Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering af kattenet på altanen 800 kr.
  • Ophængning og tilpasse rullegardiner 1.000 kr.
  • Slå græs 400 kr.
  • montering af senge og kommode 1.967 kr.
  • Havemand til havearbejde. 2.256 kr.
  • Udskiftning af tagplade 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  skambid
  • #1   10. jul 2022 Definitionen på skambid: (kan findes på fvst's side: https://www.foedevarestyrelsen.dk/Leksikon/Sider/Forbudte-hunderacer.aspx

Definition af skambid
    ?Et skambid er defineret ved følgende:
    Flere dybe, punktformede sår, der når dybt ned i underhuden eller penetrerer ned i muskulatur; det skal tydeligt fremgå, at der er tale om flere bid, og at det er foregået med nogen voldsomhed, eller
    udrivning (dyb flænge) i underhud/muskulatur (altså ikke kun i huden/skindet), eller
    bidlæsioner, der medfører tab af væv (bortset fra ubetydelige skader på hundeører), eller
    bidlæsioner, der medfører døden, herunder situationer, hvor en hund rusker en anden hund til døde, uden at biddet i sig selv har givet anledning til skader af en karakter som beskrevet i de foregående tre punkter.??

• #3   10. jul 2022 Du har forhåbentlig ikke været så uheldig at en af dine har brugt tænderne, eller at en af dine er blevet skambidt.

Der ligger en masse tråde om det emne her i galleriet. smiley

https://www.hundegalleri.dk/forum/sogeresultat?search=skambid

• #4   10. jul 2022 kan det virkelig passe, at en hund der bider så man skal syes, ikke fjernes?

ejer påstår at politiet ikke vil gøre noget - politiet vil ikke snakke med mig før imorgen, så jeg vil bare være forberedt.

• #5   10. jul 2022 Nej Anni, ingen af mine har været ude med gebisset - men det var da lige før de blev ædt igår. heldigvis er det "bare" mig der er blevet bidt.

profilbillede
  • #6   10. jul 2022 Krøllet, nej det kan ikke passe, når du skal syes, så er det skambid.
    Om politiet taler med dig i dag eller i morgen ændrer vel ikke så meget, hovedsagen er, at de vil tale med dig og gøre noget ved situationen.

Håber, at du ikke er kommet alt for meget til skade. smiley

• #8   10. jul 2022 Føj Krøllet, det ser ikke godt ud. Håber, at du bliver forskånet for betændelse i såret. smiley

Ejeren til den bidende hund har vel taget sig godt af dig.

• #9   10. jul 2022 tak.
    det er desværre ikke første gang den bider. jeg havde håbet at kunne blande politiet uden om, men ejer vil ikke fjerne hunden..

Vi ville jo gerne havde den væk, så vi ikke skal være bange for at gå i vores egen have og gård. Men jeg må jo tage den ned politiet og udlejer. øv!

• #10   10. jul 2022 Øv, hvor er det træls at man skal være nervøs i sit eget hjem.
    Hvis der har været flere episoder som er meldt til politiet, så skal de reagere.
    Jeg kan slet ikke forstå, at ejer reagerer sådan.
    En ting er, at vedkommende er glad for sin hund og nødig vil miste den, men så må vedkommende jo tage ansvar. På med mundkurv og snor.
    Håber, at udlejer også tager det alvorligt.

• #11   10. jul 2022 Jeg er sq mest nervøs for om den en dag skulle få fat i en af mine hunde smiley det er altså en 25 kg hund, mod mine små... Jeg håber der bliver gjort noget!

første episode er desværre ikke meldt til politiet, da hende der blev bidt ville lade tvivlen komme dem til gode...

• #12   10. jul 2022 Det kan jeg godt forstå, din lille "stankelben" hund kan ikke klare ret meget og hun har hellere ikke pels til at tage fra.

Jeg synes at det der gør det endnu værre er at det er en der bor i samme hus, og at det kan udvikle sig til nabokrig.
    Håber, at hende der ikke har meldt det til politiet vil tale med politiet nu.

