{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.968 visninger | Oprettet:

Karin J
Karin J
Tilmeldt:
4. jun 2021
Emner: 1 Svar: 3

Kan ikke holde hunden {{forumTopicSubject}}

Hejsa jeg har en blanding af rotwieler shæfer sankt Bernhard og labrador og Golden retriver ( hvor faren er Golden retriver ,
Han går rimelig pænt i snor , men når han møder andre hunde katte børn , er han slet ikke til at holde og han er MEGA stærk , lige nu har han sele på , syntes ikke at der er meget hjælp der !!! Har tænkt på kvæler eller halv kvæler ????? Som vi har fået et råd om at bruge ! Hvad syntes i ? Og hvad råd har i ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan ikke holde hunden
  • #1   8. jun 2021 Det der hjælper en stor og stærk hund er opdragelse - og det er fandens vigtigt at man har hammergodt styr på den del, når man har en hund der kan rykke dig på røven... for en hund, der er så stor man ikke kan holde den, skal nok rykke dig omkuld hvis den virkelig vil, uanset redskab.

    Går I til træning, træner I selv, eller hvordan arbejder du på at gå udenom distraheringer? Hvor motiveret er han af mad eller legetøj, og kan du bruge det her?
    Det er simpelthen et ansvar der påhviler ejere af store stærke hunde, at træningen sidder i skabet, for du kan ikke bare holde den tilbage med fysisk styrke. Sorry for et - måske - lidt skarpt indlæg, men det vil være en falliterklæring at gå fra redskab til redskab og tro dét er løsningen.


  • #2   8. jun 2021 Og indtil træningen virker, så skynd dig at finde ud af hvad der kan hjælpe dig med at holde ham, for andres skyld

  • Vito
    Vito Tilmeldt:
    dec 2012

    Følger: 1 Svar: 1
    #5   8. jun 2021 Ja det er meget normalt, for hunde at trække, hvis man ik aktivere dem og holder kontrollen over dem med godbidder eller legetøj/bolde. Hav en tennisbold eller noget hver gang den trækker så viser du bare bolden :D. Ellers må du lade hunden få god tid til at dufte, så ser du en forskel. HELD OG LYKKE

  • #6   8. jun 2021 Som John er inde på, kan den rundkørsel jo ikke give andet, end en stærk hund. Og en potentielt ikke-særlig-rar-over-for-andre-hund smiley

    Når den allerede har haft held til at slæbe rundt på dig, bliver det op ad bakke at aflære det. Og nej, hverken kvæl eller kæder, kan hjælpe dig i mål.

    Var det min hund, havde jeg købt en sele med mulighed for at fæste snoren i en ring på brystet (fx Dog Copenhagen Air Walk), og et kædehalsbånd, og så havde jeg haft dobbelt snor i hunden. Selen ville være den primære, og kæden som sikkerhed, hvis det andet glipper. Med det ene formål at sikre, at hunden ikke gør skade på andre, før du har lært at holde den. Og så skal der trænes, på et rigtigt hold med rigtige instruktører!

    Det er dit ansvar som ejer at sørge for, at ingen, hverken børn, voksne eller andre dyr, skal have din hund bankende i hovedet. Det er muligt at din hund ikke pt vil slås, men render den ind i hovedet på en anden hund der vil, er det dig der står med balladen smiley


  • #7   8. jun 2021 Enig med Funke, men træning alene gør det nu ikke.
    Der kan altid ske et eller andet så selv den mest velopdragne hund styrter af sted.

    Min personlige mening er, at man ikke anskaffer sig en større hund end man kan holde.
    Da min sidste store hund døde, måttejeg også indse, at jeg ikke mere havde kræfter til en stor hund, og måtte derfor få en mindre som ikke trak afsted med mig.


  • #8   8. jun 2021 Helt klart træning! Masser af træning!
    Mange små træningspas hver dag. Giv gerne alt hans foder i forbindelse med træning i stedet for i en skål.

    Er han reaktiv og laver udfald?
    For så bør du så vidt muligt undgå andre hunde, katte, børn indtil der kommer styr på det.
    Et godt kædehalsbånd til nødsituationer og en sele med bærerem vil jeg anbefale indtil du har fuldstændig styr på ham. Altså så du har linen fastgjort to steder eller går med to liner.
    Nogle har succes med halti grime eller antitræksele, men sådanne hjælpemidler bør aldrig blive en sovepude for ikke at træne sin hund.
    Det kan dog være nødvendigt i kortere perioder.


  • #9   8. jun 2021 Jeg er helt sikkert ikke fan af seler, det er stort set umuligt at kontrollere en hund ordentligt i en sele, med et halsbånd kan du dreje hunden væk fra det den har front imod, det kan du ikke med en sele;) halsbåndet bør være af et blødt og bredt materiale, gerne i halvkvæl, halsbåndet skal ikke kvæle hunden bare forhindre at den kan trække det over hovedet;)
    Når du møder noget din hund vil trække efter drejer du dens hoved til side og går væk fra det den er obs på, husk at bølønne når du er et par skridt væk


  • #10   8. jun 2021 Prøv at kontakte jeres nærmeste dch.
    I bør komme til træning, og samtidig kan i få hjælp af deres adfærds konsulent - det er gratis smiley


  • #11   8. jun 2021 Jeg ville droppe selen; i en sele kan hunden virkelig lægge alle sine kræfter i. Som regel kan man bedre holde hunden i et halsbånd. Men det er i sig selv ikke nogen garanti.
    Do skal som andre siger igang med træning. Helst et sted hvor de forstår din problemstilling og kan hjælpe dog med præcist dit problem.
    Og så skal du huske på at noget af det allervigtigste i træningen af dit problem er AFSTAND: Du må aldrig komme tættere på det din hund reagere på end du kan aflede den fra det (og belønne den for kontakt til dig istedet). Langsomt kan du kommer tættere på. Kan du ikke få kontakt til din hund er du gået for tæt på.
    Der findes ikke nogen mirakelløsninger eller quickfixes på den slags problem og et eller andet stykke udstyr løser det heller ikke. Vejen frem er hårdt arbjde med træning, træning og atter træning.
    Det er dit ansvar at sørge for at din hund ikke kan komme hen til nogen han ikke skal hen til og kan du rent fysisk slet ikke holde ham bør du overveje at alliere dig med en der kan indtil i får trænet problemet væk.


