{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.221 visninger | Oprettet:

Kan en chihuahua spise min kanin {{forumTopicSubject}}

Jeg har tænkt på at få en chihuahua, men har to kaniner. Ved godt hunde normalt gerne vil spise kaniner, men har kun hørt om større hunde der spiser kaniner, men kan en chihuahua spise en kanin?
En chihuahua er i hvert mindre end mine kaniner så gør det nogen forskel? Om det en stor eller lille hund.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan en chihuahua spise min kanin
  • #1   28. nov 2022 Alle hunde kan lære at lade kaninen gå;) men de skal lære det, man kan kke bare regne med de kan gå sammen.
    En chihuahua kan nok ikke decideret “spise” din kanin, men den kan bide den ganske alvorligt og det er jo synd for kaninen.


  • #2   28. nov 2022 Bodil mine ville ikke kunne lære det.

    Jeg tror ikke en Chi vil være det store problem. Det er ikke en jagthund af oprindelse, så instinkterne ligger nok ikke så dybt.


  • #3   28. nov 2022 Louise - ville de ikke kunne lære det, hvis kaninen var der, inden hvalpen?
    Mine huskyer har jo et afsindigt højt jagtinstinkt, men alligevel gik den allerførste fint med kanin, og Aqui accepterede fritflyvende undulater. Selv når de var alene hjemme smiley


  • #4   28. nov 2022 Karina det vil jeg ikke tro, at de vil kunne.
    Vi har haft kaniner i flere omgange, og også hvalpe. Der er vanvittig meget fært i kaniner, og hundene tænder helt vildt. Vi droppede at have udendørs kaniner i dét område hundene var. Det samme med høns i øvrigt. De styrter lige hen til volieren/indhegningen og viger ikke derfra frivilligt. Vi har friløbskaniner på 1. salen, og ligeså en Siameser. Ingen af dem kommer hvor hundene er. Vi har dog tidligere haft "udendørskat", og hundene har aldrig gjort dem noget, men de blev passet på, så snart hundene så dem. Naboens kat turde jeg ikke garantere for.
    Skal de lære det, så bliver det ikke på den pædagogiske måde, og det vil jeg ikke være med til. Jeg har jo mine terriers fordi jeg kan lide deres sind og jagtinstinkt.


  • #5   28. nov 2022 Louise - det samme med de fleste af mine, de går totalt bananas når de ser harer og kaniner. Min afdøde Ghini kunne stoppes, hvis jeg så dyret først, ellers var løbet kørt.

    Jeg ville forøvrigt heller aldrig avle på en tæve uden kraftigt jagtinstinkt, det er i meget høj grad, det der "bærer" en whippet


  • #6   28. nov 2022 Kirsten. Enig!
    Det er jo sådan racen skal være.


  • #7   28. nov 2022 #4 det er nok der den ligger;;) den ikke pædagogiske måde smiley alle hunde kan lære det, men jo det er ikke nødvendigvis med kiks og klap;)
    Jeg har haft en hund med flere døde katte på samvittigheden, den lærte at lade kattene gå, ikke med belønning;) men den var ikke i tvivl om at jeg mente det når jeg sagde nej;) hvis ikke man ønsker det, så skal man ikke lade hundene komme i nærheden af mindre dyr.;)


  • #8   28. nov 2022 Jeg kan forsikre om, at mine hunde ikke har lært det på en ubehagelig måde smiley
    Da vi fik den allerførste husky, havde vi en kæmpestor hvid landkanin, som vist var på størrelse med hvalpen i de første par uger. Der var aldrig noget ballade mellem dem, uden vi egentlig gjorde noget for det, og de kunne sagtens være fri sammen.
    Men hvis han så en kat, en hare, en mus eller noget som helst andet med pels, så var det virkelig undtagelsen, hvis de overlevede....

    Det samme med de fritflyvende fugle - alle fugle udendørs, der på den måde kom i "hovedhøjde", ville ikke have overlevet. Men de forsøgte aldrig at jagte undulaterne.




