{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.915 visninger | Oprettet:

Olie/sovs til foder {{forumTopicSubject}}

Nu kommer emnet som jeg aldrig troede jeg skulle bringe på banen: min hund vil ikke spise.

Jeg har en Labrador, ja du læste rigtigt en LABRADOR RETRIEVER. Med fuld DKK stamtavle, så han er sgu ægte nok smiley smiley

Han har siden han var hvalp, haft perioder hvor han ikke vil æde. Han har aldrig interesseret sig meget for sit foder, ligegyldigt hvordan det præsenteres, eller hvad det er.

Lige nu skal jeg stå og beordre ham til at æde hver en bid, ellers bliver det ikke ædt. Det er så frustrerende! Her kommer lige en liste over det jeg har gjort, så i ikke behøver komme med det bud. Men det er nu ikke råd jeg som sådan leder efter, det er en olie eller sovs som jeg kan blande i foderet. Det giver mening længere nede smiley

Foderboldt, i skål af forskelligt materiale, smidt på gulvet, smidt på græsplænen, som træning, ingen effekt.

Flere forskellige kvalitetsmærker, og smagsvarianter prøvet, ingen effekt.

Bløde det op i vand, blandet med dåsemad, ingen effekt.

Forsøgt “sultet” med kun 1 måltid om dagen, istedet for 2, ingen effekt.

Han æder gerne tyggeting, tørret kød, tørret kalkunhalse, griseøre og lign.

Og blander jeg brun sovs i foderet, så ryger det ned!

SÅ! Kender nogen til noget sovs eller olie som bare smager så godt, at hunden bare køre det ned?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Olie/sovs til foder
  • #1   16. jan 2022 Knor sovs .... lav en portion ... hæld det i en terningbakke ... put det i fryseren .... og tag en terning ud ... tø den op til hvert måltid . ...... Smart ikke ??? ... smiley smiley

    PS .... eller lav den brune sovs selv .... og fryd DEN ned i terningbakke ... smiley


  • #2   16. jan 2022 Kan han lide sit foder? smiley

  • #4   16. jan 2022 Hvad med råt, gider han hellere ikke det ?
    Eller som NITTIB skriver, køb noget Knor brun sovs til at hælde over.


  • #6   16. jan 2022 Er han testet for hjerne- og lungeorm? Det ville altid være min første tanke, når en hund ikke vil spise.

    Næste ville være at skifte foder. Altså ikke skifte fra én type til en anden, men variere hver dag. Den ene slags tørt den ene dag, så vådt, råt, en anden slags tørt osv.


  • #7   16. jan 2022 Får hunden bevæget sig nok/lavet noget, så der opnås en ordentlig sult?

    Er det afprøvet med kød eller vådfoder i stedet for tørfoder?


  • #8   16. jan 2022 Han gider ikke råt kød.

    Han gider ikke dåsefoder.

    Ja han får bevæget sig nok.

    Hvorfor skal han æde tørfoder når han ikke gider det? Han kan sgu da ikke leve af dentastiks og tørret kalkunhals smiley smiley

    Det mærkelige er jo at det er i perioder han er sådan, han fejler ingenting.
    Så jeg håbede lidt på at nogen kendte til noget olie, eller sovs der var lavet til hunde.

    Men ja jeg må nok hellere lave en kæmpe potion brun sovs smiley smiley smiley


  • #10   16. jan 2022 Han har altid været mærkelig med sit foder, han sluger det ikke som de andre jeg har haft. Det tager tid at æde.
    Da han var hvalp måtte jeg sidde ved siden af ham, ellers åd han ikke.

    Råt kød har han aldrig rigtig brudt sig om, så jeg har ikke villet fodre ren BARF som jeg jo ellers også har gjort med de andre.

    Leverpostej siger ham som sådan heller ikke rigtig noget. Han er en mærkelig Labrador, og har altid været det smiley


  • #11   16. jan 2022 Der findes forskellige slags topping (sovs). Hike har lavet noget, og Belcando har også noget.

    At der af og til ikke er noget, passer med at orm har en cyklus, hvor de formerer sig, og ikke driller luftvejene. Det koster under 500 kr at teste, og er bare en test af afføring. Min hund var ved at dø af det, og et af hendes symptomer var, at hun i perioder ikke ville spise. Selvom det ikke er det, bør man altid testen sin hund MINDST en, og gerne to, gange om året.


  • #12   16. jan 2022 Helt ærligt, med mindre hunden direkte er mager, så lad være med alle de krumspring! En sulten hund spiser med mindre den er syg!
    Server et måltid en gang dagligt, fjern rester efter 1/2 time og giv ikke mere før næste dag samme tid! Fortsæt sådan, i løbet af ret kort tid vil din hund æde hvad der bliver serveret når det serveres! Flere måltider dagligt er i min verden en uskik


  • #13   16. jan 2022 # 11

    Jeg prøver, tak.

    #12 synes du ikke det er synd når en hund kaster op, fordi maven er tom? Det synes jeg, så derfor gør jeg hvad han kan for at han får noget foder i maven.


  • #14   16. jan 2022 Hmmm, er der noget der foregår anderledes i de perioder hvor han ikke vil spise?

    Hvis Sam ikke vil spise, er det forbi han er syg, og går der for lang tid uden mad, får han kvalme, han kan heldigvis altid kickstartes med ost, hvis han er blevet syg og ikke vil spise.
    Ellers er ekstra motion også altid godt, det kan også kickstarte Sam smiley


  • #15   16. jan 2022 #13 det er altså et spørgsmål om hvad man vender sin hund til;) hundens fordøjelsessystem er lavet til få store måltider;) jeg syntes ikke det er “synd” at behandle hunde som hunde;) jeg orker ikke at bruge tid på bekymringer om hundens mad, jeg køber et godt foder som hundene har spist og det er det jeg bruger, vil en af hundene ikke spise en dag, så er det da helt ok med mig, så spiser den nok dagen efter smiley mine hunde får godbidder dagen igennem, de bliver belønnet for al verdes ting, så maven er nok aldrig helt Tom, men ærligtalt går jeg ud fra at alle bruger belønning gennem dagen;)

  • #17   16. jan 2022 Der er INTET mønster i perioderne. Og intet er anderledes ved ham, andet end han ikke rigtig vil æde. Han har som sagt altid været sådan, og han bliver 6 år til sommer.

    Om han har “hviledag, eller er med på gåtur på 20 km hvor han løber frit, eller cykler 30 km med mig også friløb. Eller er med i Sverige hvor han er med i skoven meget af dagen og løber frit rundt, har ingen betydning for om han æder eller ej.

    Hvis han fejlede noget, så tænker jeg det var opdaget nu, eller så var han død.


  • #18   16. jan 2022 Sikker på det ikke pga damer der dufter ??? Min den gamle var også sådan inden kuglerne røg. Der blev han tilbud foder 2 gange dagligt i 15 min og spiste han ikke , ja så måtte han sulte. Vi trænede rigtig meget så når han sultede sig, brugte jeg foder.

  • #19   16. jan 2022 #15 ok

  • #20   16. jan 2022 Bodil, hvis det er synd at behandle en hund som en hund, hvorfor giver du så tørfoder? Hvorfor udvælger du hanhunde til tæverne, i stedet for bare at lade tæven parre sig med en tilfældig? Hvorfor bor de indenfor, og har endda bure? smiley

    Jeg kunne ikke umiddelbart forestille mig en ulv stå og koge lækkert råt kød til tørre piller, spise dem indenfor i varmen for derefter at lukke sig ind i et bur og vente på at den helt rigtig mage, med den rigtige pels dukker op smiley


  • #21   16. jan 2022 #18 jeg har ikke lige spurgt ham smiley men den løbske tæve følger vel næppe med til Sverige. Når han er i sådan en periode er det ligemeget hvor han er, så ændre det sig ikke smiley

  • #23   16. jan 2022 Jeg tænker ofte på , hvad man gjorde før tørfoderet blev opfundet ???

