{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
963 visninger | Oprettet:

Tænder .. dyreklinik ? {{forumTopicSubject}}

Nogen der kender til Vrønding Dyreklinik ? vi får den anbefalet da Ipsen med al sandsynlighed skal have mange tænder ud grundet stærk paradentose , hun har i dag fået taget blodprøver da hun jo er en n
ældre hund, men er de ok skal hun på "bordet"

Og nogen erfaring for livet for en hund uden de fleste tænder .. dyrlæge siger at er hunden ellers rask er det ikke et problem..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tænder .. dyreklinik ?
  • #1   6. mar 2023 Stem havde virkeligt dårlige og slidte tænder de sidste par år og fik løbende pillet tænder ud, fordi de knækkede.
    Til sidst manglede han en god del af kindtænderne samt 6 fortænder. Han klarede sig uproblematisk uden - dog med begrænsning på tyggeting. Men spisning, leg mm var helt som vanligt.
    - han var jo så ikke helt tandløs, men umiddelbart ville jeg ikke være voldsomt bekymret, når der er tale om en familiehund, der ikke skal fungere f.eks. på jagt e.l.


  • #2   6. mar 2023 Hov sgu da - det er jo ikke Sten med dårlige bisser, det var Reiki smiley

  • #3   6. mar 2023 Lucky har ingen fortænder, har også fået nogle kindtænder ud, har dog de fleste af dem og alle 4 hjørnetænder stadig. Udover at han ikke altid vil tyggeting, er der ingen problemer smiley har også hørt om hunde der slet ikke har nogle tænder der klare sig fint, der findes jo godt vådfoder og lign de leve af.

  • #4   6. mar 2023 dejligt at høre .. Ipsen har allerede fået nogle fortænder ud... dette er kindtænder og rovtænder ..

    Er sgu også lidt bekymret for hvordan hun vil tage en længere tid i narkose ... idag fik hun renset tænder og ja set efter derinde som jo resulterede i at hun skal igennem en større tur ved anden dyrlæge, i dag var forholdsvis kort narkose ved 16.30 tiden, hun er stadig ret groggy og ligger bare .. altså har været på benene men ikke meget smiley smiley
    så gad vide hvordan hun vil tage en lang narkose smiley ...


  • #5   6. mar 2023 Begge mine har fået fjernet en del (Berta mangler ret mange), men der er intet at mærke der. De klarer sig fint i hverdagen.

  • #6   7. mar 2023 gruer for den næste narkose ... hun har sitret og været urolig til kl 3 i nat ..

    hun spiste lidt kl 02.15 i nat dert synes det som om hun havde lidt svært ved at få maden op, men der var hun slet ikke sig selv endnu ...


  • #7   7. mar 2023 Buster har døjet meget med tænderne der flækkede og knækkede. Så han har fået mange tænder ud.
    Han spiser og trives fint!
    Han får tørkost, diverse godbidder, kyllingehalse, ribben og diverse tyggeben.
    Han får ikke store okseben længere.

    Narkosen er bare træls, men det skal nok gå.
    God bedring med hende


  • #8   7. mar 2023 Vær obs på, at der er forskellige narkosetyper, de skal vælge den rigtige, så hun har færrest bivirkninger.
    Det med tænderne er ikke noget problem, deres gummer bliver mega hårde, så selvom de ikke kan gnave kødben, så kan de få glæde af meget andet lidt blødere gnaveting.


  • #9   7. mar 2023 er heldigvis kommet hjem fra arbejde til en forholdsvis normal hund ..

  • #10   7. mar 2023 Den her lille låne-trut har de sidste tre år fået trukket næsten alle tænderne ud. Der ryger nogen hver gang hun får lavet den årlige tandrensning. Hun bliver 10 i maj.

    Hun har ingen problemer overhovedet med at spise eller tygge ting, hun spiser gulerødder hurtigere end Coco fx! smiley


    profilbillede
  • #11   8. mar 2023 lille frk. Tippe har ingen tænder overhovedet spser tørkost dyrlægens senior til små hunde vådkost og godbidder på lige fod med de to andre vi fik hende sidste år ved denne tid 10 år gammel der havde hun en tand den er så også forsundet nu....hun trives så fint uden tænder.

  • #14   8. mar 2023

    profilbillede
  • #16   21. mar 2023 da jeg skulle opereres for springfinger var jeg lige ved at aflyse, havde faktisk ikke en god fornemmelse, og det gik jo ikke super..

    nu har jeg den samme fornemmelse med Ipsen på fredag .. hun har jo fået taget blodprøver, levertal er forhøjede, og nyretal viser nedadgående funktion, men det er ikke sært ved ældre hunde ... og så er hendes hofter bare ikke bedre ,,
    de sidste dage har vi syntes hun var sær, her til aften vil hun ikke spise sin mad, men tigger gerne ,, måske hun bare, trods smertestillende er generet så meget af de dårlige tænder, men måske er det andet smiley ... dyrlægen sagde hun har tandpine og hvis ikke de tænder kom ud ville hun blive syg af deres tilstand, og ja måske det er det ..
    jeg er som sådan ikke i tvivl hun må på bordet, men jeg er sgu i tvivl om hun klarer det smiley ...
    Det sådan, og der er en risiko men der er ikke nogen vej udenom, det er på den anden side også den eneste mulighed for længere liv med bedre livskvalitet ...


