{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
640 visninger | Oprettet:

Aflivning, for tidligt, for sent {{forumTopicSubject}}

Uha, bare tanken om at spørge giver mig kvalme og ondt i maven, men bliver nødt til det.

Jeg har jo min dejlige og højt elskede Bossie, som kører på 11 år.
Elsker hende højere end noget andet og frygter den dag, hendes tid til at sove ind kommer, men kan jo ikke komme uden om, at hun er en gammel dame også hendes race taget i betragtningen.

Umiddelbart virker hun stadig rask og rørig, men hun har feks. spondylose, fået opereret et sprængt korsbånd for ca 2 år siden, noget eksem, som dyrlægen stadig ikke ved hvad er efter 3 kure for skab og hun sover meget.
Hun har altid været en underlig dame, så synes ikke som sådan, at hun har fået gammel-kone-tossethed hehe
Hun løber stadig rundt og slås med vapsen, når hun får lov, hvilket er sjældent pga spondylosen.
Hun elsker at løbe rundt jo, tror stadig hun er en lille hvalp, men jeg bliver nødt til at sige nej, for dagen efter kan hun ikke rejse sig og har så mange smerter.

Bossie har haft et hårdt liv de første 7-8 år og jeg har forkælet hende, elsket hende og så vidt muligt gjort hvad jeg kunne for at gøre hendes sidste år, så lykkelige som muligt.
Jeg ønsker på ingen måde, at hun skal aflives før det er nødvendigt, men samtidig ønsker jeg på ingen måde overhovedet, at hun skal komme til at lide den mindste smule (håber I forstår hvad jeg mener)
Jeg ser hende hver dag, så for mig er det måske også en del sværere at se evt. ændringer, som kommer gradvist.

Men jeg er bange for, at jeg ikke er i stand til at se klart på tingene og sige okay, NU er det tid til at Bossie kommer op i hundehimlen, for hun ER min øjesten, min prinsesse, hun har været der for mig i tykt og tyndt siden hun var 8 uger og det bliver kraftedme hårdt at skulle sige farvel til hende.
Jeg har ikke lyst til at lege Gud og sige, så hund, nu skal du dø!!

Hvordan ved man, at det er tid?
Hvad ville I vurdere ud fra?
Nogle råd?
HJÆLP


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Aflivning, for tidligt, for sent
  • #1   23. aug 2007 Det er meget individuelt hvornaå man føler tiden er inde..

    Jeg mener, at tiden er inde når livskvaliteten bliver sænket så det ikke er værdigt..

    Det kan være hunden har ondt, meget syg, slem alergi.. Alt hvad der fratager en hund det, der gør det til et godt hundeliv..



  • #2   23. aug 2007 jeg ville nok se på om hun stadig kan have en dagligdag, og få lov til at lave de ting hun synes er sjovt, men hvis man er nød til at sige nej hver gang hun leger er det så et værdigt liv? man kan vel sammenligne det med at hver gang du grinte fik du at vide du skulle stoppe....
    men det er et skide svært valg og jeg gryer da også for den dag valget kommer til mig....

    men inderst inde tror jeg kun at man selv kan træffe valget ved at lytte til sig selv og se på hunden....

    håber ikke det her indlæg opfattes negativt, for det er det bestemt ikke...


  • #3   23. aug 2007 Jeg siger stop for min den gamle,som osse har spondylose,den dag hun ikke kan gøre som hun vil.. Altså lege,gå tur,springe ind i bilen osv..
    Jeg tar hensyn til hendes alder,men den dag ryggen hæmmer hende og hun igen skal på smertestillende,siger jeg tak for tiden vi havde sammen.. Dette skylder jeg hende smiley

    Men vi ser alle forskelligt på vores hundes livskvalitet..

    Jeg vil hellere stoppe en dag for tidligt end for sent..

    Du kan kun selv ta stilling til,om hendes liv er optimalt smiley


  • #4   23. aug 2007 Det er aldrig sjovt når man kan se at det er ved at gå den vej.

    Mine forældres ene hund har gigt i knæene bagpå, og det er nok osse begrænset hvor længe han kan endnu.

    De har taget en ang snak med dyrlægen, hvor de jo kommer jævnligt pga hans gigt, og de har aftalt at dyrlægen vil sige fra når han synes det er nået dertil hvor det er tid, hvis mine forældre ikke selv kan se det inden.

    Deres dyrlæge er så også en der ikke går ind for bare at fylde ekstra smertestillende på så hunden liige kan klare et par mdr mere.

