{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
794 visninger | Oprettet:

"Salg" af hund? {{forumTopicSubject}}

Når man laver en lang kontrakt med betingelser for hvad køber må og ikke må.....skal og ikke skal med deres nye hund.......har man i virkligheden så solgt hunden eller blot lejet / lånt den ud imod betaling?

Jeg må nogle gange ryste på hovedet af alle de underlige ting folk kan finde på at betinge sig.
Dengang jeg var lille (og det er godt nok mange år siden) måtte man selv bestemme over en ting man havde købt.....se det var tider !

Jeg kan så undre mig over at dem der har "købt" sådan en lånehund ikke kræver at få den anden "ejer" til at dele udgifterne........så var der da en fordel ved det!

Lise


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "Salg" af hund?
  • #2   10. sep 2007 Lise: Jeg oprettede et ligende indlæg for noget tid siden og der blev jeg godt nok høvlet ned!!! Puha... Så skynd dig at søge dækning hehe

  • #3   10. sep 2007 Du har fat i noget af det rigtigt....Høre endda om købere der først bliver opmærksom på dette ved kontrakttegning når de skal hente hvalpen.

  • #4   10. sep 2007 ¤ Team-Hopla ¤.....Ja der kan du selv se.....jeg mener ....hvis de sælger en hund så kommer det ikke dem ved hvad f..... du gør med den.....for det er ikke deres længere!

  • #5   10. sep 2007 Lise Øst.
    Ja og jeg kan undre mig over alle dem der ikke laver kontrakter på deres hunde...

    Der kommer flere og flere uansvarlige hundeejere som ikke tænker på hundes ve og vel, men på egen pengepung, Sys der er fint der bliver sat regler, Tiderne Ændre sig, og reglerne bør ændre sig med der.


  • #6   10. sep 2007 ja, og vi var dengagn vi købte xenta lidt bange for at der ville blvie skrevet nogle kriterier, for vi har da betalt for hunden for pokker, så jeg ville blive mega trist hvis kennelen skulle bestemme hvad vi skulle med hunden, så havde vi dælme købt den et andet sted. når penge er på bordet, kan kennel/opdrætter ikke bestemme 1 fis!! min mening!!

  • #7   10. sep 2007
    Ch *Papirløse Hunde *
    Så sælger du ikke hunden hvis der er betingelser....så lejer du den ud for et engangsbeløb....


  • #8   10. sep 2007 Mark...Nu kommer det jo an på " krav" , at der er tilbagelevering på hunden, ser jeg ikke som negativt i en kontrakt. Nærmere noget med avlsret og udstillingskrav

  • #9   10. sep 2007 Lise Øst.

    nej så kommer det ikke opdrætter ved, så kan man avle køteren ihjel, lade den gå og være underernæret, For nu har vi jo smidt ansvaret over på køberen ! se det sys jeg er noget CRAP.
    Det er levende dyr vi har med at gøre, jeg sys det er rigtig godt der bliver stilt Rimelige krav, så hunden er "beskyttet i hvis omfang" og ikk skal smides fra hjem til hjem mm.


  • #10   10. sep 2007 Lisinghunde....nyt begreb....

  • #11   10. sep 2007 marianne, krav er krav.

    har du lavet krav på tilbagelevering, kan man jo ikke gøre hvad man har lyst til med hunden....


  • #12   10. sep 2007 mener også at krav i dette tilfælde er et for stort ord, da det kan dække over ALT.

    lidt lige som folk omkring kennel. mange betrager kennel som et sted hvor hunden går i små burde 24/7.


  • #13   10. sep 2007 Jeg tror blot det fremmer avl på ikke-racehunde.....for hvis folk ikke vil underlægges alverdens betingelser køber de en blandingshund......blot min tanke!

  • #14   10. sep 2007 Hvis man som avler forlanger at få så stor indflydelse på hundens fremtid....burde man så ikke også spytte i bøssen til dyrets liv og levned?

  • #15   10. sep 2007 Mark....Ikke i min verden ;o) Der er stor forskel på om hunden skal udstilles og bruges i avl hos opdrætteren til tilbage købsgaranti

  • Rasmus K
    Rasmus K Tilmeldt:
    jul 2007

    Følger: 1 Emner: 32 Svar: 750
    #16   10. sep 2007 Ja jeg synes sq også det er frækt med de kontrakter der. For det første må opdrætteren jo bare lade være at sælge til en person som han/hun ikke mener kan varetage hundes bedste interesser, og for det andet så er der ikke nogen der skal fortælle mig om jeg skal udstille eller ikke udstille, avle eller ikke avle osv. efter jeg har betalt 5-8000 kroner for MIN hund.