    Jeg er af den årgang hvor det hed leverpostejmadder ... kallun ... lidt fisk ... gærtabletter ... og levertran ... og evt rester fra middagsbordet.

    Hmmm .... jeg undrer mig stadig over den dag i dag .... hvorfor ALT handler om , hvilket mærke man nu skal skifte til .... hvad der er proppet i tørpillerne af underlige ting og at hundene garanteret vil sygne hen og dø tidligt hvis de ikke får tørfoder ...

    Og tænk hvis de får lidt leverpostej ... ost ... en frikadelle eller andet grufuldt smiley smiley

    Mon ikke det mange gange er fordi det er lettere ... hurtigere ... og " smartere " ... at hælde 100 - 200 gram tørfoder op i hundeskålen ???? smiley ------> ( bare en tanke ) ... smiley ................... og så er samvittigheden i orden smiley


  • #24   16. jan 2022 Bitten jeg er doven, det indrømmer jeg gerne. Jeg gider ikke stå og smøre leverpostejsmadder 2 gange om dagen smiley

    Han gider så heller ikke æde dem smiley næ men giv ham en omgang flæskesteg, med kartofler og brun sovs. Så sker der ting og sager! Men det gider jeg heller ikke stå og lave hver dag smiley


  • #25   16. jan 2022 Men det er da nemt at lave Knors brun sauce, det tager 5 minutter, og du kan jo lave en kæmpe portion og fryse ned i portion poser.

  • #26   16. jan 2022 Hvad fodrer du på/i? Mine whipper bryder sig ikke om at spise af skål. Jeg tror det er fordi de ikke bryder sig om at få snuden dyppet i maden.

    Hvis de er småtspisende i perioder, koger jeg kylling i rigeligt vand, blender og hælder nogle skefulde over maden, så glider det meste ned. Jeg koger en stor portion og fryser ned i mindre portioner og tager op til nogle dage ad gangen.


  • #27   16. jan 2022 #24 .... Natascha..... Tjaaa ... og nu står du i den situation , at hunden slet ikke vil æde... ikke ? ........ ( hverken i Danmark eller i Sverige ) ... smiley

    Men Ok .... så fortsætter du da bare med dine tørre piller , det er jo dit valg.
    Så egentlig har du jo ikke brug for nogen råd .... for dem vi kommer med her , kan / vil du jo åbenbart ikke bruge


  • #28   16. jan 2022 Bitten ok

  • #29   16. jan 2022 Kirsten jeg bruger en porcelæn skål. Men jeg har som sagt prøvet forskelligt underlag, der er ingen forskel. Han har aldrig brudt sig om skåle af jern, men det forstår jeg virkelig godt!
    Bare tanken om at slå tænderne imod den, av.


  • #30   16. jan 2022 Jeg har fået hvad jeg skal bruge tænker jeg.
    Tak fordi i gad give jer tid til at læse, og svare, tak. smiley


  • #31   16. jan 2022 Jeg har også sådan en - i perioder spiser han rigtig fint og ivrigt (om end han aldrig er sådan en der hopper og danser når der er mad) I andre perioder spiser han stort set kun, når jeg slæber ham med ud til de gamle hund, så der er lidt "konkurrence" om maden.

    Jeg har tidligere sagt præcis som Bodil - det gør jeg ikke længere. Dels fordi min hund faktisk er temmeligt mager i perioder, dels fordi jeg også har brug for at kunne træne og aktivere ham (når min går fra spiser, spiser han heller ikke godbidder og kun begrænset med snacks), og det virker nu engang bedst, hvis han faktisk gider spise.

    Der ER dage, hvor han bare ikke spiser uanset hvad jeg gør, og det må så være sådan.

    Men min erfaring har været, at jeg kan gøre rigtig meget ved ædelysten ved at tænke over hvornår og hvordan jeg serverer maden.
    F.eks. er jagtlege med maden et hit - alt kasten med og jagen af foder.
    Hvilken stemning han er i, når jeg giver mad er væsentligt - prøver jeg at give mad, når han er helt afslappet er det sandsynligt han vælger det fra, leger vi lidt vildt og då slutter af med at kaste en håndfuld mad, så ryger det i reglen ned - sådan groft sagt: jo mere han køres op, jo større er sandsynligheden for han spiser.

    Madskål bruger vi så slet ikke (netop fordi han er småtspisende).

    Man kan faktisk også øge værdien af mad ved at efterfølge det med noget hunden synes er fedt - "spis det her, så må du hoppe i bilen" osv. Det brugte jeg en del, da Sten var helt lille og slet ikke ville spise udenfor matrikelnummer, fordi ALT var federe end mad.
    - han bliver næppe nogensinde det helt store madøre, men han er absolut blevet mere madinteresseret.


  • #32   16. jan 2022 Problemet er jo, at jo mere man gør spisning til et problem, jo mere bliver spisning et problem, ingen rask hund sulter sig ihjel hvis der er mulighed for at spise;) en sulten og rask hund spiser altså når den har brug for det smiley

  • #33   16. jan 2022 Tak Michelle! Oprigtig tak! Hvor er jeg dog glad for du kom herind, for nu føler jeg mig ikke så alene længere. For jeg har virkelig følt mig alene, og frustreret over det her. TAK

  • #35   16. jan 2022 nu kommer jeg lige med noget fy fy. Men har du prøvet simpelthen bare at lade foderet stå? så han kan spise når han har lyst? ved ikke om det virker ved småtspisende hunde. Men Rosa fungerede slet ikke med det der med måltider, hun spiste simpelthen ikke nok ad gangen til at holde maven kørende, så hvis hun ikke kunne spise når hun havde brug for det, endte vi også med en tom mave og opkast. Her var det dog ikke fordi hun ikke ville spise, hun skulle bare spise en del flere men mindre måltider om dagen, og gerne lige når hun stod op og havde været ude og morgentisse.

    Jeg håber du finder en god løsning for jer, for det andet er da super træls.


  • #36   16. jan 2022 Bodil - Det troede jeg også før jeg fik whippet og jeg har prøvet at køre modellen med at sætte mad ned 15 minutter og så fjerne det. Det resulterede i en hund som ikke spiste i fem dage, hverken mad eller godbidder (Ghini).
    En unghund, som i forvejen er til den tynde side, er ikke noget kønt syn efter 5 dage uden mad.

    Så var der en anden myndeejer, som spurgte om jeg havde prøvet, at lade min hund "jage" og "dræbe" inden der blev serveret mad. Det forsøgte vi så, kast med pelsbold, som hun efterfølgende fik lov til at ruske til døde og så spiste hun.
    En del af mynderne (og sikkert også andre hunde), spiser kun når de har "nedlagt et bytte" og får de ikke muligheden for det og bliver for sultne, så bliver det sværere og sværere at få mad i dem.

    Med en viden jeg har i dag, foretrækker jeg faktisk den model, for de styrer stort set selv deres foderindtag, er aldrig hverken over- eller undervægtige. De sidste mange år har Ghini selv klaret "jagten" hun gejler simpelthen sig selv op med legetøj inden spisetid og er altid i perfekt foderstand

    Hendes ene barnebarn er på samme måde og så har hun en datter, der ganske enkelt ikke har andet end mad i hovedet, Hende kæmper vi konstant med at holde vægten nede på og hun er altid på jagt efter mad, eneste tidspunkt, hvor hun ikke har det fokus, er når hun løber stærkt.


