{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.800 visninger | Oprettet:

Anti-gø halsbånd {{forumTopicSubject}}

Ja vil egentlig bare høre om andres erfaringer med anti-gø halsbånd og om det virker? Tænker mest på dem med en lyd der skulle påvirke hunden. Har en 4 mdr. hvalp der gør af alle hunde hun møder på gaden og selvom jeg bare ignorerer det og går videre bliver hun ved at vende sig om for at se den hund hun gør af og fortsætter med at gø. Har prøvet afledning, at distrahere hende, godbidder, tysse på hende og hun responderer overhovedet ikke på noget af det. Hun er schæfer og det ligger lidt til dem ved jeg godt, men har haft schæfer før som overhovdet ikke gjorde det. Det påvirker mig og stresser mig og er bange for det bliver en negativ spiral, hvor hun mærker min anspændthed hver gang der er en hund i horisonten og at det så måske umuligør en forbedring. Jeg er begyndt at grue for at gå hjemmefra med hende og ja vi går til træning med hende og hun kan uden problemer omgås andre hunde i den lokale hundeskov, men i snor er hun bare en helt anden i mødet med hunde. Ved jo ikke om hun vokser sig fra det og det måske er hvalpeusikkerhed, men vil også gerne arbejde med at få hende til ikke at gø, så det ikke sætter sig som en rigtig dårlig vane. Så hvis et anti-gø halsbånd kan medvirke til det, så var det måske værd at prøve. Så gode råd og erfaringer modtages gladeligt.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Anti-gø halsbånd
  • #1   1. aug 2021 Du vil få samme resultat som at sprøjte hende i hovedet med en vandpistol hver gang hun gøer. Eller slå hende over snuden. Tænker du selv de to ting er en god løsning på problemet? Hvis ikke, så er anti-gø halsbånd heller ikke. Det er en straf, der ikke virker langsigtet. Det løser ikke hundens problem.

    Hvis du har en reaktiv hund, kan det trænes via fx BAT-metoden. Find et kursus og arbejd intensivt med redskaberne. Det ændrer hele hundens mindset, og giver den nye taktikker ude i verden.


  • #2   1. aug 2021 Jeg er helt på linje med Malene ift halsbåndet. Og når det så endda drejer sig om en hvalp på 4 mdr, ville jeg da absolut ikke straffe mig ud af det.

    Går i til træning? Hvis ikke, så ville jeg finde en god træningsplads og komme i gang - en træningsplads er netop et godt sted at lære at være omkring andre hunde uden at skulle have kontakt med dem.

    Det handler jo om at finde ud af hvorfor hun gør - er hun usikker, vil hun bare helt vil gerne sige hej eller...?
    Og så få lavet setup, hvor hun kan få øvet den ønskede adfærd, og det er netop det man kan på en træningsplads.

    Det er træning, ikke straf der skal til. Jeg ville ikke antage, hun bare voksede fra det - det man øver bliver man god til, så hvis der hun øver er at skabe sig tosset....


  • #3   1. aug 2021 Hvordan ville du have det, hvis du fik en given lyd i øret, hver gang du sagde noget som barn - eller som voksen for den sags skyld?

    Det lyder ikke særlig fedt, vel?

    Godt, så er det nok heller ikke en løsning for din 4 mdr. gamle hvalp.
    Du har en schæfer og ja de snakker meget, som du også selv skriver.

    Find en god træner / klub og kom til bunds i.f.t. udfordringen i stedet for blot at symptombehandle.

    smiley


  • #4   1. aug 2021 Som de andre siger, så er anti gø simpelthen ikke en gode ide, i min optik er det mishandling, at straffe en hvalp for at gø smiley

  • #5   1. aug 2021 Straf er sådan set utrolig effektivt, hvis det bruges “korrekt”, altså med helt perfekt timing, og på en måde, så hunden ikke er i tvivl om, at den bliver straffet. Det er så her problemet opstår, for det er nærmest umuligt at straffe sig ud af gøadfærd, for timingen vil blive helt skæv.

