2.818 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 27 Svar

Vand om natten, del 2 Vand om natten, del 2

Gårdsdagens debat ang. vand om natten, hvor det vist nok blev til at det var dyremishandling ikke at have vand om natten, kom vidt omkring.. smiley

Lige et spørgsmål mere, hvad så med dem hvis hunde sover i bur om natten, har deres hunde så adgang til friskt vand ??

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Et kabel er gravet gravet over, der mangler ca 10 cm ledning 890 kr.
  • Hjælp til at male og spartle 1.500 kr.
  • Samle kommoder 880 kr.
  • Rengøring af badeværelse 500 kr.
  • Vægmonterin af skænk 771 kr.
  • Wc afløb 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Vand om natten, del 2
  • #1   18. aug 2007 Jeg har den mening, at hunden skal have adgang til frisk vand, døgnet 24 timer..

• #2   18. aug 2007 Jeg er også åben for at give hundene mulighed for at drikke vand 24 timer i døgnet, men så skal jeg bare have fundet en løsning, med min gamle tæve som er hende jeg har mistænkt for at tisse på gulvet smiley
    Skal hun i bur, med adgang til vand ? Men hun skal jo ikke ligge i sit eget pis, hvis hun virkelig ikke kan holde sig fordi hun drikker for meget..

• #3   18. aug 2007 Mine har altid tilgang til frisk vand....
    har aldrig brugt bur til mine , men jeg synes da selfølgelig skal de have vand uansett bur eller ei...

• #4   18. aug 2007 Her er lige et link til gårdsdagens tråd smiley

http://www.hundegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=121473

• #5   18. aug 2007 Hvorfor skulle hunde i bur, ikke have adgang til vand som de fleste andre hunde?
    Har godt nok ikke selv hunden i bur... men de jeg kender som har, de har da også vand...

• #6   18. aug 2007 Ja min holdning kan der nok ikke herske tvivl om..

Vand 24 timer i døgnet.. bur eller ej..

• #7   18. aug 2007 synes ikke man kan sammenligne børn og hunde... man siger jo 1 menneske år er 7 hunde år,

hadde ikke læst tråden fra i går...

• #8   18. aug 2007 Hvad så med at give hende begrænset vand? Kun fylde skålen kvart eller sådan noget.

• #9   18. aug 2007 en hund og børn har jo forskjellige behov... Børnet kan vække forældrene og sige de er tørstige eller tage selv, men en hund som ikke sover sammen med ejerne kan jo ikke gi besked på samme måde,eller tage vand selv...
    og hunden har ikke "samme "døgnrytme som os,

• #10   18. aug 2007 Emma N tisser den også når dere er på arbeid/skole? eller er det kun om natten???

• #11   18. aug 2007 citat:
    Emma N
    Skrevet: 18-08-2007 10:35:03
    Gårdsdagens debat ang. vand om natten, hvor det vist nok blev til at det var dyremishandling ikke at have vand om natten, kom vidt omkring.. smiley

Lige et spørgsmål mere, hvad så med dem hvis hunde sover i bur om natten, har deres hunde så adgang til friskt vand ??

Personligt snakker jeg ikke på noget tidspunkt om dyremishandling *ss*

Dog er det interessant at læse hvad der står i dyreværnsloven:

"§ 3. Rum eller arealer, hvor dyr holdes, skal indrettes på en sådan måde, at dyrets behov tilgodeses, jf. § 2. Det skal herunder sikres, at dyret har den fornødne bevægelsesfrihed også under optagelse af foder og drikke og ved hvile. Dyr skal endvidere sikres mod vejr og vind i overensstemmelse med deres behov."

http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=602/sprog=1/grp=2/menu=21/

Til dit spørgsmål nr. 2. er mit svar at Ja, selvfølgelig skal den have adgang til vand inde i buret, man kan enda købe specielle skåle der sættes på trammerne så hunden/dyret ikke kan vælte skålen!

• #12   18. aug 2007 vores har også adgang til frisk vand hele døgnet også i de perioder hvor vores tæve er i løb og de sover i burd så har de bare en skål med ind i buret...

• #13   18. aug 2007 hunden skal da have adgang til sit vand 24 timer i døgnet og ang bur bryder jeg mig slet ikke om

• #14   18. aug 2007 marianne R
    Jeg går hjemme, så den tisser ikke om dagen, da jeg lufter dem tit, og i godt vejr, går de ude i løbegården. Og det er jo kun når hun har adgang til vand hun tisser om natten, Når der ikke er noget vand tisser hun ikke.

• #16   18. aug 2007 Emma - det er da klart at hun ikke tisser når hun ikke kan få noget at drikke!

