{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.359 visninger | Oprettet:

Tanker om avl? {{forumTopicSubject}}

Ja, nu sidder jeg så her med 8 dejlige 8 ugers hvalpe, og kommer til at tænke på avl - ja, det gør jeg nu så tit. Jeg kom til at tænke på, om der er andre herinde der påtænker at avl beaglehvalpe. Dette bliver et noget langt indlæg, og der er måske nogle der synes det er i overkanten. Men jeg har lige lidt jeg skal af med eller dele om man vil…

Grunden til dette spørgsmål er, at jeg kom til at sidde og tænke på hvor meget arbejde jeg egentlig har lagt i det at skulle have hvalpe. Fra det øjeblik jeg fik Ruby hjem, begyndte mine tanker om hvilken hanhund jeg evt. skulle bruge. I august måned 2007 stod den perfekte han foran mig. Problemet var så, at han boede i Holland.... Hvad var det der gjorde denne han helt perfekt? Et supert temperament det havde han. Gode temperamenter er et must, men jeg synes samtidig, at man skylder racen at avle efter smukke racetypiske hvalpe. Så et smukt eksteriør skulle han jo også have. Og det havde han! Et dejligt lækkert maskulint hoved med et sweet sweet beagle look – dertil skal siges, at smukke hoveder er meget vigtige for mig. Hvad er en beagle uden et godt hoved? Derudover har han dejligt anlagte skuldrer og smuk for- og bagvinkling, en fint ansat hale, en rigtig god brystkasse med god dybde og dertil har han bare nogle smukke jordvindende bevægelser. Jeg var solgt!!! Men jeg havde også kendskab til ham før jeg så ham. Jeg havde set ham på billeder, studeret linjerne bag ham. Jeg tjekker minimum 5 generationer bagud, også på mine egne hunde. Hans linjer og Ruby’s linjer. – det var et utroligt spændende match. En linjeavl på en han i hannens 2 generation og i Ruby’s 4 generation. Meget spændende! Uanset hvad skulle jeg nok finde ud af at kunne bruge den han. Til mit held endte han i Danmark. Men jeg har virkelig lagt mange tanker i det at finde den perfekte han, før jeg fandt ham.

Ruby er udstillingsmæssigt langt fra at være en tophund. Hun har opnået 2xCK /excellent. Dette samtidig med at jeg har set flere af hendes søskende og kender mange af hundene bag hende, betød at jeg godt kunne forsvare over for mig selv og racen at lave et kuld hvalpe på hende. For mit vedkommende skal mine tæver opnår minimum 2xCK/excellent, før det berettiger til avl.

Generelt synes jeg der er meget hovedløs avl i Danmark inden for alle racer naturligvis. Jeg har i årenes løb set mange der bruger hanner fordi den var såååå sød da man snakkede med den, eller fordi man kender ejeren personligt eller fordi den bor tæt på. Netop det synes jeg virkelig lægger op til useriøst hovedløs avl, hvis der ikke lægger andet bag valget.
Så jeg synes det kunne være fint at dele sine erfaringer, idéer og tanker med andre beagleejere, så vi i hvert fald inden for vores race kan forsøge at holde den useriøse hovedløse avl nede.

Én ting kan jeg i hvert fald gøre klar for alle allerede nu. Hvis man tror der er ren afslapning og hygge at have et kuld hvalpe…så skal man aldrig nogensinde avle! Det er hårdt arbejde! Hvis man tillige tror at man bliver millionær af det, så er man ikke for kløgtig...

Det jeg godt kunne tænke mig at vide er:

1. Hvilke tanker har i gjort jer for at avle? Hvad er det i gerne vil opnå? Er det seriøs avl?

2. Hvordan udvælger/vil i udvælge avlshanner? Hvad ser i på ved hannerne? Generelt hvilke tanker har i gjort jer omkring hannen?

3. Hvilke krav stiller I til avlstæven? Er det OK at avl på en tæve der ikke er god nok til at opnå mere end 2.pr på udstillinger? Gavner det racen?

