{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
983 visninger | Oprettet:

Hvor tit tjekker I tænder ? {{forumTopicSubject}}

Ja, altså på jeres hunde. Her henvender jeg mig nok mest til dem der laver brugshundearbejde ( forsvarsarbejde ). Min mand er dyrlæge på et stort dyrehospital og når han får brugshunde ind ( og på forspørgelse ved at de bliver brugt ), kan han ikke lade vær med lige at tjekke tænderne for lige at se om alt er i orden. Det er det som oftes ikke. Tænderne er flækket, slidt helt ned eller er løse.
Han har lige haft ringet hjem, da en af hundene fra mit hold var kommet ind med en skåret pote. Mens hunden var bedøvet, tjekkede han tænderne på den. Flere af tænderne i undermunden var flækket og løse. Øv, siger jeg bare. Men nu forstår jeg jo så også bedre hvorfor hunden ind i mellem har opført sig som den har.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor tit tjekker I tænder ?
  • #1   21. apr 2010 Altså jeg bruger joey, men ikke til bidearbejde.. Det er mest søg og rundering.. Men jeg tjekker tænder dagligt, og børster dem også dagligt...

  • #2   21. apr 2010 Jeg holder RIGTIG meget øje med vapsens tænder.

    Der er allerede nu, hvor han er 3½ stort slidt på dem, så det er helt hundrede noget der skal følges nøje.

    Ydermere har han et ordentligt overbid, så der er flere ting, der bliver fulgt med falkeblik ;o)

    Jeg er meget overrasket over at se hvor voldsom slidtage brugshundearbejde foranlediger, men jeg tror også det har lidt med gener at gøre, faktisk.
    Der er også nogle hunde, der trods arbejdet faktisk har pæne bisser.


  • #3   21. apr 2010 En af min mands kollegaer ( Jens Rounau.......Staves ) som er tanddyrlæge, fik engang til opgave at tjekke politihundens tænder. Alle 50 hunde blev stillet op på en lang række. 85% af dem havde slemme tandskader og bylder i tandkødet. Utroligt !!!

  • #4   21. apr 2010 Tja har ikke brugshund, men helt generelt tjekker jeg hunden over hele kroppen+ tænder, øre, øjne altså et helt gennemgribene chek en gang i ugen.

    At jeg gør det så tit/ofte kommer sig af at min erfaring siger mig, at det er nemmere at opdage og behandle evt ting, hvis hunden kan finde ud af at står stille til at blive "gennemsøgt" samt når man gør det så tit så er man helt 100% på hvordan hunden ser ud på normalbasis.
    fordelen ved at opdage evt ting tidligt er jo at som regl skal der ikke så kraftig behandling til, som hvis det først bliver opdaget 1-2 mdr efter


  • #5   21. apr 2010 Skønt når hundeejer er så dejlig opmærksomme på hundens almene tilstand. Må indrømme at jeg ikke sådan får tjekket tænderne på mine hunde. Anubis´tænder er slidt af c- arbejdet ( det bliver han dog ikke brugt til længre ) og Isis har verdens mindste tænder i undermunden så tror ikke at de lige bliver rystet løse. Men kunne nok være at jeg skulle til at være mere opmærksom .

  • #6   21. apr 2010 Det må gøre naller på de stakkels vapser!

    Og så dem, der skal bruge tænderne så meget...

    Ja, Lea - vi to skal vist lave en aftale om, at vi lige lurer bisser på vapperne i dag ;o)


  • #7   21. apr 2010 Okay CH- tror faktisk at jeg vil få hele mit hold til at gøre det......... og få dem til at gøre det ofte.

  • #8   21. apr 2010 Tjekker dem regelmæssigt.. Ugentligt vil jeg sige.
    Og min hund har voldsomt slidte tænder.

    (link fjernet)

    Alle mørke pletter er fordi dentinen / nerven i tanden er synlig gennem det tyndslidte emalje
    Hjørnetænderne er helt flade og fortænderne er små med mørke / rødlige pletter på "bidfladen"
    en fortand er slået ud og en er knækket.

    Hun bliver ikke brugt til IPO eller andet forsvarsarbejde..
    Kun DcH lydighed og agility

    Hun er 8 år nu


  • #9   21. apr 2010 Tina......: Det ligner lidt Anubis´ tænder.

  • #10   21. apr 2010 Lea - jeg vil også tage det med på mit hold. De skal alligevel træne at vise tænder, så hvorfor ikke lige få resten med også.

    Jeg takker for reminderen ;o)


  • #11   21. apr 2010 De ligner også Cassius' tænder - dog lige en lille tand mere slidt. Men desværre kun lidt.

  • #12   21. apr 2010 Jeg tjekker hunden mindst en gang om dagen, og det er lige fra hovedet, øre, øjne, tæner, mundhule, poter, ben bryst og mave, og kønsdelene og ahalen.

    Det går der ca 10 min med hver dag, så bliver man ikke overraskede og man finder hurtigt ud af at hunden nyder det...


  • #13   21. apr 2010 Lia sidder gerne og storsmiler mig lige op i hovedet og så kan jeg jo ligeså godt tjekke tandsættet når nu det alligevel er i øjenhøjde. Så hun får tjekket tænder stort set hver dag. Det samme med ører, øjne og poter, men det er fordi hun er et hængetræ af format og nem at gå til når hun alligevel ligger og slænger sig på skødet af mig.

  • #14   21. apr 2010 Jeg bliver jævnligt spurgt om hvorfor jeg har slebet hjørnetænderne ned... Og det har jeg altså ikke.
    Jeg kan ikke sige hvorfor tænderne ser sådan ud. Hun er ikke slem til at gnave i ting, ben, grene etc , så muligvis arveligt betinget


  • #15   21. apr 2010 Selvom jeg ikke har brugshunde, tjekker jeg faktisk jævnligt tænder på drengene. Har faktisk lige opdaget at Balto har knækket noget af en fortand i overmunden, også renser jeg dem ofte med enden af en teske.

Kommentér på:
Hvor tit tjekker I tænder ?

Annonce