{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
798 visninger | Oprettet:

HD.. er det så slut? {{forumTopicSubject}}

jeg har en hund der her de sidste 14dage er begyndt at halte på det ventre bagben. især efter en gåtur eller hvis hun har ligget og sovet lidt... hun er allerede på smertestillende piller for det men alligevel halter hun om aftenen.

jeg har bestilt en tid hos dr. dyr her på fredag hvor hun skal undersøges igen. og muligvis have taget røngtenbilleder for at fastslå om det er HD eller ej... men så er det mit spørgsmål så kommer...
hvis det er det er den bedste løsning så aflivning eller er der alternativer der kan give hunden et godt og velfungerende liv alligevel?

det skal lige siges at det er en lab på kun lige godt 2 år der er tale om....


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HD.. er det så slut?
  • #1   28. aug 2007 Det kommer jo meget an på hvor slemt HD'en er. Nogen hunde kan leve længe og godt med HD, andre kan ikke.

    Men krydse fingre for at det er slet ikke erdet, men "bare" noget der kan gøres noget ved.


  • #2   28. aug 2007 Sidsel...Nej det er ikke slut *ss* Mange hunde har rigtig god effekt af at svømme. Det gælder om at få bygget muskler og ledbånd op omkring den dårlige hofte. Vent nu at se hvad resultatet siger, og så vil dr. dyr nok fortælle en masse, hvis det er aktuelt...

  • #3   28. aug 2007 okay... det lyder godt... for hun er jo mit lille hjerte barn...og det piner mig virkeligt at hun har ondt... smiley

  • #4   28. aug 2007 Min er lige blevet opereret for en d hofte.

    Hendes fremtidsudsigter er, hun kommer til at fungerer som før, kan det samme og ingen hensyn i hverdagen eller træningen.

    MEN, det er et langt sejt træk med operation og genoptræning. Personligt vil jeg tænke mere end 2 gange over det hvis jeg står i samme situation igen en gang


  • #5   28. aug 2007 jeg blev også nødt til at køre hende ud til mine svigerforældre i søndags, da jeg bor på 5. sal og elevatoren er under renovation. jeg var lige ved at tude da vi kørte fordi hun skulle blive og vi bare skulle hjem til en tom og trist lejlighed uden min lille vuf... men det var jo det nødvendige og så var den bare ikke længere... jeg kunne jo ikke byde hende at gå op af alle de trapper når hun har ondt...

  • #6   28. aug 2007 janie - det lyder som en meget barsk oplevelse, men en lidt mere praktisk ting er: hvad kostede det?

    deet er da dejligt at hun slet ikke kommer til at kunne mærke noget til det men genoptræning osv tager vel også lang tid?


  • #7   28. aug 2007 hun får en rimadyl tyggetablet af 100mg om dagen...

  • #8   28. aug 2007 Først var der selve undersøgelsen og røngtenbillederne. Det var små 3000 kr.

    Selve operationen havde de sagt ville ligge på omkring de 10-12.ooo så kommer medicin og genoptræning ved siden af.

    Jeg slap så 8.000 da alt forløb uden komplikationer. Medicinen er omkring 300 kr om måneden og den skal man regne med de skal have i både 3 og 4 mdr.

    Genoptræningen ved jeg intet om endnu. Jeg træner hende selv, men skal til noget svømning med hende når hun er klar.

    Et slag på tasken og jeg vil regne med det ender på 15-17.000 når hun er kampklar igen.


  • #9   28. aug 2007 Det er meget forskelligt fra person til person hvor langt man vil gå.. det er ligeledes forskelligt på HDéns grad om hunden kan bibeholde et værdigt liv..

    Min tæve har HD E-D og hun har sommeren over været på smertestillende.. dette kun fordi vi gerne vil have en sidste god tid med hende.

    Hun er en "stor" race og vi kan nu se at på trods af pillerne har hun virklig on og off dage og det er tydeligt nu det bliver koldere at off dagene bliver mere udtalte..

    Så vores Cia for snart fred, hun skal ikke gå mere igennem end højst nødvendigt og det er helt umuligt at træne f.eks svømning med hende.. hun er stærkt præget af hver gang der har været bare lidt aktivitet..


  • #10   28. aug 2007 det lyder godt nok som en pebret omgang. men hvad gør man ikke.... de er jo vores kære små(uanset hvor store de end bliver)

  • #11   28. aug 2007 mette w - ej hvor er det godt nok en sørgelig historie... det er jeg godt nok ked af på jeres vejne, men i har i det mindste stadig minderne.. og dem er der heldigvis ikke nogen der kan tage fra os...

  • #12   28. aug 2007 Der er flere muligheder Sidsel......snak med dyrlægen om de forskellige.

