{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.063 visninger | Oprettet:

Fordom eller Fakta {{forumTopicSubject}}

Man diskuterer tit herinde farligheden af de forskellige hunderacer.

Nogle mener, at alle hunde kan blive lige farlige, - det er kun et spørgsmål om, hvordan vi mennesker træner eller behandler dem.

Jeg vil advare mod STÆRKE BILLEDER!!!

Men jeg tror ganske simpelthen ikke, at en adfærd som denne vi ser her på filmen af en pittbull, som angriber en hest igen og igen på trods af meget hårde spark, er noget man kan lære en hund.

Den form for adfærd er genetisk bestemt.

( Her havde jeg lavet et link, som åbenbart er forbudt for børn, hvorfor admin valgte at slette hele tråden )


Jeg synes, at diskussioner om hundebid lynhurtigt kommer til at afbillede folk, som går i forsvar eller folk som angriber.

Sjældent at man kan tale sagligt om tingene.


Jeg er ganske godt klar over, at mange hunde kan levere frygtelige bid, - men det jeg synes er bemærkelsesværdigt, er de hunde, som bliver ved og ved og ved og ved trods hårde slag, spark, sprays og endda skud.

Det er her, jeg synes hunderacerne deler sig i dem, som relativt hurtigt giver op, - og dem, som bare bliver ved.


Er der nogle, som kan finde en collie, en labrador eller en anden type almindelig fam.hund. på You Tube, som kan "gå amok" som denne pittbull på hesten ( se video )








Kennelmor !

VIP


Skrevet: 21-04-2012 16:15:10

Jeg er helt enig med dig !!!

At den pitt her bare igen og igen går til angreb på den hest på trods at spark, tramp og bid fra hesten og slag fra manden, viser jo bare, at den er lavet af et specielt stof.
Genetikken kan den ikke løbe fra, den er anderledes end hos langt de fleste andre racer.




Pletpølsen og Jeg .

VIP


Skrevet: 21-04-2012 16:16:55

Er også helt enig!




'Mamma di cane piu del mondo '

VIP


Skrevet: 21-04-2012 16:22:39

Enig, derfor er det vigtigt at ejere at disse hunde alle er meget ansvarlige og seriøse hundeejere.




Lise L



Skrevet: 21-04-2012 16:22:55 Slet indlæg

Glemte lige at tiføje, at noget jeg også har oplevet specielt ved pittbulls ( eller lign. hunde ) er det, at de forcerer høje indhegninger for at komme ind til hunde indenfor hegnet og tage dem.

Igen imo. et ret særegen drive i den retning.

Det skete lige med manden i Fårevejle, som for nylig fik ihjelbidt en gl. flatcoated, - det skete for en skt. brenhardshundeejer i Jylland og det skete for en .....var det kanin- eller hønseejer i Nordsjælland ( lige de 3 eksempler, som jeg umiddelbart kan huske).

Igen - masser af hunde vil slås eller slå byttedyr ihjel, - men ikke mange vil forcere høje hegn for at gøre det.




Kathrine N



Skrevet: 21-04-2012 16:25:22

Lise L - Jeg er fuldstændig enig! Og jeg synes det er en skam, at den slags ikke kan diskuteres på et ordentligt plan. Som du også nævner, bærer sådan en debat lynhurtigt præg af (som jeg ser det) "Det bedre forsvar er et angreb". Men hvorfor kan man ikke se objektivt på det?

Hvorfor kan man ikke vedkende sig de sider de forskellige racer har, ALLE siderne? Hvorfor kan man ikke som f.eks. ejer af en Amerikansk Straffordshire Terrier erkende, at racen er som den er, og at racen er avlet til det den er?

Jeg har endnu ikke mødt en person, som er blevet overrasket over en Labradors lyst til apportering. En Border Collies hyrdeegenskaber. En Huskys trang til at trække og løbe. Hvorfor bliver man så overrasket, når f.eks. en Pitbull angriber og dræber en anden hund?

Genetik kan man ikke løbe fra, uanset om vi så kalder det for det ene, eller det andet.






Kathrine N



Skrevet: 21-04-2012 16:26:32

Det bedste forsvar er et angreb* Naturligvis. Slåfejl er gratis smiley




Mor til Puttehunden Prinsesse Silje!

VIP


Skrevet: 21-04-2012 16:29:34

Jeg er enig med dig.




Maj-Britt * DKK snob *

VIP


Skrevet: 21-04-2012 16:29:41

Det er vanvid.

I min verden er det en race, der burde uddø over hele verden. Kærlige hænder eller ej.




* When you do not know me, you can not judge me *

VIP


Skrevet: 21-04-2012 16:31:09

er stortset enig i det meste af hvad der bliver sagt smiley

Det kunne være en interesant debat. må håbe den holder den sober tone.

jeg vil ikke deltage fuldt ud. men er enig i det meste.

grunden for jeg ikke vil yddybe mig eller deltage er, jeg ikke magter folk begynder at sige man piver/tuder eller lign.




Lise L



Skrevet: 21-04-2012 16:31:16 Slet indlæg

Og lad os så antage, at aviserne pisker en stemning op mod visse hunderacer. Det tror jeg såmænd også de gør en stykke hen ad vejen, men hvad så med you tube.

Her kan alle og enhver uploade deres videoer, men antallet af videoer, som viser visse hundetyper "gå amok" på mennesker, dyr eller andre hunde er bare større end andre.

Hvordan forklarer man dette, hvis ikke det er fordi visse hundetyper bare vitterlig har en større tendens til at være ekstreme i deres aggression end andre?

Og igen - for mig er et bid ikke bare et bid, - der er forskel på at hakke ud efter eksempelvis en person ( som den dogo argentino, der var blevet reddet op af isen i en flod, gjorde ), - og så en aggression, hvor hunden kommer igen og igen og igen og vil ikke opgive, - ikke slippe uanset hvad.




Kathrine N



Skrevet: 21-04-2012 16:33:03

Maj-Britt * DKK snob * - Jeg må se mig enig. For at sådan en hund er sikker for sine omgivelser, medmennesker og meddyr, så vil det kræve.. Jamen, jeg ved ikke hvad. Flere meter hegn, mundkurv, snore osv. - men er alt dette nok? Det er menneskeligt at fejle.





Brug hjernen, før du køber hund. S

VIP


Skrevet: 21-04-2012 16:34:11

Føj nogle billeder. Stakkels hest.
Men ellers enig i at denne hund ikke stoppede om der så blev tilbudt spandevis af godbider. Indse da for pokker hvad man har imellen hænderne, og drop med og sammenligne racerne.
Lise L. Godt indlæg.




Alter ego



Skrevet: 21-04-2012 16:34:22

Faktisk meget sjovt den lige dukker op her...

Jeg har lige måtte overtale min überskikkelige bulldog til - for mig ud af det blå .. Til ikke at prøve at slå en stor temmeligt vogtende hyrdehund ihjel..Som så os blev lidt sur...

Jep, det var mig der skilte dem ad... kald mig supermor smiley

Der sker et eller andet oppe i potten på bullracerne som nok bedste kan beskrives som rød tåge eller noget tilsvarende.... Og DET skal du tage højde for når du har sådan en slags hund... Lige meget hvor kær den er...




Alter ego



Skrevet: 21-04-2012 16:35:06

Og nej en bulldog er ikke en pittbull... men de har altså lighedstegn...




* When you do not know me, you can not judge me *

VIP


Skrevet: 21-04-2012 16:36:16

fuldstændig enig alter smiley




Kathrine N



Skrevet: 21-04-2012 16:37:27

Lise L - der skal jo være noget at skrive om før medierne kan gøre det. smiley Medierne er hurtige til at skrive om det, når endnu en f.eks. listehund har brutalt myrdet en anden hund. Men de kunne jo ikke skrive om det, hvis ikke det skete. Medierne har fået skylden igen og igen. Men hvordan holder Retrieverklubben så sine racer ude af det søgelys - for at tage et eksempel? Kommer der penge under bordet? Eller kunne det måske være, at medierne ikke har skylden, men bare trykker hvad der sker?

Der er enorme forskel på bid. Et bid er på ingen måde bare et bid. Og det synes jeg er værd at tage med. I min Verden er der umålelige længder imellem at en hund markerer overfor en person, som f.eks. ikke har respekteret hundens grænser - og en hund der der skambider en hest, eller flår en anden hund. Det tåler ingen sammenligning.






Lise L



Skrevet: 21-04-2012 16:38:37 Slet indlæg

Og nu nævnede jeg lige dogo argentinoen, men her er da også en schæferhund, som hakker ud.

( bare for at vise, at det ikke er dén slags bid, som jeg snakker om )

http://www.youtube.com/watch?v=PHLnjiISsOo


Igen vil jeg henvise til start-indlægget og den video, som jeg linker til der.




Lise L



Skrevet: 21-04-2012 16:41:02 Slet indlæg

Og det er heller ikke denne her type angreb, som her:

http://www.youtube.com/watch?v=fM4YSdqDgBY&feature=related




Anita Æ

VIP


Skrevet: 21-04-2012 16:54:56

Hold da kæft! Sindssyge køter :o(




Charlotte - Brains before beauty H



Skrevet: 21-04-2012 17:00:51

Nej fy for f..... En video. Men til emnet.
Men jeg er helt enig, det ligger derinde et sted og netop det at nogle ejere ikke vil acceptere det gør dem endnu farligere.
En udstillingsborder der ikke har set får i mange generationer tænder på får, den kan nok ikke gå ind og vinde nogle konkurrencer, men den tænder og arbejder. Hvorfor skulle det ikke ligge latent i disse racer? Hvorfor skulle de som nogle af de eneste racer have tabt alt hvad de engang var skabt til?




Maj-Britt * DKK snob *

VIP


Skrevet: 21-04-2012 17:07:01

Jeg har set 7 ugers greyhounds gå rent efter kaninskind på væddeløbsbanen, set 8 ugers weimaranerhvalpe tage stand.

De gør bare, hvad de er kodet til, og nej, det kan man ikke lære andre racer.




Natascha*savner sin Kongo* .



Skrevet: 21-04-2012 17:09:16

Hvorfor sidder du og ser sådan noget, og ligger det op herinde?




Kathrine N



Skrevet: 21-04-2012 17:10:59

Charlotte - Brains before beauty H - Det er fuldstændig det samme jeg tænker.
Naturligvis vil der kunne findes Pitbulls, som på ingen måde aner hvad de er avlet til. Ligesom der vil kunne findes Border Collier, som på ingen måde ville kunne finde ud af at hyrde. Men det ligger unægteligt til størstedelen, at de er i kontakt med drifter til det de i første omgang er blevet avlet til.

Jeg finder det meget foruroligende, at man ikke vil vedkende sig hvilken hund man har i hænderne og besiddelsen, og at man ikke vil vedkende sig hvad racen er avlet til. For hvis dét er mentaliteten, er det så ikke bare et spørgsmål om tid, før det går galt?







Lisbeth B ~ Kennel Arachun ~



Skrevet: 21-04-2012 17:11:31

Natascha - Lise har lagt det op for at starte en debat, det skriver hun ret tydeligt.
Hvorfor hun har set netop den video, ved jeg ikke. Jeg ønsker ikke at se den, det må se grimt ud, jeg er selv hestemenneske.

