{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.972 visninger | Oprettet:

Åben livmoderbetændelse {{forumTopicSubject}}

Hvordan og hvorledes med en åben livmoderbetændelse?

Inden jeg forsætter, Ellie er frisk, og vi skal til dyrlæge kl 10 I dag.

Det løb ud med gult tyk udflåd, Ellie er egentlig, frisk, halser lidt, vil gerne spise, vil gerne gå tur, drikker ikke helt vildt øget eller noget. Er ikke urenlig.

Men den gule udflåd fik mig alligevel til at ringe til dyrlægen.

Har billede hvis nogen vil se smiley

Anyway, lige nu, skal vi til dyrlægen kl 10. Hvor hun får taget blodprøver, vi starter behandlingen til mandag, og der skal hun muligvis steriliseres.

Hun sagde at nogengange kunne det godt behandles med medicin, men jeg er i tvivl om, hun ikke bare lige meget hvad skal steriliseres? Hvor ofte kommer sådan noget igen, hvis, lad os sige hun blev helbredt?

Har i haft oplevet en åben livmoderbetændelse? Hvordan var forløbet hos jer?

Jeg har aldrig i de mange år jeg har haft tæve, stået i sådan en situation.
Min venindes hund havde en lukket, hun var meget sløj og blev urenlig. Sådan er Ellie slet ikke.



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Åben livmoderbetændelse
  • #1   7. okt 2023 Jeg har to gange forsøgt behandling i stedet for sterilisation. Første gang for mange år siden med Izoure. Hun var 10 år på det tidspunkt, så jeg var bekymret for operation, så derfor forsøgte vi med antibiotika, som ikke hjalp, så det endte alligevel med sterilisation. Hun klarede operationen godt, og fik 3 gode år mere. Hun var dog mere påvirket af bedøvelsen end jeg har oplevet med nogen andre hunde.

    Senest var det med Sunshine, og der var kommet andre og mere målrettede typer medicin til. Jeg gjorde det udelukkende for at udskyde operationen, fordi det var et forbandet dårligt tidspunkt. Jeg forventede, at det ville komme igen, og det gjorde det også i den kommende løbetid, hvor hun så blev steriliseret.
    Lige som Ellie var Sunshine også upåvirket af livmoderbetændelsen bortset fra gulligt udflåd. Medicinen hun fik var livmodersammentrækkende, som skulle rense hende ud. Jeg har senere hørt om hunde, som har været meget påvirket af behandlingen, men Sunshine gav ikke udtryk for smerter eller ubehag.

    I hvert fald for en stor hund er det en ganske dyr behandling.


  • #3   7. okt 2023 Vi har oplevet det én gang, og valgte sterilisation. Det har vi ikke fortrudt.

  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #4   7. okt 2023 Dyrlægen kan ved scanning se om, der er en chance for at kurere det medicinsk. Iflg. min dyrlæge er der ca. 10%, der kan.

    For 14 mdr. siden stod en af vores tæver på 7 år med en åben livmoderbetændelse, hun var virkelig påvirket og betændelsen, der kom ud var med blod.

    Den første tæve igennem 34 år, så ingen erfaring og 14 mdr. er jo ikke lang tid, at sige det ikke kom igen.

    Jeg spurgte i opdrætter gruppe på facebook omkring erfaringer med medicinsk behandling og ud fra de få svar, der kom, er prognoserne ikke gode i længden, men en ting slog mig og det var, at dem der svarede, havde tæverne fået alizin og antibiotika.

    Min dyrlæge udskrev Kesium og onsior (smertestillende) Og så blev dyrlægens behandling understøttet med homøopatisk behandling (Ved du ikke er alternativ, men det skal jo med smiley )

    Jeg valgte operationen fra, da jeg gerne vil, hvis tæven skal steriliseres bevare hormon systemet og det kan man ikke, når tæven har en livmoderbetændelse. Kommer det igen, så vil jeg igen forsøge mig med medicinsk behandling og så en hormon bevarende sterilisation. Men jeg håber inderligt, at det var et engangstilfælde.

