sort spids - Hvad skal jeg forvente ift. schæferen fx? sort spids - Hvad skal jeg forvente ift. schæferen fx?
Jeg har tidligere oprettet et emne, hvor jeg efterlyste bud på racer til mig
Nu er der en bekendt, der er kommet med forslaget sort spids. Racen skulle have lidt kelpie og buhund i sig.
Jeg har tidligere haft schæfer, jrt og puddel. Dvs. jeg har erfaring med førerorienterede hunde, der gerne vil træne tricks, lydighed, spor.
På min liste over mulige racer er:
BC
Kelpie
Korthåret collie
Aussie
MAS
DSG
retriever
Og nu også sort spids:)
Jeg har slet ikke overvejet en spidshund før. Er der nogle der har erfaring med sort spids? Og gerne i forhold til de racer, jeg har erfaring med/overvejer? ????
jan 2020
Følger: 10 Emner: 6 Svar: 22
Anvendelse
Alsidig familie- og gårdhund. Vagtsom, god som hyrdehund.
Klassifikation
Spidshund under gruppen vagt- og hyrdehund.
sep 2017
Følgere: 545 Emner: 155 Svar: 10.724
Jeg tænker at du har en enormt bred palette af racer, du overvejer, så at gå efter en lille bitte race, som er under rekonstruktion, virker frygtelig omstændigt i mit hoved. Men hvis det er sådan én du vil have, så er det da bare med at skrive dig op
jan 2020
Ja, det er svært, når der er så mange spændende og gode racer. Jeg tror, det bliver snævret ind efterhånden, som jeg møder kommende opdrættere og deres hunde.
Hvordan er du kommet frem til dit valg af hund?
jan 2020
sep 2017
Følgere: 545 Emner: 155 Svar: 10.724
Min nu eksmand havde en schæferblanding på 6 år, da jeg mødte ham. Da hunden blev aflivet 5 år senere, købte vi endnu en schæferblanding (blanding af schæfer og hvid schweizisk). Det bærende argument for netop dén hund var, at jeg var overbevist om at hun ville blive smuk. Og det blev hun
Jeg ville egentlig have haft en corgi i stedet for schæferen, men eksen insisterede på at vi skulle have en hund der kunne passe på os og huset. Da jeg plagede for endnu en hund, sagde jeg at han måtte bestemme, og troede at han ville gå med en golden af jagtlinjer, for dem havde jeg ævlet en masse om. Men han ville have en corgi
Så 2 gange har jeg valgt hund ud fra udseende. Og særligt corgien var noget af en mundfuld som hvalp
Og ja, så sagde jeg farvel til min dejlige Bella for 7 uger siden
Det gør mig ondt med din gamle ven
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 82 Hunde: 8 Emner: 516 Svar: 12.529
Jeg var ret begejstret for dem, men jeg er også vild med spidshundenes temperament - og jeg synes bestemt, at deres sind var tættere på spidshund end på hyrdehund.
Måske buhunden var slået ekstra meget igennem?
Min opfattelse er nok, at den Sorte Spids nærmest er modpol til MAS, som du også har på listen, så jeg ville nok lægge mig lidt mere fast på, hvad det er du ønsker af egenskaber, for at kunne skære lidt ned i listen
Sagt med al mulighed forståelse for, at man kan ønske "det hele".
Der er jo en grund til, at jeg selv har både Husky og MAS
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.514
Alle de andre racer do overvejer ligger i en noget mere samarbejdende kategori
jan 2020
Mette: Tak for rigtig fin respons. Det er så rart at høre noget fra en, der kender til racen irl.
Se her omkring kelpie og buhund. Det er sakset fra sortspids.dk
“ Den Norske Buhund er en af de tidligste norske hyrdehunde. Buhund betyder bopladshund og dens funktioner er hyrde-, vagt- og jagthund, og bruges stadig få steder som arbejdshund, men er i dag primært en familiehund. Kendetegnende er særligt dens kærlige og glade sind, samt en masse selvtillid.
