{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.956 visninger | Oprettet:

Tanker om avl. {{forumTopicSubject}}

Hej alle HG'ere

Jeg overvejer at få et kuld hvalpe på min Pomeraner-tæve når hun bliver gammel nok.. Der er jo stadig et års tid til, så dette er bare fordi jeg gerne vil have nogle gode råd/inputs til hvad jeg skal sørge for inden evt. parring.

De tanker jeg selv har gjort mig er:
Min tæve er med stamtavle (DRU), og da hun er en stor pige, stadig indenfor racestandarderne - men stor, ville jeg finde en lille herre til hende - også med stamtavle fra DRU. Vi starter til ringtræning i februar, og planen er at tage på udstilling i løbet af året. Hun vil naturligvis blive testet for Patella Luxation, og det samme vil blive krævet fra hanhunden. Hvalpene vil også skulle have stamtavle.
Hendes løbetid falder så hvalpe vil komme til verden i min sommerferie fra uni, så jeg har tid til at være hjemme hos dem fra de bliver født og til de flytter "hjemmefra".
Jeg ville gerne selv beholde en hvalp, og har derudover to købere til hvis hun får hvalpe.
Et evt. kejsersnit o.l. vil der være taget økonomiske forholdsregler omkring.

Er der nogen der kan se om jeg er nogenlunde på ret spor, eller har jeg glemt noget essentielt i mine overvejelser?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tanker om avl.
  • #1   24. jan 2011 Tja, synes du at din hund er racetypisk? Jeg mener bare at, hvis den ikke er det så er der ingen grund til at avle på den.

  • #2   24. jan 2011 Hun er for høj og er ikke racetypisk. Hendes pels er helt forkert, men det kan selvfølgelig være ugly-teen pels. Men hun ser ikke ud til at have ret meget underuld. Jeg vil ikke mene, at det er risikoen værd at lade hende indgå i avl

  • #4   24. jan 2011 Sophie V - du har tænkt på mange ting allerede, men jeg ville vente til hun var udstillet med at gå videre med dine planer, da det er altafgørende at hun er ikke blot indenfor standarden, men også et godt eksemplar af racen hvis du forstår. Og det kan du ikke selv vurdere. Få eventuelt en erfaren opdrætter til at kigge på hende - men det kan være svært at vurdere førend hun er 2.

  • #5   24. jan 2011 Hun har været helt afpillet som unghund, altså pelsmæssigt, men der kommer mere og mere på hende som tiden går.
    Hvis I læste hvad jeg skrev, så skal hun til udstilling i løbet af året. Det er ikke fordi jeg pinedød SKAL have hvalpe, hvis det bliver sagt at hun er uduelig, så skal der naturligvis ikke laves hvalpe - det har jeg styr på, tak.


  • #6   24. jan 2011 Hendes hale er også forkert. Den skal ligge helt fladt op ad ryggen

  • #7   24. jan 2011 Julie P: Det gør den skam også idag.. De billeder der er af hende, der er det eneste der er forholdvist nyt det hvor hun er i sneen, de andre er hvalpe/teenagerbilleder - og desværre var hun nok ikke verdens heldigste teenager hvad udseende angår... Hun er idag 11 mdr, så der sker jo sandsynligvis stadig meget udvikling hvad pels angår...

  • #8   24. jan 2011 Hvad mener din opdrætter om at avle på hende?

  • #9   24. jan 2011 Det gør der helt sikkert. Men hun er stadig for stor. Jeg synes personligt ikke, der er nogen grund til at avle på pomeranian, som er udenfor standard. Det bringer ikke noget til racen. Så hellere lade være og nyde hende som ganske almindelig familiehund. Jeg forestillede mig selv at louie skulle brues til avl, men han er lige så stor som din. Så de drømme var jeg gået fra allerede inden han fik konstateret patella. Jeg har også holdt mig fra udstilling, da jeg ikke ville udsætte ham for det stress for ingen verdens skyld. Det samme vil jeg tænke om din tæve- og hun slipper for den kæmpe belastning det er at være drægtig og passe hvalpe