    Pøj pøj og krydsede fingre til Ellie smiley


  • #5   7. okt 2023 God bedring med Ellie smiley Jeg ville uden tvivl få hende steriliseret, når det akutte er overstået. Ellers ville jeg altid gå og frygte at det kommer igen smiley

    At lave en “hormonbevarende sterilisation” vil være uendelige ligegyldigt, og hverken gøre fra eller til i forhold til risikoen for livmoderbetændelse, som jo netop er hormonbetinget. Snak med en dygtig dyrlæge i stedet smiley


  • #6   7. okt 2023 Vi venter pt. Hos dyrlægen. Der er umiddelbart ikke blod i betændelsen. Nu ser vi hvad dyrlægen siger. Tak for jeres erfaringer vh

  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #7   7. okt 2023 "At lave en “hormonbevarende sterilisation” vil være uendelige ligegyldigt, og hverken gøre fra eller til i forhold til risikoen for livmoderbetændelse, som jo netop er hormonbetinget. Snak med en dygtig dyrlæge i stedet"

    Man kan ikke få betændelse i noget, man ikke har smiley Og en hormonbevarende sterilisation kan være, hvor man fjerner livmoderen og bibeholder æggestokkene.



  • #8   7. okt 2023 Så er vi hjemme. Rigtig nok, en åben livmoderbetændelse. hendes livmoder var på str. med medisterpølser.
    Hun har fået medicin der får livmoderen til at trække sig sammen. Penicillin og smertestillende til de næste par dage også.
    Hendes anbefaling var dog, at vi mandag får hende steriliseret hos vores egen dyrlæge.
    Ellie var lidt dehydreret, så vi har købt noget vådfoder til hende, så hun får lidt ekstra vand. Hendes infektionstal sky højt, men ingen feber.

    Tror vi holder fast i at hun får fjernet hendes underliv.

    Tak igen for jeres oplevelser.


  • #9   7. okt 2023 Det lyder som en fornuftigt løsning. Hun kan få nogle dejlige år fri for hormonpåvirkning. Vores 9-årige tæve er som en unghund. Hun har aldrig været synlig pseudrægtig, men hun virker alligevel mere "fri". Maja blev steriliseret langfredag af dyrlæge agten i Hedensted. Fantastisk flot arbejde. Hun fik en body i stedet for en skærm, og såret ikke så meget som væskede en bitte smule. Hun var meget hurtigt fit for fight igen. Vores osteopat siger dog, at sterilisere tæver ofte er ret spændte i underlivet og har gavn af et par behandlinger. Bare lige så du har det i tankerne. Majas livmoder vejede 1,4 kg. Den var helt enormt stor.

  • #10   7. okt 2023 Godt I kom afsted smiley

    CM, det er en HUND. Den skal bare fikses, så den bliver rask. Ikke gennemgå en operation, som næppe udføres herhjemme. Hvis der skal være så mange krøller på at få en rask hund, skal man imo slet ikke have den smiley


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #11   7. okt 2023 Anne: Vi kan være enige om, at være uenige smiley



  • #12   7. okt 2023 Det er kun lørdag middag nu.
    Hvorfor anbefales det at vente to hele døgn for behandling?
    De kan blive virkeligt syge på den tid.

    Jeg har oplevet åben livmoderbetændelse 3 gange.
    De to første blev behandlet medicinsk.
    Den ene var efter fødsel af hvalpe. Hun var upåvirket, men havde flåd. Den tæve blev parret i efterfølgende løbetid igen, og var fri for problemer frem til nogle år senere, hvor hun igen blev ramt og måtte sterilisere. Da blev hun virkelig syg på få timer.
    Den anden fik betændelse efter en smugparring af en kastreret han. Ingen gener udover flåd. Medicinsk behandling og uden betændelser de følgende 6 år, hvor hun så fik betændelse igen og blev aflivet (hun var gammel og slidt oveni).

    Tredje tilfælde af betændelse blev steriliseret med det samme, da der samtidig var cyster og tæven var gammel. Hun blev virkelig syg på få timer. Hun havde ikke tidligere haft udfordringer.

    Livmoderbetændelse er hormonelt betinget og man ser en vis arvbarhed i linjerne. Har en tæve først én gang haft det, er risikoen enormt stor for flere tilfælde.
    Jeg beholder mine tæver intakte så længe det er sundhedsmæssigt forsvarligt, men ikke for enhver pris. Ved ældre tæver ville jeg aldrig behandle medicinsk. Ved unge tæver, der skal i avl, er det en god midlertidig løsning.


  • #13   7. okt 2023 der er jo opstartet medicinsk behandling ... tænker det giver god mening at slå den akutte infektion ned inden operation når det er en mulighed ..

  • #14   7. okt 2023 Dyrlægen, som vi kom ind til, kunne ikke operere her og nu, og ville lave en vurdering om det var nødvendigt at vi kørte til Karlslunde.