I øvrigt er jeg enig med Lise og flere andre. Hunde gør, hvad de er skabt til og de gør det godt! Hvorfor man ikke vil anerkende det, så snart der er tale om en "uhensigtsmæssig" egenskab, går over min forstand.




Kathrine N



Skrevet: 21-04-2012 17:13:30

Maj-Britt * DKK snob * - Der ses også stadig Schæferhunde, som gladeligt hyrder, hvis de får muligheden for det. Dette er ikke noget der rigtig avles efter længere (så vidt jeg er orienteret) - men hundene har stadig tendensen til det. Netop fordi det er hvad racen blev fremavlet til, i tidernes morgen.

Jeg tror man kan tage én race, og avle efter et helt andet formål, end man gjorde fra start. Det kan måske gå hen og blive helt godt, men man vil aldrig kunne pille det af 100% af den, den i første omgang var avlet til.




Kennelmor !

VIP


Skrevet: 21-04-2012 17:14:38

Natasha - det er jo oplæg til debat - det synes jeg er rigtig godt, alle har jo lov til at give udtryk for deres mening.




Maj-Britt * DKK snob *

VIP


Skrevet: 21-04-2012 17:15:30

Den her tråd er god, den kan der linkes til næste gang, vi får af vide at hunden bliver, som ejer gør den til.......og det kunne lige så godt have været en gravhund.




Lise L



Skrevet: 21-04-2012 17:25:11 Slet indlæg

Natascha

Jeg kan ikke rigtigt se, hvad dit spørgsmål har med trådens emne at gøre.

Jeg vil gerne diskutere den egenskab, som visse hunde af visse racer er i besiddelse af, - for jeg tror ganske simpelthen på, at de egenskaber, som kommer til udtryk i den pitt bulls angreb på den hest i videoen, jeg har linket til, er egenskaber, som er arvelige, - ikke tillærte.

Ps. Det er en rigtig god ide at skrive, hvem man henvender sig til. Det var først da jeg læste Lisbeth B.´s indlæg, at jeg blev klar over, at du muligvis skrev til mig.




Vibe R

VIP


Skrevet: 21-04-2012 17:26:03

sikke da en forfærdelig video - og rimelig hardcore hest der til sidst er den angribende!






Natascha*savner sin Kongo* .



Skrevet: 21-04-2012 17:26:33

Jamen jeg kan virkelig ikke forstå hvorfor nogle mennesker, vil sidde og se sådan noget. Og så ligge det op herinde, i min verden er det kun syge mennesker som sidder og søger efter sådan noget. Så kender du min mening om dig, hvis du har søgt efter det...

Og hvis det bare var noget du faldt over, hvad skal det så herinde? Jeg kan godt nok ikke se den "gode" debat det kan skabe, kun en masse følelser for hest og hund.

Desuden kender du ikke historien for at dette sker, hesten kan have angrebet hunden, hunden kan have startet, manden der slår hunden kan have startet det. Der er masser af muligheder, ergo kan du kun få en ting ud af dette: En Pitt har en vilje af stål, og giver ikke op, men lukker alt andet ude selv smerte, for at udføre den opgave den har sat sig for. Eller er sat til.

Hvad skal det herinde?




Natascha*savner sin Kongo* .



Skrevet: 21-04-2012 17:27:21

Lise du har lavet tråden, så self er det dig jeg henvender mig til.




Ditte med Link .



Skrevet: 21-04-2012 17:29:37

Jeg mener ikke at alle racer er det samme overhovedet, men jeg mener at alle racer (fra en ordentlig opdrætter og med rette gener osv) kan blive fantastiake hunde i de rette hænder hos folk der ved hvad de har med at gøre, men det gør bestemt ikke en puddel lige så farlig som en pit




Maj-Britt * DKK snob *

VIP


Skrevet: 21-04-2012 17:29:52

Vi behøver ingen bagrundshistorie, ingen forklaring på hvorfor en pit angriber en hest og bliver ved og ved og ved.

Om så 20 heste angreb mine hunde, om jeg så tævede mine hunde, så ville de ALDRIG angribe på den måde, og de ville slet ikke blive ved.




Ditte med Link .



Skrevet: 21-04-2012 17:30:51

Har forøvrigt ikke villet se videoen efter hvad i har skrevet om den




Kathrine N



Skrevet: 21-04-2012 17:33:06

Natascha*savner sin Kongo* . - Den tone gavner på ingen måde en ellers god og saglig debat.




Mette med de 2 blacknosekiller-ligslæbere .

VIP


Skrevet: 21-04-2012 17:35:09

Jeg så det første ½ minut, så kunne jeg ikke mere. Men manden tør jo ikke engang forsøge at få fat i hunden? Det siger da lidt om hvad man har med at gøre?




Natascha*savner sin Kongo* .



Skrevet: 21-04-2012 17:35:50

Kathrine N

Hvilken tone? Jeg spørger bare, der er da ingen dårlig tone i det. Du tolker det forkert.




Lisbeth B ~ Kennel Arachun ~



Skrevet: 21-04-2012 17:36:46

Natascha - tal da lige ordentligt. Lise er da på ingen måde "syg" fordi hun starter en debat?

Ja, en pitbull har en vilje af stål og giver aldrig op - det er netop det, der er problemet. Den har et drive og en kamplyst, som den ikke kan komme udenom. Det er vi mange i tråden, der er enige om, men det er der desværre mange ejere af racen, som benægter - og DET er farligt.




Kathrine N



Skrevet: 21-04-2012 17:38:54

Natascha*savner sin Kongo* . At kalde trådstarter for syg, er fuldstændig unødvendigt og absolut ikke at holde en god tone. Tvært imod.




Natascha*savner sin Kongo* .



Skrevet: 21-04-2012 17:42:08

Jeg mener hun er syg HVIS HUN HAR SØGT EFTER DET, læs nu hvad jeg skriver smiley




Karina - kennel Joy de Vie !

VIP


Skrevet: 21-04-2012 17:42:34

jeg har ikke set videoerne, men det lyder til at det er billeder af visse racers instinkter ucencureret og i rå form.

Natscha: hvis nogle ikke studerede disse rå instinkter, som ikke kiggede på situationer der viser eksempelvis pitten fra den side, hvordan skal man så blive klogere???

Det her er en god debat med videoer der illustrere præcis hvad der er kernen i ts's oplæg.

Hvis videoerne var lagt op med teksten: "Ej for vildt. Se den her hund gå amok. Det er da for sindsygt" og så er det det, så ville jeg reagere ligesom dig, da videoen så ikke har noget formål andet end at stille en trang til syg underholdning.

Men det er IKKE formålet med videoerne for ts her.



Men for at vende tilbage til kernen i dit oplæg ts: jeg har ikke særlig meget forstand på de drives man ser komme frem i videoerne og som du og andre omtaler.
Jeg har en race hvis primal instinkt strækker sig til at rende vildt hen til en fulg og skæmme den op i luften, for så at stå lidt forvildet og det ligner hunden tænker "hov, hvorfor gjorde jeg det og hvad skal jeg så nu?"

Men jeg følger med i debatten, for synes det er spændende med de racer der har et andet "indhold" end det der karakteriserer min race Cavalieren.




Maj-Britt * DKK snob *

VIP


Skrevet: 21-04-2012 17:42:52

Hvorfor må man ikke søge, hvis man skal bruge det i en debat??

Hvad sygt er der i det??




Kathrine N



Skrevet: 21-04-2012 17:44:25

Min første pony blev på et tidspunkt jagtet af to Korthåren. Jeg var kommet trukket med den, og de to hunde havde været løse - og så pludselig sit snit til at flyve lige i røven på min pony. Jeg slap den, så den kunne løbe. De to hunde kom ret tæt på, og var ved at bide, lossede han ud efter dem. Jeg skreg, og de to hunde droppede i næste øjeblik alt hvad der hed jagt, og overfald. På trods af at de var to hunde, og at hesten løb. Altså en situation jeg vil mene have "undskyldt" hundenes adfærd i højere grad, en en enkelt hund der overfalder en stillestående hest.

Dette synes jeg er et godt billede på, hvor enorme forskelle der er på hunderacer. Havde det været to Pitbulls, der havde fløjet efter min hest, tør jeg ikke tænke på konsekvenserne. Ofte tænder den slags hunde endnu mere, hvis der kommer modstand. Hvis hesten f.eks. sparker. Bl.a. derfor frarådes man jo også, at slå en f.eks. en Pitbull, hvis den overfalder en anden hund eller et andet dyr - dette får nemlig ikke hunden til at slippe, men tænder den yderligere.

Altså, det der normalt havde fået "alm." hunde til at stoppe deres handling, tænder den slags hunde yderligere.






- Martine -



Skrevet: 21-04-2012 17:49:16

SEJ pruhest !!!!

Og rigtig god tråd - godt indlæg og - som Majbrit også skriver - god at bruge til de der evindelige "andre racer kan da også ..."

IKKE sådan der !!!!




Kathrine N



Skrevet: 21-04-2012 17:50:55

Jeg har ærlig talt svært ved at se det syge i, at søge informationer, og undres. Det er modbydeligt at se på, at f.eks. en Pitbull angriber en hest - men er det ikke også modbydeligt at lukke øjnene for hvad der sker?
Jeg vil personligt hellere face de forskellige facts, end jeg vil lukke øjnene for det. Det gør mig absolut ikke en syg person.

Havde TS, som en anden nævnte, smidt linket ind under en overskrift ala "Se lige hvad denne her Pitbull gør ved hesten - fuck hvor fedt" - så havde det været noget helt andet. Men at TS opretter en ordentlig debat, og tager udgangspunkt i en grim video, er på ingen måde sygt.

Jeg synes det er meget unødigt, at bruge sådanne udtryk. Det skaber ikke ligefrem grobund for en god, og måske endda lærerig debat.




Lise L



Skrevet: 21-04-2012 17:50:56 Slet indlæg

Natascha

Nu er du lige præcis ude i det, som jeg skrev til at begynde med:

Jeg synes, at diskussioner om hundebid lynhurtigt kommer til at afbillede folk, som går i forsvar eller folk som angriber.

Og hvis jeg bare er syg i hovedet iflg. dig.......so be it.






Lise L



Skrevet: 21-04-2012 17:52:12 Slet indlæg

Ditte

Du har fuldstændig ret.






Lise L



Skrevet: 21-04-2012 17:53:22 Slet indlæg

Natascha

Jo, du har "en tone" på, - og dine indlæg handler ikke om at ville tage stilling til emnet. Ærgerligt, at du ikke vil eller kan indrømme det.




'Mamma di cane piu del mondo '

VIP


Skrevet: 21-04-2012 17:55:03

Kathrine, men vis der er sådan at det tænder en Pittbull hvis man slår den ( og det har jeg også hørt/læst) så må det jo være i generne og ikke ejeren, selvom en ansvarlig og garvet ejer sikkert kan holde den i skak og en klaphat sikkert kan fremelske det men det må jo ligge latent i generne og så kommer vi til det vigtigt hvorfor forsøger man ikke avle de tendenser bort, det må da være i alle seriøse opdrætteres interesse, eller?????




