{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.800 visninger | Oprettet:

Ny race - hvilken? (Part two) {{forumTopicSubject}}

Den store racejagt fortsætter...
Fordi det har vist sig umuligt at finde alt vi har brug for i én og samme race, har jeg taget en beslutning om at dele drømmene i to.
Næste hund bliver derfor mere til min datter end til mig, og så lever jeg med hvad Lumi har at byde på indtil længere ude i fremtiden, hvor jeg kan kigge efter en træningsmakker til mig.

Næste hund, vi skal kigge efter, er derfor primært med sigte på at være 'mental support dog' til en 10-årig, som har været hjemme 24/7 i tre år, fordi verden er svær at være i. Hun er vokset op blandt hunde, og hun er et naturtalent til håndtering, træning og signaler. Jeg er bare helt blank på hvilke racer, om nogen overhovedet, kan matche hvad vi søger?

Ja tak:
- Sund, mindre race
- Vægt mellem ca. 5-10 kg, så hunden kan løftes og luftes af et stort barn, være med på indkøb, togtur osv.
- Easy going blandt fremmede mennesker
- Nogenlunde trænbar
- Ligeglad med andre hunde/kan abstrahere/lære at ignorere.
- Børnevenlig og robust
- Glad for nærvær

Nej tak:
- Store sundhedsproblemer
- Indavl
- Brachycephale racer
- Savl, lugt og fysiske ekstremer
- Massiv fældning
- Hypersensitivitet
- Gøen og vogten
- Race kendt for egetkønsagression

Pelsplejeniveau kan vi tilpasse os.
Træningsform tilpasses hundens interesse og evner.

Det springende punkt er, at hunden skal kunne bo sammen med Lumi uden at dø af skræk.
Lumi er en høj, ranglet blanding med et fantastisk hundesprog og et følsomt sind. Hun kan med alle hunde, også de små. Hun har fart på udenfor, og det skal en kommende hund kunne være i, selvom de to naturligt vil være helt forskellige.

Opsummering: vi søger en sund, mindre race, som kan virke som terapihund/evt certificeres som paykiatrisk servicehund, men samtidig gider træne/opleve verden OG kan fungere sammen med stor, aktiv anden hund i hjemmet.

Findes det mon?

Billede for opmærksomhed - Lumi og vennen Teemo.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny race - hvilken? (Part two)
  • #1   13. jan Har du kigget på Japansk Spids?

  • #2   13. jan Ja - jeg synes ikke pelsen er optimal ift at være med i sengen. De fleste spidshunde fælder massivt 2 gange årligt, eller hele tiden hvis de neutraliseres.

  • #3   13. jan Dansk/svensk måske? De fælder jo godt nok noget, men synes ellers de passer på det du søger og normalt er ret ukomplicerede.


  • #4   13. jan Mellem Schnauzer

  • #5   13. jan Jeg glemte måske at skrive, at det skal være muligt at finde en opdrætter, der går langt i prægning af kuldet, vil være med til at teste kuldet osv.

  • #7   14. jan Jeg ville gerne komme med en masse bud, men jeg ved der simpelthen ikke. Men jeg følger lige med, for jeg søger jo selv lidt det samme, bare til mig selv og ikke en 10 årig.

    Og jeg kan skrive under på at hun er genial med hundene, der er ingen børn mine holder mere af end hende smiley
    Teemo vil gerne bede om en der ikke er alt for farlig smiley

    Jeg tænker selv Pudel, men det har vi jo snakket om. Men der skal man jo som med alt andet se sig for, for at få det mentalt stærke sind.


  • #8   14. jan Jeg ved godt du ikke er udpræget glad for terrierne, men hvad med en cairn terrier? Ved ikke hvordan de er med sundheden, men jeg har altid hørt at de er rigtig gode familiehunde. Og så tænker jeg at de selv i den milde ende af terrier spekteret, ikke er bange for en stor vild Lumi.

  • #9   14. jan Gør Lumi? Hvis nej, vil jeg foreslå dværgschnauzer.

