{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.362 visninger | Oprettet:

løs hund - hvordan er man en god nabo? {{forumTopicSubject}}

Vi er lige flyttet i ny lejlighed og har boet her lidt over en måned.

På den måned har vi mødt en abos løse hund, 4-5 gange, hvor af den, de 2 af gangene, har stået og kigget ind ad vores terrasse vindue.

Her til morgen, var jeg igen nødt til, at hjælpe vovse hjem, så jeg kunne komme på tur med mine hunde, uden at blive generet.

Jeg tog endnu engang en snak med naboen om, at de skal blive bedre til at holde deres hund hjemme, så den ikke genere andre.. Naboens respons er, at deres hun ikke genere nogen, og at den ofte leger med fremmede hunde der går forbi. De virker, ærligt talt, ikke ret interesserede i at holde den hjemme.

Hvordan er man den gode nabo i sådanne situationer.. Jeg kommer klart til at skrive til udlejer om hunden..
Er man bare nogen gange nødt til, at være den sure nabo? Eller er der nogen der er lykkedes med, at fikse sådan et problem, på en fredelig måde?

Hunden er en stor labrador på 2 år. Hun er vældig sød, men det ændre jo ikke på, at hun skal holdes i deres egen have..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  løs hund - hvordan er man en god nabo?
  • #2   17. jun 2023 Jeg ville blive så forfærdelig "træt" hvis jeg havde sådan en nabo

    Naboen skal jo ikke bestemme om dine hunde skal hilse/lege med hendes hund. Kan hun ikke forstå det, ville jeg nok også tage det videre til udlejer

    Jeg ville stille hende et ultimatum: Hold din hund hjemme eller jeg bliver nødt til at klage til udlejer. Det gode naboskab ryger nok, så det skal du gøre op med dig selv om du er klar til det.

    Sørg for at filme/tage billeder af naboens hund på afveje - jeg tænker at andre i nabolaget nok også finder hendes hund ret belastende


  • #3   17. jun 2023 Godt, jeg var lidt bange for at jeg måske bare var hysterisk. For deres hund gør som sådan ikke noget jo - men jeg kan ikke lufte mine i ro, velvidende, at vi risikere at rende ind i deres. Så må de sætte den i snor eller hegne haven ind, det gør vi andre!
    - og når den så står i vores have, og glor ind ad vores vinduer, så er grænsen altså nået..

    Her til morgen, en lørdag, klokken lidt i 7. Regnede jeg med at kunne gå med mine, uden at skulle tænke på den frie hund. Men helt tilfældigt ser jeg den ud af øjenkrogen, og går ud for at følge den hjem...

    Udlejer får en besked fra mig senere idag og så må vi se hvad der sker... Jeg har ikke brug for at være bedste venner med min nabo, så det går nok....


  • #5   17. jun 2023 Det er helt ok Indica, kan sagtens følge din frustration!!

    Vi har ikke noget hegn om vores have endnu, så mine hunde er ude i haven med lang snor på. Men det kan jeg heller ikke gøre med ro i maven, fordi Labber skal "have lov" at rende rundt... Ville slet ikke kunne overskue, hvis hun også var aggressiv samtidig!!!
    - shit en skod nabo du har.. Og det er så svært for udlejer at gøre noget reelt ved sådan lejer...

    Labber her, bor heldigvis ikke lige som nabo, men et par huse længere henne..

    Mine hunde slap ud den ene dag, fordi døren ikke var blevet lukket ordentligt.. De løb, heldigvis, kun lige og hilste på en nabo. Jeg hørte da døren gik op, og var ude og hente dem med det samme! Jeg tror aldrig jeg har sagt undskyld så mange gange i en samtsle.. Det var så pinligt, og vi sørger nu ALTID for at tjekke, at håndtaget er trukket op, så det ikke sker igen..
    Hunde skal ikke være til gene for andre, og det er de altså, når de bare render løs...


  • #6   17. jun 2023 "Den genere ikke nogen"
    Øøøøh smiley det gør den da i høj grad, den genere dig og dine hunde. Sikke en skod ejer.


  • #7   17. jun 2023 Ja da jeg sagde, at han skulle holde den hjemme, så den ikke genere nogen, var hans reaktion vitterligt "jamen hun genere ikke nogen.." man bliver så træt!!!

  • #9   17. jun 2023 Jo Linda det tænker jeg bestemt. De er nok bare ikke vandt til, at nogen siger fra, og derfor går de nok i troen om, af deres hund ikke genere nogen

  • #10   17. jun 2023 Jeg ville tilbyde at hjælpe med at hegne haven ind. Hellere lægge nogle timers arbejde i sagen, end risikere ulykker i trafikken eller mellem hunde grundet en løs hund.