  • #12   8. jun 2021 Find en BAT instruktør og få noget ordentlig træning lagt i hunden.
    Få brugt dens mentale energi godt og grundigt, så den ikke skal ud i verden på gåtur sprængfyldt med energi.


  • #13   8. jun 2021 Prøv at google lidt på en Halti sele til hund
    men vær OBS på at det ikke er en permanent løsning men imidlertig løsning og så en masse træning smiley


  • #14   8. jun 2021 Jeg ville aldrig sætte en Halti på min hund, da sådan en kan give hunden alvorlige skader.
    Tænk lige på, hvad der sker, hvis hunden ormer frem i en Halti.
    Den får vredet halsen om i et ordentlig ryk som kan skade nakke irerne alvorligt.
    Spørger du en kiropraktik, så vil denne med garanti ikke anbefale sådan en Halti.


  • #15   8. jun 2021 Anni
    Men hvis en halti kan hindre at hunden springer på et barn eller anden hund, så må det da være at foretrække.
    Hellere kiropraktor end skambid.


  • #16   8. jun 2021 Har aldrig oplevet at et kvælerhalsbånd stopper hunden i at trække - de hoster og fnyser, men trækker stadig.
    Som allerede nævnt er det træning der skal til. Og jeg er ellers ikke fan af halti, men indtil hunden har lært at gå pænt ville jeg alligevel sætte sådan en på Og så en snor i den + snor i sele/halsbånd

    Hvis ikke i går til træning, så få meldt til et ordentligt sted. Hvis i allerede går til træning, så snak med træner om at få noget hjælp til problemet


  • #17   8. jun 2021 Præcis men tanke AG - haltende er for omgivelsernes skyld, ikke for at fixe problemet

  • #18   8. jun 2021 Kan nogen ikke lige forklare det forfærdelige i den her Halti?

    https://www.alttilhundogkat.dk/halti-harness-antitraek-sele.html


  • #19   8. jun 2021 A - ud over også at lave et skævt træk/vrid, ikke noget. Men med halti mente jeg nu snudeselen. Den sele du linker til er fin nok hvis hunden trækker en smule af og til, men hvis kræet moser afsted, kan dem også fint gøre det med den der.

  • #20   8. jun 2021 Michelle, med Karin skriver "Prøv at google lidt på en Halti sele til hund". Så jeg antager at hun mener sele, ikke grime.

    Alt, der kan trække en hund væk fra noget, må i sagens natur trække hunden skævt. Bodil beskriver hvordan et halsbånd kan gøre det samme (forudsat at snoren sidder ud til siden og ejer er det rette sted). Hvis en stor, vild hund gjorde mine til at springe i hovedet på mine, ville jeg da på alle måder foretrække, at ejer havde muligheden for at trække hunden væk fra mine - skævt træk eller ej.


  • #21   8. jun 2021 Der findes en Halti sele og en Halti grime. Selen er ganske uskadelig og virker egentlig ok. Men det er samme princip som med DOG Copenhagen, hvor der sidder en ring foran. Det har en effekt. Grimen kan give et dumt vrid synes jeg. Da jeg for 30 år siden fik første hund hjemme, var der en mand der turnerede rundt i DK og holdt foredrag. Han havde opfundet sådan en grime og solgte den selvfølgelig efter foredraget. Naiv som jeg var som 15-årig og førstegangshundeejer, så investerede jeg. Sikken noget l... Nok forhindrer den hunden i at trække, men de skader den kan påføre i nakken og resten af ryg/lænd, er ikke små.

  • Karin J
    Karin J Tilmeldt:
    jun 2021

    Emner: 1 Svar: 3
    #22   8. jun 2021 Hej skal altså lige sige at ja det er en stor hund , men han er overhovedet ikke aggressiv , og han vil bare snakke ??????, men ja der skal da noget træning til , ville bare høre om et halsbånd bedre ??

  • #23   8. jun 2021 En skrev at hvis hunden trækker, er det fordi den ikke bliver aktiveret og “kontrolleret” med godbidder - jeg gad godt vide hvordan man kontrollerer en hund med godbidder?
    Min Lulu trækker også som bare pokker, hvis vi møder hendes hundevenner eller når vi går ned og henter børnene fra skole og hun lige får øje på “hendes” piger. Så kan jeg stå med lammeskindsbidedyr eller flæskesteg - hun er da fløjtende ligeglad!
    Og hun er altså en meget harmonisk hund, som bliver trænet/aktiveret 2,5-3 timer dagligt smiley nogle ting er bare for fristende, og så kan hjernen altså slå fra. Og det gør ikke hunden til et aggressivt og forsømt monster

    Til ts - Hvis jeg var dig, så havde jeg droppet selen for længst. Vi bruger kun selen når vi er ude på heden hvor vi stort set aldrig møder nogen mennesker. Når vi går i byen, hvor der er mange mennesker (og hunde) så er det altid i halsbånd og så skal hun gå pænt på Venstre side. Så har jeg snoren i Venstre hånd og om bag kroppen over i højre hånd, så jeg kan bruge hele min kropsvægt til at holde hende, HVIS hun hiver. Det gør hun sjældent mere, men hun er teenagetøs for fuld skrue, så man kan aldrig vide sig sikker smiley


  • #24   8. jun 2021 Der er masser af hunde der ikke vil snakke med din.