    De vogter ikke, de alarmerer, hvis man er hjemme og der kommer nogen, men det kan trænes væk, hvis er over dem og hvis der ikke er andre der gør - det sætter dem igang smiley
    Hvis man ikke er hjemme siger de ikke noget, når der kommer nogen. Så skjuler de sig som regel indtil ejer er hjemme/fremmede er gået.

    Men den ville passe på alle aspekter ellers nemlig smiley


  • #10   14. jan Löwchen naturligvis

    profilbillede
  • #11   14. jan Lumi siger ikke et pip, med sjældne undtagelser. Hun kan sige som en kalkun under leg (opfordringsbjæf), og hun kan hyle, men det sker sjældent.
    Vi kan ikke have alarmhunde. Både fordi vi driver et hundecenter på ejendommen, samt fordi vores ører ikke orker det smiley

    Jeg følger spændt med i jeres tanker. Der må meget gerne begrundes i raceforslagene.


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 64 Emner: 18 Svar: 2.151
    #12   14. jan Japansk spids larmer, hvis man ikke er MEGET obs på at træne det væk.



  • #13   14. jan Okay, jamen så ville jeg klart foreslå dværgschnauzer. Det er virkelig en god børnevenlig race:)
    Min Coco blev opdraget meget firkantet med gø fra hun var helt lille, da vi boede i lejlighed, og resultatet var hun aldrig gøede.

    Ift den gængse opfattelse af at de er super gøende så tror jeg det handler om hvem der typisk køber racen (pensionister og lign, som ikke går op i at træne boget videre) smiley


  • #14   14. jan Jeg slås desværre en del med kropsstress, kroniske smerter og en del overtænkning. Jeg har ikke haft troen på, at jeg ville kunne have hund efter Albert igen.
    Men jeg har fået troen tilbage og håber at jeg en dag kommer til at dele mit liv med en lille cesky terrier. Jeg har fået skrevet med opdrætter her i Danmark, og hendes beskrivelse og hendes svar på alle mine spørgsmål gør, at jeg har håbet.

    Jeg skal selvfølgelig ud og møde dem irl en dag og opleve dem, men ikke før at jeg er flyttet i en bolig, der også et bedre egnet end hvor jeg bor nu smiley



  • #15   14. jan tænker om her kunne være nogle emner ...
    'umiddelbart uden kendskab men hvad man ellers læser så tænker jeg pudlen kan meget mere end man i dagens Danmark anerkender den for

    https://da.happyvalentinesday2016i.com/10-dog-breeds-that-make-great-therapy-dogs


  • #16   14. jan Jeg er med A-S med en lille Schnautzer.

  • #17   14. jan Australsk kelpie kunne være et bud. Soft Coated Wheathen Terrier. Miniature Australian Shepherd - de har godt nok overrasket mig positivt smiley

  • Blixen
    Blixen Tilmeldt:
    apr 2020

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 59
    #18   14. jan Jeg kender en Norrbottenspids som tjekker alle bokse, ud over det med at den ikke må gø. Helt enormt nem, dejlig og mild hund. Det kunne måske være et bud.

  • #19   14. jan Det er altid en udfordring det med kun at kende et enkelt eksemplar af en race... for ikke alle hunde falder racetypisk ud.
    Jeg tænker ikke vi ender med en spids. De larmer og fælder ad pommern til som standard smiley
    Vi skal heller ikke have en brugshund til denne her opgave. Vi er derfor i et område med racer, jeg ikke kender så godt.
    Vi har haft huskies i 14 år, og jeg arbejder med hunde til daglig.


  • #20   14. jan Måske den lille Podengo? Jeg ved jo du selv kiggede på mellem, men den lille er jo lige omkring 5 kg, og de virkede da ret cool smiley
    Men jeg kender dem jo desværre ikke meget bedre end du gør.