  • Claus K
    Claus K Tilmeldt:
    mar 2020

    Følger: 1 Svar: 7
    #11   17. jun 2023 Jeg går ikke ind for ballade overhovedet. Men kan du tilbyde din nabo at du kan glo ind ad deres vinduer eller bare vade rundt på deres grund.
    Var min nabo hund med den opførsel blev jeg tosset. Man har vel ret på sin egen grund tænker jeg

    Hilsen Claus


  • #12   17. jun 2023 Det første jeg ville gøre var at gøre helt klart at jeg IKKE vil have deres hund rendende hos mig! Det er vel der det går galt, naboen er ikke blevet rigtig klar over at Hans hund altså generer nogen! Nemlig dig og nok også flere smiley det der viklen rundt og høflighed kan ingen bruge til noget;) jeg ville ikke henvende mig til udlejer før jeg havde givet ejer en chance for at holde hunden hjemme. Dvs han skal blive klar over at det altså ikke er for sjov det her, Hans hund skal blive hjemme!

  • #13   17. jun 2023 Sådan en har vi også - en ældre dame med en JRT. Den er super sød, og Sten har også et par gange leget med den (efter aftale altså), men ejer tror selv på, den lærer at blive i sin uindhegnede have, hvis hun bare giver den time out indenfor i 10 min hver gang den render ud på vejen efter folk og hunde der passerer.

    Jeg begyndte at at gøre et stort nummer ud af at træne meeget intens når vi går på det stykke, og så højlydt brokke mig over "ustyrlige hunde de ødelægger træningen" mm. når den kom blæsende hen i hovedet på Sten, og det har faktisk fået hende til at hale hunden hjem, når vi passerer. Det er ved at være længe siden jeg har set den på uautoriserede aleneture.
    - at hun så også er typen, der lader den hilse i flexline på gåture er en anden sag og lidt nemmere at håndtere ved at gå en anden vej, når vi ser den.


  • #14   17. jun 2023 Du kunne fortælle naboen, at hvis ikke de holder deres hund hjem for eftertiden, så vil du hver hang aflevere den hos politiet, hvor de så får en bøde på 2000 kr hver gang.
    Hjælper det ikke, så gør du alvor af det og afleverer hunden hos politiet.
    Der er nogle mennesker der ikke lærer det, men hvis de skal have tegnebogen op hver gang, så lærer de fleste det


  • #15   17. jun 2023 Hvordan generer den dine?

    jeg spørger fordi det må den jo ikke.

    men der hvor jeg boede før var der en løs hund som altid gik med på tur. jeg fulgte den hjem nogle gange i starten men den gik bare med. så til sidst gav jeg op og så gik jeg min tur og så gik den med.

    Jeg boede på landet. I et boligområde er der nok lidt bedre muligheder

    men jeg må indrømme at den aldrig generende Aslan. Den gik bare med.

    eneste udfordring var at undgå at den gik med hjem. vi gik på marker dengang så ingen veje

    jeg ville være nervøs i en by for biler hvis jeg var ejer til en løs hund....

    i dit tilfælde havde jeg nok meldt det. I skal jo kunne færdes i tryghed



  • #16   17. jun 2023 Helt ærligt Lens, det er helt i orden at føle sig generet at en løs hund som følger med en når man fx går tur, alene det at den følger med er da nok, jeg vil ikke have fremmede løse hunde på min grund! Jeg er faktisk ligeglad med om de passer sig selv eller opsøger mig og mine hunde! De skal ikke være på min grund! Længere er den sådan set ikke!

  • #17   17. jun 2023 Naturligvis. Den gik ikke på min grund men på markerne hvor vi måtte lufte

    min tanke er at hun måske kan bruge det overfor udlejer

    fx hvis den ene hund bliver utryg eller lignende

    det er et godt argument og viser at det ikke handler om naboen men om at være i fred og derfor ikke personligt


  • #18   17. jun 2023 Jeg forstår ikke folk tør lade deres hunde rende på den måde. De kan jo ikke vide om nogen finder på at gøre deres hund ondt, når den render alle mulige vegne...

  • #19   17. jun 2023 Altså Lens, i første omgang genere den jo fordi den kigger ind ad mine terrasse, i min have, på min private grund, som resultere i, at mine hunde går amok indenfor.

