blandinger smiley

  • #220   25. maj 2021 A det var faktisk en rigtig god ide, jeg ved der er flere hamster opdrættere der gør præcis det, og for at vise at der altså er andet end dyrehandler dyr derude. Det er jo også gratis reklame.

    Desværre kan problemet måske være at der så kommer alt for mange henvendelser og at de ikke har ledige hvalpe, hvilket jo så i sidste ende kommer de andre tilgode, men man kunne da håbe det kunne hjælpe på prisen om ikke andet smiley


  • #221   25. maj 2021 @Ditte, der er jo sindssygt! smiley man må da håbe, at en nedjustering af prisen er udtryk for, at markedet forhåbentlig ikke er til det alligevel..

  • #222   25. maj 2021 Det er vidst de samme der er sat ned

    profilbillede
  • #224   26. maj 2021 Taler vi glæde, sjov, venskaber, hårdt arbejde og kærlighed er der overskud hver ENESTE gang smiley

    Dejligt - det er jo for F også det, der burde være den drivende kraft.

    "I" opdrættere .. tja, jeg tænker at "de" godt ved, hvem jeg mener, uden at jeg behøver at skære det helt ud i pap.

    Iøvrigt "kender" jeg en revisor - han ville uden de store problemer formentlig kunne lægge dine 7 regnskaber op, så de giver et solidt underskud .. eller det modsatte.


  • #225   26. maj 2021 Omkostninger har intet med prisen på hvalpe at gøre, prisen er et udtryk for udbud og efterspørgsel! De eneste hvalpe som faktisk ikke er steget under Corona er DKK stambogsførte hvalpe, så kan man diskutere hvorfor;) måske er DKK opdrættere bare lidt langsome smiley

  • #227   26. maj 2021 Er det ikke kun en enkelt, du debatterer med? En, hvis indlæg vist i øvrigt er slettet

    Så vidste du det godt jo..

    Jeg kunne snildt få et underskudsregnskab på flere kuld - hvis jeg fx medregnede de gulvtæpper, der måtte kasseres efter hvalpebehandling af dem (men de VAR altså ikke for kønne i forvejen smiley ) - eller da jeg var arbejdsløs i perioden med hvalpe, men undlod at få dagpenge, da jeg ikke stod til rådighed for arbejdsmarkedet de ni uger.

    My point excactly.


  • #228   26. maj 2021 Omkostninger har intet med prisen på hvalpe at gøre, prisen er et udtryk for udbud og efterspørgsel!

    Præcis!!


  • #229   11. jun 2021 Måtte lige ind på tråden igen. Faldt lige over en opdrætter som tager 28000 kr for en shih tzu.... Var lige ved at falde bagover smiley

Kommentér på:
pris

Annonce