{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.341 visninger | Oprettet:

20 mest populære racer i 2022 {{forumTopicSubject}}

Faldt over dette opslag på DKK , og da jeg så læste lidt i kommentarfeltet var der flere der skrev de ikke forstod deres race var nummer 1 , at deres race burde være nummer 1 osv.

Jeg har det så total modsat , jeg er glad for at min race ikke er populær, glad for der ikke avles særlig mange, sidste år blev der ikke født en eneste hvalp i min race i DKK .

Vi har jo set med mange racer at når de bliver populære , så bliver der bare avlet på alt der kan kravle , og sundheden daler. Jaja bevares der er sikkert undtagelse, men popularitet fremkalder grådighed hos de skruppelløse avlere, bare se hvordan det i sin tid gik for chihuahuas , carvalier King Charles , bulldogs mm .

Hvad tænker I andre, er I også glade for at jeres race ikke er populær , glad for jeres race er populær mm ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  20 mest populære racer i 2022
  • #2   22. feb 2023 Jeg er bestemt glad for at mine 2 racer ikke engang ville kunne kandidere til at være "bobler".
    Meeen jeg gad da godt sealyen var lidt mere kendt. De er ganske umulige at sælge.


  • #3   22. feb 2023 Louise : Er de også svære at sælge til folk fra udlandet ? eller er det kun her i DK de er svære at sælge ?

  • #4   22. feb 2023 de fleste "seriøse" avlere jeg har talt med er glade for ikke at have "mode-racer" da erfaringen er at med den popularitet følger useriøse avlere der ikke ser på fx sundhed, men avler for at sælge og tjene, smede mens jernet er varmt så at sige... det kan jeg så godt forstå, samtidig tror jeg mange opdrættere af sjældnere racer godt kunne tænke sig en større spredning i valg af racer hos købere..

    jeg ved ikke hvordan man skal gøre, men der mangler viden om og kendskab til flere racer en de mest gængse .. og der skal avlere måske gøre et større arbejde og ikke bare gå ud fra at kommende købere fx møder op på udstillinger, eller sætter sig ned og læser om mange forskellige racer, der tror jeg mange købere er tilbøjelige til at købe en race de enten kender i forvejen via venner og familie, eller købe en race de har mødt på gader og veje og det vil jo så sige at det med stor sandsynlighed er en af de i forvejen mest udbredte racer ..

    jeg har det som Louise jeg fatter ikke at Sealyham ikke er mere udbredt, det samme gælder for Airdale, og skotten og i det hele taget mange af terrier racerne ,, men det kan der jo nok siges om mange andre også ... fx har jeg mødt flere af arterne indenfor Basset, enormt søde men også sjældne ..


  • #6   22. feb 2023 Rikke vi har solgt størstedelen af vores hvalpe til opdrættere i udlandet. Sjovt men jeg ville hellere sælge til Hr. og Fru Danmark. I sidste kuld for 3 år siden skulle 2 til Sverige, 1 til USA og 1 ville vi beholde. Da de var 14 uger var der ingen kontakt med de 3 købere. Vi blev simpelthen ghosted. Har ALDRIG oplevet det før. Hvorom alting er, så beholdte vi Ella, gav én væk til en der tidligere havde overtaget en han (som fik bidfejl) fra os som vi havde købt. En blev solgt til 2000 kr til den opdrætter (de har fået 1 kuld) af hannen med bidfejl og 1 solgt til min barndoms nabo/veninde for 4000 kr. Den sidste flyttede da hun var 6 mdr. Hold op en lorteoplevelse af de helt store. Det kostede os 35000 kr og en masse øv. Det er bare ikke sjovt at gøre meget ud af sit opdræt (vi parrer fx ikke i DK) og så forære hvalpene væk. Vi overvejer kraftigt at stoppe. Det er dybt deprimerende. Der ventes et kuld i DK nu. Vi må se om vi kan få dem afsat ved fælles hjælp. Sidste år blev 4 hvalpe født. Det lykkedes med hov og sving.

