{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.578 visninger | Oprettet:

Hvornår skal man aflive? {{forumTopicSubject}}

Jeg faldt tidligere i dag over denne her video på facebook:

http://www.yorksvetphysio.co.uk/blog/2016/4/13/dillons-road-to-recovery

Min umiddelbare reaktion var, at jeg ville have valgt at aflive en så gammel hund, hvis den slet ikke kunne gå, også selvom det jo egentlig endte godt for den. Jeg synes, at 8 uger er lang tid for en hund at have det på den måde.
Men da jeg så læste kommentarerne igennem, var det udelukkende folk, som synes, at det var så fantastisk og dejligt, og så begyndte jeg at tænke, om jeg ser alt for koldt på sådan en situation.

Hvad havde I valgt at gøre, hvis I stod i sådan en situation med en 11 år gammel hund?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår skal man aflive?
  • #1   24. apr 2016 Min allerførste tanke er..er det for hundens eller menneskets skyld?
    Hunden har givetvis stærke smerter og forstår nok intet af, hvad der sker.

    Jeg synes folk går for langt i det misforstået hensyntagen til helbredelse af et dyr.
    JA, man skal gøre meget for at redde og helbrede, men man skal sætte dyrets trivsel først. Hvis behandlingen kræver FOR meget, så bør man nok gøre det, som vil gøre ondt på én selv, men som vil spare hunden for lidelser.


  • #2   24. apr 2016 Nogen mener, at vores to chihuahuaer (på 1 år) skulle have været aflivet, pga. to knæoperationer pr hund og genoptræning i 3 måneder, hvor de overhovedet ikke måtte rende uden snor eller lege - KUN kontrolleret bevægelser i snor og i waterwalker. Ingen træning eller hoppen i møbler i 3 måneder.
    3 måneder er (efter min mening) ingen ting, når man tænker på, at hunden kan blive 10-15 år. Og der findes jo mentaltræning uden store fysiske bevægelser.
    En 11 årig hund i den størrelse havde jeg fået aflivet.

    Men jeg så så denne video (som jeg linker til) og fik af vide, af en hundemassør, at genoptræningen ville tage 6-8 måneder, måske mere - og dét er længe!! Jeg kan dog ikke svare på det, før jeg selv står i situationen...
    Det kommer vel meget an på hundens sind, alder og generelle helbred, tænker jeg. Men et halvt år med genoptræning er sørme længe!

    https://www.youtube.com/watch?v=0qQRUB3dCb8


  • susanne
    susanne Tilmeldt:
    sep 2010

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 104
    #3   24. apr 2016 nu er mit engelsk ikke så godt , så jeg får noget ud af dit links smiley ...men jeg har da alligevel en mening om , hvor langt man eller rettere jeg vil gå ......For ca 12 år siden stod jeg en morgen med en 10 år gamle vuffe , som fra den ene dag til den anden , havde problemer med at gå , plus han hvade en kæmpe knude/hævelse væskefyldt på den ene ben op mod brystet .....Min sædvanlige dyrlæge kunne jeg ikke få fat på desværre , så tog på dyrehospitalet ...alså du kommer her med en gammel hund , det er kræft , det bedste du kan gøre for ham , er at aflive ham .....Forget it .... dagen efter fik jeg kontakt med min sædvanlige dyrlæge..havde i den mellem liggende tid havde jeg tænkt så det knagede ...tænker hvs jeg nu massere hans ben og han får en dosis prednisilon ......min dyrlæge gik med til medicinen ..og så gik jeg igang med massage op til flere gange dagligt , og vuffe var en lydig patient smiley ... 8 dage efter var der ikke det fjerneste at se på vuffes ben smiley og både gang og løb var normalt smiley ....Vuffe fik 2 år efter det og fine vuffeår .....så ja jeg er villigt til meget , og ikke blot høre ..ja ja er en gammel hund du har der får ham aflivet

  • #4   24. apr 2016 Jeg synes det kommer an på hunden, alderen, situationen.. og fremtidsudsigterne. Men jeg havde nok ikke slæbt min 11-årige hund igennem det forløb, især ikke hvis den tilmed er overvægtig.
    Jeg synes ikke der er meget film eller information om det, og 2 uger ér jo ikke lang tid, men tager jeg udgangspunkt i min egen 10-årige hund, så tror jeg ikke at jeg om et år ville lade hende gennemgå en rygoperation, og idet man ser at hun er lam og kun kan ligge på siden, så bære en lam hund rundt i seks uger og derefter prøve et genoptræningsforløb..

    Det er svært for jeg har jo ikke selv stået i situation. Men jeg tror ikke jeg ville kunne bære at se min hund gå igennem det.
    Der er meget, jeg vil gøre for min hund. Men jeg er i tvivl om hun virkelig ville komme bedre ud af det på den anden side.
    I så fald skulle der være MEGET gode chancer for at hunden kommer sig uden mén - hvis ikke, så ville jeg ikke slæbe hunden igennem alt muligt bare for at prøve.


