{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.646 visninger | Oprettet:

Canis-ven
Canis-ven
Tilmeldt:
1. jan 2020
Følger: 10 Emner: 6 Svar: 22

Har tidligere haft puddel, JRT og schæfer … hvad skal jeg vælge? BC, aussie…? {{forumTopicSubject}}


Min grå schæfer måtte lade livet pga hjerte og tænder/kæbe kun 4 år gammel i oktober måned.
Det er først nu, jeg begynder at tænke i en ny hund. Jeg har været så ked af det.

Min hundeerfaring:
Grosser, puddel, jrt og schæfer.

Træning:
Jeg har kun gået til hvalpe og unghundetræning….og ellers selvtrænet med spor, tricks og lydighed.

Bopæl:
For et par år siden skiftede vi parcelhuset ud med en nedlagt landejendom.

- Der går en markvej tæt op ad grunden, hvor der 0-3 gange om dagen kommer en rytter, bil, jogger, hundelufter forbi. Jeg er opmærksom på dette i forhold til en fremtidig hund, der pr. drift hyrder/vogter.

- her er vildt: især rådyr, ræv og hare.

Dagligdag for vores tidligere hund:
Al mad arbejdede den for, mindst to gåture, hvor vi ofte trænede lydighed i mens, indlæring/repetition af et lille trick…. Og ellers var hun timer i skoven om ugen, mens manden arbejder der, med på værkstedet og med i frugthaven. Vi hyggede os også med at lave spor til hende.
Hun var alene 3-4 dage i ugen 3-7 timer.

Ønsker:
- Vi har en del børnebørn, som kommer her. Dvs. her er så grin, action, løb, høje stemmer. De er fra 2-12 år. Det ville være lykken med en hund, der kan klare overgangen fra den almindelige hverdag til det, så den ikke behøver blive lukket væk.

- en race der ikke har tendens til at strejfe. Det er så hyggeligt at den kan gå fra værkstedet hvor min mand er til frugtlunden, hvor jeg er…eller at den bare kan være på gårdspladsen….eller med i skoven.

- førerfikseret.

- jeg har svært ved hunde, der gør meget.

smiley
- kan tage rotter/mus…men ikke høns/kyllinger og så er det et plus hvis den nærmest ikke fældede (en schæfer fælder helt vildt!)…


Følgende racer rammer flere af ønskerne:
BC, Aussie, schæfer, jrt

smiley
Har I andre forslag, jeg kan tage med i overvejelserne?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Har tidligere haft puddel, JRT og schæfer … hvad skal jeg vælge? BC, aussie…?
  • #1   17. mar 2022 Vil bare lige "advare" ift aussie, at du kan få både hærdning, gøen og vagtsomhed... det gælder ikke alle aussies, er alt andet end vagtsom og gøer kun ved stress. Til gengæld hyrder han meget gerne, hvis ikke man er lidt over ham.
    - den gamle jeg havde var i høj grad en vogter. Og racen er jo oprindeligt lavet til at hyrde kvæg og passe på gården, så hvis det ikke er noget du vil have, er den nok ikke oplagt. Og det er en schæfer vel egentlig heller ikke.


  • Canis-ven
    Canis-ven Tilmeldt:
    jan 2020

    Følger: 10 Emner: 6 Svar: 22
    #2   17. mar 2022 Michelle:
    Tak for input. Det er så rart, at høre erfaringer. Nej, det kan jeg også læse mig til. Det er så “dumt” at de der spændende hunde aldrig helt passer ind :D, og at de også er lidt “besværlige” til tider. JRT kan også være noget dominerende smiley og “spændende” på flere andre måder.
    I forhold til vogtning er det Ok, bare jeg kan træne at radius ikke går helt op til vejen.
    Har du forslag til andre racer? smiley


  • #3   17. mar 2022 Tag et kig på Australian Kelpie smiley

  • #4   17. mar 2022 Canis-ven - altså aussien er fortræffelig som gårdhund, hvis man vil yde en indsats for at lære den ikke at hyrde og vogte overfor forbipasserende. Det var bare, når du nu skrev, at hyrdning og vogtning var uønsket smiley

    Altså jeg ville da foreslå noget så ikke-eksotisk som en labrador - det er en helt igennem skøn, ukompliceret og meget trænbar hund, der sjældent er udpræget vogterne og næppe vil hyrde på forbipasserende heste smiley


  • Canis-ven
    Canis-ven Tilmeldt:
    jan 2020

    Følger: 10 Emner: 6 Svar: 22
    #5   17. mar 2022 Mette, Clinton og Penny: ja, den race har jeg slet ikke overvejet. Jeg har altid tænkt, at de kun var i udlandet og kun var til fåreavlere. Den vil jeg snuse til. Tak for forslaget smiley .

    Michelle: Den lyder altså spændende den aussie. Jeg føjer labrador til listen af mulige smiley . Tak.


  • #6   17. mar 2022 Jeg træner i en DcH forening, hvor vi har mange Australian Kelpies smiley Den minder lidt om BC, men det virker ikke somom man har helt det samme issue med fx uønsket hyrdning og 'nervøsitet'. Det er rigtig god lille trænings og konkurrencehund, hvis det er det man ønsker. Jeg kender nogle stykker der har et fint liv som 'gårdhunde' med aktivering udelukkende i form af hjemmetræning smiley
    De virker somom det er ret nemme at opdrage. Dem jeg kender er supervenlige overfor mennesker og som regel også andre hunde.


