{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny race
  • #1   26. okt 2023 Jeg har en cardigan på knap 10 år. Hun er min første corgi, men jeg kommer altid til at have racen smiley Jeg har også schæfer, som er noget HELT andet!

    Corgien er ikke, som mange siger, en schæfer på korte ben. Den er derimod helt sin egen, lidt som du nok er vant til med shibaen. Men corgien er meget udadvendt og social (med mennesker, og de fleste også med andre hunde). Den er fuld af narrestreger og skøre påfund, har et KÆMPE ego og ser sig selv som verdens midtpunkt. Og skulle der være et menneske, som ikke lige ser den som verdens midtpunkt, skal corgien nok sørge for at ændre på det smiley

    Den er til tider lidt misforstået, fordi den er så nuttet at se på. Det ér en hyrdehund, og de har et veludviklet hyrdeinstinkt. Og når man er så lille, og er lavet til at flytte kvæg, så kræver det både gåpåmod og stædighed. Og det sidste glemmer folk tit at tage med, og så havner de med helt umulige hunde, som aldrig har fået sat grænser.

    Træningsmæssigt er de med på det meste, så længe det giver mening for dem. De gider ikke gentagelser, og når de keder sig, skrider de smiley De er ikke til en hård hånd eller ditto tone - hvis man prøver sådan noget, så giver de én fingeren og skrider.

    De er mestendels puttehunde, som elsker fysisk kontakt, og som elsker at være med deres mennesker over alt smiley De få corgiejere som ikke vil have deres hunde i seng og sofa, skifter mening. Mest fordi corgien er i seng og sofa, og det giver ikke mening at blive ved med at diskutere det med den smiley

    Men kig dig godt for. Spørg ind til sygdomme i linjerne, særligt omkring short ulna, AD, HD og ryggen. Der er menigitis i nogle linjer, så det kan også give mening at spørge om. Allergi forekommer, men ikke noget der sker så tit.

    Og hop ind i Welsh corgi Tosserne på facebook smiley Det er klart den gruppe med den bedste stemning - undtagen hvis man vil lave blandingshvalpe, eller sætte sin ikke-godkendte hund i avl smiley

    Min Dorit, aka Don Dorit smiley


    profilbillede
  • #2   26. okt 2023 Anne - sikke en skøn beskrivelse af racen. De lyder bare herlige smiley

  • #3   26. okt 2023 Hvordan med fældning ?

  • #5   27. okt 2023 Indica ja jeg hjælper ind imellem en Cardigan-opdrætter med pelspleje op til udstilling. Jeg er HELT enig

  • #6   27. okt 2023 Efter vores Shiba blev stiliseret, fældede hun konstant. Så det kan jeg godt leve med smiley

  • #7   27. okt 2023 Ja, de fælder VIRKELIG meget!! De har en tæt dobbeltpels, og ud over fældning, kan der hobe sig virkelig meget skidt og vand op i pelsen. Hvis vi har gået i regnvejr, kan jeg tørre Dorit så hun ser helt tør ud, og 5 min senere ligger der vandperler uden på pelsen igen. Min næste corgi skal ubetinget lære at elske bloweren smiley

  • #12   27. okt 2023 De larmer! Rigtig meget, det er afgjort noget der skal arbejdes med fra de er helt små hvalpe, det er sødt og sjovt når en lille bitte hvalp gør, men det er godt nok ikke sjovt at være nabo til en corgi som ikke er blevet stoppet!

  • #15   27. okt 2023 Jeanette, der er jo altid en usikkerhed når man får en omplacering smiley Og selvfølgelig er der hunde der falder uden for rammen, både fysisk og psykisk.

    Det med at knurre, er ikke nødvendigvis knurren som ved andre hunde. Det er tit bare “snak”, og i dit tilfælde brok over at du nusser forkert. Det er en ting alle corgier jeg kender har. Altså at de knurrer, men uden at det er sur-knurren.

    Og de har bestemt tendens til at larme meget, men som med hærdningen, er det noget der skal opdrages på fra start. Min gør når der er noget at gø af og når hun er meget begejstret. At hun så tit er meget begejstret, er en anden sag smiley smiley

    Indica, jeg tror ikke at cardi’ers numser flyder smiley De har en lidt tættere og glattere pels end pembroke, og så er de mere bastante i deres kropsform. Mange cardi’er har redningsvest på når de svømmer, fordi de ikke ligger super godt i vandet. Jeg har forsøgt at få Dorit til at svømme 2 gange, og lad mig bare sige så meget, at dét pis gider hun fanme ikke smiley smiley Hun vil gerne soppe, men kun til navlen smiley


  • #17   27. okt 2023 Er der forskel på de to corgier?

  • #20   27. okt 2023 Jeg har svært ved at se den helt store forskel, ud over størrelse, halelængde og farver. Det siges at cardier er mere “se mig”, kan være lidt skarpere og har mere instinkt. Men når vi er på corgiture, og der er begge typer, har jeg svært ved at se forskellen på sindet.