4. Og hanhundeejere – Lader i/Vil i lade alle bruge jeres han, eller vælger I at være kritiske også.? Har hanhunde ejeren ikke lige så stort et ansvar som tæveejeren? Desværre er det tit hannen der får skylden hvis der er lavet noget dårligt…

Jeg startede ud med min egen beagle, en han, i 2001. Med ham lærte jeg meget om avl set i forhold til hanhundeejeren. Jeg fulgte flere mange seriøse kenneler herhjemme, deres opdræt, måde at præge hvalpene på og deres hundehold generelt. Så jeg er egentlig glad for at jeg startede med en han. Jeg har fået indsigt i det at avle, flere år før jegselv kom til det. Misforstå mig ikke, planen om at avle har været der fra start!

Ser frem til en god debat…


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tanker om avl?
  • #1   28. jun 2008 Jeg holder med dig. Rico havde jo 2 certer, men der var da ikke stor interesse for ham. Nu blev han så også syg, så jeg trak ham fra avl. Der skal bare ikke avles på syge individer! Men grunden til at mange ikke ville bruge ham var, at det ikke var de linjer de var ude efter. Man kan jo godt se på en han og forelske sig i den. Men man bør altså se på linjerne. Kan man ikke lide dem, hvorfor så bruge dens afkom? Den giver måske de injer man ikke kan lide videre. Nu er jeg jo tosset med linjerne bag Gambey.

    Men jeg tror også der er mange der ikke ser på hundene med kritiske øjne. Find ud af lidt om hunden, hvordan er dens bevægelsesmønster i forhold til hvordan det skal være. Jeg kan desværre konstatere at der efter min mening ikke er ret mange lækre hanner herhjemme. De er for mange dårligt og jeg mener virkelige dårlige fronter, og for mange glade haler - som Ispa desværre selv kæmper med, hunde der træder sig selv bagi, og aaaalt for mange hunde med virkelig grimme hoveder og mangel på sweet look. Jeg tror også der er mange der ikke engang ved hvad vinklerne er og hvordan de skal være, eller hvilken betydning pigmenteringen har - eller hvad det overhovedet er osv. osv. osv.
    Mht. outqross, linjeavl eller typeavl - KORREKT! Men det tror jeg nu heller ikke der er mange der tænker over.
    Nu kan jeg jo rigtig godt lide Ispa. Super skøn hund, men han har da fejl. Man finder aldrig den perfekte han, den eksisterer ikke. Men det er det man jo gerne vil avle efter. Jeg ville elske at bruge Ispa ....hvis det ikke var for halen. Det kunne ellers være en spændende kombination med Patty... ;0)


  • #2   28. jun 2008 Ja, det er jo altid meget forskellig hvad man kan lide. Ruby har aldeles også hendes fejl. Jeg synes indtil videre at det er et fint kuld. de har virkelig fået noget fra farmand, men i allerhøjeste grad også fra linjerne bag.

  • #3   28. jun 2008 Du Rikke... Jeg tror sgu ikke der er nogen der tør deltage i denne debat....

  • #4   28. jun 2008 Jeg vil da gerne blande mig i denne tråd... Jeg har siden vi fik Oscar tænkt i opdrætsbaner. Oscar er udstillet og avlsgodkendt, men han vil aldrig blive brugt i avl. Han er alt for stor, og der er store hanhunde i hans linier, så det vil han jo sandsynligvis give videre.

    Svea som vi så lige har fået hjem, håber jeg udvikler sig til en fin tæve. Det er jo svært at sige allerede nu, men vi håber da. Skulle hun gå hen og få nogle gode resultater, fejler temperamentet intet og er hun helbredsmæssigt som hun skal være, så vil jeg meget gerne lave hvalpe på hende.

    Ganske som dig Malou sidder jeg derfor også og kigger hanhunde og linier, kan ikke lade vær smiley Når Svea bliver lidt ældre vil jeg blive mere kritisk med at kigge efter hanhunde. Jeg vil ikke avle, bare for at avle. Jeg vil avle fordi kombinationen af min tæve og hanhunden virker lovende. Og lige så mange krav jeg stiller til min tæve vil jeg stille til hanhunden...


  • #5   28. jun 2008 Og havde jeg nu en hanhund der var egnet til avl, med rette resultater, godt helbred og godt temperament, så ville jeg ikke lade alle og enhver bruge ham. Jeg vil igen stille krav til tæven.

