{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
588 visninger | Oprettet:

Skifte fra hvalpefoder {{forumTopicSubject}}

Findes der noget evidens for hvornår det er bedst at skifte fra hvalpefoder. Nogle steder står der 6 mdr andre 9-10 mdr og andre anbefaler mindst 1 år.

Tænker små racer er hurtigere udvokset end store. Men syntes det er lidt svært at vide hvilke anbefalinger man bør følge smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skifte fra hvalpefoder
  • CM
    CM Online Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 741
    #1   17. aug 2022 Ved ikke om der findes noget dansk evidens, men sikkert i udlandet.

    Måske hvis ikke andre kan linke til noget, at du kan gøre brug af Fodernørdens ekspertise ?

    Herhjemme bruges hvalpe tørfoder ikke. Kan se at der er kommet et "stigende" antal opdrættere, der ikke bruger det, men udelukkende voksen tørfoder. Hvalpe tørfoder er for kraftigt og samtidigt mangelfuldt på proteiner fra kød (og netop proteinerne fra kød, er byggesten for hvalpens krop). Det går bl.a. udover skelettet i holdbarhed og form på skelettet.

    Herhjemme bruges der en kombination af voksenfoder tørfoder og råfodring.


  • #3   17. aug 2022 Nej, for det afhænger af hvad man fodrer med.
    Noget foder er sammensat så det helt nøjagtigt dækker hundens behov mens dens led udvikler sig (her er især tale om større, hurtigtvoksende racer), hvorfor foderet bør gives frem til leddene er færdigt udviklede ved ca. 18 mdr.

    Hvalpefoder er ikke bare hvalpefoder.


  • #5   17. aug 2022 Jeg giver hvalpefoder til hunden har nået ca voksen højde, det er normalt i 6-8 mdr alderen, det passer oftest med det tidspunkt hvor hunden af sig selv nedsætter mængden af foder den vil spise, det plejer at være det tidspunkt hvor folk klager over at hunden bliver “kræsen” og ikke vil spise sin mad uden leverpostej m.m. smiley i stedet for den slags krumspring går hunden, hos mig, over på voksen foder,

  • CM
    CM Online Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 741
    #6   17. aug 2022 Rigtig god pointe Isabelle !

  • #8   18. aug 2022 Jeg gør nok lidt ligesom Bodil. Der er altid kommet et tidspunkt, hvor unghundene har "strejket", og ikke længere har gidet spise deres hvalpekost, og så er de skiftet over.
    Det skal tilføjes, at de aldring KUN får tørkost. De får også en masse råt, og lidt hjemmelavet, så det kun er ca halvdelen af dagens foderindtag, der stammer fra tørkost.


  • #9   18. aug 2022 Miley får også råt og hjemmelavet. Men stadig en del tørfoder.
    Jeg tror ikke hun er typen der går fra foderet medmindre hun bliver meget syg.
    Hun æder simpelhen alt. Lige nu plyndre hun bærbuskene og rydder græsset under kirsebærtræerne. Så vi har sat hegn rundt om træerne pt. for hun skider masser af kirsebærssten. smiley

    Der er hvalpefoder til 2-3 uger endnu og så kommer hun på voksenfoder. Syntes heller ikke hun vokser ret meget mere.


  • CM
    CM Online Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 741
    #10   18. aug 2022 Dette dukkede lige op på fb, jeg har spurgt om hun på dette kommer ind på hvalpe tørfoder (lige gjort det, så intet svar endnu ) smiley

    https://www.facebook.com/hundefodernoerden/posts/pfbid02ZtF75L2buDq4eXD3h8vfyRUcD9aK59erTprY8fCHHP9Araje4uTBodzmqnjjNeSsl?comment_id=766095774649154


  • CM
    CM Online Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 741
    #11   18. aug 2022 Så kom svaret fra hundefodernørden: i dette webinar kommer jeg ikke ind på de forskellige livsstadier. Hvis du tænker på hvalpefoder til en hvalp, så er mit webinar “velkommen hjem” nok en god idé ?? det kan fortsat ses til og med søndag d. 21. august 2022 ??

  • #12   18. aug 2022 CM
    Tusind tak smiley


Kommentér på:
Skifte fra hvalpefoder

Annonce