{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.440 visninger | Oprettet:

Når jeg engang skal have hund igen {{forumTopicSubject}}

Lad os bare være ærlig. Livet uden hund kommer ikke til at vare for evigt. Det er naturligvis ikke før om måske 2-5 år og hvis tiden er den rette. Der var en grund til at jeg omplacerede Marley trods det gør og stadig gør ondt.

Men hvilken? Lille hund på maks 5 kg der vil gå lange ture, hygge-træne på søndags-hold, aktivering i hverdagen og ellers bare være det “andet barn” En selskabelig hund der vil komme med overalt hvor det er muligt. Vi har en dreng på 4 måneder så den skal kunne magte et lille barn.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når jeg engang skal have hund igen
  • #2   16. dec 2022 Har jeg overvejet i tankerne smiley den er hysterisk nuttet og så elsker jeg underbid

  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #4   16. dec 2022 Svært at finde en petit brabancon, der max vejer 5 kg. smiley Selv om fci standarden siger 3,5 til 6 kg., så hvis det er ønsket kan det betale sig, at være ude i god tid med at finde en opdrætter, hvor man kan være nogenlunde sikker på, at de er så "små"

  • #5   16. dec 2022 Papillon smiley

    Vi fik vores første papillon for knap 40 år siden, da vores ældste søn var 8 måneder.
    Laban blev 18 år, og var en fantastisk hund - både for børn og voksne.

    Dog fornemmer jeg, at man skal se sig godt for i dag, da der åbenbart bliver avlet på hunde, der har nogle udfordringer.

    En papillon fra en god opdrætter er en fantastisk hund.


  • #6   16. dec 2022 Ønsker kun tavle hund fra god opdrætter smiley

  • #7   16. dec 2022 Hvis du følger med herinde, så kører der flere tråde med 2 papilloner, som ejerne troede kom fra gode forældredyr/en god opdrætter.
    Desværre har begge disse hunde åbenbart en del udfordringer.


  • #8   16. dec 2022 Som Lise-Lotte skriver, så er papillon er en fantastisk hund - HVIS opdrætter er ordentligt og vægter sind og ikke kun udseende. Mange går desværre for meget op i at den skal være efter udstillingsstandarden, men de glemmer lige sindet smiley
    Der er desværre ikke mange herhjemme, som laver sindstærke hvalpe.
    Jeg havde en kamp med Luna nogle uger da jeg fik hende, men nu er hun fantastisk efter hun har fået masser af selvtillid smiley
    Hun er dog mere "bitchy" end Aslan som i min verden er den mest optimale papillon smiley


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #9   16. dec 2022 Papillon har ønskeprofil, så man kunne gå efter en opdrætter, der får mentalbeskrevet sine avlshunde og hvor der også ligger mentalbeskrivelser på afkom. Det er en mulighed for, at undgå dårlig sind.

    Ups, skrev ovennævnte og tænkte jeg vil lige se om, det bruges og øh det er der så ikke rigtig nogen opdrættere, der gør. Kun en opdrætter i 2021 og så en mentalbeskrivelse i 2019, som ejer selv afbrød, da vedkommende ikke ønskede at udsætte hunden for skud.

    Ved ikke hvorfor tendensen indenfor selskabsracer, er at de ikke skal kunne gennemgå en mentalbeskrivelse smiley Det er i min verden lige så vigtigt, at de små selskabsracer har et godt sind som alle andre hunde og at de FYSISK kan gennemføre (For det er der også nogen af racerne, der ikke kan smiley )


  • #10   16. dec 2022 CM, nej de tester nemlig ikke smiley og man bliver ikke ret populær i klubben, når man foreslår det, ved Solvej har prøvet at foreslå det smiley

  • #11   16. dec 2022 Jeg skal have testet Luna til næste år. Må se hvor populær jeg så bliver smiley

  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #12   16. dec 2022 Det kan være en god ting, at planlægge tilmelding til mentalbeskrivelsen, så den ikke ligger for tæt på en løbetid, det kan have betydning for resultatet, hvis tæven er meget hormonpåvirket.

    Pøj pøj med det smiley


  • #13   16. dec 2022 CM - tak for info! Det havde jeg ikke tænkt over. Hun har ikke haft første løb endnu smiley

  • #14   16. dec 2022 Bolognese - 3-5 kg. Alt efter linier mere eller mindre aktive. Kræver pelspleje.
    Men de elsker hyggetræning, gåture og er generelt nemme at have med rundt omkring.


  • #15   16. dec 2022 Vil en japaner igen minde dig for meget om Marley?

    Ellers måske en bomuldshund af ordentlig opdræt. Ham jeg kender er i hvert fald SKØN, nussetrold men han vil meget gerne på ture, han tager gerne Langesø rundt, tror det er 8 eller 9 km, og han har nærmest samme fart hele vejen rundt. Han har en herlig personlighed og er SÅ god til børn, også de helt små.


