{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.286 visninger | Oprettet:

HD????? {{forumTopicSubject}}

Hej har nogle bekendte som lige har fået taget billeder af deres hanhunds hofter hos deres lokale dyrlæge, hanhunden har ikke stamtavle men far og mor har, jeg har været inde på DKK og set på deres tavler og de er kname gode, mor har A hofer og der er kun 1 B hofte i 3 led, far har A hofter og der er 1 B hofte i 2 led og 2 B hofter i 3 led, nå men hanhunden er lige knapt 2 år og har fået taget billeder af deres egen dyrlæge, hunden var bedøvet, og de dømmer at den har C/D hofter, hunden har aldrig gået på trapper og de har passet rigtig godt på den som hvalp, jeg ved det er rigtigt for jeg kender dem rigtig godt, mit ??? er kan det passe eller skal de få taget nogle nye billeder??? kender i nogen som er rigtig dygtige til det??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HD?????
  • #1   3. okt 2007 Vores dyrelæge er knald dygtig til at tage hd billeder, og prisen med fuld bedøvelse er ca 1400 kr ;o)

  • #2   3. okt 2007 ja de er dygtige på Karlslunde dyreklinik

  • #3   3. okt 2007 kan sagtens passe

    hd er noget mærkeligt noget *S*


  • #4   3. okt 2007 Tak vil jeg sige til dem, jeg troede at en hund med D hofte ver hemmet af det på en eller anden måde??? hmmmm forstår det ikke

  • #5   3. okt 2007 Det er ikke dyrlægen der bedømmer HD / AB røntgenfotoet,

    Det bliver bedøm af et panel der er udpeget af DKK.. og det er denne bedømmelse man skal gå efter..

    Jeg ved godt at mange får deres hund røntgenfotograferet for HD / AA . og at det er selv samme dyrlæge der bedømmer billedet..

    Dyrlægen har ikke det samme værktøj, som DKK udmåler graden og vinklen på hoften samt albuen.

    Så de dyrlæger der bedømmer en hund, og siger godt for den, mht. HD / AA tager jeg ikke for gode vare..

    Det er på samme måde at DKK har et HD index, her kan man se hvilket HD status et kuld har efter forældrene.


  • #6   3. okt 2007 Schæferbanden B

    når der ikke er dkktavle på hunden, så er det da dyrlægen der kommer med sin bedømmelse


  • #7   3. okt 2007 Greve dyrehospital har en dyrlæge som sidder i komiteen hos DKK ang. HD billeder. Jeg kender ikke prisen men han vil helt sikkert kunne give dig en udtalelse udfra DKK standarder.

  • #8   3. okt 2007 hvorfor er der i det hele taget blevet taget et HD foto af hunden??

    det er vel kun vigtigt at vide hvis hunden har gener på nogen måde.........ellers kan jeg ikke se relevansen for at få HD fotograferet en hund uden stamtavle som ikke skal avlsgodkendes..................?

    og jo...diagnosen kan skam godt passe....selvom det virker urimeligt med en ellers sund stamtavle bag sig, så er der jo andet end gen puljen der spiller ind...... ;o)


  • #9   3. okt 2007 jeg kan altså godt se hvorfor man vil vide status

    min skal heller ikke i avl, jeg vil stadig gerne vide hvordan hans hofter ser ud


  • #10   3. okt 2007 Er man medlem af DKK SKAL de da give samme service til ALLE?

    Carlos er HD testet, og jeg valgte ikke at sende dem ind da han er blanding og ikke skal bruges til noget.

    Men havde jeg sendt dem ind, og de havde afvist, ville jeg godt nok flippe ud da jeg betaler samme kontigent på ham som man gør på tavlehunde.


  • #11   3. okt 2007 Braks.....Jeg synes nu det er rat at kende hundens status så man har en ide om hvor meget du kan belaste den i dagligdagen.

    Jeg ville aldrig tilgive mig selv for at påføre mine smerter eller ubehag når jeg kan undgå eller forebygge.



  • #12   3. okt 2007 Janie: præcis sådan har jeg det osse

  • #13   3. okt 2007 Reese.......Nej jeg betaler kun et.

    Men Carlos fik testet sine hofter før jeg fik Effie med tavle :o)

    Det er om de har den forskelsbehandling jeg gerne ville vide om kunne være rigtigt.