Kennelmor !

VIP


Skrevet: 21-04-2012 17:56:26

At kalde Lise syg i hovedet fordi hun kommer med et yderst sagligt oplæg til en debat er da helt forrykt!!!!

Interesserer man sig for et problemområde, så er nettet da et godt sted at starte - og hun kommer jo netop med andre eksempler på reaktioner fra hunde for at vise, at de snapper ud på en hel anden måde.

Kom nu med nogle ordentlige og saglige indlæg i stedet for bare at braldre op på den måde.
Vi diskuterer medfødte egenskaber og instinkter nu - og disse hunde har nogle egenskaber der er anderledes end mange andre racer.




Natascha*savner sin Kongo* .



Skrevet: 21-04-2012 17:56:41

Nej jeg vil ikke diskutere pitt bulls med jer.

Men Lise jeg kan stadig ikke se hvad det skal herinde, sådan en hård video høre ikke til her.




"The One & Only"Charlotte H - TAVLEMAFIAEN :

VIP


Skrevet: 21-04-2012 17:58:47

Lise...

Jeg har selv ejet typer som disse hunde, inkl Pit... og ja du har ret... Disse typer har en genetisk evne til at forsætte trods smerter, de vil ikke give op, de slås gerne til de ånder ud...

Jeg er selv en af dem som ser rødt når folk sidder gang på gang og mener at hundene er hvad man gør dem til, at det hele handler om kærlighed og vupti så er generne åbenbart væk... sådan foregår det bare ikke!!

Jeg har været vidne til at et kobel slædehunde var stukket af fra deres gård, og endte på vores hestefold, hvor der gik en islænder alene, da vi var ved at lukke ud, dette kobel hunde gik på, og de flåede i hesten, men de trak sig også når han sparkede, eller når vi ramte dem med de lægter vi medbragte til forsvar... De havde masser af blod om munden og ned af forbenene - det var dog ikke fra vores hest, men ham fik de da revet og bidt ham en del i benene og oppe ved krydset, og vi fik til sidst lokket disse hunde væk fra ham, ved at jeg, som på det tidspunkt var i rigtig god form, tiltrak deres opmærksomhed, så de satte i løb efter mig, jeg havde et ok forspring og løb ind gennem huset, og lukkede bagdøren efter mig, mens min veninde som jeg delte hus med, lukkede hoved døren da de var inde alle sammen.

Politiet blev tilkaldt, det gjorde en dyrlæge også... Politiet kom ikke til at starte med, for de vidste hvem der ledte efter disse hunde, så ejeren kom... Det eneste hun havde at sige til det vi fortalte hende var... - det er den slags jeg har en forsikring til at tage sig af, derefter skred hun med sine hunde...

Politiet kom senere, for der havde de så også fået en anmeldelse om en hel flok får og lam var flået ihjel på en eng de hunde havde passeret på deres vej, derfor blodet de var smurt ind i!!

MEN tilbage til debatten... Havde det været en flok pitBulls, så havde det set ud på en helt anden måde, og uanset hvad der havde været gjort så havde de forsat med at gå på ham, til han bukkede under!!
Det gjorde dette kobel ikke, men uhyggeligt var det sgu at opleve!!!

Men jeg tør da slet ikke tænke over hvad der kunne have været sket, hvis det havde været Pit´s

Natascha*savner sin Kongo* .

Det var dog en fantastisk måde du vælger at dømme dine medmennesker på...
Denne debat er faktisk god at tage herinde, da rigtig mange stadig forsøger at anskaffe sig disse typer hunde, med samme "gejst for kamp" og samme meget lave smertetærskel og høje adrenalinkick når det klikker for dem... Der er så også rigtig mange af disse mennesker der er helt sikre på at det altid er muligt at kysse problemerne væk... men gener er gener... disse ligger DYBT i visse racer, og dette er ALLE nødt til at forholde sig til!!
Selv Du!!




Natascha*savner sin Kongo* .



Skrevet: 21-04-2012 18:03:02

Okay jeg sidder en dag og keder mig, jeg begynder at søge på snuf-film. Er jeg så ikke lidt syg? Øh jow noget er galt.

Nå så sidder jeg igen og keder mig, jeg begynder at søge på pitt bulls som angriber, og måske dræber andre hunde og dyr. Er jeg så ikke lidt syg? Jow jeg er.

Hvorfor sidde og søge den form for underholdning, og så smide den op så alle andre kan se det? Det forstår jeg ikke.

Og nej kan godt se jeg ikke holder mig til emnet, hvilket heller ikk er helt okay. Men jeg kan bare ikke forstå menneskers hunger efter noget så forfædeligt, og lyst til at vise det til andre.

Hvis jeg falder over noget sygt, så har jeg da bestemt ikke lyst til at vise det, jeg vil allerhelst glemme at jeg har set det smiley




Kathrine N



Skrevet: 21-04-2012 18:03:14

'Mamma di cane piu del mondo ' - Jamen naturligvis ligger det i generne. For gav man sig til at slå f.eks. en Mynde, ville den stoppe op og sige undskyld.

Jeg tror såmænd også, at der findes opdrættere som rent faktisk forsøger, at få en bedre hund ud af racen. F.eks. en hund, som ikke nødvendigvis er en tikkende bombe i omgang med fremmede hunde. Men sådan en hund koster penge.. Og der vil højst sandsynligt også være store krav, fra opdrætters side, til køber. Krav som mange ikke kan eller ikke vil indfri. Og hvorfor så ikke købe sådan en hund, fra en som vil sælge til hvem som helst, og endda billigt?

Jeg tror på man kan nå langt, med en målrettet avl. Men jeg tror ikke på, at man kan fjerne den slags 100% fra alle hunde af en given race. Og skulle det kunne lade sig gøre, ville det kræve en enorm kritisk avl, og at ingen støtter den ukritiske avl. Det tror jeg desværre ikke kommer til at ske. Der vil altid være nogen, som ønsker at hoppe over hvor gærdet er lavest - og så kan det ikke lade sig gøre.




Lise L



Skrevet: 21-04-2012 18:03:52 Slet indlæg

Lisbeth

Jeg ved, at alle hunde selvfølgelig ikke har det samme drive. Jeg har også set ( og så må folk synes jeg er "syg i hovedet" eller ej) en udsendelse om kamphunde. En mega-lang en, som gik bag om de mennesker, der bruger deres hunde i kamp, - pitt bulls.

Her så jeg et klip med to hunde, hvoraf den ene simpelthen nægtede at engagere sig i kamp. Den var konstant pacifiserende, - ikke ét eneste bid eller forsøg på samme kom der fra den.

Den blev aflivet, fordi den ikke egnede sig.

Når alle står og råber og skriger på, at vi skal mentalteste eksempelvis de forbudte racer, så kan jeg ikke se, hvad det skulle gavne forholdet til, hvad vi er bange for ved disse hunde, idet mentaltestene jo ikke tester hundenes lyst til at angribe andre artsfæller på nogen måde.
Jeg kan heller ikke se, at det tester deres vedholdendehed eller deres smertegrænser.

Og heri bliver viden om disse ting jo interessante.

Jeg er sikker på, at der findes mange hunde af de muskuløse slags, som er til at have med at gøre, - problemet er bare, at der altså også findes hunde, som er tikkende bomber, og da de ligner hinanden til forveksling, er det jo det, som skaber frygt.

Men hvis man ikke engang vil anerkende og tale om, at disse egenskaber tilsammen er det, som gør visse racer mere potentielt farlige, hvordan kan vi så finde en god løsning i fremtiden?




Suzy & Plette smiley .

VIP


Skrevet: 21-04-2012 18:04:28

Hold da op o_O
Har aldrig set en hest bide og blive ved på den måde, den er sgu sej! Ofte gør de ikke ret meget for at redde sig selv da det jo er et flugtdyr.

Jeg er helt sikker på at der er stor forskel på hunderacerne og deres egenskaber. Og også på deres bid, måde at bide og evt flå på osv.




Natascha*savner sin Kongo* .



Skrevet: 21-04-2012 18:04:44

"The One & Only"Charlotte H - TAVLEMAFIAEN

Jeg ved godt hvad en pitt er, tro mig.




Lise L



Skrevet: 21-04-2012 18:06:42 Slet indlæg

Natascha

Men Lise jeg kan stadig ikke se hvad det skal herinde, sådan en hård video høre ikke til her.

Nu har flere forsøgt at forklare dig det på en fin måde, synes jeg. Men jeg kan så bare sige, at der jo heldigvis ikke er nogen, som er forpligtet ud over deres evner, og det er så dertil dine rækker.




Natascha*savner sin Kongo* .



Skrevet: 21-04-2012 18:08:46

Lise nogle gange skal man bare ikke forstå tingene, det ved jeg godt.




- Martine -



Skrevet: 21-04-2012 18:08:51

Suzy & Plette smiley .

Det er måske en kamp-hest, der bare ikke har fået gulerødder og kærlighed nok ????




Kathrine N



Skrevet: 21-04-2012 18:09:53

"The One & Only"Charlotte H - TAVLEMAFIAEN : - Det var dog også en grim oplevelse. smiley
Ikke at jeg skal undskylde det, men der har været tale om en naturlig adfærd for en vild ulveFLOK. Hesten har højst sandsynligt forsøgt at løbe, hundene har været i flok, og de er gået på hesten. Det er forfærdeligt at det er sket, det er der slet ingen tvivl om. Men trods alt er det en naturlig adfærd. Det var også det jeg forsøgte at komme frem til, da jeg hev mit eksempel med min hest ind i debatten - Min hest løb, der var to hunde (flok) - efter ham. Pitten i videoen er alene, og hesten står stille. Det er altså ikke en naturlig handling som kan forsvares med, at dyret var i løb og at hunden var i flok.

Det har jo i mange år været almindeligt blandt landmænd, at hvis én løs hund trængte ind på grunden, fik den lov at gå - hvorimod hvis der var to løse hunde, blev de skudt. Simpelthen fordi to hunde danner flok, og derfor ofte vil agere anderledes, end en enlig hund.







Kathrine N



Skrevet: 21-04-2012 18:12:03

Suzy & Plette smiley . - Det er en naturlig adfærd for heste, at angribe hvis de ikke kan flygte. Det ses bare sjældent, da hestene jo som regel kan flygte - og flygter.




Maj-Britt * DKK snob *

VIP


Skrevet: 21-04-2012 18:13:59

Kathrine N, og netop derfor havde jeg kun en mynde løs, resten af flokken i snor, for tændte hele flokken først og var løse, så havde jeg ikke kunne stoppe dem.




'Mamma di cane piu del mondo '

VIP


Skrevet: 21-04-2012 18:17:57

Natascha, du skriver i dit første indlæg at vi ikke ved hvordan situationen er opstået og det har du ret i ( selv tror ejg at mange at de klip man finder på you tupe er konstruerede situationer) men det er ligemeget hvordan dette starter eller hvem der starter det, problemet her er at huden bliver ved trods slag og spark det ville de fleste andre racer ikke gøre.