  • #16   16. dec 2022 Jeg har kigget en del små racer igennem i jagt på rette race som servicehund til min datter.
    Det er jo vildt uhyggeligt hvor lidt man tester sine dyr før avl, når vi snakker små hunde smiley
    De er ikke engang undersøgt for basis, langt de fleste steder! Ingen tjek af knæ, øjne, fysik, om de lever op til standarden... Og da slet ikke deres mentalitet eller egenskaber.
    Skal små hunde bare ikke kunne andet end at se nuttede ud eller hvad sker der lige? smiley


  • #17   16. dec 2022 Japanese chin er ikke den bedste til små børn efter min erfaring. Med at bo med dem til dagligt

  • #18   16. dec 2022 Havde forresten besøg af Marley (og hans ejer og hendes anden hund)
    Vi var glade for at se hinanden.. men det var ikke min hund mere, kunne jeg mærke. Og han vidste godt hvor han nu hører til smiley


  • #19   16. dec 2022 De er da søde

    profilbillede
  • #21   17. dec 2022 Malene - de er der ude, de få opdrættere der får deres selskabshunde mentalbeskrevet. Men nej det er ikke fordi de oversvømmer holdene med beskrivelser.
    Jeg tror det handler om de ikke er klar over hvad værktøjet kan…


  • #23   17. dec 2022 Isabelle, hvorfor er det for sent ved 2 år? smiley
    Det er faktisk også i Vordingborg, Luna skal tilmeldes. Der er hun knapt 1 år, så ved ikke om det er for tidligt smiley Hun er 1 år d. 29/4


  • #24   17. dec 2022 HVOR GAMMEL SKAL HUNDEN VÆRE VED EN MENTALBESKRIVELSE?

    Hvis det er muligt, skal hunden beskrives mellem 10-24 mdr.

    Beskrives hunden på dette alderstrin, vil resultatet indgå i racens statistik/gennemsnit.

    Hvis racen har en avlsrestriktion for mentalbeskrivelse inden avl, skal den altid være beskrevet mellem 10-36 mdr.


  • #25   17. dec 2022 Lise-Lotte, det har jeg læst. Men det var mere om det er bedre at vente til hun er tættere på 2 år og er mere moden eller om det er ligegyldigt smiley

  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #28   18. dec 2022 Isabelle der ER en grund til, at du først kan finde en mentalbeskrivelse 1.april smiley Mentalbeskrivelser skal finde sted udenfor, så der afholdes ikke hele året igennem smiley
    Mentalbeskriverne starter med at bygge bane kl. 7 og er som regel først klar til, at tage banen ned kl. ca. 17.00.

    Mentalbeskriver udvalget har efter Helle Mulvad fik formandsposten arbejdet rigtig meget på at finde egnet baner flere steder rundt om i landet, samt at DKK også afholder dem, så man sikrer at alle beskrivere er up to date. Hvor det førhen ofte var de beskrivere der boede tæt på banerne, da klubben skal betale kørepenge til hver enkelte beskriver.

    Uanset hvem der afholder, kan man stille med sin egen hund og når specialklubberne afholder, tager de alle racer ind, såfremt de ikke får tilmeldinger nok fra egen race, så det er bare om, at kontakte dem og spørge om man kan komme på venteliste.

    Jo ældre hunden er, når den bliver mentalbeskrevet, jo større er chancen for at man beskriver trænet adfærd fremfor naturlig adfærd. Derfor aldersgrænsen på de 2 år for at indgå i raceprofilens statistik. En selskabsrace trænes ikke specifikt til noget (i flæng) Imens aktiv jagthunde starter deres træning tidligt og det kan volde udfordringer, når hunden skal beskrives i f.eks. testmomentet haren.

    Mvh en tidligere MB'er smiley





  • #29   18. dec 2022 Dyreelskeren. Jeg er selv 1,5 m så en stor hund ville hive afsted med mig hvis den vil smiley

    Børn skal desuden ikke kunne hive hunden eller kravle på den! Uanset størrelse.. det er jo ikke legetøj

    Hvis de små er hidsige er det fordi de er nervøse, har andet galt eller bare dårlige opdraget


  • #30   18. dec 2022 Ps kan i evt lave en ny tråd omkring mentalbeskrivelser smiley

  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #33   18. dec 2022 Der skal nok nå at komme flere MB arrangementer på listen også I april, men ikke alle planlægger I så god tid før sæsonen er startet smiley

  • #35   18. dec 2022 Jeg kan ikke se hvorfor en lille hund ikke skulle kunne fiæungerer sammen handicappede børn , legekammerater, små børn osv. Vi har både en stor rave og en lille. De knuselsker ALLE if især børn. Det er terriers og de har ekstrem lang lunte. Terriers vælger generelt at gå istedet for at sige fra.

  • #36   18. dec 2022 Det kan godt være, at det lyder lidt mærkeligt, men jeg vil anbefale, at du overvejer en race, hvor pelsplejen ikke er for voldsom.

    Fx synes jeg ikke, at det er helt realistisk at have fx en malteser (i fuld pels) sammen med mindre børn.
    Man kan nemt tage fejl af, hvor meget tid der skal bruges på pelspleje og det at have hund vs den tid mindre børn kræver.