  • #14   3. okt 2007 for at vide hvordan de ser ud, behøver man vel ikke en "status"...det kan jo aldrig blive en officiel status?

    hvis hunden ikke er belastet på nogen måde i sin bevægelse osv, kan jeg ik se hvorfor man vil kigge under pelsen på den...den bliver jo hverken mere syg eller mere rask af at man får en "status" sat på den....

    HD er jo en diagnose hvis hunden er syg og et redskab for opdrættere for at undgå syge dyr i avlen?


  • #15   3. okt 2007 Jeg ser det så også som et redskab i min hverdag med hunden.

    At jeg kan tilrettelægge træning og andre udskejelser FØR hunden bliver syg af det hvis det er muligt.

    For mig behøver den såmænd ikke være mere officiel end det er mellem mig og min dyrlæge.

    Jeg kan ikke se hvorfor det kun er et redskab for avlere og købere af tavlehunde.



  • #16   3. okt 2007 helt enig Janie

    igen *G*


  • #17   3. okt 2007 janie*

    skal man ha en status for at kunne se hvor meget man kan belaste en hund i hverdagen?

    man kan da se på sin hund om den er frisk og har et par relativt sunde hofter...signalerne for et dårligt hofteparti er ikke til at ta fejl af...der imod er der ufatteligt mange D hunde der lever i bedste velgående på deres 10'ende leveår og stadig trasker op og ned af trapperne ubesværret og uden gener af at de faktisk ER gamle og faktisk HAR en ret kedelig status på deres hofter....men de ved det da ikke selv?.........

    nej..jeg synes man skal gemme sine penge på HD fotografering når man har en sund og rask hund, som ikke skal indgå i avl og videreføre sine gener...HVIS altså den opfører sig som en sund og rask hund....

    DKK tar ikke HD billeder til bedømmelse fra en hund uden stamtavle, da den ikke betragtes som en DKK hund, men en blandingshund...


  • #18   3. okt 2007 Braks......det er så din mening og jeg har min.

    Jeg vælger så at få testet mine hunde uanset hvad. De penge giver jeg gerne ud da det betyder noget for MIG at vide.

    Nu reklamerer DKK jo for at være der for ALLE hunde. Og de ville skam gerne modtage mine penge da jeg kun havde blanding. Så havde jeg valgt at sende ind og de afviste, så skal jeg da love for de ville opleve en galsindet tossehovedet hyle op ;o)


  • #19   3. okt 2007

    Vil lige komme med et eksempel. Jeg kender nogle som havde 2 Shibaer som de dyrkede agility med. Den ene faldt uheldigvis og blev undersægt ved dyrlægen, uheldigvis blev den aflivet pga. slem skade. De fandt desuden udaf den havde c hofter. De ville derfor også tjekke deres anden hund, og den havde ligeledes c hofter. Derfor stoppede de agility med hunden, der er jo ingen grund til at friste skæbnen, når den nu har c hafter.

    Desuden er det ikke alle hunde som viser når de har ondt, eller smerter, især ikke hvis de synes det er sjovt det de laver. Så jeg kan sagtens se fordelen ved at få tjekket HD, selvom det ikke skal bruges til avlsmæssig formål.


  • #20   3. okt 2007 De ville have hunden testet fordi deres søn ville bruge den til sin tæve, jeg troede at D hofter var dårlige hofter og at men kunne se/ mærke det på hunden, men hvad kan man så bruge tavlen til hvis man ikke kan regne med at gode aner vil give en god hund, denne hund er ikke belastet p nogen måde, det er et ældre ægtepar som ejer den og de passer rigtig godt på den og det var kun fordi sønnen ville brugen den at de mente at de hellere måtte få undersøgt hanhunden først, meget klogt syntes jeg

  • #21   3. okt 2007 Hvad er signalerne for et dårligt hofte parti?????

  • #22   3. okt 2007 Mona: D hofter er dårlige hofte og sådan en hund bør aldrig bruges i avl - for selv om den ikke pt selv mærker noget til det, så kan dens afkom godt være generet af det

  • #23   3. okt 2007 Jeg ville ønske det var et krav at man skulle at indsende alle HD-fotografier af DKK-stambogsførte hunde - det er den eneste måde, at HD-indexet virkelig kan komme til sin ret. Som det er nu, kan alle vælge at undlade at sende de dårlige resultater ind, og dermed er det ikke et sandt billede vi har af HD-indexet.

    Måske et sidespring - men en tanke.

