{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
916 visninger | Oprettet:

Sterilisation eller ej?? {{forumTopicSubject}}

Da Poco er ved at komme i den alder hvor vi snart kan forvente hun kommer i løb første gang, ville jeg lige høre jer herinde der har erfaring med hun-hunde om jeg bør sterilisere hende eller ej. (altså self. først når hun er klar til det)
Da hun jo hverken er raceren eller med tavle vil jeg ikke have hvalpe på hende så det er sikkert allerede.
Men er det så godt eller skidt for hende at blive steriliseret?
Jeg stemmer selv for, men jeg kan ikke helt få overbevist kæresten.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sterilisation eller ej??
  • #1   6. sep 2007 Som udgangspunkt - hvem ejer hunden... så er det ejeren der bestemmer hvad der skal ske med hunden. ...


    Men jeg kan da godt se det kan være lidt problomatisk...





  • #2   6. sep 2007 Jeg ser ingen grund til at man steriliser sin tæve selv om man ikke vil bruge den, man holder den bare fra hanner når den er i løb, jeg må sige at jeg aldrig vil have min steriliseret.

  • #3   6. sep 2007 Du slipper for en tæve der bløder, har humørsvingninger, evt bliver indbildsk gravid. Man kan minimere risikoen for forskellige kræftformer ved at sterilisere dem.

  • #4   6. sep 2007 Jeg vil ikke ha Daisy sterilliseret og hun skal heller ikke ha hvalpe.
    Så længe der ikke er problemer med hendes når hun er i løbetid, bliver Daisy ikke sterilliseret :o)
    Men det er jo dit valg.


  • #5   6. sep 2007 Jeg havde en hund der var dybt deprimeret ca 1 mdr før løbetid, i løbetid, ok ca 1-1½ mdr efter, så blev hun indbildsk gravid, og var depri igen... Så var hun ok i 1-2 mdr, og så startede det hele forfra... så alt efter hvordan tæven reagerer, så er en sterilisation en rigtig god ide.

  • #6   6. sep 2007 Jamen er der da nogen ulemper ved at få hende steriliseret??

  • #8   6. sep 2007 Mine tæver bliver steriliseret. Tavlehunde, racerene og blandinger.

    Jeg forebygger sygdomme og skåner dem for alle hormonforvirringer der følger.

    De har så 2 eller 3 løbetider før det bliver gjort da jeg mener de på den måde finder sig selv og er hormonelt på plads.


  • #9   6. sep 2007 christina

    Der er jo altid risiko ved at komme hunden i fuld narkose.

    Ellers er det største problem vist at de kan være nemme til at blive overvægtige


  • #10   6. sep 2007 Jeg har aldrig hørt om ulemper..........

  • #11   6. sep 2007 Camilla - Natasha - Pengegrisen

    Det er netop også af de grunde jeg gerne vil have hende "ordnet". Når jeg nu ved hun aldrig skal have hvalpe....

    Men er der nogen ulemper ved sterilisation?


  • #12   6. sep 2007 Christina

    Well.. det vil jeg jo ikke mene. Det der kan være, er fedme. Men det kan man jo afhjælpe, så...


  • #13   6. sep 2007 Enig med janie.......man forbygger mange sygdomme og tæven slipper for homonforstyrrelser.......Jeg har ikke oplevet eller hørt om ulemper.........

  • #14   6. sep 2007 Steriliserede hunde har lettere ved at blive tykke end ikke steriliserede, men det problem løser du let med passende fodring og motion. Det er beregnet at en sterilisation medfører en nedsættelse af stofskiftet til 80% af det oprindelige. En tilsvarende nedsættelse af energiindholdet i foderet vil være nødvendig for at forhindre overvægt. Til dette formål kan du med stor fordel bruge et kalorielet foder.

    Enkelte tævehunde af racer med lang krøllet pels kan få pelsproblemer efter en sterilisation, men det kan løses med medicin.

    Nogle få steriliserede tævehunde vil kunne blive urininkontinente når de bliver ældre. Det vil sige at de ikke kan holde på vandet, når de slapper af og sover, og derfor kan det dryppe med urin fra dem. Dette problem kan også løses med medicin.

    Fra netdyredokter.dk


  • #15   6. sep 2007 Rigtig godt link... tusinde tak! smiley

    Men der står noget der overrasker mig... at man kan sterilisere før første løbetid?? Jeg har ellers læst mig frem til at det ikke er godt?


  • #16   6. sep 2007 Christina

    Den studsede jeg også over. Tror jeg ville kontakte min dyrlæge mht til det...


  • #17   6. sep 2007 Nå... har lige snakket med min Dr. dyr.... De anbefaler at man gør det før første løbetid for at undgå hormonelle problemer....

    Så har faktisk bestilt tid til hende på mandag...
    Så må kæresten hoppe og springe hehe... hun er jo min smiley


  • #18   6. sep 2007 I USA er det normen at man steriliserer før første løbetid, fordi det så mindsker risikoen for brystkræft 100%

    Og det bliver specielt også gjort ved deres rescue dogs. altså lidt ligesom ved de dyr vi kan købe herhjemme ved dyrenes beskyttelse..


  • #19   6. sep 2007 Christina

    Sejt nok smiley
    Skal du nok blive glad for*S*


  • #20   6. sep 2007 Jeg taler også for sterilisation, har selv en tæve på lidt over 11 år der er ordnet. Det blev hun som 1. årigog der har aldrig været nogle problemer. Hun kan nemt holde sig 12 - 14 timer, for hun er så doven at hun ikke gider gå ned og blive luftet.
    I går hørte jeg om en OES, der måtte opereres, da den havde fået voldsom livmoderbetændelse efter en løbetid.


  • #21   6. sep 2007 Camilla - Tak for det smiley Nu glæder jeg mig bare til det er overstået... puha, min lille pige under kniven...



  • #22   6. sep 2007 min tæve er blevet det og det er det bedste vi har gjort for hende. hun døjede med at være falsk drægtig og hormonerne fløj rundt i kroppen på hende. desuden har vi en hanhund som er skør når hun er i løb og endelig skulle hun ikke have flere kuld.

Kommentér på:
Sterilisation eller ej??

Annonce