{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
776 visninger | Oprettet:

sterilisation eller ej (endnu en om Rosa) {{forumTopicSubject}}

Jeg ved godt jeg nu har lavet flere tråde omkring sterilisation af Rosa, men nu er jeg altså igen i tvivl.

Jeg synes det er en stor operation på en så lille hund, men samtidig har jeg jo også hørt hvor godt det skulle være sundhedsmæssigt.

Min første begrundelse til at få hende ordnet, var fordi vi jo har Lucky, så ville ikke have en tæve i løb, selvom han er kastrat, men hun er lige blevet færdig med sin anden løb (igen en hvid løbetid) og han reagerede ikke det mindste, det gjorde andre hanhunde tilgengæld.

Rosa ændre sig på ingen måder når hun kommer i løb, og sidst var hun en smule falsk drægtig, ved at hun fik minimalt mælk i 2 patter, men det påvirkede hende ikke overhovedet og dyrlægen sagde det var så lidt at det bare skulle gå væk af sig selv, hvilket det også gjorde.
Rosa gik i løb sidst i maj denne gang, og har endnu ikke vist tegn på noget, men det er selvfølgelig også lidt tidligt endnu.

Men nu er jeg simpelthen i tvivl om den store operation er det værd? vi har jo tydeligvis ingen gener når hun er i løb og man mærker det ikke på hende overhovedet. hun er 1½ år gammel og har været i løb 2 gange.
Er det sundhedsmæssige så godt at det er værd at slæbe en sund og rask lille bitte hund igennem en operation for ?

Hvad ville i gøre hvis i stod i mit sted?
Jeg tænker jeg vil skrive og spørge min dyrlæge, men i plejer at være så erfarne og kloge herinde at jeg også ville høre jer ad smiley

P.S. det handler på ingen måde om pengene, jeg har sparet sammen til det, det er udelukkende et spørgsmål om hvad der er bedst for Rosa.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  sterilisation eller ej (endnu en om Rosa)
  • #2   2. aug 2016 der er bare ikke et bestemt svar på det spørgsmål, det er og bliver en ting man er den eneste der kan gøre op med en selv, altså så længe grunden ikke er en syg hund ....

    vil sige mht, falsk drægtighed, at så er det min fornemmelse at den slags bliver værre med alderen, de unge hunde har sjældent så store problemer med det ikke alle oplever det, men nogle gør jo .....

    Vil sige jeg er absolut for sterilisation grundet de helbredsmæssige gevinster, men skal du have nogen gevinst i forhold til mindre risiko for brystkræft, så er det nu det skal ske, jo flere løbetider jo mindre gevinst lige i forhold til det ....

    der er denne forholdsvis nye tråd :
    http://www.hundegalleri.dk/forum/generel-diskussion/657012-sterilisation


  • #3   2. aug 2016 Lenschow, man siger senest efter anden løbetid, hvis man skal have de bedste sundhedsmæssige fordele. Planen var at hun skulle steriliseres nu her, men nu er jeg i tvivl smiley

  • #4   2. aug 2016 Jeg ville sterilisere.

  • #5   2. aug 2016 tja jeg har prøvet at miste en hund til brystkræft, jeg er ikke længere i tvivl ... og jeg vil gøre det 3 måneder efter 1. løbetid hvis jeg får hund igen efter dem jeg har nu..

    for øvrigt er det vel ikke en større operation på en lille hund, end på en stor hund, så det er nok ikke det der skal være afgørende


  • #6   2. aug 2016 Hanne vi fik det ikke gjort efter første løbetid fordi det ikke passede ind i vores program og dyrlægen anbefalede os at vente. smiley

    Men jeg tror vi gør det, det lyder til det er det bedste for Rosa, og vil bestemt ikke ende med en syg hund og fortryde at vi ikke gjorde.


  • #7   2. aug 2016 sådan kan det jo gå, det skal jo passe ind ... mine er heller ikke steriliserede efter 1. løbetid, men det er også først efter jeg de sidste år har læst en del om det at jeg synes jeg er blevet overbevist om at det er der hvor det for mig giver mest mening ... man får lige set at de fungerer ved at få en løbetid, og får også en ret optimal beskyttelse .... mange siger som du selv skriver efter 2. løbetid ... jeg talte en gang med en dyrlæge, han gjorde det ved egene tæver inden løbetid overhovedet ... men det er jo lidt hvad man hver især ligger vægt på ....

  • #8   2. aug 2016 Hanne min dyrlæge sagde at det er imellem 1-2 eller efter 2, det kommer an på hunden selvfølgelig smiley
    Men ved Rosa håbede jeg jo lidt at få en rigtig løbetid anden gang, men den var hvid igen, hvilket gør det enormt svært at vide præcis hvornår hun er i løb smiley

    jeg ringer dog til dyrlægen torsdag, håber jeg kan få en tid i næste uge, vil gerne have det overstået inden jeg skal på kursus, så jeg kan være hos hende 24/7 den første uge. Hun kommer ikke til at være alene uanset, men vil gerne være hos hende smiley


  • #9   2. aug 2016 Du skal vente til 3 måneder efter løbetid med sterilisationen. Der bør hormonerne være mest i balance.

  • #10   2. aug 2016 Jeg kan ikke se nogen grund til at sterilisere hvis hunden fungere rigtig fint og tænker også over at hun er så lille. Cloey blev steriliseret pga hun var så ked af det, Jackline var ikke, da man ikke kunne mærke på hende at hun var i løb, ud over lidt blod (hun skulle have været det, men kun pga vi fik Manfred som skulle ind gå i avl og ønskede ikke blandingshvalpe) har Esther og håber at trække et kuld på hende, kan jeg ikke få det, skal hun ikke sterilisere.

  • #11   2. aug 2016 Jeg ville vælge at få hende steriliseret. Men jeg har så også stået med 2 tæver med akut livmoderbetændelse smiley
    Der er altid bedre chancer for at en ung, sund og rask hund overlever sådan en operation, end en ældre hund med livmoderen fuld af betændelse.

    Men beslutningen er din, for der er altid en risiko, ved at få bedøvet en hund.


  • #12   2. aug 2016 omg så troede jeg hun havde været i hvid løbetid, fordi hanhundene var helt vilde med den lille lort i slut maj/juni, men hun er lige begyndt at bløde (lige nu) så hej løbetid. Så kan jeg bedre forstå at hun har været en belastning der SKULLE sidde hos mig hele dagen i dag smiley
    nå men så ved jeg da at hun skal steriliseres om 3 mdr smiley


  • #14   4. aug 2016 Jeg er absolut for at sterilisere hunhunde, der ikke skal bruges i avl.

Kommentér på:
sterilisation eller ej (endnu en om Rosa)

Annonce