{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.998 visninger | Oprettet:

Miniature American Shepherd {{forumTopicSubject}}

Forleden mødte jeg en Miniature American Shepherd på 6 måneder og jeg var faktisk lidt overrasket over at det var sådan en.

Jeg har nemlig mødt flere af dem og de har været virkelig små. Men ham her var ligeså høj som Asti(hvis ikke højere) og ejer oplyste, at han vejede 15 kg. På grund af hans unge alder, så bliver han jo både højere og i hvert fald tungere.

Nu har jeg så været inde og læse hvad DKK skriver om racen. Jeg var godt klar over at de svinger meget størrelsemæssigt, da det er en ny race, men jeg var alligevel overrasket over hvor meget og at de faktisk alle er indenfor racestandarden.

Dette står om dens størrelse:
"HØJDE
Tæver: 33-44 cm.
Hanner: 35-46 cm

VÆGT
7-20 kg"

Den er står anført som lille hund, men den er vel ligeså meget en mellem størrelse hund.

Nå, men jeg blev nysgerrig og kiggede hvad Australian Shepherd så måtte være og der står:

"HØJDE
Tæver 46-53 cm.
Hanner 51-58 cm.

VÆGT
16-32 kg."

Og der er de mindste vægtmæssigt jo på størrelse med Miniaturen og mon ikke nogle af dem højde mæssigt også er det og omvendt.

Så blev jeg lidt nysgerrig om man må bruge en lille Aussie i avlen af Miniaturen?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Miniature American Shepherd
  • #2   22. dec 2021 Man må i Sverige, men tror ikke det er tilladt i DK.
    Eller det er ikke forbudt, men jeg mener ikke blandinger kan få stamtavle i DK.

    Fra svensk MAS klub

    https://www.miniatureamericanshepherd.se/avel-och-halsa/korsavel/


  • #3   22. dec 2021 Det må man ikke i DKK, nej.

  • #4   22. dec 2021 smiley

  • #5   22. dec 2021 Det kan jeg ikke forestille mig nej - det er jo to forskellige racer nu, helt som hvis man lige sneg en golden ind i avlen af flattere.
    Der er jo (mig bekendt da) ikke tale om en race "under opbygning" ala sådan som der var med Broholmer, DSG, dansk spids o.l.

    I Tyskland er der en del aussieopdrættere under ASCD der avler efter brug og har ret små hunde - har set et par avlstæver på 14-15 kg, det gør dem jo ikke til MAS, blot små aussier


  • #6   22. dec 2021 Jeg troede egentlig at reglerne for de forskellige racer var ens i FCI regi, men ved også at i Sverige der blander de også kort og langhåret collie, det har jeg ikke set i Danmark.
    Troede at racens oprindelsesland bestemte, men det er så op til hvert land hvad de tillader?


  • #7   22. dec 2021 Grunden til at jeg kom til at tænke på det er blandt andet at Pudlen jo bliver registreret som den størrelse den er og det er så selvom at dens mor og/eller far er en anden størrelse og de har jo også DKK stamtavle.

  • #8   22. dec 2021 Men pudler er jo også størrelsesvarianter af samme race - det er MAS og aussie ikke og derfor vil MAS x aussie være en blanding og ikke en stor MAS eller lille aussie

  • #9   22. dec 2021 Hvad er MAS oprindelse?

  • #10   22. dec 2021 I know, men de er altså ikke registreret som to størrelser af samme race, og dermed vil et kryds jo være en blanding.
    Der er flere racer med fælles oprindelse, der nu er to forskellige racer. Ellers kunne der jo også frit blandes HSH og schæfer f.eks.

    Typemæssigt vil jeg også mistænke at der, i hvert fald i nogen linjer, har været blandet andet ind, men det er nok en anden debat.


  • #11   23. dec 2021 MAS blev registreret som ny race, fordi FCI ikke ville godkende den som størrelsesvariant af aussien. Ergo vil en blanding blive et miks.