  • #37   18. dec 2022 Lise-Lotte slet ikke mærkeligt og godt at tage med smiley der skal være tid til det hunden kræver

  • #39   19. dec 2022 Lige et lille "pip" ift. mentalbeskrivelser.
    Man kan meget tit finde nogle med kort varsel, fordi der først åbnes for "andre racer", når specialklubbens egne har haft tilmeldingsfrist.
    Jeg fandt én her i nærområdet med 14 dages varsel (tror jeg det var) til Nimbus.
    I den race er der så bestemt heller ikke stemning for mentalbeskrivelser - Nimbus er den første/og hidtil eneste, der er mentalbeskrevet i racen..


  • #41   19. dec 2022 Pernille, jeg vil bare skrive, at jeg synes det er FANTASTISK, at du ikke går med på den der "børn skal have lov at kravle på hunden og hive den i ørerne". Tak fordi du er både en fornuftig mor og en fornuftig hundeejer smiley

    Jeg er jo kæmpe fan af eurasieren - så længe den bruges til det, den er lavet til, nemlig at være selskabshund for sin familie. Du skal ikke forvente en hund som kaster sig i favnen på fremmede, men en selskabelig hund, som er loyal mod sin ejer, og som har en størrelse, så folk ikke bare kaster sig over den ved første møde.


  • #43   19. dec 2022 En papillon vil heller ikke snappe børn, hvis de gør noget ved et uheld. En stabil med sindet i orden, vil ihvertfald ikke.
    Aslan har prøvet hvor min niece, desværre nåede at få fat i ham. Han så mest fornærmet ud over man kunne finde på at hive ham i pelsen. Men han er også en rigtig god hund med et fantastisk sind.
    Luna ved jeg ikke. Hun elsker børn, men hvordan hun ville reagerer ved jeg faktisk ikke.

    Uanset så bør man opdrage sine børn til at omgås dyr uden at man hiver i dem. Det er ikke hundeejerens pligt at sørge for at hunden kan finde sig i at blive hevet i.


  • #44   19. dec 2022 Dyre"elskeren", fordi du skriver: Vi har en samojede og der vil små børn kunne hive ham i ørene og kravle på ham og han ville finde sig i det uden nogen problemer

    At din golden/samojedeblanding finder sig i at blive hevet i ørerne og kravlet på, kan du vel kun have konstateret, fordi det er sket? Det er en total mangel på respekt for BÅDE hunde og børn! Det er åbenlyst, hvorfor hunden ikke skal udsættes for sådan noget, men det er nok så vigtigt, at børn lærer, at det IKKE er ok. For gør de sådan ved en normal hund, kan det nemt koste et hak. Fordi nogle tåber har ladet ungerne behandle hunden som et dødt tøjdyr, og fordi børn ikke formår at skelne den ene hund fra den anden. Det er unfair over for både børn og hunde. Hvorfor ikke bare lære børnene respekt for hunde fra start, så man ikke risikerer dumme situationer?


  • #49   19. dec 2022 "Synes debatten er kørt helt af sporet."
    Du er på HG, hvor alt kan misforstås, og stråmændene flyver frit. Uanset hvad, så er du en forfærdelig dyreplager, der forsøger at behandle dine dyr, som det de er. Har du måske lavet pakkekalender til dine hunde? Hvis ja, har den så været kostbar nok?


  • #50   19. dec 2022 Forstår godt hvad du mener, dyreelskeren smiley hvis uheldet er ude, er det godt at hunden er large.



  • #51   19. dec 2022 Men ja, jeg mener at det er almen god opdragelse at lære at hunden ikke er legetøj og man skal spørge først før man rører. Man ikke rører når den sover og spiser

  • #53   19. dec 2022 Marley var/er egentlig en god solid hund. Han trives bare bedst med at bo uden små børn. Jeg skal ikke have terrier.. smiley

  • #54   19. dec 2022 Jeg forstår egentlig ikke hvorfor fremmede børn skal have lov til at røre ved hunden? Det kan da bestemt ikke være for hundens hund skyld!

  • #57   19. dec 2022 jeg bor i et kvarter med dagplejemødre, mange flere for mange år siden .. vores forrige skotte elskede børn og gik vi tur og mødte en gruppe på 3-4 børn så smed hun sig gerne i midten af gruppen, på ryggen og ville nusses... jeg tænker heller ikke hundene tager skade, tværtimod hvis den selv signalerer glæde og interesse og der sker under gensidig respekt ... det kan mange både børn og hunde nu godt finde ud af ..

    vores 3 børn og nu 3 børnebørn har gået fint i spænd med vores skotter


  • #60   19. dec 2022 Marley mødte også min søn her den anden dag. Han var meget forsigtig men også nysgerrig

    profilbillede
  • #62   19. dec 2022 Så Dyreelsker, synes du så at det er en golden, en samojede eller en blanding, der er bedst til at være “large”?

