{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
827 visninger | Oprettet:

Jonas  P
Jonas P
Tilmeldt:
1. jun 2023
Følger: 9 Emner: 2 Svar: 6

Hjælp til kræsen dogue de bordeaux hvalp {{forumTopicSubject}}

Jeg har et spørgsmål ift vores Dogue de Bordeaux hvalp.
Luke er nu 16 uger gammel og vejer 17,5 kg. Det er lige til den lave side, men er sund, rask og glad. Han tager ca 1,5 kg på i ugen.
Spørgsmålet og problematikken er, at han spiser utrolig lidt - det er ikke fordi hans madlyst ikke er der, han elsker godbidder og når det dufter af vores mad går han helt amok og vil have det (på den gode måde - han har dog aldrig fået det).
Men hans eget hundefoder (vi har prøvet 3 forskellige mærker nu), vil han knap nok røre - på en god dag spiser han knap 400gr men de dårlige dage nok kun 80gr. Vi har prøvet at hælde forskellige ting i hundefoderet for at gøre det mere lækkert, men lige lidt hjælper det. Han spiser mest når vi bruger meget tid på at lokke ham, sidde med ham og evt håndfodre ham.
Jeg har læst og læst omkring det, og der anbefales man ikke giver med for højt proteinindhold og kulhydrater - essential fodder siger ham intet.
Er der nogen der har ideer? Har googlet mig frem til at orijen skulle være godt, men syntes at proteinindholdet er for højt ift hvad man anbefaler (38%), har også tænkt på acana eller belcando.
Jeg sørger noget der skal være godt og som er sundt for ham - men også noget som han syntes er lækkert og gerne vil spise af sig selv.
Dyrlægen har sagt han er lidt lille at størrelsen, men sund og rask vi skal ikke bekymre os - og han skal nok komme efter det. Men at vi skal prøve forskelligt fodder af, for at se hvad han selv kan lide.
Så har i evt nogle ideer eller andet tager jeg gerne imod alle råd der kan gives ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til kræsen dogue de bordeaux hvalp
  • #1   20. jul 2023 Med den race er det helt afgørende at han fodres ordentligt. Hans foder skal have korrekt forhold mellem calcium og fosfor (forholdet mellem de to skal ligge et sted mellem 1,2-1,4 ca). Energiindholdet skal samtidig være tilpas, så han får næring, men ikke vokser i smadder. Og jeg er heller ikke vild med for højt proteinindhold.
    Hvis han ikke vil spise rent tørfoder, så tilsæt 'sovs', ledtilskud, olie, råt kød, vådfoder eller lignende. Det er vigtigt at han får ordentlig næring.
    For mig virker kombinationen af et godt tørfoder (large breed hvalp) og VOM puppy rigtigt godt.


  • #2   20. jul 2023 Det er både protein, Calcium og fosfor man skal være OBS på. Du risikerer at hvalpen vokser helt skævt.
    Vi har brugt Sams Field det seneste års tid. Fortalte om det til vores hunde osteopat som selv opdrætter DDB. Hun er vældig imponeret. Vi bruger dog voksenudgaven til hvalpene. Indholdet er faktisk det samme, bortset fra protein/calcium/fosfor-forholdet. Vi bruger de varianter med ris, da vores tæver ikke fungerer ret godt på kornfrit foder.
    Bortset fra dét, så hellere at han vokser lidt langsomt fremfor hurtigt. Hans led har meget bedre af det.
    Orijin ville jeg aldrig selv bruge til mine. Lige netop pga forholdet. Ikke pga ingredienserne.


  • #4   20. jul 2023 Pas på ikke at falde i fælden med at skfite mærke hele tiden fordi hunden ikke spiser særlig meget. I kunne også prøve at putte vådfoder på hans tørfoder og se om det får det til at glide ned. Og endelig så er der jo også den mulighed at fodre med råt foder eller hjemmelavet foder; der findes en del hjemmesider der kan guide med opskrifter og viden om ernæring. Og det er altså ikke raketvidenskab at fodre en hund smiley
    Jeg bruger selv et foder som mange elsker at hade: Royal Canin. Mine hunde elsker det og de trives godt på det. Min Dobermann er vokset fint og jævnt op på RC og det samme gjorde min forrige Dobermann.


  • Jonas  P
    Jonas P Tilmeldt:
    jun 2023

    Følger: 9 Emner: 2 Svar: 6
    #5   20. jul 2023 Ved godt det ikke er raketvidenskab, men den er svær da han er mega klog - selvom vi har prøvet at tilsætte leverpostej osv, så formår han at "sutte" der af og spytte hans fodder ud igen.
    Og det er svært at ramme balancen mellem calcium og fosfor da tolerancen kun er på 0,2.
    Vi har prøvet med omega3 lakse olie samt fedt og knoglemarvs smag, igen ligelidt hjælper det.
    Vi har prøvet at fjerne for mange godbidder også i en periode, men så får han næsten ingenting at spise. Jeg bliver bare meget bekymret når han ikke spiser særlig meget, da man normalt siger at racen er meget mad glad.