    Det er med garanti ikke selve gøeriet, der er problemet, men hundens adfærd op til det tidspunkt den siger vov. Så at straffe den for lyden, giver ingen mening.

    Din hund er sandsynligvis usikker, og når sådan noget bor i en schæfer, giver det rigtig meget lyd. Jeg ville straks droppe turene i hundeskov, for jeg tænker at netop de tilfældige møder i hundeskoven er medvirkende til at hunden bliver usikker i mødet med fremmede hunde.

    Som de andre skriver, så er det træning og samarbejde, der skal til. Det kan måske få dig lidt på rette spor, men det er ikke sikkert, at du nogensinde kommer til at kunne gå forbi andre, uden at hunden giver lyd.


  • #6   1. aug 2021 Når en hund er usikker på noget, så løser man problemet ved:

    - at gøre alt hvad der står i din magt for at undgå de situationer hvor hvalpen/hunden havner i en situation hvor den bliver så usikker at den er ukontaktbar

    - at sørge for at DU, når den alligevel bliver udsat for stimuli som den trigger dens usikkerhed, HJÆLPER hunden/hvalpen til at opfylde dens mest presserende behov, at skabe nøjagtigt så meget AFSTAND til triggeren (i dette tilfælde en fremmed hund) at den kan betragte det farlige på sikker afstand.

    - sørge for at udvælge gode, stabile hunde med et godt hundesprog som din hund kan få gode legeoplevelser sammen med. Man kan aldrig være SIKKER på at man kun møder gode, stabile hunde med et godt hundesprog i en hundeskov.

    - lære din hund at den aldrig skal hilse på andre hunde når den er i snor og i er på tur. Det skaber TRYGHED hos din hund at den aldrig behøver at overveje om den hund i møder på tur er venlig eller det modsatte. Når man oplever at man aldrig blive PÅTVUNGET et møde med en tilfældig hund kan hunden er det lettere at OVERSKUE situationen.

    Din hvalp er usikker, du kan ALDRIG fjerne usikkerhed med straf.

    Din hvalp har brug for en leder der kan sikre den tryghed og facilitere gode oplevelser, den har IKKE brug for en leder som viser stresset/usikker/kontrollerende adfærd ved at straffe NATURLIG adfærd.

    Det vil helt sikkert være godt givet ud at tage kontakt til en god adfærdsbehandler som kan forklare dig at din hvalp udviser helt naturlig adfærd, samt give dig en masse gode "værktøjer" til hvordan du kan støtte din hvalp og samtidig give dig ro i sindet så du ikke behøver at blive stresset på jeres fremtidige ture.


  • #7   1. aug 2021 Tak for jeres svar. Min mand går til træning med hende hos opdrætter og opdrætter har selv seks voksne schæfere han bl.a deltager i konkurrencer med. Så selvfølgelig er der også hjælp at hente der når træningen starter op til august. Jeg leder bare efter en måde at håndtere det på i mellemtiden, da jeg jeg jo gerne vil gøre noget ved det, da det jo ikke bliver bedre af at hun bare "får lov" med adfærden. Jeg tænker at de produkter der er på markedet er tilladt, fordi de trods alt ikke er lig med mishandling og kender da også nogen der bruger de der opdragelseshalsbånd der vibrerer og deres hunde har det da ganske fint. Det er også mere om det rent faktisk virker på en hund der gør og hun har en meget stærk psyke og er på ingen måder skrøbelig, så lader sig ikke anfægte ret meget af noget. Det er nærmere om hun overhovedet reagerer på det. Men ja det er min mands valg af hund og så må han jo arbejde videre med det. Jeg ved bare at mange mennesker har fordomme om schæfere og vil nødigt at vores bidrager til det med sin adfærd. Men håber da hun vokser fra det og han kan få trænet det ud af hende. Tak for jeres svar.:)