    Jeg ved, at der - især i Tyskland - er en del opdrættere udenfor regi, der opdrætter miniature australians under MASCA (Miniature Australian Shepherd Club of America). De ynder til tider at bruge standardaussie i avlen for at fremme arbejdsegenskaber.


  • #12   23. dec 2021 Som andre skriver, så er der rigtigt mange i Sverige, der laver Aussie/MAS-kombi, som så bliver registreret som MAS, hvis de bliver små nok.

    Netop de der store udsving gjorde, at jeg var meget længe om at beslutte mig for racen. Jeg ønskede én i højde og drøjde som min gamle blanding Lanka (hun var 43 og vejede 13,5 kg) men jeg ville blive VILDT ked af, at ende med en lillebitte hund på 5-7 kg. Eller en kæmpe på over 20, for den sags skyld.

    Udover størrelsen, er der også virkelig stor forskel i sind.
    Jeg har mødt mange, som jeg ikke ville bryde mig om at bo sammen med. Og selvom racestandarden siger mandelformede øjne, så er der godt nok mange derude med kuglerunde øjne. Ørerne har også deres eget liv, men det kan de nu også have i nogle aussie-linjer.
    Mit gæt er, at man på et tidspunkt har blandet nogle af de små selskabsracer ind, for at få MAS´erne ned i størrelse (og det ville også forklare de runde øjne)

    Nimbus har en fin størrelse - som er meget tæt på Lankas - og han har det skønneste sind. MEN han ligner nu mere en lille border, end en lille aussie. Han mangler helt den bredde og de benstammer, som normalt ville komme derfra. Han er godt nok kun 16 måneder, men hans forældre er den mere sporty type, så det fortsætter han nok også med at være.

    Og det er en stor udfordring i racen, med de store udsving både i sind og udseende, og jeg har bestemt ikke opfattelsen af, at de danske opdrættere er enige om, hvor de gerne vil ende henne ift. standarden.


  • #13   23. dec 2021 Der er nemlig rigtig mange problemer med sind i racen, fordi der i starten blev avlet på en del revl og krat, så længe hundene var små nok.

    Og det er min oplevelse, at det til dels stadigvæk er sådan en del steder.

    Der er kæmpe stridigheder i e.g. Tyskland mellem dem der avler Mini Ami og Mini Aussie fordi de alle sammen er så uenige. Det gavner jo ikke ligefrem racen...


  • #14   23. dec 2021 Mange tak for jeres perspektiver, det er meget interessant at læse så bliv endelig ved med det.

    Som sagt så blev jeg selv overrasket over at der er så stor godkendt størrelses variation i racen.
    Det er da lidt problematisk, hvis man ønsker en hund på ca. 10 kg, men så ender med en som vejer 20 kg og omvendt, det er jo immervæk en stor forskel.

    Og ja sindet på dem er en hel anden snak.


  • #15   23. dec 2021 Man KAN jo se lidt på de linjer man vælger fra. Sten er en lille nips på 20 kg, men det er ikke særligt overraskende, både mor og far samt tidligere hvalpe er også relativt små.
    Man kan selvfølgelig være "uheldig'" qt gå den ene der ikke er som resten af familien, men man kan da gøre en del selv for at få den ønskede størrelse.


  • #16   23. dec 2021 Du har i princippet ret Michelle - men populationen er bare stadig ret lille, og de fleste har import-hunde få generationer tilbage
    Nogle opdrættere DNA-tester, for at finde ud af hvilke størrelser hundene potentielt kan give videre, men når tæven så viser lille mellen, stor - og hannen viser lille, mellem - så er man lige vidt.
    Og jeg tror ikke der er mange individer herhjemme, der kun slår ud på én størrelse.

    I Nimbus' kuld ligger de vist på 9-15 kg.
    Selvom både far og mor er 43-44 cm og vejer 13-14 kg.
    Det kuld, der er hans helsøskende er stort set allesammen væsentligt større. Så det er godt nok svært, at vide ret meget med sikkerhed.


  • #17   23. dec 2021 Haha, rent højdemæssigt er vores hverken i MAS standard eller Aussie standard smiley hun er nemlig 45 cm i skulderhøjde (vejer 13-14 kg).