  • #21   14. jan Jeg skal klart ud og besøge flere podengoer. De er slet ikke afskrevet smiley

  • #22   14. jan Du må gerne give tilbagemelding, de er stadig på min liste, til når den tid kommer. smiley
    Jeg skal til katte udstilling og kigge på kat i marts, det bliver interessant smiley


  • #23   14. jan En anelse større, men hvad med en cocker spaniel - det har en bekendt valgt til deres datter, hvor den også skal fungere som servicehund. De fik den i sommers og det er en skøn og kvik lille tøs, der ser ud til at være så fin til opgaven.

  • #24   14. jan Malene: Prøv at Google Soft-coated Weathen Terrier, det tror jeg faktisk godt kunne være noget for jer.
    Jeg kender ikke mange, men dem jeg har mødt virker til at passe til dine kriterier.


  • #25   15. jan Jeg ved godt de vejer mere men nogle tæver er rigtig fine og små, og så er sindet virkelig godt - korthåret collie. Mange kender ikke racen men prøv at opleve nogle. Det er en virkelig god hund til det du nævner her

    Jeg kender en der opdrætter dem. Hun fortæller gerne


  • #26   15. jan Ååh, du rammer lige ind i samme udfordring som jeg selv står i smiley
    Af rent praktiske årsager må det formodentlig ende ud i en mindre hund herhjemme og så melder spørgsmålet sig, hvilken... oplever som du, at det især ved de mindre racer er en udfordring at finde opdrættere, hvor sind og sundhed er lige dele højt prioriteret.

    Vi har selv kigget på DSG, dværgpinscher, schnauzer og MAS (sidstnævnte dog afskrevet igen, da jeg har mødt for mange uheldige eksemplarer). Min umiddelbare oplevelse er, at schnauzere er nogle skønne, små hunde smiley
    Har faktisk også kigget på petit brabancon, da jeg nu har set nogle stykker, der arbejder som servicehunde. Men det kniber vist med sundheden, som det er med de fladnæsede.


  • #27   15. jan Collie er alt for stor. Hunden skal kunne bæres, da vi har stejl trappe til 1. sal.
    Wheaten terrier har været helt udelukket, da vi har passet et eksemplar, der var fuldstændigt forskruet i hovedet. Den angreb umotiveret både hvalpe og voksne hunde. Jeg kan godt se at den ikke passer på standarden dog. Men dårlige oplevelser er svære at viske ud.
    Jeg er bare slet heller ikke til terriere generelt. De er ofte stride, både i pels og temperament, synes jeg. Det er der ikke meget terapi over smiley
    Og så døjer de ofte med allergi og andre sygdomme, synes jeg.


  • #28   15. jan Hvis man ikke føler man er til terriers så skal man slet ikke kigge den vej. Terriers er megasjove osv. Men de er også nogle stride børster. Og et dårligt indtryk fra et enkelt eksemplar af en eller anden race kan være virkelig svært at viske ud og så skal man nok ikke have sådan en. Jeg har også et par racer som jeg absolut ikke vil have fordi jeg har kendt et virkelig dårligt eksemplar. Også selvom jeg godt ved at de ikke er sådan allesammen smiley
    Når jeg læser dine indlæg igen så tænker jeg en af de små selskabsracer. Jeg har haft flere virkelig gode havanereser på hold.


  • #29   15. jan Malene: Det er helt okay, det bare ikke sådan jeg har oplevet den, tværtimod. Den er også meget lidt terrier artig, det er vist kun i navnet at det er og så er den ikke ruhåret, men har en dejlig blød pels. Men helt fair at du ikke vil den.
    Der er også schapendoes


  • #30   15. jan Det lyder heller ikke til at den var helt efter bogen.

    Jeg synes jeg har trevlet selskabshundene igennem uden at finde en race, hvor opdrættere tester deres hunde for noget som helst. De er hverken undersøgt på sindet, øjnene, hofter, patella eller noget som helst andet super relevant. Det er virkelig skræmmende smiley


  • #31   15. jan Malene, er du vimmer, ja, man skal kigge herfra og til månen før man finder en opdrætter af små hunde, som tester hofter og albuer (og for den sags skyld sind). Det er simpelthen så meget en sjældenhed, at det praktisk talt er en myte.

