{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.119 visninger | Oprettet:

Unghundehelvede {{forumTopicSubject}}

Jeg havde VIRKELIG glemt hvor forfærdeligt det er at have unghund smiley

Ellie er knap 18 måneder, og den sidste måneds tid har hun været helt kuk-kuk. Ikke i træning - der er hun en drøm som altid smiley Men jeg SVÆRGER at hun bevidst driller både mig, Dorit og katten.

Hvis jeg sådan virkelig bliver sur på hende, og fysisk flytter hende fra en situation (fx når hun har tirret Dorit, så de er ved at komme op at slås), knurrer hun af mig. Sådan rigtigt. Sekundet efter ser hun helt forvirret ud, som om hun ikke fatter en skid af hvad der skete - hverken at hun var en lort over for Dorit eller at hun knurrede af mig.

Hun er lige så sød og kælen som altid, og elsker mest at putte tæt, blive nusset og få krammere smiley Og jeg er sådan set slet ikke i tvivl om, at når det kammer over for hende, er det fordi hendes 2 hjerneceller slås om pladsen, og der bare kommer en instinkt-reaktion fra hende.

Hun har også glemt at man ikke må stjæle (og smadre) ting, inkl. ting fra bordene smiley Så lige nu er hun alene i bryggerset og fordelingsgangen, som åbenbart er så meget plads hendes lille hjerne kan overskue lige nu smiley

Kom med jeres historier om jeres forfærdelige unghunde, som blev lidt ældre og blev dejlige hunde smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Unghundehelvede
  • #1   20. nov 2023 Hvordan skal jeg overleve de næste 2 år?
    Måske skal jeg bare afbestille min nye hundehvalp smiley

    Jeg kan selvfølgelig også håbe på, at min hvalp er udstyret med lidt flere hjerneceller.

    Mine tidligere hunde har altid opført sig eksemplarisk- også som hvalpe.
    Der har været: schæfer, papillon, collie og maltesere.


  • #3   20. nov 2023 Jeg føler med dig. Hera var det værste lille møgsvin, eller når vi var ude var hun en engel. Når vi var hjemme var hun ulidelig, på den voldelige måde. Hun tacklede mig, sprang ind i mig når jeg sad i sofaen. Hun larmede, og værst af alt så sov hun aldrig i løbet af dagen.


  • #4   20. nov 2023 det der med at hun knurrer og er sur, og har glemt det sekundet efter minder mig om min yngste datter som teenager, en dag hun havde været SÅ teenage sur sagde hun selv da det var dampet af at hun bare ikke vidste hvorfor smiley ...

  • #5   20. nov 2023 Altså Sten var jo verdens nemmeste hvalp ift der med typiske hvalpeting ala ikke ødelægge ting, ikke bide i hænder og alt det der.
    Vi har så altid været udfordret af, at han ikke var særlig nem at forstærke for god opførsel og var ret ligeglad med mig og DET tog til i teenagetiden. Når vi gik tur var jeg vitterligt bare med, fordi nogen jo skulle holde snoren, det siger loven smiley
    Han "autistiske træk" som jeg kalder dem, tog også til og f.eks. kunne min mor kun få ham ud af huset ved at tage ham ud gennem havedøren, fordi "man må ikke gå ud ad hoveddøren før man får lov" og hun gav jo ikke lov på præcis samme måde som jeg. Jeg måtte også meget målrettet lære ham en hop ud af bilen kommando, ellers kunne andre end jeg ikke få ham ud, fordi det jo ikke blev gjort PRÆCIS på vanlig vis osv.
    Men det eneste sådan typisk teenageadfærd han har haft har været at humpe alle tæver, hvis ikke han var i snor. Det gik da heldigvis over.

    Reiki havde også en "hump alt med en puls" periode og så har jeg en enkelt gang jagtet ham rundt på stranden i næsten 1,5 time, mens han havde en fest og bestemt aldrig havde lært et indkald smiley

    Stens bedste hundeveninde er p.t. rigtig teenager og fatter bare ikke et nej hverken fra hunde eller mennesker, så hun bruger ret meget tid i kort snor p.t. Men er ellers bare en glad i låget vaps som vanligt

    Ingen af hverken mine eller familiens hunde har nogensinde reageret på hormonerne i form af knurren eller lignende truende adfærd overfor os - den del kunne da godt bekymre mig lidt.