  • #10   24. jan 2011 Det er synd at avle på noget som ikk er racetypsik især med tavle,,så hellere lave et kuld uden
    Der mener jeg at hvis folk ser sådan et kuld hvalpe med dru tavle som bare ikk ligner det de skal,,ja så er det det folk bedømmer dru udfra og der er rigtig mange der ikk syntes racer er racetypsike nok i DRU

    hvis man godkender hunde til avl som ikk ligner ja så bliver stadnarten derefter


  • #11   24. jan 2011 Glemte lige at sige at selvfølgelig er der en periode hvor de ikk lgner rigtige poms,,og en korrekt klippning kan gøre underværker:-))

    Men har hørt at man i DRU ikk godkender klipningen,,ved så ikk om det er korrekt


  • #13   24. jan 2011 A&D:
    Jeg skal ud til hende, forhåbentlig i løbet af februar, netop for at få hende til at kigge med erfarne øjne, da hun har avlet racen gennem rigtig mange år.

    Og igen vil jeg understrege at intet er afgjort, jeg gør mig blot nogle tanker på forhånd...


  • #14   24. jan 2011 Altså nu har vi jo for engang skyld en der ikke bare vil avle for sjov, så synes jeg da også vi skylder at komme med et ordenligt svar.

    Hvis hun bliver godkendt på en DRU-udstilling så er hun jo i klubbens øjne racetypisk og kan bruges i avlen.

    Du skal så kigge på de fejl og mangler din egen tæve har, og finde en hanhund der er så perfekt som muligt på de punkter, og ikke den modsatte ekstrem. Så ikke nogen meget lille hanhund, men en hanhund der i størrelse er helt perfekt.

    Så finder du en masse at læse om fødsel, opvækst af hvalpe og få en snak med erfarne opdrættere af racen der sikkert har nogle guldkorn du kan bruge.

    Er du indstillet på at det i værste fald kan koste din tæve livet, og at du er
    er bundet af købeloven?


  • #15   24. jan 2011 * Christine * er der nogen der påstår det?

  • #16   24. jan 2011 Moster i svøb: Tak, det var da utroligt dejligt at der i det mindste er én herinde der har bemærket det! smiley
    Jeg skal ud til min opdrætter i løbet af den næste måneds tid, og vil naturligvis også snakke med hende om mine overvejelser. Hun har opdrættet pomeranere siden '76 tror jeg nok det er, så hun må jo vide hvad hun snakker om.. Det med at tæven kan risikere at miste livet er jeg godt klar over, og det er naturligvis også noget af det jeg skal tænke rigtig meget over før jeg beslutter mig endeligt...


  • #17   24. jan 2011 Hej Sophie

    Jeg ville ikke avle på din pomse - hvis jeg var ejer af den.

    Forstår virkelig ikke hvordan din søde tæve kan gå under kategorien Pomeranien??
    Måske skulle du overveje at sælge hvalpene som blandings hvalpe.
    Men nu er jeg jo også fra en anden klub...

    Mvh. Katrine


  • #18   24. jan 2011 *Christine*: Så er det bedre at være ligeglad med om hunden kan avlsgodkendes og bare give den gas eller hvad? smiley

  • #19   24. jan 2011 Hvad hedder opdrætteren? Har hun evt. en hjemmeside?

  • #20   24. jan 2011 BM.

  • #21   24. jan 2011 Katrine og pigerne: Der er stamtavle på hende og hendes far er fra Kennel Soffie.. At du så ikke kan se hvordan hun, på sine teenagebilleder, kan være Pomeranian må stå for egen regning, for hendes aner er absolut i orden, og hvis jeg laver hvalpe af racerene forældre bliver de sgu ikke solgt som blandinger! Ja undskyld mig!

  • #22   24. jan 2011 Så bliver det jo spændende at høre hvad hun synes om sit eget opdræt smiley

    En ting jeg har lært af bitter erfaring er at have mulighed for at kunne komme hurtigt til dyrlægen hvis noget går galt.


  • #23   24. jan 2011 Louies bedstefar er også fra kennel soffie- det er altså ikke et kvalitetsstempel! Det kommer jo så sandeligt an på, hvad der parres med. Men jeg må indrømme, at jeg også var ret sikker på, at du var blevet taget ved næsen, som så mange andre da jeg så din tøs første gang. Smid nogle nyere billeder op af hende

  • #24   24. jan 2011 Jeg er helt enig med Moster.

