{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.098 visninger | Oprettet:

Første løbetid {{forumTopicSubject}}

Det er 9 år siden jeg sidst havde hvalp, så jeg har lykkelig glemt alt om det her.

Ellie gik i sin første løbetid den 27.12. 7 måneder (og 2 dage) gammel. Eller det startede nok egentlig allerede den 26., hvor jeg så hvad jeg mente var en blodplet på gulvet. Vi var samme dag på tur med venindes intakte hanhund, og han var interesseret i hendes tis, men han var slet ikke ukontaktbar. Ud over bloddråben, tissede hun lidt oftere. Dagen efter, den 27., var jeg så ikke i tvivl. Der var blod på lagenet da vi stod op, og et stykke vådt køkkenrulle bekræftede.

Den 28. havde jeg besøg af en veninde, og Ellie satte bloddråber på gulvet, men det var langt fra voldsomt.

Hun har ikke ændret adfærd - er måske my mere belastende end vanligt, men hun er generelt ret belastende smiley

I dag har jeg tørret hende, i håb om at lave “løbetidsklude” til klubbens hanhunde. Men der er nærmest ingenting. Jeg har ikke set en bloddråbe hele dagen. Hun er dygtig til lige at gøre sig ren, men jeg synes det er MEGET lidt hun bløder. Hun er absolut ikke højløbsk, og har nul interesse i hanner. Hun er ikke særlig glad for at jeg tjekker eller tørrer tissemissen.

Er det normalt?

Jeg kan ikke huske Dorits løbetider, men Bella havde kun én, hvor hun styrtblødte i 4 uger og havde det forfærdeligt smiley Hun blev steriliseret kort efter. Dorit havde 3-4 løbetider, og blev steriliseret fordi hun fik en infektion. Så jeg har ikke så meget at sammenligne med.

Kan I hjælpe?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Første løbetid
  • #2   30. dec 2022 Sådan her så Bellas soveplads ud 4 uger inde i løbetiden smiley

    profilbillede
  • #3   30. dec 2022 Tillykke, så er den hurdle overvundet ??:) og selvfølgelig er hun ikke højløbsk endnu, så spændende at se hvordan hun er, når den tid kommer, der går et par dage endnu.

    Hollie første løbetid var også med meget lidt blødning, men så tog hun revanche ved 2 - meget stærkere blødning. Heldigvis holder hun sig pænt ren, så ikke noget problem.

    Egentlig har jeg aldrig haft et større problem med tæver med voldsom blødning, en enkelt havde for hyppige og måtte til sidst have fjernet livmoderen, da det viste sig at hun havde cyster i den.

    Til gengæld har jeg haft en enkelt tæve, der var ekstrem med hensyn til falsk drægtighed, det er mere belastende…..


  • #4   30. dec 2022 Mine 2 "små" er i løbetid nu, den ene startede den 10. den anden den 22., de bløder stort set ikke, holder både sig selv og omgivelserne rene og jeg har ingen ændring mærket i deres adfærd overhovedet. de blev et år 5. november.

    Jeg var spændt på om de ville begynde at skændes, men ingen optræk til ballade endnu.

    Det har været meget forskelligt hvor meget mine tæver har blødt, nogle har virkelig svinet andre har kun efterladt et par småpletter, hvor de har sovet, nogle har haft en kæmpe "aberøv" nærmest fra dag et, andre kun lige omkring højløb og så er der Tilla og måske også hendes to døtre, der stort set ikke svulmer op bagtil.

    Ægløsning har også ligget på forskellige dage i løbetiden, tidligst på dag 10 og senest dag 24.


  • #5   30. dec 2022 Jeg oplever altid at den første løbetid er lidt ustabil.
    De starter ofte forsigtigt med let dryp, og en uge inde kommer så meget dryp, indtil de regner ud at vaske sig.
    I næste løbetid starter de som regel med meget dryp fra starten, men blive bedre og bedre til at vaske sig.
    Her synkroniserer hele banden, så når de ryster sig efter tur eller søvn, ligner det vi har slagtet en kylling smiley

    Lumi er netop ovre sin første løbetid, og gik fra en mikroskopisk tissekaren til giga bavianmås på 2 dage. Vores datter kunne slet ikke abstrahere fra det smiley
    Nu er den heldigvis ved at være nede i en normal leje for en voksen hund igen.


  • #6   30. dec 2022 Bunji er jo stadig relativt ung og har haft to løbetider nu.

    Første løbetid(8 måneder) blødte hun ikke voldsomt meget.
    Anden løbetid blødte hun en del mere.

    Hun har på ingen tidspunkt vist interesse i hanhunde eller ændre adfærd under hendes løbetider.