  • #6   20. nov 2023 Jeg har aldrig haft den slags problemer med nogen af mine hunde, og har tit undret mig over at der åbenbart er så mange der har "teenager" problemer med deres hunde.
    Gad vide hvad det skyldes?
    Måske opdragelsen eller at mine hunde har fået lov til at udvikle deres personlighed uden indblanding fra mig.


  • #7   21. nov 2023 Jeg elsker hvalpe og teenagetiden hos whipperne smiley

    Ingen af dem jeg har nu, har været destruktive ud over det forventelige, racen er ofte destruktiv, som hvalp/unghund og de stjæler med arme og ben, men ved at være lidt forudseende, kan man forhindre de værste katastrofer. Eksempelvis placerer jeg altid uskadelige ting, som må ødelægges og er oplagte at stjæle, når en ung whippet skal være alene, det skåner i høj grad inventaret smiley

    Det hele bunder i, at de unge whippets er meget nysgerrige og undersøgende + ekstremt adrætte og kan man se det positive i den egenskab bliver det også lettere at grine af deres påfund.

    Akkas glansnummer var at komme løbende med fuld knald mod spisebordet, springe op på det og så slå bremserne i. Vi har næsten altid dug på og den virker som glidebane, så det resulterede flere gange i, at Akka, porcelæn, mad og dug havnede på gulvet i den anden ende af bordet smiley Der er røget et par tallerkener på den konto, men pyt, ingen kom til skade smiley

    Daisy havde den irriterende vane, at hun ikke kom når jeg kaldte, hvis hendes fornemmelse sagde hende, at jeg skulle køre, så de skulle være alene. Det var noget med at låse dørene i god tid inden, så Tilla ikke lukkede hende ud (Tilla og Akka åbner døre) For var hun først ude, kunne der godt gå op til en time før jeg fik fat på hende, der er pænt mange gemmesteder på 2,3 hektar smiley

    Bellis er godt 8 måneder og har åbenbart fortsat hvalpelicens hos de andre, pt. er det dagligt, at jeg har fat i hende, når hun jagter en af de andre og bider sig fast i vedkommende, det er typisk unghundeadfærd og det går over, men det er så voldsomt, at det nemt kan give rifter eller sår på den det går ud over, så den adfærd bremser jeg.

    Akka er blevet 2 år her i november og ret voksen i sin adfærd efterhånden, men hendes intelligens og evne til problemløsning er heldigvis fortsat kilde til mange grin.
    Hun tager ofte fusen på os tobenede.

    Hun var ikke ret gammel, da hun huggede en leverpostej fra en indkøbspose på køkkenbordet, mig efter hende og jeg fik fat i den. Lagde den tilbage på køkkenbordet, Akka kom spænende og denne gang huggede hun en pakke tebreve, mig efter hende. Da jeg var tæt på hende, smed hun tebrevene og spænede tilbage til køkkenet, hvor hun stjal leverpostejen og forsvandt i fuld fart ud på marken med den, jeg fandt den tomme emballage senere på dagen smiley

    Eller den dag jeg pludselig undrede mig over, at Akka blev ved med at bevæge sig ud i garagen, for kort tid efter at løbe tilbage og gå ind af bryggersdøren. Jeg blev nysgerrig og stillede mig på afstand, så jeg kunne se, hvad hun lavede i garagen. Hun havde så hevet låget af en dåse hundekiks, som stod på en hylde og nu hoppede hun op på hylden fyldte munden med hundekiks, hoppede ned og løb mod bryggerset.

    Jeg fulgte efter og blev mødt af resten af flokken, som stod og ventede. Akka spyttede kiksene ud, og satte igen kursen mod garagen. Hun må have været i gang et stykke tid, for der lå nu kun en lille smule i bunden af dåsen, til en start var der et kg. Jeg tror hun selv har spist en pæn del, før hun begyndte at dele ud til de andre smiley


  • #9   21. nov 2023 Nå ja, Sissi (malteser) havde for vane at undersøge indkøbsposer, når jeg havde købt ind.
    Det foregik ved at hun simpelthen kravlede ind i poserne.
    Det eneste der interesserede hende var gulerødder, dem stjal hun så (posen blev revet op).