    Nu er chihuahua helt sikkert ikke et bud smiley Men bare til sammenligning, så har jeg fundet én opdrætter, der lavede væsentest af deres avlsdyr. Og det ellers i en race der kunne drage nogen nytte af det.


  • #32   15. jan Det er ekstremt bekymrende! Og klart at man så ser nedadgående sundhed generelt set for racerne.

  • #33   15. jan Malene - hvad hvis man kigger mod Sverige? Jeg ved ikke, om det gælder selskabsracerne også, men for aussies og spansk vandhund testes der langt mere omfattende deroppe ligesom mentaltest nærmest er en selvfølge - og det er jo ganske gratis at tjekke deres hundesatabase

  • #34   15. jan Jeg vil sige: de få jeg har set, der gør en kæmpe dyd ud af sind og sundhed, var alle svenske opdrættere smiley

  • #35   15. jan Det skal så lige siges, at det bestemt ikke skal tolkes som om, jeg ikke mener der er gode danske opdrættere. For det er der! Man skal bare se sig for. Men det ved du jo smiley

    Skal det være en hvalp? I har ikke overvejet en voksen hund, der måske allerede er sundhedstjekket og hvor man kender sindet? Der er langt i mellem dem, men de findes derude.


  • #36   15. jan Der er så Dværg Pinscheren, den er godt nok mindre, men det kan let lade sig gøre et finde en på 5 kg. da rigtig mange er meget større end standarden.
    I Sverige bliver de undersøgt for sygdomme inden avl, og jeg kan stærk anbefale Carola kennel Camalis, som virkelig er seriøs.


  • #37   15. jan Anni, er de ikke forholdsvis gøende?

  • #38   15. jan Jeg ville ikke helt afskrive MAS, selvom jeg giver Anine ret i, at der er stor forskel på linjerne.
    En tæve af gode stabile linjer passer IMO ret præcist til jeres ønsker. smiley

    Jeg kalder mine for små lykkepiller på fire poter smiley

    Ellers - har du kigget på den glathårede krohmforländer? Den er sgu ret charmerende, og passer også umiddelbart til jeres ønsker. Jeg må bare indrømme, at jeg kun har mødt en håndfuld individer smiley


  • #39   15. jan Ikke at jeg vil anbefale noget, for mit kendskab til små racer er ikke-eksisterende, men jeg vil holde med i det der med Sverige.

    Jeg kigger efter Australsk Terrier og når man sammenligner DK og Sverige, så bliver der testet langt mere deroppe end herhjemme.
    Jeg tror at jeg selv vil købe deroppe, når tiden er smiley

    Og pøj pøj med at finde en ny hund.


  • #40   15. jan Karina - tak for input. Jeg kan se at størrelsen svinger helt enormt på MAS. Der er voldsomt stor forskel på 7-20 kg smiley Kan man sikre sig, at hvalpene nu også bliver miniature? Og tænker du ikke der er for meget krudt i racen ift opgaven?

    Tak til alle for inputs omkring Sverige. Jeg var ikke klar over at man generelt tester mere der. Det er nemlig langt fra tilfældet hos min nuværende race.


  • #41   15. jan I Sverige er der så vidt jeg ved 2 forskellige slags mentalbeskrivelser, der er en til brugshunde, og så er der en personligheds/adfærds beskrivelse, som man bruger til alle hunde, og som virker til at blive mere brugt. Jeg ved dog ikke præcis hvad de bliver testet på.
    Jeg har ikke tjekket så mange selskabshunde deroppe, men jeg ved at det bliver brugt af nogle papillon opdrættere, så jeg vil bestemt tro at det også gør sig gældende i andre racer smiley

    Så jeg vil bestemt anbefale at kigge lidt på de svenske, og tjekke hvordan de er i forhold til dk.
    Jeg synes også flere af de opdrættere jeg har set, har været gode til at lægge sundhedsresultater direkte på hjemmesiden, så man ved hvad de tester for, uden at skulle sidde og finde hver enkelt hund i databasen smiley


  • #42   15. jan Anine, det er rigtig at de er gøende, men det kan stoppes hvis man arbejder på det fra dag et.
    Min lærte fint at gøen ikke gjorde mig lykkelig. Kender flere der hellere ikke er særlig gøende, blandt andet en opdrætter, hvis hunde hellere ikke gør overdrevent.