  • #37   16. jan 2022 Solvej ja det har jeg prøvet. Men han kan ligge ved siden af det, med en voldsom knurrende mave, og ikke røre det før jeg giver ordre. Han er seriøs underlig.

  • #38   16. jan 2022 Har også en hund, der ikke altid gider spise, og når han ikke gør det, kaster han også op, eller ligner én, hvor maven gør ondt. Har slæbt ham til dyrlægen flere gange på den konto, uden der har været noget at finde, og begge symptomer er væk når bare han spiser regelmæssigt, så det er vigtigt at han får noget indenbords.
    Har dog ingen råd, herhjemme virker vådfoder eller en lille klat ris, havregrød el. rester jeg ved han kan tåle at spise.

    Håber du finder en løsning, der virker.


  • #39   16. jan 2022 For hvis skyld fodrer vi?

    For hundens skyld? Eller for vores egen?

    Altså ja - vi kan godt antage at en rask hund ikke sulter sig selv ihjel, så vi afprøver det; og hunden spiser intet i flere dage, den er (for) mager, den kaster op, har kvalme, er bestemt ikke i topform til at præstere noget som helst. Men til sidst æder den da fordi den SKAL og fordi vi har tvunget den til at den SKAL.

    Super fedt.... eller....?

    Jeg synes det er værd at tænke lidt over i situationer som den her, for under normale omstændigheder, ja så dør hunden da ikke af at den ikke får serveret maden på et sølvfad. Men hvor langt vil man også lige tage den ud for at tvinge hunden til at spise..

    Angående sovs: udover budene fra de andre, så ville jeg måske give det et skud med sådan noget katte-sovs, og ellers lyder det til at du må i gang med noget "meal prep" smiley


  • #40   16. jan 2022 Jeg har ingen råd til dig mht hvordan man får en hund til at æde, hvis den ikke vil.
    Ham jeg havde, som ikke gad, bor i Jylland nu - jeg gider ikke hunde, uden ædelyst.

    Jeg kan så læse, at det er et ret udbredt problem og det gør mig ærligt talt lidt trist. Ædelyst er en af de ting, der OGSÅ er arveligt (ham jeg havde, som jeg solgte videre - hele hans kuld var småtspisende), så jeg håber da at opdrætterne itænker dette når de vælger avlspartnere.

    Undskyld at jeg bruger din tråd men .. det gør mig godt nok trist at læse det der smiley


  • #41   16. jan 2022 Martine det er helt okay, du behøver ikke undskylde.

  • #42   16. jan 2022 - og pøj pøj med at få ham igang igen. Det er jo en ond cirkel når de ikke gider.

    Min kæreste har en hund - den er 13 år nu - og den har ALDRIG gidet at spise og gør det stadigvæk ikke rigtigt.
    Den er såvidt vides den eneste nulevende hund, der ved tilbud om leverpostej (altså kun leverpostej, ikke brød), snuse foragteligt til det, tage det lige så forsigtigt med fortænderne, bære det over på hundepuden, spytte det ud og herefter spise det laaaangsomt smiley smiley

    Min kæreste er anderledes tålmodig end jeg smiley


  • #43   16. jan 2022 Tak Martine!

    Jeg må også sige at jeg aldrig har set en hund tage imod en hel grilpølse, spytte den ud, glo på den, og så ligge sig ved siden af den.
    Hvis den så bliver skåret i stykker, så kan han da godt æde den.

    Nogle gange får jeg lyst til at ruske ham smiley


  • #44   16. jan 2022 Nogle gange får jeg lyst til at ruske ham

    Uha, det kan jeg godt følge smiley


  • #45   16. jan 2022 Indtil videre har jeg ikke gjort det, hvem ved? Måske hjælper det at ruske ham? LOL smiley smiley smiley

  • #46   16. jan 2022 Jeg er så absolut enig med Martine, og jeg støder til stadighed på folk - endda erfarne hundeførere - som egentlig ikke anede at maddriften er arvelig. Efter at have haft en hund, som gerne arbejder for en enkelt tørfoderpille, så kommer jeg aldrig nogensinde til at vælge forældredyr, der kan finde på at fravælge tørfoder eller mad, med mindre de er decideret syge (ikke hermed sagt, at man ikke kan være uheldig - det er en anden sag).

    Jeg kan slet ikke forestille mig hvor besværligt det må være - og vældig atypisk. Tålmodigheden bliver i hvert fald sat på prøve smiley


  • #47   16. jan 2022 Jeg har også for første gang i mit liv en hund der ikke lige synes det der med at spise er sagen.
    Han er tynd, men han får tilbudt mad hver dag og jeg tænker ikke kan lider nogen nød og jeg tænker også at han nok skal blive få lidt mere sul på kroppen når han bliver lidt ældre.

    Da jeg fik ham prøvede jeg med forskellige typer af foder, råt, tørt, en blanding, vådfoder, men lige lidt hjalp det. På et tidspunkt blev jeg enig med mig selv om at han nok ikke dør af sult.

    Jeg vil også gerne bruge foderet til at træne med, så jeg hælder foderet op en gang om dagen og tager fra det til træning - hvis vi skal træne et svært sted, kan jeg finde på at putte noget mere lækkert i, men de fleste dage får han sit foder. Hvis der er noget tilbage når de andre får mad, får han resten af dagens ration i skålen.
    I starten gjorde jeg noget ala der Michelle gør, kastede rundet med maden, lavede søgelege, gribelege mm. og det hjalp noget i forhold til at få ham til at spise.
    MIn kræsenpind har altid villet lege med legetøj, så jeg har også lavet en del træning ala: se legetøj, spis 3, 4, 5 stykker tørfoder og vi leger. Eller som det Michelle beskriver, spis for at komme ud af døren, ud af bilen osv.
    Hvis jeg kun beder ham spise 1 eller 2 stykker tørfoder gemmer han et i hver kind, men over to, så begynder han at æde det smiley

    Det at spise er en adfærd lige som alt andet, så det kan trænes lige som alt andet.
    Hvis jeg var bekymret for om min hund spiste nok ville jeg ikke putte sovs over maden, men jeg ville give den "kedelige" mad og så snart jeg kunne se at hunden spiste ville jeg putte et stykke kylling, bøf eller hvad nu hundens livret er i maden. Så det at spise den kedelige mad blev belønnet.

    Min spiser nu belønningsgodbidder, som er tørfoder og en del af hans foder - jeg ville gerne have at han spiste lidt mere, men jeg lever med det.


  • #49   16. jan 2022 Jeg er helt på Martines hold ift at blive trist og ædelysr er 100% noget der bliver spurgt mere ind til ved næste hund (altså også forældre og øvrig familie). Det er sgu op ad bakke, når man står og vifter med rå lever og hvad har vi og kræet bare går sin vej. Og lyst til mad er jo noget af det mest fundamentale for alle levende væsner.

    Bodil - dels må der være en grænse for hvor mager hunden må blive, før man ændrer strategi og dels vil jeg gerne kunne træne med min hund... det kan jeg ikke, hvis han kun spiser, når han er på nippet til at dratte om.
    Derfor synes jeg, når nu jeg havde besluttet at hunden blev i huset, at den energi jeg har brugt på at øge værdien af mad er godt givet ud. Det betyder da, at jeg de fleste dage kan træne med mad og at han tager godbidder på gåturen...
    - også selvom det hyppigt ser sådan her ud, hvis maden serveres "bare sådan" og altså uden leg, jagt e.l. inden smiley


    profilbillede
  • #50   16. jan 2022 Haha, Michelle - det er ligesom Tweed - hvis jeg sætter en skål ned til ham gider han ikke engang rejse sig for at tjekke hvad der er i den.