• #13   10. jul 2022 ja det er det var noget andet hvis det var en nabo med lukket have.. Men vi deler opgang, gård, have og parkering - så det er bare meget tæt på!

• #14   10. jul 2022 Et godt bevis på at man ikke skal lade tvivlen komme hunden til gode. Se nu her, det er da et grimt sår, men tør da ikke tænke på hvad den havde kunnet gøre med lille bitte Thea. Eller med Baby, og hans ryg smiley
    Håber politiet er behjælpelige her.
    Rigtig god bedring til dig smiley

• #15   10. jul 2022 Jeg tænker ikke at der er tale om et skambid - det ser ud til at der er ét hul. Har du fået penicillin i drop efter bidet?

Mit bud er at ejer får en bøde af klækkelig størrelse, men at hunden får lov at leve. Måske med påbud om line og/eller mundkurv.

God bedring med hånden smiley

• #16   10. jul 2022 Nej ingen drop.

Jeg må se hvad politiet siger imorgen.

var reglen om skambid ikke engang, at 1 sting var nok?

Øv jeg håber den bliver fjernet. Ellers vi jo selv tvunget til at flytte.

• #17   10. jul 2022 Jo, men reglerne blev revideret for nogle år siden, fordi det var åbenlyst at de var helt skæve. Så i dag er der krav om flere bid, og/eller påvirkning af det underliggende væv.

Et dybt hundebid kræver efterfølgende penicillin i drop, så det siger noget om, at dit bid ikke er så dybt.

Jeg ville nok forsøge at få udlejer til at overtale damen til selv at skille sig af med hunden, og alternativt kan han smide hende ud. En aggressiv hund, som ikke er under kontrol og som bider, er en overtrædelse af de almindelige ordensregler, som lejere skal overholde. I praksis er det svært at smide folk ud fra lejemål, men det er udlejers hovedpine.

• #18   10. jul 2022 Her er rapporten, som ligger til grund for revurdering af skambidsbegrebet. På side 8-9 står der hvordan skambid defineres (som Lene allerede har skrevet længere oppe), og at der ikke skelnes mellem skambid på hunde eller mennesker.

https://www.foedevarestyrelsen.dk/SiteCollectionDocuments/25_PDF_word_filer%20til%20download/03kontor/Ind_Udfoersel_Levende_dyr/Rapport_fra_arbejdsgruppen_om_skambid.pdf

• #19   10. jul 2022 #17 "Jeg ville nok forsøge at få udlejer til at overtale damen til selv at skille sig af med hunden, og alternativt kan han smide hende ud"

Er meget meget enig. Uanset hvordan hunden er.. så ville jeg virkelig ALDRIG byde den x antal måneder i en pension, uden alm. håndtering, ture osv.
    Uanset hvordan hunden er, synes jeg simpelthen, at det er synd for hunden.. hunden er jo ikke OND. Ja måske den har nogle issues.. men der KAN ske bid til mennesker, når man kommer mellem flere hunde, som vil slås.
    Igen.. jeg kender ikke omstændighederne, jeg hader bare at se, at hunde bliver låst inde i et bur i x antale måneder eller ÅR.. før de bliver aflivet. Det er sgu heller ikke ok smiley

• #20   10. jul 2022 #19

Den ENESTE grund til at hunde sidder i frygtelig længe i bur er jo at ejerne vælger at trække sagen i langdrag ved at nægte at aflive når det kræves.

• #21   10. jul 2022 Her er tale om 2 (umiddelbart) umotiverede angreb.
    Igår er den på en eller anden måde kommet ud af deres lejlighed og gik direkte efter min ene hund - hvor jeg fik hånden i mellem..

udlejer har bedt hende fjerne den senest imotgen, fordi den slet ikke er står registreret i deres lejekontrakt.

Jeg må sige jeg er ligeglad med om politiet henter den - jeg gav hende muligheden for at undgå det, ved selv at fikse det, hvilket hun ikke ville.
    - jeg vil ikke sætte mine hundes liv på spil, eller risikere at børn og andre mennesker skulle blive bidt.