  • #10   21. nov 2023 Da min unghund tog de poser med min onkels sondemad, hev dem ud i solen, gnaskede i dem og lod dem ligge der midt i solen. Det var så pinligt

  • #11   21. nov 2023 Anni, eller måske har dine hunde bare ikke fået lov til at være unghunde, men al den ballade, de nu kan mønstre smiley

    Kirsten, det lyder til at man skal have virkelig meget humor og tålmodighed for at bo med de whipper smiley




  • #12   21. nov 2023 Jeg føler med dig. Hera var det værste lille møgsvin, eller når vi var ude var hun en engel. Når vi var hjemme var hun ulidelig, på den voldelige måde. Hun tacklede mig, sprang ind i mig når jeg sad i sofaen. Hun larmede, og værst af alt så sov hun aldrig i løbet af dagen.


    Jeg ELSKER den beskrivelse smiley Hun lyder som om hun var tæt på at blive byttet mange gange smiley


  • #13   21. nov 2023 Jeg må have været heldig med mine hunde, for jeg kan ikke mindes at de nogensinde har lavet sådan rigtig ballade.
    Lucky tror dog stadig knap 11 år gammel at når han stjæler en tom rulle fra toiletpapir, så laver han ballade, og han får det der fantastiske udtryk i øjnene smiley
    Rosa kunne godt drille Lucky lidt, men de var aldrig uvenner, og hun gjorde det i øvrigt også som voksen. Hun elskede hvis han lå under en dyne og brummede af hende, fordi hun rendte rundt ovenpå ham, og så brummede hun igen smiley

    Hos os er det ikke fordi hundene ikke har haft plads til at udvikle sig eller være unghunde, for jeg er egentligt ret large generelt, de har bare brugt deres krudt på noget andet.
    Jeg har så heller aldrig oplevet at mine hunde er blevet uvenner, ikke engang det der ligner. Jeg kan godt engang imellem gå lidt imellem for at Skåne Lucky, men det er bare fordi teemo så gerne vil lege og Lucky gerne vil sove, så laver jeg noget sjovt med teemo i stedet. smiley

    Så der er nok bare forskel på hunde. Mine har fået muligheder for at tro at de lavede ballade, uden at det på nogen måde var det, og de ting har de så stadig glæde af i dag. Så de har nok bare ikke haft behovet for andet.


  • #14   21. nov 2023 Anni, eller måske har dine hunde bare ikke fået lov til at være unghunde, men al den ballade, de nu kan mønstre

    Mine hunde har så sandelig fået ov til at være unghunde alt det de ville.. Jeg tror endda mere end dine, for der er aldrig forlangt noget som helst af dem, andet end at der ikke skulle ødelægges noget og at de besørgede udenfor når de var hjemme.
    En af grundene er nok også, at jeg ikke konstant tænkte Åhhhr, unghunde, hvor bliver/er der forfærdeligt, men tog dem som de var og blandede mig ikke i deres "personlige" udvikling.
    På træningspladsen var det alvor, der skulle de arbejde, hjemme havde de fri, akkurat som mig selv, der har mine hunde aldrig skullet arbejde.
    Og lige som Solvej, så har der hellere aldrig været problemer mellem mine hunde.




  • #15   21. nov 2023 Kirsten, jeg elsker fortællingerne om dine opfindsomme Whipper.
    Du burde skriven en bog om dem. smiley


  • #16   21. nov 2023 Jeg elsker hvalpe og jeg elsker unghunde, jeg tror egentlig nok mine hvalpe og unghunde laver ballade, men jeg elsker det, jeg vil gerne altid have både hvalpe og unghunde;) de voksne hunde er bestemt dejlige, men intet slår hvalpe og unghunde i underholdningsværdi smiley jeg tænker egentlig at det der “unghundehelvede” er det jeg elsker smiley vi er heldigvis forskellige alle sammen.

  • #17   21. nov 2023 Altså Anne...lad mig sige det på den må, at det var godt hun ikke var min første hund. Jeg brugte meget tid på at messe " Det er en fase,det går over. Det er en fase, det går over..." *lol*
    Og så var hun jo enormt sjov, hvilket hjalp en del. smiley


  • #18   21. nov 2023 Anne - I hvalpe/unghundetiden er humoristisk sans en ret god ting, at være udstyret med, når først de er voksne, er der ikke meget ballade.
    Opdrætter af mine første whippets sagde altid, at en whippet brænder 80% af sin livsenergi de første to år, det er ikke meget galt smiley

    Anni - Tak, en bog bliver det nok ikke til ,men lidt fortællinger til hvalpekøbere og andre med unge eksemplarer af racen, så de ikke tror, det er dem, der er noget galt med smiley