    Inden træning virker må du teste om du bedre kan holde ham i halsbånd, sele med ring foran eller gime.


  • #25   8. jun 2021 Når man er gammel hestepige, lærer man, at det ikke handler om hvem der er stærkest. Det handler om, at dyret aldrig skal lære, at den kan trække afsted med dig. Og det er træning, træning og træning.

    Et halsbånd vil ikke løse problemet, for nok kan du afskære din hunds luftveje, men de par minutter det tager den, før den for alvor mangler luft, er rigelig tid til at have slæbt din afsted (og over i gabet på den sure schæfer, som har nået at lave store huller i din hund, fordi den ikke gider andre hunde).

    Der er ikke en nem løsning på manglende opdragelse og træning smiley


  • #27   8. jun 2021 Det er heldigt din hund ikke er aggressiv. Men det er jo stadig lige så vigtigt at den ikke farer over i hovedet på andre. Der er masser af mennesker det er bange for hunde (især store hunde) og andre hunde kan jo være aggressive og mon ikke han bider hvis han ryger over til en hund der bider ham?

  • #29   8. jun 2021 A - og derfor skrev jeg jo også "ellers ikke noget" og foreslog selv snudeselen, som jeg ellers egentlig ikke er begejstret for - for jeg er enig, omgivelserne skal beskyttes først og fremmest. Min oplevelse er blot ikke, at sådan en front clip sele er nok, hvis hunden (aggressiv eller ej) kaster sig efter andre.

  • #30   8. jun 2021 Nu har jeg ridgeback på 48 kg, og der er smæk på, og han tænder nemt over vildt, samt jeg ofte går i 15 meter line med ham, jeg skal vide at jeg altid til hver en tid kan holde ham, det kræver rigtig meget træning, men sørme også det rette udstyr, jeg ville aldrig nogensinde længere koble Sam på i en sele i ryggen eller i et halsbånd og gå en lang tur i skoven, hvor chancen for at møde vildt eller andre hunde er alt for stor, det er han simpelthen for stærk og impulsiv til.
    Og han skal på ingen måde få ind i hovedet at han kan trække mig ad helvedes til, sådan går vi slet ikke tur.

    Jeg bruger denne sele, hvor han er fæstet foran, det er den bedste sele jeg har, ud af mange, jeg ved at lige meget hvor meget power han sætter af med, så kan jeg altid holde ham med denne på.
    Og ja nogle bryder sig bestemt ikke om måden den sidder på og er designet, men den genere overhovedet ikke Sam og her handler det om sikkerhed frem for alt smiley

    https://www.dollardog.dk/maerker/2-hounds-design

    Rigtig god træning, for det skal der til smiley


  • #31   8. jun 2021 og han vil bare snakke ??????

    Så når din hund, som du ikke kan holde, blæser ind i hovedet på mine 2, så bliver der ballade, for han vil overtræde mine hundes grænser i KÆMPE grad.

    Og du ignorerer alle råd om træning??


  • #33   8. jun 2021 Det er ikke kun vrede hunde i snor der kan være et problem.
    Hvad med service hunde, hunde der træner, eller de hunde der er lidt utrygge og kan blive skræmt.

    Ts i er nødt til at få noget hjælp, på den ene eller den anden måde!


  • #34   8. jun 2021 TS skriver jo faktisk, at der skal træning til smiley Alt andet lige, er der en mindre risiko for en katastrofe, når hunden ikke er aggressiv. Så vidt kan jeg egentlig godt følge TS. Det er jo ikke ensbetydende med, at hun ikke vil træne det - sideløbende med at hun vælger noget bedre, end en sele.

  • #35   9. jun 2021 Jeg havde smidt et almindeligt halsbånd på og en snor - og så en pig og en snor.

    Men jeg er heller ikke fan af hverken skævvridning af nakke og ryg, og så er piggen langt mere skånsom.


  • #36   9. jun 2021 Vi brugte pig som back-up til almindelig kæde til vores omplacerings dobermann for 35 år siden
    Han var ikke fan af andre hanner.
    Og der gik ikke lang tid før piggen kunne smides ud.
    Men det tør jeg dæleme ikke i dag. Man vil jo blive anmeldt for dyremishandling dagligt, hvis man brugte pighalsbånd offentligt


  • Karin J
    Karin J Tilmeldt:
    jun 2021

    Emner: 1 Svar: 3
    #37   9. jun 2021 Hej igen , træning er igang og min Buster er lige blevet et år , så han er teenager lidt endnu ?? og jeg takker for jeres råd . Men syntes tonen herinde ikke er rar ??At lige frem gør ham til et monstrum ,osv syntes jeg ikke om , og i skal lige huske jer med jeres små hunde , dem jeg har mødt har deres små hunde i flexline og har overhovedet ikke styr på hvor hunden skal gå !!! Og de fare lige i hovedet på min fordi jeg er nødtil at stå stille indtil de finder ud at få deres hunde trukken indtil sig og komme på den rigtig siden af sti/vej . Men tak for dem der har givet råd uden at fordømme min hund til et MONSTRUM !!

