{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.964 visninger | Oprettet:

Ny race - men hvilken? {{forumTopicSubject}}

Fordi jeg ved, at der er samlet en god portion racenørder herinde, sender jeg et ønske ud om hjælp til at finde en potentiel kommende race.

Min race står i l*rt til halsen, og vores hundetal er dykket fra mange til få på kort tid, så der skal ske noget helt andet nu.

Drømmen:
En hund, der er divers i brugen, og vil finde glæde i at deltage i bl.a. K9 biathlon, udstilling, nosework og tricks - også konkurrencer - men ikke på eliteniveau.
Bonus vil være en hundetype, der muliggør en certificering som terapihund.

Ja tak:
- Sund race
- Vægt mellem ca. 10-22 kg.
- Højde mellem ca. 40-52 cm.
- Easy going blandt fremmede mennesker
- Behøver ikke kunne gå løs i naturen, men skal gerne kunne lære at gå frit under kommando ifm træning.
- Ligeglad med andre hunde/kan abstrahere/lære at ignorere.
- Børnevenlig

Nej tak:
- Store sundhedsproblemer
- Indavl
- Brachycephale racer
- Savl, lugt og fysiske ekstremer
- Polarhundepels/stor pels
- Hypersensitivitet
- Gøen og vogten
- Race kendt for egetkønsagression

Pelspleje og energiniveau kan vi tilpasse os, men hunden skal naturligvis kunne hvile indendørs, også selvom familien er i huset. Vi søger således hverken aktiv brugshund eller højenergisk hundetype, men der må gerne være fart på udenfor og behov for at lave noget.
Der må gerne komme mere sjældne racer i spil. De mest almindeligt forekommende har vi kigget på.

Findes det beskrevne overhovedet, eller skal man gå på kompromis med en del af drømmen?

Jeg takker på forhånd mange gange for inputs.
- Malene


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny race - men hvilken?
  • #1   10. maj 2023 Ved ikke om Dansk spids ryger på pelsen? Måske gøen.

    Måske mellem schnauzer?


  • #2   10. maj 2023 Korthåret Collie vejer dog en smule mere. Men gøen kan trænes. Vores gør næsten kun på kommando, og når vi ikke er hjemme. smiley

  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #3   10. maj 2023 Jeg ville starte med, at spørge instruktørerne, der uddanner til service/terapi hunde. De har erfaringen, har set og arbejdet med flere racer.

    Så kan man måske få lov at møde nogen af dem og så se på hvilke krav, man kan gå på kompromis med.

    Pøj pøj med at finde den helt rigtige race smiley


  • #4   10. maj 2023 Hvad med en Nova Scotia Duck Tolling Retriever?

    https://m.tollerhunden.dk/temperament


    profilbillede
  • #5   10. maj 2023 Hvor stort et nej tak er det til egetkønsaggression? Skal hunden kunne fx lege med andre af samme køn? Eller er det OK hvis den har det fint nok med andre af samme køn tæt på, men ikke ønsker fysisk kontakt?


  • #6   10. maj 2023 jeg har ikke styr på størrelsen i kg og cm, men hvad med whippet eller greyhound?

  • #7   10. maj 2023 Toller er ikke verdens mest børnevenlige hund.

    Skal så siges at jeg "ude i byen" hører om tunge og dovne tollere smiley

    Så der er måske også maks sociale tollere, det ved jeg ikke.

    Dem jeg kender til varierer ganske rigtigt i turbo'en og nogle bestemt mere sociale end andre. Men når det er sagt så oplever jeg dem ikke som en typisk golden. De har det oftest bedst med kernen og deres tolerance er IKKE kæmpe.


  • #8   10. maj 2023 Tinna, jeg har læst at de skulle være blide, især overfor børn. Men jeg tror mere på dig end mine søgeninger.

  • #10   10. maj 2023 De er blide i den forstand at de ikke kommer mosende og vælter ind i folk.

    Men der skal bare slet ikke så meget til før de siger "nej tak", som der skal ved andre mere typisk sociale racer.

    Der er altid en eller anden der har kendt en toller som var så god med børnene smiley

    Og individforskelle findes selvfølgelig. MIN oplevelse er bare at de ikke typisk elsker alt og alle og ikke typisk er tolerante over for andre


  • #11   10. maj 2023 Den dansk spids jeg kender bedst hører under Gds foreningen og ved ikke præcis hvor meget de adskiller sig fra DKK

    Der er en del pels i føldeperioderne. Det ryger af i fluff-totter


  • #12   10. maj 2023 Tak for jeres tanker.
    Dansk Spids er udelukket på pels og flere småting.
    Tolleren er en lækker hund, men der er også noget ulmen i den race, fordi flere og flere hunde får skavanker og adfærdsproblemer.
    Jeg træner sammen med flere.
    Whippet er for sensitiv. Når jeg ser dem på udstilling, ligner det at de er ved at omkomme.
    Greyhounds er giga meget for store. Vi leger med flere af dem.

    Ift egetkønsagression er det ret meget no-go. Hunden skal bo med anden tæve og kunne omgås andre også.
    Jeg er med på, at samtlige racer kan udvikle problemer i den retning, men hvis man kan gå udenom den største risiko, så vælger jeg den vej.
    Jeg bruger mine hunde bredt, og også som demohund til træning, så jeg ønsker mig noget mere afslappet blandt andre hunde.


  • #13   10. maj 2023 Jeg er jo klart mest til hyrdehunde, så australian shepherd, alternativt MAS? Jeg ved dog ikke om MAS bliver for lille? Jeg ved godt at aussie skal være reserveret, men det er et af de træk, der er fadet ud i avlsarbejdet - andre ting prioriteres højere, og så må man leve med en ret social auusie smiley

    Tollere ville jeg gå laaaaaangt udenom, med mindre man ånder og lever for racen. Der er for meget sygdom i dem smiley


  • #14   10. maj 2023 Jeg har overvejet en australian shepherd, Anne. Men jeg er ikke ret meget til hyrdehunde (for meget velcro.. For lidt selvstændighed.. Tror jeg).
    Hvordan oplever du racen ift andre hunde? Jeg kender lidt for mange individer, der har det vildt svært blandt andre hunde til træning.