Den Australiske Kelpie stammer fra korthårede skotske hyrdehunde, hvis oprindelse blandt andet er keltiske hunde og spidshunde, som bragtes til landet af vikingerne. Racen skulle bruges som en fårehund, som kunne arbejde under strenge og uvenlige forhold i vildmarken.
Avlsarbejdet påbegyndte i 1992, ved at krydse de to hunderacer Norsk Buhund og en Australsk Kelpie med hinanden, men klubben har datamateriale på avl helt tilbage 1988. Elgaard Madsen fandt på navnet Dansk Vikingehund til racen, som i år 2006 blev skiftede til Sort Spids.”
aug 2007
jan 2020
feb 2013
@Karina; jeg har set den beskrivelse af buhunden før
tyskervending - bakkende og gøende). Sidste mandag var han anderledes koncentreret, hvilket var heldigt nok, da det var sidste mandag vi havde 'rallydysten' hos os. Vi fik 94 på begynderbanen. Igår ville vi have fået IB
Efter rally tog jeg Penny ud og trænede noget lydighed med hende. Det er en anden verden; Penny holder fokus og er 'PÅ' når vi laver noget. Bevares hun er 6 mdr med alt hvad det indebærer. Men man taber hende fx ikke totalt fordi der kørte en traktor, der sagde sjovt forbi ude på vejen. Hun kigger og vender så lynhurtigt fokus tilbage til mig. Clinton retter HELE som opmærksomhed mod traktoren og man skal sådan helt hen og prikke til ham ('hallo - vi var igang med noget') før han 'vender tilbage' og man kan fortsætte. Det er lidt forskellen i en nøddeskal på at træne med en der er designet til selvstændigt arbejde og en der designet til at samarbejde
Hvis man skal trives med en af de selvstændige typer så skal man kunne leve med at hunden ikke altid gør 'som den har lært' og ofte kører sit eget show. Og at det kan gå så fint til træning, men til en konkurrence er det somom hunden aldrig har modtaget nogen form for træning i hele sit liv
Jeg har to meget forskellige hunderacer - Irsk Terrier og Dobermann - og må tilstå at jeg ikke kan lade være med at trække lidt på smilebåndet, når folk kalder alle mulige spidser eller terriers for meget velegnede til hundetræning. Jo, de elsker at lære noget og lave noget sjovt. MEN det er altså ikke dem man vinder lydighedskonkurrencer med
aug 2007
Efter jeg i næsten et helt år havde arbejdet intensivt på næseprøven til LP med husky Aqui (og nu sad øvelsen bare i skabet HVER gang), skulle det stå sin prøve til en officiel konkurrence.
Og lad mig sige det sådan.... efter adskillige "søge"-opfordringer fra mig, og lige så mange alternative fortolkninger fra Aqui, spurgte dommeren "Har hunden overhovedet prøvet øvelsen før?"
Enten ELSKER man deres påfund, og har humor nok til at nyde det, og ellers bliver man vanvittig
feb 2013
Jeg har en fin billedserie - taget af en træningskammerat, der tilfældigvis også er prof. fotograf - fra et indkald i en LP1 med min hedengangne Stormy. Det starter så godt med at hunden løber i fin stil imod sin fører, føreren ser glad ud. Hunden fortsætter bagom føreren, der nu ser lidt undrende ud ('hvor fa**** blev hunden af?'). Hunden fortsætter ud til tilskuerne og hilser hjerteligt på nærmest hver og en - nu er føreren brudt sammen af grin. Det var Hans Ove der var dommer så vi fik en eller anden sød kommentar om at hunden var meget venlig
jan 2020
Karina:
Jeg har i dag mødt en supersød ejer af en sort spids. Hunden var skøn…men tror altså vi kigger videre efter noget andet.
feb 2013
Nå, men retfærdighedsvist skal siges at Stormy faktisk fik sin 1.præmie i LP1 ved den næste prøve vi gik op til. Her var det eneste der kiksede et par skævsidninger
jan 2020
Hvis jeg havde mere energi…så skulle vi nok have tre hunde
- schæfer…som er mandens race
- BC / aussie …. til tricks. mv til mig
- Jack Russell ….til skadedyrene …og mig
feb 2013
sort spids - Hvad skal jeg forvente ift. schæferen fx?