  • #39   9. jun 2021 Karin J, omvendt skal du også passe på ikke at dømme ejere af små hunde og med flexline som værende uansvarlige - de ansvarlige findes skam også, og jeg har, til dato og efter 14 års brug af flexliner, endnu ikke haft et eneste uheld. Der ER en stopknap på sådan en fætter. smiley

  • #44   9. jun 2021 Små hunde kan også være til gene, og der er mange som ikke har styr på deres små hunde - men det synes jeg nu ikke rigtig har noget at gøre med din tråd, Karin, og er lidt mere whataboutism...

    Jeg har en lille hund på 4 kg og jeg ville nødigt have din store hund i hovedet på min - en kåd og legesyg stor hund kan give permanente rygskader på min hund, også selvom den "bare vil snakke" smiley Det er simpelthen det ansvar man tager, når man anskaffer sig en stor hund, som kan vælte dig omkuld hvis ikke du er skarp fra starten.

    Det har heller ikke været min intention at udstille din hund som et "monstrum", men det er vigtigt at anerkende at man går rundt med et stort ansvar, også selvom din hund bare er venlig og snakkesalig. Det kan godt være, du føler dig angrebet af nogen her i tråden, men husk på at de reagerer, fordi du har valgt at påtage dig et ansvar som det er hammervigtigt du rent faktisk lever op til fra dag ét - for at beskytte både din hund og andres hunde.
    Fedt at høre, at I er i gang med træning. Jeg er iøvrigt helt på linje med de andre, der ville dobbeltsikre sig med halsbånd osv., det kan aldrig skade. Jeg håber det går fremad for jer smiley


  • #45   9. jun 2021 Dyreelskeren: er der nogen her i tråden, som har små hunde, der render op i fjæset på andre? Er der nogen her i tråden, som bare ser gennem fingre med det?
    Hvad er pointen?

    Den her tråd handler om TS og hendes hund. Ja, der er masser af små hunde som ejeren ikke har kontrol over, men det er da ikke et argument for at TS' situationen er mildere, eller vi bare skal sige pyt, eller hvad din pointe egentlig er...

    Jeg kan finde MASSER af andre problemer med store hunde, små hunde, dumme børn, trælse hundeejere osv osv i enhver tråd der diskuteres. Men det er da sådan set ret irrelevant, når det ikke er det, tråden handler om.


  • #48   9. jun 2021 Ja, selvfølgelig skal alle ejere BÅDE af små hunde og store hunde, have styr på deres hund og sørge for at den ikke blæser op i hovedet på totalt fremmede.

    Jeg forstår simpelthen ikke hvad det er man prøver at argumentere for her. Det er fuldstændig irrelevant at prøve at skubbe samtalen over på andre problematikker.....


  • #50   9. jun 2021 TS det er egentligt ikke superrelevant hvad andre folks hunde gør... altså i den forstand at det har du (desværre) ingen kontrol over, og det kan derfor ikke undskylde at du ikke har styr på DIN hund.
    For jeg går ikke ud fra at dit argument er at fordi andre gør noget, så er det ok at du osse gør.

    Jeg melder mig ind i koret omkring træning, for det du beskriver er virkelig ikke ok overfor omverdenen.
    Ud over problematikken med at din hund hammertrækker over i andre hunde (og mennesker?), hvad så hvis vovse bare vil *snakke* ud i trafikken?


  • #51   9. jun 2021 som fodnote...
    jeg har haft et monstrum på 50kg (og hun var en bastant vaps) og i og med at jeg har hypermobile led, så har jeg svært ved at hold *fast* på noget, og derfor kan en lille pisrotte på 4 kg (det må jeg gerne kalde min egen hund) sagtens rykke en snor ud af hånden på mig.
    Løsningen har alle dage været træning, indlæring af kommandoer OG at jeg har kunne læse hunden og derved kunne fyre en kommando af inden det blev for sent... altså allerede før den uønskede adfærd er sat igang, så er situationen aflæst og vurderet og derfor er det nemmere at DER bruge en sit, dæk, godbid, whatever.


  • #54   9. jun 2021 At der ikke er styr på mange små hunde i flexline kan da ikke sammenlignes med en glad stor hund der ikke er styr på.
    Hvis den store glade hund for eksempel river sig løs og render hen til et lille barn, kan der ske flere skader end hvis det er en lille hund på 3-4 kg.
    Og enig med de andre, dette handler jo ikke om små uopdragen hunde.


  • Karin J
    Karin J Tilmeldt:
    jun 2021

    Emner: 1 Svar: 3
    #55   9. jun 2021 Jeg siger tak for alle jeres input og råd og jeg tager dem til mig , så jeg og mit ( monstrum ??) ikke skader nogen ??….. mvh Karin
    Ps det var ikke for at være efter jer med små hunde …..


  • #56   9. jun 2021 Styrketræning kunne også være godt smiley smiley

  • #57   9. jun 2021 selvom tonen kan virke hård, så prøv at vend det lidt om, at det der bliver sagt bliver sagt for at passe på din hund. Hvis han f.eks. rev sig løs og løb hen til en reaktiv hund som min kan være hvis fremmede hunde kommer hen til han uden han selv har taget initiativ, så er det ikke sikkert din hund bliver ved at være en glad hilsetosse. Jeg er ifølge mange indlæg i denne tråd også dyremishandler, for jeg har en haltigrime på mit monstrum. han går 98 % af tiden rigtig pænt, men en hare eller en kat kan få ham helt op i det røde felt, også er han svær at holde.