  • #15   10. maj 2023 Malene og Anne,

    Øv at I oplever det hos racen smiley

    Dixie har også taget sine skavanker. Mælkekirtelkræft og diskusprolaps. Så er der småskaderne grundet hendes gear (hun slår fx gerne bare en koldbøtte henover det hun skal samle op frem for at bremse i ordentlig tid eller løbe forbi og tage den i anden omgang).

    Men ellers er hendes søskende og halv- og kvart ( smiley ) søskende helt uden de udfordringer.


  • #16   10. maj 2023 Min hjerne fungere ikke lige nu, har brækket mig hele natten og er tvunget totalt i knæ.
    Men jeg vil gerne kondolere at du har mistet en eller flere af dine hunde.


  • #17   10. maj 2023 Tusind tak. Det er en forfærdeligt svær tid. Mit hjerte er revet midt over.
    Rigtig god bedring til dig.


  • #18   10. maj 2023 Velcro er også pisse irriterende, indtil man bor med en velcrohund, og pludselig synes det er fedt aldrig at være på toilettet alene smiley Min velcrohund er meget selvstændig i arbejde, men hjemme er hun min skygge (en skygge der laver vel meget ballade, men stadig en skygge).

    Jeg oplever aussierne som meget lærenemme, meget pleasende og meget omgængelig. Forudsat at man går efter arbejdslinjer og fra FCI-opdrættere. Dem der sælges under AKC herhjemme, har et sært sind smiley

    Dem vi har i klubben (fra FCI) er skønne, skønne hunde, både ift mennesker og andre hunde. De er så ligetil i deres sind - helt ukomplicerede. De er super lærenemme, men kan køre vel højt (set i forhold til den gængse DcH-hund).

    Og som Janni, er jeg også ked af at høre om dine hunde smiley


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #19   10. maj 2023 F.U.C.K. smiley og undskyld, jeg opfattede ikke, at det var dine hunde........... Troede det var racen generelt smiley smiley

    Kæmpe stort trøstekram herfra smiley


  • #20   10. maj 2023 Gør mig ondt for jer med jeres hunde Malene. Stort trøstekram. smiley

  • #21   10. maj 2023 Det gør mig ondt med dine hunde.

    Hvad med en Tervueren eller en Groendal


  • #22   10. maj 2023 Jeg melder mig på holdet over dem der slet ikke fangede at det var dine hunde smiley

    Troede det var generelt.

    Kondolerer også! Hvor er det bare uretfærdigt hårdt at I skal opleve det! smiley


  • #23   10. maj 2023 Varme tanker

    Hvad med Norbottenspids er den for lille ?

    Synd at det er det billede du har af Whippets. De er meget forskellige, alt efter linje og ja der findes desværre nogle som er for sensitive smiley


  • #24   10. maj 2023 En jagtlinie labrador.

    Jeg kende efterhånden et par stykker, som er virkelig fede ! Omgængelige, arbejdsivrige, sociale .. og ikke ret store eller tunge.
    Mht sygdomme ved jeg ikke nok om dem, men ellers synes jeg de passer OK på dine ønsker smiley

    Hov - missede lige den med de mest almindelig forekommende racer havde I styr på ... og at den skulle kunne gå på udstilling.

    Vil ikke slette mit opslag, men det er helt irrelevant kan jeg se.

    Og beklager mht dine egne hunde - lyder ikke rart ..


  • #25   10. maj 2023 Jeg nævner lige schapendoes også. MEN jeg tror de ryger på både gøen og pelspleje.

    Jeg skal selv have helt anden race næste gang, da der er børn i billedet nu og har selv kigget efter ukompliceret, social all round hund i handy str. og landet der


  • #26   10. maj 2023 Tusind tak for både forslag og varme tanker.
    Jeg tager et kig på hver og én smiley


  • #27   10. maj 2023 øv kondolerer ..
    Det er måske bare mig, men synes snart mange racer har deres udfordringer ..

    ved ikke hvordan du har det med trim ...

    men alt efter str:
    Airdale (måske for stor)
    Lakeland
    Welsh
    eller Irish Softcoated Wheaten Terrier ( https://wheaten.dansk-terrier-klub.dk/) den er energisk, hårdfør, loyal og inteligent ..

    Desværre er de nok lidt svære at finde ..


  • #28   10. maj 2023 Måske en Largotto også kunne være interessant

  • #29   10. maj 2023 Jeg tror du ville blive rigtig glad for en finsk hyrdehund.

    Bemærk det er ikke lapphunden. Få kender racen. Du skal nok hente en i udlandet men der er opdræt i Danmark. Om de er aktive mht hvalpe ved jeg ikke men de har sikkert også hunde, du kan møde. Ellers kan de fortælle om racen.

    Jeg synes jo den er skøn smiley
    Og flot


    profilbillede
  • #30   10. maj 2023 Prøv lige at få spurgt godt ind til Lagotto. Jeg troede det var sådan en næste gang, men virkeligheden lod ikke til at stemme overens med beskrivelsen overhovedet.

    Noget med at det ikke er ualmindeligt at de bider dyrlægen og ikke kan li' at køre bil.


  • #31   10. maj 2023 Lens,

    Er de ikke højaktive? Jeg følger dem lidt på sidelinjen i en svensk FB gruppe og der er rimelig godt med smæk på.


  • #32   10. maj 2023 Sort spids kunne være en mulighed.

  • #33   10. maj 2023 Men seriøst stopper du som opdrætter og skal du ikke have Husky mere?

    Det må have været en svær beslutning for dig.


  • #34   10. maj 2023 Måske en Stabyhoun

  • #36   10. maj 2023 Det kan også være en Norsk elghund, dem tror jeg bare ikke rigtig at du finder nogen af i dk.