    Jeg har haft 2 schæferblandinger, en corgi og en grå schæfer. Den første schæferblanding elskede børn, den næste hadede børn, corgien elsker dem og hvalpen ligeså. Kan du udlede noget fornuftigt af det?

    Og du må gerne være sur over at jeg udleder af dine indlæg, at du ikke lærer børn respekt for hunde. Det er jo det du skriver, og eftersom jeg ikke kender dig, kan jeg jo kun forholde mig til det du skriver. Jeg husker også at du mente at en hvalp da skulle have lov at “lege og hygge” til træning i stedet for at træne. Jeg kan bare konstatere, at vi har MEGET forskelligt syn på hundehold, herunder hvad der er et godt hundeliv.


  • #66   19. dec 2022 Jeg ved godt, at det ikke er helt i orden.
    Knægten burde have båret hjelm.


    profilbillede
  • #67   19. dec 2022 Dyreelsker, ja, du skriver så senere at dine børn er voksne (og tager videregående uddannelser, dejligt for dem)., men som jeg vist har forsøgt at forklare, er du temmelig tydelig i dit indlæg om børn der kravler på hunde og hiver dem i ørerne. Fint at du trækker i land, men det er nu engang det du skriver. At det så ikke var det du mente, er måske en anden sag smiley

    Men du anbefaler en samojede, fordi?


  • #68   19. dec 2022 Søren, hunden døde jo, så man kan sige at problemet løste sig….

  • #69   19. dec 2022 Det gør hunde altid - eventually smiley

  • #72   19. dec 2022 Jeg er ikke til en stor hund smiley

  • #73   19. dec 2022 Dyreelsker, jeg har “fattet” det - det er dig der ikke har fattet, at vi har fattet det, men at det ikke ændrer på hvad du skriver i indlægget med at kravle og hive smiley

    Pernille, hvor stor er stor? Eller rettere, hvor lille foretrækker du? Som man siger smiley


  • #76   19. dec 2022 Ikke så meget over 10 kg i hvert fald. Det er bare nemmere at håndtere en lille hund end stor hvis den trækker afsted eller bliver kåd.

  • #77   20. dec 2022 En havaneser måske? En rigtig hund i en nuttet indpakning smiley Jeg har indtryk af at man skal se sig godt for, men gør man det, får man en både fysisk og mentalt sund lille hund, som er klar på cirka alt.

  • #78   20. dec 2022 Oj, hvor man misser meget, når man ikke lige er på - og det er ikke nemt, at catche up, når en stor del af kommentarerne er slettet igen smiley

  • #79   20. dec 2022 Jeg synes jeg har mødt mange virkelig gode havanesere. Det bliver klippede så pelsen er nem. Bomuldshunde har jeg et lidt dårligt indtryk af; de forekommer mig at være lidt for mentalt 'skrøbelige' - om det bare et mit indtryk ved jeg jo ikke.
    Ellers tænker jeg papillon (hvor man så åbenbart skal kigge sig for), toypudel e.l. Jeg har gennem årene kendt nogle rimelig seje små toypudler. Griffoner synes jeg virker som nogle rigtig gode små hunde.
    Om en hund er børnevenlig eller ej hænger mere sammen med individ end det hænger sammen med race.
    Perle var usikker på helt små børn - Penny synes børn i alle størrelser er superfede - begge dobere.
    Af mine 5 irske terriers var der to jeg ikke helt stolede på i forbindelse med børn og tre som har nydt/nyder at være sammen med børn. Clinton holder meget af børn og er at finde i ungernes nærhed, når der er venner eller familie på besøg med børn. Clinton har fået flere børn med hundeskræk til at 'tø op' - sikkert fordi han ligner en krammebamse og kommer så stille og roligt hen til dem (han er god til at spotte om børn er bange for ham og istedet for at blive anmasende så bliver han afdæmpet) . Helt små børn får selvfølgelig ikke lov at være sammen med nogen af mine hunde uden opsyn.


  • #80   20. dec 2022 Jeg/vi hælder nok mest til griffon eller toypuddel smiley

    Havaneser er også et godt bud


  • #81   20. dec 2022 Vi har også cavalier i tankerne. Fra en god opdrætter der får dem testet

  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #82   20. dec 2022 Uanset race skal man altid forsøge at gøre sit bedste for, at finde en god opdrætter med sundt opdræt smiley

    Husk at en petit brabancon ikke hedder griffon selv om den er det smiley Man kan ikke finde dem på købhund.dk, når man skriver griffon foran smiley

    Bliver spændende hvad i ender op med, når det bliver en realitet smiley

    De belgiske griffoner hedder:

    Griffon bruxellois (trimmerace)
    Griffon belge (trimmerace)
    Petit brabancon (korthåret og mest udbredte variant).


  • #83   20. dec 2022 Ah okay smiley troede de var samme race, bare forskellig pels. Ligesom chinese crested og powder puff.



  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #85   20. dec 2022 De er samme race ! og alle 3 varianter kan fødes i samme kuld, men hver variant har sit eget navn smiley og de bedømmes i hver sin variant på udstillinger.