  • #17   21. mar 2023 Hanne jeg forstår dig godt.
    Jeg vil ikke male fanden på væggen, for heldigvis klare langt de fleste hunde det fint, også selvom de er ældre.

    Men jeg mistede jo Rosa da hun var ved at vågne af narkosen efter en scanning. Jeg havde også den værste følelse i maven inden, men mere en frygt for at hun fejlede noget slemt end at hun faktisk ikke klarede scanningen. Der er mange ting jeg fortryder om den dag, men at få hende scannet er ikke en af dem, for Rosa havde ikke haft et godt liv, hvis der ikke blev gjort noget.

    Jeg fortryder så mange ting i forbindelse med Rosa, men det jeg vil frem til, er at jeg ikke kunne være kommet udenom narkosen, hvis jeg ville hjælpe hende.
    Og sådan tænker jeg at du bliver nødt til at tænke, selvom det er svært. At måske klarer hun det ikke, men hun ville heller ikke have det godt, hvis du ikke gjorde det. Og forhåbentlig klarer hun det og kommer hjem og bliver glad igen smiley

    Da jeg skulle aflevere hundene til tandrens sidste år, sad jeg og tudede med dem i armene i bilen inden jeg gik ind med dem. Og jeg var helt fra den til de var hjemme igen.


  • #18   21. mar 2023 @ My Little ... ja spot on ... man har jo ikke et valg ... bedst case er jo hun kommer igennem og hun blomstrer lidt op, at det netop er tænderne der driller nu her vi synes hun er anderledes ... men med hende alder i mente ved man jo aldrig, hun bliver 12 om 2½ måned ...

  • #19   21. mar 2023 Det gør man ikke, men hvis det skulle ske at hun ikke klare den, så ved du at du gjorde alt hvad du kunne for hende smiley
    Lucky blev 10 år i december, og jeg kan da godt mærke at jeg for hvert år der går, bliver mindre og mindre glad for det der narkose. Det med Rosa gør det jo så bestemt ikke bedre, men vi ved jo at jo ældre de bliver, jo hårdere er det for deres krop.

    Men nu får du det gjort, og så ved du da i hvert fald at det ikke er tænderne, hvis hun ikke skulle blomstre op.
    Men jeg vil sige at de gange mine har haft noget med tænderne er de altså virkelig blomstret op når det er overstået. Lucky har jo ingen fortænder fordi han havde paradentose i dem, og han blev så glad efter de var kommet ud.


  • #20   21. mar 2023 Husk at man kan lægge ældre hunde i narkose mere blidt, Coco har jo en hjertefejl og er altid blevet lagt i narkose som hjertepatient, dvs hun får en forberedende indsprøjtning og bliver lagt langsommere i søvn. Er sikker på du kan få det samme gjort med Ipsen:)

  • #21   21. mar 2023 tal A-S , det vil jeg da nævne hvis ikke selv de er obs på det ..

  • #23   24. mar 2023 Så har vi været på Vrønding (langt ude på landet ) Dyreklinik, det var fra start til slut en god oplevelse ... en meget lille og personlig klinik i et lille landhus, ikke sterilt og koldt som fx de store klinikker i Aarhus som nok ellers havde været alternativet ..
    Inden operation samtale og grundig info fra dyrlægen hvad der skulle ske, beroligende sprøjte som fik lov at virker mens vi var hos hende. Dyrlægen der kender ikke Ipsen og hun tiilbød at ringe når hun havde dannet sig et overblik, men jeg sagde hun skulle gøre det der var nødvendigt ..
    Vi kørte en tur til Horsens og som lovet ringede de da hun var ved at vågne ..
    Blev modtaget af dyrlægen som igen forklarede grundigt og med tegning af tænder/kæbe hvad hun havde gjort, hvad vi kunne forvente de næste dage, hvad vi skulle være obs på og hvordan vi skulle smertedække og fodre, Ipsen havde fået en smertestillende og kvalmestillende sprøjte der.. og hvad hun tænkte om fremtiden på tandsiden...

    Det var slet ikke så slemt som hun havde frygtet og Ipsen slap med at få 2 store (3-rods) tænder ud, hun forklarede hun havde måtte skære noget i kæben, i den ene tand var der meget grønligt puds, .. og så fik hun fjernet rødder og nerver fra en tand der var knækket ..
    hun var ikke i tvivl om at Ipsen har haft ondt, og hun ville også få det de næste dage..
    Men som hendes tænder er nu er de fine, hvis hun bliver meget ældre ved man jo ikke hvad der sker .. men det ved man jo..

    Ipsen er PÅ ingen måde nær så påvirket som ellers, hun kan stå på benene og har spist her til aften. Bøvet ja, men ryster ikke og ja som sagt fungerer kroppen ..


  • #24   24. mar 2023 Hvor er det dejligt at hører at det er gået godt smiley God bedring de næste par dage. kom gerne med en update, når hun har haft tid til at hele i munden, om hun liver helt op igen smiley

  • #26   24. mar 2023 nåe ja, udover at blive sendt ud af døren med god weekend, så sagde de " vi ringer op mandag og hører hvordan det går"

  • #27   24. mar 2023 Godt at det er vel overstået. smiley

    Og dejligt med en dyrlæge, der er interesseret, også efter man har forladt klinikken.


Kommentér på:
Tænder .. dyreklinik ?

Annonce