  • #37   10. maj 2023 Australsk cattle dog

  • #38   10. maj 2023 Højaktiv er ikke mit indtryk. Jeg anser dem for mere tunge end de hurtige racer..Måske er der forskellige linjer? Men det afhænger jo også af, hvad man lægger i det begreb.

    Da jeg læste beskrivelsen af ts ønsker herover kom jeg til at tænke på racen. Mange punkter passer.

    Videoen her er rigtig god synes jeg

    https://youtu.be/DVR6T9mK9fU


  • #39   10. maj 2023 "Men det afhænger jo også af, hvad man lægger i det begreb."

    Helt sikkert smiley

    Jeg ser dem bare bruges til fx træk på ski og generelt hvad der bliver lagt op, så lader de til at blive brugt en hel del.

    Så jeg har fået indtryk af at der skal laves en masse aktivitet med dem smiley


  • #40   10. maj 2023 Jeg tror at jeg har den helt rigtige race, som nok er det der kommer Huskys nærmest.
    Prøv at se på Kai.
    Jeg ved at der er nogle her i landet, me er endda at der er en af medlemmerne her inde som har dem.
    Ved ikke, om der er en opdrætter i Danmark eller om du skal til udlandet.

    Synes, at det ville være spændende, hvis du startede et opdræt af dem smiley


  • #41   10. maj 2023 Finsk hyrdehund er en meget gøende race;) men ellers en sød og sjov hund med en god portion selvtillid og meget selvstændig smiley

  • #42   10. maj 2023 Erika - beskrivelsen af Stabyhoun matcher faktisk virkelig godt beskrivelsen af Lumi (som på papiret er en husky, men i virkeligheden er en hound)

    About - ja, alt opdræt er lukket ned hos os. Der er alvorlig sygdom i vores linje, og efter vi er begyndt at dna-teste racen, er der dukket flere og flere enorme problemer op. Det er faktisk sådan, at den reelle indavlsgrad (ikke den på hundeweb - for den kan man ikke bruge til noget som helst) på Huskies af showtype ligger omkring 30%. Dvs at fejl og sygdomme bliver hyppigere og hyppigere.
    Huskies af løbstype har vist sig i langt de fleste tilfælde at være blandingshunde (herunder min Lumi) og kan således ikke bruges til hverken sport eller avl. Så det er pest eller kolera. Og jeg kan hverken være i det eller stå inde for kvaliteten.
    Der er garanteret mange racer med de samme problemer, så jeg håber inderligt at alle får hovedet ud af busken og kommer i gang med at dna-teste før de vælger avlspartner. Kun sådan kan vi undgå den indavl, der gør mange racehunde sygere og sygere.

    Hvordan passer din race, (er det ikke Kelpie?), på min beskrivelse?


  • #43   10. maj 2023 Bodil: De beskrives som ikke gøende alle steder. Jeg undersøgte racen for år tilbage og mødte nogle ejere den gang. Jeg hørte ikke en lyd fra hundene, så det overrasker mig.

    Kan det være dårlig opdragelse eller vane/kedsomhed tænker jeg.... eller en avl på forkerte ( gøende) individer...?

    Jeg kan se dkk nævner at man skal træne det, så godt du lige nævner det

    https://www.dkk.dk/race/finsk-hyrdehund

    Men ja det er virkelig en sjov lille røver smiley


  • #44   10. maj 2023 Dårlig opdragelse smiley bestemt ikke og keder sig gør den da så afgjort heller ikke smiley den er dch trænet og kan gå E program, men er alt for gøende til konkurrence smiley den gøer af glæde, dvs når det er sjovt så gøer den, ikke særlig velegnet til nogen former for konkurrence smiley faktisk er det et af de store problemer med racen i Sverige, hvor der er en del som forsøger sig i nordisk med racen. Den er lavet til at flytte rundt med rener, det gør den ved at gø;)
    Men sød er den;)


  • #45   10. maj 2023 Nå for pokker. Det er stik modsat de hunde, jeg så dengang. Nej, det gad jeg heller ikke arbejde med. Har haft kareler og det var rigeligt af den slags smiley

    Jeg tror dog stadig man kan finde en i udlandet som følger ønskeprofilen for kun gøende under hyrdearbejde. I hvert fald ud fra hvad opdrætterne skriver i Finland, men det må undersøges. Hvis de gør sådan som du beskriver generelt så orker jeg dem ikke alligevel selv.

    Men netop sådan en race - og en del af de nævnte - tror jeg man skal finde i udlandet.

    Men anyway, den dur ikke til ts så. Det et for stort et risk, hvis den bjæffer af alt... tilbage i tænkeboksen smiley



  • #46   10. maj 2023 Nu ved jeg ikke, hvad Malene forventer, men var det undertegnede, som spurgte, så ville jeg fortrække personlige erfaringer fremfor 3. hånds viden eller værre endnu google-søgninger.
    Lige nu i skrivende stund er vi vel kun en snes indlæg fra en komplet FCI-liste. smiley


  • #47   10. maj 2023 Jeg synes da, at folk foreslår racer de kender? Det ser da sådan ud

    ang Stabyhoun - hold op en lækker hund. Virker sunde i knolden rent ud sagt.





  • #48   10. maj 2023 Beagle?

  • #49   10. maj 2023 Malene, det gør mig ondt, at I har mistet flere af jeres hunde. Det fattede jeg ikke helt, da jeg læste start indlægget i første omgang.

    Og det er da også uendelig trist, at racen er endt i så store problemer. Er det den ekstreme popularitet, racen har haft gennem noget tid nu, der ligger bag problemerne ? Det er jo ofte ikke til en races bedste.
    Jeg har ikke nogen forslag til ny race, men jeg håber, du finder en race, som kan opfylde dine ønsker.