    Historien (som jeg har hørt) siger at racen opstod i usa ved at avle på små aussier og har eksisteret siden 60-70’erne. På Instagram ser jeg dog en del MAS som mest af alt ligner sheltier og har også lyd derefter, så ville jeg personligt hellere finde en lækker sheltie. Vi er vilde med vores MAS herhjemme i sind og størrelse, men vi kunne også sagtens falde for en mindre, vi vil altid gerne eje både sheltie og MAS sammen, de har meget glæde af hinanden smiley og ja i Sverige må man gerne lave en MAS/Aussie kombi og få MAS stamtavle ved det, det synes jeg er meget fint, men jeg går heller ikke op i hverken udstilling eller højde for agility.

    God jul smiley


    profilbillede
  • #18   23. dec 2021 Det er præcis det jeg mener med type Buch - en god del af dem ligner ikke små aussier (selv med lidt at give af fordi der jo også er en del variation blandt aussier).
    Historien er vist den samme der fortælles de fleste steder. Mit gæt er, at der har været andet end aussie indover.

    Karina - jo jo, men 9-15 kg er jo også lidt noget andet end 7-20, og (synes jeg) egentligt ganske pænt for forældre i den størrelse og af en race med meget variation. Garantier findes selvfølgelig ikke, men jeg tænker, at linjerne bag burde kunne give en ide om størrelsen.
    Er størrelse meget vigtigt, må man nok kigge andre racer - af samme grund blev pudlem fravalgt her, der er simpelthen for langt fra mellem til stor og kun få der ligger i midten af de to.


  • #19   23. dec 2021 Jeg synes egentlig også at der er meget størrelses variation hos sheltier, nogle ligner næsten collier og andre er 5-6 kg (ligesom vores) smiley men ja kigger man lidt i linjerne kan man få et nogenlunde indtryk af hvor store de bliver, der er så selvfølgelig også overraskelser i nogle kuld.

    Jeg har hørt at Aussie af arbejdslinjer ofte er mindre end udstillingslinjerne.


  • #20   24. dec 2021 Michelle ja - de 9-15 synes jeg egentlig også er godkendt, når dem omkring 15kg er hanner, og den ene lille på 9kg er en tæve.
    Men når deres helsøskende fra det andet kuld er væsentlig større, så bliver det altså svært at forudse noget som helst.

    Buch har ret i, at nogle af dem godt kan minde om sheltie, andre om små bordere, og andre igen om papillon i smarte farver.

    Min erfaring er også, at dem der af udseende minder meget om sheltie/papillon samtidig er meget vokale.

    Jeg træner sammen med en lille hanhund, som et ca en måned yngre end Nimbus. Han er perfekt bygget og har det skønneste temperament. Men så har han kuglerunde øjne og flyvske ører.
    Jeg har ikke mødt én eneste endnu, der lever 100% op til standarden.


  • #21   24. dec 2021 Jeg har set er par,stykker som, hvis man så dem på et foto så størrelsen ikke afslørede det, ville være umulige at skelne fra en udstillingsaussie. Men især de små synes jeg ofte ligner lidt de der små, langhårede grækere der var mange af en overgang. Lidt som den her (prøvede at linke, men det ville den ikke, billedet er hentet fra nettet, det er ikke mit)


    profilbillede
  • #22   24. dec 2021 #21 - det gavner aldrig rigtigt helhedsindtrykket, når folk ikke sørger for at trimme ørerne lidt, så de står veldefinerede smiley

  • #23   24. dec 2021 Karina - ved ikke helt om jeg er enig. Ja lidt klippe-klistre kunne gøre noget (men altså, Gaia lignede stadig en aussie uden at saksen kom i brug smiley ) men synes nu ikke kun det er pels, der ikke er helt i vinkel... øjnene bl.a.