    Til spørgsmålet - man kan sagtens finde en E-hofte blandt en masse A og B hofter. Det er det, der sker. Der er ingen garantier.
    Men - der er ingen der siger, at hunden med D eller E hofter mærker det store til det. Mange hunde lever ganske glimrende med D-hofter - igen er der andre, der må aflives med C-hofter.

    Angående billeder - ring til DKK og få en liste over deres godkendte fotografer. Så ved du, at kvaliteten af fotoet ihvertfald er som det skal være.
    Hvis billedet er dårligt kan det sløre eller give falsk positiv, så det skal være i orden.


  • #24   3. okt 2007 Man avler ikke på D-hofter.
    Heller ikke selvom hunden ingen symptomer har.

    Ganske enkelt.


  • #25   3. okt 2007 Jeg ved ikke om de vil have taget nye billeder men de var selvføglig kede af det og spurte mig om der var noget de skulle gøre, jeg sagde at jeg ville prøve og skrive herind om det og høre om det var en god ide og få taget nye billeder og hvem igivet fald det skulle være, jeg ved ikke så meget om det

  • #27   3. okt 2007 CH: er helt enig med dig, ang det med HD - for det kan også være misvisende i den negative retning - hvis en han er far til feks 50 hvalpe, men kun 3 er tjekket og de desværre er dårlige, så ryger hans index ned med et brag - der tages slet ikke højde for at han måske netop i den kombinatione faktisk har været en hjælp alligevel, da tæven måske har et rigtig dårlig index. Eller han bare har være uheldig at det er de dårlige der er tjekket og hvis man tjekkede resten af afkommet så så det meget bedre ud.
    Der er jo også den risiko ved indexet , at en hanhundeejer vælger ikke at bruge sin han med et godt index, på en tæve med et dårligt index, da han ikke vil risikere at ryge ned - og så må tævens ejer bruge en dårliger han end ellers påtænkt og det er jo ikke fremmende for sundheden. Det er jo netop en god han der skal bruges på en knap så god tæve


  • #28   3. okt 2007 Nogen gode dyrlæger i vejle til at tage de billeder - bruger pedersen i forvejen (han er dyrlæge ude i givskud zoo) og han er dygtig. Men ved ikke mht til HD? Nogen der gør?

  • #29   3. okt 2007 Nu kan jeg ikke lade være og tænke på at jeg har jo købt lille Laica med fin stamtavle og det hele, hun er 4 måneder nu, men så kan jeg jo sagens resikere at hun også har dårlige hofter!!!!!!! og så har jeg jo ikke en pind og bruge den stamtavle til, det vil også sige at selvom man har han og hunhund med fine hofter ja så kan de godt avle hvalpe med dårlige hofter, hvad gør det så godt for, vær sød og fortæl og forklar, jeg forstår det ikke, forstå det ret, jeg er ked på deres vegne og er nu nervøs for Laica

  • #30   3. okt 2007 jeg og flere andre jeg kender køre til fyn og bruger peter knold - tror faktisk at han er dylle i odense zoo ;O) han er super og folk kommer langvejs fra. har aldrig oplevet at DKK beder om omfoto og hans vurdering plejer at stemme

  • #31   3. okt 2007 Mona, når man køber en hund der stammer fra linjer der er HD-fri (det tjekker man selvfølgelig inden man køber hunden - via stamtavlerne), så optimerer man chancen for, at hvalpen ikke får problemer. Man kan sige at den arvelige belastning er begrænset, men nogen garanti er der aldrig.
    HD er ikke kun en arveligt, man kan snildt fodre og motionere hunden til HD. Så det du skal koncentrere dig om, når du har valgt en hund der stammer fra HD-fri linjer med fornuftigt index er, at forebygge og gøre chancen for at din hunds knogler sunde så gode som muligt ved at fodre med kvalitetsfoder og motionere hunden moderat og ikke-belastende.


  • #32   3. okt 2007 Tak for det CH, men det ved jeg at de også har gjort, og gør jeg selvføglig også selv men selv da kan man altså ikke regne med noget, hmmmm og så er det at jeg tænker????????

  • #33   3. okt 2007 Det er levende væsner - selvfølgelig kan man ikke garantere noget.

    Og slet ikke, når miljøet har så meget at skulle have sagt.

    Det er en misforståelse at tro, at stamtavlen er en garant for noget - det er et redskab man kan benytte sig af når man køber hund eller avler. Intet andet....


Kommentér på:
HD?????

Annonce