{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.220 visninger | Oprettet:

Ansvar hundebid?? {{forumTopicSubject}}

I går gøede mine hunde pludselig helt vildt, da jeg lettede mig og kikkede ud af vinduet stod der en mand i min indhegning og rodede med elskabet, jeg gik ud for at høre hvad det handlede om, det var så fra elselskabet de skulle kontrollere installationerne sagde han.
Mit problem er, hele min ejendom er indhegnet, på lågen er der et skilt hvor der står, hundepension, ingen adgang uden aftale, vent ved lågen og så står mit telefonnummer.
Hvad nu hvis jeg havde lukket en pensionshund ud, uden at have set fjolset og hunden var røget på ham? Hvordan står jeg så forsikringsmæssigt og hvordan står hunden?? Jeg må indrømme jeg blev sku sur! Og forskrækket, jeg kunne lige så godt have lukket hunde ud, det var rent tilfældigt at jeg var i privaten og derfor opdagede, at mine egene hunde skabte sig, havde jeg været i pensionen havde jeg intet opdaget før jeg lukkede en hund ud.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ansvar hundebid??
  • #1   26. jan 2022 Vil høre politiet. Da jeg tænker der andre regler når det er erhverv du har dig.

  • #2   26. jan 2022 Forsikringsselskabet svarer nok hurtigere og bedre end politiet

    Men enig - erhverv er noget særligt.


  • #3   26. jan 2022 Jeg har spurgt om dette på et tidspunkt og svaret var:
    Du er ikke fritaget for ansvar selvom der er skilt - der kan være tilfælde hvor det er nødvendigt at gå ind (hvis muligt), som i dette tilfælde du beskriver.

    Jeg blev anbefalet at holde lågen låst, hvilket vi så gør smiley


  • #4   26. jan 2022 Jamen det er jo ikke nødvendigt at gå ind, man kunne jo lige ringe først, telefonnummeret står jo på lågen.
    Det var jo ikke fordi noget som var itu, bare elselskabet som var nysgerrige, for mig svarer det til at man bare går ind i en lejlighed fx. Og det er ikke tilladt.


  • #5   26. jan 2022 Den der med forsikringsselskabet kan man ikke rigtig bruge til noget, hundene er ikke forsikret i pensionen, kun af ejers egen forsikring

  • #6   26. jan 2022 Lise når det er erhverv er set nogle andre regler. Vi helt klart høre politiet og evt advokater (hvis du kender sådan en)

  • #7   26. jan 2022 Man skal jo huske at skille tingene ad. Så jeg vil forsøge at forklare det - sig til hvis det er helt sort.

    Hundens ansvar: Der er objektivt ansvar for skader forvoldt af hunde, og af samme grund er det obligatorisk at have ansvarsforsikring på hunde. Det betyder, at hundens forsikring skal dække alle skader hunden forvolder, uanset om hunden har "skyld" eller ej.

    Ejer/besidders strafansvar: En ejer eller besidder kan straffes, hvis en hund ikke er under kontrol. Når en hund forvolder skade, er den i udgangspunkt ikke under kontrol. En hund der skambider, skal måske aflives. Her er det jo en fremmed, der går ind på en matrikel, og hunden laver (måske) et hul. Det vil sige, at hunden er ikke "ikke under kontrol". Skambid vil der næppe heller være tale om, men skulle det ske, vil en aflivning vurderes ud fra, om hunden har reagerer naturligt. Der ligger et gammelt spørgsmål og svar fra DF inde på folketingets hjemmeside, hvor den korte version er, at en hund gerne må bide en person, der trænger ind på privat grund.

    Egen skyld fra skadelidte: Når en person går ind gennem af lukket låge, hvor der er et skilt om, at der er løse hunde, og hundene kan risikere at bide, vil der givetvis vurderes en grad af egen skyld, hvis manden skulle komme til skade. Men det er i givet fald et anliggende imellem skadelidte og hundens ansvarsforsikring.


  • #8   26. jan 2022 Tak Anne det beroliger mig da lidt, håber aldrig at komme ud for det, men jeg må indrømme at jeg er gal og forundret over hvor lidt fjolset tænker!

  • #9   26. jan 2022 De kunne have ringe til dig, nu kommer vi det synes jeg smiley

  • #10   26. jan 2022 Hvorfor ikke bare have en lås ( hængelås ) på lågerne ?? ..... så bliver uindbudte gæster ... ( eller andre ) .. jo automatisk nødt til at ringe.

