Vand om natten, del 2 Vand om natten, del 2
Gårdsdagens debat ang. vand om natten, hvor det vist nok blev til at det var dyremishandling ikke at have vand om natten, kom vidt omkring..
Lige et spørgsmål mere, hvad så med dem hvis hunde sover i bur om natten, har deres hunde så adgang til friskt vand ??
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.689
maj 2007
Følger: 2 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 42 Svar: 136
Skal hun i bur, med adgang til vand ? Men hun skal jo ikke ligge i sit eget pis, hvis hun virkelig ikke kan holde sig fordi hun drikker for meget..
jan 2006
Følger: 16 Følgere: 15 Hunde: 2 Emner: 207 Svar: 4.293
har aldrig brugt bur til mine , men jeg synes da selfølgelig skal de have vand uansett bur eller ei...
maj 2007
http://www.hundegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=121473
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.904
Har godt nok ikke selv hunden i bur... men de jeg kender som har, de har da også vand...
mar 2005
Følger: 50 Følgere: 47 Hunde: 5 Emner: 172 Svar: 3.019
Vand 24 timer i døgnet.. bur eller ej..
jan 2006
hadde ikke læst tråden fra i går...
apr 2005
Følger: 127 Følgere: 127 Hunde: 4 Emner: 408 Svar: 3.950
jan 2006
og hunden har ikke "samme "døgnrytme som os,
jan 2006
okt 2004
Følger: 26 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 470 Svar: 8.275
Emma N
Skrevet: 18-08-2007 10:35:03
Gårdsdagens debat ang. vand om natten, hvor det vist nok blev til at det var dyremishandling ikke at have vand om natten, kom vidt omkring..
Lige et spørgsmål mere, hvad så med dem hvis hunde sover i bur om natten, har deres hunde så adgang til friskt vand ??
Personligt snakker jeg ikke på noget tidspunkt om dyremishandling *ss*
Dog er det interessant at læse hvad der står i dyreværnsloven:
"§ 3. Rum eller arealer, hvor dyr holdes, skal indrettes på en sådan måde, at dyrets behov tilgodeses, jf. § 2. Det skal herunder sikres, at dyret har den fornødne bevægelsesfrihed også under optagelse af foder og drikke og ved hvile. Dyr skal endvidere sikres mod vejr og vind i overensstemmelse med deres behov."
http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=602/sprog=1/grp=2/menu=21/
Til dit spørgsmål nr. 2. er mit svar at Ja, selvfølgelig skal den have adgang til vand inde i buret, man kan enda købe specielle skåle der sættes på trammerne så hunden/dyret ikke kan vælte skålen!
apr 2007
Følger: 52 Følgere: 48 Hunde: 2 Emner: 434 Svar: 2.017
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 12 Hunde: 1 Emner: 316 Svar: 2.630
maj 2007
Jeg går hjemme, så den tisser ikke om dagen, da jeg lufter dem tit, og i godt vejr, går de ude i løbegården. Og det er jo kun når hun har adgang til vand hun tisser om natten, Når der ikke er noget vand tisser hun ikke.
okt 2004
Som jeg forsøgte at skrive til dig igår (tror det var dig), så er der jo en gund til at hun drikker og det er helt sikkert ikke for at genere nogen *ss*
Nu er jeg så en af de fatsvage hundeejere, der slet ikke kan begribe at man underlader at give hunden adgang til vand hele døgnet og jeg kan slet ikke begribe, at man bruger ens egen bekvemmelighed som agument!
Tisser den om natten og den ikke fejler noget og er renlig, hænger dette ikke sammen i mine øjne og jeg ville selv ønske at komme tilbunds i hvorfor den tisser!
......og så kan jeg egentlig ikke tage mig af hvad en enkelt dyrelæge siger, de kan såvidt jeg ved ikke "gå på vandet" - altså de kan også tage fejl - og måske der skal andres øjne til (en anden dyrelæges mening)?
Tisser den bare om natten efter at have drukket, jammen så drikker den fordi den føler et behov for det og så er det ikke værre, end at stå enten tidligere op for at lufte den, eller gå en enkelt nat-tisse tur med den - det behøver ikke at tage mere end 3. min.
Dette er min mening og ja, jeg er både fatsvag og debil, jeg begriber ikke de fleste af de agumenter jeg har læst i denne og den forrige tråd og finder dem hoved rystende - ikke dem alle, men en hel del!
Fortsat god dag.
jun 2005
Følger: 166 Følgere: 164 Hunde: 7 Emner: 636 Svar: 5.371
maj 2007
Vi snakker om 5 timer uden vand, hvor jeg mener den burde sove ? Men den har en mani med at gå en natrunde i huset midt på natten og har jeg så glemt at stille vandskålen væk tømmer hun den, for derefter at gå i seng igen, for efter en times tid igen at stå op og tisse.
Jeg har selv en teori om at det er kedsomhed der for hende til at drikke, for har hun ikke adgang til vand har hun sørme ikke travlt med at drikke om morgenen, og dette siger mig at hun ihvertfald ikke er tørstig....
jun 2007
Følger: 19 Følgere: 15 Hunde: 4 Emner: 21 Svar: 196
Det tager tid at gøre hvalpe renlige - nogle længere tid end andre. Vores race (Akita) er lige som shibaen (som vi også har) stort set født renlige. Men det kræver selvfølgelig at de får mulighed for at komme ud når de skal. Så da vores hvalp - Toya - var helt lille stod jeg selvfølgelig op med hende flere gange om natten så hun lige kunne komme ud og tisse og så ind og sove igen. Man må efter min mening være indstillet på denne "ulempe" hvis man får en hvalp - og jeg kunne ikke drømme om at fratage hende vandet for at gøre det "nemmere". Hun drikker jo fordi hun er tøstig. Hun drikker meget mere end de voksne, men er jo også meget mere aktiv.