  • #59   9. jun 2021 Alle hunde er vel bastarder, da de er født udenfor ægteskab smiley

  • #61   10. jun 2021 Det korte af det lange er, at en hund man ikke kan holde tilbage med ren magt, lige så godt kunne være uden snor, uanset hvor godt eller dårligt den er trænet. Har man ikke den fornødne råstyrke/vægt, må man benytte sig af f.eks. den nævnte grime eller andre effektive metoder. derefter er det selvfølgelig rigtig smart at træne hunden så den ikke mærker de ubehagelige gener det kan give. Går hunden pænt, er det jo ligegyldigt for den hvad den er fastholdt med.

  • #62   10. jun 2021 Dog Head collar snudesele måske. smiley

  • #63   10. jun 2021 Jeg har to hunde, der tilsammen vejer ca. 70 kg. Laurids fik jeg da han var knap 3 år. Jeg havde ikke haft ham ret længe, da han en dag rykkede så hårdt i snoren, at jeg røg ned med et brag og brækkede skulderen. ( heldigvis havde jeg gode venner, der kunne lufte hundene) Skal lige nævnes det var en kat han så. Da min skulder igen var hel, gik jeg igang med at træne Laurids. Jeg indrømmer gerne, at det ikke var særlig pædagogisk. Jo kortere snor han fik, jo nemmere var han at holde. Jeg lærte at spotte alt der kom forude. For med det samme, at jeg kunne se på ham, at der var noget og at snoren strammes. Var jeg over ham som en høg. Og snoren blev kortet. Han fik lært hvad nej og stop betød. I dag når vi ser en kat, skal jeg bare sige nej. Jeg tror ikke på alverdens hjælpemidler. Detvervtræning og atter træning der skal til.



  • #64   14. jun 2021 Kære TS. Jeg fik noget galt i halsen da du skrev "den vil bare snakke" Jeg har en lille hund som er på daglig livslang smertestillende medicin grundet en stor hund som "bare ville snakke" Han er en race som snildt kan blive 16 år, men det når han næppe.
    Sorry, men please få styr på den hund eller send ham hen til en som kan. Hårdt ja. men det er det også for den lille hund du og din måske kommer til at skade for livet og/eller korter livslængden betragteligt ned på (også kaldet slå ihjel) Og for hundens ejer. Som hundeejer er det ens forbandet pligt at sørge for hunden aldrig kan skade nogen


  • Camilla S
    Camilla S Tilmeldt:
    jun 2021

    Følger: 1 Svar: 1
    #65   14. jun 2021 Jeg bruger dobbelt snor.
    Snor i selen- den går jeg med rundt om livet i stedet for at holde den, med mine hænder.
    Og så har jeg snor i halsbånd, som jeg bruger til at styre.
    At have snor om livet, har været en kæmpe hjælp for mig.
    Men som skrevet af alle, er træningen alfa omega. Min er også ung, og træningen har haltet. Men det er blevet SÅ meget nemmere at træne 'tur', nu hvor jeg rent faktisk har fundet en måde at holde hende- også når hun bare snuser rundt smiley


  • Tina N
    Tina N Tilmeldt:
    nov 2008

    Følger: 1 Svar: 8
    #66   14. jun 2021 Jeg har en 2 seler sat sammen så jeg kan tage den ene om livet. Ingen skæve træk i min ryg, og jeg har meget bedre styr på hunden når jeg møder andre hunde. (Et godt råd fra min kiropraktor). smiley
    Styrer selen med den ene hånd, så den ikke slæber hen ad jorden.


  • #68   14. jun 2021 Interessant at man her på HG tilsyneladende ikke kan forestille sig værre problemer, end at TS (og dem der tror man kan træne sig til at magte en hund der VIL afsted) kommer til at lade sin hund genere deres egen eller andres smiley

    Min bekymring går egentlig mere på at hunden kunne trække sin "fører" ud i trafikken... og nej, uanset hvor godt en hund er trænet, er den ikke 100% sikker.


  • #69   14. jun 2021 Kim - du kan næppe træne den til at du kan holde den, hvis den VIL afsted. Men du kan faktisk godt lære den, at vente på ok til at drøne afsted eller til at den faktisk synes det er ret fedt at hænge ud med dig, selv når rådyrene/nabohunden eller what ever er lige derovre smiley

    Ift trafikken - måske er det anderledes andre steder, men min oplevelse er nu, at det er temmeligt meget mere sandsynligt at Fido render over til en anden hund, end at den render (med snor, fører og det hele) ud foran en bil.

    Bortset fra det synes jeg måske også det er lige i overkanten nærmest at dømme TS som kriminel, fordi der spørges til, hvordan vovse får lært at gå pænt.


  • #70   14. jun 2021 Nej, det er ikke kriminel at man ikke kan holde sin hund.
    Men i mine øjne er det total uansvarligt at man anskaffer sig så stor en hund at man ikke kan holde den.


  • #71   14. jun 2021 Anni - I så fald kan man jo godt droppe al avl på store mastiffer osv.

  • #72   14. jun 2021 Jeg har en schæfer på 37 kg, som da uden problemer, kan trække afsted med mig - hvis hun ville. Anni, har du ikke både haft malle og amstaff? De er uden tvivl stærkere end dig. Hvor uansvarligt, altså smiley

    Måske skal man ikke dømme ALLE med medium, store og giganthunde - vi er jo faktisk nogle, som godt kan træne os ud af det. Og at andre ikke kan, skal vel ikke gå ud over alle? Og mon ikke TS arbejder på sagen, som hun skriver at hun ville?


  • #73   15. jun 2021 Da jeg flyttede sammen med kæresten, havde han den venligste cane corso hanhund, der vejede ca 50 kg, måske mere.
    Seriøst - han GIK afsted med mig .. ikke noget med at lægge sig i, eller hoppe fremad, han GIK bare og så fulgte jeg med.