    Dernæst er Baby absolut ikke fan af fremmede store hunde, så det er klart generende at den render løs så vi potentielt støder ind i den. I morges var det mere held end forstand at jeg så den, for ellers var vi rendt ind i den på vores morgentur


  • #20   17. jun 2023 Jeg har, ærligt, ikke interesse i at hjælpe naboen med at sætte hegn op. Det er simpelthen ikke mit job, at sørge for de overholder de regler der er...

  • #21   17. jun 2023 Det er jo sådan set ligemeget, om den generer eller ej, den må ikke strejfe rundt alene, og du er ikke en sur, dum nabo for at sige det til dem.


  • #22   17. jun 2023 hvis forklaring på problemet ikke virker..... reelt ikke virker... så...

    "Mine hunde har aktuelt mega smitsom ræveskab/dødelig diarre... whatever..."
    "Ja jeg har set din hund, den gik løs, jeg afleverede den til politiet...du kan bare hente den...for 2000kr i bøde"... (evt har man ikke set den.... )

    osv osv.

    Vores nabo har en lille chi -poms blanding der tit går løs ....og nogle gange kigger den over til os og runderer grunden, men forskellen er det ikke generer os og vi er ret sikre på at den dag det skulle gøre -så ville naboen også agere derefter smiley


  • #24   17. jun 2023 Selvfølgelig skal hunden ikke rende rundt og genere, men der er mange veje derhen.

    Man kan aldrig tage fra folk, hvordan de føler og oplever ting, men at føle sig generet af at hunden “glor ind af terrassedøren” og at egne hunde “går amok indenfor” var nok et af de argumenter, jeg ikke ville sige højt smiley Hunde “glor ikke ind”. At “glo ind” er værdiladet, og sådan noget kan man ikke tillægge en hund. Den kigger ind, fordi den er nysgerrig. At egne hunde går amok fordi der er en hund i haven, er fair nok. Men hvordan reagerer de på fugle, katte, pindsvin, ræve?

    Jeg ville bare stille og roligt fortælle naboen, at min hund er utryg ved store hunde, og at du gerne vil at ejer sørge for at have styr på den, og i modsat fald er du nødt til at gå til udlejer eller politiet. Med argumentet om, at man skal holde styr på sin hund, og at der er en grund til, at loven er skruet sådan sammen.


  • #25   17. jun 2023 Helt ok. håber du finder en god løsning smiley

  • #26   18. jun 2023 Vi bor i lejlighed og her er der MANGE løse hunde og et par stykker som man kan møde uden ejer overhovedet, her er blandt andet en flatcoated som tit bliver lukket ud selv og så kommer ejeren måske lidt senere........og han skal altid overraske os med leg hvilket Bowie selvfølgelig er med på men jeg, ikke så meget...... Konfronterer man ejer bliver de også bare sure og tager det ikke seriøst overhovedet.

    De hunde som følges med ejer og som har et indkald der virker samt hvis ejere tager hensyn til andre omkring dem, de generer mig ikke. Men der er et par løse hanhunde som jeg godt kan blive træt af. Jeg frygter især for når Bowie kommer i løbetid...... Snakkede med en anden ejer af en tæve og hun siger at luftning under løbetid her hvor vi bor er MEGET stressende smiley smiley


  • CM
    CM Online Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #27   18. jun 2023 Løs hund - hvordan er man en god nabo, skriver du.

    Tænker, at man er en god nabo, når man venligt og konstruktivt informerer naboen med den løse hund, at den er til gene og gør opmærksom på, at det også er ulovligt. Tænker ikke det hjælper smiley Man så er man startet pænt ud smiley

    Så kan man gå i gang med, at henvende sig til andre naboer og laver underskriftsindsamling og sende til boligselskabet og lave politianmeldelse, hvis man taler for døve øre.

    Man skal ikke kaste den første sten med at samle hunden op og aflevere hunden til politiet, når man bor så tæt, det kan hurtigt udvikle sig til et helvede, der er langt værre end, at hunden rendte løs i første omgang, uanset hvor generende den er.

    Det er simpelhent tendensen med "mig først og kun mig" manglende respekt for andre, der udvikler sig smiley

    Måske man skulle lave et lovforslag, hvor man bad om, at få indført professionelle hundefangere, deres indkomst skulle være bøderne fra hundeejerne med de løse hunde og skulle det være rigtig godt, så kunne de også indfange de løse katte. smiley

    NHG: Hos jer virker det som om, det er en "kultur" smiley

    Pøj pøj for jer, der er ramt med at få udfordringen løst smiley



  • #28   26. jun 2023 Jeg har 7-9-13 ikke set naboens hund siden vores snak!

Kommentér på:
løs hund - hvordan er man en god nabo?

Annonce