Heidi N



Skrevet: 21-04-2012 18:18:23

HaHa Martine.. synes nu også at den kamphest er lidt voldsom ved den lille hund :O)

Jeg sætter stor pris på at nogle mennesker er "syge i hovedet" at de studerer hunde adfærd, selv i voldsomme filmklip.






hanne M



Skrevet: 21-04-2012 18:19:50

altså videoerne har jeg ikke set..... er der nogen der vil fortælle mig om hesten overlevede ???

natascha, jeg kan godt forstå det er et øt emne når det er racer der står ens hjerte nær.... en hvis ikke den slags kan debatteres, her og blandt hunde folk, så ved jeg da ikke hvor...

Og ja uanset hvilken race man vil anskaffe sig vil det klæde alle at sætte sig ind i racens egenskaber og gener, samt at forholde sig til hvorledes an får det bedst mulige ud af disse ved at arbejde med hunden korrekt.... vil an have en kamphunds agtig hund for at styrke netop de egenskaber i hunden så mener jeg ikke den hører hjemme i et samfund som vores....

@ Alter, respekt for den indsigt du har i din hunds race, og at du står ved at den har de træk den har... var der dog flere hundeejere der ville gøre dette....




hanne M



Skrevet: 21-04-2012 18:21:19

min M tast er tosset.... derfor mangler der tit m foran et ord




Lise L



Skrevet: 21-04-2012 18:22:52 Slet indlæg

Hanne M

Hesten overlever fint, - hunden bliver slået ihjel af den.......ret grundigt.




Natascha*savner sin Kongo* .



Skrevet: 21-04-2012 18:23:50

Hanne hesten overlever uden alvorlige skader, højest et par bidsår. Men hunden overlever ikke. Jeg så de første 10 til 15 sek, så smuttede jeg til slutningen. Ville ikke se den...




Natascha*savner sin Kongo* .



Skrevet: 21-04-2012 18:26:43

Og Hanne ja mit hjerte banker for disse hunde, muskelhunde står mit hjerte meget nært.

Men jeg sysn aldrig det er rart at se noget så grusomt, så havde det været en lab, en chi, en malle, en corgi eller noget helt andet var jeg stadig blevet ked af det. Over det blev vist herinde.




- Martine -



Skrevet: 21-04-2012 18:34:04

En chi ????????????????????????????????????




Lise L



Skrevet: 21-04-2012 18:37:27 Slet indlæg

Jeg tænker også i de baner, - hvad bliver det næste, som politikerne finder på.

Derfor synes jeg stadig det er vigtigt, at man diskuterer og forholder sig til den realitet, som omgiver en, og ikke bare lukker øjnene fordi det ikke er "god underholdning".

Hvis man tror, at jeg ser den slags, for at blive underholdt, havde jeg næppe rejst denne her debat.

Jeg har også læst diverse rapporter om, at der ikke findes "farlige hunde", men jeg er ganske simpelthen ikke enig.

En hunds farlighed beror ikke kun på ejeren. Dvs. det beror ikke kun på, hvad ejeren gør, - men også på hvad han ikke gør.

Dét, som gør en hund farlig er en kombination af egenskaber kombineret med en bestemt adfærd fra ejerens side.

Jeg er helt overbevist om, at hunde med
1) stor selvstændighed
2) moderat eller lille samarbejdslyst
3) stort jagt-drive
4) stor vedholdenhed
5) stort mod
6) lav smertetærskel
7) en vis nerve
8) stor kamplyst

er potentielt farlige hunde.

Og alle disse egenskaber er arvelige.

Så at sige, at ingen hunderacer er farligere end andre er imo. noget skrivebords-pladder.



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fordom eller Fakta
  • #1   21. apr 2012 Det var dog en afsindig grim video smiley

  • #3   21. apr 2012 og vupti, så skynder jeg mig da lige at abonnere på denne sindsygt interresante tråd (igen).

    Lang tid siden jeg har set en tråd blive rost så meget for at have et fedt emne med et specifict mål for selve debatten...
    men så ryger den alligevel.
    Nå, men det er en anden snak.


  • #4   21. apr 2012 Men udover det så er jeg HELT enig med dig Lise.

    Som skrevet i de seneste tråde herinde, jeg forstår det vitterligt ikke.

    Jeg fatter ikke hvad der er der sker i knolden på de hunde, hvorfor de brænder en sikring. I mine øjne er det helt sikkert genetisk.

    Det er milevidt forskel på bid og angreb af andre hunde og så muskelhundene. Det er SÅ grimt.


  • #5   21. apr 2012 Nu som medløber

    Ja, ingen tvivl om det, men det viser jo netop den farlighed, som visse af disse hunde er i besiddelse af.

    Og så er det ikke bare noget, som "nogen siger".


  • #6   21. apr 2012 Enig Maj-Britt ... den hund på videoen er edder-drønme hardcore !

  • #7   21. apr 2012 Men hesten er nu alligevel sejere .. fin lille hypper ;))

  • #9   21. apr 2012 Men hvis der skal være en fremtid uden flere ( gerne færre ) lovgivninger og restriktioner for visse racer, så må vi vel se på, hvordan det kan undgås at lave hunde med den type samling af egenskaber.

  • #11   21. apr 2012 jeg har ingen erfaringer med hunde der har sådan et instinkt som på videoen så spørger lige:

    - hvilke racer har dette drive, hvor de bliver ved og ved, ikke vil stoppe og slås indtil liv eller død? (andet end pitt'en)

    - Det som man ser på videoen, er det et helt ekstremt tilfælde som er uden for det normale selv for en pitt? Eller?


  • #12   21. apr 2012 Enig igen Lise.

    Nu ved jeg godt at begrebet muskelhund dækker over mange racer og er et vidt begreb, men jeg vil alligevel vove den påstand at størstedelen af normale hunde ville være stoppet det angreb promte første gang hesten sparker ud.

    Men at disse farlige hunde bliver ved og ved i deres vanvittige angreb!

    Stakkels hest forøvrig. Er forundret over den bliver ved og ved med at kværke den hund.


  • #14   21. apr 2012 Karina, heller ikke jeg men hver gang man ser en voldelig video så er det en Pittbull eller Pittbull ligende hund, ( der var en om en mand der blev overfaldet fra Mexico el lign i en anden tråd tidligere ) Jeg ved ikke om det er en bestem linie, for ser man CM Pittbuls så er de jo både velopdragne og kan man alle andre hunde.( det var ikke for at bringe CM ind i debatten, bare for at give et eksemple)
    Kan alle Pittbull og lign racer bare tænde eller er det noget der er fremavlet i visse linier ??


  • #15   21. apr 2012 Karina

    Når vi hører og læser om de forskellige beretninger med især pitt bulls / amstaffs og pitt bulls / amstaffs-lignenede hunde, så er det jo NETOP beretninger som går på, at hunden kommer igen og igen, - ikke er til at slå af under selv ekstremt hårdhændede metoder.

    Det er bestemt ikke alle af disse hunde, som har disse tendenser, men man kan jo ikke se på dem, vem der har, og hvem der ikke har, og det er jo det, som skaber frygt.


  • #16   21. apr 2012 Mamma

    Jeg er overbevist om, at det er noget, som er fremavlet, men når man ikke mere avler efter det ( rene kamphunde), så vil egenskaberne jo nogle gange optræde, - andre gange ikke.


  • #17   21. apr 2012 jeg havde i tråden et spørgsål til en Christian om hvordan man sørgede for at få ordentlige race/ejer match, hvis han stadig læser med ??

  • #18   21. apr 2012 C hmm måske ikke trænet til det, men heller ikke trænet for ikke at gøre det. Der er jo nogle racer man råder til ikke at træne/ lege med på bestemte måder for ikke at fremelske det evt agresive, ved ikke om det stemmer.
    Men jeg er ikke itvivl om at det ligger latent i visse racer som vel også derfor er blevet brugt til kamphunde og stadigt gør. Der ville ikke blive meget hundekamp af 2 minipudler.


  • #19   21. apr 2012 Jeg læser hele tråden lige om lidt, men lige nu sidder jeg bare og gnækker over din måde at genoprette tråden på, -cool! smiley

  • #20   21. apr 2012 Natasja den video med manden og pitten var SÅ grim. Jeg blev virkelig dårlig da jeg havde set den smiley

  • #21   21. apr 2012 Hvad skal man søge på på youtube for at finde videoen??
    Eller er der nogen der gider sende en pb? :o)


  • #22   21. apr 2012 "hesten kan have angrebet hunden, hunden kan have startet"

    'Kan næsten ikke andet end at sige.....OMG!! til det indlæg.


  • #23   21. apr 2012 Nåede jeg bare ikke at se videon eller var den i den anden tråd som nu er slettet ?

  • #24   21. apr 2012 Anne R

    Jeg har slettet linket til videoen, - man kan evt. få en PB, hvis man vil.



  • #26   21. apr 2012 Lise L
    Ja tak


  • #27   21. apr 2012 Men spørgsmålet er jo stadig............hvordan bliver vi fri for den slags?

    Nogle er modstandere af den nuværende lovgivning, - andre ikke.

    Nogle mener, at hvis bare der kommer stambøger og mentaltests på visse racer, så er vi "home free".


  • #28   21. apr 2012 Er det ikke ligemeget hvordan det startede, der er jo flere eksempler på at flere Pittbull ligende typer angriber og stopper ikke for noget, senest den link der er henvist til om jagthunden der blev dræbt i denne uge.
    Er den skudte hund forøvrigt fundet ? sorry et lille sidespring


  • #30   21. apr 2012 Tror ikke at stambøger, mentaltest vil 100% sikre mod den slags ting. Tror altid at der vil være nogle hundeejere, hvor det vil gå galt for dem fordi de ikke fuldt ud forstår hvilken hund de har mellem fingrene.
    Men jeg har ikke køsningen til hvad kunne gøre det.


  • #31   21. apr 2012 Schæfertossen

    Med de mentaltests man har i dag, kan jeg ikke se, at man tester for den slags, som gør os alle bange for visse typer hunde.

    Kan du?

    Jeg ville meget gerne høre din argumentation i den forbindelse.


  • #32   21. apr 2012 @ Alfisten "En hund, der skal kunne være i DK og agere i voores samfund, skal reagere på f.eks smerte, råb eller vold. Man skal kunne skille 2 kæmpende hunde af, hvis det endelig går galt og gerne uden at den ene hund skal slås ihjel for at slippe"

    Netop, det er jo det, hunde kan af forskellige årsager gennem tiderne været trænet til ting af nogle problematikker der enten ikke eksisterer mere, eller ikke høre hjemme i et samfund som vores hvor hunde uanset hvad de bruges til skal kunne være i det åbne rum sammen med andre hunde og mennesker...... om de skal være helt obs på ejer, eller hilse hunde er totalt ligegyldigt, de skal ihvertfald ikke angribe umotiveret, og selv i et motiveret angreb skal de reagerer helst på hundefører, men altenativt på smerte....


  • #33   21. apr 2012 Den anskudte hund skulle ikke være fundet.

  • #34   21. apr 2012 Anne R

    Intet i et levende samfund er 100 % og jeg tror heller ikke, at det er det, vi stiler imod. Men en intelligent løsning på problemerne ville være dejligt, så sandsynligheden for, at noget gik galt minimeres.