  • #7   22. feb 2023 Her i området hvor vi bor er der 3 rottweilere, så den er jeg faktisk ikke overrasket over .

    Tror de racer vi møder flest af er labrador, golden retriever , fransk bulldog , og staffordshire bulldog . Vi bor i et kvarter blandet af villaer , rækkehuse og lejligheder.


  • #8   22. feb 2023 Hanne : Jeg tror det er en mega svær ting , for en del køber helt sikkert også stadig race efter udseende, hvad de er opvokset med, eller hvad de har hørt er en god familiehund. Og det vil i mange tilfælde holde en del racer ude i kategorien " små racer " , selvom vi der ejer dem syntes de er fantastiske .


  • #9   22. feb 2023 Louise : ja det lyder godt nok også op ad bakke , og det er vel også en balancegang med at der skal fødes x antal hvalpe hvor at racen ikke ender med at uddø , men hvis det kun er de samme få mennesker der ønsker racen er det sgu svært !



  • #10   22. feb 2023 der er virkelig mange racer Hr og Fru DK ikke aner eksisterer ... jeg har fx til dato ikke mødt en eneste der kender til at der overhovedet er en race der hedder Sealyham, og jeg fandt faktisk kun ud af den hed det da jeg ved et tilfælde mødte Louise for maaange år siden på en udstilling og genkendte hunden fra et minde om en udsendelse i min barndom sidste i 60' erne der hed "Lenette og hendes grimme hund "... jeg anede til da ikke at det overhovedet var en race ... synes det er SÅ synd de er fantastiske ..
    Ville have haft en i 2011 da vi søgte hund, men familien ville blive ved skotten ...


  • #11   22. feb 2023 Selvfølgelig kommer der nye ejere til, men de gamle trofaste dør jo også ud. Sealyham terrieren er helt klart en truet race. Sjovt det kan ændre sig så meget gennem årene. Mange kendte mennesker havde sealyham.
    Princess Margeret
    Alfred Hitchcock
    Clark Gable
    Elisabeth Taylor
    Gary Cooper
    Deborah Kerr og mange mange flere.

    Men nej den ses ikke i gadebilledet, og som bekendt er ude af øje ude af sind. Rigtig mange køber en bestemt type/race hund, fordi de kender en der er så sød. Det oplever jeg desværre ret ofte. Langt de fleste der henvender sig er tidligere ejere, nuværende ejere eller de kender nogle der har Sealy. Meget sjældent helt "udefrakommende". Men det gør det så også ret nemt. Folk er som udgangspunkt selvskrevne til en hvalp. Vi siger sjældent nej.
    Airedalene er trods alt lidt nemmere, men det er også lidt samme billede. Trofaste ejere gemme mange mange år.

    I får lige ét af mane ge billeder med Alfred Hitchcock og 2 af hans hunde. Han havde altid 2 af gangen , og de var blandt andet med i Fuglene, men hundene spiller også en stor rolle i den film/dokumentar om Hitchcock der kom for en nogle år siden.


    profilbillede
  • #12   22. feb 2023 Hanne Lenette kan du finde på DR's Bonanza. Jo mor fortæller at det såmen er en fin race med stamtavle, men Lenette vil hellere have købmandens puddelhvalpe haha. Tajgo der spillede rollen som den grimme hund, kunne faktisk slet ikke fordrage børn.

    Sealyen er ret forskellig fra skotten. Den er mere "åben" og ikke så "sær" og egenrådig som skotten ikke sjældent kan være. Den elsker lange gåture, men fordrer det slet ikke. At ligge på sofaen hele dagen finder dn sig fint i. De er som en skygge, og ønsker man ikke en sådan i hælene, så skal man ikke have sealy. De ligger ALTID på skødet eller ved fødderne, er ikke gøende og nok én af de blødere terrierracer. Måske derfor den er så obs på sin ejer.


    profilbillede
  • #13   22. feb 2023 noget overraskede mig en del ved mødet med sealy ... at den fælder så meget, jeg er jo nærmest vant til ingen hundehår på tøjet ... er det gængs Louise ?