    Jeg lavede også et indlæg om min tæve, og lod mig ikke skyde ned på det.

    FX er hun lidt høj og lidt mere sky end andre italienere og så vil hun være næsten 4,5 når hvalpene kommer til verden. men det ændre ikke på mit ønske, så nu prøver vi at gå til ringtræning og har tilmeldt os 2 udstillinger i marst. håber for dig at det lykkes, lige nu ser det ret sort ud da jeg ingen hvalpe købere har, ikke engang en ide om eventuel far der kunne passe på de områder hun ikke er perfekt.

    IGEN rigtig godt indlæg og gode overvejelser.


  • #25   24. jan 2011 Hmm.. Gad vide hvad kennel Soffie siger til at deres hunde indgår i avl i DRU smiley

    Sophie du spurgte selv! Jeg syntes du er på afveje mht. avl. Din tæve er ikke recetypisk. Sundhed er alfa omega, men det er racetype altså også!! Jeg har aldrig set en unghund i DKK være i nærheden af din tæves udseende!
    Hun ligner ærglig talt en blanding af noget Chihuahua Pinscher også evt. Pomeranien.

    Er ikke i tvivl om at hun er en sød hund - men hun ligner ikke en Pomse i mine øjne!

    Men held og lykke med avlen smiley


  • #26   24. jan 2011 Julie P: Det kan du tro jeg også gerne ville, men sagen er den at mit kamera er afgået ved døden, og nu har jeg kun det 2,0 Mpixel kamera der sidder i min iPhone, og det kommer der ikke rigtig nogle gode billeder ud af.. Der er forresten et billede af Cleos mor på hendes profil..

  • #27   24. jan 2011 Det store spørgsmÅl er vel, hvorfor du vil avle?

  • #28   24. jan 2011 (link fjernet)

    SE HER! - kan i se ligheden!


  • #29   24. jan 2011 Dorthe E

    Nu nævner du selv psyken, og her er det i mine øjne ligeså vigtigt at de er racetypiske som det er udseendemæssigt.






  • #30   24. jan 2011 Katrine og Pigerne: Hvae, du vil bare gerne have mig til at græde og sige undskyld min hund ikke ser ud som på hjemmesiderne med champions? It ain't gonna happen!
    Jeg bad ikke om en vurdering af min hund, så havde jeg sgu fået taget nogle ordentlige billeder af hende inden! Jeg spurgte pænt og ordentligt om jeg havde misset nogle praktiske ting.. En skam at du ikke kan forstå det bare er en forespørgsel. Gem noget slåen-i-hovedet til næste gang der bliver lavet en tråd om et ups-kuld på en tæve der er alt for ung, og hvor ingen af forældredyrene er tjekket for noget..


  • #31   24. jan 2011 Moster ja er enig med dig.

    men der ligger en grund ag hendes psyke hun er ikke født med den.

    Da vi (min mand og jeg) skulle over til horsens og se en tæve på 6 måneder, hoppede hun direkte op på mit skød, og der nærst min mands, og så slet ikke sin opdrætter kun os. Fra den dag vi kom hjem var hun lettere nervøs, men skal bare have tilvænings tid, nu kan hun godt lide at komme til syrlægen og nusse med hende det tog 3-4 gange til dyrlægen, bare kontrol undersøgelse. så er næsten 100% på at det ikke er "gener" der er snak om men miljø træning, og det hun blevet taget fra sin flok på 9 hunde og et menneske efter et halvt år der. Herhjemme, er hun ret overmodig, tør bide mig i skulderen når vi leger på gulvet og faktisk som en italiener, så er der højden tilbage. men som skrevet ser det lige nu ret sort ud.


  • #33   24. jan 2011 Tak Mai-Britt, det var sgu da i det mindste ikke så spydigt som du plejer at gøre det smiley

    Men jeg tror nu stadig jeg lader opdrætter og udstillingsdommer afgøre det, hvis det er okay?