    Hun er nu 1 år og 5 måneder gammel og jeg syntes at opleve at hendes hjerneceller begynder at kommunikere og samarbejde mere og mere, hvilket langt fra har været tilfældet tidligere, selvom hun er en virkelig skøn og crazy hund smiley


  • #7   31. dec 2022 Tak for jeres historier - jeg blev helt nervøs for, om der var noget galt siden hun nærmest ikke bløder, men det er åbenbart helt normalt (og vældig praktisk) smiley

    Jeg glæder mig i øvrigt rigtig meget til hun får hjerneceller. Jeg vil påstå at hun ikke har særlig mange smiley


  • #8   31. dec 2022 Ziva var næsten 2 år inden jeg opdagede første løbetid. Dyrlægen er overbevist om jeg må har misset den første.
    Du når knap at opdage hun bløder, for det er meget lidt og hun gør meget rent.


  • #9   31. dec 2022 Ziva - I min race er sen løbetid meget almindeligt, mine har været mellem 8 og 26 måneder ved den første og hvor vi boede tidligere, var vi omgivet af hanhunde, så helt sikkert intet overset.

    Den ene han, en kleiner münsterlænder, kravlede i syrenhækken for at kommer over vores 2,20 meter høje hegn, når der var tæver i løb smiley
    Det så ret morsomt ud, når han forsøgte at holde balancen i de tynde grene smiley
    De endte med at sætte et hegn op på deres side også, som han ikke kunne kravle i.

    Længde mellem løbetider svinger også meget for den enkelte tæve, mellem 6 og 14 måneder


  • #10   1. jan 2023 Synes også det er underligt hvis jeg fuldstændig har misset den. Bare en lille smule hævelse eller bare en lille smule reaktion fra hanhunde i løbeklubben og til jagttræningerne.
    Men generelt går Ziva sjældent i løb. Vi har nærmest altid 9-10 måneder i mellem. På det punkt har hun været den nemmeste tæve overhovedet.


  • #11   1. jan 2023 Det er skønt med så lang tid mellem løbetiderne, undtagen, når man gerne vil bruge tæven i avl. Det er lidt nervepirrende at vente på løbetid og vide, at der er 14 måneder til den næste, hvis hun går tom smiley

  • #12   1. jan 2023 Yeah men hun alligevel dumpet i avl. Må blive senere i livet jeg skal opleve at have et kuld hvalpe.

  • #13   6. jan 2023 Det er meget, meget sært, synes jeg. Hun blødte en smule den 27. og 28., men siden da har det været meget sparsomt. Jeg har set enkelte små tegn på blod, fx en lille smule på hedes dynebetræk, men det har været meget lidt. Når jeg tørrer hende (for at lave løbetidsklude til hanhundene i klubben), har jeg ikke set blod siden før nytår.

    I dag er hun mindre uvillig når jeg tørrer hendes huha. Vi er på 11. dag nu, så teknisk set kan hun vel godt være højløbsk lige om snart?

    Hun har ingen interesse i hanhunde, hun har stadig ingen adfærdsændring og hendes hjerne er lige så tåget som den plejer at være smiley


  • #14   6. jan 2023 Hvad bruger I løbetidsklude til smiley

  • #15   6. jan 2023 Anne - det kan hun godt, Daisy havde ægløsning på dag 11 og blev parret på dag 12 og 13, her smækkede hun halen helt op i lodret. Hun har stort set heller ikke blødt den seneste uge.

    Jeg har også lavet løbetidsklude og smidt på frys, de skal ikke bruges i forbindelse med træning, men til hanhunde, der skal have tappet sæd til nedfrysning


  • #16   6. jan 2023 Martine, enten som belønning til liderlige hanhunde eller som forstyrrelse for ditto smiley

    Kirsten, hun smækker på ingen måde halen til side, men hader mig heller ikke for at dimse ved huha’en smiley Jeg må få nogle af drengene til at stikke snuden i hendes mås i morgen, og se om hun dufter lækkert. Vi skal til bidearbejde på søndag - det bliver spændende for hanhundene på holdet, når de skal på efter Ellie smiley


  • #17   6. jan 2023 Martine, enten som belønning til liderlige hanhunde eller som forstyrrelse for ditto smiley


    "Belønning" ... hvordan ???
    Og hvad gør I når I bruger det som forstyrrelse ? Altså korrigerer I så hanhundene, og i så fald, hvordan ?

    Sorry - fatter virkelig hat lige her smiley smiley


  • #18   6. jan 2023 Som forstyrrelse er det jo som alle andre forstyrrelser - man arbejder langt nok væk til at hunden kan lære at ignorere det.