  • #8   1. aug 2021 Pia - jeg er sådan set ikke uenig i din "handleplan" for en usikker hund... men hvor dælen ved du fra TS's hund er usikker?
    Ja, gøen kan være en måde en usikker hund beder om afstand på. Men det kan faktisk også bare være en overgearet/overivrig hvalps frustrationer (ala "lad mig så komme derover at lege).
    Uden at se situationen vil jeg ikke gætte på, om det er det ene eller det andet - I begge tilfælde skal der noget afstand på, så der er kontakt med hunden. Men jeg synes det er lidt modigt at fastslå årsag ud fra "hund gør når den ser andre"


  • #9   1. aug 2021 Christina - hunde vænner sig til irritationer, hvis ikke irritationer første gang er så stor, at det afskrækker hunden helt fra at gøre det igen. Hvis den bare straffes lidt hver gang den gør, men ikke nok til helt at stoppe, vil straffen miste effekt over tid, og der skal derfor en hårdere og hårdere straf til.
    Du skriver din hund er helt ukontaktbar i situationen. Mit bud er derfor, at den måske de første par gange vil stoppe kortvarigt op over lyden for derefter at gå i gang igen (hvid ikke man gør andet). Efter en håndfuld gange ville jeg antage, at hunden slet ikke reagerer på lyden længere.
    Så enten skal du straffe hunden så hårdt, at du er relativt sikker på, den ikke gør det igen (I hvert fald så længe truslen om straf opretholdes), eller også skal du droppe ideen om at straffe dig ud af problemet... på en 4 mdr hvalp... jeg skriver det lige igen: 4 mdr hvalp! Den har ikke LÆRT hvad i ønsker af den endnu.

    At noget ikke er forbudt, er ikke det samme som at det er dyrevenligt. Hvis hvalpen gør pga usikkerhed kan straf blot bekræfte den i, at andre hunde er farlige og gøre problemet værre.


  • #10   1. aug 2021 Er der andre racer end Schæfer, hvor din mand går til træning?

  • #11   1. aug 2021 Michelle

    Det kan godt være at jeg er hurtig til at konkludere, men selvom det så kun skulle være en hvalp der bare vil lege, så mener jeg stadig ikke at straf er vejen frem.


  • #12   1. aug 2021 De andre er kommet med de gode råd. BAT og måske noget modindlæring er nok vejen frem smiley

    Christina du kan sagtens have en hund der er selvsikker og vil frem i verden, som så alligevel har fået en usikkerhed omkring andre hunde. Sådan en hund har jeg. Han er den skønneste og mest eventyrlystne hund og kan også sagtens lege med andre hvis han er løs, det elsker han faktisk (vi leger dog kun under kontrollerede forhold med udvalgte hunde) men i snor er han rigtig rigtig usikre på andre. Min hund er så over 1 år nu, så ikke længere en lille hvalp. Det ér frustrerende og træls, men det bedste du kan gøre for sådan en hund er at hjælpe den til tryghed og ikke ved at straffe den.

    HVIS det er usikkerhed din har fået omkring andre hunde i snor (og det ved jeg jo ikke, for jeg kender den ikke) risikere du ved at straffe at få en hund der siger fra med bid, fordi dens signaler om afstand og utryghed alligevel ikke bliver hørt og respekteret. Der er heldigvis et stykke vej før man når derud, men det er en risiko ved at bruge straf.

    Hvis den bare er oppe at kører for at komme hen og snakke eller lign. Skal i nok bare væbne jer med tålmodighed og træne at passere. smiley


  • #13   1. aug 2021 Pia - jeg mener bestemt heller ikke straf er vejen frem, det var blot konklusionen at hunden nødvendigvis er usikker, jeg er uenig i.

  • #14   1. aug 2021 Michelle - ja, tak. Det er forstået og taget til efterretning.

