{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.866 visninger | Oprettet:

Passer det - om hanhunde og renlighed? {{forumTopicSubject}}

Kæresten og jeg er i arbejdsprocessen for at finde ud af en masse omkring de forskellige hunderacer, og hvad de kræver m.m. da vi har besluttet os for at få hund igen på et tidspunkt i nærmeste fremtid (jeg kan simpelthen ikke undvære det, og bliver næsten helt skruk af at se på alle jeres skønne hunde smiley ) - nu skal vi selvfølgelig lige have økonomien og pladsen til det, og derudover blive enige om en race, for det har også vist sig at være en smule svært hehe smiley

Min kæreste vil rigtig gerne have en hanhund, og personligt er temperament, opvækst og sunde linjer vigtigere for mig end selve kønnet, men da vi sidder og læser omkring fordele og ulemper ved de forskellige køn, falder vi over et sted hvor der står at hanhunde er sværere at gøre renlige end tæver.

Er der noget om det eller er det bare en fordom som der ikke er noget hold i?

Derudover vil jeg meget gerne på længere sigt have 2 hunde (selvfølgelig med et par års mellemrum), så de kan få glæde af hinanden, men har hørt en del omkring at hanhunde kan være ret dominerende overfor andre hunde af samme køn, så ville dette blive et problem hvis vi vælger en hanhund?

Jeg har altid kun selv haft tæver, så har ingen erfaringer med hanhunde, og derfor ville det jo være rart lige at have lidt på det rene hvad der er fup og hvad der er fakta, for det er jo ikke alt man læser som holder vand.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Passer det - om hanhunde og renlighed?
  • #1   20. mar 2013 Egetkønsagression finder man hos både hanner og tæver. Hos nogen racer er det meget udbredt, hos andre forekommer det sjældent, og hos andre igen forekommer det hyppigst hos et af kønnene.
    Man kan gøre det lettere at få til at glide, ved at vælge en race der typisk ikke har de problemer, vælge hunde af linier hvor det normalt ikke forekommer og ved at sikre sig at der er en god aldersforskel mellem hundene. Eller man kan vælge at have en hund af hvert køn så er man helt ovre lige DEN risiko.

    Ang renlighed, så er jeg ikke enig. Nogen oplever hanhunde der begynder at strinte når de er blevet kønsmodne, men det mener jeg i høj grad er et opdragelsesspørgsmål.
    Jeg har intakt han og han har da formået at lære at der ikke skal strintes inde, heller ikke når der er løbsktæve, når vi er på besøg steder med andre hunde osv


  • #2   20. mar 2013 Jeg har selv to han hunde. De har været super nemme at gøre renlige, så det tror jeg ikke på, at der skulle være en forskel.

    Synes faktisk tit tæver kan være nogle kællinger overfor hinanden, men har aldrig ejet en tæve. Mine to han hunde fungere upåklageligt. :):)

    Hilsen mette


  • #3   20. mar 2013 Meget mere smør: Ja, det er jo lige det, for vi har lidt svært ved at blive enige. Kæresten vil meget gerne have en Grand Danois eller en Broholmer smiley
    Jeg har altid gerne ville have en Dobermann, så det er jo MEGET forskellige racer der er tale om. Vi er dog lige nu meget ovre i Grand Danois, fordi det nok er den hunderace som vi begge 2 kan blive enig om er lækker smiley
    Men vi har ikke sat os fast på noget endeligt endnu, da vi regner med at skulle ud og kigge til en udstilling og hvor vi ellers lige kan få lov at kigge, så vi kan se racerne lidt live smiley

    Vi har da også tiden foran os, for jeg har planer om at gennemføre nogle DKK kurser, inden vi anskaffer os en igen.


  • #5   20. mar 2013 Hmm, jeg har også hørt det med at hanner kan være sværere at gøre renlige ... eller dvs renlige som hvalpe er vist lidt det samme, til gengæld begynder nogle at strinte indendørs når de bliver kønsmodne, specielt hvis der er tæver i løb i nærheden ...

    vores venner havde en han hund engang, den strintede op af potteplanter og dørkarme her når den h´var med på besøg, fordi vi havde tæve ...

    Og ja har også hørt at der kan være større problematik med at der kan være kamp om hvem der skal bestemme hvis yngste han tager kampen op ...

    Men ja, tror meget det er en temperaments sag, jeg er vokset op med hanhunde hos mine forældre, har altid kun selv haft tæver ...
    For det første gider jeg ikke det strinteri, for det andet HADER jeg når de humper, har mødt flere hanner i fx den hundeskov jeg kommer i, de kan simpelthen kun bruge tiden på at humpe, både tæver og andre hanner ... en del er endt med kastration og det har hjulpet...


  • #7   20. mar 2013 Hanne m: Hehe, tja hvis min kæreste ender med at få sin vilje og vores kommende hund bliver en Grand Danois eller Broholmer så ville jeg da også meget gerne se mig fri for at den skulle humpe lol xD

  • #8   20. mar 2013 Tak for de mange brugbare svar.

