{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.558 visninger | Oprettet:

Tør du indrømme???? {{forumTopicSubject}}

Foranlediget af en diskussion i en anden tråd, hvor jeg blankt indrømmer at jeg flere gange har reageret uhensigtmæssigt overfor min teenagerhund ved at daske til ham, bliver jeg nysgerrig efter hvorvidt folk tør indrømme den slags.

Der blev selvfølgelig hurtigt slået ned på min indrømmelse i den omtalte tråd og min tanke er, at om det gør, at man ikke tør sige det højt, når man en gang imellem reagerer helt en i vejret og mod egen overbevisning om hundeopdragelse...

Så derfor:

Har du nogensinde gjort noget, som du ville have forsvoret at du ville gøre?
Har du irettesat den på en måde, som du bagefter godt vidste var forkert?
Andre eksempler?

Og - Tør du indrømme det her på HG?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tør du indrømme????
  • #1   4. okt 2007 indtil videre tror jeg ikke jeg har gjort noget. Men var det mig der var kommet hjem til en sofa der var skam bidt i går, så tror jeg at jeg ville have skældt ud (og det ved jeg jo godt ikke er løsningen)

  • #2   4. okt 2007 Jeg takker for dit hurtige svar, von bierlich - lad os da få sandhederne på bordet om, hvordan mennesker også bare er mennesker ;o)

    Selv os, der vil hundene det bedste ;o)


  • #3   4. okt 2007 Ja da, men jeg skelner mellem at lave en fejl og "opdragelse"... selvom man kommer til det er det ikke noget der er ok

  • #4   4. okt 2007 At sprøjte med vand i forbindelse med træning - pissedårligt råd jeg fik der :o(

  • #5   4. okt 2007 Ja, det vil jeg da. Men jeg har ALDRIG øvet vold eller gennemtæsket mine hunde. Hvis man er meget træt, så kan lunten være meget kort, og så kan det ske at jeg kommer til at daske til hunden, men der er hverken ondskabsfuldhed eller andet indblandet. Nærmere en afledningsmanøvre, som selvfølgelig godt kan gøres med en høj lyd, men det er ikke altid det hjælper.

  • #6   4. okt 2007 Tyson har altså også en gang fået en på hatten.
    Men har så også kun fået det den ene gang i hele sit liv.


  • #7   4. okt 2007 Vi er mennesker vi fejler altså en gang i mellem.
    Selvom vi ved det er forkert så gør man det jo alligevel, om det er med vilje eller ej.


  • #8   4. okt 2007 Søster Target - netop min pointe!

    Jeg skelner også mellem det, man bevidst vælger som opdragelsesmetode og så det, man instinktivt gør, når man er oppe at ringe....

    Det hensigtsmæssige er selvfølgelig aldrig at komme op at ringe når man har med hunde at gøre, men kan det virkelig lade sig gøre i virkeligheden?

    Og - kan det være sandt når nogen siger, de aldrig har lavet en sådan fejl når de har opdraget hund?


  • #9   4. okt 2007 Ja jeg tør godt indrømme.

    Da hun var omkring 2 år, snappede hun pludselig efter min dengang 2årige lillebror som sad og spise mad i sofaen. Hun havde fået den ide at vogte over maden. Helt uden jeg tænkte over det havde jeg givet hende et smæk med håndfladen over snuden. Jeg havde det rigtig dårligt med det, og det er aldrig sket siden. Det var første og eneste gang.


  • #10   4. okt 2007 Nu har jeg jo en lille slagsbror af en tæve, og jeg indrømmer blankt at jeg ikke har reageret super hensigtsmæssigt de første par gange.
    -og den får stadig "røvfuld" hvis det sker -nu er jeg jo bare mer obs på det, så det er ikke noget jeg forventer sker mere, da jeg undgår situationerne.

    Røvfuld self ikke = tæsk. Men skal to hunde skilles ad, ja så er det atså ikke med en løftet pegefinger.


  • #11   4. okt 2007 Vi overvejer meget hvad vi skal med Buddy i morgen. Vi kan simpelthen ikke lade ham være alene hjemme. Det drejer sig om 5 timer og vi skal jo passe vores arbejde..

    Vi har hørt både godt og skidt om både bur og mundkurv, men ved jo godt at ingen af de to metoder er løsningen..