    Ham lærte jeg, at der var konsekvenser ved bare at gå når jeg sagde han skulle lade være. Men ja, fysisk udmanøvrerede han da mig .. så må man jo bare igang med lidt træning smiley


  • #74   18. jun 2021 Jeg kan nu sagtens holde en rimelig stor hund tilbage, og de fleste mennesker burde jo kunne holde en hund der ikke vejer mere end dem selv, hvis de bruger de rette redskaber.

    Om man ligefrem er kriminel fordi man går med en hund man ikke kan holde er måske lige stramt nok, men hvad er fidusen ved en snor, hvis man alligevel ikke kan holde hunden? Det er ikke så fedt for omgivelserne den dag Fido ikke gider at høre mere pis fra svæklingen i den anden ende af linen...


  • #75   18. jun 2021 Kim- det handler jo om træning, ikke styrke. Igen ellers kan vi vel godt droppe newfoundlænder, engelsk mastiff m.fl.
    Ja, du kan formentlig holde en hund af samme størrelse som dig selv, hvis den er luge ved siden af når den begynder at trække. Har den derimod fået lidt momentum (f.eks. ved at springe frem pludseligt), så kan den altså få ret meget kraft bag...


  • #76   18. jun 2021 #75
    Det handler netop ikke om træning, men evnen til at holde sin hund tilbage hvis/når træningen svigter. At det gør nogle hunderacer uegnede til at blive holdt af andre end meget stærke førere (eller førere der ikke viger tilbage for at bruge specielle grimer/seler) ændrer ikke på den sag.
    At træning så gør at man måske kan undgå at komme i en situation hvor det kommer til ren og ubehagelig brug af magt, er en anden sag, og vel også grunden til at store hunde generelt er bedre afrettet m.h.t. at trække i linen end små, hvor trækket dårligt kan mærkes.


  • #77   18. jun 2021 Kim - sorry, men heller ikke en velvoksen here kan ved ren stykke holde 60-80 kg hunde der ud af det blå kaster sig frem i snoren.
    - netop derfor hviler jo et noget større ansvar på ejere af sådanne hunde, når det kommer til træning og opdragelse, som du selv er inde på.

    Min bette fyr vejer knapt 20 kg. Jeg kan naturligvis uden de store problemer holde ham, hvis han bare trækker i snoren. Men farer han frem ud af det blå, så han får momentum, så skal der altså alligevel lægges kræfter i for så lille en hund.
    - en der vejede lige så meget som jeg selv ville jeg aldrig kunne holde, hvis den først fik momentum. Så den ville altså enten skulle luftes i roligt tempo i kort snor eller med pighalsbånd e.l. hele livet (eller have en ny ejer selvfølgelig).
    Det er da heldigvis ikke nødvendigt, der findes da en del ejere der klarer fint at lære Fido at det er no go at kaste dig frem i snoren o.l.


  • #78   18. jun 2021 Jeg synes det er en lidt spøjs debat - selvfølgelig kan et kæmpe læs på 80 kg trække afsted med dig hvis den virkelig vil.

    I teorien, og ideelt set, er jeg helt enig. Men realiteten er bare at det er ønsketænkning, at de store racer og gigantracerne alle kan fysisk tilbageholdes. Eller i så fald bør vi vel indstille avlen, for der er alt alt for stort udbud set ift. ejerne?

    Selvfølgelig er udstyr ikke ligegyldigt, men for mig er det ret logisk - hvis vi bedømmer det på ren råstyrke, så er den klare taber ikke hunden.. de kan immervæk trække MANGE kilo.

    Nogle gange har vi bare at gøre med dyr, som er stærkere end os selv. Skal vi så holde os helt fra diverse hunde, heste osv? Det synes jeg ikke smiley


  • #79   18. jun 2021 Jeg kan se at jeg bare gentager det du har skrevet, Michelle, så - jeg er enig med Michelle smiley

  • #80   25. jun 2021 Al udenomssnakken om specialtilfælde og overraskelsesmomenter sprunget forbi; Hvorfor skal man overhovedet have sin hund i snor, hvis man alligevel ikke kan holde den? Der er jo en grund til at skiltene ikke siger noget om hundens opdragelse.

    Hvad det medfører af konsekvenser for vores valg af hunde, har intet med sagen at gøre.


  • #81   26. jun 2021 Jeg har altid trænet mine hunde fra de er helt små. til at gå pænt , uden at trække i snoren. Det er foregået uden snor. Men med masser af godbidder. Hver gang hvalpen har gået pænt ved siden af mig og i starten er det rent tilfældig, er ros og godbidder kommet i en jævn strøm. Senere er der kommet signal på. Walther går lige pænt om der er snor på eller ej. Giver jeg ham signalet ok, så kan han godt rende foran og giver jeg ham signalet fri, render han rundt som han vil. Dertil er jeg ikke nået med Laurids. Han er en omplacering jeg fik, da han var knap 3 år. Men vi er kommet et godt stykke på vej. Men han får Desvære aldrig den frihed, som Walther her. Men han har rykket sig meget. Jo så træning betyder meget. Som gammel hestepige, ved jeg at hvad det betyder, for når du til ridder en ung hest må den aldrig vide, at den er stærkere end dig. Det gør du ved, at hesten stoler på dig og har tillid til dig.

  • #82   26. jun 2021 Kim, mener du, sådan helt alvorligt, at man ikke kan træne en hund eller et andet dyr, til ikke at vide, at den er stærkere end et menneske?