  • #17   10. sep 2007 jamen lise, sådan der kan du slet ikk sige....

    Der er mange opdrætter som betaler ALLE omkostninger omkring avlsgodkendelse..

    mange der starter med at give hunden gratis. mm.

    og der er mange købere som ingen gang gider og skrive under på de ikke må parre med alt og alle.

    heller ikk på noget så simpelt som tilbage levering.

    Og ja, Det er nemmest for alle At købe blandings hunde mm. for i rigtig mange tilfælde ser du ALDRIG opdrætteren igen, du henter hunden giver et par tusinde og farvel igen.....


  • #18   10. sep 2007 Mark.....det var da noget forfærdeligt vås du der siger....hvorfor skulle folk avle deres kære hund ihjel eller sulte den???
    Sikken en fantasi du har....


  • #19   10. sep 2007 marianne jamen ifølge hvad der bliver skrevet i denne tråd, skal man ku gøre med hunden som man vil. Og det kan man ikke hvis den skal tilbageleveres...

    (er enig med dig i at det burde være del af ALLE hundesalg)


  • #20   10. sep 2007 lise , åbn øjnene, Der er der folk herinde der har trukket 5-6 kuld på deres tæver, DET SKER.
    Der er privat personer her inde der har 4-5 kuld til salg om året. og altid samme far, for det er jo den man har til rådighed smiley


  • #21   10. sep 2007 Jamen Mark....jeg mener det er i orden at man ikke skriver under på noget som helst.....for har du købt en vare er det din...og ikke nogen andens!

  • #22   10. sep 2007 MARK BLOM .
    Det er SG da de færreste der avler sådan på en hund.....og det vil alligevel ske uanset hvor mange kontrakter du stiller op...


  • #23   10. sep 2007 altså i vores købskontrakt står der at hunden ikke må sælges videre eller aflives inden vi er blevet kontaktet og at vi har forkøbsret. dette er for at forhinder at de ikke ender i de hundefabrikker der desværre findes inden for vores race.
    derudover vil vi måske til det kuld vi har nu lave et avlsforbud, alt efter hvordan blodprøverne falder ud i denne uge. hvis de har herpes ønsker vi ikke at de skal bruges i avl, men derfor kan de jo være gode familiehunde alligevel


  • #24   10. sep 2007 lise, ja, men med en kontrakt kan du stille noget op , og få hunden tilbage, plus en stor BOD til ejeren! for så er det nemlig ikke lige som at ha købt en te kande i netto. "for har du købt en vare er det din...og ikke nogen andens!" med levende dyr er det bare ikk i orden i min verden.


  • #25   10. sep 2007 men alså Du Skriver at alle kontrakter er noget crap, og det mener jeg er noget lort.
    man han så komme ind på hvornår der kommer urimelige krav, men det er jo indivuduelt. du vil jo slet ikk ha der er nogle. jeg vil gerne ha der er nogle standard nogle.


  • #26   10. sep 2007 connie J
    Hvordan skulle man kunne avle på en aflivet hund i en hundefabrik?*GGG*


  • #27   10. sep 2007 nemlig connie, og der kommer den der mentalitet nogle har, hvis jeg vil, så gør jeg det. Det holder bare ikke hvis man vil racens bedste.

  • #28   10. sep 2007 Den eneste ting der kom på min kontrakt var at opdrætter ville have besked og mulighed for at købe Enzo tilbage hvis vi ville sælge ham. Og det synes jeg et eller andet sted er fair nok. Så har de en chance for at stoppe at deres hunde bliver boksebolde mellem 120 forskellige hjem.

  • #29   10. sep 2007 lise læs igen.


    Skrevet: 10-09-2007 21:07:41

    altså i vores købskontrakt står der at hunden ikke må sælges videre eller aflives


  • #30   10. sep 2007 camilla, LIGE PRÆCIS.

  • Rasmus K
    Rasmus K Tilmeldt:
    jul 2007

    Følger: 1 Emner: 32 Svar: 750
    #31   10. sep 2007 Synes sq det er respektløst overfor køberen at smække sådan en kontrakt i hovedet på ham. Tilbagekøbsret er helt fint. Det er jo også en form for sikkerhed for køberen at han evt. har et godt hjem til sin hund hvis der opstår en situation så han ikke kan beholde den.
    Men når der f.eks. er en klausul om noget så ligegyldigt som at hunden SKAL udstilles mindst 1 gang og der ovenikøbet er en bod på flere tusinde kroner hvis det ikke bliver overholdt det er sq for latterligt.