    Som belønning, tja, nogle hanhunde er så vilde med at snaske i damedufte, at de får lov at snuse i 5 sekunder, når de har været dygtige.

    Jeg har jo ikke hanhunde, så jeg kan nok ikke komme det meget nærmere. Jeg har bare en tæve der deler ud af sine lækkerier smiley


  • #19   6. jan 2023 Jeg synes det lyder helt skørt .. men .. der er mange - RIGTIGT mange - ting i hundeverdnen, jeg har det med på den måde smiley

  • #20   6. jan 2023 I både DcH og PH risikerer man jo at gå ret tæt på løbske tæver, og i de frie øvelser kan man af gode grunde aldrig vide om der har gået en løbsk tæve og sjattisset 2 minutter inden øvelsen blev sat op. Så mange træner deres hanhunde til at ignorere løbske tæver, og det er immervæk nemmere med klude fremfor den slags med 4 ben og en hale der vipper til side smiley

  • #21   6. jan 2023 Nope ... still crazy smiley

    Bare lad det ligge, der er så mange ting jeg ikke forstår ...


  • #22   7. jan 2023 Jeg prøver alligevel smiley

    DcH programmet er sådan et man sagtens kan dumpe ind i, selvom man først begynder at træne målrettet når hunden er voksen. Nogle starter når hunden er 5-6 år gammel. Dertil er programmet (teknisk set) for alle, forstået på den måde, at alle racer og blandinger, uanset hundeførerens forudsætninger, kan trænes op og kan gennemføre.

    Det betyder, at det er mere reglen end undtagelsen, at hundene er startet som almindelige “familiehundehvalpe”, og dermed ikke er målrettet trænet fra hvalp. Dertil er det sjælden driftige hunde, der bruges. Så godt som alle hanhunde, der ikke er trænet på løbetidstæver, taber hovedet når de dufter løbetid. Som bonus er der en god slat udstillings-retrievere, som er kendt for at være “oversexede”, og som om muligt lukker endnu mere ned end gennemsnitshunden, når der er løbetid.

    Ja, det er langt fra IGP, hvor hunden er trænet målrettet fra start, og hvor man har kørt så meget drift og lydighed på inden kønsmodning, at den kan abstrahere fra alt andet. Men det er netop dét DcH-programmet i dag skal kunne - muligheden for at gå konkurrencer, selvom man ikke har en toptunet brugshund, der er trænet målrettet fra start.

    Som skrevet sker det, at man i konkurrencer går ret tæt på løbske tæver. Løbske starter sidst i den enkelte klasse, men da klasserne ikke er færdige samtidig, og da man ikke kan planlægge sig ud af vindretning på dagen, risikerer man at gå sin lydighed eller lave feltsøg 100 meter fra det sted, hvor en højløbsk tæve lige har arbejdet. Lydigheden i DcH er ikke så “stram” (og giver ikke så mange point), så det er et område der tit nedprioriteres. Og dermed står man med en hund, der ikke har nok fokus på opgaven, til at abstrahere fra spændende dufte. I feltsøget, hvor hunden jo selvstændigt skal afsøge et område og bringe genstande retur), kan det være svært at holde hunden fokuseret på opgaven, fremfor at gå efter duften af damer, hvis den ikke har lært at løbske tæver er ligegyldige.



  • #23   7. jan 2023 Nå ja, og så er det i øvrigt kun en lille del af klubbens medlemmer, der rent faktisk konkurrerer. Langt størstedelen træner bare for at Fido-familiehund kan komme ud og opleve lidt en gang om ugen, og noget af det, der gør livet nemmere for en familiehund er, at den kan abstrahere fra løbske tæver (og ikke står 24/7 i 14 dage og hyler, fordi alle kvarterets tæver er løbske).

  • #26   15. feb 2023 Jeg giver op smiley

    Hun bløder igen smiley Ganske lidt, men hendes tissemis er hævet, og hun går og sjattisser til drengene. Venindes var forbi med hendes knap kønsmodne hanhund, og han viste tydelig interesse. Hun er som bonus også temmelig pirrelig smiley

    Jeg skal til dyrlæge på fredag alligevel, og må spørge ind til det. Men jeg synes det er meget, meget underligt smiley


  • #29   16. feb 2023 Jeg har lige talt med dyrlægen, som siger at jeg gerne må komme med en urinprøve, men at det givetvis bare er en løbetid. Hvilket naboernes hanhunde bekræfter. Westien sidder i haven og synger skønsang, og Albert forsøger konstant at slæbe hans mennesker med herover smiley

    Dyrlægen er i øvrigt slet ikke urolig over det. Han siger som du, Isabelle, at første gang kan have været enten en blærebetændelse eller en lille før-løbetid. Men han vil tjekke hende i morgen, og se om der nu alligevel skulle være noget galt et sted.