  • #14   23. feb 2023 Louise: hvordan er de af sind ? og hvor på terrier-skalaen er de ? hvis du forstår hvad jeg mener, haha.

    Jeg har af gode grunde aldrig mødt en på gaden smiley


  • #15   23. feb 2023 Jeg har forresten ikke tal på hvor mange gange folk har troet at både Mailo og Henning var en chihuahua , de var og er jo også kun dobbelt så store som maks indenfor racestandarden for chihuahuas, ahahahaha.

  • #16   23. feb 2023 Nej, Louise du må ikke stoppe! Jeg vil have en Sealy fra dig! ( Be om... smiley )

    Jeg er et par gange stødt på en Sealy her i Valby, og nøj den er skøn!


  • #17   23. feb 2023 Nå men, jeg kan ikke åbne linket...
    Jeg tror ikke min race er på top 20. Til gengæld er den helt fucked. Win/win eller noget...


  • #18   23. feb 2023 Anne Julie : nej den er ikke på listen, men den er jo i hvert fald en af de racer hvor sundheden er gået helt af helvedes til pga dårlig avl og popularitet .

  • #19   23. feb 2023 Men har den engelske bulldog nogen sinde været en decideret moderace? Uanset hvad er sundhed vist aldrig noget man er gået ret meget op i...

  • #20   23. feb 2023 Jeg kunne måske godt have en Sealey, hvis jeg vidste mere om den. Vores næste hund må ikke være så stor.men gerne robust. smiley

  • #21   23. feb 2023 Rikke, hunde kan jo godt falde uden for standard - også dem med stambog.

    Min Håkon er også omtrent dobbelt størrelse af standard.


  • #22   23. feb 2023 Jeg vælger bevidst race der ikke er populær. Med mindre jeg falder for en omplacering. Jeg har en ide om at popularitet ikke gør noget godt for sundhed. Om det holder altid....? næppe. Men jeg synes der er mange racer som bliver sygere jo mere populære de er

    og tænk sig. mig der altid siger at jeg aldrig skal have terrier kunne se mig med en Sealy. jeg kender dem slet ikke. lyder som en skøn hund.

    dværgpincher er en af mine favoritter iøvrigt. Man får meget hund der. Og så bliver de ofte ganske gamle er mit indtryk.


  • #23   23. feb 2023 Yorkie : jeg tror virkelig det er er færreste hunde der ender dobbelt så store som maks racestandard siger , men ja selvfølgelig kan hunde også med tavle falde udenfor standarden , Henning har fået fejlfarvet snude og klør, så han falder udenfor på det punkt .

  • #24   23. feb 2023 Lens : dværgpinscheren er en virkelig robust lille hund, er så glad for vi valgte endnu en af racen .



  • #25   23. feb 2023 Rikke, ja det er spøjst som de kan falde forskelligt ud.

    Min gamle australske terrier havde lidt hvidt på bryst og næse, så han var også helt forkert set med racestandardbriller på.


  • #26   23. feb 2023 Jeg er overrasket over at yorkshire terrier ikke er på listen, for der er dælme kommet mange af dem.

    Jeg ville hellere have haft den på listen, for så var det registrerede hunde fra ordentligt opdræt.

    Ved at en del kommer fra en hundehandler, der henter i Polen og så er der avlet alt for mange "bare fordi"-hvalpe.


  • #27   23. feb 2023 Yorkie : Hennings snude og klør var helt sorte da vi hentede ham og de første måneder . Så blev snuden langsomt lys i midten og de fleste klør er brune. Men altså for os er det jo bedøvende ligegyldigt, jeg synes egentlig hans lille snude er ret nuttet.