  • #50   10. maj 2023 Stabyhoun har jeg mødt en del nervøse eksemplarer af. Har gået til både ring- og unghundetræning med 6-7 stykker gennem årene og kun en var mentalt stabil

  • #51   10. maj 2023 Jeg havde heller ikke forstået at det var dig Malene der havde mistet nogle. Det gør mig rigtig ondt. </3

  • #52   10. maj 2023 Kirsten Jeg kender kun hunde fra en kennel ved Vejle.

  • #53   10. maj 2023 Mellempuddel?

  • #54   10. maj 2023 Østrigsk pincher eller måske tysk pinscher?

  • #55   10. maj 2023 Når jeg læser din beskrivelse tænker jeg at en Chodský Pes måske kunne være værd at kigge på.
    Jeg træner sammen med et par stykker og de lækre, samarbejdsvillige hunde, overvejer selv om jeg skal have sådan en, når jeg ikke længere skal have stor hund


  • #56   10. maj 2023 Tina H

    Synes at have læst i tråde herinde at Chodský pes er gøende og reserverede, men det lyder det da næsten ikke til ud fra din oplevelse?

    Håber det er ok at jeg låner tråden til at blive klogere.


  • #58   10. maj 2023 Mellemschnauzer smiley

  • #59   10. maj 2023 Chodsky pes har (heldigvis) fået opdateret racebeskrivelsen, så det nu fremgår, at den er meget gøende, udadreagerende over for andre hunde og “har tendens til at gøre udfald”. Og så er det et lotteri om man får en CP der faktisk gider arbejde, eller om den har samme drift som en våd gulvmoppe. Der er kæmpe forskel på linjerne smiley Og så er det i sagens natur en vogtende race.

    Men der er CP-træf på Fyn i juni, så man kan dukke op og se racen an. Det kan være en god ide at medbringe høreværn smiley

    Lens, Bodils søster har en finsk smiley Så der er al mulig grund til at læne sig mere op af hvad hun siger, end hvad google siger smiley


  • #60   10. maj 2023 Du skal da ha en chihuahua, det vil Marie da elske smiley spøg til side, du ved jeg kun er skarp i de helt små racer, så det lader jeg nogle andre om at komme med bud på, jeg vil bare sige at uanset hvilken race der ender hos jer, når den tid kommer, så er det den heldigste hund i verden smiley
    Teemo hepper på en i den lille ende af størrelses skalaen, så de måske kan blive venner smiley

    Og så lige et stort kram, alle de smukke stjerner vi har sagt farvel til de sidste par år er savnet så enormt hver og en smiley men jeg er så taknemmelig for at jeg nåede at lære dem at kende smiley


  • #61   10. maj 2023 Pumi!
    Passer i størrelsen, elsker et aktivt liv, en spændende race i forhold til avl.
    Oprindeligt en hyrdehund, men ikke overdrevent på nogen måde. Og mit indtryk er altså nogle virkelig stabile, lækre hunde der går glade ud i verden.
    De har et ry som gøende, men jeg har aldrig mødt en hund der sagde et pip i racen… de er mere stille end mine bologneser.


  • #62   10. maj 2023 #61

    Måtte Google, da jeg aldrig har hørt om en pumi.
    Den der er på DKK's side, ligner en ged smiley

    https://www.dkk.dk/race/pumi


  • #63   10. maj 2023 Lise-lotte: Det er en så fed race. For aktiv og krævende i forhold til aktivitet til mig. Men en af de racer jeg altid vil sukke efter…

  • #64   10. maj 2023 Jeg elsker Pumi, og dem jeg kender er ikke meget gøende.
    De kræver en del pelspleje og skal klippes
    Men jeg tror at den bliver for lille
    Men når nu vi er ved Pumi, så er der også Puli, men kender dem kun fra udstillingef


  • #66   10. maj 2023 Pumi er skøn og pelsplejen er overkommelig. Størrelsen passer meget godt med de 10 kg, men det er ikke noget stille hund.

    Hvis vi er i den afdeling er der også shapendoes, tibetansk terrier, PON og pyrenæisk hyrdehund.
    Den sidste fås i en glathåret variant, de andre kræver lidt mere pekspleje.


  • #68   10. maj 2023 Malene: Jeg er ked af at høre det med dit opdræt, dine hunde og din race generelt. Hvor er det frygtelig.

    Jeg kan se at Linda er kommet mig i forkøbet, men jeg kan kun være enig med hende.
    Australsk kelpie passer umiddelbart perfekt til din beskrivelse af dine/jeres ønsker.
    Min eneste bekymring er om den er for aktiv/krævende i forhold til hvad I ønsker, men samtidig tænker jeg også at det kan I sagtens klare, hvis det er det I vil.
    De er dog MEGET sociale og familiehunde vil gerne være sammen med og tæt deres familie så meget som muligt.
    Men selvom det er en hyrdehund, så er den slet ikke på pleasende som største delen af border collier og schæfer foreksempel er, men det er en arbejdsmaskine uden lige som er med på al slags træning og aktivitet.
    Jeg er selv faldet for racen, da den er en tand mere selvstændig en mange pleasende racer herunder også labrador. Men det kræver selvfølgelig også mere af en i træningssammenhæng, men når du er vant til Husky er det ingen problemer.
    De første to år med en kelpie er de hårdeste, kelpien er generelt nok lidt sen moden i forhold til mange andre racer og der kan man virkelig blive udfordret, de er jo kloge og snarrådige skønne væsner.
    Men igen der er altid individ forskellige også i det samme kuld. Jeg har personligt, ved de to kuld jeg har haft, gjort meget ud af at matche den hvalpen med den rigtige familie, derfor har mine hvalpekøbere heller ikke kunnet bestille en hvalp i en bestemt farve eller selv valgt hvilken hvalp de ville have. Hvalpene er først blevet fordelt, da de var 7 uger, så man(jeg) bedre kendte hvalpenes personlighed. Men det har selvfølgelig været et samarbejde med hvalpekøberne smiley

    Som ved alle racer, så er der nogle hunde jeg IKKE vil have i min hvalps stamtavle, hvis jeg selv skulle ud og købe en kelpie hvalp idag. Og nogen jeg ikke vil have dobbelt op af, men jeg er også hysterisk når det kommer til indavl og ja, det betyder så er der udseendemæssigt er større variation i mit opdræt, men det vil jeg hellere gå på kompromis med end helbred og sind. Og heldigvis er det nogle flotte kelpier jeg har lavet, hvis jeg selv skal sige det. For der er bestemt også nogle i racen som er mindre kønne, hvis du spørger mig.