  • #12   4. okt 2007 Indrømmer jeg har prøvet Cecar Milan metoden til at prøve at få min hund til at gå pænt....indrømmet... har skubbet til ham med foden når han trak i snoren... var SÅ træt af at have ondt i arm og ryg når vi havde været ude og gå, så det var et forsøg værd...DET HJALP IKKE! prøvede et par gange, men har nu endelig lært ham ikke at trække ved hjælp af den gode gamle klikker... hurra endte godt, men man kan ryge langt ud... og tør godt indrømme det... puhaaaa

  • #13   4. okt 2007 da kenzo for tunsindstyvende gang huggede viskestykket som unghund, slog jeg ham med viskestykket....ja nogen gange bliver man så træt :0) men det hjalp altså ikke en dyt ;0) men det ved vi jo alle nok godt efterhånden.

  • #14   4. okt 2007 Jeg tror jeg finder et link til tråden - det forklarer måske yderligere...



  • #15   4. okt 2007 Med Monique nej... jo istarten talte jeg for hårdt til hende ind i mellem, og så krøb hun langs panelerne og tissede på sig selv... stakkels pige... hun har dog nu lært at selvom jeg tager en hård tone på, så ker der ikke mere end det.

    Med Blackie, ja, ham har jeg haft fat i, en del gange den første måned han var her, han ville ikke lade Monique være i fred (slikken, puffen og springen på hende) og hun siger ikke fra overfor ham, et nej var han ligeglad med, så jeg fjernede ham fysisk.


  • #16   4. okt 2007 Tja man behøver vel blot at læse Baloo´s historie på vores hjemmeside for at vide at jeg indrømmer at jeg indimellem har handlet overilet førhen...
    dog vil jeg sige at jeg er MEGET opmærksom på nu, at både hundene og jeg (mit blodtryk) har bedst af at jeg forholder mig total coooooooool.... *gg*
    Men dermed ikke sagt, at jeg ikke kan reagere uhensigtsmæssigt...


  • #17   4. okt 2007 http://www.hundegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?msg_ID=133702

    For jer, der ikke gider at læse hele tråden falder min indrømmelse her: Skrevet: 04-10-2007 12:28:46


  • #18   4. okt 2007 Jeg må indrømme at jeg synes at udøve vold mod dyr og børn er uhensigtsmæssigt, men de gange hvor hunden overhovedet ikke lystre eller gør noget meget dumt synes jeg er ok at man lige giver den besked. Jeg synes ikke man skal gennem pryle sine dyr men at råbe hørt eller hive hårdt fat eller give den et dask skader vel ikke???

    monika


  • #19   4. okt 2007 Ja jeg har da osse rykket og hevet i snoren en del gange n¨år Møffe trak som en gal da jeg fik hende. Og tja, det hjalp ikke noget som helst, men Møffe er min første helt egne hund, og man skal jo lære det, før man kan gøre tingene rigtigt. Og min uvidenhed er unægteligt gået ud over Møffe nogen gange, men hun har da overlevet, og jeg er blevet klogere.

    Mon ike alle hundeejere har været der engang. At man gjorde noget der virkede rigtigt i situationen, og når man så lærer mere, ja så ser man pludseligt at det ikke var så rigtigt endda.


  • #20   4. okt 2007 Tjoh, vi er vel allesammen kommet til at gøre noget vi senere har fortrudt.

    Hvad mine første to hund angår, så har jeg gjort stort set alt galt. Startede med at bruge kæft trit og retnings-opdragelsesmetoden. Den virker ikke kan jeg jo så godt fortælle. Så den fejl blvier ikke lavet igen.

    Hvad Binka angår, så tror jeg faktisk ikke at jeg en eneste gang har overrageret. Højst råbt lidt højere end nødvendigt, men hun har så også været en forholdsvis nem hund.


  • #21   4. okt 2007 Det var da befriende så mange der tør bekende kulør ;o)

    Jeg takker!!