  • #32   10. sep 2007 Vi har valgt at lave en købskontrakt for at undgå vores hvalpe ender som fødemaskiner hos folk der kun vil tjene penge på dem.

  • #33   10. sep 2007 Men når der f.eks. er en klausul om noget så ligegyldigt som at hunden SKAL udstilles mindst 1 gang og der ovenikøbet er en bod på flere tusinde kroner hvis det ikke bliver overholdt det er sq for latterligt.


    Hvorfor er det latterligt at opdrætteren vil ha en prof. bedømmelsen af hans arbejde ?

    Opdrætteren kan sagtens tage hunden med, intet problem, Det er da forståeligt at han vil ha bedømt hvor god parringen er.


  • #34   10. sep 2007 Jeg har en mundtlig aftale med de mennesker der har købt hvalpe af mig om af de lige kontakter mig hvis de vil skaffe sig af med deres hund. Det synes jeg er i orden.....men al det andet mener jeg er for meget. Jeg har endda set folk som stiller betingelser for hvilket foder hunden skal have....Øhhh hvor er vi spå henne?

  • #35   10. sep 2007 videresalg er for at forhindre de ender på hundefabrikker, aflivning er for at forhindre at folk (du kan se dem herinde)når de pludselig finder ud af de ikke gider hunden bare afliver, så vil jeg heller købe dem tilbage.


  • #36   10. sep 2007 Mark......så har opdrætteren blot nogen til at passe "sine" hvalpe i mine øjne.....det er da helt ude i hampen.

  • #37   10. sep 2007 ja, men mundligt aftaler bliver Så ofte brudt, nemmere at have tingene på papir som holder i retten, så tænker folk sig ekstra godt om...

    De sødeste mennesker kan vende så nemt, så hellere have alt helt tydeligt.

    Lise, du generalisere at ALT kontrakt er dårlig, der kan , vil , eller bliver jeg aldrig enig med dig...

    At der er nogle ting der er langt ude i hampen, er en ting.


  • #38   10. sep 2007 det med fodret er let at forklare.
    giver man det forkerte foder kan det føre til HD, som opdrætter ønsker jeg ikke at mine hvalpe skal få HD på grund af for dårlig foder.


  • #39   10. sep 2007 lise , hvor fanden får du det fra?

    At de skal udstilles engang?
    Eller.


  • #40   10. sep 2007 connie J
    Jamen hvis dine hunde ikke skal have det forkerte foder må du jo beholde dine hunde?


  • #41   10. sep 2007 Får hvad fra søde Mark???

  • #42   10. sep 2007 så har opdrætteren blot nogen til at passe "sine" hvalpe i mine øjne.....det er da helt ude i hampen.


  • #43   10. sep 2007 Jeg har hvalpekøbere der er glade for den kontrakt jeg har lavet, så det er jo ikke alle der er imod det.

    En mundtlig aftale er ligeså bindende som en skriftlig, du har bare meget svært ved at bevise din ret.

    Vil køber ikke skrive under på kontrakten står det vedkommende frit for at købe et andet sted. Der er ingen tvang.

    Da jeg var ny herinde var emnet oppe, og en bruger fortalte at han havde solgt en hvalpe med kontrakt. Den nye familie havde skrevet under og taget hvalpen med hjem, men valgte at aflevere den tilbage fordi en advokat havde sagt at de ikke kunne komme udenom den kontrakt. Så tænker man da lige, hvad i alverden havde de af planer for den hvalp :o/


  • #44   10. sep 2007 Tak moster Stella

  • #45   10. sep 2007 bliver nød til at smutte nu. Tak for snakken

  • #46   10. sep 2007 Jeg snakker om at begrebet "købe" er noget udvandet efterhånden. Vi falder hele tiden tilbage på hvad opdrætter vil med <b>sine</b> hvalpe fordi det er jo det er er problemet. Han har nemlig slet ikke solgt noget som helst, blot liset <b> sit opdræt</b> ud....

  • Rasmus K
    Rasmus K Tilmeldt:
    jul 2007

    Følger: 1 Emner: 32 Svar: 750
    #47   10. sep 2007 Stella: Det er jo ikke til at vide når vi ikke kender til kontrakten. Men personligt ville jeg da også blive skræmt langt væk hvis der indgik en bod på 20.000 kroner for et eller andet.