  • CM
    CM Online Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 13 Emner: 34 Svar: 820
    #43   15. jan Bichon Havanais : Hvis du skulle overveje racen smiley

    Kennel Casa Bichon

    Hendes hunde har : 6/6 saksebid, bliver øjenlyst og bliver undersøgt for Patella Luxation. Tjekkes for bærere af brun, blå og pelslængde.

    Hendes hunde bliver MB og hun har haft brugt Helle Mulvad til hvalpetest (Ved ikke om hun gør det på alle kuld).

    Hun har som privatperson selv haft arrangeret MB'er (selvfølgelige i DKK regi) og samlet andre opdrættere af H. Bichon'er. Jeg har været føl til det ene arrangement og hundene havde gode temperamenter.


  • #44   15. jan I Sverige er hundeavl sådan helt generelt præget af noget mere seriøsitet end det er i DK. Det er fx temmelig almindeligt at bruge mentaltest.
    Mht test af sundhedsissues så skal man huske ikke at stirre sig blind på det. Der findes racer, hvor man ikke tester for noget fordi det ikke rigtigt er relevant (fx Irsk Terrier).
    Jeg ved ikke præcist hvordan det er med Havanesere men jeg kender nogle stykker som er virkelig seje små hunde og rimelig nemme at træne. Dem jeg kender fejler aldrig noget og den ene er endda godt oppe i årene. Så tænker ikke det er helt umuligt at finde fx en god havaneser. Når man googler lidt ser det ikke ud til at den er særlig belastet af arvelige sygdomme. Der nævnes patella luxation og cataract og egentlig ikke rigtigt andet.
    @41: BHP testen er en mindre version af den fulde mentalbeskrivelse. Den er god og meget udbredt i mange racer. Den kan sagtens bruges til at sortere fx dyr med dårlige afreaktioner fra så de ikke kommer i avl.


  • #45   15. jan @38: MIt indtryk af Kromforhländer er at det er lidt et lotteri. Sådan er det ofte med antalsmæssigt meget små racer. Jeg vil tro at der ganske enkelt ikke er potentielle avlsdyr nok til at avlerne kan være særligt kritiske.

  • CM
    CM Online Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 13 Emner: 34 Svar: 820
    #46   15. jan Jeg mener, at have hørt at i Sverige skal hundene gennemgå en mentaltest for, at kunne starte til træning/konkurrence, så man har bevis på hvad hunden indeholder. Ved du Mette om det er rigtigt ? Har ikke undersøgt det.

  • #47   15. jan Jeg ved, at man ikke skal have mentaltest for at gå til sweiss eller til nosework konkurrencer.
    Mon ikke det kun er til IGP der skal en mentalitet til ?


  • #48   15. jan Jeg tror bestemt ikke, at mentaltest er krævet, for at stille til konkurrence i Sverige.
    Jeg kender ihvertfald ret mange, der regelmæssigt stiller til agility-stævner i Sverige med hunde, der ikke er mentaltestet smiley

    #45 Jeg er enig Mette. Jeg har mødt to stk. ruhårede, hvor den ene havde et mildt sagt kedeligt sind, og den anden var superskøn. Og så har jeg mødt 3-4 af de glathårede, som alle har været skønne hunde. Men jeg ved ikke, om der generelt er forskel på sindet ift. hårlaget smiley


  • #49   15. jan Hvad med en Corgie? Min venindes datter har fået sin certificeret som psykisk servicehund.