  • #35   24. jan 2011 kristine og pigerne,,hvor lyder du dog nedladende,,,et snart ;,desværre;,kentegn fra en vis gruppe mennesker.
    Jeg ved at nogle pomser ,,efter en klipning ser helt anderledes ud...der er et billede hvor hun ser ud til at have meget pels der ser hun bestemt anderledes ud end på andre billeder.
    Prøv at kigge udenlandske poms sider,,nu findes der jo andre typer end kennelsofie,,deres "ansigt"kan fks have helt forskelligt udtryk...fci pomser kan afvige lidt af kennel sofies pomser og stadig være pæne pomser


  • #36   24. jan 2011 Okay smiley

  • #37   24. jan 2011 Igen Maj britt der findes ikk kun en type poms...alle kan ikk være 100% som kennel sofies...selvom jeg giver dig ret i hun har smukke pomser

  • #38   24. jan 2011 Sophie jeg ligger ingen fingrer imellem!

    Jeg er bestemt ikke ude på at få dig til at græde!

    Det er nærmere mig der græder indvendig - når folk som dig ikke kan se pointen i det der bliver skrevet!!! Men når der er penge i det!!!! vil folk som regel kun se og høre det de selv finder interessant.

    Jeg har intet imod blandingshvalpe, men jeg er imod kuld hvor ejer sælger hvalpene som noget de ikke er!! lige som folk sælger hvalpe som værende "ægte" men uden stambog!


  • #41   24. jan 2011 Maj britt det er jeg glad for at høre

    Fik bare ondt af pigen,,,vi kan da sagtens blive enig om at på de billeder ligner hun ikk en "soffie"poms....men vil gerne se hende i fuld pels og en klipning måske det så ændres lidt
    Jeg ser iøvrigt ikk trådstarter ser penge i denne parring,,,pomser får som regel ikk ret mange hvalpe så økonomi er nok sparsom
    Så hendes profil igen og ser hun vejer over 4 kg det var meget!!

    Tror desværre ikk en opdrætter af sådan en type er den rigtig at spørge om hun er egnet til avl hvis hun efter avl far 1976 ,,spytter disse ud

    Jeg tror helt bestemt at hvis jeg får hvalpe på min fci hunde og de ikk ligner en rigtig vil jeg lave avls forbud i stamtavlen,,for ikk at bringe de gener videre


  • #42   24. jan 2011 Katrine og Pigerne: Nu skal du sgu stoppe! Jeg har stamtavle på hende! Der er både USA Champions, DK Champions og andet tilbage i hendes linier... Jeg kunne aldrig finde på at sige hun var ren hvis ikke hun var? Hvad er det du prøver at anklage mig for?! Og penge har ikke noget med det at gøre, men i den indskrænkede verden er det vel den eneste grund til at kunne få hvalpe...

  • #44   24. jan 2011 Maj britt jeg kender mange udenlandske pomse sider som er soffie typer,,men du skal altså huske på de ser ikk bare sådan ud!! deres hale fks ligger ikk sådan uden den er fønet op!!
    Deres pels bliver klippet som en silouet for at være så rund,,som giver dem det smukke udseende...


  • #45   24. jan 2011 Jeanette - Der er altid varierende typer i alle racer! Men den individuelle hund skal følge standarden for at den kan indgå i avl. - Det er min mening!

    Men avl i bare løs på hvad i finder racetypisk! SYND OG SKAM!


  • #46   24. jan 2011 Majbritt jeg kigger pomse sider hver dag:-)) er slev helt forelsket i disse små!!

    Syntes også det er groft at sige den er en blanding,,men men men det er jo lige præcis det der kommer ud af at avle på ikk race typiske pomser,eller andre racer,,somjeg skrev tidligere,,,man laver en race med tavle og folk vil tro den skal se sådan ud,,selvom der egentlig er avlet på ikk race typsike hunde


  • #47   24. jan 2011 Kristine,,det er også hvad jeg selv siger,,hvis du læser:-))


  • #50   24. jan 2011 Okay nu er der åbenbart så meget virak om hendes størrelse, så jeg har lige fundet målebåndet frem!
    Hun er 24 i skulderen og 24 lang sådan lige hurtigt målt. De 26 må være fordi jeg er kommet til at måle pelsen med i sin tid. Vægten kan jeg desværre ikke klare, da jeg ikke har en vægt i lejligheden. Hun er vejet nede hos dyrlægen på den store vægt i gulvet, hvor præcis den er kan jeg ikke svare på...