  • #6   29. jun 2008 Endelig en på banen... vi bider jo heller ikke... men vi snapper måske lidt ;0)
    Jeg synes det er flot du kan sige at Oskar ikke skal bruges i avl. Jeg tror mange, ikke bare hanhundeejere, mener at de har en smuk hund. Og om ikke andet, så er de sikre på, at den vil give noget smukt videre. Når du siger der ligger noget stort bag ham, så ved du jo også noget om det. Nu har jeg set Oskar på udstillinger, og jeg kan kun give dig ret, han er stor. Og ja, det ligger i hans linjer. Det er netop det man bør tænke på. Jeg er ikke så "bange" for store hunde, hvis de blot holder sig inden for standarden. Men fortsætter man i det uendelige med at avle på store hund, så har vi hurtigt beagler i labrador størrelse.

    Jeg synes det er utroligt spændende at sidde og studere hunde og linjer. Der er indland såvel som udland. Ud over at det er utroligt spændende, så får man virkelig indprentet stamtavlerne i hovedet...men det kommer mig til tider til gode ;0)

    Nej. jeg synes også man har et stort ansvar som hanhunde ejer. vil man lade ens han stå model til skidt og kanel, eller bruger man de små grå. Sværere er det jo ikke.

    Har du nogle idéer om hvilken type avl du pt. primært ville vælge? Altså jeg mener, man vil jo aldrig kunne holde sig KUN til linje avl så vil det gå galt. Men nogle vil decideret lave outcross HVER gang fordi de er bange for at avle for tæt.


  • #7   29. jun 2008 Hehe, jeg er ikke bange for at blive snappet efter smiley

    Jeg har heller ikke noget imod store hanner så længe de er 40cm i skulderhøjde, slet ikke. Jeg vil hellere have en lidt større han end en mindre, stadigvæk indenfor standarden. Men det har været nemt nok at sige til mig selv at han ikke skulle bruges. Og jeg vil også kunne gøre det med Svea, håber bare ikke det bliver nødvendigt smiley

    Mht hanhundeejere, så synes jeg det er ligeså vigtigt de tager stilling til at kombinationen er god eller skidt. Og de burde også kunne sige til en tæveejer med 2x 2pr, at de kan godt være de har en utrolig dejlig hund, men måske er det ikke en smart ide at lade hende på hvalpe. Ideen burde jo være at man avler fordi man mener kombinationen kan tilføre noget godt til racen, ikke bare fordi det er naturligt for tæven, så den skal da have et kuld hvalpe.

    Mht typeavl, så er jeg ikke helt sporet ind på hvad jeg vil. Jeg har ikke noget imod linieavl, jeg vil bare gerne at det er et stykke tilbage i generationerne. Jeg synes det er spændende med outcross, så det vil jeg jo sikkert forsøge mig med. Når den tid kommer smiley


  • #8   29. jun 2008 Altså synes det er snyd at starte sådan en tråd, mens jeg er i "udlandet" smiley
    Men jeg er rørende enige med jer alle!!!!!
    Nu har jeg hanhund - en smuk en af slagsen, hvis jeg selv må sige det, men jeg kender ALLE hans fejl (for dem har han nemlig, selvom han er smuk) også fejl som dommere ikke engang har nævnt!
    Jeg vil absolut ikke lade Gambey parre hvilken som helst tæve - det er nemlig mest sandsynligt ham, der vil få skylden, hvis der kom dårlige hvalpe ud af det.
    Så ja, jeg er kritisk, MEGET kritisk smiley Jeg kigger ikke blot på hvordan tæven ser ud og er rent temperamentmæssigt og hvordan de to hunde passer sammen, men også hvad der ligger i de to hundes linjer.
    F.eks. er Gambey en stor hund, men jeg ved at hans kuldsøster er en bette lort, så begge gener ligger hos ham.


  • #9   29. jun 2008 Hey hey...bette lort...lyder ikke så pænt...tilføj lige pæn foran det... jo Patty er en virkelig smuk lille tæve. Men hun har helt og aldeles også nogle fejl. Jeg ser så også på dette kuld jeg har nu med Gambey, for hvad der dukker frem der, kan også dukke op når Patty engang skal have hvalpe. Det er virkelig et pudslespil det at avle.

    Jeg avler selvfølgelig efte ret godt temperament, men også efter smukt eksteriør. Men uanset hvad man gør, kan man ikke forvente, at der i et kuld kun kommer tophunde. Det er da der heller ikke i det jeg har nu.


  • #10   29. jun 2008 Okay smuk bette lort smiley

Kommentér på:
Tanker om avl?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce