Utryg og lidt håndsky udenfor {{forumTopicSubject}}
Laura har fået en dum vane eller hvad det nu er man kalder det.....
Hun er begyndt ikke at ville komme når jeg kalder - Når vi går tur.
Jo, hun kommer hen til mig, men vil ikke indenfor rækkevidde så jeg kan få snoren på hende. Heller ikke rigtigt hvis jeg lokker med kiks. Og jeg kalder altid opmuntrende på hende.
Og så er det sådan en lidt ond cirkel, for jeg må snuppe hende når chancen er der og det bliver problemet jo ligeosm ikke rigtigt bedre af....
Hvis jeg bare kalder på hende for at vi skal gå videre, er der aldrig noget, så kommer hun med det samme og det er kun en lille uge siden at hun kom fint hen og fik snor på når jeg kaldte..
Det var rigtigt slemt igår aftes for vi mødte en dame med en schæfer i snor. Laura begyundte at løbe rundt om den og hunden blev selvfølgelig helt kørt op. Og jeg kunne ikke få fat i hende når hun kom hen til mig. Så løb hun bare igen. Pinligt og irriterende!! Undskyldte meget overfor damen og hun tog det heldigvis pænt selvom at hun fløj rundt for enden af snoren :-S
Indtil for en lille uges tid siden var der ikke noget. Hun har altid været god til at komme når hun skulle i snor ( hun er 4 mdr )
Men tror at problemet er startet inden vi er kommet ud.. Hun kan ikke li' at få sin sele på. Det er blevet til at jeg må sætte mig ned og kalde med selen på gulvet, Hun kommer så løbende og cirkler hvalpet, fjollet og undvigende rundt om mig. Når jeg så får fat på hende ( ikke alt for hurtige bevægelser ) så ligner hun en der skal ha' tæv :-S
Der er ikke noget når hun hár fået sele og snor på og er kommet ud af døren. Men hun forbinder slet ikke snoren med noget sjovt eller at vi skal ud og gå tur nu..
Prøver virkelig at være opmuntrende og med kiks og hele det cirkus. Prøver VIRKELIG ikke at vise min irritation, selvom at jeg bare har lyst til at kyle hende ned i selen og ud af døren.
Når vi er ude og gå tur og hvis jeg sætter mig helt ned, kommer hun springende op i skødet på mig. Så næste skridt må jo være at jeg gør det... Bare rimeligt åndsvagt hvis jeg skal sætte mig på røven på en sti for at få fat på min hund.....
Bortset fra det er hun meget tillidsfuld og glad. Er ikke bange for hunde eller mennesker og har aldrig haft nogen traumatiske oplevelser...
Hvis hun havde været genbrugshund, ville jeg næsten ha' troet at hun havde fået tæv med snoren af sin tidligere ejer. Men jeg er ligesom ejer nr 1 jo *G*.....
Er der nogen der har prøvet noget lignende ? Erfaringer og forhåbenlig en løsning !!! ?
feb 2006
Følger: 70 Følgere: 139 Hunde: 7 Emner: 758 Svar: 27.197
vi fik det råd at på vores gåtur hvor hun ikke havde snor på at kalde hende ind, nogle gange skulle hun have snor på (i kort tid og så af igen) andre gange fik en en guf. hun skulle aldrig vide hvornår hun fik snor på. og så aldrig hapse hende. det er så fristende, når hun endelig er inden for rækkevidde, lige at strække armen ud. men de lærer hurtig en arms længde.
når i er ude og du ikke kan få hende til dig, så løb den anden vej imens du kalder, sæt dig evt ned og rod i jorden som om du har fundet noget meget interessant, så kommer hun forhåbentlig og i kan rode lidt sammen og finde nogle godbidder.
Jowina var i samme alder
jun 2007
Følger: 37 Følgere: 38 Hunde: 5 Emner: 979 Svar: 7.777
Vil prøve det med at kalde hende til mig uden at hun skal i snor hver gang....
Det er bare ikke altid at jeg har tid til at vente på at hun skal komme helt hen... F.eks hvis vi ser at der kommer en hund længere henne ( Der hvor vi går er der ret gotd udsyn så man kan nå at få sin hund i snor inden man render ind i den anden hund )
Men må prøve at undgå det så.. Ved godt at det er forkert at hapse hende, men som du siger. Det er svært at lade være..
nov 2005
Følger: 4 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 26 Svar: 1.776
Du skal træne indkald men ALDRIG række ud efter hende - de finder så hurtig ud af hvor lang din arm er og så når du dertil hvor du er nu.
Prøv i stedet at sætte dig ned på hug og smid nogle godbidder lige foran dig. Kald på hende og sig med høj glad stemme - nej prøv at se hvad mor har fundet - samtidig med at du roder rundt i græsset. Hun skal nok komme hen til dig - lad være at røre hende - når hun har fundet godbidderne går i bare videre som om intet var hændt. Øv det rigtig mange gange - og begynd at røre lidt ved hende når hun er helt tryk ved at komme hen til dig igen - men vent lidt med at tage snoren på.