  • #69   10. maj 2023 Anne jeg har mødt racen da jeg selv overvejer den. Men pyt med det smiley
    Jeg håber Ts finder en skøn race som matcher familien og deres ønsker - og så gør det mig virkeligt ondt at høre om jeres hunde og husky smiley Det vil jeg gerne sende jer en masse varme tanker omkring for det må være rigtig hårdt og svært at gå igennem på kort tid. Jeg ved hvor meget du har gjort for racen og blandt andet vist, hvad man kan opnå med dem. Kæmpe kram virtuelt og så glæder jeg mig til at følge dig med ny race til den tid.


  • #70   10. maj 2023 Jeg har som sagt kun mødt de par stykker jeg træner med i PH og de er både trænings ivrige og ikke udfarende imod andre hund.
    Bestemt en race jeg selv godt kunne finde på at kigge nærmere på engang


  • #72   11. maj 2023 Tak igen for alle tanker og ideer.
    Vi går i tænkeboks.

    En kommende hund skal bo sammen med Lumi, som man vist roligt kan kalde højenergisk udendørs. Vi kalder hende Lynet. Så den del er vi vant til. Det vi ikke ønsker, er en hund, som ikke kan hvile indendørs eller når de er med på tur. Altså én der stresses af, at der er mennesker omkring den, for der er altid nogen hjemme hos os. Og det skal man kunne hvile i.

    Lumi besluttede sig tidligt for, at hun ikke var en husky (hvilket var grunden til at hun blev DNA-testet) Hun bærer konstant noget i munden, viser det til os, og arbejder helt anderledes. Hun ville bo i sofaen, hele tiden, også når de andre ville ud til dem selv og sove. Hun er vanvittigt social. Og hun er både med i bad og på toilettet. Men hun er god til lige at tjekke ind, og så ellers gå hen og passe sig selv igen, og hun kan vente nedenfor trappen når jeg går op for at putte børn. Så lidt velcro er fint, men ikke sådan én, der følger en rundt som en skygge konstant, og går i panik når man forsvinder ud af syne. Det bliver jeg bims af smiley


  • #73   11. maj 2023 Din beskrivelse lyder som en welsh springer spaniel (dog lige med undtagelse af pels) Jeg har flere racer, men de falder ud på en del af dine kriterier, welsh'en kan nærmest krydses af i alle dine bokse.

  • #74   11. maj 2023 Malene, hvad viste DNA-testen?

  • #75   11. maj 2023 Jeg har for nylig talt med en ejer af pyrenæisk hyrdehund. Hun sagde det ikke var en børnehund, da jeg spurgte ind til det med børn og legekammerater (det er jo ret sjældent ens egne hundevante børn der er den største udfordring) i huset.

  • #76   11. maj 2023 Jeg synes det i ønsker lyder som en lille jagtlinielabrador, en kelpie, en stabyhound eller måske en Welsh Springer spaniel. Stabyen og springeren kører ikke særlig højt i forhold til de to andre, som så måske er lidt i overkanten til det jeg umiddelbart tolker at du ønsker.



  • #78   11. maj 2023 Og en korthåret Collie er så meget mere gang i end en langhåret. Men den falder jo lidt ud på størrelsen.

    Balder er blandt andet super god til st bruge sin næse. Det er ikke småting, han har fundet nede i skoven. smiley


  • #79   11. maj 2023 Finsk hyrdehund - Jeg kender tre stk, og de to af dem endda særdeles indgående.
    De gøer. MEGET...
    Den ene er en ret velfungerende tæve, på alle områder - men begge de to andre, der er hanhunde har massive udfordringer både med adfærd og sundhed (den ene er multiallergiker)
    Jeg elsker dem højt, og har også tidligere anbefalet racen (da jeg kun kendte tæven), men nu ville jeg ikke turde. Det skal lige siges, at de tre er fra vidt forskellig linjer, og alle hentet i Sverige/Norge.

    Har du overvejet Norbottenspids? Der har jeg virkelig mødt nogle skønne eksemplarer. Eller Podengo Medio?
    Så bliver du ved de selvstændige spidser, men i den lidt nemmere ende smiley

    Og ellers synes jeg jo personligt, at MAS´erne er et fantastisk supplement til huskyerne. Fuld knald på udendørs, men med virkelig god tænd/sluk-knap, så de bare lægger sig, når der er ro. Og de følger altså ikke i hælene på én, hvis man rejser sig for at gå på toilettet smiley


    profilbillede
  • #80   11. maj 2023 Det lyder godt nok vildt, det du fortæller med Lumi. Det er ikke det man forventer af en hund med stamtavle. smiley

  • #81   11. maj 2023 Og tak for god bedring. smiley

  • #82   11. maj 2023 Nej det er virkelig ikke hvad man forventer smiley
    Lumi er 75% Siberian Husky. Resten er "Alaskan Husky type" dvs en blanding mellem slædehunde, jagthunde, hounds, villagedogs osv.
    Hun er helt sin egen og har intet tilfælles med huskierne. Vi forsøger at finde vores vej sammen, men vi lægger stenene mens vi går. Det må være ligesom når man køber en blandingshund. Forskellen er bare, at da har man selv valgt den sti.

    Karina - jeg skal ud og kigge på mynder/Podengo/Pondenco senere i maj. Jeg tror flere af dem kunne være et godt match til til Lumi og også min levestil.


