{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
909 visninger | Oprettet:

Hund i bil {{forumTopicSubject}}

Jeg har hørt, at nogle hundehvalpe bliver sendt i lastbiler hele vejen fra Danmark og ned til sydeuropa.
De her hundehvalpe er helt ned til 14 dage gamle, brutalt flået fra deres mor lige efter fødslen og smidt ud i et bur for dem selv, hvor de kalder og kalder fortvivlet på en mor, der aldrig kommer.
Så bliver de smidt på en lastbil med en masse andre - og så starter en umenneskelig hård og lang tur.
De kan ikke selv spise og drikke, fordi de stadig kun kan finde ud af at sutte, og altså ikke er i stand til at spise eller drikke fra en spand.

Turene varer ind imellem op til at 12-14 timer ! - hvor de her helt ned til 14 dage gamle hvalpe, intet mad eller vand får, ingen har til at trøste eller berolige og blot står bange, tørstige og sultne, indtil de kommer frem til deres destination ...

Nej vent .. det er jo ikke hundehvalpe - det er kalve .. puha ... godt det bare var sådan nogen.

Det her et udspring af den tråd med en hund - voksen, glad, tillidsfuld ... - som skulle sidde SØLLE TRE TIMER i en bil .. og hvor en del af jer var "aj, hvor ER DET SYND !!! "

Husker I på det, og gør jeres indflydelse gældende, når det gælder de små kalve ???

Bare en tanke herfra ...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hund i bil
  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #1   9. dec 2022 Allerede kort inde i din tekst, tænkte jeg der er noget rivende galt. Hvalpene ville ikke overleve, de dehydrerer ret hurtigt i så ung en alder.

    Der er gang i ændringen af transport for kalvene, ved ikke helt hvor langt de er nået.

    Eksemplet kan heller ikke retfærdigøre ens handlinger, bare fordi andre gør noget der er langt værre.



  • #2   9. dec 2022 Det er skam heller ikke for at "retfærdiggøre" noget - det er et forsøg på at sætte tingene lidt i relief.

    Iøvrigt synes jeg ikke der er noget som helst at retfærdiggøre, fordi en hund sidder i en bil i 3 timer .. men det er jo en anden snak.


  • #3   9. dec 2022 Hvalpene ville ikke overleve,

    Det er skam heller ikke alle kalvene, der gør det .. men hey, hvor der handles, der spildes ..


  • #4   9. dec 2022 På HG gøres det at eje en hund til en videnskab/præstation, som kun folk med særlige gaver kan honorere. Der sidder børn selv i DK, der ville ønske, at de fik blot en brøkdel af den opmærksomhed, som de særliges hunde får.
    Husk nu, vores hunde er ikke mennesker og deres behov skal ikke vurderes ud fra menneskelige ditto.


  • #5   9. dec 2022 Det er så hjerteskærende, hvordan nogle landbrugsdyr stadig behandles smiley

    og ja, det tænker jeg i høj grad på, når jeg køber kød og har forøvrigt gjort i hele min voksentid. Vi spiser en del vegetariske retter for at have råd til at vægte dyrevelfærd i de animalske produkter vi indtager.

    Glorien skal dog ikke pudses helt, jeg ville gerne gøre det bedre, når det kommer til hundenes foder.

    Men jeg er enig, der er ofte en skærende kontrast mellem den måde der drages omsorg for kæledyr og produktionsdyr. 3 timer i en bil, ville mine også overleve og jeg ville ikke have skrupler, er det koldt, skal de bare pakkes ind i dækken og tæpper/dyner.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #7   9. dec 2022 Jeg er kun delvis enig. Min hund. Mit ansvar. Andre dyr og børn har jeg ikke den store indflydelse på.

    Min hund skal have det godt imens den er her. At den så har det bedre en x eller y har jeg ikke dårlig samvittighed over.

    Men klart. Kan jeg igennem valg gøre en forskel tænker jeg da over det.


  • #8   9. dec 2022 Ejmenaltså.... Dansk landbrug trænger til en opjustering på ganske mange punkter. Dyrevelfærd er en af dem...

    Og nej, naturligvis er det ikke alle produktionsdyr der har det rædsomt. Jeg tænker bare det ville være fint, for alle parter , hvis der blev produceret færre dyr og mere (grøn) mad til mennesker.