  • #51   24. jan 2011 Jeg synes det er positivt at der endelig er en, der i det mindste har gjort sig nogle tanker omkring avl, og at det er sørgeligt, at alle de "kloge hoveder" går mere op i, om hunden er racetypisk eller ej.
    Det er for mig rimelig tydeligt i starttråden, at hunden skal udstilles, og at ser ønskes stamtavle på hvalpene, ergo at hunhunden skal avlsgodkendes først. Hvis DRU siger "ok", for hendes hund, så må det vel betyde at den er god nok til deres avlsarbejde.
    Hvis det var mig det fik at vide, at min collie var super dårlig ifølge standarden, så ville min selvtillid have fået et ordentlig slag, inden jeg skulle ind i ringen.
    Tænk på hvordan andre folk modtager det i siger.

    Personligt synes jeg, det virker som om du har styr på det basale. Men få hjælp af opdrætter, hun har mange års erfaring, og pas på at du ikke bliver for skuffet, hvis din tæve ikke falder ud som du ønsker.

    Held og lykke smiley


  • #52   24. jan 2011 majbritt tror du ikk den er blevet det inden??
    altså måske jeg ikk udtrykker mig så du forstår,,,nogen haler ligger mere end andre og mine fks har da også måsen til fri udluftning og klart den skal ligge op af ryggen det kan en føn ikk klare men pelsen
    Men de bliver altså klippet til osv ,,hvis du ikk tror på det må du selv om

    Jeg ved bla der er et salgs kursus i kss hvor man lærer at klippe dem til,,de er jo ikk bare total runde af sig selv i pelsen,,og jeg ved også at man åbenbart i DRU ikke anerkender klipning til udstilling eller dvs det har jeg ihvertfald hørt


  • #53   24. jan 2011 Jeanette - jeg hedder nu KATRINE smiley



  • #54   24. jan 2011 Malinois fan .

    hahaha .... sådan kan man også sige det..... smiley

    Jeg er delvist enig.
    Jeg forstår godt mange af de hersens seriøse opdrettere, som ønsker at holde deres fortrukne race "ren" og fin...racetypisk om du vil.
    Men jeg ser også den anden side. At man skal give lidt plads til andre.... Tolerence om du vil... man BEHØVER ikke kaste sig frådende over folk der har en holding til avl/opdret, fordi man ikke er enig. At sige sin mening er altid ok, men gør det dog med respekt og åbenhed...

    PIP
    Thine


  • #55   24. jan 2011 slags kursus....

  • #56   24. jan 2011 Mai-britt, det er bestemt heller ikke fordi jeg siger at gode gener er ensbetydende med god hund. Jeg kan bare ikke sige mig fri for at føle mig fortørnet over at blive beskyldt for at have en blandingshund, når nu det ikke er tilfældet smiley

  • #57   24. jan 2011 sorry!!Katrine(du må ikk råbe:-))

  • #59   24. jan 2011 Dejligt du kom på banen Charlotte sad faktisk og tænkte på at anbafale ts at tale med dig.
    Det dejlig ved dig er jo at du anerkender andre mennesker selvom de ikk er nøjagtig som dig

    Respekt til dig
    Når du nu er her,,er det så ikk korrekt at man klipper dem til så de bliver mere runde i det?


  • #60   24. jan 2011 Sophie

    Jeg prøver overhovedet ikke at indikere at du lyver mht. Ægtheden af din søde tæve - men måske din opdrætter ikke har rent mel i posen??

    Men som sagt må du helt selv bestemme om din tæve skal indgå i avl - du er jo hendes ejer!

    tak for en konstruktiv debat!

    Mvh. Katrine


  • #61   24. jan 2011 Ihh hvor jeg synes det er synd og skam, at der er en der kommer med nogle spørgsmål ang hvordan og hvorledes hvis og i så fald at hendes hund bliver avlsgodkendt, så er hun stemplet og har faktsik lavet denne parring og hvalpene vil blive solgt uden tavle.