  • #83   11. maj 2023 Glæder mig til at høre, hvad du synes om dem, Malene smiley

  • #84   11. maj 2023 Malene du siger bare til, hvis du skal have selskab hvis det er på udstillingen i Vejen du vil til smiley

  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 373
    #85   11. maj 2023 Labrador
    Evt. Golden af jagtlinjer.
    Stabyhound
    Gammel dansk
    Schapendoes
    Kleiner münsterländer
    Breton
    Spaniel af en art kunne også være.

    Sjældne er de ikke.. men gode familiehunde der gider lave noget.


    Og hvis udstilling også skal være sjovt.. måske Irsk setter? Eller andre af setterne. Kender ikke setterne alt for godt, kun lidt fra at have været på jagt med nogen.


  • Mathias M
    Mathias M Tilmeldt:
    okt 2018

    Følgere: 5 Emner: 13 Svar: 373
    #86   11. maj 2023 Det kunne vel egentligt også være en puddel eller portugisiske vandhund ?
    Sådan en har jeg altså ikke selv haft men kom bare lige i tanke om dem.
    Ved godt den så skal klippes.. men måske alligvel ?


  • #87   11. maj 2023 Sort spids....? Eller måske Norsk buhund? Der bor sådan en tæt på os og han er så skøn! Han virker godt nok til at hvile meget i sig selv smiley

  • #88   11. maj 2023 Hvad er det ved Lumi adfærd som ikke "fungerer" udover at hun ikke er en Husky, som du forventede?
    Jeg tænker, når du skriver, at I forsøger at finde jeres vej sammen.

    Det med om hunden følger en overalt i huset, hvis man skal på toilettet mv., kan også været et træningsspørgsmål. Ingen af mine gør det, for det magter jeg simpelthen ikke. Så hvis jeg har haft en hund som ville følge mig hele tiden, så har jeg lært den at slappe af og hvile i sig selv, så den ikke har haft det behov, da jeg faktisk også tænker at det er lidt stressende for en hund at føle at den skal være på hele tiden.
    Det har faktisk været noget af det nemmeste jeg har lært mine hunde, hvis de har gjort det.

    Jeg vil lige sige at DKK's racebeskrivelse af Australsk kelpie ikke passer særlig godt, men vores racerepræsentant er ligeglad, så den står som den nu gør. For en del år siden var der en beskrivelse af kelpien i Hunden, den passer meget godt.

    Men du er altid velkommen til at tage fat i mig, hvis du vil vide mere om kelpien smiley


  • #89   11. maj 2023 About - tusind tak smiley

    Der er som sådan ikke noget ved Lumi, der ikke fungerer. Hun er bare anderledes. Ikke hvad jeg havde forventet. Hun fandt slet ikke koncentration til og glæde ved holdtræning i forskellige, varierende ting, ligesom huskierne gør det. Heldigvis faldt vi over nosework. Det har fungeret super, indtil hun ramte en vældigt sen spøgelsesfase, og blev bange for beholdere. Hun er super følsom og der skal ikke meget til at hyle hende ud af den i nogle træningssituationer. Hun tåler på ingen måde irettesættelse/krav, hvor jeg er vant til iskolde Huskies, som bare ryster alt af sig og kommer videre. Til gengæld giver hun den gas i mange andre sammenhænge, bl.a. bader og svømmer hun året rundt. Hun er speciel, lad os sige det sådan. Men hun fungerer med alle hunde og alle mennesker. Så må vi gå på kompromis med ønsker og drømme her og der, og tilpasse os resten af Mumidyrets særheder.
    Hun er skøn og sjov - men ikke en husky smiley


  • #90   11. maj 2023 Men det giver jo også god mening, hvis man forventer en Husky (med tavle) og reelt set får en blanding som Lumi jo er. Så vil der jo være forskelle, med mindre at Huskyen bare brager igennem, sådan 100 procent.

  • #91   11. maj 2023 Ja, det giver rigtigt god mening.
    Jeg har lært at studere kromosomkort i den her proces, og da man kender til hvilke træk, der sidder på hvilke kromosomer, er det også tydeligt hvorfor hun er så anderledes.
    Hun har flere kromosomer, hvor kun en lillebitte bid er Siberian Husky, og langt størstedelen er blanding. Og sådan er det på både mors og fars side. De er begge blandinger, og det samme er således deres søskende, Lumi's søskende, fætre og kusiner, og formentlig også bedsteforældre osv osv. Så klart at det slår igennem. Hendes søskende er forskelligt ramt. Lumi er den højeste. Hun er langt ud over standarden på alle områder.


  • #92   11. maj 2023 Altså hun har mindst Husky i sig eller?

  • #93   11. maj 2023 Ok, tak for svar Malene. Grunden til min nysgerrighed omkring var, at hvis der var nogle træk osv. som du/I havde det svært med/ikke ønskede, så skulle det jo også helst undgås ved din/jeres nye hunderace.

    Men der er ikke noget af det du skriver som du ønsker og det du helst vil undgå, som skulle udelukke en Australsk kelpie. Den virker til at kunne være et rimelig godt match.
    Men som jeg tidligere har skrevet så kunne en sort spids måske også være en mulighed, den er mindre aktiv/krævende end en kelpie er og har vist lidt mere sind som en spids. Men der er blandt kelpie i den for nogle år siden i ønsket om at genskabe den/udvide genpoolen.


  • #94   11. maj 2023 Sort spids er dog ikke FCI godkendt endnu.

    http://www.sortspids.dk/beskrivelse-af-sort-spids/


  • #95   11. maj 2023 Hvad med en ridgeback? Jeg ved absolut intet om hvordan den passer i jeres hverdag, for jeg ser dem jo kun til træning. Men Lumi leger da i hvert fald godt med dem smiley (eller rettere den, og jeg ved jo ikke om hun er som racen generelt er)

  • #96   11. maj 2023 Ridgeback er en lækker race, men for stor og tung til både mig og bil smiley


  • #97   11. maj 2023 Er spaniel racerne for pleasende og energiske? for sådan en lille ft cocker eller ft springer, er da også lækre hunde smiley

  • #98   11. maj 2023 Havde lige samme tanke. smiley

  • #99   11. maj 2023 Jeg har flere FT på holdene, og der er simpelthen for meget kapoow til mig.