Det vare ikke længe så begynder hun at forbinde indkald med mad og så skal hun nok komme.
Det er en meget typisk hvalpe ting i hendes alder - så træning og atter træning er kode ordet.
Kh Karin
jun 2007
*suk* .. Ja, jeg må vel bare igang...
bare sjovt at det kun er i bestemte situationer...
F.eks når jeg kaster bold med hende så ved hun godt at hun skal komme hen til mig.. Jeg sidder på knæ og råber 'dyyygtig' når hun får fat i bolden og så løber hun hen til mig og får nogengange en kiks og så afsted igen.. Der er hun helt tryg....
Må kombinere de to ting så...
feb 2006
Følger: 70 Følgere: 139 Hunde: 7 Emner: 758 Svar: 27.197
Jowina gjorde det efterhånden til en hel leg og så kan man rigtig stå og bande.( stadigvæk den dag i dag kan hun finde på lige at tage en sejrsrunde inden hun kommer ind med et helt specielt udtryk i hovedet. men selvfølgelig kommer hun nu, skulle bare lige..... ja og så er hun en moden dame på 6 år med tre hvalpefødsler bag sig.
jun 2007
Hehehe, Er da ogspå provokerende sådan som Jowina gør
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Er hun mon i sin halve kønsmodningsfase lige nu? Der kan de godt gå hen og blive lidt "døve" og glemme noget tidligere indlært...
Vi har selvfølgelig trænet indkald rigtig meget, men har i ligeså høj grad trænet hunden i, at han aldrig kan vide, hvor vi er. Siden han var otte uger gammel, har vi sørget for, når han ikke havde snor på, at gå væk hele tiden. Altså gå den modsatte vej i forhold til ham, så han forstod, at hans job består i at holde sig til os, ikke omvendt.
Det betyder, at vi nu bare kan vende om at gå - så kommer han.
Samtidig gør vi det at vi under en gåtur laver utallige indkald, hvor han bare får en guffer og får lov at løbe igen. Vi gør det uahængigt af, hvad han laver - om han er optaget af at snuse, om han bare lunter derudaf... Resultatet er, at hunden vender på en tallerken og kommer med det samme. (Medmindre der løber en hare eller andet vildt - så er der altså ingen kontakt - endnu).
Indkaldet er i øvrigt altid med det slutresultat at hunden sidder lige foran os - så kan han altid nås ;o)
jun 2007
De første 3 uger havde hun stort set ikke snor på.. Vi bor rigtigt godt uden store veje i nærheden og natur på den anden side af havelågen..
Når vi går kalder jeg ikke på hende ( på en bestemt strækning hvor hun altid løber fri ) Jeg går bare i roligt tempo uden at sige noget til hende.
Det har så også bevirket at hun er meget opmærksom. Hvis hun er kommet lidt bagud, kommer hun drønende og hvis hun er kommet lidt for langt frem, står hun og venter.. Når jeg så kalder på hende har hun altid kommet løbende og det gør hun stadig. Det er KUN selve give-snor-på-situationen der ikke er populær
dec 2006
Følger: 8 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 2.494
aug 2006
Jeg tror på at tricket er at lære hunden, at det godt kan betale sig at komme. Det vil sige, at der skal ti gange indkald med et lækkert udfald for hunden (godbid, kontakt, leg - og andet godt) til et indkald, der ender i en line.
aug 2006
Og så følger der i øvrigt et par perioder, hvor hunden bliver overdynget med kønshormon - den sidste i halvanden til to-årsalderen.
jun 2007
C H - Hvad mener du når du siger snyde ? noget jeg har skrevet ?
aug 2006
Hunden bliver lokket i den tro, at den skal noget godt eller sjovt, men oplever i stedet, at det modsatte sker. Så synes jeg det er bedre at lære den, at der faktisk sker noget godt, når den kommer - og så en sjælden gang i mellem noget kedeligt.
Det handler, for mig at se, om at styrke hundens positive forventninger til det, der foregår tæt på dig. Og gør man det, så får man også et indkald, der bliver rigtig hurtigt og flot ;o)
jun 2007
Men det er vel det der fungerer bedst for hund og ejer... Jeg vil prøve lidt af hvert af de råd jeg har fået her i hvert fald
Rart at høre at det ikke er Laura der bare er totalt underlig "!
nov 2005
Følger: 4 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 26 Svar: 1.776
Der skal da være noget i græsset - godbidder - selvfølgelig skal den da ikke "snydes" :-))
Og mange gange skal man da også lade den løbe igen uden at sætte snoren på.
Utryg og lidt håndsky udenfor