  • #9   28. nov 2022 #7 det ville blive med vold her, og derfor mener jeg ikke de tæller med i "alle" smiley

  • #10   28. nov 2022 Jeg tror sagtens at man kan lære en Chi ikke at angribe kaninerne smiley Den er ikke ligefrem avlet mod et kraftigt jagtinstinkt smiley
    Jeg har lært min Irske Terrier at kaninerne og katten skal han være flink ved - det har han lært med positiv forstærkning (belønning for fravalg og siden belønning for venlig interesse osv). Mus og rotter afliver han, men kaninerne og katten hører til 'vennerne'.
    Jeg har haft en enkelt Irsk Terrier med så heftigt et jagtinstinkt at man heller ikke med 'upædagoiske' metoder kunne lære hende at hun ikke skulle aflive alle dyr med en puls. Hun ænsede ganske enkelt ikke andet end jagten og byttet når hun gik igang. Sådan en hund holder man naturligvis sikkert adskilt fra andre dyr. Jeg har meget svært ved at forestille mig at en Chi skulle havne i den liga smiley


  • #11   28. nov 2022 Min første Whippet hang fast i en spiral med strøm i på et elektrisk hegn, da hun var sat efter en hare.

    Hun hylede og skreg som en gal indtil jeg fik hende befriet, men det afholdt hende bestemt ikke fra at ville jage efterfølgende, hun tændte bare endnu mere af, når hun så en hare og var også helt ligeglad med om hun rørte det elektriske hegn, men hun havde jo også prøvet det der var værre smiley

    Har man en eller to Whippets kan de ofte lære ikke at røre familiens dyr (katte, kaniner) men et krads eller bid fra en kat, kan ødelægge det hele,


  • #12   28. nov 2022 Jeg har endnu til gode at møde en chihuahua der har jagtinstinkt på noget større end en mus. Dermed ikke sagt at det ikke sker.
    Jeg ved sweet ninos har kaniner, som går løs udenfor sammen med hundene af og til, hvilket hendes hvalpe også lære. Så er du villig til at vente og gerne vil have det ekstra nemt. Så kan man i hvert fald få en kanin vant hvalp derfra smiley

    Hverken rosa eller lucky har nogensinde forsøgt at gøre andet fortræd end fluer og græshopper, de skulle så også bare fanges. Jeg har både haft marsvin og en hittekanin, som hundene kunne gå med uden problemer. Rosa ville meget gerne mysse dem, så man skulle nogle gange lige fjerne hende for at give dyrene fred, men det var altid ren kærlighed fra Rosas side.

    Jeg ville faktisk for at være ærlig, være mere bekymret for at kaninen angreb hunden, for sådan en lille bitte chihuahua hvalp, ville sagtens kunne komme til skade ved mødet med en sur kanin. Så selvfølgelig altid under opsyn.

    Det ville ikke skræmme mig fra at få en chihuahua at du har en kanin. Så al held og lykke til dig smiley


  • #13   28. nov 2022 Vil anbefale at kaninerne i så fald er kastreret/steriliseret for at hormonerne ikke raser. De bliver indimellem hormonelt frustrerede og så agressive. Især hvis ikke de har plads nok

  • #15   28. nov 2022 Den kan hvis den vil smiley

  • #16   28. nov 2022 Jeg tror nu også sagtens en chi kan lære og gå sammen med kaniner.


    Min Ridgeback er fyldt med jagtinstinkt, det ligger dybt i ham.
    Alt skal jagtes (kanin, hare, hjort, rådyr, egern, kat, fugle, mus osv), hvis han får chancen, også dræbes.
    Alle hans søskende er på samme måde, ligesom mor og far.

    Opdrætter har slået fast fra start af, at i de her linjer, er jagtinstinktet skyhøjt, så vi skal absolut ikke forvente at kunne gå løse med dem uden hegn og få et indkald der virker, eller kunne være 'venner' med smådyr.
    Det er desværre sandt, lige meget hvor mange skide indkalds kurser jeg har taget, kommer Sam aldrig til at kunne gå løs, uden at være bag hegn.

