2.242 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 17 Svar

Canis-ven
Canis-ven
Følger: 10 Emner: 6 Svar: 22

sort spids - Hvad skal jeg forvente ift. schæferen fx? sort spids - Hvad skal jeg forvente ift. schæferen fx?

Jeg har tidligere oprettet et emne, hvor jeg efterlyste bud på racer til mig smiley
Nu er der en bekendt, der er kommet med forslaget sort spids. Racen skulle have lidt kelpie og buhund i sig.

Jeg har tidligere haft schæfer, jrt og puddel. Dvs. jeg har erfaring med førerorienterede hunde, der gerne vil træne tricks, lydighed, spor.

På min liste over mulige racer er:
BC
Kelpie
Korthåret collie
Aussie
MAS
DSG
retriever

Og nu også sort spids:)

Jeg har slet ikke overvejet en spidshund før. Er der nogle der har erfaring med sort spids? Og gerne i forhold til de racer, jeg har erfaring med/overvejer? ????

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Problemer med vaskemaskinen 500 kr.
  • Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Opsætte og skære loftlister i forskellige grader.(Kongens Lyngby) 700 kr.
  • Butiksskilt strammes 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  sort spids - Hvad skal jeg forvente ift. schæferen fx?
  • Canis-ven
    Canis-ven Tilmeldt:
    jan 2020

#2   26. mar 2022 Linda: smiley Det tænkte jeg også, men med sort spids er det anderledes:

Anvendelse
    Alsidig familie- og gårdhund. Vagtsom, god som hyrdehund.

Klassifikation
    Spidshund under gruppen vagt- og hyrdehund.

• #4   26. mar 2022 Den lyder ret meget som en dansk spids, bare i sort (som så også kommer i creme og vildtfarvet - hvad hedder en sort spids, når den ikke er sort?).

Jeg tænker at du har en enormt bred palette af racer, du overvejer, så at gå efter en lille bitte race, som er under rekonstruktion, virker frygtelig omstændigt i mit hoved. Men hvis det er sådan én du vil have, så er det da bare med at skrive dig op smiley

• Canis-ven
    Canis-ven Tilmeldt:
    jan 2020

#5   26. mar 2022 Anne: smiley Godt spørgsmål, “sort” spids måske smiley
    Ja, det er svært, når der er så mange spændende og gode racer. Jeg tror, det bliver snævret ind efterhånden, som jeg møder kommende opdrættere og deres hunde.
    Hvordan er du kommet frem til dit valg af hund? smiley

• Canis-ven
    Canis-ven Tilmeldt:
    jan 2020

#6   26. mar 2022 Anne smiley ser lige på din profil at du har sagt farvel til din hund smiley …sikke en vemodig video. Jeg mistede min i oktober.

• #7   27. mar 2022 Min historie er næsten så fjollet, som den kan være smiley

Min nu eksmand havde en schæferblanding på 6 år, da jeg mødte ham. Da hunden blev aflivet 5 år senere, købte vi endnu en schæferblanding (blanding af schæfer og hvid schweizisk). Det bærende argument for netop dén hund var, at jeg var overbevist om at hun ville blive smuk. Og det blev hun smiley

Jeg ville egentlig have haft en corgi i stedet for schæferen, men eksen insisterede på at vi skulle have en hund der kunne passe på os og huset. Da jeg plagede for endnu en hund, sagde jeg at han måtte bestemme, og troede at han ville gå med en golden af jagtlinjer, for dem havde jeg ævlet en masse om. Men han ville have en corgi smiley Corgien blev primært valgt på sit nuttede udseende smiley

Så 2 gange har jeg valgt hund ud fra udseende. Og særligt corgien var noget af en mundfuld som hvalp smiley Heldigvis blev hun skøn og dejlig, da hun rundede et år smiley

Og ja, så sagde jeg farvel til min dejlige Bella for 7 uger siden smiley Og jeg er slet ikke i tvivl om, at jeg skal have en schæfer. Jeg mangler en loyal makker, som vil være med til at knokle på træningspladsen og give gas i konkurrencer. Og jeg kan mærke, at jeg slet ikke er i tvivl om, at det er netop den type hund jeg skal have.