Som jeg forsøgte at skrive til dig igår (tror det var dig), så er der jo en gund til at hun drikker og det er helt sikkert ikke for at genere nogen *ss*

Nu er jeg så en af de fatsvage hundeejere, der slet ikke kan begribe at man underlader at give hunden adgang til vand hele døgnet og jeg kan slet ikke begribe, at man bruger ens egen bekvemmelighed som agument!

Tisser den om natten og den ikke fejler noget og er renlig, hænger dette ikke sammen i mine øjne og jeg ville selv ønske at komme tilbunds i hvorfor den tisser!

......og så kan jeg egentlig ikke tage mig af hvad en enkelt dyrelæge siger, de kan såvidt jeg ved ikke "gå på vandet" - altså de kan også tage fejl - og måske der skal andres øjne til (en anden dyrelæges mening)?

Tisser den bare om natten efter at have drukket, jammen så drikker den fordi den føler et behov for det og så er det ikke værre, end at stå enten tidligere op for at lufte den, eller gå en enkelt nat-tisse tur med den - det behøver ikke at tage mere end 3. min.

Dette er min mening og ja, jeg er både fatsvag og debil, jeg begriber ikke de fleste af de agumenter jeg har læst i denne og den forrige tråd og finder dem hoved rystende - ikke dem alle, men en hel del!

Fortsat god dag.

• #17   18. aug 2007 En " gammel " hund har tit øget tørst grundet organiske lidelser . Den føler kronisk/større tørst og drikker for at slukke den , dette giver sig selv , at tager man vandet fra den , så drikker den hellere ikke/ ej tisser , men man piner sin hund de timer det står på . Forestil dig ikke at kan få adgang til drikkelse hvis du er hamrende tørsdig ??

• #18   18. aug 2007 Karina, jeg ved ikke helt hvad jeg skal sige, men måske har du ret i at det er min egen bekvemmelighed der gør at jeg ikke synes det er ok hun tisser på gulvet. Men at hun skulle fejle noget udover alderdom mener jeg er helt udelukket.

Vi snakker om 5 timer uden vand, hvor jeg mener den burde sove ? Men den har en mani med at gå en natrunde i huset midt på natten og har jeg så glemt at stille vandskålen væk tømmer hun den, for derefter at gå i seng igen, for efter en times tid igen at stå op og tisse.
    Jeg har selv en teori om at det er kedsomhed der for hende til at drikke, for har hun ikke adgang til vand har hun sørme ikke travlt med at drikke om morgenen, og dette siger mig at hun ihvertfald ikke er tørstig....

• #19   18. aug 2007 Vi har 3 hunde hvoraf den ene er en hvalp - de har vand døgnet rundt - og specielt hvalpen drikker om natten.
    Det tager tid at gøre hvalpe renlige - nogle længere tid end andre. Vores race (Akita) er lige som shibaen (som vi også har) stort set født renlige. Men det kræver selvfølgelig at de får mulighed for at komme ud når de skal. Så da vores hvalp - Toya - var helt lille stod jeg selvfølgelig op med hende flere gange om natten så hun lige kunne komme ud og tisse og så ind og sove igen. Man må efter min mening være indstillet på denne "ulempe" hvis man får en hvalp - og jeg kunne ikke drømme om at fratage hende vandet for at gøre det "nemmere". Hun drikker jo fordi hun er tøstig. Hun drikker meget mere end de voksne, men er jo også meget mere aktiv.
    Toya er i dag 4 mdr. og hun er fuldstændig renlig - har sådan set været det hele tiden. Den sidste måned har jeg ikke været ude med hende om natten. Nu går hun selv ud af hundelemmen om natten og tisser når hun skal. Hun sover sammen med de andre hunde i soveværelset med os, men går selv hele vejen igennem huset og ud af hundelemmen når hun skal tisse. Det samme når hun er alene hjemme - så er hun for det meste ude i haven sammen med de to andre hunde.
    Nu er det jo ikke alle der har hundelem, men det kan altså varmt anbefales, da det giver hundene frihed til at gå ud når de vil - både de voksne hunde og hvalpe - og det er en kæmpe fordel ved renlighedstræning. Har man først fået hundelem, kan man slet ikke forstå man nogensinde har kunnet undvære det. Vores hunde kan gå ud og ind selv døgnet rundt/året rundt.

• #20   18. aug 2007 citat:
    ukrudtet vanessa forgår ikke så let:0) L
    Skrevet: 18-08-2007 11:39:33
    karina der er flere forskellige måder og hold hund på .det er ikke sikkert min måde virker på din hund og ikke sikkert din virker på emmas feks .nogen er for,at der står vand i døgn drift andre er imod ,for de kan se deres hund trives med det .andre er for bure nogen er imod sådan er det jo så forskelligt .man skal bare huske på det ikke er altid ,at ens egen måde virker på andres .hunde indretter sig efter ejers liv og man må som hunde ejer selv gøre op med sig selv ,om ens hund trives med de ting man byder dem eller ej .når det så er sagt ,så skal man også huske på ,at man som ejer kender sin hund og dens behov bedst :=)

Tusind tak for den indsigtsfulde belæring.