    Hun forventede at Ellie ville få det bedre, skulle hun mod forventning få det bedre, skulle vi kontakte igen


  • #15   7. okt 2023 Myren har haft åben. Hun blev steriliseret med det samme smiley

  • #16   7. okt 2023 Godt med en backup plan. Det kan desværre vende på kort tid.
    Pøj pøj med det hele.
    Livmoderbetændelse er noget lort. Ikke mange tæver går fri, hvilket jo er mystisk med tanke på at løbetid er naturligt. Men måske det bare som med kræft hos vi mennesker. Vi lever så længe, at næsten alle rammes på et tidspunkt...


  • #17   7. okt 2023 Malene det ligger helt sikkert til nogle racer fremfor andre. Jeg har aldrig hørt om en Sealyham med livmoderbetændelse. Dvs det passer ikke. Vi havde én i vores første kuld for 18 år siden, der fik lukket livmoderbetændelse efter 1. løb. Meget atypisk. Ellers ingen. Heller ikke hos ældre tæver. Heller ikke andres hunde. Hos Airedales er det meget almindeligt fra 6-7 års alderen. Westierne ligeså. Jeg har hørt at retriever også er disponeret.

  • #18   8. okt 2023 Fifi fik livmorderbetændelse med gult udflod.
    Dyrlægen ville sterilisere hende med det samme.
    Min mand spurgte til penicillinkur.
    "Man behandler kun dyre avlstæver", var svaret.
    Så kan du betragte min hund, som en sådan, svarede min mand.
    Fifi blev rask, og om hun ville få livmoderbetændelse igen, må stå hen i det uvisse, da
    hun blev drægtig i den efterfølgende løbetid og senere blev steriliseret pga falsk drægtighed.


  • #20   8. okt 2023 Ellie er lidt friskere i dag. Men hun lå også og sov sov om hun var død i nat. Jeg var oppe og tjekke et par gange til hende.

    Tilgengæld blev hun overfaldet i går aftes, af en hund henne hos min mor. Altså en hund som bor hos en af naboerne, det er ikke første gang, og nolle er også blevet angrebet flere gange. Denne gang var Ellie så sløj og bed fra sig.

    Den "angriber" ved at være meget aggressiv og truende, helt hen i vores hunde ansigter og helt stiv kropssprog, og den kommer tættere og tættere på indtil den bider.

    Ejeren har fået påtale flere gange om at holde hunden i snor, eller at få frataget retten til at have hunden. Hvis vi anmelder nu, skal hun enten flytte eller skille sig af med hunden, så vi har heller ikke lyst til at anmelde. Tilgengæld, så var det jo Ellie der bed. Det var vidst kun 2 markeringer, men hun bed alligevel denne gang.

    Så nu fylder det, for vi har heller ikke lyst til at tage vores hunde med derovre. Denne gang kom Ellie med fordi hun var syg. Men vi burde jo kunne tage dem med, uden at den lille hund, angriber os.



  • #21   9. okt 2023 Operationen er veloverstået. Ellie har det godt og har været dygtig.

    profilbillede
  • #22   9. okt 2023 Dejligt at høre smiley Og sikke en lettelse for jer, at det nu er overstået smiley

  • #23   9. okt 2023 Godt at høre, god bedring til smuksakken smiley

    Men er bodyen ikke kun til når hun er uden opsyn? smiley


  • #24   10. okt 2023 God bedring til Ellie smiley

  • #25   10. okt 2023 Vi fik afvide at hun skal have bodyen på alle 10 dage, men tænker om nogle dage, når den skal vaskes og at det bliver gjort når hun. Er under opsyn

  • #26   10. okt 2023 vores Nova var meget følsom på huden efter sterilisation og bevægede sig klart bedst med body på de der 10 dage ... Ipsen var fit for fight indenfor et par døgn og var helt upåvirket uanset om den var på -- tænker den beskytter lidt ..

  • #27   13. okt 2023 Ellie har i dag været sløj og lidt off. Vi tog hendes temp. 39.3 hun pev når hun hoppede ned fra luftmadrassen . Nu skal vi akut på et dyrehospital. Hvor hun skal åbnes op, efter vores akut dyrlæge fandt væske o bughulen.

  • #28   13. okt 2023 øv øv. stakkels Ellie. og jer håber hurtigt der kommer styr på det,..

  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #29   13. okt 2023 Krydser fingre og sender positiv energi i Ellies retning .....

  • #30   14. okt 2023 Så fik vi svar på blodprøven. Ellies feber er forsat stigende, og hendes infektionStal er på250. Hvilket er alt for højt.
    De behandler hende intenst i nat, med antibiotika og væske og så skal hun have scannet bugen igen i morgen for af se om væsken blevet til mere. Hun er egentlig frisk nok og ikke kritisk syg.