  • #22   4. okt 2007 alt det der bliver nævnt her, skal man også huske på når en bruger herinde stiller et spørgsmål og det synes jeg mange glemmer. At have læst bøger osv gør ikke en til en fantastisk hundeejer.. Vi lærer af vores erfaringer og det gælder ALT i livet

  • #23   4. okt 2007 Belinda -jamen man lærer jo osse hele livet. Og de fejl man begår med sin første hund begår ma så forhåbentligt ikke med de næste:o)

    Jeg tror de fleste tilfælde at den første hund vil blive prøveklud for mangt og meget. Man kan jo læse alt muligt om trænng og opdragelse, men selv eksperterne er jo ikke enige, så man må prøve sig frem til man finder det der virker for en selv og hunden, og hvis ikke det giver nogen fejl undervejs ville det da være mærkeligt.


  • #24   4. okt 2007 Buddy, det har du ret i - og det var netop derfor jeg ville lave tråden.

    Vi er altid hurtige til at være hellige omkring hundeopdragelse - vi ved jo, hvad der er det rigtige at gøre.
    Og når folk træder ved siden af er vi klar på de fordømmende taster - mig selv inklusive.

    Jeg synes dog der skal skelnes mellem de instinktive reaktioner vi har, når vi er kørt op i en spids (og jo, det er vi altså nogen der kan uden at vi er behandlingskrævende) og dermed reagerer uhensigtsmæssigt og så når man tager opdragelsesmetoder i brug som er klart til hundens ulempe.

    Jeg synes det er vigtigt at sige tingene højt..


  • #25   4. okt 2007 Kisser

    Jeg har heller aldrig set alene hjemmeproblemer som noget stort.. Og at man nemt kunne få problemet til at holde op. har set billeder af hunde der har ødelagt vægge og alt muligt og tænkt at hunden måtte være bims.. Nu har jeg så selv en der har ædt sofaen smiley

    Og det er bare så svært at stille noget op. Problemer som opstår når man er i nærheden har man en chance for at gøre noget ved.. men det her.. puhh, det er hårdt


  • #26   4. okt 2007 C H

    ha ha, fordømmende taster..

    Men du virker nu heller ikke som om at du kræver behandling..

    Faktum er, at det altid er sværere, at bedømme folk når man ikke ser dem. Derfor er der nok mange der overreagerer.. et dask,kan i nogles øjne virke helt forkert, da de jo ikke ved om man er psykopat smiley


  • #27   4. okt 2007 jeg vil da gerne indrømme noget andet..


  • #28   4. okt 2007 Orakel, Jep, det er lige det, vi gør..

    De første 8-9 år jeg brugte på hundetræning kunne jeg smide direkte i skraldespanden, for det funkede bare ikke godt nok. Men jeg gik jo i en specialklub for racen, og var da ung og naiv nok til at tro at de vidste, hvordan racen skulle behandles.

    Det ved jeg nu her mange år senere, at de ikke gjorde. I hvert fald ikke dengang.

    Og med Gilbert startede jeg på samme måde, men fandt ret hurtigt ud af, at hvis jeg brugte de metoder på ham, så ville jeg hurtigt stå med en hund, der var skide bange for mig. Så det holdt jeg op med.

    Men det er faktisk først her i de sidste tre år, hvor jeg har været på hundegalleriet, at jeg har mødt nogle mennesker, der kunne vise og lære mig nogle ordentlige metoder at træne hund på.

    Og hold da op hvor er jeg dem taknemmelige :o)


  • #29   4. okt 2007 De gange min hund har gået amok - i flere timer i streg, hvor hun har haft ørerne fulde af vat og gjort ALT det hun ikke MÅTTE -KONSTANT - har jeg altså råbt og skreget så højt jeg kunne - hvilket bare er latterligt - for hunden kigger liige op fra det hun har gang i - om det er at grave i stuegulvet eller flå sofaen - og så fortsætter hun ufortrødent!!!

    Det tætteste jeg vist kommer på at have vappet min hund, er de gange jeg har tabt noget i hovedet på hende - men dermed ikke sagt at jeg altid optæder fornuftigt - jeg råver og skriger bare:-/


  • #30   4. okt 2007 Vi aktiverer og aktiverer, men lige lidt hjælper det. I starten var der slet ingen problemer, men han er såsandelig begyndt.. Alt for tur, derfor fjernede vi alle løse genstgande.. så tog han for sig af de større ting.

    Det værste er at han har tygget ledningen over til vaskemaskinen. Det kunne være gået helt galt! Så bliver man så ked af det og føler sig helt håbløs


  • #31   4. okt 2007 jeg har da også råbt og skreget af min da han var hvalp ..da jeg kom hjem til en lejlighed pakket ind i wc papir ..da jeg ikke vidste bedre ..