  • #29   23. feb 2023 Yorkie, min tidligere svigerinde havde en Yorkie, der afgjort faldt udenfor standard. Han var lille bitte. Og ja forældrene var normal størrelse.

  • #30   23. feb 2023 Ja, det siges jo, at for lidt og for meget fordærver alt. Ordsproget er næppe beregnet på hunderacer, men det passer faktisk meget godt.

    Jeg kunne bestemt ikke tænke mig, at pyreneerhunde blev moderace, men det er der nok heller ingen fare for. Selv filmen Belle og Sebastian har ikke skabt problemer i den retning.

    Jeg kan godt nikke genkendende til Louises beskrivelse i nr. 6. Ikke med hensyn til at blive ghosted, men problemerne med at finde hjem til dem. Jeg havde 9 hvalpe i mit sidste kuld, og skulle selvfølgelig selv beholde en. Det har sjældent været nemt at sælge pyr hvalpe, men dog aldrig så bøvlet som denne gang. En hvalp blev solgt som 9 uger, 2 blev solgt som 3 mdr., 1 blev solgt som 4 mdr., og da de blev 6 mdr. havde jeg stadig 5 hvalpe tilbage, inkl. alle 4 tæver.
    Jeg havde taget en han fra til mig selv, men eftersom der absolut ingen interesse var for tæver, satte jeg hannen til salg igen, og han blev hurtigt solgt til Norge. Det var så blevet forår, og jeg satte prisen, som ikke var særlig høj sammenlignet med mange race, ned igen, og vupti, så solgte jeg 3 hvalpe inkl. hannen til Norge på en uge. Den sidste blev så solgt som 7 mdr. og en måned senere fik jeg en hvalp retur. Der havde jeg heldigvis et hjem på hånden.

    Men efter den omgang var jeg overbevist om, at jeg skulle ikke have flere kuld. Den holdning ændrede jeg så efter et par år, for jeg ville så gerne have noget efter Manilla, der havde så meget at byde på, alle sundhedsundersøgelse var i top, udseende og temperament ligeså, og så begyndte hun at få hotspots, og så blev det droppet. Så det blev mit sidste kuld. Og der gik mere end 6 år, før der igen blev lavet et kuld pyrhvalpe med stamtavle i Danmark. Men til forskel fra Sealyerne, er der ganske god gang i opdrættet i mange andre lande, så racen er ikke på nogen måde truet, og man kan fint skaffe sig en pyr i udlandet. Og der bliver da også importeret nogle til landet hver år. Hvor mange er svært at vide, for de fleste bliver vist ikke omregistreret hos DKK.



  • #32   23. feb 2023 Boxerne har været i top20 for bare få år tilbage, men det har ikke ændret på tilgangen tilavlen uanset. Der avles stadig på alt der har puls smiley
    Nu er racen bare så indavlet efterhånden at tæver går tomme og der leveres små kuld. Og så ryger man ud af toplisten, når der ikkelaves mere end ca 150 hvalpe årligt, hvor der før blev lavet 200 på ca samme antal parringer.

    Rumæneren er der ingen chance for kommer i top100 bare. Den er stor, fælder vildt, larmer og er ekstremt vagtsom og reserveret. Men jeg ville dog godt se dem udbredt bare lidt mere i Europa. Men selv i Rumænien er det ikke en kæmpe race, hvis man tænker på de stambogsførte. Der er masser af dem i bjergene hvor de agerer som husdyrvogtere dog.

