{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.519 visninger | Oprettet:

Hvornår skal man blande sig? {{forumTopicSubject}}

Jeg har jo fået mig en lille portugisisk sigøjner!

Hun er sød, skøn og dejlig! Og der er rigtig meget krudt i hende.

Men jeg ved ikke helt hvordan jeg skal forholde mig, når hende og Baby diskutere om diverse dagligdags ting smiley

Melanie er en krudtugle, og vil rigtig gerne lege! Den er Baby også med på, så længe de er udendørs! Herhjemme vil han have ro til at putte.

Melanie forsøger ivrigt at få Baby med til at lege, mens Baby ligger i sofaen og brummer.
Skal jeg blande mig her og stoppe hende i sit forsøg på at invitere til leg?

En anden situation lyder sådan her.
Baby ligger i sofaen og sover. Melanie hopper op, og lægger sig i den anden ende af sofaen. Baby brummer utilfreds, for han mener vidst bestemt, at han ejer hele sofaen.
Skal Baby stoppes her?

Hvor længe må Melanie få lov at "drille" Baby, før jeg skal blande mig?

I hvilke situationer må Baby sige fra, og i hvilke er det okay, at bede ham slappe lidt af?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår skal man blande sig?
  • #4   13. dec 2016 Så selvom Baby sidder og bliver børstet, og Melanie går forbi, så skal han bare have lov at knurre?
    Er det resource forsvar, fordi vi sidder og hygger, eller hvordan?


  • #5   13. dec 2016 Jeg stopper altid mine hunde hvis de brummer af hinanden inde, jeg gider ikke høre på det, men er man ligeglad med larmen kan man jo bare lade dem finde ud af det selv

  • #7   13. dec 2016 Vil lige præcis ikke ende i en situation, hvor det kan gå galt. Derfor spørger jeg, så jeg ved hvornår og hvordan jeg skal reagere smiley

  • #8   13. dec 2016 Udover de her små problemer, så går det rigtig godt herhjemme.
    Så det er de her ting jeg lige skal have styr på, så det bliver ved med at gå godt!


  • #11   13. dec 2016 Altså baby skal selvfølgelig have lov at sige fra hvis Mel driller ham! og så er det hende der skal stoppes og acceptere han ikke har lyst lige nu til det hun gerne vil
    Dog hvis han knurre af hende uprovokeret, så ville jeg stoppe ham!
    hvis du børster ham og mel genere jer mens i gør det ville jeg stoppe hende og acceptere hans knurren, men hvis hun bare går forbi uden at genere ham/ jer og han knurre, så vil jeg stoppe ham.
    Det giver selvfølgelig god mening han ikke altid gider hende, da han er vandt til det bare er jer to
    det skal nok gå det hele smiley


  • #12   13. dec 2016 De gange jeg har skåret igennem, har de vidst ikke været i tvivl smiley

    De fik grisehaler tidligere idag, hvor Baby ville tage Melanie's.
    Her toppes de lidt, og jeg skred ind.
    De blev placeret i hver deres ende af stuen, og så var der ro igen smiley


  • #13   13. dec 2016 Jeg ville skærme baby ret meget når situationen er, som du beskriver.

    Han skal have max plads, for får han ikke det, så vil hans tolerance kun blive mindre og mindre.

    Jeg ved godt det er lidt omvendt, men jeg synes egentlig det er ok at han forsøger at fastholde sin privilegier overfor en nytilkommen og irriterende hund.

    Så - jeg ville passe rigtig godt på ham og sørge for, at hans grænser ikke bliver overskredet. Mest fordi det kan gå rigtig galt hvis og når det bliver for meget for ham.



  • #14   13. dec 2016 Jeg ville slå koldt vand i blodet og lige lade dem se hinanden an. Hvad har de været sat sammen, halvandet døgn? Ro på og lad være med at blande dig, med mindre f.eks. Melanie virkelig er irriterende eller at der sker noget umotiveret. Og så selvfølgelig tag dine forholdsregler her i starten i forhold til ikke selv at være med til at skabe situationer der kan give ballade.
    At de går kigger skævt til hinanden her de første par dage, er vist meget normalt smiley


  • #16   13. dec 2016 Ja det giver rigtig god mening, at Baby har en føleler "DET HELE ER MIT! SKRID"

    Men jeg tror sagtens han kan lære det.
    Når vi er ude og gå, er de de bedste venner, og Melanie er tryg ved at gå tæt på ham, i situationer der presser hende lidt.