  • #19   21. nov 2023 Mine hunde har aldrig rigtig lavet den store ballade smiley
    Men da Thea var teenager, syntes hun, at spisebordet var hendes udkigspost... Efter en længere kamp med at smide hende ned fra bordet 100 gange dagligt, gav jeg op og lagde et tæppe for enden af bordet til hende.. Og vupti, så var det slet ikke spændende mere, og hun har ikke lagt sig på bordet siden smiley


  • #20   21. nov 2023 Og så var der jo de 14 dage jeg var voldsomt syg af influenza. Jeg har vitterlig aldrig været så syg i mit voksne liv.
    Der forvandlede Hera sig fra teenageren fra helvede til nuttet sygeplejerske/ pensionist-hund. Alt balladen forsvandt, som dug for solen.
    Når vi gik tur var det super langsomt, af og til måtte jeg støtte mig op af husvægge osv. Hun gik bare ved siden af med helt løs snor. Hjemme lå vi i sengen og det fandt hun sig også i.
    Jeg bliver stadig imponeret og rørt når jeg tænker på det.

    Da jeg var rask igen vendte teenageren fra helvede naturligvis tilbage. smiley


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 64 Emner: 18 Svar: 2.150
    #22   21. nov 2023 Nu er eurasieren jo en meget nem race smiley så jeg har ikke oplevet noget i nærheden af et helvede. Har hundene været frække? Ja da, men jeg skal virkelig tænke mig grundigt om for at finde på andet besværligt end, at de fandt måder at komme ud af diverse haver på, så jeg VIRKELIG skulle gøre mig umage for at forudse, hvor jeg skulle have mere/højere/dybere hegn. De har da også hugget et par ting, men generelt - søøøøøøøøde hunde smiley smiley

  • #23   21. nov 2023 Nimbus havde en periode, hvor han var SÅ tæve-fikseret, at han var en pestilens både på gåture og på træningspladsen. Han var helt udenfor pædagogisk rækkevidde smiley
    Det kom lidt sent - først da han var omkring de to år - og jeg føler at det var i virkelig virkelig lang tid smiley

    JohnJohn og Ellie er vist stort set jævnaldrene.
    Jeg synes ikke, han har været virkelig unghunde-umulig endnu - værst er, at han har haft en periode, hvor han havde glemt alt om, hvordan man går pænt i snor. Og med fire hunde i flex i skoven, ødelægger det virkelig en hel del af fornøjelsen, når én af dem glemmer sin gode opdragelse smiley smiley smiley


  • #24   21. nov 2023 Åh ja, at gå på bordene smiley Den anden dag lå jeg i sofaen. Ellie sad i den anden ende af sofaen, og overvejede om ikke der skulle ske noget. Hun sad og kiggede efter noget legetøj, så en bold, gik HEN OVER sofabordet, hoppede ned på gulvet og begyndte at lege med sin bold smiley

    Hun har hentet jeg ved ikke hvor mange grene og kvas, som jeg har smidt ind i krattet bagerst i haven. Det ligger nu i en bunke på terrassen. Ved siden af hendes samling af fodbolde, som hun hver dag forsøger at snige med ind smiley

    Dorit var ret forfærdelig som hvalp og unghund, men Bella tog jo rigtig meget af den opgave. Og det er nok også en del af "problemet" med Ellie - Dorit er hendes forbillede smiley Og nu er Dorit jo ved at være en ældre dame, så ja, jeg bruger en del krudt på at fortælle begge hunde, at de ikke kan være så vilde sammen, som de tror de kan. Og Dorit har ikke helt forståelse for, at hun ikke er større og stærkere end Ellie smiley

    Anni, husker jeg forkert, eller havde du en hund der ødelagde din vandseng og oversvømmede huset? Men dine hunde har aldrig været belastende? smiley


  • #25   21. nov 2023 Jeg har en på 13 år og en på 8 måneder.
    Jeg mindes ikke den gamle har lavet sådan for alvor ballade, ud over, at han havde en periode, hvor han ikke vil fanges hvis han var uden snor. Han kom så han var lige udenfor rækkevidde, og når jeg så troede jeg kunne fange ham, så smuttede han. Han havde en fest smiley Den eneste måde at fange ham på, var hvis jeg råbte "Vi ses" og startede bilen, så kom han. "Vi ses" virker stadig nu, 13 år efter. Han kommer som regel altid, men hvis han liiiiige mener han skal snuse færdig og jeg har travlt, så bruger jeg den, så ved han jeg mener det, og kommer med fuld fart smiley