    Men helt ærligt, man kan da ikke få nok af at se på ham her smiley


    profilbillede
  • #33   23. feb 2023 Jeg forstår heller ikke ønsket om ens race ligefrem skal være meget populær. Al historik skriger med al tydelighed at det ikke er godt for en race når man pludselig kan sælge alt uanset hvor dårlig det er.
    Den ene af mine racer har engang været populær - Dobermann - jeg kan ikke huske om den ligefrem var på top-20 listen i '80-erne. Men der var mange af dem og der blev avlet på revl og krat. Racen fik et problem med usikre og nervøse hunde. Det er stadig noget racen slås lidt med. Sundheden har også lidt under det så man skal bl.a. navigerer uden om DCM, wobbler og von willebrandts. Det er så heldigvis forholdsvist nemt i brugslinierne smiley
    Min anden race - Irsk Terrier - har aldrig nogensinde været populær og det bliver den nok heller aldrig nogensinde. De fleste opdrætter laver kun de kuld de har købere til. Der kommer engang i mellem nye til der er faldet for racen, men ellers er det meget en race for nogle trofaste ejere, der køber en ny af slagsen når den gamle ikke kan mere. I virkeligheden har racen nogle kvaliteter som passer ret godt til det som mange mennesker leder efter i en hund; en kærlig hund at dele sin hverdag med, som ikke kræver timevis af aktivering for at trives. Den skal bare have lov at være med i hverdagen så er den glad. De trives med en lidt humoristisk og pragmatisk tilgang til det at have hund og så er det megasjove og nogle kæmpe personligheder smiley
    Jeg tror det der skræmmer folk væk er det som skræmmer mange fra at vælge en af terrierracerne; de har et stort jagtinstinkt og de er ikke nødvendigvis begejstrede for fremmede hunde så man skal ikke regne med at kunne have dem løse overalt. Og så skal de trimmes.
    Det er forøvrigt lidt sjovt som top-20 listen har ændret sig på det seneste. Top-3 har været lab, schæfer og golden i mange mange mange år. De har byttet lidt rundt internt men så heller ikke mere. De seneste år er mindre hunde begyndt at blande sig og der kommer flere og flere små selvskabshunde med på listen.


  • #35   23. feb 2023 #31, Isabelle, det kunne faktisk være en af mine. smiley .
    Jeg havde kuld i februar 2005 og solgte en han og tæve sammen til et ældre ægtepar i Nordsjælland. De havde haft adskillige pyrer før, og altid to af gangen. Jill og Jack var de to nemmeste, de har haft. Jeg har været sammen med dem mange gange, og der var altid godt styr på dem, men derfor kunne situationen, du beskriver, nu godt have fundet sted.


  • #38   23. feb 2023 Mange tak, Tina.

    Du har god smag, for Celtia havde super godt hoved og udtryk. Smag og behag er selvfølgelig forskellig og en del folk, der ikke kender specielt meget til racen, har ofte foretrukket et andet type hoved, men Celtia's var korrekt for racen, og ja, også virkelig smukt.


  • #39   23. feb 2023 Isabelle, det kan godt passe. De bor i Vejby, og det er vel det område.

    Her er han 5 uger gammel, en rigtig lille sortsmusker smiley Nok den mest pigmenterede hvalp, har haft. Men det mest af det blegede ud.


    profilbillede
  • #40   23. feb 2023 Her er han så 1½ år, det er den manden, står med. Damen, som du måske har gået til træning med, står i midten.

    profilbillede
  • #41   23. feb 2023 Jeg er meget tilfreds med, at ingen af mine er populære smiley

  • #42   23. feb 2023 Jeg tror desværre at mallen bliver mere og mere populær - ikke at det afspejles på DKKs liste, men jeg tror at der er RIGTIGT mange, der avler dem uden tavle.

    Det er skidt .. i det hele taget er det skidt, at en så kompliceret race bliver populær.

    Jeg køber mine maller i udlandet - jeg er meget lidt imponeret af avlen her i DK.


  • #43   23. feb 2023 Det tror jeg du har ret i, Martine. Jeg har nævnt det før herinde, men jeg ser næsten flere maller en schæfere..

    Jeg blev lidt overrasket over at se pudlen ligge nr.6, synes ikke den er voldsomt populær..?