    Faldt i går over et billede der var næsten karikeret(så ekstremt har jeg aldrig set det irl), men viste ret godt, hvad jeg mener - vil prøve om jeg kan Google mig til det


  • #24   24. dec 2021 Så fandt jeg billedet - jeg vil ikke lægge hovedet på blokken på, at den rent faktisk er renracet (billedet er fra en racebeskrivelse) og det er egentlig heller ikke så vigtigt, for det jeg vil med det er egentlig blot at sige, at min oplevelse er, sådan lidt generaliseret, at jo mindre de er, jo mere synes jeg ofte udseendet afviger i retning af den på billedet (som dog er mere ekstrem, hvis den er ægte, end jeg har oplevet IRL)
    - ikke at den ikke er sød, synes den er super charmerende, men vel ikke helt sådan de skulle se ud smiley


    profilbillede
  • #25   25. dec 2021 Jamen jeg er fuldstændig enig Michelle - og jeg mener helt alvorligt, at jeg møder flest af den slags, som slet ikke har et eksteriør, der stemmer med min opfattelse af racestandarden. Og ja - ofte falder de mere og mere ved siden af, jo mindre de bliver.



  • #26   25. dec 2021 Jeg har lige kigget på nogle billeder, som folk jeg kender har lagt op af deres MAS og I har helt ret. De har faktisk kuglerunde øjne...

    Nu siger jeg måske noget knap så pænt, men det er ikke ment ondt, men MAS ligner nok mest hyrde-/selskabshunde blandinger. Jeg ser i hvert fald ikke en mini udgave af Aussien, hvis det var det der var meningen med racen.

    Det der lange pels ved ørerne forstår jeg ikke rigtig for det har Aussien jo ikke, ligesom fx kooikerhondje har.


  • #27   25. dec 2021 Det har nogen aussier faktisk også, du skal huske der er klippet ret meget på dem der udstilles- men hos en aussie er det sjældent kombineret med det øvrige "lille hund" udseende (ved ikke helt hvad jeg ellers skal kalde det), og det er normalt mere fluff end egentlig lang pels ala merlen på det billede jeg har postet.
    Sten har også en del fluff - jeg klipper ikke kan lige prøve om jeg kan finde et billede der viser det godt


  • #28   25. dec 2021 Det hjælper heller ikke at når man googler, så kommer der ofte fotos af den samme hund, men hvor der den ene gang står miniature american og andre gange miniature Australian.

    Enig aboutmydogs, der er meget forskel, også i adfærd, så man må se på hvilke linjer man ønsker sig afhængig af hvad man vil med vuffen.

    Hvad mener I med kuglerunde øjne? Jeg synes da min sheltie har mandelformede øjne, men er hun ophidset/begejstret bliver de store og runde smiley


  • #29   25. dec 2021 Kuglerunde ligesom hos en del papillons. Jeg synes også, at mange af de helt små individer, har samme bevægelser som papilloner... smiley

    profilbillede
  • #30   25. dec 2021 Nu kiggede jeg på Aussie øjne på google, tror jeg kan se hvad I mener nu, de her øjne er flotte mandelformede (Aussie)

    Vi vil også gerne eje en Aussie en dag, men det bliver ikke så længe vi bor på Frederiksberg på 2, sal :’-(


    profilbillede
  • #31   25. dec 2021 Ved min egen race, Australsk kelpie, der er desværre også flere og flere individer, som har runde øjne. Ifølge racestandarden skal de have mandelformede øjne. Men så længe at det ikke bliver dømt ned på udstilling, så bliver der jo avlet på dem uden at nogen stiller spørgsmålstegn ved det.

  • #32   25. dec 2021 Nu kiggede jeg på racestandard for øjne hos sheltie, Aussie og MAS (sheltie i sheltieklubben og de 2 andre DKK’s pdf med racestand). Jeg har ikke forstand på udstilling skal det siges, her er lidt øjenlæsning: smiley vidste faktisk ikke DKK havde en dansk pdf med racestand for MAS, den vil jeg da læse nu så.

    Sheltie: Middelstore, skråtstillede og mandelformede med sorte øjenrande. Øjnene er mørkebrune undtagen hos merle hunde, hvor et eller begge øjne kan være blåt eller have blå pletter.

