{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
694 visninger | Oprettet:

Active foder {{forumTopicSubject}}

Hvornår ville I give jeres hund "sport" eller "active" tørfoder? Eller ikke?

Jeg ser flere og flere der giver deres hunde "sport" varianten af tørfoder. Og nu kommer jeg helt sikkert til at udstille mit manglende kendskab til foder og alle beregninger og detaljer osv osv.
Men hvad er det helt præcis der gør sådan et foder til aktive hunde godt? Jeg kan forstå hunden bedre får dækket sit proteinbehov osv.

Jeg kommer jo selv til at tænke, at jeg har en hund, jeg træner en del med. Den slags træning hvor pulsen virkelig bliver kørt op og hun løber en del. Realistisk set er vi nok oppe på banen 3 gange om ugen i gennemsnit. Ellers træner vi herhjemme og på gåtur. Og ved siden af vores "rigtige" træning eksperimenterer vi jo lidt med canicross, lydighed, løbe på rulleskøjter osv.

Men hun er ikke svær at holde huld på. Og fordi hun er så lille får hun ikke voldsomt meget tørfoder (og slet ikke, hvis det er en dag vi træner med godbidder og derfor skærer i foderet). Skal hundene have mindre foder på active-varianten fordi det er proppet med flere ting?

Så mit spørgsmål er egentlig også: hvornår mener I at hunden er aktiv "nok" til sådan et foder? Hvordan har I afgjort det med jeres egen hund?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Active foder
  • #1   4. okt 2022 Aktiv foder bruger jeg til hunde som skal have store mængder foder for ikke at bliver for tynde, dvs jeg ville slet ikke bruge det til en som din;)

  • #2   4. okt 2022 Jeg brugte Active til Bella, når hun blev for tynd, og når jeg havde brug for at hun havde ekstra krudt, fx i forbindelse med konkurrencer. Jeg kan huske at jeg var meget begejstret for Kingsmoor Sport, som vi kaldte for hunde-amfetamin smiley

    Jeg ved at mange bruger det i konkurrence- eller jagtsæson, så hunden kan holde dampen oppe og fortsætte med at præstere max.

    Hvis hunden fint holder huld og kan holde dampen oppe på almindeligt foder, er der imo ingen grund til at bruge et Active-foder. Man kan evt give et energitilskud på konkurrencedage, så hunden lige får et skud ekstra krudt på dagen, hvis der er behov for det.


  • #3   4. okt 2022 Det var egentlig også min opfattelse at det var til hunde som ellers har svært ved at holde vægten, men nu synes jeg godt nok jeg ser flere og flere bruge det - så blev også lidt nysgerrig på, hvad folks egne vurderinger er.
    Dejligt at høre jeres erfaringer smiley


  • #4   4. okt 2022 Jeg har brugt et høj energifoder til en af mine gamle hunde. Jeg løb agility med ham. Han var svær at holde huld på og blev alt alt for tynd og mistede gejst og energi, hvis han fik foder med normalt energi indhold.
    Hvis det ikke er svært at holde huld på din hund og den har energien til det den skal så på normalt foder så bliver den sansynligvis lidt for rund hvis du skifter til en foder med mere energi i smiley


  • #5   4. okt 2022 Jeg bruger det til Lufkaz, og har gjort det stort set siden han kom over på voksenfoder for godt 6 år siden. Jeg brugte det også hele livet til Aqui.

    For mig er det en genvej til at holde dem i nogenlunde god huld.
    Lufkaz løber ikke nær så meget som fx. Nimbus, men han er så meget "på", at han åbenbart alligevel forbrænder virkelig meget, og har brug for noget ekstra, for ikke at blive for tynd.
    Jeg kunne sikkert også give ham en alm. fodervariant, men så skulle han have en del mere, og det er jeg ikke helt sikker på, at jeg ville kunne få ham til at spise med god appetit smiley


  • #6   4. okt 2022 Mange fodrer deres slædehunde med activefoder/højenergifoder i den periode, hvor hundene yder ekstra.
    Den store forskel er fedtprocenten og dermed energiindholdet. Hundene ville skulle have mere mad for at holde korrekt huld, hvis ikke man fodrede energitæt.
    Jeg kigger på den enkelte hund, når jeg skal vurdere om der er behov for andet foder i en periode.


  • #7   4. okt 2022 Det er også godt til småtspisende hunde, da en lille mængde dækker deres behov. På den måde sikrer de at hunden får sit behov dækket, selv ved at være småtspisende smiley

  • #8   7. okt 2022 Ej undskyld at jeg slet ikke har været deltagende i min egen tråd. Tak for at komme med jeres erfaringer og betragtninger - og så var min opfattelse ikke helt off smiley

Kommentér på:
Active foder

Annonce