  • #36   21. apr 2012 Hvordan man rent praktisk vil gøre det ved jeg ikke men hvis vi vil slippe for en hundelov der nu forbyder 13 racer og næste år måske endnu flere så burde man kræve at ejere at bestemte racer deriblandt Pillbull, og ligende gennemgår et kursus inden de får hunden og også efter med hunden, så man sikre sig at ejeren forstår hvad han/ hun har ansvaret for.
    Dernæst skal hunden mentaltastes, og det skal være forbudt at avle uden at man er opdrætter i en kennelklub. Jeg er tæt på at sige at disse hunde altid skal bære mundkurv og 2 m line og skal holdes bag 1,80 m hegn som loven siger idag.Alle udgifter forbundet med dette afholdes af hundeejer.
    Præcist hvilke racer dette skal gælde udover Pittbull vil jeg lade jer der er mere inde i disse racer om at afgøre.


  • #38   21. apr 2012 Maj.Britt men er den værre end nogle af de andre såkaldte kamphunde ?


  • #39   21. apr 2012 Lise L
    Det er rigtigt, man kan umuligt nå 100%, men et godt stykke derop af ville da være prisværdigt.

    PS: Er imponeret over hestens vedholdenhed.


  • #41   21. apr 2012 Alter

    "Der sker et eller andet oppe i potten på bullracerne som nok bedste kan beskrives som rød tåge eller noget tilsvarende.... Og DET skal du tage højde for når du har sådan en slags hund... Lige meget hvor kær den er... "

    Det gælder så ikke rigtig for EB'en, det er sjældent du møder en EB der leder efter et slagsmål :o)
    Jeg har haft én EB der ikke trak sig eller overgav sig ved første tegn på ballade, og han har "kun" rodet sig kun ud i ganske almindelige kællingeslagsmål.



  • #42   21. apr 2012 Jeg er ikke så striks, som du er Alfisten.

    Men jeg er ganske overbevist om, at noget skal der være i forholdet til visse racer.

    Jeg vil så gå ind for store krav til potentielle ejere. Jeg synes, at det skal være muligt at kunne eje amstaffs og amr. bulldogs, men med den hundekultur vi har, er det pt. for farligt.


  • #43   21. apr 2012 Som den anden tråd, synes jeg også dette er interessant.

    Jeg har bare SÅ svært ved at se min snart 10 år gamle amstaff-pige som værende en farlig hund der ikke hører hjemme i det danske samfund.
    Jeg kan slet ikke se hende i det der bliver beskrevet - og nok derfor jeg går lidt på barrikaderne.

    Jeg VED at hun ikke kan med alle fremmede hunde, dette er fremprovokeret efter at hun i en alder af 6år havde en hjernedød malle siddende i nakken.
    Hun har dog aldrig gjort skade på andre hunde - om hun ville hvis hun fik muligheden... Hmm... Jeg vil ikke udelukke det, så derfor er møde med fremmede (og specielt tæver) under meget strikse regler, og bliver KUN foretaget af mig...


  • #44   21. apr 2012 Jeg er absolut ikke uenig i at visse racer ikke er for hvem som helst, og at ikke alle racer er ens - jeg er også en af dem der hellere vil bides af en Cavalier end en Mastino ;o)
    Men de racer der altid snakkes om er dem der oftere (uden nogen statistikker over hvilke tal vi præcist snakker om - men det formoder vi) angriber andre hunde eller andre dyr. Hvad så med de racer der figurerer højest i skadestuestatistikkerne? Der snakker vi jo ikke hverken Amstaff eller Ambull...


  • #45   21. apr 2012 Camilla der er jo ingen der siger at din gamle pige er en trussel her i landet.

    Men problemet er hvordan man skal skelne mellem de gode og de onde, forstå mig ret. Det ER en farlig race. Selvfølgelig vil der altid være gode, normalt fungerende hunde imellem, men det er SÅ svært at skelne og der er virkelig mange hunde af den slags det står klik for.


  • #46   21. apr 2012 Maj.- Britt de hunde som tænder på samme måde som pittbullen , jeg ved ikke nok om de andre racer der er på forbudslisten, men pittbulen er vel ikke den eneste ? Pittbulen har været forbudt siden 1991 så der kan vel ikke være mange af dem tilbage, så der må jo være andre som opfører sig på samme måde da vi snart hører om nye sager ugentligt, eller ???

  • #47   21. apr 2012 Slår* Ikke står.

  • #48   21. apr 2012 Nu som medløber DKK snob.
    Nej, jeg ved det godt - og det er endnu sværere når der går såkaldte amstaffs rundt på 35-40 kg... Aj, jeg ved ik hvor stort problemet er med de rigtige amstaffs, og ikke alle de mærkelige blandinger.

    Og idet hele racen "lægges for had" - så er det jo mellem linjerne oss min gamle pige smiley

    Jeg synes det kan være meget svært at argumentere objektivt når man har racen tæt på livet, og elsker den med alt hvad den indebærer.


    Ja, den har helt sikkert sine problemer - stor risiko for egetkønsaggresion, drive, at det er en terrier o.l. - men JEG synes jo ikke det er et problem, hvis det gir nogen mening...


  • #49   21. apr 2012 Desværre kender jeg til flere pitblandinger i området end amstaffblandinger/rene amstaffs. Så nej, pitten er på ingen måde ude af landet smiley

  • #50   21. apr 2012 Stine, problemet er for det første at der ikke findes vel dokumenteret statestikker over bideskader, og den sidste jeg så der lå gravhunde højt men den forvolder altså ikke lige så meget skade som en pittbull. ( statestikken var fra et forsikringsselskab)

  • #51   21. apr 2012 Det er et problem når hunde angriber og det gælder alle racer. Men for MIG er den største forskel den skade de forvolder på andre dyr. Og her må vi jo erkende at når vi kommer til pitbullen, er angrebet jo ofte med dødelig udgang:-(

  • #52   21. apr 2012 Mamma

    Helt væk er de nu ikke, min nabo har én rednose. Det skal så siges at hans hunde er der fuldstændig styr på :o) Jeg kan nævne en del hunde i området hvis ejere burde være bare halvt så ansvarlige.


  • #53   21. apr 2012 Vores nabo har 2 boerboels. Dem er der overhovedet ikke styr på smiley

  • #54   21. apr 2012 Mamma

    Det syntes jeg også er et problem i disse diskussioner, det ville være rart med flere kolde facts :o)


  • #55   21. apr 2012 Min underbo er handicappet og har en Boerbol, skøn ældre tdame efterhånden!

  • #56   21. apr 2012 Camilla, jeg har indtil for nylig, været lidt neutral i de debatter omkring muskelhunde og har ikke som sådan haft noget imod den slags hunde.

    Men for hver gang jeg læser at sådan en hund endnu engang har dræbt, såret og angrebet uskyldige dyr så tager jeg mere og mere afstand fra dem. Jeg bliver mere og mere indebrændt over det.

    Den anden dag stod der her på nettet om en schæfer der angreb en pige og hendes hund. Den lille piges hund stak af og pigen blev bidt ja, men ikke skambidt.
    Hunden bliver aflivet.

    Igen den anden dag står der om en muskelhund der er sprunget over et hegn, et okay højt hegn, ind i en have, den dræber en gammel hund på 12-13 år, lemlæster en hundehvalp og bider en mand. Hunden bliver anskudt men stikker alligevel af.

    Hvor mange normalt fungerende hunde springer over et okay højt hegn, ind i en fremmed have, dræber en voksen hund og lemlæster en HVALP ? Og desuden bider et menneske.

    Jeg kan stadig ikke forstå hvad det er der sker i knolden på den slags hunde.


  • #57   21. apr 2012 Der er mange farlige hunde af flere grunde. Den største er dårligt avl.
    Mange racer har et et ønsketemperament der nemt kan knække til nervøst eller agersiv, hvis man ikke er forsigtigt, dertil kommer de mange arbejdshunderacer der bliver solgt til folk det ikke ved hvad de har med at gøre. Det samme gør sig gældende for folk med en race der er svær at lydighedstræne, men tror alle hunde er bordercollier. Den ender nemt med en usikker hund der bider af frygt, hvilket nok er den slags bid der er værst.
    løsningen ligger i at straffe dem der ikke kan finde ud af at holde deres hunde i snor, eller i en forsvarlig indhegning. Med de bødetakster der er indført, ville folk nok lære det.


  • #58   21. apr 2012 *C* det skræmmer også mig, men den eneste løsning jeg kan se på det problem er at man skal have en licens for at kunne have en hund af en vis størrelse eller vuderet ud fra hvor "farlig" den kan være, og at disse hunde skal mental testes på en anden måde end den test vi kender idag ( da den åbenbart iflg indlæg i denne tråd ) ikke er god nok. Jeg tror at nogle vil tænke sig om hvis det kræver et kursus inden køb af eks en Rottweiler( fordi de altid har syntes den er flot men ikke aner en pind om hvad den kræver og måske købe en Golden i stedet .

  • #59   21. apr 2012 Srine, undskyld mit dumme spørgamål, men hvordan kan din nabo ha en rednose har de ikke været forbudt siden 1991 ????

  • #60   21. apr 2012 Men Alfisten, ER det så amstaffs? Eller er det forvirrede blandinger der typemæssigt ligner?
    Jeg ved det ikke - og igen, jeg er nok ikke den mest obektive smiley

    Nu som medløber DKK snob.
    Jeg har ikke noget godt svar - de er skøre i knoppen de hunde, uanset hvilken race de så er!



  • #61   21. apr 2012 Det er så din mening smiley



  • #62   21. apr 2012 Alfist det var en race til ca 1935

  • #63   21. apr 2012 'C*
    Mamma; tro mig bare en Border ville hade at være ejert af mig, men jeg kunne gå ud og købe en i morgen ;(
    ?? forstår ikke hvad du mener her ?

    srine=STINE


  • #64   21. apr 2012 Jeg undrer mig over at pitt'ens vedholdenhed overrasker så mange; terrierne er generelt avlet til aldrig at give op... Når en lille terrier fx møder grævlingen i graven, så ska den turde at tage kampen op, og den må ikke slippe sit greb, da det vil betyde dens endeligt...

    I Korea (mener jeg det er) bruger man chihuahua i hundekampe; de har et enormt mod også er de nemmere at skjule for politiet...
    I Rusland og omkring liggende lande er det ovtcharka-blandinger der bruges...
    I parkistan er det heste-kampe der er meget populære...

    De fire terrier af bull-type er alle fremavlet efter at forbuddene mod hundekampe kom, så jeg har mildest talt svært ved at se at de skulle være avlet efter farlige egenskaber - amstaff'en er avlet og anvendt som gård- og familiehund, bull terrier som udstillings- og familiehund og det samme er formentlig også tilfældet for staffy'en..


  • #65   21. apr 2012 Man skal også være opmærksom på at "pitbull" til bliver brugt om alle mulige blandingskræ og ikke APBT. I europa stammer mange af dem fra østeuropa. I USA kan det dække over blandinger brugt til vagt eller endnu være kamp.

  • #66   21. apr 2012 Nu har jeg selv 2 heste, så jeg ved at hesten kan have startet dette selv. Da min den gamle kan finde på at angribe hunde, og har kendt flere heste som gjorde det.