    Jeg er spændt på hvad hende den lille fis kan finde på smiley Indtil videre er det mest at drille den gamle, hvis han ikke lige vil lege når hun vil. Så der blander jeg mig indimellem, for han skal også have fred fra hende indimellem smiley


  • #26   21. nov 2023 Indtil for ca en uge siden, ville jeg have sværget på, at INGEN af mine hunde, kunne finde på at "gå på borde".....

    profilbillede
  • #27   21. nov 2023 Synes det er ret forskelligt hvor 'slemme' mine forskellige hundes unghundeperiode har været. En af mine gamle tæver var et monster og meget 'hormonel' i sin unghundetid. Hun svarede igen og prøvede grænser i stor stil. Nogle har været lidt mere engleagtige. Clinton var bestemt ikke til pænt brug da han var unghund. Han var sådan lige lidt skarp i det overfor fremmede mennesker. Da han blev voksen forsvandt det fuldstændig og han er idag fredelig og hyggelig og elsker, hvis folk lige gider hilse på ham. Penny er på vej ud af sin teen-age fase. Hun har egentlig ikke været særlig slem. Hun har været lidt vel voldsom overfor Clinton (det bliver stoppet når det sker) og så har hun haft perioder, hvor det hun har lært pludselig har været pist forsvundet smiley Og ja, så har hun været en tyveknægt af rang og der er røget et par sko.

  • #28   21. nov 2023 Jeg ved jo godt, at jeg selv bærer en del af skylden for, at nogle af mine har fundet det ret naturligt at gå på bordene.

    Når vi udstiller bedømmes whippet på bord og jeg gør alt for at få hunde som er trygge i den situation, for det er ikke naturligt at skulle stå i en bestemt stilling, på et nogle gange vippende trimmebord og blive tjekket igennem fra snude til halespids af en totalt ukendt person. Så jeg "hjernevasker" mine whipper til at synes, at borde af alle slags er fantastiske.

    Alle vores udendørs borde hopper de op på og forventer en godbid, som voksne kan de dog godt skelne og hopper ikke op når der står ting på bordet.


    profilbillede
  • #29   21. nov 2023 Atlas har egentlig altid været en nem hund. Han blev bare topstresset, da han blev teenager, så alle gåturerne var frygtlige. Han tabte hjernen og trak derudaf uden nogen form for mål eller retning.

    Men nu arbejder jeg på internat, og der ser vi godt nok en del besværlige unghunde smiley Nogle af dem ville få Ellie til at ligne en engel smiley


  • #30   21. nov 2023 Coco spiste en badmintonketcher, og så har hun også været på borde, men det blev løst ved at sætte stolene ind under bordet, så hun ikke kunne komme op.

    Da hun blev lidt ældre fik hun en forkærlighed for at tømme min papiraffaldskurv, så jeg måtte købe en med låg, det hjalp. Og så havde hun to gange held til at holde fest i mit garnlager, men der købte jeg mig også ud af problemet. Denne gang en kommode, så hun ikke kunne komme til garnet.

    Derudover har det været minimalt hvad hun har lavet af ulykker:) Men jeg var tit irriteret over hendes adfærd husker jeg, men ikke præcis hvad hun gjorde dog smiley


  • #31   21. nov 2023 Altså mine hunde behøver ikke være unghunde for at gå på bordet smiley det gør de voksne også smiley

  • #32   21. nov 2023 Jeg tror måske ikke at Ellie er så slem endda smiley

    Hun er en engel når vi er ude i verden, og særligt hvis vi er steder med mange mennesker smiley Hun går pænt i snor, kommer altid når jeg kalder, er på ingen måde hormonel eller på anden vis irriterende.

    Men hjemme…. Havde det nu bare været solskin og tørvejr (eller frost og tørvejr, eller bare tørvejr…..!) havde det været nemmere at have med at gøre. Men mørke, mudder og regn kalder bare ikke på at lade hende lave ballade ude i haven smiley


  • #33   21. nov 2023 Sam var utrolig nem som hvalp, men som unghund, hold nu op, det var hårdt smiley
    Han var springfyldt med hormoner, han havde fuldstændig glemt hvordan man gik pænt i snor, trak helt ad helvede til, selvom han var løs hver dag, så han kunne brænde igennem.

