{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.600 visninger | Oprettet:

Hund jagter lys og skygger {{forumTopicSubject}}

Jeg er efterhånden desperat og aner ikke mine levende råd.

Vi har en cavalier på 5 måneder om en uges tid. De sidste 3-4 uger har kun fået større og større interesse for at jagte lys og skygger, og det skal siges at vi på intet tidspunkt har opfordret til det i form af laserpen eller lignende. Det startede mildt ud, men med tiden er det blevet værre og værre. Vi er nu nået til et punkt, hvor hun kører sig selv helt op og stresser rundt og selv søger efter bevægelser i lys og skygger. Selv stillestående lys har interesse nu, og hun hopper op af vægge eller graver i dem hvis der er en lyskegle. Både vi og hunden stresser over problemet, og vi har til et hvis punkt forsøgt at mindske lys og skygger, men nu hvor vi går en mørkere tid i møde, er vi nødt til at have lys tændt. Vi har følelsen af at have afprøvet alt uden held, i kraft af at det bliver værre. Vi er opmærksomme på at hun ikke må få succes med at underholde sig selv med jagten af lyset, men det medfører af og til også at man kun kan sidde passivt, da ens egen bevægelse i et rum ligeledes danner skygger på væggene. Vi har forsøgt at ignorerer, aflede, motionere, stimulere og sige nej. Vi roser når hun udviser ønsket adfærd, men vi føler ikke det batter noget. Vores næste step er at kontakte en adfærdsbehandler, men jeg vil alligevel høre, om der skulle sidde nogle kloge hoveder herinde, der kunne give deres besyv med - for vi er i vildrede. Vi håber sådan det er en fase, men som det udvikler sig er vi bange for at det bliver en uhensigtsmæssig tillært adfærd.

Ekstra info:
- det er både hjemme, men også hvis vi besøger familie
- Vi øver rigtig meget ro, da hun kan have svært ved at slappe af og generelt har tendens til at blive overtræt
- Vi går til hvalpetræning, men træneren der havde umiddelbart ingen fif. Han kom i stedet med redskaber til hvis hunden jagtede biler
- På gåture er hun også meget opmærksom på bevægelse fra eksempelvis fugle og insekter


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hund jagter lys og skygger
  • #2   5. sep 2021 Isabelle, jamen på en typisk dag er hun på gåtur 2-3 gange om dagen. Disse af en sammenlagt varighed på mellem 1,5-2 timer. Hun får mad fordelt 3 gange på dagen, og det foregår altid med søg på græsset, foderbold, eller gennem diverse aktiveringsspil. Der er hvalpetræning en gang ugentligt. Af mental aktivering svinger det meget hvad den består af. Oftest træning af diverse øvelser og tricks 15-20 min.

    Jamen som skrevet, så har vi både forsøgt at ignorere, sige nej, blokere for lyset, øge motion og mentalaktivering. Oftest forsøger vi at aflede for ikke at give adfærden opmærksomhed. Dette med legetøj eller en kort sekvens af øvelser. Ofte kommer hun hen til afledningen/distraktionen, men fortsætter straks tilbage mod lyset igen.


  • #4   5. sep 2021 Snor på og stop hunden straks, bestemt og konsekvent, ikke en masse nej lille hund det må du ikke, stop den! Husk at give hunden noget andet at lave, fx masser af frit løb i skov og krat, spor vil formodentlig være godt og når hunden skal være i ro så giv den et stort råt kødben, det virker beroligende at gnave, regn med at det tager lang tid at afvende sådan en vane.

  • #5   5. sep 2021 Obs i en periode kan det være nødvendigt at hunden har snor på konstant, den skal stoppes hver eneste gang, ikke kun en gang i mellem.

  • #6   5. sep 2021 Problemet er også udendørs, dog i en mindre grad.

    Hun får ben at ligge med dagligt, og er også i ro så længe benet varer. smiley

    Jeg ser hvad I skriver, men jeg har svært ved at forestille mig hvordan en konstant snor indendørs skal foregå i praksis. Ofte laver man jo noget når man går rundt, så kan for eksempel ikke se hvordan jeg skal lave mad eller ordne vasketøj med hende i en snor på samme tid. For ikke at tale om en masse kluddermutter med diverse bordben og møbler. smiley


  • #8   5. sep 2021 Eventuelt have hende i en hvalpegård tæt på dig når du laver noget smiley og vær opmærksom på hvad hun laver, problemet er ikke nemt at løse hvis det først er udpræget, det kan være nødvendigt at bruge noget beroligende i en periode.

  • #10   6. sep 2021 Hvad siger opdrætter til sagen?
    Jeg må indrømme, at jeg finder det ekstremt bekymrende med sådan en adfærd (især på en hund af den race).
    Er hunden grundigt udredt hos en dyrlæge?
    Tjekket igennem af fx en osteopat?
    Det er meget atypisk adfærd for racen og alderen. Man kunne tænke, at der er en underliggende udfordring i hunden.


  • #13   18. sep 2021 Cecilie, hvor meget betaler han dig for at spamme med reklame herinde?

    Jeg har anmeldt dig for at reklamere i forum.


  • #14   21. sep 2021 Ved du hvilke triggere der har startet adfærden?
    Det kan f.eks være lysreflektion fra ure, mobil m.m.
    Det kan være hundens navneskilt der reflektere lyset på gulvet når hunden bevæger sig.
    Triggerne skal fjernes fuldstændig. For selv om du holder hunden i snor kan den stadig se dem og stresse over det.
    Stillestående lyskegle bør ikke trigge på samme måde som bevægelig lys/skygge


Kommentér på:
Hund jagter lys og skygger

Annonce