    Aussie: Brune, blå, ravfarvede eller enhver kombination heraf, også marmorerede eller plettede. Øjnene er mandelformede, hverken udstående eller dybtliggende. Blue merle og sorte hunde har sort pigmenterede øjenrande, red merle og røde hunde har leverfarvede (brune) øjenrande. Udtrykket er opmærksomt og intelligent, vågent og ivrigt. Blikket skal være intenst, men venligt.

    Miniature American shepherd: Øjnene er skråtstillende og mandelformede. Hverken fremtrædende eller indsunkne. Øjnenes størrelse skal være proportioneret efter hovedet størrelse.
    Hos alle pelsfarver kan et eller begge øjne være brune, blå, hasselnødfarvede,
    ravfarvede eller andre farvekombinationer af disse – også plettede eller marmorerede.
    Øjenlågskanterne på røde og røde-merles har fuldt rødt (lever) farvet pigment. Øjenlågsrandene på blå eller sorte hunde har fuldt sort pigment.
    Udtrykket er årvågent, opmærksomt og intelligent. Udtrykket kan virke reserveret og/eller mistroisk overfor fremmede.


  • #33   25. dec 2021 Fandt lige et par billeder af MAS på nettet, hvor jeg umiddelbart syntes at de ligner en mini Aussie og har fine øjne.

    Jeg ved så ikke hvor meget der er klippet i dem.

    På det her billede er det den bagerst af dem.


    profilbillede
  • #34   25. dec 2021 En mere

    profilbillede
  • #35   25. dec 2021 Her er der en med meget runde øjne.

    profilbillede
  • #36   25. dec 2021 Og en mere med runde øjne

    profilbillede
  • #37   25. dec 2021 Jeg er vild med dem alle smiley måske allermest den røde tric

  • #38   27. dec 2021 .

    profilbillede
  • #39   27. dec 2021 .

    profilbillede
  • #40   27. dec 2021 Jeg er helt vild med hundene fra den opdrætter.

    Men de er indrømmet nok også mere BC-agtige end Aussie. Jeg er trods alt også BC-elsker smiley


    profilbillede
  • #41   27. dec 2021 Anine: Ja, de ligner lidt små BC'er. Hvad jeg også lige bemærker er at de allesammen faktisk har runde øjne.

  • #42   27. dec 2021 Jeg har nok personligt aldrig overvejet det med øjnene.

    Men ja, de ligner bestemt noget mere BC af sportslinjer end de ligner aussier.

    Det skal måske også nævnes, at det er Mini Australians - ikke Mini Americans. Hvilket vil sige, de opdrættes efter andre retningslinjer. Det har nok også en del at sige for udseendet.
    Linjerne skal jeg ikke kloge mig på, men jeg ved, at det indenfor Mini Australians er tilladt til en vis grad at bruge standard aussies i avlen.


  • #43   27. dec 2021 Altså den til højre kunne faktisk med lidt god vilje være en ung hund fra Stens opdrætter (men de er heller ikke udstillingshunde) smiley

    Den nedenfor er en af Stens søskende - ikke det mest flatterende billede af den, men man kan vist godt fornemme typen smiley
    - de fleste af hvalpene derfra er dog lidt mere aussietypiske, men dog slet ikke i nærheden af dem man ser på udstillinger.

    Kigger man europæiske ASCA-opdrættere finder man også meget større typevariation hos aussien, end man finder hos opdrættere herhjemme, så antager man at MAS er avlet på små aussier, så vil en god del variation vel være naturligt nok


    profilbillede
  • #44   27. dec 2021 Er racen ikke også ret ny? Hvis man vil have en genetisk god portion hunde i avl, så må man ikke være for kræsen. Selv om øjenform virkelig betyder meget for hele hovedets udtryk. Så kan jeg forestille mig man tænker - en sund og rask hund i avl - ja tak, så kan man sortere i øjenform senere..