  • #15   1. aug 2021 Der ER meget lyd på en utrænet schæfer, især når de er unge og deres "jeg vil lege"-hylen er forfærdelig. smiley

    Træning tager tid. især når det handler om at hvalpen skal lære ikke bare blindt at følge sit instinkt smiley

    Så tålmodighed og positiv træning smiley (de andre har givet fine råd her i tråden)


  • #16   1. aug 2021 Tak for jeres fine svar. Tror det beror på hvalpeadfærd og at hun vil hilse på andre hunde for ligeså snart hun får lov til det holder hun op med at gø. Hun har meget selvtillid og er meget frygtløs. Vi har aldrig haft vores forrige schæfere som hvalpe og på den måde er det nyt denne gang. Den yngste schæfer vi har haft før hende var 9 mdr. da vi fik hende og hun gøede aldrig af nogen eller noget på gaden. Men hende her er også grå schæfer og den mest støjende og fremmelige i kuldet sagde opdrætter, så der er lidt mere gear i hende end vores tidligere gule schæfere. Men heldigvis er min mand meget engageret i træningen af hende og tænker når det værste hvalpekuller ligger sig, at det bliver bedre. Jeg vil bare ikke hun når at få etableret dårlige vaner og folk bryder sig jo ikke om hunde der går og gør og jeg synes heller det er rart at få de der blikke fra folk. Jeg vil helst heller ikke udvikle nervøsitet for at gå ture med hende, da jeg ved man overfører denne uro til hunden og får forværret dens adfærd. Derfor hvis det kunne hæmme hendes gøtrang når nu hun ikke reagerer på noget andet, ville jeg høre om folks erfaringer. Men personligt tror jeg ikke hun vil reagere synderligt på det, så tror mere det er spild af penge. Men tak for rådene. Vil se tiden an og ellers må det bare være min mand der går mest med hende indtil han får styr på hendes gøen via træning og hendes egen mentale modning. smiley

  • #18   2. aug 2021 Hvis først hunden har fået for vane at gø mod andre hunde, hjælper det ikke noget bare at se tiden an. Det er sådan et problem, der som regel bare vokser og vokser, fordi gøen er selvforstærkende.
    Først skal årsagen lokaliseres, og dernæst skal der arbejdes med den.
    Hvis du mener hunden er reaktiv grundet ophobet energi og iver, så arbejd med den energi, før I begiver jer ud blandt andre hunde. Gå spor, lav søgeøvelser, træn tricks, gå tur et øde sted. Et eller andet for at få energien brugt fornuftigt. Først derefter tager I ud og træner passage af andre uden lyd og med kontakt til dig.


  • #19   2. aug 2021 #18 Ja kan godt se logikken i det, men desværre virker det heller ikke. Igår trænede min mand faltisk spor med hende, inden vi gik hjemmefra på tur med hende og derudover var hun ikke vildt oplagt, da vi havde haft holdt stor fødelsdag dagen inden. Så på trods af disse ting gøede hun stadig med samme intensitet, når vi mødte hunde på vores vej. Hun bliver aldrig træt nok til ikke at gø. Da vi var i Sommerland Sjælland for nylig var hun også godt mentalt træt, da vi forlod parken, men det på trods så hun en hund ved udgangen som hun larmende gøede af. Så ja føler hun er noget fastlåst på sin gøen. Men jeg tror bare at jeg vil undgå gåture med hende andet end i haven foreløbig og så må hun nøjes med min mands ture til træning og så må vi se om det forbedrer sig. For jeg frygter netop det du skriver. At det sætter sig til en permanent dårlig vane og at man tilsidst ikke har lyst til at gå tur med hunden. Har det allerede sådan og mærker hun min usikkerhed og uro som kommer op i mig hver gang en hund nærmer sig efterhånden, ja så bliver adfærden sikkert forstærket yderligere. Men tak alligevel for dit råd.