    Resten af Tweeds famile har i øvrigt ingen problemer med at spise, det er kun ham der er småtspisende.


  • #51   16. jan 2022 Stens mor spurgte jeg specifikt til (og så hende selvfølgelig) og hun er ganske madglad. Faren spurgte jeg ikke indtil hvad mad angår - jeg tænkte helt ærligt ikke, det ville være et problem og Sten var jo, da han car sammen med sine søskende, interesseret i mad. I Stens kuld er det vist ca 50/50. Ingen af dem er sådan "vil gøre ALT for en kiks" men der er både ok madglade og overhovedet ikke madglade imellem (de er 11 søskende). Sten + en søster er nok de mindst madinteresserede i kuldet.
    - opdrætter har så taget de linjer ud af avl (af andre årsager), så det er i hvert fald ikke derfra der avles videre på de tendenser.

    Sten er så blevet markant bedre med alder og træning, men det virker virkeligt fjollet, at træningen starter med at lære hunden at mad er en belønning - og vi kender absolut det med at gemme foderet i kinderne, så man kan få adgang til detsjove uden at spise smiley
    Og faktisk er det i dag ofte mere det qt grube til lommen end foderet i sig selv der er belønning - ganske ofte lukker han slet ikke munden om kiksen, så den bare ryger ud eller han løber efter en kastet kiksvuden at tage den, men det fungerer som belønning alligevel, så det lever vi med smiley


  • #52   16. jan 2022 Det at spise er en adfærd lige som alt andet, så det kan trænes lige som alt andet.

    Ikke enig !
    En hund skulle gerne have så meget lyst til mad, at den spiser det med stor glæde. Hvis vi skal ud i at "træne" en hund til at spise, bliver det for kringlet.
    Og ligesom med alt andet træning er det jo iøvrigt ikke sikkert, at det bliver optimalt.
    Der er noget der hedder "talent" også, og det skal man ikke underkende.

    Min den ene hund er stortalent i forhold til opsamling i en helvedes fart - det ligger helt naturligt til ham og det er bare noget han kan.
    Den anden er ikke ligeså dygtig og ham har jeg skulle træne det med. Det er bestemt blevet bedre, men guess what ? Den anden, som kunne det af sig selv, er langt bedre til det, og det helt uden at jeg har trænet det.

    Så at skulle ud i at skulle "træne" sin hund til at æde ? Nope, det bør den dæleme kunne fra start og helt af sig selv - og med min erfaring vil den aldrig, aldrig blive ligeså "dygtig" til det anyways, som en hund, der har det med fra fødslen smiley


  • #53   17. jan 2022 Msrtine - jeg er sådan set 100% en8g i det du skriver... men det betyder jo ikke at ædelyst ikke kan trænes. Det kan det. Og ser ingen der skriver, at man med træning så kan lave hunden til verdens mest madglade hund, blot at man kan træne og forbedre udgangspunktet.

    Jeg er slet ikke uenig I, at det ikke burde være noget, der først skal læres. Men det ændrer jo ikke på, det er en adfærd, og den kan trænes


  • #54   17. jan 2022 Jeg havde også en lang periode, da Lufkaz var yngre, hvor jeg kæmpede for at få nok foder i ham.

    Han var bestemt til den tynde side, og det var ligegyldigt, hvad jeg fodrede med, hvor jeg fodrede, og hvordan han fik det serveret, så var der bare dage/perioder, hvor jeg ikke kunne få noget som helst i ham.
    Han blev tjekket i "hoved og røv" hos dyrlægen i flere omgange, og der var bare ikke noget som helst at finde.
    Jeg har altid været vant til med huskyerne, at de kunne tage 1-2 fastedage på eget initiativ engang imellem, men aldrig på den her måde, hvor han bare generelt ikke virkede til, at have lyst til at spise.

    Jeg gik så i den anden grøft, fordi jeg til sidst bare ikke magtede at blive ved at prøve alverdens ting af, og nøde ham både med mad og godbidder, så i 14 dage fik han ikke tilbudt noget som helst andet end sit tørfoder.

    Da han var begyndt at spise ok af det, så begyndte han at få godbidder, hjemmelavet mad, vådfoder, råt osv. igen.

    Jeg går det stadig indimellem - når han begynder at "rynke på næsen" af forskellige godbidder, og ikke virker til at have den store appetit, så bliver der "strammet op" igen, istedet for at nøde ham.
    Og det betyder altså, at jeg nu i langt langt de fleste perioder, har en hund, der med glæde og stor appetit både spise sit rå morgenmåltid, og sit aftenmåltid, der består af en blanding af højenergi-tørfoder og hjemmelavet med højt kødindhold med et skævt lakseolie over.

    Han får næsten tre gange så meget at spise som Sheena (der generelt har en god appetit), men er alligevel indimellem færdig før hende smiley


  • #55   17. jan 2022 Min veninde havde engang en hund, som ikke gad spise medmindre hun eller jeg (og ingen andre) rørte rundt i dens foder med fingrene, så spiste den kun dem vi havde rørt ved..

    Jeg ved ikke om det virker ved din smiley

    Og ja min venindes hund var generelt mærkelig, vi boede på en gård, hvor jeg arbejdede og bondemanden kunne ikke få hunden til at æde eller få den til at høre efter. Heller ingen andre kunne, kun mig og min veninde.


    Altså hunden var sød nok, bare mærkelig smiley


  • #56   17. jan 2022 #53

    Det er HELT sort snak for mig det der "se lille Vusti, hvis du spiser en foderkugle, så får du" .. hvad .. lov til at jage katten ?

    Aj sorry Michelle - det er for åndssvagt det der. Men set i lyset af hvordan hunde og vores syn på dem, har udviklet sig blot i de år jeg har haft dem, så har du sq nok ret ... smiley


  • #57   17. jan 2022 Martine - igen jeg er overhovedet ikke uenig I, at det ikke skulle være nødvendigt at lære Fido at mad er lækkert, det skulle dælme gerne være medfødt.
    Jeg kommenterer blot på, at du afviser at det at spise er adfærd der kan trænes - det er det og det kan det, det er der såmænd eksempler nok på og undersøgelser nok der viser, også selvom det i første omgang slet ikke burde være nødvendigt at træne.

    Og jeg overvejer virkeligt en labbe e.l. typisk super madglad vovse næste gang, for det er sgu noget op ad bakke konstant at gå ned på belønninger... selvom de ikke længere blankt afvises, så er der jo væsentlig forskel på blot at ville æde i nogen/mange situationer og så på "vil dø for en kiks".


  • #58   17. jan 2022 Jeg må indrømmeat jeg simpelthen ikke forstår det her, mener i virkelig at en sund og rask hund sulter sig ihjel selv om den får serveret foder en gang dagligt, hvis ikke man laver alle mulige og umulige krumspring? Hvis der findes sådanne hunde, så bør de i min verden bestemt ikke bruges i avl, ikke at ville holde sig i live er sku da en alvorlig fejl!


  • #59   17. jan 2022 Bodil - jeg tror ikke nogen hunde sulter sig ihjel, men jeg tror det er sundere at spise på daglig/næsten daglig basis end at der går mange dage imellem.

    Og ja hvis en hund slet ikke gider spise er det en fejl.