    Det giver altså ikke lige folk lyst til at spørge om noget som helst. Jeg skal ikke gøre mig klog på poms´en som race overhoved, men kan man ikke holde en pæn tone og sige hvis der mangler noget i overvejelserne i stedet for at nedgøre hendes hund. Hvis opdrætter og dommer mener den er som den skal være så er det jo det, og der er jo ingen der beder Jer om at købe nogen af disse hvalpe, hvis det bliver til noget, for som TS bliver ved med at sige så er der jo nogle ting der skal være på plads.

    Jeg er selv til DKK og kunne ikke finde på at få hund uden, og planlægger selv mine parringer ned til mindste detalje, men der sidder da også nogen inden for min race og ryster på hoved og peger fingre, men det er sgu deres problem ikke mit jeg har mit på det rene.


  • #62   24. jan 2011 Majbritt,,jeg tror vi går forbi hinanden,,klart halen skal ligge op af ryggen og jeg ikk tror den bliver føntørret derop:-)) jeg mnte nu bare at pelsen står sådan ud til siderne,,og klippes til,,for er den for lang hænger den jo nedaf
    Jeg er ikk altid så god til at udtrykke mig skriftelig


  • #63   24. jan 2011 Anja - hvis du ser det som nedlandende at kalde en hund for "ikke racetypisk" så er det jo din holdning.

    I mine øjne er ALLE hunde smukke og har deres egen individuelle charme.

    Sophie spørger om hun overset noget - og indlægget hedder "Tanker om avl".

    Hun har overset at hendes tæve ikke er racetypisk .BUM - længere er den ikke!

    Syntes at indlægget fra *Chardame* er det mest konstruktive af alle!

    Sophie - Håber virkelig at du læser *Chardame's* indlæg og følger hendes råd!


  • #64   24. jan 2011 *Chardame *

    Dejligt at se, der kom en konstruktiv og sober tilbagemelding fra en, der ved noget om racen og spørgsmålet....


  • #65   24. jan 2011 *Chardame*
    Mange tak for de gode råd, serveret i konstruktiv indpakning smiley Jeg kan love at jeg ikke har tænkt mig at avle hvis ikke det bliver med stamtavle - dét ser jeg nemlig ikke noget formål med..
    Jeg tror du misforstod det om Soffie-hundene, det er fordi min hunds far er fra Soffie - ikke fordi jeg tror jeg kan få fat i en derfra smiley Der er bare i denne tråd blevet insinueret at min hund i virkeligheden er en blanding, og så blev jeg altså lige nødt til at slå i bordet! smiley


  • #66   24. jan 2011 DRU Tavle = Blandingshund smiley

    DKK (Det Kloge Køb)


  • #67   24. jan 2011 North-Staff:
    Jeg håber lidt at det er en joke, men det er slet slet ikke en debat jeg gider have igang her - den har kørt alt for mange gange, og kommer aldrig nogen steder smiley


  • #68   24. jan 2011 Lidt, men så alligevel smiley

  • #69   25. jan 2011 Til TS!
    Jeg synes du har gjort et fint stykke arbejde før dine overvejelser af hvalpe. Flot gået.
    Men når det er sagt skyldes den store størrelse på din tæve, at faderen ,som er en Soffie hund, der måler 28 cm i skulderhøjde, så det er langt fra alle hunde, som er små og nuttede fra denne kennel. Hunden blev i første omgang solgt til en opdrætter, som så solgte den videre. De store størrelser er i øvrigt også tilfældet fra alle andre opdrættere af Pomeranier, fordi racen er blevet gjort mindre på for kort tid gennem udvælgelsen af avlsdyr. Det har desværre også gået ud over sundheden, så i virkeligheden kunne dine evt. hvalpe blive sundere end anerne.


  • #70   25. jan 2011 Jeg forstår ikke rigtigt hvad der sker i denne tråd.

    Jeg synes da, at trådstarter gør præcis, som hun skal. Det er jo ikke vores opgave her på stedet at bedømme andre hundes avlsegnethed - og trådstarter skriver helt tydeligt, at hun vil have disse ting bedømt inden avl.

    Så jeg forstår ikke diskussionen overhovedet.

    Jeg håber du får nogle gode oplevelser med processen, Trådstarter - om din hund så er racetypisk eller ej.