    Zenta - Lumi er genetisk primært Siberian, men de enkelte kromosomer varierer i raceindhold. Hun har flere kromosomer, der er langt mere anden race, og derfor bliver fremtrædende i visse træk. Her er et uddrag af hendes kromosomkort. Gul er Siberian. Blå er anden race.


    profilbillede
  • #100   11. maj 2023 Det ser helt vildt ud. Selvfølgelig overvejende gul, men godt nok også meget blåt. Det giver i den grad mening at hun er anderledes som du beskriver.

  • #101   11. maj 2023 Tænkte nok de var lige en tand for kapow for hvad du ønsker.
    Det er ikke nemt at finde en god race for dig, som kan give det huskyerne giver uden at være en husky. Du kan jo have mere eller mindre alle, så det er jo mere om at finde en med det sind du ønsker dig smiley


  • #102   11. maj 2023 Du har nok ret Solvej smiley
    Jeg tror vi kan tilpasse os det meste, men det kunne jo være fedt hvis jeg kunne finde hele pakken et sted.
    Jeg må ud at kigge, mærke og opleve de forskellige gode bud.


  • #103   11. maj 2023 Ja selvfølgelig skal du da have det perfekte, eller så perfekt som du kan med levende dyr smiley der var mere for at sige at det jo handler mere om hvad du ønsker, end hvad du kan tilbyde, for der er jo ikke mange racer, som ikke ville kunne trives med det liv du kan tilbyde, men at finde den race du ønsker dig er jo så en helt anden ting, og slet ikke nemt. Men jeg glæder mig til at se hvad du ender med

  • #104   12. maj 2023 Hvad med en Shiba Malene? Er den for lille?

    Jeg tænkte iøvrigt lidt over i går - gad vide om man ville kunne "indmønstre" nogle af de huskyer, vi har i DK uden tavle, hvis DNA-test viser, at de faktisk er 100% husky? Og hvis indavlsgraden er væsentligt under gennemsnittet?
    For noget må man jo gøre, hvis "racen" skal bestå? smiley


  • Charlotte H
    Charlotte H Tilmeldt:
    maj 2023

    Følger: 1 Svar: 1
    #105   12. maj 2023 Jeg er meget rystet over nogle kommentarer på en del af racerne bl.a negativitet omkring Chodsky Pes, hvor jeg selv har haft 2 kuld samt ejer mor og datter.
    Det er dog ikke en race der overhovedet matcher i dit ønske hverken i størrelse eller sind. Den fejl som racen har, er at alt for mange har købt den pga dens smukke udseende men har ikke kunne håndtere den. Det er bestemt ikke en race til den uerfarne hundefører, præcis som andre hyrdehunde racer. Har i 40 år haft opdræt af amerikanske Cockere, og har stadig racen, men troede selvfølgelig at jeg som hundepige kunne håndtere en Chodsky Pes som Peace os Cake. Idag er den ene på vej til 7, og de er bare sindssyge kloge og derfor nyder jeg selv at blive dygtigere og dygtigere til at tage udfordringen op, men jeg træner også sindssygt meget. Datteren er under uddannelse til vandsøgshund på lig-fært. Det er en vagthund og meget selvstændig. Knækker man koden til samarbejde har man verdens bedste hund men det er benhårdt arbejde. Og JA der er træf på fyn den 17/6 og her vil I kunne møde mange forskellige. Jeg træner sammen med en del og vi kan alle omgåes hinanden tæt uden problemer eller gøen. Men desværre har racen fået et andet rygte, men man kommer ikke sovende til en veltrænet hund, og man er nødt til at arbejde på de ting som man en gang får med sig, fremfor bare at sige at sådan er racen.


    profilbillede
  • #106   12. maj 2023 Hej Charlotte,

    Jeg vil gerne takke for dit input smiley Så fik jeg mere forståelse af racen.

    Nogle træk er typiske i de forskellige racer, og det er så ikke typisk for chodsky pes bare at passe ind med andre hunde. smiley

    For mig er der stor forskel på om de typisk synes det er hyggeligt med andre hunde eller om de kan træne blandt andre hunde smiley


  • #107   12. maj 2023 Charlotte, uden at nævne navne, så er der en opdrætter, som laver en HELT anden type CP, end du gør.

    At racen er gøende, og har tendens til udfald, er i sig selv ikke negativt. Det er bare sådan det er. Jeg skal til hvalpetræf ved min opdrætter om et par uger, og jeg vil næsten garantere, at det kommer til at kræve høreværn smiley Er det skidt, at schæfere larmer? Næh, ikke hvis man har valgt den race smiley

    Det ændrer så ikke på, at Malene næppe vil have hverken schæfer eller CP. Hvis man ikke gider vogtende og gøende racer, og hvis man vil have en hund der kan med alle, så vil det være uheldigt at satse på en race, som nærmest er det modsatte. Man kan træne sig ud af meget, men der er ingen grund til at gøre det sværere for sig selv, end højest nødvendigt.




  • #108   12. maj 2023 Hmmm jeg har faktisk altid syntes at Chodsky´en virkede spændende, men efter at have tilbragt en hel dag på hyrdetræning med en håndfuld af dem, så er jeg ihvertfald HELT overbevist om, at det ikke er noget jeg ville kunne kapere
    Jeg har valgt MAS frem for Aussie, fordi jeg synes de "gode" aussie-linjer er lidt for tough, men Chodsky´en er jo 10 gange mere tough. Faktisk mere i stil med cattledog´en synes jeg smiley


  • #109   12. maj 2023 Jeg har oplevet CP forskellige steder, hvor folk af en eller anden årsag mener, at de er spitze til brug i IGP .. det er de IKKE !!!

    Synes det er en halvtræls race, der mangler lidt _øv i bukserne, men til gengæld er beriget med et virkelig skidt væsen ..