• #21   18. aug 2007 Jeg ville også være meget ked af at hun skulle i bur. Men jeg er nu nået til den konklusion at vi prøver at lade vandet stå, og så må jeg op og lufte om natten eller prøve Wiinie's foreslag om en hundelem..
    Da det jo bestemt ikke er min mening at tørste hende. Jeg troede bare ikke man kunne tørste en hund på 5 timer..

• #22   18. aug 2007 Tjaa . Det er der godtnok delte meninger om, men efter min mening, og sådan som mine 4 hunde har det, har de sku vand 24/7 ! - og det mener jeg er det rigtige.

- Deres vandskåle står i bryggerset, hvor der altid står 4 liter friskt vand klar. og hvis der ikke er adgang dertil, kan de gå 3 meter udenfor vores havedør, og så ligger der en lille sø (godt nok med guldfisk i) , men den drikker de alle 4 af.

Tror ikke mine hunde kan klage (:
    - men jeg mener at ALLE hunde skal have adgang til vand hele døgnet.

• #23   18. aug 2007 Vand ALTID.........kunne ikke drømme om at fjerne Emma´s mulighed for at drikke når hun har lyst........Det er muligt, at hunden ikke drikker om natten, men hvad skade gør det så, at lade det stå ?
    Her om sommeren kan der godt være meget varmt.....også om natten og så bliver hunden jo tørstig.........jeg hører tit at Emma drikker om natten.......og imorges var hendes vandskål tørlagt........sker sjældent.......men jeg havde det da dårligt med, at hun ikke havde haft nok vand og skyndte mig at fylde op...........hun har så aldrig tisset inde om natten.

Min gamle hund begyndte at drikke rigtig meget da hun var omkring 11 år.........det blev faktisk sygeligt meget og hun tissede også inde når vi ikke var der til at lukke hende ud...........vi fik hende tjekket og vi formodede at der var tale om sukkersyge..........men nej........hun havde kræft under blæren og kunne overhoved ikke holde sig uanset hvor gerne hun ville :o(

Så har man en ældre hund, som pludselig ændre adfærd, så få den tjekket istedet for at fratage den vand for at den ikke skal tisse inde...........årsagen til urenlighed kan jo være så mange ting.......

• #24   18. aug 2007 citat:
    Smilende Susie .....en rigtig hund har 4 poter ;o) C

Så har man en ældre hund, som pludselig ændre adfærd, så få den tjekket istedet for at fratage den vand for at den ikke skal tisse inde...........årsagen til urenlighed kan jo være så mange ting.......
    Kunne ikke være mere ennig!

...og lige præcis en af mine pointer, det er en af de ansvars områder der følger med at have hunde - også når den bliver gammel ;o)

• #25   18. aug 2007 Vores sover i bur om natten. De har IKKE vand inde i buret, men der er ingen tvivl om at de vækker os hvis de ønsker at komme ned og drikke eller tisse eller andet spændende. De giver lige et pib fra sig - og er der meget akut kommer der et bjæf også. På den måde kan man sige at vores hunde i princippet ikke har vand til "fri afbenyttelse" om natten - men når de "siger til" kommer de ned og får noget vand... Så skidt med om mor eller far må op om natten - det er jo så bare en af de ting vi må tage med ved ikke at have vand i buret...

• #26   18. aug 2007 Jeg er også tilhænger af vand 24 timer i døgnet...Orla kan så også holde sig en hel nat som regel...men hvad jeg overlever nok at skulle tøre en tissetår ekstra op:-)

• #27   19. aug 2007 Søde,rare Emma!

Vil du ikke nok - om ikke andet så for din hunds skyld - gå til en dyrklæge og få tjekket den for sukkersyge ?

Øget tørst - og manglende evne deraf til at holde sig om natten - er gerne første symptom. Ses gerne hos lidt ældre hunde.......

Sukkersyge - som ikke behandles - kan koste hunden livet.

Mine hunde har altid adgang til vand - jeg kunne ikke drømme om andet.

De fleste hunde tisser kun inde, hvis de absolut ikke kan holde sig.

En voksen hund som tisser inde, har dermed et probelm.

Problemet er ikke at den drikker for meget vand - det er årsagen til at den gør det.

Please - tjek op på det! for hundens skyld!

M.v.h.
    Nette

• #28   19. aug 2007 Buddy drikker også om natten..

De viste i tv at man kan bruge isterninger - så er der jo ikke så meget vand af gangen. Kunne det ikke tænkes at det hjalp?

Kommentér på:
Vand om natten, del 2

Annonce