    Har du nogensinde gået med en hund af gigantrace? Som har trukket? Tror du virkelig, at en lille tobenet, er stærkere end en 70 kg hund? Eller 700 kg hest? smiley



  • #83   26. jun 2021 Heste VED altså godt de er stærkere.

    Det er rigtigt det handler om tillid.

    Tillid til at man nemmest kommer derhen hvor man vil/skal, hvis man gør hvad den 2-benede siger.


  • #84   26. jun 2021 Jensen - det er jeg faktisk ikke overbevist om at de nødvendigvis gør. Nogen gør helt sikkert, men tænker jeg på min gamle fuldblods er jeg sgu ikke så sikker.

    Kim - at lystre 100% uden snor er ikke opnåeligt for alle for at sige det mildt. At lære Fido, at det der der strammer om halsen betyder man skal orientere sig mod fører, også når ser er andre er noget nemmere for de fleste.

    Jeg skal da gerne indrømme at jeg ikke (endnu da) har formået at lære Sten at blive ved min side uden snor når vi går forbi gedernes fold hos de gamle - så springer han frem mod dem hvis ikke jeg VIRKELIGT er på nakken af ham hele vejen forbi.
    Putter jeg snor på ham vil han stadig mægtig gerne hen til dem, men at snoren bliver stram er påmindelse nok om at nå ja, han skal faktisk følges med mig... det kræver ikke masser af kræfter, bare god træning i at stram snor = orientere sig mod mig.

    Så at man ikke ville fysisk kunne holde hunden hvis den virkelig ville noget er da ikke = så kan man lige så godt droppe snoren...


  • #85   26. jun 2021 Jeg ved hvertfald at de fjordheste jeg har haft udemærket godt vidste det.

    For var jeg ikke interessant nok, så gik de bare ??


  • #86   26. jun 2021 83#
    Hesten skal aldrig have mulighed for, at vide at den er stærkere.


  • #87   26. jun 2021 84#
    Enig


  • #88   26. jun 2021 85 - så har de jo så heller ikke været vanvittigt godt trænet smiley

    Vi har haft belgiere en årrække. En af disse var helt klar over at det at gå sin vej var en mulighed, så der var man nødt til at bruge "sikkerhedssele" i form af trense eller hingstekæde. Ingen af de andre havde nogen som helst ide om, at de faktisk bare kunne gå, hvis det var det de ville. Dels lærte de fra føl, at det betalte sig at følge mennesket og dels blev al træning i deres unge år sat op sådan, at de simpelthen ikke kunne komme til at gå væk.

    Min fuldblodshoppe kom fra væddeløbsbanen - hun har været i hænder siden i hvert fald 1,5 årsalderen og altid med trense/hingstebid (indtil jeg fik hende). Jeg tror såmænd ikke hun nogensinde opdagede hun kunne trække hårdere end jeg. Uagtet hvor ophidset hun var, så blev hun ved siden af "på plads" - hoppende og dansende måske, men på plads


  • #89   26. jun 2021 JT - Så dumme er alle heste altså ikke smiley

    De ved godt de har muskler og de han bruges.

    Derfor kommer man længere med respekt end med vold.


  • #90   26. jun 2021 88 - jo de var nu fint nok trænet smiley

    Den ene kunne man trække af sted med i manen også selvom der kom en stor lastbil susende forbi og ha. blev nervøs.

    Jeg har også været med til at træne køer til at gå pænt til dyrskue, de vidste godt de var stærkere.

    Men de vidste så også at jeg ikke bare gav slip, så det der med at prøve at trave væk kunne ikke betale sig smiley


  • #91   26. jun 2021 Jensen - nu skrev du jo selv at de bare gik, det betegner jeg som ikke godt nok trænet. Står jeg midt på en stævneplads e.l. så skal den dælme ikke gerne gå, bare fordi noget andet er mere interessant...jeg foretrækker altså, at den slet ikke ved, der er en mulighed.


    Men de vidste så også at jeg ikke bare gav slip, så det der med at prøve at trave væk kunne ikke betale sig

    Men hvis de er stærkere end dig og ved det og virkelig VIL væk, så kan du da holde alt det du vil - gør eller siden er de hvor de ønsker det smiley
    Jeg kender ikke voldsomt meget til køer men en hest der skrider i strakt galop... eller blot hurtig trav, kan du ikke holde uanset hvor meget du nægter at give slip, den løber jo hurtigere end dig.


  • #92   26. jun 2021 Jo jeg holder bare fast, og ja jeg er blevet trukket afsted, og så stopper den smiley

    Det er jo ikke hver gang de bare gik. De lærte hurtigt at når de var sammen med en 2 benet var det sjovere end bare at være fold-bums


  • #93   26. jun 2021 Jensen - jamen jeg suger velkommen til at blive dræbt under 800 kg galoperende belgier.. nej den stoppede ikke. Det kender jeg faktisk ret få heste der gør hvis de virkeligt vil I en eller anden retning og ved de kan.

    Jeg foretrækker afgjort at de aldrig finder ud af, der er en mulighed, det gør ret mange ting nemmere men kræver selvfølgelig lidt mere planlægning i de unge år, hvor de ikke rigtigt kan så meget endnu.
    - det er jo reelt ikke så anderledes ift med hunden - ham lader jeg heller ikke slæbe mig med i 50 m i jåb om han lærer det er træls og stopper (også her er min erfaring, at det gør de ikke blot fordi jeg holder godt fast). I det hele taget sættes træningen jo op så der er Max chance for succes og minimal risiko for at fejle


  • #94   27. jun 2021 Jamen held og lykke til at lære en fjordhest at den ikke må tænke selv smiley

  • #96   27. jun 2021 #82
    Næ, det mener jeg ikke, men jeg mener til gengæld at det er ligegyldigt. Pointen er, at man ikke har nogen sikkerhed i at have sin hund i snor, hvis man ikke kan holde den, når træningen svigter. Det kunne jo f.eks. være i forbindelse med at hunden bliver forskrækket og stikker af i panik, ganske som det sker for heste. Eller er det bare vandrehistorier at heste, også dem der ikke ved at de er den stærkeste, løber løbsk?