    Jeg skal selv se lidt nærmere på Whippet. smiley


  • #50   15. jan Så vidt jeg ved gælder kravet om MH kun for IGP, Bruks og Mondioring. Man kan godt starte LP, Rally, Agility, NW osv uden at hunden er mentalbeskrevet.

  • #51   15. jan Den svenske BPH (Beteende- och personlighets-beskrivning hund) er ganske rigtigt en mindre og knap så grundig udgave af MH (Mentalbeskrivning Hund)

    Jeg har en hvalpekøber i Sverige som er figurant til BPH test og som også har fået testet sine hunde herfra. Hun siger, at man skal være OBS på, at ikke alle testledere er lige professionelle og det kan ses på resultaterne. Eks. oplevede hun med den ene af sine hunde, at testlederen, en kvinde med et stort og flagrende regnslag, startede med at gå frem og hilse på hunden ved at bøje sig helt ind over den og klappe den på hovedet, så voldsomt, at den trak sig fra hende smiley

    Hunden gennemførte testen med en super afreaktion, men ville ikke lade sig håndtere af testlederen efterfølgende. Mange whippets gennemgår også BPH i Sverige og for en dels vedkommende kan jeg ikke få resultaterne til at passe med den reaktion, som jeg oplever hundene har i og udenfor udstillingsringen.

    Jeg er særlig OBS på en linje, som jeg selv har haft en hund fra, som var væsensvag og som jeg derfor omplacerede, jeg oplever at linjen fortsat har væsentlige adfærdsproblemer, men det kan jeg ikke læse ud af BPH resultaterne, så som en ledetråd kan de måske bruges, men jeg ville absolut ikke stole 100% på resultaterne



  • #53   15. jan Glemte lige - i BPH har racerne ingen ønskeprofil som vi kender fra mentalbeskrivelsen her i DK, men når 200 eksemplarer af en race har gennemgået BPH laves der en sammenfatning af resultaterne med bl.a en tolkning af racens spindeldiagram, der jo så ved BPH udgøres af gennemsnittet for de hunde som har gennemført BPH og ikke af en ønskeprofil for racen

  • #54   15. jan Kirsten - men det er jo altid et problem ved den slags tests, de viser kun reaktioner i et trids alt ret unaturligt setup.
    Jeg mindes jagtdelen, hvor reiki er beskrevet med nært ved intet jagtinstinkt... det skulle man måske fortælle til de harer, fasaner mm han nedlagde gennem sit liv. Og det hører man ofte om islændere, at "de har jo ikke jagtinstinkt", men IRL ræser de altså gerne efter vildt. En fesen klud i en snor gør det bare ikke rigtigt for dem.

    Så det kan give fingerpeg om nogen ting, men det er et kunstigt setup (som nogen endda træner til) og har sine begrænsninger, selv før vi kigger på de menneskelige faktorer.



  • #55   15. jan Michelle - Helt enig. Man skal bare ikke tro, at alt nødvendigvis er godt eller skidt, ud fra det man kan aflæse af en test.

    Jeg har et par whippets, der heller ikke gider rende efter plasticstrimler eller klude, men i forhold til levende dyr er det de to af mine, der har det største jagtinstinkt og er de største strateger, når de er på rottejagt smiley



  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 64 Emner: 18 Svar: 2.151
    #56   15. jan Den med jagtdelen oplevede jeg også med Kela - der ikke gad løbe efter en klud. Havde man disket op med en levende hare, havde resultatet ikke været sådan cirka "intet jagtinstinkt" smiley
    Jeg er også i tvivl om, hvorvidt Kela reagerede på, at jeg blev forskrækket over det første skud, eller hun selv blev det. Fyrværkeri ol var hun helt kold over for hele sit liv.


  • CM
    CM Online Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 13 Emner: 34 Svar: 820
    #57   15. jan Jagtdelen er som hvis hundene reagerer på blade der flyver i luften/en plastikpose og ikke at betragte som jagt med færd.