    Men smag og behag ...


  • #110   12. maj 2023 En Ridgeback ryger af på rigtig mange af kravene, så det vil slet ikke være et match. smiley

    Men jeg tænker også kelpie eller MAS, jeg kender dem kun igennem træning, de virker som dejlige arbejds hunde, men som sagtens fungere som familie hunde, der kan slappe af, når de ikke er på smiley
    MAS er nok en tand blødere end en kelpie er, i hvert fald dem jeg kender.


  • #111   12. maj 2023 Jeg tænker også umiddelbart Kelpie.

  • #112   12. maj 2023 Karina - det er et super godt spørgsmål. Noget kommer nogen i hvert fald til at skulle gøre, hvis racen skal bestå. For det ser virkelig skidt ud pt - både ift indavlsgrad og blandingsandel.

    Shiba er nok lidt for lille, hvis man søger et match til Lumi i legestil. Men jeg har i mange år sagt, at jeg vil have en Shiba, når jeg bliver gammel og kræfterne er færre smiley


  • #114   13. maj 2023 Jagtlinie Lab!

    Og ville være fedt at man stoppede med at kalde dem for Formel 1, men det er en helt anden diskussion.

    Jeg synes jagtlinier Lab af udseende er ret leverpostej, og har aldrig været Lab typen.. troede jeg, men nu har jeg nr. 2, og har ikke meget dårligt at sige om dem. De er så fede at arbejde med, og har så mange gode egenskaber, og jeg vil påstå at sundheden er helt ok, og jeg oplever dem som sunde og raske.

    Junior er ret klister, men den nye Charlie ikke så Velcro, så det er nok lidt forskelligt fra hund til hund.

    Ellers tror jeg racen opfylder alle dine krav, men pas på da også nogle er begyndt at synes at farveavl er lidt smart.. specielt foxred er lidt det nye chokolab…


  • #115   13. maj 2023 Jagtlab og udstilling matcher vist ikke så godt?

  • #116   13. maj 2023 Jeg er så i øvrigt enig i at en jagtlab passer på alle andre parametre, og det er en fed lille hund smiley Siger damen, der synes at labber er røvsyge. Bortset fra jagtlabber, altså smiley

  • #117   13. maj 2023 Der står finde glæde i udstilling… det ville den helt sikkert. Men nej man vinder nok ikke så meget, og det er nok også godt med det, som vinder pt smiley

    Men ja en lille tæve ville være et godt match.


  • #118   13. maj 2023 louise -

    Se lige #24 smiley

    Helt enig med dig - det var også den jeg kom i tanke om, da jeg læste kravene smiley


  • #120   13. maj 2023 Ahhh fik ikke læst alle grundigt smiley

  • #121   13. maj 2023 Louise

    Forståeligt - synes bare det var lidt sjovt smiley


  • #122   13. maj 2023 Er ked af at læse, det står skidt til med jeres race og at I også har mistet egne hunde smiley

    Mht terapihund - det har jeg selv prøvet at læse lidt op på, da min datter har haft det svært siden corona-nedlukningen med angst og har nu fået en diagnose med atypisk autisme.

    STH træner servicehunde til fysiske handicaps. De har som de eneste en egentlig akkreditering. De bruger Golden retriever og labrador retriever.

    Så er der Trinitas, hvor hunden kan blive certificeret som psykiatrisk servicehund, hvis borgeren er over 18 år. De bruger ofte retrieverne, men tager også andre racer med de ønskede egenskaber. Du kan i princippet få certificeret nærmest alle racer gennem dem (undtaget forbudte racer) smiley

    Så temperamentsmæssigt går du nok ikke helt galt i byen med retrieverne, hvis det gerne skulle kunne være en terapihund. Men det er absolut muligt at bruge andre racer også smiley

    Hvis du ikke allerede har set dem, så kunne du måske synes, det var sjovt at se “Min Superhund”. Jeg fandt dem inde på DR’s arkiv.

    Held og lykke


  • #123   13. maj 2023 Tak for det, Sarah.
    Jeg har selv trænet Iza, vores ene Siberian Husky, op som terapihund, og hun har arbejdet som dette de sidste to år. Hun kunne også sagtens have taget certificeringen som servicehund, men dette var ikke nødvendigt, da vest og adgangskort som terapihund dækkede vores behov.
    Men jeg finder aldrig nogensinde en husky som hende igen, og hun er borte lige om lidt smiley
    Derfor kigger jeg ud af boksen.


  • #124   14. maj 2023 Der er også Finsk Hyrdehund (Lapsk Vallhund), jeg ved dog ikke om den er for gøende/vogtende.

  • #125   14. maj 2023 Rigtigt, rigtigt mange af hyrderne (også de hyrdende spidshunde) har alt for meget lyd til min smag.

  • #126   15. maj 2023 Hæhæ apropos mine kommentarer omkring Finsk Hyrdehund længere oppe i tråden, så havde jeg besøg af to stk her på matriklen i lørdags.

    Jeg fortalte ejerne om denne tråd og vores snak om, hvorvidt de var gøende (altså... i det omfang jeg kunne trænge igennem med budskabet for de to gørende bæster omkring os) DET grinede vi meget af smiley smiley smiley smiley


  • #127   15. maj 2023 Karina jeg havde helt misset din kommentar. Jeg fandt den lige og kan godt se, at det slet ikke er hvad Malene leder efter smiley

    Jeg kom så i tanke om, at min søsters bedste veninde, engang havde whippet. Jeg mener ikke jeg har oplevet den omkring andre hunde, men den var rigtig god omkring små børn, og virkede søs og velafbalanceret. Jeg har også set Kirstens på udstilling og de virkede også meget afslappede. Så man kan godt finde en whippet med sindet i orden, men jeg ved selvfølgelig ikke hvor meget man skal lede for at finde det.

    Det er en skam at silken windhound ikke er i fci, den ser ellers spændende ud.


Kommentér på:
Ny race - men hvilken?

Annonce