    Og ja, dværgschnauzeren er ikke på top 20, hvilket er godt, men som andre nævner om deres racer, en race som det er underligt at der ikke er flere som har. Nemmere hund eksisterer vidst nærmest ikke smiley


  • #44   23. feb 2023 Jeg er i hvert fald ikke overrasket over at haveneseren er på 2. pladsen for hooooold nu op der er mange af dem smiley Det er helt vildt. Jeg arbejder i en dyrehandel og hver gang en kunde kommer og fortæller at hendes hund ikke vil spise sin mad, så spørger jeg om det er en havaneser smiley Kræsne, mætte små bæster hehe!

    Efter havaneseren tror jeg størstedelen af mine kunder har puddel blandinger med forskellige fancy navne smiley :p smiley


  • #45   23. feb 2023 Havde alligevel ikke regnet med at finde Ruhåret Hønsehund på listen. Og da slet ikke så langt oppe.

  • #46   24. feb 2023 Jeg har en race der p papiret burde være meget mere populær end den er. At avlen ikke er enorm passer mig fint. Selv hvis samtlige tæver indgik i avlen ville det tage 6 generationer før vi kom over 100 hvalpe årligt.
    Jeg tænker at grunden bla. Er at racen netop er vanvittig svær at lave godt opdræt på. Det kræver stor racekendskab at arbejde i en meget lille genpulje og samtidig lave noget som ligner og har hele pakken. En kollega sagde det på den måde “at der er langt mellem snapsene, så ind i mellem må vi tage en øl eller en cola”.
    Men vi da trods alt på de 12 år det er siden sidst jeg havde hvalpe nået så langt, at vi åbenbart kan sælge den par håndfulde hvalpe der laves årligt.
    Man kan også sige st et par opdrættere mere i landet ville give bedre mulighed for at bruge danske hanner til danske tæver. At være lille er ikke ubetinget godt. Jo større genpuljen er jo mere kan man også sorterer fra og jo mere har man at vælge imellem.


  • #47   24. feb 2023 @42: Ja, man ser også flere og flere maller på DcHs træningspladser. Der er en del der skifter til den fra fx schæfer. For mange af dem er det et virkelig dårligt match smiley
    @43: Jeg undre mig faktisk også over pudlen. Hvor er alle de pudler henne? Man ser dem jo ikke ret meget i gadebilledet eller på træningspladserne?
    @45: Jeg må tilstå at jeg synes jeg ser rigtig mange ruhårede hønsehunde på markerne i jagtsæssonen. Den har været on/off på top-20 listen i mange år så vidt jeg husker.


  • #48   24. feb 2023 Jeg har det lidt blandet med at pudlen er kommet så højt på listen (selvfølgelig alle størrelser til sammen).

    Vil da gerne se flere pudler på gaden (for ser dem faktisk sjældent?) og så må det også betyde det ikke er alle der hellere vil have en blanding. Men tror også blandingerne har været med til at give dem et boost.

    Har dog indtryk af, at avlen er rimelig fornuftig nu og det virker ikke til, at der er problemer med udbud og efterspørgsel, andet end at nogle bestemte opdrættere har ventelister.

    Det er ikke længe siden der røg nogle hvalpe på internat, fordi de ikke kunne sælges (godt nok med stamtavle udenfor DKK)


  • #49   24. feb 2023 Ja, man ser også flere og flere maller på DcHs træningspladser.

    Og det er jo bestemt racens spidskompetence ... at være DCH hund .. folk er idioter, og opdrætterne skal jo have hvalpe over disken.


  • #50   24. feb 2023 Staffen ligger nr 5 smiley
    Vild udvikling når man tænker på min korte tid i racen.
    Da jeg i 2009 skulle finde min soulmate, var det svært og man stod på venteliste i laaaaang tid hos opdrætter.
    Nu er der en opdrætter i næsten alle hjem med staff.