  • #58   15. jan For at stille i FCI brugsprøver fx IGP eller spor, så skal hunden have en bestået en Færdselsprøve (Begleithundeprüfung(BH)).

    Den består af en væsentest, lydighedsdel og færdselsdel.

    Hunden skal bestå alle tre dele for at bestå.

    Hver prøve man stiller i efterfølgende uanset om det er spor, IGP eller lydighed, så starter man altid med en væsentest.
    Det er også for at tjekke at det rent faktisk er den hund man siger det er, som man stiller med, så chippen på hunden bliver aflæst.


  • #59   15. jan Det er korrekt at mange i Sverige metaltester, men lige så mange træner til mentaltesten, så jeg ved ikke helt hvad den rent faktisk er værd, desværre.

  • #60   15. jan CM - Reelt burde mine reagere på jagtdelen, da de primært jager med synet, men netop derfor er de også svære at narre, for de kan sagtens se forskel på attrapper og den ægte vare og generelt jager de kun, hvis de har en ide om, at det kan betale sig.

    Mine jagter eks. kun "hurtige" fugle (eks. solsorte) som hvalpe, når de bliver lidt ældre ved de godt, at det ikke kan svare sig og så sætter de aldrig efter den slags.


  • #61   15. jan Jeg tænker sådan lidt - jo lavere lyst til at løbe efter noget der bevæger sig, jo større motivation skal der til.

    Det er formentlig derfor man ser alle disse her ting med lange snore og pels på.

    En normal malle vil fange alt der bevæger sig når den er lille, uagtet om det er med eller uden pels.

    Det er jo feks nemmere at kalde en hund retur fra en bold, end en hare.

    Så den der “jagtdel” i mentaltesten herhjemme, burde muligvis hedde noget andet.


  • #62   15. jan Martine - Whippethvalpe spæner også efter alt, men med erfaringen bliver de ting de løber efter typisk færre og færre, så hvis de skal bruges på bane eller til lure coursing, skal de præsenteres for luren i en tidlig alder, hvis man vil være sikker på, at de gider som voksne.

    En af mine kom først på bane som voksen, men alligevel spurtede hun uden tøven efter plasticstrimlerne banen rundt, det havde de erfarne løbsfolk aldrig set en voksen whippet gøre tidligere. Intelligensmæssigt er hun min absolut mindst begavede, hun er vanvittig sød, men har ikke mange brikker at flytte rundt med smiley


  • #63   15. jan #62

    Uha jeg er fan af de der halvdumme hunde - altså de skal være møgkvikke til at fange indlæringen, men omvendt ikke kvikke nok til at begynde at tænke FOR meget over tingene smiley

    Jeg plejer at sige at hvis min tidligere hund løb ved siden af Esh, efter en hare eller fig eller noget - og de kom til et stykke med kviksand - ville min tidligere hund bremse ved kanten .. Esh ville ende ude i midten af sandet og først der begynde at overveje, hvordan han lige skulle klare den situation smiley

    Vidunderlige Esh, der kører i ræsergear og som kan lave den samme øvelse 8-10 gange og STADIG synes, det er det sjoveste i verden smiley smiley


  • #64   15. jan Sådan en Schæfer jeg har. Altså den der ville ende i kviksand. smiley

  • #65   15. jan Ja jeg har så den version, der først lige skal overveje konsekvenserne før han overhovedet sætter efter haren smiley
    Egentlig er mit indtryk ikke at han er dum, tværtimod, bare meget velovervejet og god til lige at regne efter, om ting kan betale sig.


  • CM
    CM Online Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 13 Emner: 34 Svar: 820
    #66   15. jan Kirsten H: Belgiske griffoner jager også på både fært og syn, men de få, der har startet
    har ikke gennemført men stoppet af sig selv på jagtmomentet, men igen det handler ikke om en hund, er en god jagthund.

    Min tæve på lidt over 10 år, præsterer stadig at komme med solsorte unger, hun sætter sig simpelhent tålmodigt og venter ved rederne, der hænder det at en unge ikke er så god til, at flyve og nem, at fange. (hun er den med mest tålmodighed).