    Jeg fortryder intet med Effie,men jeg vil ikke sidde og lægge skjul på, de ER en lang sej kamp bagefter, uanset hvordan hunden reagerer.

    Er man indstillet på den, og har tiden, ja så koster det altså. Både økonomisk, fysisk og psykisk.


  • #13   28. aug 2007 Sidsel - Nej men det er hårdt.. vores hund er også kun 2½ år.. ;o(


  • #14   28. aug 2007 Janie F - helt sikkert... men indtil videre er diagnosen ikke stillet for chika endnu så jeg håber stadig at det er noget der går over. alle muligheder skal dog tages i betragtning.

    Mette W - så ung... ej det er så forfærdeligt sådan noget.. smiley


  • #15   28. aug 2007 Hej Sidsel.

    Vores kære engelske bulldog har fået lagt guld ind i begge hans hofter og det en knæ på grund af HD.
    Og det er bare super godt. Han har det rigtig godt og kan alt igen. Tror vi gav omkring kr. 14.000 - 15.000 for hofterne. Men vi har så en udvidet sygeforsikring på ham netop hvis sådan noget skulle komme. Men dertil skal det altså lige siges, at selvom vi ikke havde den ekstra forsikring, ville vi stadig få ham lavet. Som du selv siger, så er der jo ikke det man ikke vil gøre for de kære dyr :o)


  • #16   28. aug 2007 Har du overvejet om det bare er vokseværk? (:

  • #17   28. aug 2007 Regitze - Hunden er 2 år.. så nej det er det ikke..

  • #18   28. aug 2007 gitte - kan du forklare mig hvad de der bogstaver du bruger betyder? er A hofter det dårligste eller det bedste og hvor langt går skalaen op? bare sådan så jeg er lidt mere med.. smiley

  • #19   28. aug 2007 Jeg har en Border collie på 10 år der har D2 hofter. Han blev for snart 5 år siden opereret i den ene hofte da der var slem slidgigt i den. Han har ikke været til nogen form for genoptræning, men er blevet behandlet som han plejer (han elsker at svømme). Han løber fint rundt dog har han det sidste år fået en Rimadyl om morgenen. Det gælder om at holde den i gang da benet nu kun holdes på plads af musklerne. Jeg gav dengang 8.000,- i alt men alt er jo også blevet dyrere.

  • #20   28. aug 2007 Gitte - Jeg bruger også Rimadyl 100 mg morgen og 100 mg aften..

  • #21   28. aug 2007 Sidsel..Skalaen går fra A til E...A er fri B overgang, C mild hd , D mellem HD og E voldsom hd.

  • #22   28. aug 2007 Marianne - A er fri.. B mild også er det noget skidt resten af vejen..

  • #23   28. aug 2007 okay... mange tak for svarende begge to.. smiley det er lidt nemmere at finde ud af når man ved hvad betegnelserne betyder...

  • #24   28. aug 2007 ja også tk til dig gitte.. smiley

    men jeg vil til at smutte herfra.. jeg har nogle lektier der skal læses og så skal jeg være klar til min kæreste kommer fra arbejde.. vi skal nemlig ud til hans forældre i aften og sige hej til chika og jeg kan næsten ikke vente.. smiley

    så tak for alle de inlæg i er kommet med og at i har holdt en positiv tone herinde... det gør det meget mere behageligt at spørge om noget herinde.. smiley hav en fortsat godt aften og held og lykke til alle jer med HD hunde (eller hvordan det nu skal betegnes)...


  • #25   28. aug 2007 Mette W
    Nårh oki.. har ikke læst det hele.. men hunde på 2 år kan også have vokseværk, så er det bare meget alvorligt..


  • #26   28. aug 2007 Bagpå mine hundes diagnosekort står der
    A = HD fri
    B= Overgangsform
    C= mild HD
    D= middelsvær HD
    E= Svær HD

    Lidt uhyggeligt at man faktisk må avle på C hofter, som jo faktisk er HD


  • #27   28. aug 2007 MIn hund har dysplasi på forbenene. Jeg tager de hensyn der skal til, ikke så mange høje hop, trapper osv. Han får en indsprøjtninger en gang imellem (de er billige) og de har hjulpet ham, så meget. Ellers får han artroflex tilskd i maden, ingen piller eller noget.
    En operation er ikke altid svaret, da virkningen mange gange ikke altid holde så længe, hvis det overhovedet virker hvilket ikke er garanteret.
    Min mosteres lab har også svær HD (han er over 10 år nu) og de indsprøjtninger var et mirakel for ham.


Kommentér på:
HD.. er det så slut?

Annonce