  • #67   21. apr 2012 AST udskilte sig som en egenstående race fra APBT. AST er en AKC race i Micky Mouse klubberne bliver de stadigt tit set på som en race.

  • #68   21. apr 2012 Og jeg siger IKKE at hesten selv har startet dette, men at den KAN godt ha gjort det.

  • #69   21. apr 2012 Michelle, jeg undre mig nu mere over hestens vedholdenhed! smiley smiley

  • #70   21. apr 2012 Alfisten
    Det var til denne udtalelse jeg kommenterede: "De hunde, vi ser, slå andre ihjel, gå bersærk, se højrødt og så videre er næsten alle pitt eller amstaff's."

    Og det Jesper mener, er at indtil 1936 var amstaff og pit 1 race, hvorefter amstaffen blev en anden race, og avlet efter andet formål.

    Pitt'en er jo heller ikke FCI-godkendt


  • #71   21. apr 2012 "C" Så forstår jeg hvad du mener og jeg har det som dig , derfor har jeg en 4 kg lærenem tæppetiser :-)))

    Alfisten , naive mig smiley men så vidt jeg kan se er amstaffen ikke forbudt eller er det fordi den står som Pittbull, hold op hvor forvirrende ellers også er jeg bare træt.


  • #72   21. apr 2012 Mine hunde havde taget benene på nakken. Nok er de seje, men mod en gal hest ? NEJ så var de skredet.

  • #73   21. apr 2012 I må undskylde hvis jeg er lidt usammenhængende, lang dag smiley

    Begge mine skrider oss hvis der er heste - og den store (amstaffen) oss hvis det er katte, jordegern, pindsvin, guldfisk osv...
    Den store er blevet jagtet rundt på folden af 4 heste der mente de skulle lege... Puuuh smiley


  • #74   21. apr 2012 Alfist American Pit Bull Terrier

  • #75   21. apr 2012 Alfisten - Pitt bull terrier og amerikansk staffordshire terrier er to forskellige racer... De er begge opstået udfra engelske bull and terrier hunde som immigranter havde medbragt til USA, men pitt'en har fra start været avlet efter dens evner i en hundekampe, mens ast'en blev avlet som en gård- og familiehund...

  • #76   21. apr 2012 Amstaff efter møde med heste (dette er EFTER jeg har fået hende indfanget efter hun blev jagtet af dem - hun var så skrækslagen at hun sked mens hun løb...)
    (link fjernet)
    (link fjernet)
    (link fjernet)


  • #77   21. apr 2012 Mamma

    Jo, men helt væk er de ikke, og det er vel beviset på at et raceforbud ikke nogensinde kommer til at fungere.


  • #78   21. apr 2012 Natasja

    Ja det er sandt, den kan have angrebet hunden. Og ikke alle hunde løber smiley

    Min fjordhest, så sit snit til at angribe Kongo en gang. Kongo trak sig og kom over til mig, men i pricippet kunne han jo være røget på min hest.
    Heldigivs gjorde han ikke det, da han aldrig valgte en kamp som var tabt på forhånd.

    Skal så lige siges at hans eneste kamp nogensinde var mod en mus, den døde og han blev ret så ked af den døde smiley


  • #79   21. apr 2012 Alfisten , tak, fandt den, kært barn har mange navne smiley Sov sødt.

  • #80   21. apr 2012 Stine

    Jeg tror ikke, at nogen vil modsige dig i bidskader. Men nu synes jeg, at vi skal holde os for øje, hvad vi snakker om.

    Det er ikke "almindelige bidskader", vi her snakker om.

    Det er alvorlige lemlæstelser og angreb med død til følge.

    Hvis vi kun skal snakke statestikker, vil mange reelle problemstillinger vedr. visse racer ikke komme frem.

    Jeg er her fuldstændig enig med Alfisten bl.a. fordi jeg så tydeligt husker, at man på Rigshospitalets traumecenter klart meldte ud, at kamp/muskelhundene udgjorde en særlig problemstilling ift. komplicerede plastik-operationer.

    Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at vi har en gruppe hunde af mere eller mindre ubestemmelig herkomst som dog alle har det tilfælles, at de ligne eller er pitts/amstaffs eller amr.bulldog.......og at visse af dem i forbindelse med specielle uansvarlige eller uvidende ejere..............som udgør et specielt problem.



  • #81   21. apr 2012 Michelle hvor var ASTen før 1930erne?

  • #82   21. apr 2012 Camilla

    Min gamle bulldog-tæve er vildt bange når hun falder i søvn på terrassen og gråspurvene hopper rundt om hende når hun vågner og leder efter frø, hun sniger sig ind og håber de ikke går besærk på hende *Gg*


  • #83   21. apr 2012 Stine D
    LOL - kan levende se det for mig *G*

    Aj, tilbage til tråden.

    En tanke herfra er, at idet man vælger at lave de her blandinger, så bliver de hamrende forvirrede oveni hovedet, fordi ingen af deres instinkter "passer sammen".
    Denne tese holder naturligvis kun, hvis ingen af de såkaldte amstaffs der er indblandet (eller i hvert fald kun en minimal procent af dem) reelt er renracede amstaffs.

    At disse blandinger så har en fysik der gør, at hvis det går galt, så går det MEGET galt, det kan vi på ingen måde være uenige om. Jeg vil til en hver tid hellere bides af en gravhund end en amstaff smiley


  • #84   21. apr 2012 Lise

    Skadestuestatistikken i Justitsministeriets betænkning om farlige hunde har rottweileren som nummer ét, på en delt førsteplads med schæferen når det gælder antallet af bidskader og på en udelt førsteplads når det gælder alvorlige bid (amputation osv.). IMO betyder det ikke at nogle af racerne hører til på en liste - det betyder bare at en stor del af de danske hundeejere er særdeles dårligt rustet til at have hund.


  • #85   21. apr 2012 Michelle

    <b> De fire terrier af bull-type er alle fremavlet efter at forbuddene mod hundekampe kom, så jeg har mildest talt svært ved at se at de skulle være avlet efter farlige egenskaber....</b>

    Og hvad tror du de terrier er "lavet af"?

    Desuden.....selv i dag har vi hundekampe. Forbud mod dem er ikke lig med, at de ikke findes, - at avl hen mod gode kamphunde ikke findes.
    Selv oplevede jeg en dogo argentino på en af mine kurser, som var blevet købt af en, som kunne fortælle, at de havde set moderen og at hun var meget arret efter hundebid og havde været i kamp.

    Jo, Michelle - de findes.

    Og mht. at folk overraskes over den udholdenhed, så kan jeg godt forstå det. Virkeligheden overgår mange gange fantasien.


  • #86   21. apr 2012 Camilla, sidespring det ved jeg godt,men så er din hund jo heller ikke blandt dem jeg omtaler. Hun lyder til at være omgængelig og ikke som en der kunne være hunden på den video med hesten og pitten.

  • #87   21. apr 2012 Jesper - før det er der ikke noget der hedder amerikansk staffordshire terrier, så inden er der vel blot tale om gårdhunde/farmerhunde af bull and terrier type...

  • #88   21. apr 2012 Jesper - før det er der ikke noget der hedder amerikansk staffordshire terrier, så inden er der vel blot tale om gårdhunde/farmerhunde af bull and terrier type...

  • #89   21. apr 2012 Jesper - før det er der ikke noget der hedder amerikansk staffordshire terrier, så inden er der vel blot tale om gårdhunde/farmerhunde af bull and terrier type...

  • #90   21. apr 2012 Jesper - før det er der ikke noget der hedder amerikansk staffordshire terrier, så inden er der vel blot tale om gårdhunde/farmerhunde af bull and terrier type...

  • #91   21. apr 2012 Jesper - før det er der ikke noget der hedder amerikansk staffordshire terrier, så inden er der vel blot tale om gårdhunde/farmerhunde af bull and terrier type...

  • #92   21. apr 2012 Hahah Michelle smiley Vi har forstået det nu *GG*

  • #93   21. apr 2012 Michelle

    Er du sikker? ;o)


  • #94   21. apr 2012 Stine D

    Jeg ved ikke helt, hvordan vi undgår at havne nøjagtig der, hvor alle debatter vedr. muskelhunde/kamphunde-typer altid ender, men måske vil jeg bare gerne have, at du giver mig forklaringen på følgende:


    Er der nogle, som kan finde en collie, en labrador eller en anden type almindelig fam.hund. på You Tube, som kan "gå amok" som denne pittbull på hesten ( jeg sender gerne videoen på PB )


    Og ligeledes:
    Masser af hunde vil slås eller slå byttedyr ihjel, - men ikke mange vil forcere høje hegn for at gøre det.
    Dem jeg har hørt om, der gør det, har været pitts eller amstaffs ( eller lignende )


    og endelig, hvis du vil svare mig på dette sidste:
    Og lad os så antage, at aviserne pisker en stemning op mod visse hunderacer. Det tror jeg såmænd også de gør en stykke hen ad vejen, men hvad så med you tube.

    Her kan alle og enhver uploade deres videoer, men antallet af videoer, som viser visse hundetyper "gå amok" på mennesker, dyr eller andre hunde er bare større end andre.

    Hvordan forklarer man dette, hvis ikke det er fordi visse hundetyper bare vitterlig har en større tendens til at være ekstreme i deres aggression end andre?


  • #95   21. apr 2012 Nu som medløber DKK snob.
    Det er hun jo heller ikke - men idet folk mener at racen i sin helhed har en brist - så er det jo ret svært at sidde og give dem ret smiley Og dermed også ret svært at argumentere ind i mellem - for det er jo "nemt" for mig at sige at sådan er racen ikke smiley

    Jeg har endnu til gode at møde en raceren amstaff med FCI-tavle på gaden...

    Lise L
    Vedholdenhed kommer som sådan ikke som et chok for mig - jeg får det bevist tydeligt i Two Face når det kommer til kast med bold/pind. Der findes ikke en stopknap...
    Men altså, det samme ser jeg jo ved den schæfer der er hvor hesten er opstaldet.


  • #96   21. apr 2012 Enig Michelle og nogen valget at kalde dem AST med henblik på at blive en AKC race. Andre ønskede ikke at det skulle være en AKC race og kaldte de samme hunde APBT i en selvstændig org.

  • #97   21. apr 2012 Jeg tænker lidt at hormonniveauet måske er højere hos "muskelhunde" end hos andre hunde og at det kan hænge sammen med den korte lunte og store kamplyst..
    Her sammenligner jeg med de mænd, der "tager noget" når de træner for at blive endnu større... De brænder også en sikring noget hurtigere end da de ikke tog noget


  • #98   21. apr 2012 Camilla

    Den der med de "renracede amstaffs" der bare aldrig ville "gå amok" holder altså desværre ikke.

    Jeg errindrer tydeligt en agtmand, som havde en fin amstaff med gode papirer. Han og hans familie m. børn havde været en uge i sommerhus med alle børnene og anden familie samt hunden.

    Vel tilbage igen sidder de alle en aften og griller, da hunden pludselig kaster sig over det ene barn. Manden går imellem, men hunden bliver ved og ved.
    Han bliver selv bidt osv. Hunden aflives.

    Bare et eksempel på, at man ikke er "home free" bare fordi man har stamtavlehund.