    Jeg ved godt mine mindre madglade er atypiske i deres måde at være småtspisende på, for er de i jagtmode ryger næsten alt ned, derfor foretrækker jeg den model fremfor grovæderen, der ikke kan rumme ret meget andet end mad i sit lille hoved og som går rundt i evig frustration, hver gang der er mad fremme som ikke er tiltænkt hende og som hun derfor ikke får.


  • #60   17. jan 2022 Bodil - der er vist ingen der har påstået de sulter sig ihjel. Men det er bare ikke alle hunde, der lærer at spise når maden er der på "din" måde (som i = spiser mere eller mindre hver gang maden sættes frem) - og slet ikke alle der på den måde bliver mere interesserede i mad generelt.

    Jeg ville ikke ane, hvordan jeg skulle træne og aktivere min hund, hvis ikke jeg aktivt havde gjort noget for at lære min hund at opfatte mad som belønning
    - jeg hører da gerne dit bud på det dilemma?

    Og så er det i øvrigt heller ikke mere bøvlet, det er jo ikke livslangt, der skal trænes på dette, i dag spiser han jo (med undtagelser i ny og næ) uden det store spektakel, jeg ville bare virkeligt ønske, at det ikke var noget, der havde været nødvendigt at indlære og at man faktisk havde en hund der afsindigt gerne ville have maden og ikke bare sådan "nå ja, det vil jeg da måske gerne have".
    Jeg er ikke og har aldrig været bekymret for han dør af sult, men det var helt vanvittigt frustrerende at prøve at lære en hvalp alle de ting man nu ønsker at lære dem uden brug af godbidder. Når man altid skal lede efter belønninger i omgivelserne eller bruge leg, som bare ikke er praktisk til alt.


  • #61   17. jan 2022 Hvorfor skulle det være sundere at spise dagligt?? Men hvis det er et problem kræver det jo bare at nedsætte dagenes portioner så hunden ikke bliver stop mæt;) det samme gælder jo mulighed for belønning med godbidder, 1 betingelse er at hunden er sulten, skær ned på foder i madskål og brug det til træning;) jeg har overtaget to hunde som ikke ville spise, det var altså ikke noget problem at få dem til at spise, når først de begynder at spise med glæde, så tager de også godbidder;)
    Jeg er stadig helt sikker på at det handler om ikke at gøre spisning til et problem, stol på at hunden spiser det den har brug for smiley


  • #62   17. jan 2022 Bodil - og du tænker ikke umiddelbart det er der de fleste starter? Altså skære alt andet væk, kontrollere adgangen til mad osv?

    Sten bliver ikke sulten (I hvert fald ikke så han lader sig mærke med det). Ingen mad i tre dage får ham ikke til at tage godbidder hvor han ikke ellers ville gave gjort det eller til at ville yde mere for godbidderne.
    - at sulte fido før træning er vist ca det første man hører på enhver træningsplads, hvis ikke hunden vil tage godbidder. Det er ret meget tried and testet. Jeg kan ikke forestille mig, der er ret mange med småtspisende hunde, der ikke har prøvet dette.


    når først de begynder at spise med glæde, så tager de også godbidder;
    )
    Det er jeg da sikker på er rigtigt - det er bare ikke alle der begynder at spise med glæde.

    Jeg sagde præcist det samme dom dog før jeg fik Sten. Jeg gjorde præcist det samme, da Sten så ikke ville spise... det fik ham bare ikke mere motiveret for maden.




  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #63   17. jan 2022 Natascha :

    Du skriver at du har prøvet rigtig mange fodervarianter, men har du kigget på indholdet i de varianter du har prøvet ? Råt har du prøvet flere varianter ? Tilberedt forskellige varianter ?

    Jeg spørger fordi, at rigtig meget tørfoder indeholder de samme ting også selv om der står f.eks. variant hest så kan det være fyldt med kylling smiley

    Man kan købe færdig lavet "sovs" på dåse til at hælde over tørfoderet, men du kunne også prøve for sjovt at købe en dåse med rent "kogt" hestekød (kun kød ingen andre ingridienser) og røre i tørfoderet. Rent kød er sundere end sovs, hvis du finder en variant han kan lide smiley (Hestekød kan langt de fleste hunde "tåle").

    Herhjemme er det okay, at man ikke gider spise det mad der serveres, en hund skal også have rigtig god mad for lige præcis den enkelte og ikke bare spise det, der serveres. Jeg er bestemt ikke enig i, at en hund nok skal spise, når den bliver sulten nok, for der er altid en grund !


  • #64   17. jan 2022 Selvfølgelig er der en grund - men grunden KAN altså også være, at hunden har lært, at hvis den siger nej tak, så bliver den tilbudt noget bedre?

    Vi har da ihvertfald én hund på træningspladsen, hvor ejeren kan stå med alt fra kogt kylling, ost og skinke, over bacon, frikadelle og fiske-delle til mørbrad og højreb - og hunden spytter ALT ud....

    Hvis én af os andre så kommer og stikker den en helt alm småkedelig indkøbt godbid, så spiser den det uden betænkeligheder.

    Kræsen - ja. Humoristisk sans - ja smiley


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #65   17. jan 2022 8 forskellige godbidder du nævner, men i realiteten kun max 3 kødvarianter smiley Kylling, gris og oksekød og så er der fisk (ved ikke hvilken fisk der er i fiskefrikadeller)

    Fisk findes mange forskellige.
    Kød findes også i flere varianter end dem du nævner og i dag, er de ikke svære at købe.
    Ost er der også himmelvid forskel på.

    Men vil din hund ikke have gris, så er det som regel underordnet om det er som bacon eller mørbrad.

    Du skriver : Kræsen - Ja. Humoristisk sans - Ja . Den kan også bare være venlig overfor giveren smiley


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #67   17. jan 2022 Karina og Møghundene: Der er også stor forskel på om hunden vil spise sin mad eller det "bare" er godbidder.

    5 ud af 6 hunde herhjemme træner på hvad som helst af godbidder (også det de ikke skal have iflg. test) Nr. 6 skal lige tjekke godbidderne for, at se om de er værd at arbejde for smiley Så det er nok også et spørgsmål om det indbyrdes forhold hund/ejer imellem, samt om hunden synes det er "sjovt" at træne.

    Mine hundes foder justeres minimum en gang om året (testes alternativt) Så jeg ved, hvilket de hver især skal fodres med. Så jeg har ikke udfordringen, men har haft det med nogen enkelte tidligere hunde.


  • #68   17. jan 2022 Kw har noget olie. Og så er det også godt for deres pels. Vi har haft brugt det i perioder med vores gammel hund, vores den nye kan ikke lide lugten af den... (vores den gammel var også lab/avlet til jagt og den nye er "mest" lab og noget sælehund)

    profilbillede
  • #69   17. jan 2022 CM: fiskefrikadeller er ofres lavet af torsk...

  • #70   17. jan 2022 Bodil: der er jo stor forskel på, hvad vi ideelt set ønsker, hvad TS ønsker, og hvad hun så har fået sig.
    Og nu har hun valgt at beholde hunden; så kan jeg godt nok ikke se nogen grund til at hunden skal sultes i flere dage, kaste op, evt. få kvalme og gener - fordi NU fik vi sgu ret i at den ville æde hvad der blev serveret!

    Min hund skal spise med nydelse og iver, og den skal ikke levne - men da ikke på den måde.
    Hvis man har brug for at "tvinge" sådan en madlyst frem - uanset hvor meget eller lidt - så er det ikke ægte madlyst.