  • #32   4. okt 2007 ja selvfølig, men desværre og det er sku en felj alle kommer til at begå

  • #33   4. okt 2007 Buddy, du skriver at du har overvejet agillity - det er bare om at komme i gang.

    Måske noget sportræning vil være rigtig godt til at stimulere din hunds hoved lidt - det gør den mentalt træt men uden at stimulere den så meget fysisk, at den får for meget adrenalin i blodet.

    Husk også at lufte hunden en times tid inden du tager afsted - så er adrenalinniveauet faldet når du skal ud af døren.


  • #34   4. okt 2007 Charlotte D - mener du et almindeligt kædehalsbånd, som man kan vælge at sætte i kvæl eller lade være?

  • #35   4. okt 2007 man kan altid udnytte det hvis man har en mad glad hund..vil lige sige at hvis jeg bare smider godbidder rundt omkring ...hjælper det ikke (når han er alene hjemme)
    men hvis jeg smider lækkerier i en tom flaske når jeg går ud af døren er intet rørt når jeg kommer hjem..så har han siddet med den flaske og prøvet at få godbidderne ud ..og de allesammen har han fået fat i men sidder stadig med flasken når jeg kommer hjem i tro at der stadig er nogle.


  • #36   4. okt 2007 jeg tør godt indrømme at jeg har taget fat i tøsen's øre så hun pev men det var en ren refleks for at hun bed mig i næsen.. og indrømmer gerne at det nemt kan ske igen hvis hun bider..

  • #37   4. okt 2007 Jeg har prøvet balance opgaver, spor, klikkertræning (det er han super til)..



  • #38   4. okt 2007 direkte slå dem - har jeg vist aldrig gjort - jo måske et lille "dask" over snuden - men haft i dem - jo det har jeg gjort en del gange. Taget dem i kraven på begge sider af hovedet og set dem dybt i øjenene til de smasker og overgiver sig. Det er vist nødvendigt engang i mellem når man har 2 så store hunde.
    Kæde - jo jeg bruger kæde til begge mine hunde så er de er nu lidt nemmere at holde og den vender "rigtigt" smiley


  • #39   4. okt 2007 Tror faktisk ikke jeg har råbt og skreget.....har i al fald aldrig slået. MEN har prøvet at være muggen og ignorerende i lige lovlig lang tid (sikkert fordi jeg var i dårligt humør i forvejen...) og de gange har jeg fortrudt vel vidende om, at hunden intet fatter....

  • #40   4. okt 2007 Går tur med ham 5.30 en halv times tid hvor han lige får 5 min på en mark til at "gøære sig ren". resten af tiden er han i snor og får lov at bruge næsen..

    Og Buddy er madglad, men han er allergisk og desuden så spiser han ikke når vi ikke er hjemme.. Så det virker heller ikke.

    Agility står højt på listen, men det kræver en hund med opmærksomheden rettet mod sin ejer.. Og Buddy er HYPER når der er skyggen af en hund i nærheden, så det må vente til teenageralderen er ovre..


  • #41   4. okt 2007 Vi bruger også kæde til Cassius - men ikke i kvæl..

    Vi bruger kun dem med de lange led i - de andre niver pelsen af og giver unødvendig ubehag til kræet...


  • #42   4. okt 2007 Vi bruger en æhhh hvad hedder den kæde så???
    Nååå men det er den kæde med de ovale led som løsner sig når hunden ikke trækker mere... vi fik at vide dengang vi startede til træning med Aiko og det var dansk politi hundeforening vi trænede hos, der sagde vi skulle bruge den på ham, da han smuttede ud af sit almindelige halsbånd....
    Nike bruger vi så sele på *SS*


  • #43   4. okt 2007 ja der vil jeg da også lige sige : "at du vende kæden "rigtigt"

    Det er hvis den ikke kan blive løs igen - den er vendt forkert - ja ellers har jeg da misforstået noget ??