  • #48   10. sep 2007 Mine opdrættere har min underskrift på,at de skal tilbydes hunden,som de første i tilfælde af jeg ikke kan beholde dem.. det har jeg det ganske fint med,da jeg ved at de har interesse i at deres avl ikke bare ryger vidre til hvem som helst... Jeg har så som køber osse stilt krav til dem og her er vi osse enige.. Det handler om tillid,samt sikkerheden ved at få det på skrift,for begge parter

  • #49   10. sep 2007 Jeg synes det afhænger meget af hvilke krav der er tale om. I bund og grund skal køber have tillid sælger og omvendt.
    Krav til minimum udstilling el.lign. synes jeg ikke høre sig hjemme hos en fornuftig avler. Hvis familien ikke vil have en udstillingshund, ja så skal man ikke sælge dem en udstillingshund og omvendt.

    Hvis hunden ikke bør bruges til avl pga. uheldige gener, ja så bør køber blive grundigt informeret om dette, og hvis køber ikke forstår det, så må avleren være ansvarlig nok til at finde en anden køber.

    Jeg synes derimod det er ok, hvis avler vil have en "førstekøbsret" i tilfælde af at køber vil sælge hunden igen. Jeg synes også det er ok, hvis avler vil informeres om evt. tidlig aflivning.
    Men jeg synes ikke at avler skal have ret til at købe en hund tilbage, som køber vil aflive den. Aflivning er altid den sidste udvej, og det er ikke noegt man gør "for sjov". Avler kender måske ikke det fulde omfang af hundens problemer, og er derfor ikke altid bedre til at vurdere om en aflivning er løsningen.

    Hilsen CharlotteT


  • #50   10. sep 2007 Charlotte T
    Det synes jeg er rimeligt....


  • #51   10. sep 2007 Enig med Charlotte... For jeg synes ikke man skal stille krav om udstilling. Hvad nu hvis man får en hund der bare ikke kan lide det.. Der er utryg og bange og trist. Hvorfor så udsætte den for det, bare fordi det står på noget papir....

  • #52   10. sep 2007 Man har godt nok sjældent 100% rettigheder over de ting man køber medmindre der er tale om tøj eller møbler. CD'er, Film, Bøger, elektronik osv er allesammen underlagt nogle krav der gør det strafbart at behandle dem på en bestemt måde (kopiering, udlejning uden tilladelse osv). Da jeg købte computer i udlandet måtte jeg da også skrive under på at maskinen ikke skulle bruges til terrorisme, og al software er også underlagt så mange krav at de færreste kan overskue at læse betingelserne færdige inden de trykker "godkend". Og det er alt sammen på trods af at det er ting som man har købt (og derved "ejer").

    Sagens kerne er at når folk lægger deres sjæl i noget som de brænder for er det dem der bestemmer hvem de vil sælge til, og de krav er en del af det. Jeg har personligt intet imod at en opdrætter beder køber udstille hunden en enkel gang, eller at en udsat race skal HD checkes når den er voksen, eller at hunden kun dækkes af garantien ved fodring med mærke X.


  • #53   10. sep 2007 Jeg så kontrakten, og havde man planer om. f.eks. avl så skulle man have været ærlig eller slet ikke købt hunden.

    Boden er den eneste måde du som opdrætter kan "sikre" at aftalen overholdes. Uden bod er aftalen ikke noget værd, da køber så kan bryde den uden der sker noget.

    Men hvis du ikke sælger, bortgiver eller afliver din hund uden jeg har fået tilbud om at købe den tilbage, eller hvis du avler bare nogenlunde ordenligt, så kommer du heller ikke til at betale en bod.


  • #54   11. sep 2007 Hvad gør en opdrætter så , hvis der nu er flere , der ikke kan have deres hunde.. og der i kontrakten står at hunden skal leveres tilbage til opdrætter.????
    Jeg tror ikke opdrætter selv beholder alle de tilbageleverede hunde... så kan de jo efterhånden have huset fuldt.. jeg tror da at opdrætter finder nye hjem til dem... og er det så ikke ligemeget om det er køber selv der finder et nyt hjem.....det er vel det samme i den sidste ende... :o).......
    Bare en tanke...


  • #55   11. sep 2007 Bitten>> Der står ikke nogen steder at den skal leveres tilbage, men at opdrætter skal have besked og mulighed for at købe hunden tilbage. Derved kan køber ikke bare hente hunden og så sælge/videregive hunden til f.eks. en hvalpefabrik.

  • #57   11. sep 2007 Bitten.. Nu ville jeg kun benytte mig af det med at sælge hunden tilbage,hvis jeg stod i en umulig situation og mit liv var væltet f.eks alvorlig sygdom.. Der skal jeg da blankt indrømme at jeg nok ikke ville ha mentalt overskud til at sortere i diverse købere.. Det kan jeg så håbe opdrætter har smiley

Kommentér på:
"Salg" af hund?

Annonce