    Syntes bare Baby er lidt strid ved hende engang i mellem smiley
    Hendes hvalpe-pas er tydeligvis ikke eksisterende i Baby's verden smiley

    Jeg sørger selvfølgelig for, at de får lige meget opmærksomhed!
    Og Baby er blevet meget mere villig til at træne, efter hun er kommet. Han viser sig frem og kan det hele smiley


    Melanie er rigtig rigtig dygtig til at TALE hundesprog. Men hvor meget hundesprog hun forstår, er jeg i tvivl om smiley


  • #17   13. dec 2016 Jeg ville gøre ALT for at undgå alle former for konflikter i de første kritiske døgn. Baby skal på ingen måde føle at han har behov for at sige fra, eller føle sig presset. Dine hunde har ikke noget forhold til hinanden endnu og ingen tillid og derfor kan pressede situationer udvikle sig fatalt.
    Sørg for at Melanie på ingen måde irriterer ham eller kommer for tæt på når han har tid med dig. F eks under børstningen - hold hende bag et gitter. Og servere du nogen former for mad / ben så skal hundene være adskilt. Når Melanie er faldet til, de har vænnet sig tiæ hinanden og opbygget et forhold, så kan du stille og roligt begynde at slække på dine forholdsregler.

    At begynde at korrekse Baby for at regere kan efter min mening optrappe , det er helt naturligt at han er på barrikaderne og du skal i stedet hjælpe ham, ved at sørge for at han ikke kommer i pressede situationer. Han prøver at kommunikere med både Melanie og dig og siger tydeligt at det her presser ham.


  • #18   13. dec 2016 Jeg er fuldstændig enig med Labsen! smiley



  • #19   13. dec 2016 Jeg er enig med både CH og Labsen og ja, jeg ville blande mig.
    Ment på den måde at jeg ville hjælpe Baby med at få Melanie til at holde afstand.


  • #20   13. dec 2016 Da vi fik Rosa (8 uger gammel) HADEDE Lucky hende, så meget at han nærmest ikke ville være i rum med hende.
    Jeg forsøgte at lave steder i rummet hvor han kunne hoppe op, hvor Rosa ikke kunne komme (Det var heldigvis forholdsvis nemt, for hun var jo lille bitte) og så sørgede jeg for at Rosa blev holdt væk fra ham, når han ikke selv opsøgte hende. MEN jeg gik altså også imellem når Lucky blev sur over at Rosa gik en meter fra ham, så var det altså ham der måtte flytte sig.
    Sådan er det stadig, Hundene må gerne sige fra overfor hinanden og de må gerne have grænser i forhold til hvor tæt de vil ligge, MEN de skal altså begge være der! Så det er en vurderingssag hver gang, hvem det er der er en lille møgunge smiley men så vidt muligt lader jeg dem ordne det selv, men hvis den der får trukket en grænse, ikke fatter det (Rosa kan være pænt provokerende og Lucky er pisse ligeglad med om Rosa er sur) så går jeg imellem.


  • #22   14. dec 2016 Er også enig med CH og Labsen.

    Ved at gå ind og blande sig og bede Baby om at stoppe, kan gøre hans forsvar stærkere.. Som der bliver sagt - sørg i stedet for at Baby ikke bliver sat i en situation, han ikke bryder sig om smiley


  • #26   14. dec 2016 Skal jeg virkelig skærme dem helt fra hinanden?
    Vender Baby sig så NOGENSINDE til, at hun er her?
    Syntes det virker lidt mere som symptom behandling, end virkelig at tage hånd om problemet?
    90% tiden går det jo rigtig godt?

    Når Baby brummer af Melanie fra sofaen, og hun vil lege, jamen så forsøger hun ved at hoppe rundt, gå i playbow og endda tilbyde legetøjet til Baby, mens hun småbjæffer af ham.

    Jeg er før gået ind, og har leget med hende, istedet, så Baby slap for hvalperiet smiley


  • #29   14. dec 2016 Det er jo lige netop at tage hånd om problemet at sørge for at Baby ikke føler han bliver nødt til at markere.
    Hele hans liv er vendt op og ned siden I fik den lille ny hjem og du hjælper ham rigtig meget ved at lade ham få plads til at blive vant til at de nu er to. Ganske roligt vil du opleve at de bliver bedre og bedre venner.
    Der er ingen hunde der synes det er rart at have konflikter, så det med at sætte hinanden på plads, det er så meget bedre at undgå.


  • #30   14. dec 2016 Og nej selvfølgelig skal de ikke være skærmet fuldstændig fra hinanden. Men din opgave er at sørge for at det samvær de har kun er positivt smiley

  • #32   14. dec 2016 Gud Kenzie det havde jeg slet ikke tænkt.
    Jeg tænkte det som afledning!

    Hvordan får jeg hende så væk, uden at være sur eller fysisk?


  • #34   14. dec 2016 Du skal naturligvis ikke skærme 100%.
    Du skal være obs på Baby og hans grænser og lade dem langsomt udvide sig ved at stoppe hende lige før hun når dem.

    Afledning er oplagt i denne forbindelse, så længe afledningen af den lille kommer før Baby må sige fra.


  • #35   14. dec 2016 Nå ja, så er kommandoen Nej også fin at få indlært så hun kan stoppe sin aktivitet.

  • #36   14. dec 2016 De skal jo også have plads. Hvis I bor lidt småt, ville jeg være ekstra opmærksom.