    Jeg har også lås på min havelåge ... ( for ikke naboernes unger lukker lågen op for at hilse på Lilly ) ..... Jeg har så en ledningsløs klokke på lågen , som folk kan ringe på ... og som jeg kan høre indenfor .


  • #11   27. jan 2022 #10 vi går frem og tilbage masser af gange om dagen, lås ville være virkelig besværlig, de fleste mennesker kan faktisk godt læse og forstå en besked!

  • #12   27. jan 2022 Hvad skulle han dog tjekke?

    Kan selskabet ikke tjekke det meste inde fra centralen nu om stunder?


  • #13   27. jan 2022 Jeg ville seriøst overveje om ikke det var muligt med en hegnsløsning hvor ikke nogen uforvarende kan komme til at gå ind til hundene - altså at hundene slet ikke kan komme i det område hvor el-boks og den slags står. El-skabe o.l. ejes som regel af det selskab der har sat dem og og som driver dem. De har vel strengt taget ret til frit at kunne komme til? El-skabe står jo i hovedreglen også helt ude ved skellet.
    Min største frygt ville så ikke være at en hund skulle finde på at bide en person. Jeg ville være mere nervøs for at en pensionshund stak af; hvis en person kan gå ind af en låge direkte til hundene, så kan vedkommende vel også få lukket en hund ud?
    Jeg har ikke pensionshunde men hunde, der ikke nødvendigvis bliver hjemme smiley Vi har også en dejlig stor hegnet (5 ha) grund. Vi har sat et 'inderhegn', der skiller have og gård fra hinande: I dagtimerne er vi nødt til at have porten åben så postbud, skraldemand, fragtmænd osv kan komme herned og vende. Så kan hundene istedet lukkes i haven og jeg er sikker på at de ikke lige fiser op ad grusvejen efter en hare eller en fasan smiley


  • #14   27. jan 2022 Vi bor langt ude på landet, her kommer ikke bare nogen forbi, vi har aldrig før været ude for at nogen bare er gået ind, skraldespand, postkasse, m.m er uden for indhegningen, det er det store elskab også, men det her var et lille skab som hænger på vægen hvor strømmen går ind i huset. Jeg har rigtig svært ved at se hvordan jeg skal undgå at hegnet går der, så forsvinder ideen med hegnet for så kommer indhegningen til at ligge for sig selv, dvs hunde skal i snor for at komme ud;) men skid nu med det, jeg forventer egentlig aldrig at opleve sådan et fjols igen og ifølge elselskabet skal han faktisk melde sin ankomst hvis der er nogen hjemme, dvs det er blevet indskærpet at man ikke bare står og roder på folks private grund uden at melde sig smiley

  • #15   27. jan 2022 Det er faktisk noget, jeg har undret mig meget over, efter jeg er flyttet på landet.
    ALLE dukker op uden aftale lige fra skorstensfejer og slamsuger til fibernet-folk. Det skal de altså lade være med!!! smiley


  • #16   27. jan 2022 Jeg bor også langt ude for enden af en lang grusvej (som er min private) der er side vej til en blind vej smiley Og ja, der er overraskende mange der lige kommer forbi i et eller andet ærinde som man aldrig ville have bemærket i tættere bebygget område. Vi har så også alle dem der har glemt at de for 1,5 km siden kørte forbi skiltet med blind vej og tror vores grusvej fører dem over til skoven smiley Som det er pt kan man kun vende inde i vores gård. Men efter høst i år tager opsiger vi forpagtningen på de sidste 3 Ha vi lige har købt og laver en fin vendeplads uden for hegnet smiley Så behøver skraldemand, postbud, avisbud og dem der er kørt forbi ikke skulle ind i gården og porten kan være lukket i dagtimerne med mindre vi venter varer eller skal have serviceret et eller andet fx renseanlæget. Det bliver dejligt smiley
    @Bodil: Jeg kender ikke din ejendom så det var bare en tanke og et forslag smiley Jeg havde forstået det somom det var el-skabet, hvor stikledningen går ind på din ejendom og ikke målerskabet han rodede i smiley


  • #17   27. jan 2022 "dem der er kørt forbi" = dem der er kort forkert smiley

  • #18   27. jan 2022 Kort forkert smiley

Kommentér på:
Ansvar hundebid??

Annonce