    Det kan være besværligt for opdrætterne, når de skal registrere hvalpene på hundeweb for der går noget tid, før man kan se hvem der er skægaber (bruxellois og belge) og hvem der er petiter smiley

    Parrer man 2 petit brabancon kommer der kun petit brabancon, men ved alle andre parringskombinationer, kan der komme alle 3 varianter.

    Har vedhæftet et billede : Det er fra venstre mor Coco rød griffon bruxellois (mor bruxellois/far petit brabancon) far Hugo (mor black/tan petit brabancon/far rød bruxellois) Hugo er registreret som rød bruxellois, men er officielt fejlfarvet pga sit naturlige medfødte gen for black/tan smiley Griffon må gerne have sort i sig, men det skal være bestemte steder som f.eks. masker. De sidste 2 til højre er Berta (griffon bruxellois med black/tan gen) og Cindy (rød petit brabancon) Berta og Cindy er kuldsøskende smiley Cindy er den eneste petit brabancon efter Coco og Hugo ud af 12 hvalpe smiley



    profilbillede
  • #86   20. dec 2022 Øver de 'dæk'?
    #onkeljokes


  • #87   20. dec 2022 86#

    Ja, på håndtegn smiley


  • #88   20. dec 2022 Havanesere synes jeg i høj grad virker ustabil. Jeg er stoppet med at tage dem ind. De er generelt usikre, nervøse, og jeg skal hele tiden være OBS. Det samme med hvaneserblandinger. Førstnævnte er både fra seriøse opdrættere og det modsatte. Jeg ser ikke forskel på temperamentet. Ja de klippes kort, for Pelsene filtrer og kræver virkelig megen børstning. Ja også selvom de er klippede. Jeg talte med en havaneser-dommer en dag. Hun fortalte at det står ret slemt til med psyke og type. Der er mange på udstillingerne, men de er gennemgående meget lidt spændende.
    Ag de små synes jeg Shih Tzu'erne altid er glade og imødekommende. Men ja Griffon'er e er vanvittig søde og glade hunde, og Pelsene er nemme, hvis man gider (eller sender til) trim. Ellers er der jo den korthårede som CM skriver.


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #89   20. dec 2022 Bichon Havanais turde jeg godt købe fra 3 bestemte opdrættere, har mødt flere med super godt temperament på mentalbeskrivelser og til ringtræning i terrier klubben smiley Så igen det handler om, at gøre sit forarbejde godt smiley

  • #90   20. dec 2022 Tak for god forklaring, CM smiley så blev jeg klogere.

    Egentlig.. så synes jeg ikke havaneserens udseende siger mig noget. Den er lidt kedelig

    Ps min kæreste er komplet ligeglad. Han synes alle hunde er søde


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #92   20. dec 2022 Hundegalleriet har altid været kendt som et teenage forum, hvor der hos brugerne var enighed om, at de havde helt styr på alt om hunde, lige indtil de blev uenige indbyrdes smiley

    Desværre er der ikke rigtig noget alternativ website (jeg har i hvert til falde ikke fundet det)


  • #93   20. dec 2022 @88: Vi har nogle stykker i klubben på familieholdene. Jeg må tilstå at de har givet mig et meget positivt indtryk af racen smiley De er ligefremme og mentalt robuste. Men det er så åbenbart også en race hvor man skal se sig godt for.

  • #94   20. dec 2022 #93
    Ja det vil jeg helt sikkert mene det er. Ét er at hundene er espeløv når de kommer her, og jeg I høj grad skl være opmærksom på deres kropssprog, noget andet er at ejerne fortæller om lignende adfærd hjemme og i nye situationer. Jeg er godt klar over at de ligger langt fra Terrierne, som kommer løbende ind og skal i sofaen, på kommoden, ned i skraldespanden osv for at undersøge alt, men at man stort set ikke kan komme til dem uden at de bliver helt stive og kigger væk eller knitrer. Dét synes jeg ikke er særlig god reklame for en race. Klart der er undtagelser ligesom i alle andre racer, men det er mit generelle indtryk, og der er "desværre" kommet rigtig mange havanesere de seneste 3 år.


  • #95   22. dec 2022 For pokker hvor er det trælst at der åbenbart er så mange opdrættere der bare er totalt ligeglade med om de hvalpe de sender ud i verden nu rent faktisk også kan kapere verden. Jeg ser jo mange hunde af alle mulige slags på hvalpeholdene og der er altså bare mange der har det meget svært ved en helt almindelig hverdag. Det gælder både små selskabshunde, retrievere, schæfere, bulldogs, blandinger osv.
    Den faktor, der betyder allermest for hunds mentale robusthed er og bliver GENETIK. Hverken prægning, miljøtræning, socialisering, klap og kiks kan give en hund med en skrøbelig psyke en robust psyke. Det kan hjælpe den, men det kan IKKE fikse den.
    Nå. bøvs smiley


  • #96   22. dec 2022 Helt enig Mette! Dårlig psyke er vildt svært at avle ud. Dvs man skal ikke kigge på noget som helst andet, og så bare fokusere på psyken i generationer. Det må da være en opdrætters fornemmeste opgave, at sende robuste hvalpe ud!