  • #9   9. dec 2022 "Andre dyr og børn har jeg ikke den store indflydelse på." Man kan jo netop gøre den indflydelse man har som forbruger gældende med de valg man foretager nede i supermarkedet.

  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #10   9. dec 2022 Mette. Men det er jo også det jeg skriver. Det er bare ikke altid let at gennemskue. Jeg tror vi alle ejer noget, som vi egentlig ikke bryder os om, hvis vi så på måden det var kommet til på.

  • #11   9. dec 2022 Kirsten

    Det er slet ikke et spørgsmål om hvorvidt vi skal pudse glorier eller pege fingre. Jeg har for mange år siden indset, at istedet for at pege fingre af folk, der "ikke" - så lad os hellere glæde os over, de folk, der "gør".
    Og det gør du jo.

    Jeg så bare det med de små kalve - ikke at jeg ikke vidste det i forvejen, men .. engang imellem skal der bare en reminder til - og så læste jeg tråden med den arme arme hund, der skulle sidde i hele tre timer og der F... var folk, der syntes det var synd ... og så kom der bare røg ud af ørene, eller noget i den stil ..

    Den måde vi efterhånden har hunde på, er dæleme ikke altid for hundenes skyld !! De ER hunde - og bør behandles herefter og uden den "alt er synd og min hund er lavet af glas", som man - lidt for ofte - oplever herinde.


  • #12   9. dec 2022 - og for nu at smide mig selv under bussen ...

    Jeg er på vej ud at købe lidt ind - og skal blandt andet have noget piskefløde til noget æblekage jeg har lovet at lave.

    Tænker ikke at den fløde er i nærheden af "Ad Libitum" mælken, hvor kalvene får lov til at blive hos mor / en tante i 5 mdr, som ellers er den eneste mælk jeg køber.

    Det ER svært.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #13   9. dec 2022 Hvem bestemmer hvad der er rigtig eller forkert?.

    Hunde er gode til at tilpasse sig. Så der er mange måder at have hund på. Heldigvis.

    Selv er jeg alt for blød. Det gør ikke at jeg mener at den måde John har hund på er forkert.

    Fungere det for hund og mennesker. Fint.



  • #14   9. dec 2022 Martine - Jeg er enig i at kontrasten er stor, men for de fleste, er det nok nemmere at forholde sig til velfærden for et dyr, som ligger i sofaen, end et der befinder sig i en stald langt væk

    Blandt whippetfolk er tendensen til at pakke hundene ind til ukendelighed i diverse dragter, så snart der viser sig et snefnug, voldsomt stigende. Jeg smider tit som modvægt billeder af mine "in natura" for de kan jo sagtens holde varmen, når bare de bevæger sig og får et langt mere naturligt bevægelsesmønster, når de ikke er pakket ind smiley

    Ligeledes huer, ja ørerne kan få forfrysninger, hvis det bliver meget, meget koldt, det kan så forebygges med en vandfri creme, men hundene fratages jo fuldstændigt deres evne til at kommunikere naturligt, når kun øjne og snude er fri. Meget af den misforståede godhed frarøver jo i virkeligheden hunden muligheden for at kunne opføre sig som en hund


    profilbillede
  • #15   9. dec 2022 "Meget af den misforståede godhed frarøver jo i virkeligheden hunden muligheden for at kunne opføre sig som en hund"
    Så enkelt kan det siges smiley


  • #16   9. dec 2022 Det er pissesvært at være forbruger. For på den ene side vil man gerne gøre det bedste for kloden, dyrevelfærd osv. På den anden side så er økonomien også en faktor....

  • #17   9. dec 2022 Apropos dyrevelfærd hos hunde. Så er der jo flere racer hvor hundens velfærd simpelthen ikke er en faktor ,der tages højde for. Det er faktisk ret vildt, når man tænker på hvor meget folk går op i deres hunde.

  • #18   9. dec 2022 Lilly kan godt bygge / ødelægge en snemand uden at have overfrakke på ... Hun fryser heller ikke. smiley

    profilbillede
  • #19   9. dec 2022 @17: Ja, det er faktisk ret utroligt. De skal have det bedste foder, stimuleres korrekt, have det fineste udstyr osv osv. Men om en hund af en givet race nu også rent faktisk helt grundlæggende har en OK velfærd i kraft af sin fysik eller sin psyke det betyder tilsyneladende ikke så meget.

Kommentér på:
Hund i bil

Annonce