  • #20   2. aug 2021 Tænker det er uhensigtsmæssigt helt at droppe gåture. Det er jo en del af bl.a. miljøtræning + at hun jo har brug for at komme ud at bevæge sig, snuse mm. Så ville nok prøve, om der kunne lægges gåture på andre steder/tidspunkter, hvor der er færre hunde. Ser du en hund, så vend om og gå den anden vej, så I ikke ender i "gø-kamp".

    Og se om ikke nogen af nabolagets hundeejere vil hjælpe jer, hvis I kender nogen af dem. Lav aftalte møder, hvor du har kontrollen - sørg for passende afstand, så der stadig er kontakt, sørg for du har mulighed for at øge afstanden ved behov, sørg for det er hunde, der ikke gør igen osv.


  • #22   2. aug 2021 #21 tak for dit velmenende tilbud. Bor på Vestsjælland så ikke lige i nærheden men ideen er da god. Vi må jo håbe det måske aftager i takt med hun udvikler sig og at opdrætter har nogle gode råd ift hvordan vi griber det an når nu træningen starter op igen i den her uge. Min mand er rimelig optimistisk. Det er mest mig der er bekymret men vil så nødig have sådan en hund man bliver nervøs af at gå tur med. Hun bliver jo en stor hund og der skal jo være styr på hende og hendes adfærd.:)

  • #23   2. aug 2021 Hvor i vestsjælland? Vi er fra Holbæk området og kan evt. mødes til en gå tur smiley Mollie er stille og rolig

  • #24   2. aug 2021 #23 Dianalund. Så lidt vej også men sødt af dig at tilbyde. Vi har da også hundevenner skal lige siges så hun omgås og leger med andre hunde og kan sagtens med andre også følges ad i snor. Problemet er kun hunde på afstand i snor hun ikke hilser på. Men tak igen og havde vi boet endnu tættere kunne det jo godt have være. ??

  • #25   5. aug 2021
    Straf er og bliver aldrig en god løsning på problemer!
    Se dog på vores menneskesamfund, hvad straf medfører af alskens vold, kriminalitet, snyd, bedrag, og en uendelig masse andre samfundsdårlige ting!


  • #26   9. aug 2021 #25 Nu var det ikke tiltænkt som straf, men mere som et middel til at hjælpe, da intet andet rigtigt havde fanget hendes opmærksomhed. Man kan jo have mange holdninger til den slags hvilket er ok, men det anvendes jo af mange, fordi det nogen gange er det eneste der virker. Og en hunds gøen kan jo i sidste ende give en problemer med sine omgivelser og hvis alternativet er, at man måske ikke kan beholde sin hund synes jeg da også et anti-gø halsbånd er bedre. Har også kendt en der kun havde sin hund i haven og aldrig gik tur med den, da han ikke magtede dens udfald med andre hunde. Det er jo endnu mere trist. Men tror så godt vores kan lære det via træning og mental modning, så satser på det og det er jo kun et problem i mødet med andre hunde og vil prøve alt muligt andet først, da jeg nu har fået nogle flere metoder at arbejde med og personligt heller ikke tror et anti-gø halsbånd virker på hende i længden. Nogen ender med at acceptere deres hunds gøen af andre hunde. Det tror jeg ikke min mand og jeg kan, så vi vil bestemt arbejde med det og ja hun er kun 4 mdr. Så tænker der er håb for at lære hende det på andre måder sålænge vi træner intenst med det.:)

  • #27   9. aug 2021 Christina - hvis ikke det er tænkt som straf, hvad er det så? Meningen er vel, at det er noget hunden ikke kan lide og dermed vil ændre adfærd for at prøve at undgå... det er stort set definitionen på straf smiley

    Sagen er den, at straf virker, hvis man gør det rigtigt - dvs med den rigtige timing og den rigtige styrke. Man er nødt til at bruge en straf der er så blid som mulig men hård nok til at stoppe den uønskede adfærd når den forekommer (som I stoppe - ikke bare dæmpe). Hvis straffen er for blid (dvs ikke effektiv nok, hunden udfører stadig den uønskede adfærd, evt dæmper eller med kort pause mens straffen står på), så venner hunden sig til straffen, og man vil gradvist skulle bruge en hårdere og hårdere straf for at den har effekt.