    Han stjal også fra køkkenet og borde, så jeg gjorde ligesom Kirsten, lagde ting frem han kunne tage fat i og splitte ad, samt masser af papkasser med rullet avis papir og mælke kartoner med foder i.
    Så splittede han nemlig ikke inventar smiley

    Hans energi niveau som ung var helt vildt, kunne jeg ikke have øjne på ham, skulle han beskæftiges med noget, ellers ville han finde på sjove ting at lave selv smiley


  • #34   21. nov 2023 Anne, der er jeg enig med dig.
    Ellie er ikke så slem som du tror.
    Hun lyder til at være en glad lille fis, som nyder livet og som er fuld af livskyst

    Jeg tror, at du har fået unghundehelvede på jenen nu har hunden den alder, og så venter du bare på at nu sker det, nu går det galt.
    Og når man tænker meget på det, og bare venter på at nu går det galt, så går det også galt.
    Prøv at glemme, at der er noget der hedder unghund helvede, så tror jeg faktisk at dit unghundehelvede er overstået


  • #35   21. nov 2023 Jeg ville blive reelt bekymret hvis min unghund snerrede eller knurrede af mig, eller ikke forstod at stoppe over for en ældre hund. Måske der bare er enorm raceforskel på det punkt. Jeg har aldrig oplevet noget af den slags under den psykiske modning.
    Lumi er 19 mdr gammel og under seriøs ombygning. Hun graver huller, gnaver fyldet ud af sofapuderne og har en ustoppelig energi når hun løber frit. Som om hun ikke har været ude i ugevis, og hun løber altså frit hver dag. Hun kan pludselig ikke gå pænt i snor og jagtinstinkterne er vågnet.
    Under træning er hun følsom og får nemt nok. Så vi holder os til korte træningspas og ting hun kender. Der er ikke kapacitet til så meget nyt. Meeen det er da lykkedes os at få trænet og filmet 101 tricks til DMWYD Masters Champion.


    profilbillede
  • #36   22. nov 2023 Mange bliver forskrækkede når en temperamentsfuld hund knurrer. Jeg er vant til det i mindre doser fra Dorit, og derfor bliver jeg ikke forskrækket når det kommer fra Ellie. Det sker i situationer, hvor hun nødvendigvis skal reagere, og det gør hun. Og der er HELT sikkert forskel på racer. Når jeg lytter til de andre i PH, er det mere reglen end undtagelsen, at deres hunde har knurret af dem,

    Anni, hun ér en røv. Havde jeg haft muligheden for at lave en hundegård, havde jeg gjort det, for det havde fjernet muligheden for at splitte ting ad, når hun er alene. JEg har optaget hende, og hun er på ingen måde ked af det. Hun slapper fint af de første par timer, og så tager fanden pludselig ved hende og der skal ske noget. Men nu hvor hun er i bryggers og gang, kan hun bedre lade sin ballade gå ud over de bamser og tyggedimser hun har liggende smiley

    Jeg ville helt sikkert være bekymret hvis hun bare var en engel og altid var rolig. Men som hun er nu, er det absolut intet at bekymre sig over i den henseende smiley



  • #37   22. nov 2023 Og Nårh ja.. dengang hvor Oskar åd skægget på en julenisse der stod på gulvet. Det var sådan noget vat så kræet måtte akut til dr. Dyr på en søndag.

  • #38   22. nov 2023 Det der med at knurre er helt klart også race-betinget, som Malene skriver.
    Jeg ville være dybt bekymret, hvis det var én af huskyerne, der gjorde det/havde gjort det, for de har så mange andre lyde, til at kommunikere utilfredshed, at knurren bestemt ikke ligger tæt på overfladen.

    JohnJohn derimod har det som ét af sine foretrukne verbale udtryk - uden han mener noget særligt med det - og et er så latent, at det faktisk har været ret nemt for mig, at få det på verbalt signal. Så han kan knurre på kommando smiley


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 64 Emner: 18 Svar: 2.150
    #39   22. nov 2023 Lige det med at udtrykke sig: Vilma piver i alle mulige situationer, og jeg har jævnligt måttet fortælle mennesker, at det IKKE betyder, at hun er ulykkelig. Hun kan være "forelsket", bede en anden hund om at lege, være begejstret, kede sig, anmode et egern om at komme ned fra træet (piv PLUS vov), anmode overboens kat om at komme ned og lege - eller andet.
    Kenia har knurret af mig i leg et par gange - hvor hun har UDSTRÅLET glæde og fjanteri.
    Mine tidligere eurasiere har ikke været så verbale - men disse to er det altså smiley smiley


    profilbillede
  • #40   22. nov 2023 Og Nårh ja.. dengang hvor Oskar åd skægget på en julenisse der stod på gulvet.