  • Jonas  P
    Jonas P Tilmeldt:
    jun 2023

    Følger: 9 Emner: 2 Svar: 6
    #6   20. jul 2023 Sådan ser han ud, og han ser jo ikke underernæret ud.

    profilbillede
  • Jonas  P
    Jonas P Tilmeldt:
    jun 2023

    Følger: 9 Emner: 2 Svar: 6
    #7   20. jul 2023

    profilbillede
  • Jonas  P
    Jonas P Tilmeldt:
    jun 2023

    Følger: 9 Emner: 2 Svar: 6
    #10   20. jul 2023 Ja det har vi prøvet, han tager et par stykker fra græsset og går så væk fra det igen, og hvis det er som aktivitets godbidder så spytter han det ud eller tager en enkel engang i mellem.

  • Jonas  P
    Jonas P Tilmeldt:
    jun 2023

    Følger: 9 Emner: 2 Svar: 6
    #11   20. jul 2023 Dyrlægen anbefaler vi ikke bruger vådfoder da en hvalp også skal lære at bruger tænderne til at tygge?

  • Jonas  P
    Jonas P Tilmeldt:
    jun 2023

    Følger: 9 Emner: 2 Svar: 6
    #13   20. jul 2023 Det lyder som en god ide, jeg får købt noget vådfoder idag og blander i - og så håber jeg "det bare var det" der skulle til.

    Mange tak for hjælpen alle sammen ??


  • #14   20. jul 2023 Når hvalpen vokser som den skal, ikke er direkte mager og ellers er glad og frisk, så ville jeg da ikke begynde at blande noget i, eller skifte foder konstant, giv et godt hvalpefoder, beregnet på hvalpe af store racer, fx det din opdrætter anbefaler, slå koldt vand i blodet, hunden skal nok styre det og når man ser dit billede er det da tydeligt at hvalpen ikke mangler noget, den er da på ingen måde for tynd.

  • #15   20. jul 2023 Hvis parasitter er udelukket, ville jeg gå med Bodils løsning smiley

  • #16   20. jul 2023 Jeg tror ikke, at du skal være så nervøs.
    På billederne ser han da godt ud, der er han ikke for tynd.
    Og når nu han så gerne vil have jeres mad, så prøv at komme noget brun sovs i hans mad.
    Hvis han spiser det, så laver du en stoooor portion til en uges tid, som du bare kan tage fra.
    Eller prøv med rent vådfoder.

    Den der fra din dyrlæge at det ikke er godt at give vådfoder, fordi hunden skal lære at bruge sine tænder, har jeg godt nok aldrig hørt, de er godt nok langt ud.


  • #17   20. jul 2023 Hunde skal have ben for at bruge tænderne, tørfoder sluger de fleste hunde smiley så dåsemad er nøjagtig lige så godt at fodre med som tørfoder, men det kan blive temmelig dyrt at fodre en hvalp i den størrelse med dåsemad.

  • #18   20. jul 2023 Mine whippets tygger deres tørfoder, bid for bid. Det betyder også, at når hvalpene skifter tænder kommer der en periode, hvor de ikke er glade for at spise det tørt, så går jeg tilbage og bløder det op i vand, som jeg gjorde, da de var helt små, (jeg opdrætter, så mine seneste hunde er født her).

    Jeg ville så ikke være bekymret med den foderstand din hvalp er i, den er absolut ikke mager.


  • #19   21. jul 2023 Hvor er det pudsigt, at du nævner Sams Field, Louise. Og voksen-varianten til hvalpe.

    Jeg havde ALDRIG hørt om det før, men blev gjort opmærksom på det i forgårs. Netop i forbindelse med, at bruge deres voksens-variant (med fisk) til hvalpe.
    Dejligt at høre, at du også har gode erfaringer med det smiley


  • #20   21. jul 2023 Karina jeg fik det anbefalet af en dybt seriøs opdrætter, der virkelig nørder foder. Sammensætningen skulle være optimal mht protein, Calcium og fosfor, så led og knogler vokser fornuftigt.
    I tilgift er det jo ret billigt.


  • #21   24. jul 2023 Det var præcis samme oplevelse for mig Louise - anbefalet af en opdrætter, der samtidig virkelig nørder foder. smiley
    Har du tilfældigvis også erfaring med deres 4300 Power-variant? Hvis jeg skal skift over, skal jeg have den variant til Luf, men det ser ikke ud til, at man kan få den i de små poser. Og 13kg er liiiidt meget, hvis han nu ikke bryder sig om det, for der er ingen af de tre andre, der skal have den type smiley


  • #22   24. jul 2023 Karina Dmdet er vel ikke Mette?
    Nej det har jeg ikke. Det har vores slet ikke behov for. Vi har kørt med alle protein kilderne til vores hvalpe, og de store har så også fået, og alt er gledet hurtigt ned.


  • #23   24. jul 2023 Hahaha jo - det er netop Mette smiley

    Jeg kan selvfølgelig også forsøge mig med en almindelig variant til Luf, men jeg ved bare af erfaring, at han så skal have VIRKELIGT meget, for at holde huld. Og så meget gider han ikke spise.
    Når han får til ekstra aktive hunde, så er mængden passende, og han spiser sin fuld portion med god appetit hver dag.


  • #24   24. jul 2023 Ej hvor sjovt. Mette stoler jeg på 100%.
    Jeg ville da prøve foderet, hvis jeg var dig smiley


  • #25   24. jul 2023 Det kommer jeg helt sikkert også til smiley

Kommentér på:
Hjælp til kræsen dogue de bordeaux hvalp

Annonce