    Hans egenrådige sind overskygger fuldstændig, så hvis han har lyst til at gå en anden vej end mig, får en fært i næsen eller syn af vildt, så gør han lige hvad han lyster.
    Det er fuldstændig lige meget hvor upædagogisk jeg griber en situation an, når jagtinstinktet kicker ind, det tænder ham sådan set bare endnu mere.

    Vores egen Ninus, som vi overtog i april, bor i stor indhegning i haven, det tog noget tid for Sam at vænne sig til ham. Ninus har lært at Sam kan komme løbende og så springe lige ind i hegnet, nu uden at blive bange og komme med en reaktion, for Sam kan ikke modstå hvis Ninus springer rundt i græsset, eller nogle gange bare sidder derude.
    Den ene gang hvor Ninus kom ud af sin indhegning, fordi den ikke var sikret nok, var så ubehageligt, Sam kunne jo slet ikke stoppes i jagten, Ninus endte tilsidst med at prøve at komme ind i sin indhegning igen, imens Sam prøvede at æde hans bagdel, dér lykkedes det min søster at smide sig over Sam og ellers bare trække ham hen af græsset i pelsen, og bruge ben og arme som hjælp med at holde ham i skak, når han prøvede at vride sig fri.
    Det tog en måned at komme tilbage til normalen omkring Ninus, jagten havde fuldstændig trigget ham, så det var forfra igen.

    Det skal lige siges at Sam går til Lure coursing, jeg tænk hvis man dyrker det, så er der heller ingen vej tilbage.


  • #18   29. nov 2022 Jeg fik sagt noget vrøvl. Mine ville da også jagte fugle eller en kat hvis den løb. Det jeg mente med at jeg ikke har oplevet chihuahua med jagtinstinkt over en mus, var ment som at jeg ikke har oplevet dem faktisk jagte for at gøre dyret noget. Så hvis de jagter en fugl eller en kat, er det selve det at løbe efter den der er sjovt, og ikke det faktisk at fange dem.
    Men det er vel jagtinstinktet der bliver tricket, når de jagter noget der flyver/løber. De vil bare ikke gøre dyret noget, hvis de faktisk løber det op, i modsætning til mange andre hunde.

    Men en kanin løber jo ikke rundt på samme måde som en kat. Og så har jeg selv oplevet stor forskel på om det er dyr de bor med, eller tilfældige dyr på gå tur smiley


  • #19   29. nov 2022 @16: Ja, sådan er der jo hunde der er. Min irer med megajagtinstinkt kunne man heller ikke rigtigt trænge ind til overhovedet når jagtinstinktet blev slået over på 'ON'. Så var der kun det og intet andet. Og nej, man kan faktisk ikke 'banke det ud af dem' enhver fysisk 'modstand' tænder dem bar endnu mere op.
    Nu ved jeg ikke hvor store TS kaniner er - den på billedet ser ikke voldsomt stor ud ? - men jeg tænker lidt som Solvej at det måske mest er chi'en man skal bekymre sig om i starten smiley


  • Ulla N
    Ulla N Tilmeldt:
    sep 2013

    Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 103
    #20   29. nov 2022 Jeg har både kaniner, chinchilla og chihuahua (+ andre dyr) og har ingen problemer smiley

  • #21   3. dec 2022 Jeg tror sagtens en chihuahua kan lære det smiley

    Min italienske mynde har verdens største jagtinstinkt, det er helt vildt. Når jeg går med ham løs skal jeg være 110% opmærksom, så jeg kan nå at få en snor på ham, inden han opdager vildt som rådyr eller harer - han løber efter ALT vildt, hvis han først har fået færten. Derfor går jeg også kun med ham løs steder hvor der er meget, meget langt til veje osv.

    Jeg har en udekat, som bor i laden, som han på mystisk vis ikke jagter - han mener snarere de er venner. Det mener katten dog ikke, hun farer højt op og sidder på spærrerne oppe under loftet så snart hun ser skyggen af hunden smiley Så det er ligesom også lidt svært for ham at jagte katten smiley


Kommentér på:
Kan en chihuahua spise min kanin

Annonce