    For mig er det lidt som forskellen på labrador og golden - den er der hvis man leder efter den, men den er ikke sådan kæmpe stor smiley

    Vi har jo herhjemme, som har blandet de to, og kalder dem hawaiiansk/ærøsk corgi smiley


  • #23   27. okt 2023 Det er måske rigtigt, at cardi’en er mere klovnet. Hvis man vil noget træningsmæssigt, er det nok en god ide at sætte sine penge på pem smiley

    I den perfekte verden havde jeg en af hver. Men jeg synes at jeg løber tør for plads og tid smiley


  • #24   27. okt 2023 Jeanette er han tjekket for evt rygsmerter? Synes det lyder spøjst.

    Jeg har altid hørt at Pembroke er mere skarpe end Cardigan. Jeg kender kun Mettes Cardigans og de er simpelthen SKIDE søde.


  • #27   28. okt 2023 Ja jeg tænkte også at ryggen måske skal kigges igennem ved en kiropraktor eller lignende. Jeg har set lignende ved hunde hvor sener sad i klemme, så en enkel gang løste det helt


    Jeg kender kun corgi fra dem vi møder men jeg elsker dem, og jo mere jeg læser i denne tråd jo mere ved jeg at det er en af mine drømmeracer.

    Jeg har iøvrigt kun haft EN i en rådgivning, og hun hyrdede manden i hjemmet når konen ikke var der. Han smågrinede i starten sagde han men den her race kan altså tage ved og flytte en tyr så....

    Vi fandt en god løsning, men hunden var simpelthen en af de sjoveste jeg har arbejdet med. Super social og hej hej jeg sidder hos dig med det samme jeg kom ind, men træne... nej det gider jeg ikke... okay mad... måske lidt... nå jeg går... men jeg vil gerne sidde med dig og nusse!

    Lmao smiley
    Jeg endte med at måtte total droppe at træne det væk og i stedet rådgive dem i at lukke et gitter, så de betalte ikke for besøget

    Jeg blev total sat til vægs af den corgi men for pokker hvor jeg elskede den for det!
    Det er præcis sådan en hund jeg godt kan lide

    En hund med sin egen mening smiley og charme!


  • #28   28. okt 2023 Jeanette Corgierne er i høj grad disponeret for rygproblemer. Det er jo en dværgrace, og de har flere problematikker. De seriøse opdrættere ryglyser inden avl for antal forkalkninger. Dysplasi er også et issue. Jeg ville helt klart få gennemfotograferet,og så tage den derfra. Er der ikke noget at se, så ville jeg give hunden en tur til osteopat eller lignende. Ikke en massør.
    En hund skal ikke bide. Hverken ejer eller fremmede.


  • #29   28. okt 2023 Jeg ville SÅ gerne have en pembroke, som i virkelig, virkelig, virkelig! Jeg går lige nu med sådan en kæmpe lyst til at have hund igen, og nu hvor Mocca ikke er her mere, er det blevet endnu værre.

    Desværre hænger det bare ikke praktisk sammen, og jeg skal hele tiden minde mig om alle ulemperne ved at have hund alene;

    jeg arbejder 37 timer om ugen - nogen dage er jeg væk i op til 12 timer.
    jeg bor på 1. etage - det er løft op og ned af trapper.
    Min lejlighed er ikke særlig stor - 67 kvm.
    jeg har hverken kørekort el. bil, og dyrlægen ligger 15 min gang fra, hvor jeg bor. Skidt når/hvis der opstår en akut situation
    Min økonomi er lidt til den stramme side.
    Jeg har 2 marsvin, der også kræver opmærksomhed.
    En Corgi har det med at gø, og selvom væggene er tykke og jeg aldrig kan høre mine naboer, så tænker jeg ikke, at de er SÅ tykke. Folk er sindssyge med fyrværkeri når vi nærmer os nytår.
    osv. osv.

    Det gode er, at seriøse opdrættere alligevel ikke vil sælge til mig med de ulemper.


  • #30   28. okt 2023 Vi har Svende. En cardigan på 11 år (12 til februar) smiley

    Jeg elsker ham overalt på jorden og han er simpelthen en fantastisk “lille” kompagnon smiley

    Men ærligt, ikk’? Holy shit hvor trak hvalpetiden tænder ud. Han var styg og jeg var helt sikker på, at han var besat, når han røg ind i “ulvetimen” inden sengetid. Til Svendes held er han hentet i Linköping i Sverige - en færgetur og ca 5 timer fra, hvor vi bor smiley Ellers var han…måske…røget retur smiley

    Som Anne skriver, så foregår træning på deres præmisser. Jovist, man kan godt lokke, men kun et par gange. Shit de er stædige. Og gentagelser er simpelthen No-go! Svende lukkede totalt ned og vi spildte næsten et helt trænings “semester”, fordi vi valgte forkert hold smiley smiley smiley

