{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  A med Bomstærk's nye drøm
  • #1   28. okt 2021 Det er muligvis nuttet at være kortbenet kat, men det er ikke ret sjovt. De er ret handicappede, da de ikke kan springe mv så godt som normale katte.

  • #2   28. okt 2021 #1 Anne Julie F ...... Det er såmænd heller ikke ret smart at have hunde som vores ... Engelsk Bulldog og Mops ... men vi har dem jo alligevel ... ikke ? ... smiley

  • #3   28. okt 2021 Århhhhhh, de er så skønne smiley

    Det er munchkinkatte smiley Og bare rolig Anne Julie, de kan både løbe og springe. Helt som corgier også kan smiley

    Jeg er dog helt overbevist om at Dorit flytter hjemmefra, hvis vi får flere katte smiley


  • #4   28. okt 2021 Dorit må gerne flytte hjem til Svende smiley

  • #5   28. okt 2021 Det lader til at man kender genetikken bag de kortbenede katte ret godt og det er samme slags mutation, der giver hunderacer korte ben. Mutationen kendes også hos mennesker (dværge).
    De kan få præcis de samme skavanker som alle andre dyr med den specifikke mutation: Overdrevent kurvet rygrad, hulbrystethed og leddegigt.
    Mutationen er autosomal dominant (dvs. har en kat blot en kopi af genet får den korte ben) og homozygoter dør som fostre.
    Det lader dog til at der er en vis uenighed om hvorvidt de er påvirkede af deres statur eller ej. Nogen siger at de er helt som andre katte mens andre siger de ikke er så gode til at springe. Det kan jo sagtens være meget forskelligt fra kat til kat smiley
    Det vil være temmelig dobbeltmoralsk at mene at avl af Munchkin katte er uetisk, hvis man samtidig synes at gravhunde, corgier eller bulldogs er OK smiley
    Jeg er altså ikke sikker på at en kortbenet hund OPLEVER sig selv som handicappet. Til forskel fra menneskedværge tror jeg ikke at hundedværge er klar over at de er forskellige fra dem med de lange ben. Man kan ganske enkelt ikke konkludere at de 'ikke har et særlig sjovt katteliv'. Det er at putte en præmis ned over dem om et abstraktionsniveau, der tillader dem at opfatte sig selv som forskellige fra katte med lange ben og at de går glib af noget pga deres korte ben.
    Der hvor jeg står af er, når der bliver konkurreret i at have de korteste ben. Så vil der ske præcis det sammen som der er sket for mange hunderacer; når ekstremer bliver moderne; ryger sundheden ad h****** til.


  • #6   28. okt 2021 Dorit må gerne flytte hjem til Svende

    Dorit synes jo at drenge er ret ulækre, men hun siger at I gerne må få katten smiley


  • #7   28. okt 2021 smiley smiley der kan man bare se, jeg troede det var noget FotoShop ....

  • #8   28. okt 2021 Hanne, der er en gruppe på fb for danske munchkin, og de er simpelthen så sjove. For nok har de korte ben, men det forhindrer dem ikke i at lave en masse ballade og narrestreger smiley En af dem, jeg kender som har corgi, har også en munchkin smiley

  • #9   28. okt 2021 Dårlig ide…Svende er vild med lækre damer smiley

    Katte smiley De skal bare skride smiley


  • #10   28. okt 2021 Karla er typen der bare bider hundene i røven. Bogstavelig talt smiley

    Tjek min video fra her den anden dag - den er også i corgitosserne smiley


  • #11   29. okt 2021 @Hanne: Første gang jeg så et billede af en Munchkin tænkte jeg også at det nok havde været photoshop inde over smiley

Kommentér på:
A med Bomstærk's nye drøm

Annonce