  • #99   21. apr 2012 Lise

    Jeg har ikke set videoen, har heller ikke lyst :o)

    Jeg er jo (det siger jeg vist også længere oppe) ikke uenig i at racerne er forskellige, det være sig Amstaff, Schæfer eller Cavalier.

    Der bor en hund her der heldigvis ikke har fysikken til at gøre så meget skade - og heldigvis ved alle at man skal gå i en stor bue udenom den - det er en Cavalier/Golden - men den angriber selv hunde der smider om sig med dæmpende signaler, det være sig samme eller modsatte køn. Jeg har da også mødt andre hunde hvor jeg har prist mig lykkelig for at de ikke havde fysikken med sig, hunde der angriber en hund der allerede ligger på ryggen og ikke stopper før man fysisk fjerner dem fra den hund der overgav sig.


  • #100   21. apr 2012 Åh nej Lise, sådan måtte det heller ikke opfattes. Selvom jeg er tavlerytter, mener jeg dog ikke at tavlehunde er flawless *S*

    Jeg tænker bare, at blandingerne er overrepræsenteret - men igen, statistisk materiale er der bare ikke rigtig noget af, så alt er jo baseret på hvad man har hørt, læst, tror på osv.


    Og øv da for en oplevelse!


  • #101   21. apr 2012 Camilla

    Vedholdenhed i sig selv er jo heller ikke "nok" til at gøre en hund farlig.

    Vedholdenhed kan være en fantastisk egenskab hos både bull-typer, hyrdehunde og jagthunde mm.

    Som jeg før har skrevet, så er dét, som gør en hund farlig en kombination af flere ting:


    <b>Dét, som gør en hund farlig er en kombination af egenskaber kombineret med en bestemt adfærd fra ejerens side.

    Jeg er helt overbevist om, at hunde med
    1) stor selvstændighed
    2) moderat eller lille samarbejdslyst
    3) stort jagt-drive
    4) stor vedholdenhed
    5) stort mod
    6) lav smertetærskel
    7) en vis nerve
    8) stor kamplyst

    er potentielt farlige hunde.

    Og alle disse egenskaber er arvelige.</b>


  • #102   21. apr 2012 Hov, ved ik lige hvad der er gået galt for ipad'en.. smiley

    Lise - der er bla dalmatiner, hvid engelsk terrier (som er uddød) og engelsk bulldog i bull terrier'en.... Hvad der præcis er anvendt i skabelsen af de to andre racer ved jeg ik...

    Men jeg ved dog at ingen af racerne har været avlet med henblik på kamp; generelt er de mest anvendte kamphunde ikke racehunde, men blandingshunde avlet efter deres egenskaber...

    Jeg påstår jo netop ik at hundekampe ikke forefindes, men pointere blot at bull-racerne alle er avlet en del år efter forbuddet mod dyrekampe, hvilket usandsynliggør at de skulle være avlet med kamp for øje... Desuden er det dokumenteret at James Hinks med bull terrier'en ønskede at skabe en udstillingshund...


  • #103   21. apr 2012 Lise punkt 7 forstår jeg ikke men 1-6 beskriver meget godt en blodhund. SÅÅ

  • #104   21. apr 2012 Camilla - Min whippet tæve blev angrebet af en amstaff med tavle, hun var heldig og fik vristet sig fri og så kunne den ikke løbe hende op, så det blev heldigvis kun til en 5 cm. flænge og nogle bidhuller. Hun er en fysisk stærk hund.

    Knap så heldig var den golden, som den havde overfaldet ugen før, den blev lappet sammen med mere end 80 sting og dens psyke er ødelagt.

    Jeg tror dog du har ret, at der er flere stabile hund blandt dem med tavle end dem uden.



  • #105   21. apr 2012 Michelle

    Når man avler efter eksempelvis et vist udseende og ikke mere efter mentale egenskaber, så sker der selvfølgelig det med de mentale egenskaber, at de nogle gange ikke videreføres,......men andre gange gør de.

    Det betyder, at selv blandt den arveste udstillingshund dukker der af og til individer op, men nogle eller alle mentale egenskaber intakte.

    Kun ved decideret bevidst at bortavle visse mentale egenskaber, kan man være sikker på, at de ikke dukker op i nævneværdig grad.

    Og det er min pointe.

    Man har aldrig bevidst avlet efter at FJERNE nogle mentale egenskaber, - man har derimod avlet bevidst på at FREMBRINGE et bestemt udssende.


  • #106   21. apr 2012 Jesper

    en vis nerve betyder, at hunden udløser sin aggression.

    Jeg kunne også have skrevet "lav aggressions-tærskel"


  • #107   21. apr 2012 Kirsten

    <b> Min whippet tæve blev angrebet af en amstaff med tavle..</b>

    Fanme godt at den brugte tavlen og ikke tænderne. smiley

    ( sorry - blev lige en smule useriøs, - ved at du kan ta´det *s*)


  • #108   21. apr 2012 LOOOL Lise smiley

  • #109   21. apr 2012 Lise L - "gg" Tænk hvis jeg var blevet sart på mine gamle dage smiley

  • #110   21. apr 2012 Jeg tror så også, at der er langt flere fornuftige og seriøse ejere blandt dem, med tavle. Og det i sig selv har jo også en betydning.

  • #111   21. apr 2012 Jeg kan ikke se der er hegnet ind. Men jeg ser hunden springer på hesten MANGE gange.

  • #112   21. apr 2012 Jeg tænker lidt, en hund kan satme løbe stærkt. HVIS den hund på videoen virkelig ønskede at stikke af, ja så var den sku løbet. Uden om hest, mand osv. Men nej den springer på igen og igen og igen. Ser ud til den bider sig fast i hestens hoved/hals på et tidspunkt.

  • #113   21. apr 2012 Anne P

    Sådan ser jeg det SLET ikke.

    Det foregår i en smal gade. Hunden kommer først bagfra og angriber, - bliver sparket væk men kommer igen.

    Den har RIG mulighed for at flygte både hvorfra den kom og fortsætte langs gaden.
    Se iøvrigt den hund, som efter overfaldet passerer bag om hesten og vognen. Den er da i samme situation, men kan sagtens undvige.

    Så nej - sådan vil jeg vove på, at det ikke forholder sig.


  • #114   21. apr 2012 Jesper

    Desuden....hvad mener du med SÅÅÅ ?

    Synes du seriøst blodhund har de samme egenskaber som pitt bulls?



  • #115   21. apr 2012 Anne P

    Så er vi enige.


  • #116   21. apr 2012 Nå - vil sige god nat for i aften og tak for god debatstil.

  • #117   22. apr 2012 Vil du sende en PB til mig med link?

  • #118   22. apr 2012 Lise jeg tror hvad jeg antyder er at hvis et fjols to en blodhund og parre den med en race med aggressivitet som en del af pakken, så kunne man ende med en yderst farlig blanding. Netop på grund af stædigheden og den lille samarbejdslyst.

  • #119   22. apr 2012 Et eksempel: et kuld godt opdrættet amstaff hvalpe, super fin tavle og en god opdrætter. I en alder af knap 7 uger der de sig sure på en kuldbror og bider den ret kraftigt, så den skal syes et par dage efter slår de en kuldbror ihjel. Dette er sgu ikke almindelig hvalpeadfærd!!!

  • #120   22. apr 2012 Jesper

    Nåååååå, - hm...SÅ nemt tror jeg ikke helt det er, men det kan da godt være at du har ret.

    Jeg kender ikke arvegangen på aggressionstærskler og tror også, at der er flere ting, som gør, at en aggressionstærskel er henholdsvis høj eller lav.

    Men måske er der nogen, som kan byde ind på det?


  • #121   22. apr 2012 *Passione Del Mastino*

    Tak *s*

    Og jeg er fulædstændig enig med dig i, at man først kan bedømme en hund, når den er voksen.

    Jeg har mangt en hund i konsultation i den alder, fordi folk ikke har kunne se "skriften på væggen" inden da.


  • #122   22. apr 2012 Charlotte

    Er dette en episode, du er vidende om?

    Og nej - det er bestemt ikke normalt, men vi snakker jo også om en ekstremt avlet race.


  • #124   22. apr 2012 Lise L, ja desværre, det er vel en 5 år siden nu. Det bekræftede mig desværre virkelig i, hvad der er gener i disse hunde:o((

  • #125   22. apr 2012 Meget interessant debat, synes jeg.
    Er ikke så klog og bestemt ikke lige fra morgenstunden, så vil ikke begynde at debattere alt for meget.

    Ja, Amstaff og Pitbulls er forbudte her i landet, men sig endelig til, hvis I gerne vil have en hvalp. Jeg har "forbindelse" til 2 - 3 stykker, der har blandinger af disse og har hvalpe på dem stort set hele tiden.
    Er faktisk blevet tilbudt hvalpe selv, men takkede nej pga deres status. Jeg takkede ikke nej fordi hundene er farlige, men lige disse hunde er bestemt ikke for uerfarne ejere, da de er meget særegne.

    Når det så er sagt, så har jeg faktisk ikke personlig kendskab - pånær disse 2 - 3 stykker - til forbudte hunde, der er farlige. Derimod har jeg været vidne til utallige andre racer, der bestemt ikke indbyder til socialisering med andre hunde.
    Og så kommer fordommen over dem alle: Disse hunde tilhører alle den type af personer, der populært kaldes "Brian" typer.

    Har en bekendt, der tidligere har været opdrætter af Amstaff. Hun har 3 stk, der alle er steriliseret/kastreret i dag. Dejlige hunde. Derudover har hun en DSG, som er hunden, der bestemmer i huset. Faktisk er hendes DSG farligere end hendes amstaffs. Hos nogle andre bekendte har de en chihuahua, der går sammen med 2 bullmastiffs og her er det osse chi´en, der er "farligst".


  • #126   22. apr 2012 Min opfattelse om, hvorvidt nogle racer er farligere, ligger mere ved stædighed og udholdenhed, når hunden allerede er traumatiseret af menneskene der håndterer dem. De er jo avlet til at være robuste og med en god del vilje (bla derfor dogoen kan nedlægge et vildsvin). Hvis man så blander traumatiske oplevelser/forkert håndtering/for lidt håndtering sammen med sådan et sind - jo så eksploderer det.. men igen er det så racens skyld, at den får de forkerte ejere? Hunden er en "besværlig race" fordi det går så drønende galt, hvis det kommer dertil. Hvordan problemet skal løses med disse hunde, er der mange svar på, men synes den lovgivning er det modsatte af en løsning! Nu er der ekstra frygt for dem, hvilket giver dem større brugbarhed, for de helt forkerte mennesker, der ofte er ligeglade med en bøde og en aflivet hund.. de får da bare en ny, der så kan vente på at blive opdaget af politiet. Jeg er uenig i at det er racen i sig selv, der er mere aggressiv, men er enig i at den kan gøre mere skade, hvis filmen knækker

  • #127   22. apr 2012 Tak for PB'en. Det var sgu da fuldstændig sindsygt!!!

    Men ja farlige hunde kan opstå af flere grunde og tror bestemt også at dette her er genetisk da en Pitbull jo i sin tid er avlet til kamp. Jeg tror heller ikke at en hund af fx. labrador ville reagere på samme måde når den gang på gang bliver sparket og bidt og slået med en kæp, den ville nok give op noget før.