    Åh, jeg ved sgu ikke helt om jeg tør pynte til jul i år. Sidste år gav det sig selv, fordi Ellie var så lille. Men nu er det om muligt værre. Mest fordi Dorit elsker allermest i hele verden at nakke nisser, og jeg er ret sikker på at Ellie straks vil gå med på legen smiley smiley


  • #41   22. nov 2023 anmode et egern om at komme ned fra træet

    "Vil De være så elskværdig at komme ned fra træet, hr/fru egern" smiley

    Dorit snakker meget og er generelt meget verbal. Ellie piver ikke så meget, men bruger meget den der blanding mellem gøen, hyl og mumlen, hvis hun er meget utålmodig smiley

    Jeg ville blive reelt bekymret hvis min unghund snerrede eller knurrede af mig, eller ikke forstod at stoppe over for en ældre hund. Måske der bare er enorm raceforskel på det punkt. Jeg har aldrig oplevet noget af den slags under den psykiske modning.


    Sådan af nysgerrighed - hvad råder du ejere til, når de kommer på din træningsplads med en temperamentsfuld og driftig hund, som knurrer? For det er da super ærgerligt hvis du tolker det som noget farligt, når det "bare" er en ret almindelig ting for mange hunde/racer.


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 64 Emner: 18 Svar: 2.150
    #42   22. nov 2023 Sagt med klaaagende stemme sidste år: "Åhhhhhhhhhhhhhh Vilma - ikke DEN nisse. Den har jeg haft siden børnene var små smiley "
    Den har jeg så ikke mere - den nisse smiley


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 64 Emner: 18 Svar: 2.150
    #43   22. nov 2023 "Vil De være så elskværdig at komme ned fra træet, hr/fru egern"

    Alternativt: "Kom nuuuuuuuuuuu - du er f..... tarvelig, jeg sidder lige her, kom SÅ ........ dumme egern!!!!!" smiley


  • #44   22. nov 2023 Whipperne knurrer, når de leger, det kan lyde vildt og voldsomt. Jeg har oplevet at nogle har spurgt, om de var ved at slå hinanden ihjel og kunne så berolige med, at det blot var leg smiley Jeg har aldrig oplevet, at de har knurret af mennesker.

    Af samme grund foretrækker jeg, at der altid er et stykke legetøj involveret, når de jagter hinanden i leg, for så er det nemlig det der jagtes og ikke hinanden. For når en lille flok er i jagtmode kan det let resultere i, at de napper efter hinanden og når det sker med 50 km/t kan det let gå galt.
    Jeg bruger meget krudt på at lære de unge, at det er legetøjet, der skal jages ikke en af de voksne.

    Jeg har også et par "pibere" Daisy og hendes datter Bellis piber af mange ting glæde, frustration og når de er trætte. De bygger begge huler af tæpper og putter sig under, og der er et værre piberi, hvis tæpper eller dyner ikke makker ret smiley

    Hovedparten af vores julepynt hænger fra loftet. Min afdøde Alfa fik fat i en æske med en kæmpe glaskugle, som hun havde ædt halvdelen af, da jeg opdagede det, den knaste åbenbart lækkert smiley
    Hun blev fodret med vat vædet i leverpostejvand og lange dåseasparges og alt passerede heldigvis gennem systemet uden problemer, vi var selvfølgelig i kontakt med dyrlæge, men efter den omgang har jeg været ret forsigtig med julepynt smiley


    profilbillede
  • #45   22. nov 2023 Nemesis ramte så igår aftes smiley Kitty må have vippet det ned og så splittede min englede unghund mit fødselsdagsflag til atomer smiley Flaget vandt jeg til en LP prøve med min første foxterrier da jeg var en stor teen-ager. Det stod fremme fordi gemalen havde limet flagstangsknoppen der var flækket. Den er så stadig intakt smiley Hun spiste da heldigvis ikke det lille søm der faldt ud smiley gys og gru hvis hun havde slugt det.
    Mht knurren så er det en helt normal del af en Irsk Terriers sprog. Jeg har aldrig hørt Penny knurre af ad andet end farlige rådyr ude på marken så jeg ville lige stoppe op og tænke 'Hov hvad skete der lige her' hvis hun knurrede af mig. Men med Clinton er det lidt mere hverdagskost at han bliver grumpy over et aller andet og fortæller det.


    profilbillede
  • #46   22. nov 2023 Penny er også en piber: hun piiiiiiver så snart hun føler den mindste smule 'frustration' eller forventning.