    I Bolognesen ville man for 10-15 år siden ikke sortere en lavstammet hund fra. Det ville man gøre i dag - med mindre den virkelig var spænende genetisk. Genetisk størrelse giver en frirum til at være mere kræsen smiley


  • #45   27. dec 2021 Michelle, han er virkelig fin smiley

    Min hyrdetræner har arbejdslinje aussies og de er døjlme nogle helt andre typer end dem, man normalvis ser rundt omkring. Jeg er selv mere til den type end dem med oceaner af pels smiley Nok netop derfor er jeg faldet for de MAS, der er mere spinkle og mindre udstillingstypiske af bygning. Om end jeg heller ikke nødvendigvis synes de ligner arbejdslinjerne indenfor standardaussies.

    Det beviser vel sagtens hvor megen variation der er. Jeg tror Ginne har helt ret i, at meget af det også har at gøre med, hvor ny racen er.


  • #46   28. dec 2021 Øjenformen et selvfølgelig heller ikke hverken første eller vigtigste fokusområde. Det er nok bare fordi de der virkelig små eksemplarer nede omkring 5kg,der samtidig har kuglerunde øjne "skriger" selskabshund for mig. Specielt fordi de ofte samtidig har den der tendens til at galoppere med strakte forben, som fx papillon også ofte gør.

    For mig hedder det sind, størrelse, bygning - og derefter øjne, pels, ører osv. Men det er jo virkelig en lang liste, hvis man ønsker den "perfekte" hund, og den ved vi jo godt ikke findes smiley


  • #47   28. dec 2021 Anini den i #40 - hvor er den fra?

  • #48   28. dec 2021 Karina, Kennel Mathola i Tyskland smiley
    Jeg mener dog, han er opdrættet af Julia fra Kennel Lazerta.


  • #49   28. dec 2021 Tjekkede lige. Ja, han er fra Lazerta - også i Tyskland.

  • #50   28. dec 2021 Karina: Du glemmer en meget væsentlig ting, nemlig: Sundhed, det er det i hvert fald for mig smiley

  • #51   29. dec 2021 Aboutmydog - du har selvfølgelig ret!
    Heldigvis er det dog generelt en ret sund race, som ikke har de store udfordringer på den front - men jeg indrømmer blankt, at det selvfølgelig også kan være fordi, det er en ret ny race, så man ikke har så meget statistik endnu.


  • #52   1. jan 2022 Min MAS på lige om lidt 7 md vejer 9 kg.
    han er fra arbejdslinier.
    Han er valgt ud fra hans egenskaber og at jeg bare VILLE have en efter den tæve.
    Jeg bestilte faktisk en grim, mellem hund (agility), arbejdes narkoman og ikke mindst en TÆVE
    jeg fik opfyldt mellem hund og arbejdsnarkoman.
    Han har de runde øjne. men jeg ser også stor variation i de MASér jer ser ofte (10 stk.)
    Jeg synes tendensen er, at de der ligger sig op af udstillinges typen har de mandelformede øjne, de lidt kortere ben, det hårde stop og lidt bredere hoved.



    profilbillede
  • #53   1. jan 2022 TR: Jeg syntes at han ser ud til at have flere træk fra den klassiske Aussie, hvis man kan sige det smiley

    Spændende hvordan ham kommer til at se ud, når han har fået krop smiley


  • #54   1. jan 2022 TR - han er fin. Hvor er han fra?

    Og jeg synes nu også, jeg ser en del mandelformede øjne i "sportslinjerne" smiley


  • #55   1. jan 2022 Jeg aner ikke særlig meget om de tekniske udtryk for det ene eller andet, og er heller ikke særlig skarp på alt det med bygning. Jeg ved bare at næste gang skal jeg have en lille "arbejdshund", og jeg har overvejet MAS'en.
    Jeg har det ligesom Karina, bare omvendt - jeg vil gerne have en af de små, og ville være ked af at ende op med én på 45 cm og 14 kg. Der er jo kæmpe forskel.