    Self kender man selv sin hund bedst, men det er rart at vide at man har et par ekstra øjne, der ikke blændes af kærlighed til dyret.

    Håber du har din hund i lang tid endnu, men er sikker på du nok skal gøre det rette for din hund, når tiden kommer dertil.


  • #5   23. aug 2007 Tak for svarene.
    Synes ikke selv, at hun virker til at have ondt, jo hvis hun får lov at løbe frit i en time, hvor hun laver de vildeste U-vendinger, kaster sig rundt og ruller sig, så har hun ondt senere, så det får hun max lov til 6 gange om året.
    De får dog stadig lov at lege, herhjemme eller når i snor....lidt mere besværligt dog, men hun elsker det.

    Lige nu ligger hun og gnaver i et ben, glad og tilfreds.
    Jeg kan mærke på mig selv, at jeg prøver at vænne mig til tanken om, at det nok ikke varer længe, men lige nu bliver det ikke


  • #6   23. aug 2007 Jamen hvis hun er glad og ikke har mange smerter synes jeg heller ikke det behøver være nu.

    Det er jo med at aktivere godt på anden vis en vilde lege, så behovet er knapt så stort, og hunden stadig har noget at give sig til og får afløb for sine instinkter



  • #7   24. aug 2007 Det er utroligt svært at tage den beslutning, men de fleste med sund fornuft er ikke i tvivl om, hvornår tiden er kommet til at sige farvel. Hvis hunden ikke længere er glad, gider at gå med på tur eller bare gøre ting, som den plejer at elske, så er det ved at være tid. Men så længe den virker så frisk og glad, som en gammel hund nu kan være, så skal den da have lov til at være her:-)

    Og det er da heldigvis en flot gave vi kan give vores trofaste ven, når livet ikke længere er værd at leve.


  • #8   24. aug 2007 Vuffemoar.......det er et rigtig svært spørgsmål........et spørgsmål som alle vi hundeejere kommer til at stå med.........og man frygter jo den dag.

    Jeg har jo også stået i det uundgåelige.......at tage stilling til min hunds liv eller død. Min gamle hund var 11 år.......frisk, rørig, ingen gigt som kunne mærkes på hende, legesyg. Hun var mere træt men hun var jo også en ældre dame.......pludselig ændrede hun sig..........drak tons af vand og tissede inde til stor "skam" for hende.........vi tænkte....sukkersyge og det skal da bare fikses........dyrlægen tænkte det samme.......men prøverne viste ingen sukkersyge, men derimod en kæmpe kræftknude under blæren.........hun havde ingen smerter....men hun var meget stresset over sin konstante søgen efter vand.......dyrlægen sagde, at hun godt kunne leve videre 2-3 mdr, men det blev med den adfærd som hun havde vist den sidste uge.........der sagde vi stop.........mente ikke det var værdigt for hende........hun kunne ikke holde sig......vandet løb nærmest lige igennem.........hun var ikke sig selv mere.........hun blev aflivet og dyrlægen var 100 % enig i vores afgørelse.........hun havde haft et langt og godt liv........og det havde hun ikke mere.........så var vores opgave at afslutte det på værdig vis.


  • #9   24. aug 2007 Jeg har altid sagt, at den dag hun begynder at tisse indendøre og ikke kan holde på vandet mere, så er det ikke i hendes interesse at fortsætte.
    Bossie er en stolt hund og viser meget sjældent smerter.
    Hun er blevet opereret 3 gange for knuder i brystet og en gang for det sprængte korsbånd, alle gange er hun kommet sig hurtigere end lægerne havde sagt.
    Men jeg synes ikke, at hvis hun bliver syg, at hun så skal igennem endnu en operation.

    Hun virker heldigvis stadig til at være glad og tilfreds, stadig aktiv.....folk tror tit hun er en hvalp hehe

    Jeg håber, at jeg ved det inderst inde, når det bliver tid, som jeg vidste med min hanhund.

    Tak for hjælpen :o)


  • #10   24. aug 2007 Ch.. Det jeg mener med den dag for tidligt,er at man kan se det kun er at trække pinen ud,der kan hunden stadig være glad for livet,men ha en skavank der gør,at det er bedst for den at man slår den ihjel..

    Har selv aflivet begge mine hanner for nylig.. De var ikke trætte af livet,men de havde skavanker der gjorde at deres livskvalitet ikke var 100 % som den skulle være.. Så ja,jeg siger farvel,når jeg mener at nu lever de kun for mig


Kommentér på:
Aflivning, for tidligt, for sent

Annonce