  • #97   27. jun 2021 Christina - og du læser som du selv vil

  • #98   27. jun 2021 Ofte handler det blot om teknik, både ved heste og store hunde. Kan man få drejet dyret kan det ikke bruge afsættet ordentlig og man kan få kontrol.
    Jeg vil tro næsten alle kan holde en stor hund i en halti grime hvis de har en smule teknik.


  • #99   27. jun 2021 Noget af det allerførste man lærer - bør lære - i omgang med hestene, det er at du IKKE hægter dig fast og bliver slæbt afsted bag en galopperende hest.

    Det er altså livsfarligt at lave sådan et stunt!

    Det kan godt være, det fungerer på køer - who knows, jeg har ikke haft at gøre med køer - men det er virkelig virkelig ikke den foretrukne plan "bare at holde fast" og lade sig blive trukket afsted bag en hest.

    Jeg er faktisk ret ked af at nogen måske har lært dig, Frk. Jensen, at du bare skal holde ved fordi så stopper den. Det er farligt, og det er lige præcis det man fraråder, så jeg håber ikke der sidder nogen og kigger med i tråden og får andre idéer.


  • #100   27. jun 2021 Jeg er ikke ret stor og har da aldrig kunnet holde mine belgiske hyrdehunde, men det viste de altså ikke og det er rent faktisk det som det handler om, både ved hunde og heste, ( en lille note til frk Jensen , jeg har haft fjordheste hele min ungdom, min far var fjordheste avler, racen er akkurat lige så dum eller klog som alle andre racer, naturligvis kan en fjordhest da kontrolleres lige så vel som alle andre heste, at nogen ikke evner at gøre det skal ikke lægges racen til last)

  • #102   27. jun 2021 Bodil, jeg er forbavset over, at du ikke kunne holde dine belgiere.
    Jeg har ikke haft problemer med at holde mine.
    Synes ikke, at en belgier er specielt stærk.


  • #103   27. jun 2021 Anni - hvis kræet virkeligt vil i en eller anden retning, ikke har passende gå-i-snor træning og vejer hvad - 35 kg? Så skal der alligevel holdes ret godt fast, hvis de først kan få momentum.



  • #104   27. jun 2021 #103
    Det du skriver giver ingen mening. Hvis den VIRKELIG vil (eller måske er i panik) hjælper træning jo ikke. Den har stadig lige mange kræfter.

    Som AG skriver, vil det til gengæld være en stor hjælp med en grime der kan gøre det umuligt for hunden at bruge dem effektivt.


  • #105   27. jun 2021 Michelle, en belgier vejer ca 25 - 30 kg, og jeg har ikke haft den mindste besvær med at holde nogen af mine, hellere ikke den sindsyge Laekenois jeg havde, som havde et rigtig træls væsen, var bange for alle mennesker og panikkede flere gange, og han var en stor belgier der vejede mere end standarden.

  • #106   27. jun 2021 Kim, fuldstændig enig med dig.

    Problemet med grimen er, at det kan koste hunden livet, hvis den panikker og render for fuld fart ud i grimen.
    Hunden kan brække nakken eller få kroniske nakkeskader.


  • #108   27. jun 2021 Hippie, nej, læs en gang mere. Hun mener ikke en hest.
    Hun skriver 35 kg, og mig bekendt, så vejer en belgier hest betydeligt mere, nok nærmere 350 kg.....


  • #109   27. jun 2021 Kim - tja, hvis kræet er trænet så fungerer tryk fra halsbåndet jo som en ekstra påmindelse om ikke at skride, når den verbale del ikke var nok. Det har nu virket fint her, også med hunde jeg ikke fysisk kunne holde.

  • #110   27. jun 2021 Hippie - nej jeg mente nu hunden, som jeg gættede på vejede omkring 35 kg (en belgisk hest er tættere på 1 ton smiley )

    Anni - jeg må være svækling så. Jeg skal virkeligt lægge kræfter i for at holde de par belgiere vi ses med, hvis de vil afsted


  • #112   27. jun 2021 Hippie - jo, det gjorde jeg. Men på det tidspunkt gik snakken jo også på heste

  • #114   27. jun 2021 Hippie - skrev jo til Anni, som skrev om belgiere (hunde) smiley

  • #115   28. jun 2021 #106
    Helt enig. Derfor er det selvfølgelig vigtigt at træne hunden så godt, at det kun kommer på tale at grimen får betydning hvis alternativet er at hunden trækker af med føreren.

    #109
    Ja. sådan er det jo som regel. Det går godt, indtil det en dag ikke gør. Desværre har det ind imellem haft meget grimme følger for dem der har oplevet det sidste.


  • #116   30. jun 2021 Det handler vel også om, at kende sin hund og have en formodning om, hvad der eventuel kan få den til at rykke så hårdt i snoren, at den er svær at holde. Jeg oplevede det selv, da jeg kun havde haft Laurids i meget kort tid, da var jeg ikke forberedt. Det kostede mig en brækket skulder. I dag er jeg forberedt på hvad der tricker ham. Plus at jeg kender ham og ved hvad han reagere på.

Kommentér på:
Kan ikke holde hunden

Annonce