    Om man vil bruge straf som et fast værktøj i træningskassen er jo en smagssag - jeg finder det (I kangt de fleste tilfælde) unødvendigt, når der er så mange gode alternativer. Men kald det hvad det er: Straf.

    Og det halsbånd der har næppe varig effekt - jeg ville antage, ligesom ved de andre gø-halsbånd med luft, vand osv, at det i bedste fald overrasker hunden de første par gange, så vænner den sig til det, og det er herefter uden effekt.


  • #30   3. jul 2022 Først lige: "dask over bagdelen" smiley
    Man slår ikke sin hund, basta. Jeg er ikke fanatisk med aldrig at straffe, men slag/dask/vælte om på ryggen/ruske osv er bare ikke ok.

    Dernæst: jeg tvivler gevaldigt på et antigøhalsbånd vil hjælpe dig. Hvis din hubd er helt ukontaktbar vil der skulle en kraftig påvirkning til, hvis du i situationen vil afbryde hunden, at få blæst lidt luft/vand e.l på sig vil næppe være nok. Og hvis det mod forventning skulle afbryde hunden, så er det gerne sådan, at hunden vænner sig til det, så virkningen er kortvarig.

    Jeg vil i stedet foreslå træning. Der er forskellige muligheder alt efter hvor man bor og hvad man er til, men prøv at søge på BAT, Control unleashed (der findes en dansk instruktør, måske flere) mv. eller kontakt en dygtig adfærdsbehandler, der kan få jer på rette vej.

    Ift bilen kan en midlertidig løsning, til i har fået hjælp, være at sætte hunden i tildækket bur, så den ikke ser alt, hvad der rører sig udenfor


  • #33   3. jul 2022 Peter: Jeg tænker at du skal afsted til træning med din hund. Et sted der kan lære dig ordentlige metoder, der virker og ikke indebære slag/ dask.

    Nu er jeg med på at terriere er terriere , og at man ikke kan "diagnosticerer" over nettet. Min erfaring siger mig bare at ret meget udadreagerende adfærd skyldes usikkerhed.Så din hund er næppe kvarterets konge, for var han det ville han ikke have behov for råberi. Din hund kan meget vel være usikker, og det ville da være synd at straffe en usikker hund for at fortælle at den er usikker...


  • #35   3. jul 2022 Man slår ikke sin hund, og man bruger ALDRIG hundens kurv som straf. Kurven er hundens fristed hvor der aldrig sker noget dårligt.
    Og lige som andre påpeger, så opfører han sig sådan, fordi han er usikker, og du har nok gjort adfærden værre ned at skælde ud. En hund med selvtillid behøver ikke at skælde ud. Det er lidt lige som hos mennesker, er man selvsikker, så råber og skriger man ikke.

    Han er nu 9 år, så det bliver hårdt arbejde at få ham til at holde op, og et anti-gø halsbånd vil ikke hjælpe. Endvidere e det synd at straffe ham for at være usikker.

    Meld dig til hundetræning et seriøst sted, der kan du få hjælp, også til at forstå hundeadfærd, for du mangler forståelse for, hvordan sådan en hund "fungerer".

    Den bedste løsning vil være at du får fat på en adfærdsbehandler, som kan tilrettelægge et træningsprogram til dig. Se Isabelles # 34 om Toto.
    Hvorfor en adfærdsbehandler ? Jo, for du får ikke løst problemet online, og at eksperimenteren kan gøre det hele endnu værre.


Kommentér på:
Anti-gø halsbånd

Annonce