  • #97   22. dec 2022 Nu spørger jeg måske dumt, men jeg ved ikke bedre og ønsker kun at blive klogere smiley

    Hvornår definere man dårlig psyke og hvordan? Gør man det fra man får hvalpen, som 8 uger og måske er bange for andre hunde? Men måske har den ikke oplevet noget hos opdrætter. Eller gør man det når hvalpen bliver ældre?


  • #98   22. dec 2022 Julia at være være bange for andre hunde, vil jeg ikke nødvendigvis kalde dårlig psyke. Mange hvalpe vil lige trække sig, når de møder voksne hunde af andre racer. Det er helt naturligt. Det skal dog helst hurtigt vende. Dårlig psyke for mig er generel angst og nervøsitet i hverdagen. Det er ligeså meget overfor mennesker. Nogle racer er selvfølgelig mere reserverede end andre. Men at Havaneserne helst ikke ønsker kontakt, er for mig underligt når det er en selskabsrace.
    En af vores hvalpekøbere fra det just solgte kuld, er overlykkelige for deres lille Sika. Hun er så kælen, er glad for alle og alt. Deres gamle hund (også Airedale) trimme de jeg i 4 år. Han trak ind til mig, fordi han vidste at han skulle den vej. Stressede HELT VILDT. Der var en sø af savl på gulvet, var udtryk ved bordet trods han var 8 år til sidst, bange for saksen, ville overhovedet ikke have kontakt, han kiggede væk. Han døde da han fik 3 hjertestop på én dag knapt 9 år gammel. Dyrlægen sagde at hans organer var sindssyg stressede. Ejer kigge og sagde jamen vi hr da ikke stresset ham. Nej dét er helt sikkert!! De sødeste og roligste ældre mennesker. Han har aldrig ville ordentlig kontakt med dem heller. De fik ham som 8 ugers, og inden da havde de haft en 6 mdrs hvalp fra samme opdrætter på besøg. Den afleverede de tilbage efter 2 døgn. De kunne slet ikke få kontakt med den bnge hvalp. Dét er i høj grad dårlig psyke og ikke enlige svaler. Det er vanvittig svært at få ud af sit opdræt. Men ja opdrætter har et ansvar for ordentlig avlsmateriale og socialisering. Hvalpene kan ikke nøjes medd at gå i en Hvalpegård. Der skal opleves med sanser og de skal have positiv menneskekontakt.


  • #99   22. dec 2022 Tak for svar Louise,
    Jeg har ofte debatter med venner, familie og bekendte om Luna. Da jeg fik hende gøede hun af alle hunde, fordi hun var usikker på dem. (Dog ikke andre papilloner) Hun havde aldrig mødt andet. Hun kan godt finde på at gø af store hunde, da vi desværre ikke møder så mange fx irsk ulvehund str. Vi har en Grand Danios til træning, her gøede hun 30 sek af hende og gik hen til hende for at snuse og trak sig igen. Jeg har aldrig oplevet hende stresset eller nervøs i nye omgivelser og vader direkte hen til diverse behandlere fx og elsker alle mennesker store som små. Mange kommentere på at hun er en harmonisk hvalp og har et godt sind. Derfor bliver jeg i tvivl om hvornår man skal dømme hende som en usikker hund, fordi jeg jo har "pillet det af hende". Hendes halvbror er meget reaktiv og kan ikke andre hunde i snor. Jeg ved ikke om det er derfor jeg selv har dømt hende som usikker og har været meget "åh nej åh nej"


  • #100   22. dec 2022 Hun lyder bestemt ikke til at have en dårlig psyke. De fleste opdrættere har kun én race, så derfor er hvalpene primært præget på den race. Det er helt naturligt. Nogle racer har måske brug for at møde andre racer ret tidligt. Jeg ser det som værende ret naturligt at små hunde er utrygge og hør ved møde med store. Airedales gør (snakker, hyler) i øvrigt oftest når de ser andre hunde. Det er simpelthen fordi de gerne vil i kontakt, men det kan virke reaktivt på mange.