  • #71   25. jan 2011 Man kan nemt sige det er faderen i dette tilfælde, fordi han har givet en del store hvalpe. Jeg har forøvrigt selv haft en hanhund fra kennel Soffie, som jeg tog ud af opdrættet på grund af for store hvalpe.Det var ikke tæven, fordi hun ikke har givet de største hvalpe med andre hanner.

  • #72   25. jan 2011 Vi der opdrætter ved jo godt at der i et ellers smukt kuld kan falde noget minde godt ud. Men også at det mindre gode kan givet det virkelige gode. Hvis vi skal ind i snakken om gener og linier så snakker vi ikke kun om hvad øjet kan se i 2 generationer men hvad øjet muligvis kan se og ikke se i mindst 10 generationer og hvis der ikke har været lavet massiv linieavl så tror jeg ikke der er mange der kan gabe 100 % over det. Det er meget forfejlet kun at se på mor og far og ud fra dem bedømme hvad en given kombination giver. Man kan kun have en formodning og et håb.
    Alt andet er naivt.

    Jeg fik min første chihuahua i 1990 og lavede mit først kuld i 2003. Så mange år brugte jeg til at lære min race at kende i før jeg hoppede ud i det. Ikke at man behøver det samme ;O)) men overvejelser og tanker er aldrig noget negativt, i min verden.

    Jeg er glad for at se dig chardame i tråden for du ved om nogen hvad du snakker om :O))

    Men ellers respekt til ts for dine gode overvejelser i fbm avl. Det var der mange der kunne lære mege af.


  • #73   16. feb 2011 Hej alle
    En lille update hvis nogen skulle interessere sig for det.
    Jeg var i weekenden ude hos min opdrætter og hun synes Cleo, på trods af sin størrelse, var en meget fin og dejlig hund med et super sind, og hun ville ikke have betænkeligheder ved at lade hende indgå i avl. Hun har også tilbudt at hjælpe med at finde en hanhund hvis Cleo skal have hvalpe..
    Vi er nu startet til ringtræning og regner med at prøve en udstilling i løbet af 2011, og så se hvordan det går smiley
    Jeg har kontaktet en bruger herinde der tager billeder, så når vejret bliver bedre kommer der nogle, forhåbentligt gode, billeder hvor hun ikke er ugly-teen smiley

    God aften til alle.


  • #74   16. feb 2011 Tak for opdateringen og held og lykke med "projektet".

  • #75   16. feb 2011 undskyld men opdrætter er nok ikkden helt rigtig at spørge hvem kritisere sit eget opdræt!

    Find en anden pomse opdrætter for 100% ærligt svar bare min mening


  • #76   16. feb 2011 Vi er faktiske mange opdrættre der godt kan se hvis der er noget i et kuld hvalpe som ikke skal videregå i avl. ;O)

  • #77   16. feb 2011 Dorthe ja det tror jeg gerne men jeg er sikker på mange ikk er ærlige!!

  • #78   16. feb 2011 Jeanette: Jeg er slet ikke i tvivl om at der sikkert er nogle avlere der ikke er ærlige, men må i samme åndedrag sige at jeg stoler 100% på min opdrætter ville have sagt hvis hun syntes min tæve ikke var egnet...

  • #79   17. feb 2011 Jeg kan godt forstå du har det sådan,,og jeg vil ikk være grov men allerede hendes vægt siger jo hun ikk er racetypisk en poms skal bare ikk veje over 4kg((undskyld hvis jeg gør dig ked af det)

  • #80   17. feb 2011 Din tæve kan godt være egnet rent sundhedsmæssigt, men standarden siger max. 22 cm, så du skal finde en han, der giver meget små hvalpe, hvis ikke din tæves evt. hvalpe skal ligne en Mittelspitz!
    Den store størrelse er ret uheldig, fordi den gives videre i næste generation.


  • #81   17. feb 2011 Fru Pomrus - Hvis man har en hund, der ikke er af rette størrelse, skal den ikke tilføres en, der repræsenterer den modsatte ekstrem, men en, der repræsenterer normalen ;o)

  • #82   17. feb 2011 CH: Du har fuldstændig ret.