    Man kan da godt bruge din model, det virker godt på nogen og mindre godt på andre. Men hvad er pointen? Hvorfor ikke hælde det skvat sovs over hvis dét virker og giver en veltilpas hund, som ikke kaster op?
    Nej jeg gad ikke lave krumspring, jeg gad ikke hælde sovs over hundens mad, jeg gad heller ikke have hunde som dine der en dag bare slet ikke vil spise - sådan er vi så forskellige. Og TS har jo trods alt beholdt sin hund og affundet sig med at den er som den er smiley


  • #72   18. jan 2022 #57

    Michelle, som jeg allerede har skrevet - du har ret, og det kan jeg så læse udfra denne her tråd. Jeg havde bare ikke fantasi til at forestille mig, at man ligefrem kalkulerede med at man skulle "træne" en hund til at æde - og synes, som også allerede beskrevet, at det er en trist udvikling, at vores hunde er blevet SÅ ringe, at det også er lykkedes os, at avle en så naturlig ting som ædelyst ud af dem.

    Men når - "hellere en der ikke rigtigt gider mad, end en, der er konstant sulten" - eller "en hund skal have god mad og ikke bare spise det, der serveres" bliver udsagn i en fodertråd .. ja, så må jeg indrømme, at jeg min overraskelse ikke er så voldsom længere .. men trist er det sq, efter min mening.


  • #73   18. jan 2022 Endnu en gang: hunden fejler ikke noget. Han har været sådan her siden jeg fik ham som 10 uger, og han bliver altså 6 år til sommer.
    Hvis han fejlede noget var enten opdaget, eller han var død.
    Igen tak for de svar, jeg har fået.

    Han har åbenbart hørt at jeg har truet med at ruske ham, for nu spiser han igen. Så nu køre jeg på med forskelligt toppoint ved hvert måltid, og så ser jeg om det kan holde ham i gang. smiley


  • #74   18. jan 2022 Jeg har også haft en hund der ikke gad æde engang. Det er simpelthen SÅ frustrerende og jeg skal ikke have sådan en igen. Jeg vil hellere have en der konstant er sulten end en der ikke rigtigt gider mad. Det er godt nok noget nemmere at træne med sådan en.
    Min kostforagter ville også gerne spise hvis han fik brun sovs på sin mad (Bernaise virkede også i en snæver vending). Vi gjorde simpelthen det at vi jævnligt lavede store mængder brun sovs (altså mange liter) og frøs ned i små bøtter. Lige til at tage op og lune i mikroovnen og hælde på hans mad. Det eneste foder han ville æde var Hills Performance (ved ikke om det stadig eksisterer). Og da jeg jo aldrig behøvede at bekymre mig om at min hund kunne blive for tyk så levede han altså af et foder til meget aktive hunde med brun sovs det meste af livet. Det eneste godbidder han ville have var Frolic, tørre hundekiks og kattemad. Råt kød fik ham til at ligne en der skulle kaste op.
    Og ja, ædelyst er i den grad arveligt og noget man kan skrue på med avlen. Som hvalpekøber er det jo også en parameter man kan bruge når man skal finde en opdrætter og en hvalp smiley


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #75   18. jan 2022 Mit udsagn og min mening : Herhjemme er det okay, at man ikke gider spise det mad der serveres, en hund skal også have rigtig god mad for lige præcis den enkelte og ikke bare spise det, der serveres.

    Bygger på "nørderi" viden (inkl. alternativt) omkring, at ikke alle hundeindivider har brug for samme mad, men hundene er afhængig af, hvad ejer putter i skålen og kun har en mulighed for at protestere = Gå fra maden.

    I realiteten og som udgangspunkt er alt hundefoder i DK godkendt til at fodre hundene med og alligevel er det noget, der volder de enkelte hundeejere store overvejelser, at beslutte sig for hvad der er bedst smiley Og der ER også forskel på de forskellige produkter.

    I indland som udland forskes der en del i fodring.

    Hundefodernørden er et hit p.t. og hun er også knaldhamrende dygtig, men folk glemmer lidt, at hun altid tager udgangspunkt i sunde og raske hunde ! Fejler din hund noget, så skal du egentlig selv vide det, så hun kan tage højde for det. En foderplan bliver lagt i samarbejde med ejers observationer og tilrettet derefter. Hun får en vidensbank/erfaring opbygget imens hundeejerne betaler for det og hun kan ikke "måle" om hundene i længden kommer i mangel af noget. Ja, jeg har været til foredrag med hende og jeg har direkte spurgt hende smiley Så i realiteten er hun som udgangspunkt, at betragte som en "hunde diætist " i traditionel viden om hundenes madpyramide (stadig knalddygtig) Men med samme begrænsninger som diætister til mennesker.

    Allergi hunde er blevet almindelige og ikke noget man kun støder på en gang imellem smiley

    Emnet er simpelhent for stort til, at komme i detaljer med herinde, men der findes masser af muligheder for, at nørde selv, hvis man interesserer sig for det smiley

    Derfor skrev jeg : Herhjemme er det okay, at man ikke gider spise det mad der serveres, en hund skal også have rigtig god mad for lige præcis den enkelte og ikke bare spise det, der serveres.







  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #76   18. jan 2022 For mig er lyst til mad= livskvalitet.

    Så jeg er slet ikke enig. Selvfølgelig skal en hund spise hvad der serveres. En hund er fra naturens side ikke kræsen. Så ville den ikke overleve.

    Jeg kunne forstå det hvis der var fordele ved det. Det er der jo ikke. Tværtimod.


  • #77   18. jan 2022 jeg har også en hund der har skullet nødes til at spise det meste af den tid jeg har haft hende ... det hjalp lidt da vi fik hund nr 2, men ofte skal hun alligevel fristes med lidt der dufter ... har prøvet forskellige tørkost og råfordring ..

    om man mener de spiser når de vil, eller skal nødes/fristes er jo op til en selv, men når man har fået sin nattesøvn spoleret x antal gange af en hund der kaster syre op fordi maven er for tom, og men af erfaring ved dette ikke sker når bare hunden spiser så gør man nu hvad som helst for at den får noget i maven ... her er vi også gået fra 1x daglig til 2 x gange daglig fordring ... mindre i maven af gangen, til gengæld skal der spises til hvert måltid ....


  • #78   18. jan 2022 Jeg har det sådan at min hund skal have god mad, og han skal have noget han kan lide. Det er vigtigt for mig.
    Men det er et problem når han har en periode, så gider han ikke æde noget. Så tvinger jeg ham sgu.
    Den der larmende mave, og det triste udtryk pga sult kan jeg ikke klare, det gør ondt i mit hjerte.

    Jeg har prøvet alverdens ting, men der er bare ikke rigtig noget han altid æder. Eller jo en omgang kød, kartofler, og brun sovs. Men at stå og lave det hver dag kan ikke lade sig gøre.

    Nu har jeg købt en masse forskellig dåsemad, leverpostej, og revet skinke. Så må han få noget nyt i tørfoderet hver dag. Og så får han noget tørret kød nogle gange, istedet for pillerne. Så må jeg se om det kan holde ham i gang.


  • #79   18. jan 2022 revet ost er et hit her ... og kommer det i bunden skal de jo igennem det tørre ...

  • #80   18. jan 2022 Han kan godt æde revet ost, og ost generelt. Men han er bare slet ikke vild med det, som så mange andre hunde er. Jeg har seriøst verdens mærkeligste Labrador!

  • #82   18. jan 2022 Mon ikke ønsket om, hvor meget ædelyst, man ønsker af en hund, også tager udspring i, hvad hunden skal bruges til?

    Hvis man skal træne med sin hund, er det da klart, at det gør tingene noget nemmere, hvis hunden æder hvad som helst, når som helst, men er det naturligt.