    Rent udseendesmæssigt er jeg ligeglad med om en evt. kommende hund har den ene form for øjne, ører, pels eller whatever. Hvis bare den kan arbejde godt. Men jeg synes der er mærkbar forskel på de her to, og jeg må indrømme, hvis vi nu er forfængelige, at jeg bedre kan lide de smalle, "lettere" typer, der ja - ærligt talt mere ligner BC end aussies:


    profilbillede
  • #56   1. jan 2022 Nummer 2:

    profilbillede
  • #57   2. jan 2022 Funke - jeg er også meget mere til den første. Det er muligt den med udstillingsdommerens briller ikke er smukkest, men jeg er meget mere til den type - ideel set dog hellere et sted ca midt imellem de to.

  • #58   2. jan 2022 Fünke, åh jeg ELSKER Kennel Ljuvliga's hunde!
    Er netop helt vild med, at de er så lette i udtrykket.
    Især Lita dér er fin, men Pralina er nu også meget sød smiley


  • #59   2. jan 2022 Anine: jaa jeg er også helt vild med dem, det er farligt at følge hende på Instagram smiley smiley Jeg følger en del af hendes hvalpekøbere på IG også, og det ser ud til at rigtig mange af dem bliver gode sportshunde. Hun kunne helt sikkert godt lave nogle spændende kombinationer i fremtiden.

    Michelle: ja, det er jo ret vildt, at der kan være så stor forskel. Men det bliver da spændende at se hvor racen ender henne om 10 år. Om man arbejder mod noget mere ensformigt eller lader den stikke i flere retninger?
    Jeg er, indrømmet, en smule hvalpeskruk, men også glad for at jeg slet ikke skal købe hvalp inden for den nærmeste fremtid, for det er da en jungle at finde rundt i smiley


  • #60   2. jan 2022 Funke - i racer hvor nogen ønsker den ideelle sportshund og andre en god udstillingshund tænker jeg man også om 10 eller 15 år vil se stor variation. Det ser man jo også i andre racer, så min ikke ma også, når engang det bliver aktuelt, vil kunne finde den type du ønsker smiley

  • #61   2. jan 2022 #55 jeg synes mere den ligner en smooth-faced Pyræneisk hyrdehund end en BC pga benene især/lette bygning. Jeg kiggede engang lidt efter smooth faced Pyræneisk hyrdehund, men temperamentet er lidt svingende fik jeg at vide. Følger nogle på FB.

    Synes også Ljuvliga’s vuffer er lækre smiley


    profilbillede
  • #62   2. jan 2022 Jeg står skrevet op til en Ljuvliga-hvalp.

    Næste hund bliver dog BC og kan desværre ikke retfærdiggøre så mange hvalpe smiley


  • #63   2. jan 2022 Det lyder dejligt smiley

  • #64   2. jan 2022 Det har du ret i Buch, det ligner hun faktisk smiley
    Jeg synes også det er et for stort sats med sådan en race, jeg har set et par py'er der er virkelig lækre, men det er også det samme indtryk jeg har fået.

    Ej hvor tarveligt Anine, 2 hvalpe samtidig er da langt lettere end én hvalp først, og så en anden hvalp senere... har jeg fået at vide.. fra en ven.. smiley smiley


  • #65   2. jan 2022 Heydu er fra Heidi wisen kennel lil´sunkiss i vejle.
    du kan finde dem på facebook
    Heydu ligner ikke rart meget en aussie så snart han er våd. han er spinkel som en let sheltie.
    når man ser billeder fra udstillinger er hundene puffet så meget op de ligner flødeboller, i bund og grund er der ikke meget hund, derfor ser dem med lidt pels så lette ud.


  • #66   2. jan 2022 Fünke, har måttet "takke nej" til TO kuld nu. Spørg lige om jeg er ved at blive uhyre skruk!!!! smiley

  • #67   2. jan 2022 Vi kender denne unge dame.(yderst tv) Hun er en halv stor pige.. Men for filan hun er skøn smiley

    profilbillede
  • #68   3. jan 2022 TR - Arh ja. Heidis linjer kender jeg godt. Nimbus´ far er fra LilSunkiss smiley

Kommentér på:
Miniature American Shepherd

Annonce