Toya er i dag 4 mdr. og hun er fuldstændig renlig - har sådan set været det hele tiden. Den sidste måned har jeg ikke været ude med hende om natten. Nu går hun selv ud af hundelemmen om natten og tisser når hun skal. Hun sover sammen med de andre hunde i soveværelset med os, men går selv hele vejen igennem huset og ud af hundelemmen når hun skal tisse. Det samme når hun er alene hjemme - så er hun for det meste ude i haven sammen med de to andre hunde.
Nu er det jo ikke alle der har hundelem, men det kan altså varmt anbefales, da det giver hundene frihed til at gå ud når de vil - både de voksne hunde og hvalpe - og det er en kæmpe fordel ved renlighedstræning. Har man først fået hundelem, kan man slet ikke forstå man nogensinde har kunnet undvære det. Vores hunde kan gå ud og ind selv døgnet rundt/året rundt.
okt 2004
ukrudtet vanessa forgår ikke så let:0) L
Skrevet: 18-08-2007 11:39:33
karina der er flere forskellige måder og hold hund på .det er ikke sikkert min måde virker på din hund og ikke sikkert din virker på emmas feks .nogen er for,at der står vand i døgn drift andre er imod ,for de kan se deres hund trives med det .andre er for bure nogen er imod sådan er det jo så forskelligt .man skal bare huske på det ikke er altid ,at ens egen måde virker på andres .hunde indretter sig efter ejers liv og man må som hunde ejer selv gøre op med sig selv ,om ens hund trives med de ting man byder dem eller ej .når det så er sagt ,så skal man også huske på ,at man som ejer kender sin hund og dens behov bedst :=)
Tusind tak for den indsigtsfulde belæring.
maj 2007
Da det jo bestemt ikke er min mening at tørste hende. Jeg troede bare ikke man kunne tørste en hund på 5 timer..
sep 2005
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 5 Emner: 4 Svar: 7
- Deres vandskåle står i bryggerset, hvor der altid står 4 liter friskt vand klar. og hvis der ikke er adgang dertil, kan de gå 3 meter udenfor vores havedør, og så ligger der en lille sø (godt nok med guldfisk i) , men den drikker de alle 4 af.
Tror ikke mine hunde kan klage (:
- men jeg mener at ALLE hunde skal have adgang til vand hele døgnet.
nov 2005
Følger: 41 Følgere: 40 Hunde: 2 Emner: 383 Svar: 11.303
Her om sommeren kan der godt være meget varmt.....også om natten og så bliver hunden jo tørstig.........jeg hører tit at Emma drikker om natten.......og imorges var hendes vandskål tørlagt........sker sjældent.......men jeg havde det da dårligt med, at hun ikke havde haft nok vand og skyndte mig at fylde op...........hun har så aldrig tisset inde om natten.
Min gamle hund begyndte at drikke rigtig meget da hun var omkring 11 år.........det blev faktisk sygeligt meget og hun tissede også inde når vi ikke var der til at lukke hende ud...........vi fik hende tjekket og vi formodede at der var tale om sukkersyge..........men nej........hun havde kræft under blæren og kunne overhoved ikke holde sig uanset hvor gerne hun ville :o(
Så har man en ældre hund, som pludselig ændre adfærd, så få den tjekket istedet for at fratage den vand for at den ikke skal tisse inde...........årsagen til urenlighed kan jo være så mange ting.......
okt 2004
Smilende Susie .....en rigtig hund har 4 poter ;o) C
Så har man en ældre hund, som pludselig ændre adfærd, så få den tjekket istedet for at fratage den vand for at den ikke skal tisse inde...........årsagen til urenlighed kan jo være så mange ting.......
Kunne ikke være mere ennig!
...og lige præcis en af mine pointer, det er en af de ansvars områder der følger med at have hunde - også når den bliver gammel ;o)
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 39 Hunde: 2 Emner: 413 Svar: 5.978
maj 2007
Følger: 30 Følgere: 26 Hunde: 1 Emner: 67 Svar: 1.824
okt 2005
Følger: 53 Følgere: 57 Hunde: 6 Emner: 91 Svar: 1.366
Vil du ikke nok - om ikke andet så for din hunds skyld - gå til en dyrklæge og få tjekket den for sukkersyge ?
Øget tørst - og manglende evne deraf til at holde sig om natten - er gerne første symptom. Ses gerne hos lidt ældre hunde.......
Sukkersyge - som ikke behandles - kan koste hunden livet.
Mine hunde har altid adgang til vand - jeg kunne ikke drømme om andet.
De fleste hunde tisser kun inde, hvis de absolut ikke kan holde sig.
En voksen hund som tisser inde, har dermed et probelm.
Problemet er ikke at den drikker for meget vand - det er årsagen til at den gør det.
Please - tjek op på det! for hundens skyld!
M.v.h.
Nette
jun 2007
Følger: 14 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 161 Svar: 1.886
De viste i tv at man kan bruge isterninger - så er der jo ikke så meget vand af gangen. Kunne det ikke tænkes at det hjalp?
Vand om natten, del 2