  • #44   4. okt 2007 CH - Du har jo så hørt det! Men jeg har da også taget fat i min hund, da hun bed i katten, tog jeg fat i nakke skindet på hende, og hev hende væk... Har slået min anden hund over snuden med en ledning, da jeg for 1000 gang, tog ham i at æde en.. Og det virkede han har aldrig gjort det siden... Hellere det end han fik strøm.... Men modsat jer, er jeg nok den eneste der ikk har det dårligt med det!!!

  • #45   4. okt 2007 Buddy, det er jo netop det, der indlæres når man starter til træning. Jo før jo bedre - og jo bedre kontakt opnås..

    Det er aldrig for tidligt og det er aldrig for sent - så jeg ville skynde mig at melde mig til.
    Det kan i den grad afhjælpe jeres problemer - også hvis i for trænet kontakten mellem jer.
    Start eventuelt med lydighedstræning....


  • #46   4. okt 2007 Går til lydighedstræning smiley

  • #47   4. okt 2007 Sorry, det skrev du også ;o)

  • #48   4. okt 2007 Vi fæstner det - Cassius´ kæde er en anelse for stort - så vi sætter det og fæstner det i en ring og trækker det hen til et af leddene der passer i størrelsen. Det fungerer som et ganske almindeligt halsbånd, som vi bare selv kan bestemme hvor sidder på halsen.
    Det bruger vi både når vi går tur og når vi træner.


  • #49   4. okt 2007 Charlotte D, Samson & Murphy .

    Hm... det er sørme svært at holde dem alligevel - hvis de begge absolut vil den vej - uanset om de har kæde på eller ej - det har jeg prøvet 1 gang - jeg satte mig lige på røven i mudderpølen for at kunne holde dem - heldigvis kendte jeg dem som de absolut ville over til og de har grint af mig lige siden :-))


  • #51   4. okt 2007 ja jeg er også kun 161 cm

  • #52   4. okt 2007 Ha ha.... jeg har tænkt mange gange på at oprette netop det samme emne CH... Men har af en eller anden grund ikke haft mod på det da jeg ved at man ville blive trynet ned herinde....

    MEN GODT SÅ NU KOM DEN SKU :)...

    Jeg har den samme holdning som mange af i andre skriver at nogen gange skal hunden ha en dask, der er så bare forskel på hvad man mener med dask....
    Og ja vi er kun mennesker og tror ikke at der er mange som aldrig har taget ved sin hund....For nogen gange er det den eneste måde....Ikk hermed sagt at det er noget jeg gør dagligt eller nogen gange i mrd, men hvis jeg kan se på vores hunde ok, de viser ingen respekt så falder hammeren....

    Jeg er tilhænger af CECAR MILAN..... det indrømmer jeg gerne.... jeg har den holdning at det er ikke børn vi har med at gøre men hunde.... Og kan ingen steder se at han bruger totur som mange mener...

    Og ja vi bruger kæde til vores den store HVORFOR : Fordi det har jeg altid gjort ved alle de hunde jeg har haft... Og der ved jeg at han går pænt og han kan også gå pænt uden den kæde.... Det er der jo også mange der mener er dyreplageri hmmm.....hvor henne???


  • #54   4. okt 2007 Michael og stine - jeg kan så erklære mit fuldstændig uenig.
    Jeg synes ikke at en hund skal have dask. Og det læser jeg faktisk heller ikke at der er andre, der skriver - det jeg læser er, at selvom de fleste ikke mener at det er hensigtsmæssigt, så er det sket alligevel. Nogengange som reaktion andre gange fordi der simpelthen har manglet et alternativ at gribe til.

    Jeg er indædt modstander af brugen af fysisk overmagt i opdragelsen af en hund, men erkender, at vi er mennesker og ikke altid har styr på vores instinktive reaktioner.



  • #55   4. okt 2007 Cecar Millan er i øvrigt ikke et menneske, jeg har har den store respekt for, når det kommer til hundeopdragelse.

  • #56   4. okt 2007 Michael og Stine > så er I vel osse bevidste om, at det ikke er alle racer, der ka tåle det. Jeg er i al fald utroligt bevidst om, at det ka få dårlige følger, hvis jeg ikke "taler venligt" og er blid ved netop min race. Der står meget lidt om finsk hyrdehund, men det var i sin tid en ting jeg bed mærke i , da jeg valgte race...ss

  • #57   4. okt 2007 Miss Lucy: Vi vil aldrig blive enige i det såååå.....Og synes det er svært at forklare over en tekst....