    Jeg ville ikke tillade brummeri af hinanden i sofaen, uden at vide om det er rigtigt af mig at mene sådan. Det er bare: de hjem jeg besøger med flere hunde, der brummer hundene ikke af hinanden, og hvis de en sjælden gang gør, så stopper ejer det pronte. Så jeg tænker at de (hundene) netop ikke gør det, fordi de er blevet fortalt at det ikke er ok. Håber det gav mening.

    Min egen hund har brummet i ny og næ, når hun var i mit skød, og der kom en mindre hund hen og ville tale. I de situationer sagde jeg, "at det var da træls opførsel Jessie", og så satte jeg hende pronte ned på gulvet. Gider ikke det der ejerskabs-pjat over ejer.


  • #39   15. dec 2016 Baby må hellere end gerne brumme i nogle situationer smiley
    Fx. Når han gerne vil have fred i sofaen.
    Men fordi Melanie hopper op, og lægger sig i den anden ende, så skal han altså ikke brumme smiley


  • #40   15. dec 2016 Men krøllet han er jo ikke vant til at være sammen med Melanie, så derfor kan hans grænser sagtens blive overskredet ved at hun hopper op i sofaen. Og hvis du irettesætter ham for det, kan du risikere at optrappe en konflikt. Indtil dine to hunde er sammenførte fuldstændig er det din fornemmeste opgave at undgå disse situationer. Du kan vælge at overhøre hans signaler. Måske går det godt. Måske ikke !

  • #41   15. dec 2016 Så Melanie skal slet ikke have lov at være i sofaen, eller hvorfdan?

  • #42   15. dec 2016 Jo men du hentede for hvad 3 dage siden. Du kan ikke forvente en normal hverdag allerede..... hvis det er svært for Baby at Melanie kommer i sofaen så skal det stille og roligt introduceres for ham, når han har fundet tillid i at de nu er to hunde under samme tag.

  • #43   15. dec 2016 Jamen hvordan gør jeg så det?

  • #44   15. dec 2016 Jeg ville personligt starte med at trække vejret helt ned i maven og få lidt ro på. Tag et par dage hvor du passer godt på Baby og hans grænser så han også begynder at slappe af i det hele. Dernæst begynde lige så stille med at I alle har hyggetid et sted som ikke er så attraktivt for Baby og hvor du sidder i mellem og på den måde stille og roligt rykke grænserne for deres samvær. Så vil jeg skyde på at indenfor en måned ligger de sammen i fred og fordragelighed og hygger i sofaen.

  • #47   16. dec 2016 Lige en lille update smiley

    Efter jeg lavede tråden har jeg forsøgt at skærme Baby bedre. Melanie er blevet distraheret i flere situationer end før, og stoppet, så snart Baby har givet det mindste tegn til, at han ikke gider mere smiley

    Det går allerede meget bedre.
    Der er stadig lidt med sofaen, men ellers er de faktisk blevet rigtig gode smiley

    Lige nu render de og leger her i stuen.
    Faktisk leger de rigtig meget!
    Så meget, at Melanie ikke kan finde ro igen.
    Hvordan gør jeg lige det?
    De kan lege længe og de blive begge meget forpustede.
    Baby forstår godt, når jeg siger legen er slut, men Melanie kan ikke rigtig stoppe igen.

    Kan jeg på nogen måde hjælpe hende, til at falde til ro igen, når nok er nok?


  • #48   16. dec 2016 Jeg har lært nogle afslapningsøvelser i forbindelse med Baby's hvalpetræning, som jeg forsøger mig med.
    Jeg tager hende og sætter hende mellem mine ben, og holder hende til hun står stille. Herefter holder jeg en hånd på brystet af hende, og nusser hende roligt. Ned af benene, lidt ved ørene, mundvigen, halen. Så hun samtidig med at slappe af, vender sig til berøring.
    Men hun er lææænge om at falde til ro.
    Så snart hun falder til ro, får hun lov at gå igen.


  • #49   17. dec 2016 Dejligt at det går bedre - Godt gået smiley

    Jeg ville stoppe legen inden Melanie bliver alt for opkørt, så vil det være lettere for dig at få hende til at falde til ro. Udover dine afslapningsøvelser kan du også lave nogle kontaktøvelser med hende hvor du belønner for ro smiley

    Super godt arbejde Krølle smiley


  • #50   17. dec 2016 Jeg må prøve.!

    Når jeg stopper deres leg, stiller jeg mig mellem dem, og siger "slut".
    Baby går med det sammen hen, og lægger sig. Tror han syntes det er lidt hårdt med sådan en lillesøster!

    Men Melanie søger hen for at lege med Baby, så snart jeg flytter mig.
    Her er det så, at jeg kan finde på at tage hende og forsøge med afslapnings øvelsen.

    HG er altså guld værd, i de her situationer!! smiley


Kommentér på:
Hvornår skal man blande sig?

Annonce