{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvornår skal man skifte fra hvalpefoder?
  • #3   30. dec 2011 jeg går fra hvalpe foder når mine hvalpe er 12 uger .så får de et godt voksen foder i stedet for ,har aldrig en hund der er halt ,i vokse perioen.

  • #4   30. dec 2011 Jeg har skiftet min nuværende hvalp fra hvalpefoderet som 20 ugers pga dårlig mave. Nu fungerer han bedre.

  • #6   30. dec 2011 jeg skiftede sådan da hunden var der 6 måneder også blnadet jeg hvalpet fordret op med voksen for at vende stille over.

  • #7   30. dec 2011 Skal siges han havde vedvarende dårlig mave og alt er tjekket ved dyrlægen. Fx får han nu ziwipeak og acana og bla ziwipeak har slet ikke hvalpefoder, så her supæerer jeg bare med ekstra mad, ben og mineraler .. Desuden voksede han ekstremt meget, også derfor jeg stoppede med hvalpemad.. Det går meget bedre nu

  • #8   30. dec 2011 Vi skiftede ved seks mdr, da hunden voksede for hurtigt på hvalpefoder.

  • #9   30. dec 2011 Hej

    Min anbefaling er:
    Hunder der bliver under 10 kg(voksenvægt) 10 Måneder
    Hunder der bliver mellen 11 og 25 kg 12 måneder
    hunder der bliver 25-40 kg 15-18 måneder
    over 40 kg 18-24 måneder

    Man skal passe på med at skifte til voksen foder for tidlig. Især med store hunde. Hvis de kommer på voksen foder fortidlig "fordi de vokser for hurtig", så får de for meget kalk, og så kan de få skæve ben.
    Huunde kan ikke vokse for hurtig eller for langsom.


  • #11   30. dec 2011 Jeg retter mig efter det Olivers skriver nemlig, at man skal bruge hvalpefoder indtil hvalpen er mellem 6-12 måneder gammel, altså indtil hvalpens knogler er ca. 90 % færdigudviklede. Derefter anbefales det at bruge et afbalanceret fuldfoder til voksne hunde

  • #12   30. dec 2011 Jo det skulle man umidelbart tror. Men som hvalp optager man alt det kalk man indtager. Hvor voksne bare udskyder det der er for meget.
    Og hvis der så er for meget kalk i foderet, så får knoglerne formeget og bliver skæve og skøre. Det er nyere forskning.

    Alle levende væsner, har det man kalder en vækst fase, og den er genetisk bestemt. Man vokser ikke mere end det der er geneisk bestem. Det gælder selvfølgelig ikke om maven. Hvis man bruger hvalpe forder for lang tid, så bliver man selvfølgelig for tyk. smiley
    Derfor er det vigtig at man foder med korekt hvalpefoder, til denne fase er over, ellers er det det kan gå galt.

    Håber det giver meneing.


  • #13   30. dec 2011 NEJ DET ER 12 UGER når jeg skifter hvalpe foder ud med voksen foderhar gjort det i de siste 20 år ,har prøvet at foder til de var 12 måner med hvalpe foder ,det gik galt de kunne ikke hænge sammen da de vokset for hurtig, af det

  • #14   30. dec 2011 Jeg har også set hvalpe vokse i stykker fordi de har fået hvalpefoder for længe... ikek mine egne selvfølgelig og ikek nogen indenfor min race, men bl.a et par goldens.

  • #15   30. dec 2011 ja gør du det ,men jeg ville ikke havde noget af Oliver foder inde for min dør .har kun dårlig at sige om dem ,

  • #16   30. dec 2011 Jeg kan kun ryste på hovdet af det. Det gør helt ondt i maven, at tænke på.
    Hva mener du med at vokse i stykker.
    Man er nød til at følge med tiden, og blive opdateret i sin viden. Det er så gammel viden, hvis du giver f.eks. en golden, mastiff, gand danois, voksen foder fra de er 12 uger, så vil de vokse helt forkert. men med hvalpefoder til store racer, vil de vokse som de skal. Langsom og helt til de er 15-24 måneder. Alt afhængig af racen.


  • #17   30. dec 2011 Mine hunde trives fortrindeligt på det - og nu er det jo ikke fodermærker vi diskuterer - men hvor længe de skal have hvalpefoder.

  • #18   30. dec 2011 Jeg mener med vokse i stykker, at hvalpene er vokset alt for hurtigt, fordi de har fået hvalpefoder for længe.

  • #19   30. dec 2011 Sabrina B
    Hvor søren har du læst det??? Mine sidste 3 mastino napolitanoer er skiftet til voksenfoder senest i 16 ugers alderen ( et godt voksenfoder) De vokser alt alt for hurtigt på hvalpefoder, så marven i knogler slet ikke kan følge med. Senerene bliver også skadede.
    Da den 1. mastino jeg havde blev aflivet, var han den ældste at de tunge drenge, min dyrlæge havde haft. Så tror ikke han var ødelagt af ikke at få hvalpefoder.
    Ingen af mine hunde får hvalpefoder ret mange uger her i huset. Og har da endnu til gode at have skrøbelige hunde af den grund.
    Derimod havde min 1. hund konstant vokseværk pga den voksede for hurtigt, da den fik hvalpefoder.


  • #20   30. dec 2011 det er som ikke noget jeg har læst. Det er forskning der er lavet, og bevist.
    Men hver sin måde at gøre det på.



  • #21   30. dec 2011 Vi har en Broholmerhvalp på 5½ mdr - og han får stadig hvalpefoder - efter anbefaling fra både opdrætter og dyrlæge, og han skal ikke skiftes til voksenfoder foreløbigt.

    Vi fodrer med foder til Gigantracer - og er meget nøjregnende med, at han får nøjagtig den mængde han skal have - hverken mere eller mindre. Og han vokser helt som han skal - langsomt så led og knogler kan følge med.

    De allerfleste jeg kender med Broholmere skifter sent til voksenfoder - og har flotte hunde med sunde led samt knogler.

    Har ladet mig fortælle, at ved store hunde er det især proteinmængden i fodret, der har stor betydning for deres vækst.

    VI har også 2 mindre hunde, nok mellemstørrelse, og de blev skiftet til voksenfoder langt tidligere - også efter anbefaling fra opdrætter/dyrlæge.

    Så jeg er nok tilbøjelig til at give Sabrina ret - uden dog at have dybere kendskab til videnskaben bag...


  • #22   31. dec 2011 nå det virker som om, at det er meget forskelligt fra hund til hund..
    jeg vader da bare lige op til dyrelægen og hører dér:) så svært er det jo heller ikke smiley


Kommentér på:
hvornår skal man skifte fra hvalpefoder?

Annonce