    C H: Du har vidst misforstået mig rimlig meget tror jeg.... Jeg yder ikke vold på mine dyr overhovedet og det er heller ikk noget jeg dyrker at daske mine hunde en.... Når jeg mener et dask er det på snuden og det er ikke hårdt...


  • #59   4. okt 2007 Sakki: Helt rigtigt.... jeg ville da aldrig bruge hans metoder hvis jeg vidste at jeg havde en hund med en meget lav psyke....



  • #60   4. okt 2007 Ja jeg har gjort ting jeg godt kan se kun har gjort tingene værre... at komme hjem til en ædt sofa fik mig til at råbe meget meget højt af min lille vaps og det hjalp ingen steder.
    En enkelt gang hun har hapset katten i leg - har jeg dasket hende 1 på måsen... Ik slået - dasket..
    Jeg kunne da godt se bagefter det var helt hen i vejret at reagere sådan - men lige i situationen tænke jeg ikke.
    Så jo - indrømmet - jeg er ikke fejlfri.


  • #62   4. okt 2007 Charlotte og samson.... jeg bruger ikke den kæde forkert

    Benedikte: nemlig enig i det du skriver med hvad tæven gør ved sine hvalpe hvis de gør noget som er forkert men det er der også mange som mener er forkert....hmmm



  • #63   4. okt 2007 Michael og stine, det tror jeg ikke jeg har - jeg har ikke forstået at du øver vold på din hund.

    Det, jeg er uenig med dig i er, at din holdning om, at hunden nogengange skal have et dask. Det mener jeg ikke den skal.
    Heller ikke et blidt dask på snuden ;o)



  • #64   4. okt 2007 Jeg vil da også godt indrømme at jeg nogen gange har taget fat i nakken og lagt hende ned når hun er blevet for meget eller er gået til angreb på kattene, som hun meget tit gør og endda på et tidspunkt havde bidt hul på halsen af begge to..

  • #67   4. okt 2007 Cecilie og freja: sikkert ikke det siger jeg heller ikke at man skal gøre til ens måde at opdrage kun på den måde som f .eks CECAR MILLAN....

    og nu er ikke alle retrivere ens.... Vores golden er forklædt i den forkerte krop da han var yngre, han er meget klog og har en meget stærk psyke...

    Derimod vores nye labbe tæve har et mere svagt sind, og der kunne jeg aldrig finde på at bruge en hård hånd det ville knække hende med det samme


  • #70   4. okt 2007 Jeg vil da godt indrømme at jeg har haft fat i nakken på Emma nogle gange........det har været i situationer, hvor hun har været total udenfor pædagogisk rækkevidde........så er fysisk kontakt af den art eneste middel der virker........og hun har vist ikke taget skade :o))

  • #73   4. okt 2007 Dask af nogen art kunne jeg aldrig finde på at bruge.........et slag over snuden blev meget brugt engang........det har jeg sku aldrig været tilhænger af.......efter min mening er det kun medvirkende til at en hund begynder at snappe.........den forstår det jo ikke.

  • #74   4. okt 2007 C H..... SÅ KOM HJEM OG SE MINE HUNDE :)...

    vi bliver aldrig enige om det kan jeg regne ud... og gud være med det siger jeg bare :)...

    Og jo vi har nogen rigtig glade og velfungerende hunde.

    Charlotte og samson: bare helt i orden det var mig der misforstod sorry smiley


  • #75   4. okt 2007 Michael og Stine > jeg har nu intet nævnt om meget lav psyke - så er ikke helt med ?

  • #76   4. okt 2007 Cecilie og Freja, jeg har ikke forstand på andre racer end schæfere - og jeg har kun haft to skønne, men selvstændige og driftige hanner. Det er mit begrænsede erfaringsgrundlag - ud fra det må jeg konkludere, at en hævet stemme ihvertfald ikke er nok til dem - tværtimod kan det drifte dem yderligere op. Det, der virkelig virker her hos os er afledning, ignorering og coolness når det handler om at korrigere uhensigtsmæssig adfærd. Til det kobler vi selvfølgelig stemmen med kommandoer, som bliver indlært med guffer og legetøj.