    Hans gøen blev der dog slået ned på meget tidligt og helt konsekvent…med den fantastiske gevinst, at vi nu har en corgi, der kun gøer ved besøg, leg og som vagt-i-gevær! Han kan være i haven en hel dag uden andet end et par enkelte vov eller brummeri. Jeg gider ikke at høre på konstant glammeri og tænker heller ikke, at vores naboer gider smiley

    Der er dog lyd på alt. Man kan næsten altid høre, hvad Svende vil. Hvert ønske og befaling har forskellige lyde/brummerier smiley

    Og ja! De fælder 2 gange årligt…mellem jul og nytår…og mellem nytår og jul smiley

    Indrømmet, så har han været lidt af en mundfuld som hvalp, men shit hvor jeg elsker ham! Men da træningen var på plads og vi ligesom havde fundet hinanden, til dels forventningsafstemt og han blev “voksen”, så faldt han til og er nu ganske fornuftig at håndtere smiley

    Jeg griner og smiler af ham hver dag…om det er en sovestilling, hans glæde over at komme på tur/i haven, gensynet når jeg kommer hjem, hans blide måde at være på overfor vores 4-årige datter, grøfferi i sofaen, corgiflip på græsset eller hans puttemåder…der er altid glæde med en corgi i huset smiley


  • #31   28. okt 2023 Glemte billede - billedet er fra i sommers smiley

    profilbillede
  • #34   29. okt 2023 Tak for alle jeres beskeder smiley har også forelsket mig i Corgi, men er bange for det med gøen. Men en jeg kender siger, de ikke gøer mere end andre.

  • #36   29. okt 2023 Pembroke

  • #38   29. okt 2023 Det kan også trænes væk på cardiganen. Men det kræver konsekvens HVER gang. Som skrevet, så gør Svende nærmest ikke.

    Vi boede i lejlighed med altan, da vi fik ham. Gøede han på altanen, røg han ind. Og da vi flyttede i hus efter ca 11/2 år, gik vi efter samme modus…gøede han i haven, røg han ind. Det virkede smiley smiley


  • #40   31. okt 2023 Jeres beskrivelser af corgier får mine Irske Terriers til at fremstå som rene engle smiley smiley smiley

  • #41   31. okt 2023 Dorit var altså også hundehvalpen fra helvede smiley Jeg havde en bestemt snor, som hun fik på når hun var uden for pædagogisk rækkevidde, og så holdt jeg hende så hun ikke kunne nå noget - hverken menneskedele eller møbler. De første gange SKREG hun som besat, men hun lærte hurtigt at hun fik snoren af, når hun faldt til ro smiley

    Min veninde så jo bare den nuttede lille hvalp, og når jeg fortalte om hendes hysteriske anfald, troede veninden at jeg overdrev. Lige indtil veninden en dag kom forbi imens Dorit var bragende hysterisk smiley

    Det er jo heldigt at de har så korte ben, for med dét temperament og den stædighed, ville det være en katastrofe med lange ben smiley

    Som med Svende var det en stejl læringskurve med hende, men da vi endelig fandt melodien, blev hun den sødeste pelspølse smiley

    Der ses desværre en del corgier til omplacering, fordi folk ikke er forberedt på deres temperament, og glemmer at sætte grænser for dem som hvalpe. Og det kan være svært at rette op på, tror jeg. Det her med at de snapper, ligger jo i deres hyrdeinstinkt, og får man ikke sat rammer for snapperiet, så bliver det jo bare en ting hunden bruger, når der er noget den ikke gider smiley


    profilbillede
  • #42   31. okt 2023 Indica, madglad siger du? smiley

    profilbillede
  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 45 Emner: 8 Svar: 1.445
    #43   31. okt 2023 Den lille nuttede Dorit kan UMULIGT have opført sig slemt, Anne - umuligt simpelthen smiley
    smiley


  • #44   31. okt 2023 de er bare så charmerende, men tænker nu de for min alder og fysiske formåen bliver for stor en mundfuld, medmindre jeg kan få en færdig-dannet smiley

  • #45   31. okt 2023 Hanne, der kommer måske snart en halvvoksen tæve til omplacering. Hun er vel 8-9 måneder. Fra et af de allerbedste opdræt, og hun bor pt i Århus (hunden altså, ikke opdrætter). Skal jeg give dig besked, hvis hun skal videre?

  • #46   31. okt 2023 @ Anne ... ÅH smiley ... men pt er ny hund skudt til tidligst om 1 år ... så det kommer næppe til at passe ... jeg stopper med arbejde en gang i løbet at sommeren næste år, og der er så lige et par rejser der skal overstås inden vi igen skal have hund og være afhængige af enten ferier med hund, eller hundepasning .

Kommentér på:
Ny race

Annonce