    Jeg synes det er så svært at vide hvad der er teori og hvad der er fakta, når man sidder og læser i diverse bøger og på hjemmesider, for det ville jo ikke være første gang at man støder på informationer som er helt hen i vejret, og så er det jo rart at kunne spørge nogen med lidt mere erfaring på området til råds, og tak skal i have for det smiley


  • #10   20. mar 2013 Min hanhund var betydeligt nemmere at få renlig end min tæve.

    Mht. det der med at slås, så er tæver tit langt værre en hanner. Hanner slås en gang for at finde ud af hvem der er stærkest, og så er den skid slået. Tæver kan se sig sure på hinanden og slås som vilde hver gang de ser deres snit til det. Dog tror jeg det kommer ret meget an på racen.


  • #11   20. mar 2013 min han hvalp er 11 uger og har været renlig en uge, så nej smiley

  • #12   20. mar 2013 @ Stine H .... hvad er det med terrier og egetkøns aggressivitet .... ha r jeg aldrig hørt eller stødt på skulle være mere udbredt blandt dem, end blandt alle andre .....


  • #14   20. mar 2013 ok... kender jo mange med terrier, mine forældre havde airdales, jeg har haft 5 skotter, der kommer op til flere cairns i den hundeskov jeg kommer dagligt .... det er stort set aldrig terrierne der er i konflikt med nogen som helst ...

    generelt er der ikke mange konflikter, og slet ikke af bestemte typer/racer, men der er til gengæld helt generelt på tværs af alle racer flest brummerier, kontroverser mellem hannerne, end mellem tæverne....

    Mine 5 hunde har alle været terrier tæver , de har alle været gode til at være sammen med andre hunde, af begge køn .... de 2 jeg har nu leger gerne med alle i hundeskoven, de gider dog ikke bliver væltet omkuld af store kluntede hvalpe af store racer, fx retrivere og pt en rottweiler hvalp ... dem smiler de mindre pænt af og takker nej til, men det er uanset kønnet, og er fordi de decideret bliver tromlet rundt eller trådt på ...

    Har aldrig i mine 30 år som terrier ejer, som besøgende på udstillinger, som kommunikerende med opdrættere hørt noget som helst om at specielt terrier er mere egetkøns aggressive ...

    De er stædige, de er ikke all time pleasere og de kan være reserverede og holder sig gerne til familien ... men det andet har jeg aldrig tidligere stødt på...


  • #15   20. mar 2013 Jeg har en tæve og 2 hanhunde og hannerne har været nemmere at gøre renlige end tæven og de er bare nemmere at have synes jeg, så aldrig flere tæver til mig.

  • #17   21. mar 2013 Tak for jeres svar alle sammen. Det er rigtig dejligt at der er så mange der har noget at byde ind med, og som kan hjælpe os. Vi er dog begge fast besluttet på en stor hund, så terrier bliver ikke aktuelt lige for os smiley

    Søren N: Tak for dit svar. Det er præcis sådan jeg også selv tænker faktisk, at kønnet ikke er så vigtigt hvis den rette hund dukker op. Det var egentlig også mest for min kærestes skyld at vi undersøgte det, fordi han synes at hanhundene er ''flottere'' smiley Jeg har som sagt altid haft tæver hele mit liv, så løbetid er ikke på nogen måde et problem, skulle vi alligevel vælge en tæve smiley


  • #19   21. mar 2013 hanne m: Jo, egetkønsaggresivitet er faktisk meget almindeligt hos de fleste terriers. Og ofte er tæverne næsten de værste. Det er da godt nok noget jeg har hørt meget i gennem mine næsten 30 år i terrierverdenen smiley Selvfølgelig er der ikke nogen regel uden undtagelser og hvis hundene er vokset op i en flok så går det lidt nemmere. Netop hos westie, skotte og cairn har jeg ikke oplevet udpræget egetkønsaggresivitet blandt tæverne. Men fx mine irere er i den slemme ende: som hovedregel kan de ikke sammen med andre tæver efter kønsmodning.
    Sabrine N: Stemmer med i koret om at kønnet ikke er så vigtigt, hvis hunden er den rette!


  • #20   21. mar 2013 Ok .. ja der kan man bare se ... dem jeg kender mest er som sagt airdales, skotter, cairns, westier, og ved lidt om sealyhams ... her er det ikke noget jeg er stødt på ... bliver sådan lidt ked af det på terriers vegne hvis alle skæres over en kam, da der jo er rigtig mange arter af terrier ....

    men det er da godt at vide ... det er en ting jeg ikke ville bryde mig om i en hund ...så der er så terrier arter jeg ikke skal prøve kræfter med..


Kommentér på:
Passer det - om hanhunde og renlighed?

Annonce