  • #30   16. feb 2023 Det er normalt at første 1-2 løbetider hos nogle tæver er delt eller kommer tæt hinanden.
    Det har vi selv oplevet med den ene af vores. Der gik over 4 mdr med at blive færdig med den 1. Løbetid da hun stoppede utallige gange og startede igen. Tilsidst holdt vi de 2 søstre fra hinanden, da Dolly tilsyneladende påvirkede Xenas løb.


  • #31   16. feb 2023 TAK Cookie smiley

    Jeg kunne simpelthen ikke vente, så jeg tog sådan en onlinekonsultation med Agria, og dyrlægen sagde præcis det samme som dig. At den første blødning nok bare var en lille svipser, og at det hun har nu, er en rigtig løbetid. Og at der ikke er fare på færde lige nu, men at jeg selvfølgelig skal holde øje med om hendes løbetider bliver ved at være ustabile.

    Så lige nu er jeg faldet til ro igen, og så håber jeg at hendes egen dyrlæge bekræfter Agria-dyrlægen smiley

    Og et ps. Det var simpelthen den sødeste og mest empatiske dyrlæge, jeg talte med hos Agria. Super faglig og grundig i sine forklaringer, men også bare rigtig sød og imødekommende. Det kan varmt anbefales smiley


  • #32   16. feb 2023 Ikke for at gøre dig urolig, da det trods alt er sjældent, men hos netop Xena opdagede vi cyster i både livmoder og æggestokke, da hun blev steriliseret her 2 1/2 år gammel efter nummer 2 løbetid som også var lidt langtrukken.
    Så meget godt at være obs på det, men sandsynligheden for at det bare er lidt hormonopstartsfnidder er trods alt størst.


  • #33   17. feb 2023 Man skulle tro at det var dig, der var den dyrlæge, jeg talte med smiley Hun nævne at cyster kunne være årsag til ustabile løbetider, og anbefalede mig at føre “dagbog” over hendes løbetider, både med tidspunkter, hvor meget hun bløder og om hun er påvirket.



  • #34   17. feb 2023 Ha ha ha smiley
    med Boxere i huset er man også nærmest dyrlæge når man har haft nogle stykker desværre smiley vi har meget gear herhjemme til undersøgelser af div ting og sager. Jeg kan f.eks selv konstatere blærebetændelse og lav/høj vægtfylde på urin og blod.


  • #35   17. feb 2023 Jeg kan godt mærke at jeg bliver sådan lidt urolig over løbetidsbøvl. Bella var jo virkelig påvirket, og styrtblødte i 5 uger, og blev efterfølgende falsk drægtig. Dorit fik en bakteriel skedekatar efter 3. eller 4. løbetid, og blev steriliseret efter dyrlægens anbefaling.

    Jeg kunne godt tænke mig en tæve, som bare kører med helt almindelige, stabile løbetider, og som kan vente med at blive steriliseret til hun er 6-7 år smiley


  • #36   17. feb 2023 Jeg siger det samme. Jeg tager urinprøver på mine ret ofte, startende som 3-4 uger gamle. Og ved det mindste er det dyrkning. Løbetider her er altid efterfulgt af falsk drægtighed, men heldigvis har vores tæver haft ca 11-12 md mellem løb.
    Men humørsyge, agression osv har altid fulgt med både løbetid og særligt falsk drægtighed. Derfor er vores 2 tæver der ikke skal i avl nu steriliseret, for det gør bare tingene nemmere med sådan nogle hystader. At Dolly så er blevet det efter 1. løbetid var en opvejning af forværring af allergien måske og den forhøjede risiko for bl.a knoglecancer osv. og der blev det allergien der blev vinderen, og hun steriliseret ca 13-14 mdr gammel.


  • #37   17. feb 2023 Dyrlægen er enig med dig, Cookie, og med den dyrlæge jeg talte med i går. Der er (umiddelbart) ingen blærebetændelse, infektion eller noget som helst andet. Hvis hun ændrer adfærd på nogen måde, hvis hun får feber eller på anden vis viser tegn på at noget er galt, skal jeg selvfølgelig afsted igen. Han tilbød at udtage en frisk urinprøve til dyrkning, og ville også gerne dyrke et svab, men mente at det ville være totalt overkill smiley

    Så jeg er helt rolig, og nyder nu min raske, men super irriterende menstruellahund smiley


Kommentér på:
Første løbetid

Annonce