    Den mest mentalt harmoniske af mine hunde, er Tilla, der lige har haft hvalpe. Jeg har aldrig tidligere haft en hund som hende. Fuldstændig cool uanset, hvad man hiver hende med til, en helt ekseptionel indre ro, hun har altid overblik + et mere end veludviklet jagtinstinkt.

    Er hun sulten, æder hun stort set hvad som helst, er hun mæt spiser hun intet. Jeg er slet ikke i tvivl om, at hun er den af mine hunde, som ville overleve i længst tid, hvis hun skulle klare sig i det fri. Pt. dækker hun vel ca. halvdelen af sit daglige foderindtag ved hjælp af gnavere som hun fanger på matriklen.

    Smider jeg en skål tørfoder foran hende, når hun kommer ind efter et par timer på marken, spiser hun intet, men lægger sig hen og slår mave, ret naturligt, for hun er jo mæt. Hendes mor æder til hun brækker sig og starter så igen.

    Jeg ved godt, hvad jeg finder mest naturligt.

    Tilla er så noget nær ubrugelig til andet end at løbe stærkt og jage gnavere smiley men det er vel heller ikke så galt, når det er det racen er skabt til. Træning og samarbejde, glem det hun er alt for selvstændig og er endnu ikke blevet præsenteret for et setup, hvor hun finder det er besværet værd, at samarbejde med mennesker.



  • #83   18. jan 2022 Jeg mener da sådan set heller ikke hunden skal "tvinges" (af at sulte) til at spise noget den ikke kan lide.... men heg synes det er problematisk, at der er så meget hunden ikke vil have.
    Når ellers vi antager, at det der serveres er fornuftigt foder, så burde en hubd altså ikke være kræsen - den burde have ædelyst nok til at ville spise det, der serveres, ikke af nød men af lyst.
    De to gamle jeg havde, gave da præferencer, det tror jeg de fleste hunde har, men de var altid sultne efter hvad end der blev serveret og sådan bør det være, synes jeg... ellers havde hunden som art jo heller ikke overlevet.

    Min første hund var vokset op på leverpostejmadder, sovs og kartofler osv. Det tog lidt tid, men da først hun vænnede sig til at spise hundefoder (helt som Bodil beskriver, ingen snacks, mad serveres og fjernes ugen hvis ikke det spises), så blev hun da ganske madinteresseret og var ivrig efter det luge meget hvad der blev serveret.

    Sten har med tiden lært at være ivrig efter det, der serveres de fleste dage - men det burde dælme ikke have været nødvendigt at skulle lære at være ivrig efter mad, når man er en hund.
    Ny er det sådan han er, og eftersom jeg har valgt at beholde ham, så skal han selvfølgelig ikke sultes. Men det er helt sikkert, at jeg vil gøre rigtig meget for ikke en anden gang at stå ned samme udfordringer og det indebærer jo så at spørge ret meget ind til det hos avleren.


  • #84   18. jan 2022 Så fordi en hund har en ædelyst og spiser hvad som helst, når som helst - så er det unaturligt nu ?

    Interessant i grunden .. og endnu en forklaring på at vores hunde bliver ringere og ringere .. ædelyst er unaturligt .. jojo ..


  • #85   18. jan 2022 Jeg er iøvrigt helt enig i, at naturligvis skal hunden da ikke æde noget, den ikke kan lide.

    Jeg havde en malle som jeg købte en sæk Wolfslut til. Udover at han skulle have SÅ meget af det for at holde huld, brød han sig virkelig ikke om det.
    Så røg det jo bare i kloakken i form af vores cane corso, som seriøst åd ALT.
    En anden jeg havde, fodrede jeg med HIKE. Den og dens "makker" spiste sammen og de åd bare uden problemer.
    Da så makkeren rejste over regnbuen, holdt den tilbageblevne op med at spise ret meget. Jeg troede først at det måske havde noget at gøre med at han var ked af at makkeren var væk. Det var så ikke årsagen - han kunne bare ikke lide HIKE, men havde jo været nødt til at æde det, for ikke at den anden skulle få det.
    Skift til noget andet fik ham straks tilbage i sine gode madvaner.

    Hvis en hund ikke kan lide noget, skal den da ikke tvinges til at æde det. Hvis en hund ikke har en naturlig lyst til at æde, skal den så bare ikke bo her på matriklen - med mindre det altså er kærestens navn, der står på ejerpapirene smiley


  • #86   18. jan 2022 Martine - Hvis du læser, hvad jeg skriver som indledning. At ønske om hvor ædelysten en hund skal være, afhænger af, hvad den skal bruges til.
    Jeg har ingen problemer med, at en mæt hund ikke gider æde, det finder jeg ret naturligt, når man som de fleste af vore hunde lever i overflod og aldrig mangler mad.

    Har man en hund, som skal samarbejde, er det naturligt, at man ønsker stærkere ædelyst.

    Jeg synes ikke det er videre naturligt eller hensigtsmæssigt, at en hund æder til den brækker sig og så starter forfra igen, eller bryder ud af vinduer, ind i skabe, over hegn og æder marsvinefoder, mel what ever spiseligt den kan finde, som jeg også har haft en whippet, der gjorde.







  • #87   18. jan 2022 Jeg har fodret med Hike, Taste of the wild, Wolf of wilderness, Purizon, noget kornfrit fra Brugsen, og så prøvede jeg at købe noget mellemdyrt i Sverige.

    Alle de kornfrie har jeg prøvet stort set alle smage, og Wolf of wilderness har også en variant der hedder soft. Det er også prøvet.

    Tossen har endda sagt nej til katte dåsemad! Så er den gal smiley

    Næste gang jeg køber foder prøver jeg Orijen. smiley


  • #88   18. jan 2022 At ønske om hvor ædelysten en hund skal være, afhænger af, hvad den skal bruges til.

    Så det er kun hundeejere, der "bruger" hunden til noget, der er kede af at deres hunde ikke æder ? Det passer jo ikke.

    Jeg har aldrig ladet mine hunde æde sig "midt-over" så jeg kan ikke sige om de vil blive ved med at æde til de segner. Og dog, da min tidligere hund brød ind i foderrummet og åd i nærheden af 5 kg tørkost, var den ikke supervillig til at æde videre.

    Men det har jo intet med æde- eller mangel på samme - lyst at gøre.


  • #89   18. jan 2022 #87

    Bare af nysgerrighed - skal det være uden korn, det han æder ? Her tænker jeg på allergi måske ?


  • #91   18. jan 2022 Jeg synes det har været besværet værd at arbejde med at øge hans ædelyst/give mad en højere værdi frem for blot at købe fodermærke nr 100, som kræet så heller ikke vil æde.

    Min erfaring med Sten har været, at bortset fra et par fodermærker som gan helt åbenlyst ikke kunne lide, så gør det faktisk ikke den store forskel for ædelysten om det er det ene eller andet foder jeg giver. Hvis mad virkeligt ikke står højt på ønskelisten, så er det nok ikke så meget smagen der er skyld i det (og det lyder jo til, du har været igennem det meste med ca samme resultat hver gang?).
    - det kan godt blive lidt en ond cirkel, hvor man hele tiden skal overgå sidste måltid/godbid med noget bedre.

    Så jeg tog en længere periode, hvor alle lækkerierne blev droppet og i stedet blev der fokuseret på at få ham til at blive ivrig efter netop det jeg havde (tørfoder) - altså leg med maden (kaste, gribe, jage osv), leg med legetøj efterfulgt af "spis det her for at få lov at lege videre", "spis det her før vi går ud af døren" osv.