  • #7   17. mar 2022 Golden retriever smiley fælder en del i perioder, men ellers så passer den jo nærmest perfekt til beskrivelsen af, hvad du ønsker smiley


  • Canis-ven
    Canis-ven Tilmeldt:
    jan 2020

    Følger: 10 Emner: 6 Svar: 22
    #8   17. mar 2022 Zoe: åh, de er også skønne ??

  • #9   17. mar 2022 Hvad med en Dansk Svensk Gårdhund? Den er jo designet til at blive på gården og tage mus og rotter. Derudover er de også træningsvillige, men de fælder dog ikke i samme grad som schæferen

  • #10   17. mar 2022 Kelpie, dansk svensk gårdhund, labrador, golden, toller

  • Canis-ven
    Canis-ven Tilmeldt:
    jan 2020

    Følger: 10 Emner: 6 Svar: 22
    #11   17. mar 2022 Kennel Hijacks: DSG, den har også strejfet mig smiley , kommer med på listen. Tak.

    Ziva: Tak, Tolleren og de andre retrivere er også undersøgelser værd. smiley


  • #12   18. mar 2022 Jeg tænker også at dansk svensk gårdhund passer rigtig godt ind

  • #13   31. mar 2022 Hvorfor ikke en Schæfer igen ?

  • Canis-ven
    Canis-ven Tilmeldt:
    jan 2020

    Følger: 10 Emner: 6 Svar: 22
    #14   31. mar 2022 Anni: Min mand ønsker en schæfer igen, men det er mest mig der træner. Han ønsker en stor lydig og vogtende hund…og er bare schæferfan smiley
    Jeg kunne godt tænke mig at prøve noget andet. Jeg elsker det med tricks og lydighed og den behøver ikke at have vogtergen….så aussie og BC er også på min liste smiley


  • #15   31. mar 2022 Ok, men en Schæfer kan jo også lave tricks og lydighed.

  • #16   31. mar 2022 Aussien er en vogtende hyrdehund, bare hvis du ikke ønsker det.

  • #17   31. mar 2022 Jeg kender de lækreste aussies smiley Den ene er helt særligt kvik, og uden tvivl den kvikkeste hund jeg nogensinde har mødt! Vogtende er han så på ingen måde smiley Han er lille og spinkel - og lynhurtig! Noget helt andet end den anden type aussie, som der findes flest af - den tungere og mere pelsede udgave, som så typisk også er ret vogtende.

  • Canis-ven
    Canis-ven Tilmeldt:
    jan 2020

    Følger: 10 Emner: 6 Svar: 22
    #18   31. mar 2022 Anni: Ja, det kunne vores gamle schæfer også smiley

    Maya: Ja og netop derfor er min mand mere interesseret i aussien end i fx BC. Jeg synes, de virker utrolig spændende. Jeg selv har kun kendt et eksemplar af racen.

    Anne: åh smiley Jeg har kigget på flere af den mindre type (der også har mindre pels) på svenske og tyske sider. Wouw hvor er de bare flotte smiley


  • #19   31. mar 2022 Bliv evt medlem af "livet med aussie" gruppen på FB, der er med garanti nogen i dit område, det gerne viser hund frem.
    Der er ret stor forskel på dem ift hvor vogtende de er. Min er verdens ringeste vagthund, han siger ikke et pip når nogen kommer forbi og er ikke det mindste reserveret. Den gamle jeg havde var stik modsat.
    Egentlig bør racen være reserveret og vagtsom, men langt fra alle er det, og det er faktisk lidt ærgerligt, men det er generelt ikke noget, der vægtes i avlen.

    Og det stemmer altså slet ikke at udstillingslinjer (de tungere, mere pelsede) er mere vogtende. De er lige så forskellige som sports-/brugslinjerne. Og vil man have de oprindelige egenskaber er chancen nok størst, hvis man går efter egentlige brugslinjer (altså den der fortsat bruges på kvæg osv). Det er dog næppe relevant for TS.


  • Canis-ven
    Canis-ven Tilmeldt:
    jan 2020

    Følger: 10 Emner: 6 Svar: 22
    #20   31. mar 2022 Michelle: Den gruppe er jeg (også) medlem af smiley

    Det er sjovt, du nævner det med vogtergenet. Jeg har netop læst om flere ikke-vogtende hunde, der ikke er reserveret overfor fremmede på svenske sider.

    Ja, vi må besøge nogle forskellige hunde …og deres mennesker smiley .


  • #21   1. apr 2022 Og det stemmer altså slet ikke at udstillingslinjer (de tungere, mere pelsede) er mere vogtende. De er lige så forskellige som sports-/brugslinjerne.

    Hvis det er mig du henviser til, så skriver jeg intet om brugs- og udstillingslinjer smiley For de som er større, mere pelsede og mere vogtende, end de helt små jeg kender, er alle sportslinjer. Det ændrer bare ikke på, at særligt ham den kvikke jeg kender, er mindre i størrelse, mindre pelset og slet ikke vagtsom.


Kommentér på:
Har tidligere haft puddel, JRT og schæfer … hvad skal jeg vælge? BC, aussie…?

Annonce