  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 64 Emner: 18 Svar: 2.150
    #47   22. nov 2023 Jeg synes stadig, det er lidt pinligt, når Vilma fiser pivende og snusende rundt om sådan cirka enhver (især fremmed) hanhund, vi møder på ture.
    Ejerne ser undrende ud - og jeg skynder mig at sige, at hun bare har let ved at forelske sig smiley


  • Mikes mor
    Mikes mor Tilmeldt:
    nov 2023

    Følgere: 45 Svar: 250
    #48   22. nov 2023 #46
    Luka piver også tit både af fustration og utålmodighed……

    Da Marko flyttede ind var han virkelig en lille terrorist.
    Han stjal mine ting og tøj.
    Og han var så fræk på gå ture….sprang op ad mig, bed mig i buksebenene og bed i snoren.
    Snerrede af mig som om jeg var bytte dyr smiley

    Men så kom Luka så lignede Marko en engel ved sidden af luka smiley

    Så man får bare Marko til at se sød ved at finde en der er endnu værre smiley


  • #49   22. nov 2023 Atlas er ikke specielt verbal, men han kan godt finde på at knurre/brumme af mig, hvis han er utilfreds med noget. Det sker heldigvis sjældent, men jeg har aldrig taget det som noget bekymrende, men bare en del af hans måde at kommunikere på. Han gør, som jeg siger alligevel, han skal bare lige gøre opmærksom på, at det ikke er med hans gode vilje smiley

  • #51   22. nov 2023 Linus blev utilfreds med at han ikke måtte gø og bide i mig

    Det er så meget corgi smiley

    Jeg talte i telefon med en kollega en aften jeg kom hjem fra tur med hundene, og skulle tørre Dorit. Hun snerrer og sprutter som en tasmansk djævel når man tørrer hende på mavsen, og min kollega blev helt forskrækket over den drabelige snerren der pludselig kom ud i hendes ører smiley


  • #53   22. nov 2023 Åh gud, kan jeg nå at trække tilbuddet tilbage? smiley

    Ej, jeg ELSKER at de har så meget lyd. Man er aldrig i tvivl om hvad de synes om noget som helst smiley Lidt som Dorits "Nå hej, klamme-Linus, WHAAAAAAAAAARRRRRRR, jeg nakker dig ...... okay kom, vi spurter" smiley


  • #54   22. nov 2023 Walther har også meget lyd. Han legeknurre, som jeg kalder det, når han leger og når jeg klør ham bagpå. Når han kommer med et af sine bamser, er der også masser af lyd. Han er i det hele taget meget verbal.

  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 64 Emner: 18 Svar: 2.150
    #56   23. nov 2023 "Linus blev utilfreds med at han ikke måtte gø og bide i mig"

    Det var da også totalt urimeligt, at han ikke måtte det smiley smiley smiley


  • #58   23. nov 2023 Jeg har de sidste par dage fået glimt af, hvordan Ellie (forhåbentlig) bliver, når hun igen får hjerneceller på fuld tid smiley Og når hun er sådan, er hun det sødeste væsen smiley

    Hun har lavet 0 ballade imens hun har været alene hjemme, og i dag hvor jeg har arbejdet hjemme, har hun været sød til bare at putte, og så lige komme forbi til et kram og lidt nus.

    Jeg er ikke i tvivl om, at det også hænger sammen med at hun var til bidearbejde i tirsdags, og virkelig blev brugt HELT op i både krop og hoved. Og at vi i bidearbejdet arbejder rigtig meget med, at hun skal blive ved med at tænke, bevare roen og også skal lystre. Det kræver SÅ meget af hende, at hun ikke bare får lov at stresse op og blive overtændt og hektisk, men det er lækkert at se hvor godt det allerede fungerer - og hvor meget det påvirker hendes hoved på den gode måde i dagene efter smiley


  • #59   23. nov 2023 Min unghund scorer virkelig også mange point i dag. Han er med på job (mine kolleger overtalte mig) og han opfører sig ganske eksemplarisk. smiley

Kommentér på:
Unghundehelvede

Annonce