  • #101   22. dec 2022 Den suverænt vigtigste paramater for at en hund kan siges at have en robust psyke er: evnen til at afreagere. Det betyder at den har evnen til forholdsvist hurtigt at ryste en ubehagelig oplevelse af sig og komme videre. Hunde med dårlig afreaktioner vil typiske få en frygt for et eller andet de forbinder med noget ubehageligt. Det man typiske hører er: 'den er bange for store sorte hunde fordi den engang blev overfaldet af sådan en', 'den er bange for cykler fordi den engang blev forskrækket af en cykel', 'den er ikke sikker på store mænd med skæg fordi den aldrig har mødt en stor mand med skæg dengang den var hvalp'. Det handler i virkeligheden om hunde, der ikke er stærke/robuste nok til at kapere en forskrækkelse eller noget nyt uden, at der skal bruges en eller anden grad af resourcer på at fortælle den at det er OK.
    Så hvornår kan man se om en hvalp har et skrøbeligt sind: Svaret er se på hvalpens forældre smiley
    Og ja, det lyder nok frygtelig kontrolversielt i manges ører. Men det er jo sådan det er når man skærer helt ind til benet i problematikken.
    Det skal selvfølgelig heller ikke forstås derhen at det ikke er OK at en hvalp har en smule tilbageholdenhed, når den oplever noget nyt. Det er helt naturligt og så længe den let kan bringes til at synes at det er helt OK så er det fint. Det er bare SÅ meget lettere for ejeren at have en frejdig hund hvor man ikke skal bruge en frygtelig masse krudt på at lære den at alt muligt ikke er farligt. Derudover kan man jo også sætte spørgsmålstegn ved dyrevelfærden for en hund der slæber dårlige oplevelser med videre i lang tid og som måske hele tiden går rundt og er lidt småbange. Vi lever trods alt i en larmende verden, fyldt med pludselige bevægelser og ting der kan virke overrumplende og forskrækkende på en hund. Det må være opdrætternes fornemmeste opgave at levere hvalpe der magter opgaven uanset om det er bomuldshunde eller brugshunde af brugslinier (der sjovt nok oftes er meget robuste mentalt smiley ). Nå, efter hånden et langt sidespring. Jeg blev bare sådan lidt trist over at læse at en race jeg ellers kender som mentalt sund også er røget ud på et skråplan smiley Det er åbenbart en naturlov at det er noget der følger med popularitet.


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #102   22. dec 2022 Mette: Hvis det er bichon havanais, så har jeg mødt en med dårligt sind, resten har været robuste psykisk. Racen har ønskeprofil og jeg ved, at nogen opdrættere går højt op i at få MB deres avlsdyr, samt opfordrer hvalpekøberne til at få MB deres hunde.

    Men det er også en race, der handles af hundehandlere og som bruges i blandinger og de er desværre også med til, at tegne billedet smiley

    Jeg har hørt en del opdrættere af selskabshunde sige direkte, at deres hunde ikke skal udsættes for en MB, det er simpelhent for voldsomt og for nogen af dem, er det for meget forlangt, at de fysisk skal gennemføre afstandene på lige fod med større hunderacer smiley Velkommen til den virkelige verden, de små selskabshunde lever i den og det ER vigtigt, at de kan have et GODT liv smiley

    Jeg har virkelig kæmpet for at få samtlige opdrættere af selskabsracer til, at få ønskeprofil på racerne og få dem til at benytte sig af redskabet, men det har været op ad bakke, selv i egen race, hvor jeg ellers havde hjælp af vores daværende racerepræsentant smiley

    Nogen opdrættere gør brug af hvalpetest og det giver også et godt fingerpeg om den robuste psyke eller mangel på samme, så længe det er en anerkendt hvalpetester (ikke beskyttet titel).


  • #103   22. dec 2022 Mette - Jeg er fuldstændig enig med dig i forhold til afreaktion, det er simpelthen så vigtigt, at den er i orden, og da specielt for de racer, som generelt har et lidt følsomt sind, der i min definition, ikke må forveksles med nervøs.

    Whipperne har jo ikke så meget røv i bukserne, så det der bærer dem er afreaktion og jagtinstinkt, er de to ting stærke, kan hunden klare det meste uden at "vælte"


  • #105   22. dec 2022 Mette helt rigtig skrevet! Vi fik hvalpetestet dette kuld, og selvfølgelig reagerer hvalpene, men det er nemlig vigtigt om de se er i stand til at afreagere nemt.

    Charlotte du er velkommen hernede til at møde "mine" Havanesere. Du vil blive overrasket. De er både fra avlere og det jeg umiddelbart vil kalde seriøse opdrættere. Selvfølgelig skal de kunne gennemgå en MB.

    Jeg havde en mand i røret for nogle uger siden. Han er interesseret i en Airedale og har tidligere haft schæfer og trænet i Politihundeforeningen på ret højt plan. Han ville bare høre om det var en almen opfattelse blandt opdrættere, at man ikke må træne med en Airedale, for så bliver den aggressiv...
    Han havde også spurgt ind til arvelige sygdomme herunder hofter, og havde fået at vide, at Airedales fotograferer man ikke. Dem mærker man på. Tror nok der var stille længe i telefonen. Jeg var målløs! Opdrætters hunde måtte kun trænes til udstilling. Det kunne de åbenbart godt. Må ærligt indrømme at jeg ikke ved om jeg skal grine eller græde. Men nu falder det hele endelig på plads. Begiver jeg skrive at det er samme opdrætter jeg har nævnt tidligere. SÅ trist på racens vegne smiley


  • #107   23. dec 2022 Øv Julia !! Intet kunne være mere forkert smiley

  • #108   23. dec 2022 Jeg må tilstå at jeg er målløs over at der findes opdrættere der ved så lidt om hundepsyke - og hvad det er man laver på træningspladser i 2022 - at de forestiller sig at hunde kan blive stressede eller aggressive af at man træner med dem smiley smiley smiley smiley smiley smiley

