{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.007 visninger | Oprettet:

Sterilisation eller ej? {{forumTopicSubject}}

Jeg er lidt i syv sind mht., om min tæve på 1,5 år skal steriliseres eller ej...

Vi har en hanhund på 3 år, som vi i samråd med dyrlægen har besluttet ikke at lade kastrere af div. årsager - Så nu står vi så med spørgsmålet om, hvorvidt vi skal lade tæven sterilisere.

Mine overvejelser går på de bivirkninger, der kan være ved en sterilisation - Og samtidig kan jeg ikke helt beslutte, om jeg vil udelukke muligheden for et kuld hvalpe, hvis hun bliver så god træningsmæssigt, som hun tegner til på nuværende tidspunkt (selvf. med forbehold for, at hendes sundhed, udstillingsresultater osv. også er tip-top i orden.)

Udfordringen mht. at have tæve i løbetid og hanhund sammen, er ikke et problem, da hanhunden sendes på ferie, når tæven er i løbetid.

MEN! Kæresten er for at sterilisere, og jeg har ikke besluttet mig.

Jeg vil derfor spørge jer på HG:

Hvilke overvejelser gjorde, at i til- eller fravalgte sterilisation?
Hvad har i, der har steriliserede tæver, oplevet af bivirkninger? (Pels, aktivitetsniveau, stofskifte, inkontinens osv.)

På forhånd tak for hjælpen!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sterilisation eller ej?
  • #1   30. jun 2017 Hvorfor overvejer i det overhovedet?

  • #2   30. jun 2017 Bivirkninger her har været mindre spunk i forbindelse med træning og mindre selvtillid overfor andre hunde.

    Ellers intet.

    På plussiden er hun blevet gladere, da hun var rimeligt påvirket af sine løbetider, så vi fortryder ikke:)


  • #5   30. jun 2017 Jeg er for at sterilisere. Jeg kan intet dårligt sige om det.

  • #6   1. jul 2017 Mine race får totalt ødelagt pels af en neutralisation. Min tæve Frida blev steriliseret, da hun var fire år gammel pga sygdom, og hendes pels har været et mareridt siden, det er et stort arbejde at holde den, og hun er blevet grim (det er ikke det største problem smiley ).
    Ud over pelsen har sterilisationen ikke givet problemer, men jeg kender tæver der er blevet inkontinente.

    Jeg kunne aldrig finde på at neutralisere en hund, hvis det ikke var pga helbredsmæssige årsager.


  • #7   1. jul 2017 Vi fik Audi steriliseret fordi løbetiderne påvirkede allergier negativt.
    Nu har vi en hund som har et lettere forløb i forhold til sim allergi, men som er blevet urininkontinent og skal have medicin 3 gange om dagen resten af livet...
    vi har ikke fortrudt - men jeg synes virkelig man skal have en grund til eller som minimum et argument for at udfører indgrebet.
    Det lyder det ikke til din mand har...


  • #8   1. jul 2017 Jeg har valgt ikke at sterilisere min tæve og det er selvom vi har flere intakte tæver. Jeg elsker hende præcis som hun er, så jeg ser absolut ingen grund til at ændre på det. Hun går med hannerne et par dage op til ægløsning hvorefter hun adskilles i et par dage og så er hun sammen med hannerne igen. Vi har lidt piben og et par skøre dage med hannerne, men ellers ingen problemer

  • #9   1. jul 2017 Selv ombord på færgen med en tæve der er tæt på ægløsning...

    profilbillede
  • #11   1. jul 2017 For de helbredsmæssige gevinster ..tæt pels .. har fået 4 tæver steriliseret, 1 har fået træls pels

  • #12   1. jul 2017 Jeg har fået 8 tæver steriliseret. De fleste på grund af livmoderbetændelse, en af praktiske årsager og en (Celtia) i forb. med kejsersnit. Celtia havde uregelmæssige løbetider - både mellemrum mellem løbetiderne og selve løbetiderne - så hun var en oplagt kandidat til en senere livmoderbetændelse, så da hun alligevel skulle åbnes i forb. med kejsesnit, var det oplagt at sterilisere samtidigt.
    Mine tæver har været fra 3 til 10 år, da de blev steriliseret.

    Alle har fået ændring i pelsen, alle har fået mere pels og mere ulden pels, men ikke alle er blevet svære at holde og ikke alle har fået grim pels.

    Ingen har ændret adfærd, bortset fra at de, der har haft livmoderbetændelse er kvikket op efter, at de er kommet sig efter operationen. Ingen er blevet inkontinente, men jeg ved, at det sker for nogen. Ingen er blevet fede, men nogle af dem er blevet sat ned i foder. Det har dog ikke været nødvendigt for alle.


  • #13   3. jul 2017 Jeg har valgt at sterilisere de fleste af mine tæver gennem tiden. Det har ikke ændret på deres sind. Bortset fra enkelt der led gevaldigt af humørsvingninger over virkede deprimeret i tiden op til og under løbetiden; hun slap for humørsvingningerne og blev permanent den glade og frimodige hund hun var mellem løbetiderne. Mine racer får ikke ændret pels af det.
    Perle blev steriliseret 8 mdr gammel. Dvs. før første løbetid. Dette var selvfølgelig en statsning og nogen dyrlægen og jeg virkelig tænkte grundigt over (årsagen var at jeg havde en avlshan gående som ihvertfald ikke skulle parre Perle). Perle er nu 5 år og en rigtig dejlig tæve. Jeg tvivler på at hun havde været anderledes hvis hun var forblevet intakt. Hendes sind er fuldstændig som hendes mors sind var; lalleglad overfor mennesker, rar overfor andre hunde, fjollet og mega-aktiv. Hun er lige til den største side, men det var hendes mor også. Men om hun er blevet større end hun ellers ville være blevet hvis hun var forblevet intakt - måske ???


Kommentér på:
Sterilisation eller ej?

Annonce