    Pitbullen er jo avlet til at have en lav smerteterskel så den vil slåsse til døden.

    Men hold da k*ft en sej hest!!! Den viste da lige hvordan den skulle takle en sådan en ondsvag køter.

    Og jo hvis man i fremtiden skulle kunne have sådan nogen hunde må man jo mentalteste dem. For en Pitbull og hvilken som helst anden "kamphunde race" kan jo være en helt igennem fantastisk familie hund, det har vi jo alle set. Det er ivertfald ikke den rette metode i mit hoved at gøre diverse racer ulovlige fordi det lige er det der er nemmest og mindst gennemtænkt.

    Men tjaa lige meget hvad der bliver gjort vil der vel blive svinglet med det i en større eller mindre grad.


  • #128   22. apr 2012 Super spændende og godt emne ført i en fin tone... det er dejligt at opleve en tråd med "kød" på. Tak for det, Lise.

    Nogle spørger hvorfor Lise oploader så slem en video herinde. Jeg har ikke selv set videoen, men er da ikke i tvivl om, at den er væmmelig ... men man vælger jo selv at trykke på linket. Der bliver jo advaret om ubehagelige scener.

    Det er vel et debatforum det her???

    De fleste tråde herinde handler om ligegyldige ting, og det er nærmest sødsuppe det hele eller ren tragedie (aflivninger og sygdom) Nuvel der skal også være plads til den slags, men da også de spændende tråde som denne, hvor man måske kan lære noget.

    Jeg savner et forum, hvor der bliver diskuteret gode og saglige emner, og hvor ts ikke bliver haglet pga emnets indhold ned af teenagepiger med "årelang" hundeviden....

    Findes der egentlig et sådan forum???

    Ja undskyld LIse at jeg spammer din tråd... jeg har bare oplevet det her gang på gang og savner et seriøst sted at debatere....



  • #129   22. apr 2012 @ Laila..... vi er mange der er enige, og der har jo været tråde om det, og stribevis af forslag til admin, ved ikke om der sker en meter med disse forslag.... it indtryk er at laaangt de fleste forslag bare skydes ned....

    Som jeg læser mage indlæg så er problematikken med disse hunde jo blandet, som med alting i livet så har et problem sjældent kun en årsag... at hunde af den type skaber problemer og debatter skyldes både nogle genetisk/arvelige ting som lav smertetærskel og dermed at de kører en konflikt med andre helt til det sidste, og så det at hunde af denne type kan købes af alle og enhver... Hvis de hunde skal være i et samfund hvor de egenskaber de kommer med ikke er de mest hensigtsmæssige, så bør man have en styring af hvem der anskaffer sig disse hunde, men hvordan man gør det har jeg intet bud på....

    Uanset race preference så kan vi nok blive enige om at vi heller vil bides i benet af en udfarende lab, skotte, corgi, end af en mastiff, staff agtig race.... det at blive bidt er det samme, ja, og en bidskade er en bidskade i statistikkerne, men skaderne er nu ikke de samme.... og en del hunde fortrækker nu hvis man får sat et spark ind i situationen, det gør så heller ikke alle typer....


  • #130   22. apr 2012 Laila N

    Så folk som mig har ikke lov til at deltage i diverse debatter og forummer her inde?


  • #131   22. apr 2012 @ agnete...... hvad mener du med det... der står da i laila´s indlæg at der skal være plads til alle slags indlæg.... eller er det ikke det du spørger ind til ???

  • #133   22. apr 2012 @ allergisk... enig, og der mangler desværre blandt nogen denne anderkendelse af at genetik også har en del at sige...

    Hvis man so jæger ønsker en optimal jagthund, så køber man jo heller ikke en skotte, eller en Grand Danois og satser på at kunne træne den op til det samme som en retriver eller en hønsehund.... Man køber den hund hvis genetik sammen med den ræning man vil give hunden så i sammenhængen giver den optimale hund


  • #134   22. apr 2012 Den ekstremt vedholdende aggressive adfærd, som demonstreres i videoen, der var oplægget til denne tråd. Tror jeg simpelthen ikke, at man vil kunne opleve hos nogen andre hunderacer.
    Ikke engang de jagthunde, der pr. definition skal kunne affange anskudt hårvildt, deriblandt ræve.
    Mine Weimaranere ville uden tøven gøre det af med både hjortevildt og ræve, men forveksler da ikke det jagtbart vildt, som de er kommanderet til at hente, med husdyr af den ene eller anden slags, ligesom de på kommando øjeblikkeligt overlader drabet til mig!
    Forskellen er graden af selvstændighed!! Brugbare hunde er førerfikserede og kun moderat selvstændige.
    Og i min optik har kamphunde ingen berettigelse i et moderne samfund. Især ikke fordi de som oftest, jeg siger ikke altid, men ofte appellerer til en type mennesker, der ikke engang burde have ansvar for stueplanter.


  • #135   22. apr 2012 Marietta Jeg er enig , godt skrevet :-))

  • #136   22. apr 2012 @ marietta, det jo det, en del af at hundeloven overhovedet blev en nødvendighed er jo at man ikke kan sige sig fri for at visse menneske typer og visse hunde typer aldrig burde blive et match.... og til trods for at der findes ansvarlige opdrættere og ejere, så kan man ikke undgå at sidde med den følelse at der er personer der har anskaffet sig den type hund ene og alene for at kunne bruge den til at skræmme med, eller endnu værre som våben....

  • #137   22. apr 2012 Kan jeg få link til den video?

  • #138   22. apr 2012 Hanne M

    16 år = teeneger og Laila skriver "hvor ts ikke bliver haglet pga emnets indhold ned af teenagepiger med "årelang" hundeviden...."

    I mine øjne er det negativt ladet til fx mig... eller er det bare mig det misforstår den setning?


  • #139   22. apr 2012 @ agnete... nåe det ved jeg så ikke, kender hende ikke.... og selvfølgelig er der forskel på hvordan folk i alle aldre kan finde ud af at kommunikere... men man kan godt som "voksen" blive træt af måden man svares på af og til.... og f det at den oprindelige tråd blev slettet pga af hensyntagen til børn, så tror jeg bare an af og til kunne føle en større frihed i måden at kommunikere og dokunmentere på hvis man havde et forum hvor der var en alderesgrænse der gjorde at man ikke skulle sidde og huske på hvor bred en aldersgrænse der læser med....

    men so kender hende ikke, ved ikke hvad der er ment...


  • #140   22. apr 2012 Jeg mener faktisk, man burde tvangsindlægges til at se videofilm, som viser, hvad visse af disse hunde kan være i stand til, såfremt man vil have en sådan.

    Ikke for at køre nogen skræmmekampagne - slet ikke! - men risikoen for, at man får en hund med den slags tendenser, skal man gøres opmærksom på.

    Og jeg så meget gerne en uddannelse ( obligatoriske kurser ), som kunne oplyse kommende ejere til potentielt farlige hunde om disse hundens mulige kapacitet, - fysisk såvel som mentalt.

    Her ville det ganske simpelthen ikke række, at DKK stod for den slags, - for de aner - pardon my French - ikke en dyt om håndtering af potente racer.

    Jeg ville også meget nødigt have de førende adfærdsbehandlere til at stå for den slags, - for de viser igen og igen, at de heller ikke har forståelse i den retning.

    Derimod skulle dygtige hundeførere med viden og erfaring med potente hunde engageres i dette arbejde. Folk, som arbejdede med hundenes drifter i aggression og kamp. Muligt de skulle hentes fra udlandet og oplære nogle danskere til at køre videre med sådanne kurser.

    Og så skulle det kun være mennesker, som ville tage disse kurser og engagere sig i den type hunde, muligt at erhverve sig dem.

    Ps. En hund med en lav smertetærskel får meget let ondt, - en hund med en høj smertetærskel kan tåle rigtigt meget og føler sjældent smerte.
    Så kamphundetyperne har altså ikke en LAV smertetærskel, - de har en høj!


  • #141   22. apr 2012 hanne

    Self. kan jeg godt forstå ar man bliver træt af og det gør jeg også selv :o)

    Men hun er desværre offline så et klart svar kan jeg ikke få :o)


  • #142   22. apr 2012 Agnete... jeg taler ikke direkte til dig... Den udtalelse er ikke møntet på nogen speciel...

    Jeg er bare megatræt af at mange og især nogle af de helt unge personer er vanvittig "kloge" i deres udtalelser herinde... det er en børnehave eller virker ofte sådan....

    Jeg vil ikke spamme Lises tråd yderligere, så skriv til mig i pb hvis du vil have det yderligere uddybet.


  • #143   22. apr 2012 Lise...
    Jeg synes, at det var en super god idé, som du kommer med... det at få folk, der gerne vil eje de særlige typer af hunde uddannet specielt til de racer. Det kan kun være et plus for dyrene for det er dem, der betaler prisen i sidste ende.

    Jeg synes nu dog, at det bør gælde alle racer, da vi alle kunne bruge mere viden om de racer vi er i besiddelse af.

    Problemet kommer så når folk vil eje blandinger... hvad gør man så??? Skal de så uddannes til alle de racer som den ønskede hund indeholder.... Det burde være et must og en naturlig del , at folk sætter sig ind i racerne.. af ganske interesse, men sådan er verden jo ikke...

    De virker ofte som om at folk impulskøber deres hunde....en køb og smid væk tendens virker til at have udbredt sig... bare se i markedet... det er ofte set at folk sætter en 14 ugers hvalp til salg.... kunne ikke have hund der hvor jeg bor alligevel...

    Nå men igen kom jeg ud på et sidespor... beklager ...


  • #144   22. apr 2012 @ alfisten.... man kan vel sige at al forberedelse er en 100 % forbedring i modsætning til det der sker i dag...

    Og ja skal man mentale teste kommende ejere, skal de bestå et eller andet, eller hvordan gøres det.... mange som måske stadig ikke er de rigtige typer til hundene vil jo kunne melde sig og evt bestå nogle kurser, men den oprindelige baggrund for at de evt ønsker den type hund kan man vel ikke kontrollere, og skal man så kunne inddrage hunden hvis det alligevel viser sig at ejeren bruger den "forkert"


  • #145   22. apr 2012 Laila N

    Ja det burde være naturligt at folk satte sig ind i hvilke racer og drifter der er /kan være i den blandings hund de anskaffer sig.

    Dengang jeg fik Lucky satte jeg mig ned og læste om samtlige fem racer der var i ham + race relaterede sygdomme.
    Det samme har jeg gjort med de racer der er i tøsen.
    Men ind i mellem har folk desværre en tendens til kun at tro der kun er de egenskaber/drifter i hunden som de selv synes om.

    Har lidt for ofte oplevet folk der feks har anskaffet sig en border/lab eller schæfer/lab blanding og så mener at den kun har drifter/temperament fra labben og udseenet fra den anden del. ofte går det desværre galt når man fornægter en del af hundens ophav.

    Så ja for mig ville det være naturligt at ville man have en blanding skulle man sætte sig ind hver enkelt race der er i hunden .


Kommentér på:
Fordom eller Fakta

Annonce