    Men - pointen i denne tråd er, at det ikke altid går som præsten prædiker. Jeg har ikke altid haft overskuddet til at være cool og gøre som jeg skal - og det er i de situationer, at det hele har taget overhånd og det er endt med, at jeg har dasket ud efter min englebasse, som egentlig nok bare har haft det fantastisk morsomt og tænkt at han har leget).

    At bruge fysik til at opdrage Cassius med er helt umuligt. Dertil er han for stærk. Han ville enten vinde kampen, blive fuldstændig trykket eller syg i panden. Det er simpelthen ikke en mulighed.


  • #77   4. okt 2007 Michael og stine, du har da sikkert skønne og glade hunde...
    Jeg siger ingenting om dem eller dig ;o)

    Jeg fortæller blot min mening.... ro på ;o)


  • #78   4. okt 2007 Cecilie, jeg er helt med - gjorde det samme bare med schæfere ;o)

  • #79   4. okt 2007 Cecilie og freja: vores balto kunne lige så godt ha været en anden race jeg vil ikke nævne nogen :)... Ikke hermed sagt at han ikke har det fantastiske sind som en golden har men han er meget fremad gående og er ikke bange for noget overhovedet :)...

    Jep ved godt at en golden er mere lansom hvad angår modenhed.... Det er ikke første gang jeg har med en golden at gøre smiley


  • #80   4. okt 2007 Da jeg fik Møffe havde tidl. ejer ikke fortalt at hun ikke kunne med andre hunde. Det resulterede i at hun nåede at gå til angreb på mine forældres ene hund.
    Derudover var hun meget dominerende overfor både mennesker og hunde.
    Jeg fik af en træner det råd at når hun begyndte at knurre af andre hunde/blive dominerende overfor mig, så skulle jeg tage fat i nakken af hende og sige krsftigt nej, og stoppede hun ikke skulle jeg lægge hende ned til hun slappede af.

    Jeg havde intet kendskab til den slags problemer, og gjorde som træneren havde sagt, med det resultat at Møfe blev så usikker på hvor hun havde mig at hun endte med at bide mig i hånden (ikke for at skade, men en kraftig markering).
    Jeg søgte omgående hjælp et andet sted, og fik nogen gode råd, og de råd + alm sund fornuft har løst problemet med dominans fuldstændig og forbedret adfærden overfor andre hunde, og det vel at mærke uden nogen form for vold eller råben/skæld ud.

    Så derfor vil jeg under ingen om stændigheder bruge den form for hård træning igen, og vil aldrig råde andre til det uanset hvilket problem det så måtte være, for er sikker på at det kan løses uden at gribe til fysisk overlegenhed.


  • #81   4. okt 2007 Tak for historien, Oraklet...

    Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om ikke de hårde metoder der har været almindelige - og tildels stadig anerkendes, faktisk udspringer af et menneskeligt behov for at føle kontrol.
    Det der med dominans og den fysiske overlegenhed som vi for bare få år siden blev tudet ørene fulde af (ligesom det i mine øjne misforståede begreb lederskab i dag), tror jeg var en komfortabel måde for mennesket at opdrage hund på. Det gav hunden langt mindre frihed og mennesket langt mere magt.
    Det gælder vel for hunde som det har gjort for tyende, for kvinder og senest for børn, at frihed, selvstændighed og initiativ er gået fra at være noget FY til at være et gode - og opdragelsen, udviklingen og socialiseringen er vel gået i den retning for alle parter.

    Dem, som stadig ønsker underkastelse fra deres hund bruger de gamle metoder - de er også værdifulde i den henseende.
    Andre får øjnene op for, at man ikke kan slå og straffe sig til et selvstændigt individ - der må findes alternativer.
    Og det er dem, vi alle søger rundt efter nu og finder ind i mellem.

    Det er et valg man træffer ud fra den hund man ønsker at forme.


  • #82   4. okt 2007 CH -så godt kan jeg jo ikke udtrykke mig, så godt du kan, for tænker nogenlunde det samme:o)

    Det er faktisk ikke så sært endda at få en ret lydig hund der gør hvad der bliver sagt. Det kan gøre vha kæft trit og retning. Det er meget sværere at få en hund der er lydig og velopdragen, men som stadig selv tager initiativ istedet for bare passivt at følge efter.

    Og det sidste er da hvad jeg gerne vil opnå.