  • #31   14. okt 2023 Åh nej, håber på det bedste smiley

  • #32   14. okt 2023 Jeg krydser fingrene for, at de hurtigt for bugt med det. Alt vel Ellie.

  • #33   14. okt 2023 God bedring med hende smiley

  • #34   14. okt 2023 De mistænker i stedet en autoimmun reaktion:( vi er så kede af det. Fordi det var virkelig ikke en mega syg hun vi tog afsted med. Lidt feber, lidt nedstemt, men vil spise drikke var glad. Men hendes urin er rød, der er et eller andet i hendes blære. Og vi aner ikke hvad vi skal gøre

  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #35   14. okt 2023 Føler med jer og Ellie smiley Krydser fortsat og ønsker snarlig bedring smiley

  • #36   14. okt 2023 åh nej, hvis infektionstals niveau er som hos mennesker, så er det jo tårn højt ..

    jeg håber virkelig snart man finder den helt rigtige årsag og behandling ..

    jeg spørger helt af uvidenhed, men kan der være en blødning indeni der giver blod i urin ..

    har antibiotika ikke hjulpet på infektionstal ..


  • #37   14. okt 2023 Umiddelbart ikke.
    Efter dyrlægen lige har ringet, hendes bygspytkirtel er ikke som den skal være. Men de kan første sende prøver til tyskland mandag. Hun har fået noget birnyrebarkemon (staves?) som har hjulpet på hendes feber. Hun skal lige holdes under opsyn til i morgen, men der regner de med at hun kan komme hjem.


  • #38   14. okt 2023 Bugspytkirtel og blod i urin.. hmm


  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #39   15. okt 2023 Hvordan går det med hende? Er planen stadig at i får hende hjem i dag? smiley

    Fingre stadig krydset smiley


  • #40   15. okt 2023 Vi venter på at dyrlægen ringer smiley vi har ikke hørt andet, så vi håber stadig at få hende hjem i dag

  • #41   15. okt 2023 Håber alt løser sig til det bedste og hun bliver rask

  • #42   15. okt 2023 Ellie er hjemme igen. Hun er meget friskere end i fredags så det er dejligt. Dyrlægen gav os en seddel med hjem. Hvor forløbet er skrevet ned og behandlingen står på. Vi skal til tjekup torsdag

    profilbillede
  • #43   15. okt 2023 Også lige et billede af Ellie:)

    profilbillede
  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 45 Emner: 11 Svar: 1.496
    #44   15. okt 2023 Dejligt at høre - og hvor ser hun glad ud smiley

  • #45   15. okt 2023 dejligt. men hvad endte diagnosen med ...

  • #46   15. okt 2023 Hanne M. Vi mangler stadig nogle svar. De skal have sendt nogle blodprøver til tyskland i morgen. Vi ved stadig ikke om det er bugspytkirtelbetændelse, eller om det er en reaktion.

    Forhåbentlig bliver vi klogere på torsdag, hvor vi har tjekup.

    Det eneste vi ved, er at hun ikke har været smertepåvirket. Som man normalt ser ved de der betændelsestilstande. Så vi er stadig på bar bund. og 24000 fattigere.


  • #47   16. okt 2023 Sikke en omgang.
    Ellie er vel sygeforsikret så I får en del af pengene tilbage igen, ikke?

    Fortsat god bedring med hende. Håber medicinen får kroppen på ret kurs igen i en fart


  • #48   16. okt 2023 Jo, 7-9-13 er hun heldigvis sygeforsikret smiley

  • CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 6 Emner: 30 Svar: 740
    #49   16. okt 2023 Krydser for at blodprøven giver et entydigt svar, så i finder ud af, hvad Ellie fejler/har fejlet smiley

    Det er en ordentlig omgang hun har været igennem, ikke bare med operationen, men også efterfølgende behandling. Håber dyrlægen vejleder jer i, at opbygge hendes immunforsvar igen efter behandlingen smiley Når hun er trappet helt ud af prednicortone

    Fortsat god bedring til og med hende smiley


  • #50   19. okt 2023 Vi venter pt. På svar på de nye blodprøver. Heldigvis viste de prøver der var sendt til Tyskland ikke noget på bugspytkirtlen og heller ikke noget autoimmun sygdom.


    profilbillede
  • #51   19. okt 2023 Hun blev ikke scannet. infektionStalllet var nede på 42 fra 250. Vi forsætter behandlingen lidt endnu. Da det ikke er helt overstået.

    profilbillede
Kommentér på:
Åben livmoderbetændelse

Annonce