Jeg ringer til politiet uanset hvad. Og så må vi se hvad der sker...

• #22   10. jul 2022 #20 muligvis - og jeg håber da, at det ER årsagen.
    Jeg kender til ét eksempel.. hvor hunden INTET havde gjort.. den blev hentet og ejeren havde intet at skulle have sagt.
    Det var naboer herude, hvor jeg bor, som havde ondt i røven, over en "stor staff" - ja, ingen papirer på den, og den VAR stor.. men stakkels hund..
    Ejeren kunne IKKE vælge selv at tage til dyrlægen og få den aflivet.. pga. race (som ingen jo ærligt kender..).
    Og NEJ, jeg støtter absolut IKKE op omkring blandingshunde som KAN ligne noget ulovligt, men det var simpelthen for latterligt.. Og gik KUN udover hunden og ejeren.
    Så ja, jeg er ret skeptisk omkring sådan noget her.
    Lort KAN ske.. men nej, selvfølgelig skal det ikke ske om og om igen, det siger lidt om hundens problematikker, og ejerens manglende evner, desværre.

Det skal lige siges.. jeg har altså INTET imod, at sådanne hunde bliver aflivet.. slet ikke.. de har IKKE ejere der magter deres problematikker.
    Det jeg HAR noget imod, er deres evt. tid i en pension, hvor de bare sidder.. uden et alm. liv.. og venter på døden- Ja, det har jeg noget imod, uanset hvor mange den har bidt.

• #23   10. jul 2022 Trine - men går ejer straks med til aflivning vil den ikke sidde månedsvis på internat, så kan den aflives, så snart en dyrlæge kan komme til det.
    Der kan siges meget skidt om sagsbehandlingstider, for nej, det er ikke rimeligt, at de sager tager så lang tid, når det betyder at hundene imens skal rådne op på internater (eller aflives før sagen er afgjort), men er der tale om en farlig hund, så må hensynet til omgivelserne i min verden vægtes tungere end den ene hund, det går ud over.
    Det var noget andet, hvis ejer straks undskyldte og sørgede for forholdsregler (hegn, mundkurv, snor osv) så det ikke skete igen, men det er jo ikke tilfældet her.

• #24   10. jul 2022 Hvis hundens første angreb er registreret ved politiet, har ejer fået en advarsel og formentlig også bøde og pålæg dengang. Når det sker 2. gang, vil der altid være en højere straf.
    Hvis ikke første angreb er anmeldt, er der en risiko for, at ejer kun får bøde og pålæg om snor/mundkurv nu.

• #25   11. jul 2022 Hvordan er det gået?

• #26   11. jul 2022 hunden er umiddelbart ikke i ejendommen mere..

politiet sendte min anmeldelse videre til deres dyrepoliti, så dem skal jeg kontakte imorgen.

• #27   11. jul 2022 Ok.
    Forhåbentlig har hun taget ansvar og har fundet at andet hjem til den.
    Nu mangler hun så bare at ringe på hos dig med et par gode flasker vin og sige undskyld

• #29   11. jul 2022 Det skal jeg nok ikke sætte næsen op efter smiley

• #30   12. jul 2022 Der er ikke andet for, end at vente.. Der kunne gå helt op til 3 uger før politiet tager sig af det pga ferie osv.

jeg må indrømme jeg er glad for den ikke er her i blokken længere, så det ikke er os der skal døje med den i mellemtiden.

• #32   12. jul 2022 Ja..
    Men øv hvor har jeg også ondt af pigen.
    Jeg ved godt hvilken beslutning jeg selv havde taget hvis det var min hund. Jeg ville slet ikke kunne tilgive mig selv, eller klare tanken om, at det potentielt kunne være endt meget værre!

Jeg skal liiige oven på igen.. jeg kan godt mærke jeg er lidt mere opmærksom når vi går tur. Så i aften tager min kæreste med ud og gå en lang tur, så vi kan gå forbi en masse hunde og få oplevelsen ud af kroppen.

Kommentér på:
skambid

Annonce