  • #6   24. apr 2016 min 9årige hund blev aflivet pga. Epilepsi, han skulle ikke leve et liv i kramper samtidig med at hans balance blev værre, han blev ikke opduceret men er/var ret sikker på at det var en svulst i hjernen.
    https://www.youtube.com/watch?v=2zoVMf3NK1M
    her er en video af hans balance anfald osv. dette blev behandlet med binyrbarkamol (staves?) også gik det i sig et stykke tid, indtil "epilepsien" begyndte og hans balance problem begyndte igen. Samtidig med personligheds ændringer, valgte jeg at han skulle aflives. Den sværeste beslutning, for han kunne sikkert have levet 3-5 år længere på medicin, og hjemme hos mig, hvor det kun var Trille og jeg. Hvis vi bare undgik de ting som fik anfaldet igang. (lyset fra billygterne) og hvis jeg sørgede for han ikke kom ud til andre.
    Men det skulle min bedsteven og soulmate altså ikke udsættes for smiley Jeg savner ham stadig, og kæft det gør ondt og se videoerne igen smiley


  • #7   24. apr 2016 I det nævnte tilfælde, hvor hunden er 11 år, havde jeg valgt at aflive. Synes at det er en meget stor operation, og et langt genoptræningsforløb, for så gammel en hund.

    Havde hunden kun været 3 år, havde jeg valgt operation og genoptræning, hvis fremtidsudsigterne var gode.


  • #8   24. apr 2016 For mig ville det komme an på genoptræningsforløbet og hundens fremtidsudsigter. Snakker vi om et halvt års genoptræning med tilstrækkelig smertedækning og gode fremtidsudsigter, så synes jeg det er fint, hvis hunden stadig statistisk har en 3-5 gode år endnu.

  • #10   24. apr 2016 Jeg tror, jeg ville sige stop, hvis min 11-årige hund skulle igennem sådan et forløb. Men jeg ved det ikke. Jeg har heldigvis aldrig stået i en lignende situation og for mig kommer det nok også an på hundens generelle almene tilstand. Hvis han var træt og svækket i forvejen, ville jeg nok ikke lade ham gå igennem sådan et forløb.
    Hvis han ellers er frisk og rask for alderen, ville beslutningen være endnu sværere at tage og ville nok komme an på mulighederne for at komme sig helt samt hvordan han reagerer på genoptræningen.

    Men jeg synes, det er et rigtig svært spørgsmål at svare på, fordi det som sagt kommer an på rigtig mange ting. Formentligt ved jeg det nok først, hvis jeg en dag er så uheldig at stå i situationen. Og selv der afhænger beslutningen nok af den pågældende hund.


  • #11   24. apr 2016 Jeg mener at den principielle forskel på behandling og udredning af dyr og mennesker er, at dyr har intet verbal sprog og de kan ikke tænke abstrakt.

    Dvs et menneske kan tale med sin læge og familie og fx vælge at gennemgå en operation, og lindres af, at man forventer det hele bliver meget bedre...
    Et menneske kan forstå abstrakte begreber såsom nutid, fortid og fremtid. "God prognose" er også et abstrakt begreb.
    Hunden kan ikke tale med nogen om hvad der sker, den forstår ikke hvorfor det skal gøre ondt og den forstår ikke hvorfor den have det dårligt.
    Den ved kun at den har det skidt. Hunden har ingen anelse om fremtiden, har ingen anelse om det nok bliver bedre.
    Hunden har kun nutiden + hvad den har lært af sine tidligere erfaringer.

    Derfor mener jeg personligt, at man ikke kan tillade sig at trække dyr igennem langvarige eller pinefulde forløb til udredning eller behandling.

    Alt afhængig af hvor skidt dyret havde det, må man give kortere eller længere tid, men dyret har jo kun nutiden, så jeg håber at have evnen til at stoppe tidligt nok.


  • #13   25. apr 2016 Når hunden ikke har et værdigt liv mere, besørger på må og få, kæmper for at komme op, så må den altså afsted.

    Det var ikke sjovt at min hund døde mens jeg var ude, konen var der, den fik det dårligt og under en time senere var den død, en halv time efter var jeg hjemme og 1 time senere var den begravet.


  • #15   25. apr 2016 Hej Birgitta.

    Jeg håber vi mødes ude i "Den hvide Verden".

    Jeg gør hvad jeg kan for at forklare for og imod på civilt sprog.
    Men ja, jeg foreslår kun forslag som jeg har grund til at tro på at mine patienter kan få gavn af.
    Det danske lægeløfte siger noget med altid at bruge sin faglighed med omhu og til patienten og samfundets bedste....
    smiley


  • #16   25. apr 2016 Jeg er helt enig i, at det kommer an på så meget i forhold til alder, kondition osv., men da jeg så den video, så jeg bare en hund som så utilpas og forvirret ud, og jeg fik det faktisk lidt dårligt over, at tænke på alt det den har gået igennem.
    Omvendt kan jeg godt forstå, at man som ejer vælger at gøre det, men jeg synes bare, at det er godt at kunne sige som ejer, hvornår nok er nok.

    Simone F: Hunden i den video ville jeg være mere tilbøjelig til at gå igennem et langt forløb med. Den virker mere frisk og med gå-på mod end den hund i den video jeg delte.

    Men ja, man kan nok ikke sige noget endeligt, før man selv står i situationen smiley


Kommentér på:
Hvornår skal man aflive?

Annonce