    Vi har ikke madskål og det var vigtigt for mig, at mad ikke var noget der tog lang tid at få sig snøvlet sammen til, så jeg har gerne pisket en stemning op på vej ud til fodertønden, fyldt lommerne og så er vi ellers omgående gået i gang med "aktiv fodring" (altså ala beskrevet længere oppe).

    Foder er her i huset aldrig noget der foregår ved i ro og mag at fylde skålen og så vente på at hunden måske spiser - foder er noget aktivt og noget der sker hurtigt.
    I dag kræver det så ikke jeg render og skaber mig tosset, når han ser jeg fylder lommen fra tønden, så ræser han ind i stuen og venter spændt på, hvordan han mon får det (og det er så nu nogen gange så kedeligt som bare at strø det i græsset i haven) - nu om stunder står han helt selv for at piske en stemning op smiley

    Om det overhovedet er brugbart for fin hund ved jeg jo ikke - jeg ved bare, at jeg opgav jagten på det der "magiske foder min hund vil spise" og indså jeg måtte prøve at lære ham at (næsten) alt foder kan være fedt
    - og det virker så 9 ud af 10 dage ca...


  • #92   18. jan 2022 Martine han har ingen kendt allergi, jeg har bare kørt kornfrit foder i over 10 år efterhånden. Så det er bare vane, det jeg købte i Sverige var med korn. Jeg havde glemt at få foder med til ham, så jeg måtte ind og købe noget, så købte jeg det dyreste jeg kunne få i ICA smiley

  • #94   18. jan 2022 Ida nej det vil jeg ikke mene, når jeg nu har prøvet at blande ting i foderet uden effekt. smiley

    Men han æder lige nu, men på et tidspunkt stopper han igen. Det ved jeg jo.


  • #95   18. jan 2022 Natascha, har du prøvet med Pedigree eller Aldis?


  • #97   18. jan 2022 Først skal det siges, at jeg ikke har gidet læse alle indlæg. Læste kun de 4 - 5 af de første indlæg. Men nogle gange kan ejerens fokus på om hunden spiser, faktisk få hunden til ikke at spise. Da jeg overtog Laurids fik jeg at vide af tidligere ejer, at han var meget småtspisende. Allerede første dag her åd han med stor appetit. Opdrætteren kunne fortælle, at der meget fokus på om han spiste hos tidligere ejer. Hun stod faktisk og stirrede på om han spiste. Ikke jeg tror at du gør det. Men måske du bare skal slappe af og ikke gøre et stort problem ud af det.

  • #98   18. jan 2022 JT, eller også åd din hund, fordi der var konkurrence fra en anden hund smiley

    Jeg har en hund, som stoppede med at spise da hun var 8-9 måneder gammel. En stor hund, som bare takkede nej til maden, og som tabte sig. Da hun havde tabt sig nogle kg, blev jeg temmelig urolig, og endte med at koge hjerter i fløde, som blev blendet og hældt på maden. Inden da havde jeg haft 12-15 foderprøver, hvor hun havde fået lov at vælge. Hun valgte Orijen.

    Det viste sig at hun havde lungeorm, og det blev opdaget da hun var 11 måneder. Men skaden var sket, og hendes ædelyst var nærmest ikke-eksisterende. Jeg vekslede mellem 3-4 slags tørt (fra dag til dag), og købte kun meget energitæt foder, så hun ikke skulle have en så stor mængde.

    Da vi så fik den lille, og der var konkurrence om maden, blev hun bedre til at spiser. Ikke god, men bedre. Nu er hun snart 11, og har i dén grad taget revanche smiley Hun æder alt hun kommer i nærheden af, tigger og spiser endda pølser (noget som hun aldrig har villet nedværdige sig til smiley ).

    Hun har gerne villet spise rent kød og vådfoder i forbindelse med træning, og med tiden har jeg også lært, at hun foretrækker endnu mere variation, både i tørt, vådt og råt, men også i hvordan hun fodres (forskellige bolde, snusemåtter, træning).

    Da jeg besøgte opdrætter til min kommende hvalp, var mit første spørgsmål, om hundene har stor ædelyst. For det er så meget nemmere at arbejde med. Jeg er vild med Dorit, som glad og gerne går en rallybane med en fremmed, i sikker forvisning om, at hun får en halv pølse når de passerer slut-skiltet smiley Jeg kan jo ikke stille noget op i forhold til at Bella har været så småtspisende, men for dælen, hvor er det altså op ad bakke smiley


  • #99   18. jan 2022 Anni nej jeg har ikke prøvet nogle af skod mærkerne smiley smiley

  • #100   18. jan 2022 Natascha, hvis jeg var dig, ville jeg prøve en lille pose skod foder.


  • #101   18. jan 2022 Anni jeg må indrømme jeg ikke er fan. Jeg kan godt huske hvordan det var at fodre med, så det gør jeg simpelthen ikke. smiley smiley

  • #103   19. jan 2022 Jeg har aldrig tænkt så meget over at det kunne være besværligt med en hund uden stor appetit, men har da været glad for at min hund vil gøre hvad som helst for sin tørkost.
    Men jeg har så en hund der glæder sig hele dagen til at få sin skål med tørkost, og her er fest hver dag omkring spisetid.

    Jeg så engang, på en svensk opdrætters hjemmeside, at de har en mentaltest hvor der testes for mad lyst.


  • #104   20. jan 2022 @102: Og egentligt utroligt at flere ikke er opmærksomme på at ædelyst faktisk er arveligt. Jeg mener man har vel nærmest altid sagt at en labrador er madglad (altså med ganske få undtagelser smiley ). Det siger man jo ikke fordi der engang for 50 år siden blev set én madglad lab. Men fordi det er et temmelig karakteristisk træk for racen=genetik smiley
    Jeg må tilstå at jeg også finder det temmelig irriterrende at fx min mors cairn-terrier er småspisende. Også selvom den udelukkende holdes som klappe-hygge-hund. Min mor er da bekymret når Coco har en af sine 'nej, jeg nægter at spise'-perioder. Når jeg passer den har den dog luret, at hvis ikke den spiser sin mad så hugger affaldskværnen (Clinton) den i sig i det splitsekund hun forlader sin skål (og jo, det har han fået lov til nogle gange netop for at lære damen at hun skal spise når maden er der smiley ).


  • #105   20. jan 2022 Vi bruger Salmon Oil fra Kronch, han står ofte og venter på at man kommer og hælder olien i, men nu er det nok at man simulerer, det er blevet et ritual mellem ham og knægten, der er ikke mere olie.

    Han får 2 bægre i døgnet, Rottweiler/labrador, 35 kg.


  • #107   22. jan 2022 Labrador er muligvis også et skidt eksempel, for måske er de ikke bare madglademen simpeltjen kronisk sultne smiley - læste for nogen tid siden en undersøgelse, hvor man hos labber havde fundet fejl på et gen, der styrer mæthedsfornemmelsen. Dette var særligt udbredt hos servicehunde og brugslinjer, hvilket jo giver ret god mening, en hund der altid er sulten må vel antages at være ret nem at belønne.
    Undersøgelsen var amerikansk, så det er jo ikke sikkert det også gælder for danske labber, men synes da det var ganske interessant, at genfejlen var fundet hos netop labber - så er det da ikke overdrevet når nogen siger, de altid er sultne smiley


  • #108   22. jan 2022 Jeg føler da også at jeg har købt en defekt Labrador smiley smiley

  • #111   14. maj 2022 Glemte sgu da helt at skrive han er blevet tjekket for alle slags orm, ingenting at finde.

    Og at det går fint med at æde, efter jeg er begyndt at blande alverdens ting i smiley


Kommentér på:
Olie/sovs til foder

Annonce