  • #109   23. dec 2022 Mette jeg blev fuldstændig mundlam, og vidste faktisk ikke rigtig hvad jeg skulle sige. Vi vil jo allerhelst når køberne træner eller på én eller anden måde arbejder med deres hunde. Det er svært at forestille sig den store del af Airedales i Tyskland, der træner IPO skulle være aggressive.....
    Det er virkelig trist. Jeg er bare glad for at denne hvalpekøber var ligeså målløs, og jeg der frem til forhåbentlig at kunne sælge ham en hvalp fra næste kuld smiley


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #110   23. dec 2022 Louise: Charlotte du er velkommen hernede til at møde "mine" Havanesere. Du vil blive overrasket. De er både fra avlere og det jeg umiddelbart vil kalde seriøse opdrættere. Selvfølgelig skal de kunne gennemgå en MB.

    Giver du så kaffen ? smiley

    Din oplevelse kan ingen tage fra dig, men du kan heller ikke tage mine oplevelser fra mig smiley Så måske det miljøet (frisørsalon kontra MB og træningspladser) man møder dem i, der gør forskellen , af så vidt forskellige oplevelser ?

    At gennemføre en MB, var ment for alle selskabsracer !


  • #111   23. dec 2022 Charlotte Altid!

    Hmm jeg tænker faktisk mere om ikke det er dem med god psyke der kommer til MB. Har man en hund med vigende psyke, så tænker jeg ikke opdrætteren synes det er fedt at skilte med det til en MB. Opdrættere tager jo heller ikke alle hunde med på udstilling. Vi prøver at udvælge de bedste smiley


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #112   23. dec 2022 Det er også al for lang tid siden smiley

    De er også mødt på træningspladsen smiley Og der møder man jo dem alle, men jeg er faktisk også blevet overrasket nogen gange til MB, over hvor dårlig folk er til at læse deres hunde smiley

    Når vi er sammen næste gang skal, jeg fortælle dig om en rigtig sjov oplevelse til MB, hvis du husker mig på det og det var ikke en selskabsrace smiley



  • #113   8. jan 2023 Af en eller anden grund har jeg fået en kærlighed og interesse for en mops. Hvis man engang kunne finde en voksen mops tæve.

  • #114   8. jan 2023 har du set på Boston Terrier den skulle være noget sundere end Mops har jeg hørt ...

  • #115   9. jan 2023 Den er ikke lige noget smiley

  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #116   9. jan 2023 Puha en mops PernilleD smiley Så skal du godt nok til at sætte dig ind i racen for, at finde en god opdrætter, der ikke lider af kennelblindhed med deraf mange sygdomme til følge smiley Det er vigtigt at du finder en opdrætter, der går ind for BOAS projektet/testning ! Læs op på BOAS, så du også selv ved hvad det handler om og kan stille relevante spørgsmål. BOAS handler ikke kun om vejrtrækning, når man korter snuden, det har indflydelse på flere ting.

    Jeg har mødt mops, der umiddelbart så ud til, at have et godt liv og som kunne bevæge sig lydløst men, det er ikke dem, der er flest af smiley Hvis du ikke behøver en stambog, så findes der nogen der opdrætter retro mops, her er der blandet andre racer ind, så de får mindre BOAS, men hvor der arbejdes på at mops sindet bevares.

    Normalt vil jeg aldrig advare mod en opdrætter, men lige her med mops, vil jeg sige hold dig langt væk fra Alpha Suplime v/Hanne Baron !!

    Jeg har været så fræk, at downloade 2 billeder fra købhund.dk, så du kan se forskellen på hovedform (forhåbentlig) Det første billede viser en hovedform, du skal holde dig væk fra. Det næste billede kommer i en ny kommentar.



    profilbillede
  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #117   9. jan 2023 På dette billede er hovedformen bedre og man kan begynde at studere resten af hunden, såsom hudfolder og bygning i øvrigt. Håber det giver mening ? og du kan se en forskel ?

    Jeg håber, at du finder den helt rigtige hund for jer og familien, når tiden er inde smiley




    profilbillede
  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #118   9. jan 2023 Sætter lige 2 billeder mere ind, godt nok af petit brabancon men det er stadig hovedformen du skal være opmærksom på, for du skal kunne se forskel.

    Jeg har aldrig selv i virkeligheden set en petit brabancon der ser ud som denne men de findes åbenbart også smiley Den var lagt op i hundegalleri HG på facebook.


    profilbillede
  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #119   9. jan 2023 Og så kommer et billede af min egen petit brabancon med okay hovedform, håber du kan se forskellen.

    Rigtig mange tror at BOAS kun handler om at hunden er med flad snudeparti (uanset længde på snuden) og smalle næsebor. Selvfølgelig skal hunden også have åbne næsebor, men det er lige så vigtig at sidevæggene på næseborene, kan vibrere (det finder du ud af, når du læser op på BOAS).


    profilbillede
Kommentér på:
Når jeg engang skal have hund igen

Annonce