Det gør mig ondt med din gamle ven smiley Det er godt nok svært at slippe dem, når tiden er inde. Jeg håber du finder en ny bedste ven smiley

• #8   28. mar 2022 Jeg har mødt et par Sort Spids tilbage fra dengang, hvor de hed Vikingehunde.
    Jeg var ret begejstret for dem, men jeg er også vild med spidshundenes temperament - og jeg synes bestemt, at deres sind var tættere på spidshund end på hyrdehund.
    Måske buhunden var slået ekstra meget igennem? smiley

Min opfattelse er nok, at den Sorte Spids nærmest er modpol til MAS, som du også har på listen, så jeg ville nok lægge mig lidt mere fast på, hvad det er du ønsker af egenskaber, for at kunne skære lidt ned i listen smiley

Sagt med al mulighed forståelse for, at man kan ønske "det hele".
    Der er jo en grund til, at jeg selv har både Husky og MAS smiley

• #9   28. mar 2022 Jeg kender lidt til sort spids fra nogle bekendte. Det er SPIDSHUNDE før det er noget andet. Spidshunde er selvstændige væsener. Bevares de vil gerne lave noget, hvis lige føler for det og føler at indtjeningen opvejer arbejdsindsatsen smiley
    Alle de andre racer do overvejer ligger i en noget mere samarbejdende kategori smiley Jeg har lidt svært ved at forestille mig at der skulle være kelpie i sort spids; Det er ihvertfald ikke noget man mærker i dem jeg kender til smiley

• Canis-ven
    Canis-ven Tilmeldt:
    jan 2020

#10   28. mar 2022 Karina: Tak for superduper respons! Åh ja, det er så svært at vælge! Kan sagtens forstå du har valgt to…og så to SÅ forskellige! Huske tror jeg altså ikke det bliver til her smiley .

Mette: Tak for rigtig fin respons. Det er så rart at høre noget fra en, der kender til racen irl. smiley

Se her omkring kelpie og buhund. Det er sakset fra sortspids.dk

“ Den Norske Buhund er en af de tidligste norske hyrdehunde. Buhund betyder bopladshund og dens funktioner er hyrde-, vagt- og jagthund, og bruges stadig få steder som arbejdshund, men er i dag primært en familiehund. Kendetegnende er særligt dens kærlige og glade sind, samt en masse selvtillid.

Den Australiske Kelpie stammer fra korthårede skotske hyrdehunde, hvis oprindelse blandt andet er keltiske hunde og spidshunde, som bragtes til landet af vikingerne. Racen skulle bruges som en fårehund, som kunne arbejde under strenge og uvenlige forhold i vildmarken.

Avlsarbejdet påbegyndte i 1992, ved at krydse de to hunderacer Norsk Buhund og en Australsk Kelpie med hinanden, men klubben har datamateriale på avl helt tilbage 1988. Elgaard Madsen fandt på navnet Dansk Vikingehund til racen, som i år 2006 blev skiftede til Sort Spids.”

• #11   29. mar 2022 Det er en (for mig) lidt overraskende beskrivelse af Buhunden - dem jeg har mødt, har virket som små fuldblods spidshunde lidt i stil med en shiba i temperamentet. smiley

• Canis-ven
    Canis-ven Tilmeldt:
    jan 2020

#12   29. mar 2022 I dag skal vi møde en sort spids. Jeg glæder mig til at se den og snakke med ejeren. smiley

• #13   29. mar 2022 OK - så man har brugt Kelpie i rekonstruktionen. Den har så ikke slået så meget igennem på mentaliteten i de eksemplarer jeg har kendt smiley
    @Karina; jeg har set den beskrivelse af buhunden før smiley Arbejdshund betyder jo ikke nødvendigvis supergod til IPO, agility eller lydighedstræning, selvom du skikkert også kan huske Czar smiley I går aftes var jeg til Rally med Clinton. Han var 'fest og farver' og all-over og han gav nogle gode grin til alle med sine tossede påhi (fx forlod han mig i en
    tyskervending - bakkende og gøende). Sidste mandag var han anderledes koncentreret, hvilket var heldigt nok, da det var sidste mandag vi havde 'rallydysten' hos os. Vi fik 94 på begynderbanen. Igår ville vi have fået IB smiley
    Efter rally tog jeg Penny ud og trænede noget lydighed med hende. Det er en anden verden; Penny holder fokus og er 'PÅ' når vi laver noget. Bevares hun er 6 mdr med alt hvad det indebærer. Men man taber hende fx ikke totalt fordi der kørte en traktor, der sagde sjovt forbi ude på vejen. Hun kigger og vender så lynhurtigt fokus tilbage til mig. Clinton retter HELE som opmærksomhed mod traktoren og man skal sådan helt hen og prikke til ham ('hallo - vi var igang med noget') før han 'vender tilbage' og man kan fortsætte. Det er lidt forskellen i en nøddeskal på at træne med en der er designet til selvstændigt arbejde og en der designet til at samarbejde smiley
    Hvis man skal trives med en af de selvstændige typer så skal man kunne leve med at hunden ikke altid gør 'som den har lært' og ofte kører sit eget show. Og at det kan gå så fint til træning, men til en konkurrence er det somom hunden aldrig har modtaget nogen form for træning i hele sit liv smiley
    Jeg har to meget forskellige hunderacer - Irsk Terrier og Dobermann - og må tilstå at jeg ikke kan lade være med at trække lidt på smilebåndet, når folk kalder alle mulige spidser eller terriers for meget velegnede til hundetræning. Jo, de elsker at lære noget og lave noget sjovt. MEN det er altså ikke dem man vinder lydighedskonkurrencer med smiley Jeg har haft en enkelt, der gjorde. Han var en meget atypisk Irsk Terrier, der totalt manglede 'terriersind' smiley Vejen til at rykke op i klasserne rent lydighedsmæssigt med doberen er ikke nær så fuld af fartbump, huller og chikaner, som den er med terrieren smiley