    Jeg er slet ikke nok med i den verden mere til at vide, hvordan det ser ud med helbredet på racen. Kan jo have mine bange anelser for, at den ikke kan følge med populariteten smiley


  • #51   24. feb 2023 Det er rigtigt, det må være gået hurtigt med staffen, for jeg husker dem for år tilbage som en hund, man ikke så særlig tit, og nu er de overalt.

    Det virker også som en rigtig sød hund og en størrelse, der passer mange, men ja, for racens skyld kan man da godt være bekymret for den enorme popularitet.


  • #52   24. feb 2023 Golden retrieveren har jo været populær i maaaange år, men jeg kan også fornemme en ændring her. Jeg synes, at man oftest har set den store, hvide type i gadebilledet, men nu virker det til, at jagtlinjerne bliver mere og mere populære, også for familier som ikke interessere sig synderligt for træning. Det kan jeg godt blive bekymret for, for det virker allerede til at påvirke arbejdsegenskaberne i nogle linjer.

  • #53   24. feb 2023 Hmmm apropos racer, der stiger i popularitet, så er antallet af MAS mangedoblet indenfor de seneste år - på trods af at man (efter min mening) ikke har én eneste målrettet, seriøs, velovervejet opdrætter i Danmark.
    Og jeg synes det er virkelig bekymrende, når INGEN opdrættere er interesserede i at mentalbeskrive, og når der ikke to opdrættere, der er bare nogenlunde enige om, hvordan de synes racen skal være, både af sind, størrelse og generelt udseende.

    Det er så hovedløst, at man nærmest overvejer at starte opdræt selv - for bare det at overveje sit avlsmateriale ift. sundhed, mentalitet og exteriør, have et fast mål og være helt afklaret omkring, hvem der vil være gode nye ejere - så er man allerede milevidt foran... smiley


  • #54   24. feb 2023 @49: Jeg kender to, hvor det har fungeret godt at bruge en malle i DcH programmet. Begge gange har det været brugsmodeller men formegentlig i den lave ende hvad angår 'drift' indenfor brugsmodellerne.
    Og så er der dem, der har skiftet fra fx labradorblanding til malle, hvor det er endt i noget, der vist bedst kan betegnes som en katastrofe. De tilfælde jeg kender har været drevet af en illusion om at 'hvis bare jeg får sådan en hund så kommer oprykningerne og podieplaceringerne'. Man glemmer bare lige at overveje sådan lidt kritisk om man selv magter en sådan en hund.
    Men altså hvis man endelig skulle vælge race ud fra hvad der klare sig bedst i DcH programmet så skal man vælge jagtmodel labrador, brugslinie schæfer eller fx en kelpie smiley


  • #55   24. feb 2023 #54

    En del vælger jo mallen fordi schæferhunden er "så kedelig" ... det er sørgeligt ...


  • Heidi P
    Heidi P Tilmeldt:
    jan 2020

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 2
    #56   28. feb 2023 Jeg er egentlig glad for at min race ikke er så populær, men ville da være rart hvis man kunne sælge en hvalp i DK. Jeg har racen cesky terrier og har samme udfordring som Louise med Sealyham, de er meget lidt kendte og dermed svære at sælge. Jeg har lige haft 4 hvalpe som har været reserveret op til flere gange. Nu er det så lykkedes at få 3 solgt (Tyskland, Belgien og Tjekkiet), men den sidste der skulle til Canada blev aflyst en uge før afgang. Der er under 20 ceskyer i Danmark og det tal kommer nok aldrig til at stige som det ser ud nu.

  • #57   7. mar 2023 Åh nej.... Nu har SKK også offentliggjort deres liste, og Miniature American Sheperd er faktisk i Top 20 deroppe... Populationen er gået fra 101 ny-registreringer i 2017 til over 600 i 2022. Det svarer til mellem 75 og 100 kuld. GISP det er mange!!!

Kommentér på:
20 mest populære racer i 2022

Annonce