    Hvis jeg som opdrætter anbefaler en hvalpekøber at bruge en mindre god hund i avl ville jeg da skyde mig selv i skoen for jeg har da ikke lyst til at lave flere ikke racetypiske hvalpe som repræsentere mit opdræt. Og sådan tror jeg de fleste seriøse opdrættere tæniker.
    Jeg ville hellere tilbyde hvalpekøber en bedre hvalp.


  • #83   17. feb 2011 Til CH!
    Jeg skrev en han ,som giver små hvalpe. Derfor behøver hannen ikke at være uden for standarden.
    Det kaldes kompensationsavl, fordi du her vil opnå at hvalpene bliver mindre end forældrene.


  • #84   17. feb 2011 Fru Pomrus, at man har en tæve, der giver store hvalpe og tilfører den en han, der giver små hvalpe ender jo netop med det resultat - store og små hvalpe.
    Det, der er optimalt er, at tilføre den det, resultat man ønsker og ikke det modsatte af det, man har.


  • #85   17. feb 2011 Nej, det har du bestemt ikke ret i. Det kræver at man ved størrelsen på de hvalpe hannen (i dette tilfælde) har produceret.
    Hvis en hunhund feks, har nogle forkerte vinkler, kan der kompenseres for dette ved at bruge en han med de rigtige vinkler. Det er det samme i dette tilfælde. Forøvrigt ville jeg ikke bruge denne tæve i opdrættet, men det må ejeren jo bestemme selv. Mit råd var ment som en løsning, hvis det bliver besuttet at bruge denne tæve i opdræt.


  • #86   17. feb 2011 Fru Pomrus - eksemplet du giver er faktisk en argumentation for mit standpunkt ;o)

    Har man en hund, der giver overvinkling skal den tilføres en anden, der giver normal vinkling. Ikke en, der giver undervinkling.

    Ligesom man skal tilføre normalen til noget, der giver enten for stort eller for småt.


  • #87   23. feb 2011 Hold da helt op. Synes godt nok der er nogle herinde der er strenge. Sophie V har jo tydeligvis både hjernen og hjertet på rette sted. Og høre hvad i alle sammen siger og tager tydeligvis alle ting med til stor overvejelse. Og ja, nu har altså fået afvide at i ikke synes hendes hund ikke lever op til racestandarten. Så prøv da lige at slappe af med at banke hende ned!

  • #88   25. feb 2011 anne & tonny H

    jeg er bestemt ikk ude på at banke nogen ned og skriver det så pænt jeg kan....ærlighed er ikk altid bare et forsøg på at hagle nogen ned


  • #89   25. feb 2011 Chardame: Du kan være ganske sikker på at hun skal Patella testes, det bliver hun når hun skal revaccineres i løbet af foråret, uanset om der skal laves hvalpe eller ej - jeg kan godt lide at vide hvad jeg står med.. Jeg ved at min opdrætter går meget op i sindet, men også i racetypisk udseende - min ligner bare mere den "gamle type" pomser. Men jeg glæder mig også rigtig meget til at der bliver taget nogle gode billeder af hende smiley
    Hvis og såfremt hun skal have hvalpe, har jeg haft genetik nok til at vide at det skal være med en så perfekt han som muligt.


  • #90   2. apr 2011 Hej

    jeg faldt lige over jeres tråd, og jeg må sige at man skal jo også huske at hundene er "dullet" op til udstilling, jeg har kun lagt hverdags billeder ind, for det er i hverdagen vi skal nyde dem smiley
    Min ene tæve er fin fin dkk og kræver meget mindre pleje end nogle af de andre som står i udstillingsringen og bliver da præmieret derefter, men erfaring i grooming tæller altså også et godt stykke af vejen og det er jo ærgeligt at se alt det hårspray der bruges på udstillinger!!
    Selvom reglerne forbyder det så bliver de jo ikke håndhævet og det er som med menneskelige fotomodeller, skal vi sammenligne vores hunde med en fikset champignon så skal vi også sammenligne os selv med fotomodeller, og alt pynter på en mødding ikke smiley

    Held og lykke med alle jeres hunde, må I elske dem og udstille dem, og må dommerne være kritiske så vi også får luget lidt ud smiley


Kommentér på:
Tanker om avl.

Annonce