928 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 11 Svar

Freyas Lov Freyas Lov

Jeg har læst flere diskuterer emnet, men kun i den retning af hvad det får af konsekvenser for dem selv eller for dem der køber fra hvalpe fabrikkerne.

Jeg kunne godt tænke mig at hører nogle tanker og ideer om hvad der reelt sker med de hvalpefabrikker hvis loven træder i kræft som den lyder nu?

Og kunne også godt tænke mig at hører tanker og ideer om hvad der ellers kunne gøres for at medvirke til at stoppe hvalpefabrikkerne?

Og tanker der er inspireret af dyreværnets miniserie "Langt over Grænsen – Når Hvalpe lider for Profit" er også velkomne.

Som sagt er jeg ikke så interesseret i hvad det får af betydning for netop dig, da det nok er meget individuelt.

Jeg har selv en ide om det, og giver den gerne senere smiley

På forhånd tak smiley
https://dyrevaernet.dk/stophvalpefabrikker/onlineserie/

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sæt TV op med stativ og 3 rammer på væggen 500 kr.
  • Lægge sten i indkørsel 4 kvm 800 kr.
  • Diverse ophængninger 4.500 kr.
  • hæk klipning 1.950 kr.
  • Stoppet håndvask i badeværelset 1.400 kr.
  • Hækkeklipning 2.400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Freyas Lov
  • #1   5. nov 2021 Desværre tror jeg ikke det kommer til at gøre den helt store forskel, fordi det helt grundlæggende problem er at folk køber hund med hovedet under armen. Og man kan nu engang ikke tvinge folk til at være fornuftige og/ eller behovsudsætte...

• #2   5. nov 2021 Jeg er enig med Anne. Og frygter at dem der så køber hund en reel måde, kommer til at bøde for det. Jeg tænker at når vores Fødevarestyrelsen ikke en gang har styr på at man godt må tage en norsk hund med igennem Sverige, uden den rabies vaccineret. Og ikke et eneste sted skulle vi stå til regnskab for hvor vi havde den hvalp fra eller vise papir... og jeg havde alle papir iorden.

Så tror jeg slet ikke på det forslag.

• #4   5. nov 2021 Ingenting er mit bud. Hvalpefabrikkerne herhjemme kan jo uden problemer fremvise moren (eller en tæve de påstår er moren).
    Dem fra udlandet er jo allerede ulovlige, folk køber dem alligevel.
    Så højst problemer når en familie vil af med deres 4 mdr hvalp, de ikke vil have mere.

• #5   5. nov 2021 Der sker kun det at det rammer de lovlydige, og dem der er ligeglade er stadigvæk ligeglade.
    Nogle gange ville det bare være nemmere hvis folk brugte deres sunde fornuft i stedet for at der skal laves den ene uduelig lov efter den anden, der ikke gør nogle forskel alligevel.

• #6   5. nov 2021 Emnet var oppe for ganske kort tid siden:

https://www.hundegalleri.dk/forum/generel-diskussion/1234462-borgerforslag__freyas_lov

• #7   5. nov 2021 Det kommer ikke til at virke på dem som bare vil snyde, det gør de jo allerede nu og det vil betyde at hvis jeg har solgt en hvalp til hr og fru Jensen og de så ikke kan have den alligevel, så skal den, i stedet for at komme retur til mig, på internat! Har jeg købt en hvalp i usa og finder ud af at den alligevel ikke kan bruges i avl, så skal den på internat i stedet for at blive omplaceret af mig!
    En pengemaskine for dyreværnet er der noget som er nemt og hurtigt at “sælge” så er det hvalpe!

• #8   5. nov 2021 Nej Bodil, den må stadig komme retur til dig - du er jo reg opdrætter og har moren.
    Og de har skrevet andet sted, at de med hvalp mener under 6 mdr (det burde jo så stå i forslaget), så også en importhvalp, du ikke kan bruge alligevel, vil kunne omplaceres.

• #9   5. nov 2021 Jeg er bange for at den rammer uhensigtsmæssigt de gode opdrætter.

Spørgsmål som jeg endnu ikke har fået svar på:
    - hvad med de tilfælde hvor moren dør og hvalpene enten er ude hos en anden tæve eller bliver opflasket? De kan ikke vise moren. Skal de hvalpe så aflives fordi der ik kan fremvises en mor?
    - Udstationering er kommet for at blive og det er da sjældent at alle mine hvalpe er solgt inden de er 8 uger. Moren skal jo tilbage til værten. Skal de så også tage hvalpene for ellers kan hun ikke fremvises ved et salg? Skal jeg så holde moren herhjemme indtil alle hvalpe er solgt? Hvad så med værten?

• #10   8. nov 2021 Takker for svar smiley Her er mine umiddelbare tanker om hvad der vil ske i forhold til hvalpefabrikkerne i udlandet.

Først og fremmest, selv om forslaget er lavet med gode intentioner, så er det yderst mangelfuldt. Nogle af de ting der mangler er bl.a. dem #9 er inde på, efter min mening burde et sådan forslag også indeholde løsninger og forbehold for hvad der måtte dukke op af spørgsmål samt hunde der bliver uhensigtsmæssigt fanget i en sådan lov om det er racehunde importeret for at forbedre genpuljen eller om det er "rescue dogs" fra Grækenland, om hvad der er en god ide er en helt anden diskussion.

Om dette forslag vil virke? Nej absolut ikke, for det første prøver man at få en lov igennem der skal påvirke hvalpefabrikker i udlandet det er nok ikke muligt, man kan højst forsøge at undgå de hunde kommer til Danmark, men lur mig ikke de så kommer af omveje, en måde kunne måske meget simpelt være at sælger/importør bliver til kurer i samarbejde med fabrikken, for kan en sælger i udlandet fremvise tæven er det vel også ok? Hvis de "opdrættere i udlandet" ikke er ulovlige der hvor de er kan der jo nok ikke gøres meget, igen ender vi hvor det kommer til at påvirke de forkerte steder.

Hvad skal der til for at ændre noget? Jeg tror ikke der kan ændres meget hvis ikke de forskellige organisationer, foreninger, klubber osv. kommer til en vis enighed om hvad der skal gøres sammen med de offentlige instanser så der kommer en bredere opbakning, en forbedring af den lovgivning vi har samt en langt højere strafferamme. Så kunne et forslag som Freyas lov være et godt supplement hvis det er ordenligt gennemarbejdet.

• #11   8. nov 2021 #9 Har du stillet dine spørgsmål til dyreværnet?

• #12   8. nov 2021 Ryan:
    Ja på deres tråd om lovforslaget. De svarede aldrig

Kommentér på:
Freyas Lov

Annonce