• #14   29. mar 2022 HELT enig Mette.
    Efter jeg i næsten et helt år havde arbejdet intensivt på næseprøven til LP med husky Aqui (og nu sad øvelsen bare i skabet HVER gang), skulle det stå sin prøve til en officiel konkurrence.

Og lad mig sige det sådan.... efter adskillige "søge"-opfordringer fra mig, og lige så mange alternative fortolkninger fra Aqui, spurgte dommeren "Har hunden overhovedet prøvet øvelsen før?" smiley smiley smiley

Enten ELSKER man deres påfund, og har humor nok til at nyde det, og ellers bliver man vanvittig smiley

• #15   29. mar 2022 "Har hunden overhovedet prøvet øvelsen før?" smiley smiley smiley smiley
    Jeg har en fin billedserie - taget af en træningskammerat, der tilfældigvis også er prof. fotograf - fra et indkald i en LP1 med min hedengangne Stormy. Det starter så godt med at hunden løber i fin stil imod sin fører, føreren ser glad ud. Hunden fortsætter bagom føreren, der nu ser lidt undrende ud ('hvor fa**** blev hunden af?'). Hunden fortsætter ud til tilskuerne og hilser hjerteligt på nærmest hver og en - nu er føreren brudt sammen af grin. Det var Hans Ove der var dommer så vi fik en eller anden sød kommentar om at hunden var meget venlig smiley Det var så den øvelse der gjorde at det heller ikke blev et rødt bånd den dag smiley

• Canis-ven
    Canis-ven Tilmeldt:
    jan 2020

#16   29. mar 2022 Mette: Vi havde irsk terrier i mit barndomshjem smiley . Det er bare noget helt andet igen. Hatten af for dig. Jeg sidder og storsmiler af din fine beskrivelse. Hvor er det illustrativt! smiley

Karina: smiley smiley smiley “Har hunden overhovedet prøvet øvelsen før?” smiley smiley

Jeg har i dag mødt en supersød ejer af en sort spids. Hunden var skøn…men tror altså vi kigger videre efter noget andet.

• #17   31. mar 2022 Ja, en irer er virkelig 'something else' smiley Jeg kan ikke rigtigt forestille mig livet uden sådan en. På den anden side er jeg ret bidt af hundetræning og elsker DcH programmet, der giver nogle sjove udfordringer og noget dejligt hundearbejde. MEN med en irer er det lidt op ad bakke at komme ud af B-klassen og op i A og E hvor det bliver virkelig sjovt. Dette nødvendiggjorde inklusion af en lidt mere træningsegnet race i husstanden. Derfor Dobermann, hvoraf jeg pt har jeg et lille vildfarent missil på 6 mdr smiley
    Nå, men retfærdighedsvist skal siges at Stormy faktisk fik sin 1.præmie i LP1 ved den næste prøve vi gik op til. Her var det eneste der kiksede et par skævsidninger smiley

• Canis-ven
    Canis-ven Tilmeldt:
    jan 2020

#18   31. mar 2022 Mette: Hvor er det flot! Da jeg var barn, havde en af naboerne to dobermann. Når de var i haven, så gik lille mig på 7-10 år ind til dem og legede. Vi tumlede faktisk på græsplænen. Mine forældre vidste det ikke. De synes ikke, jeg skulle besøge dobebere alene smiley .

Hvis jeg havde mere energi…så skulle vi nok have tre hunde smiley

- schæfer…som er mandens race
    - BC / aussie …. til tricks. mv til mig
    - Jack Russell ….til skadedyrene …og mig smiley

• #19   1. apr 2022 Dobermann er bare så misforståede. Hollywood har ikke gjort noget godt for racens ry smiley I '80-erne havde racen en lidt uheldig popularitet, hvor der blev avlet på en masse nervøse 'bid først og spørg bagefter' hunde. Heldigvis har man fået rettet op på det igen.

Kommentér på:
sort spids - Hvad skal jeg forvente ift. schæferen fx?

Annonce