1.761 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

Slidt pote Slidt pote

Hej

Jeg er kommet til at lave en poteskade på Ziva igår. smiley Billedet er lyst meget op, så ikke helt så rødt i virkeligheden, men det er for at vise, at vi er kommet til at slide det yderste lag af på trædepuden. Den er ikke varm og hun tillader helt fint jeg trykker og prikker på den. Jeg er meget sikker på, at såret er fri for bakterier men det væsker en lille smule. Tror måske hendes krop prøver at lave et beskyttende lag ala noget sår skorpe for det virker bestemt ikke som puds.

Det er ikke "ægte sår", for der er ikke hul i på poten, men det er jo en åben hudafskrabning, der sandsynligvis svier på hende.

Jeg har vasket såret kun med vand og manden er på vej op apoteket efter forbinding.

Jeg ejer en sølvsalve jeg plejer at smørre alle småskader med, men tror vi ikke det svier i en hud afskrabning?
Det er denne her https://dyrelageret.dk/pels-hud-299/b-b-soelvsalve-60-ml-p5386?gclid=CjwKCAiAp8iMBhAqEiwAJb94z64nOGhbAfI_VvR3FDOEQ8-eMNCw215oiGAyI7pVEqRXr75QDfDNWxoCBmwQAvD_BwE

Hun har ikke vist nogen tegn overhovedet på smerter, det var kun fordi hun slikkede poten så ville tjekke om der sad en sten.
Bør man give smertestillende?

Tænker at i andre må have lavet nogle erfaringer med at få slidt poterne og hvordan man kan hjælpe helingen.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Slå græs 205 kr.
  • Hjælp til at samle TV skænk 550 kr.
  • Vaskemaskine 1.200 kr.
  • Samle skab og kommode 600 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo 1.100 kr.
  • Inspicering af opgave 205 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Slidt pote
  • #1   15. nov 2021

profilbillede
  • #2   15. nov 2021 En af mine tidligere whippets sled rigtig ofte det yderste lag af sine trædepuder på bagbenene, det var når hun bremsede på hårdt underlag.

Det helede heldigvis ret hurtigt og det eneste jeg gjorde, var at rense med klorhexidin og give hende en sok på, når vi skulle ud.

Holdt selvfølgelig øje med, at hun ikke slikke de i det.

God bedring med Ziva smiley

• #3   15. nov 2021 Jeg ville bare drysse med klorhexidinpulver og give det ro og luft til at hele.
    Zinktilskud i foderet kan hjælpe med hurtige heling.
    Vi ser den slags af og til ved slædehundene.

• #4   15. nov 2021 Jeg tror hun har bremset på nogle af stenene, hver gang vi krydsede vandløbene i Mallings kløft igår. Vidunderligt smukt sted. Jeg glæder mig til at komme tilbage og se det med sne smiley

Der har i hvert fald været mange spring på sten og kravlen for at komme rundt og se.

Havde du nogen ide om det gør ondt at gå på? Er meget i tvivl om hvor meget i ro hun skal være, når der er forsvarligt pakket poten ind for at undgå skidt i såret og mere slid - men hvis det gør ondt, skal vi jo kun lige rundt om den lokale plæne.

Håber godt nok sådan noget pote hud vokser hurtigt. Tænker hvis vi prøver at vaske det hver dag burde vi forhåbentlig kunne sikre os, at der ikke går betændelse i hendes sår

profilbillede
  • #5   15. nov 2021 Zink vil jeg da gerne købe hvis det kan hjælpe.
    Bare almindelig 8 mg piller fra apoteket?

• #6   15. nov 2021 Ethvert zinktilskud kan bruges smiley
    Jeg bruger Nutrazinc, fordi det simpelthen er fantastisk, men det er svært at skaffe i DK nu.
    Hvor bor du?

• #7   16. nov 2021 Smør såret med zinksalve, det er rigtig godt

Pas på med at give for meget zinktilskud, giver du for meget, så er det ikke sund og kan gøre hunden syg. Zink er ikke noget man skal spøge med.

• #8   16. nov 2021 Malene: bor i Næstved - så vi er lidt langt fra hinanden

• #9   16. nov 2021 smiley

• #11   16. nov 2021 Hmm nu har vi prøvet med en sår gel med klorhexidin i fra KW men den er selvfølgelig ikke ret god at bruge hvis den hæmmer helingen.

Hmm bruger den alligevel i et par dage fordi den er med til at hæmme risikoen for infektion og betændelse, men det er jo noget skidt da der gerne skulle komme hurtigt ny træde-pude-hud i det yderste lag

• #12   16. nov 2021 I det Isabelle har sat ind, står at det netop ikke hjælper med at forhindre infektion

• #13   16. nov 2021 Det er rigtig nok.

Jeg ringede til dyrlægen og antog de vidste bedst. De anbefaler stadig klorhexidin.

Jeg smører og krydser fingre for det bedste hurtigt muligt smiley

• #14   16. nov 2021 Brug zinksakve, det er meget bedre end klorhexidin.
    Det tørrer såret ud og får det til hele hurtigere.
    Blandt andet, så bruger landmændene det til svin og jeg har også altid brugt det til hundene og mig selv.

• #15   25. nov 2021 Min gamle rottweiler Balou havde tit slidt det sorte af poterne - jeg smurte med helosan salve når han var indenfor og så fik han en sok på - så han ikke lige kunne bide i det - når vi var ude at gå havde han ingenting på poten
    Poten var helet igen efter en uges tid smiley

• #16   25. nov 2021 Yeah vi er der også lidt. Der er tynd pote hud på nu, men det er med skorpe der sprækker, så vi kører noget potevoks og undgår stadig lange ture og løbeture.

Men hun virker ikke længere generet af den smiley

Kommentér på:
Slidt pote

Annonce