    Så det er måske både nemhed, og fordi "sådan har man altid gjort" der er skyld i at der stdig bliver benyttet mere hårdhændede opdragelsesmetoder.¨

    Jeg så faktisk for ganske nyligt et råd herinde omkring renlighed. Nemlig at trække hunden hen til "uheldet" og så skælde ud. Jeg ved at sådan gjorde mange engang, men troede faktisk metoden var uddød. Men den lever altså stadig i bedste velgående sammen med mange andre forældede opdragelsesmetoder.


  • #85   4. okt 2007 Kim -jamen det er der da. Og ja heldigvis er der sket meget med hundetræning de seneste år.
    Det jeg synes er trist er at man på nogen træningspladser stadig får så forældede råd, som jeg f.eks. fik omkrng at lægge min hund ned på ryggen og holde fast til den gav sig.

    Som sagt er Møffe min første egne hund, og de hunde vi har haft i familien har ALDRIG haft så alvorlige problemer som Møff havd da jeg fik hende, så jeg vidste ikke bedre. Men det er vi jo mange der ikke gør, og derfor må man stole på at andre gør (såsom trænere osv).
    Jeg har lært af det fordi min hund selv kunne sige fra, men nogen hunde finder sig jo i disse metoder, og derfor vil nogen hundeejere måske tage dem med videre til næste hund og næste hund igen, måske med underkuede, passive hunde som resultat.


  • #86   4. okt 2007 jeg har en gang følt så stor afmagt på nilsson fordi jeg ikke kunne få ham ned med ''nakken'' min kæreste havde selvfølelig intet problem... jeg ville ligge ham ned samtidligt jeg skældte ham ud, meeeeeeeeeeen jeg kunne ikke, han blev bare stående, så tænkte jeg pinligt...

  • #87   4. okt 2007 Mette -lol ja så kan du lære det, når hunden bare tænke "øhh hvad laver du "mor" hihi

  • #89   4. okt 2007 Kim -kunne ikke være mere enig:o)

  • #90   4. okt 2007 oraklet- ja, sådan tænkte han sikkert ;O)))

  • #91   4. okt 2007 Jeg har tabt min lupe på gulvet oppe fra min favn, da hun var kun 8 uger.. puha jeg havde dårlig samvittighed i flere dage efter smiley Men hun slap heldigvis uskadigt fra det. Damn jeg var nervøs.

  • #92   4. okt 2007 Ryk i linen bruger jeg da.........ikke voldsom så hun slår en koldbøtte........men sådan en hurtig "markering" for at sige, at det altså er her hos mig tingene forgår og ikke hos den anden hund på modsatte fortov........et hurtig "svip" eller hvad man kan kalde det gør, at hun bliver brudt i den "oppustning" hun har gang i af børster og fnysen og "gåen på tæer".......det punktere ligesom ballonen :o)

  • #93   4. okt 2007 ........og jeg bruger heller ikke kæde.......kun halvkvæler.

  • #94   4. okt 2007 Ceteris -i den situation havde jeg nok reageret på samme måde, hvis det kan trøste. Synes ikke man kan anvende almindelig opdragelse når to hunde kommer op at slås/ens hund bliver overfaldet.
    Og jeg har da osse været mere end alm hård ved Møffe de få gange der er sket hun er gået på en anden hund, simpelthen for at få hende til at slippe så de kan skilles ad

    -vil lige tilføje at det self ikke er noget der sker jævnligt. Men første gang anede jeg ikke hun havde det sådan og anden gang var det mine forældres tæve som hun ellers har haft det fint med før, så nu er hun self ikke sammen med den mere.


  • #95   4. okt 2007 Tja - men man er jo altid klogere bagefter.

  • #96   4. okt 2007 Jeg er da os straks med på indrømmelsen her.. Jeg har os klappet til mine hunde.. Men som Uni D har jeg det ik specielt dårligt med at ha gjort det.. For det var det eneste jeg på det tidspunkt mente virkede..
    Og nej, der er bestemt ingen af mine hunde der er bange for mig eller kuede af at ha fået et par dask.. Nok nærmere tværtimod.. De kaster sig over mig når jeg kommer hjem, så jeg vælter og blir slikket i hele ansigtet.. Og de kommer stadig løbende med rejste hoveder og løftede logrende haler..


Kommentér på:
Tør du indrømme????

Annonce