  • #67   15. jan CM -- Intentionen med jagtmomentet er jo ordret "Hundens evne til at forfølge og evt. fange et bytte."

    Det er jagt i oprindelig form = for at hunden kan skaffe føde, men rigtigt det siger intet om hunden generelt er en god jagthund, men stadig den måde mine jager på.

    Solsorteunger ryger også her, når de dumper ud af reden og så har jeg Akka, der har tilnavnet den kreative, hun klatrer op i buske og træer og henter både unger og æg direkte fra reden, hvis reden er placeret i rimelig højde smiley

    Bianchi ville hoppe direkte i kviksandet og lå det på hendes vante rute ville hun gøre det igen og igen, hun evner ikke at lære af sine fejl smiley


  • #68   17. jan Alle mine irere har spænet afsted efter 'byttet' i jagtmomentet. Nedlagt det og to også forsøgt at returnere det til mig. En af de to flåede nærmest banen op; 'mor' skulle have byttet også selvom det var ret besværligt at få det slæbt afsted smiley Clinton synes jagtmomentet var en fest og byttet blev rusket og kastet med og da jeg kom for at hente ham kom han mig imøde med byttet og ville lege. Sammen reaktion fra hele hans kuld smiley
    Penny er ikke mentaltestet, men jeg er temmelig sikker på at hun ville blæse afsted efter 'byttet' uanset, hvor mange gange hun fik konstateret at det 'bare' var en klud. Er der noget der bevæger sig så vil hun rende efter det uanset om det er en bold, en klud eller et rådyr. Hun hører jo nok også i den lidt 'halvdumme' kategori smiley Perle synes det var et meget festligt moment smiley Hun blev også præsenteret for en lure som voksen. Hun tændte omgående og ræsede afsted efter luren.
    Og ja, det er nok lidt forkert at det moment skal sige noget om hundens evne til at fange og nedlægge et bytte. Der er rigtig mange hunde, der jager katte, fugle, mus osv der ikke gider løbe efter 'byttet' i det moment. Jeg tror det ganske enkelt minder for lidt om rigtig jagt. Som momentet ser ud siger det nok egentlig mere om hundens hundens umiddelbare tænding på noget, der bevæger sig (byttedrift) og måske dens 'legelyst'. Momentet bærer nok præg af at mentalbeskrivelser oprindeligt kommer fra brugshundeverden, hvor man jo netop gerne vil have hunde, der synes at den slags er en kæmpe fest.


  • #69   5. feb undskyld at jeg genopliver en ældre tråd, men er spændt på at høre om jer der søgte racer ,der egner sig til psykisk service hunde, er kommet videre i jeres søgning.

    En labrador er i mine øjne oplagt, i hvert fald til hvad jeg tænker en psykisk service hund skal indeholde ville bare ønske de fandtes i en 10 kg model.

    Nå men er spændt på hvad i (måske) har fundet ud af.


  • #70   5. feb Maya, jeg er kommet frem til at få en kat. Ikke som psykiatrisk servicehund selvfølgelig, men af andre årsager. Lucky må "arbejde" så længe han kan, han er 11 år, men jeg håber da han er her længe endnu. Han er ikke uddannet, men er min trofaste hjælper alligevel, han overtog for Rosa da vi mistede hende, for hun var den ultimative servicehund, også selvom hun aldrig blev uddannet.

    Teemo duer ikke til det, så jeg må nok leve med i en periode ikke at have en hjælper. Det bliver hårdt, men jeg tror det er det bedste for både mig og Teemo, at han kan få fuld fokus, når dagen kommer at vi mister vores Lucky. smiley

    Når jeg en dag skal have en ny hund, som jeg satser på at uddanne, bliver det nok en ny chihuahua, hvis ikke jeg pludselig møder en anden race der bare har det hele. Men jeg har endnu ikke fundet en race som matcher mig bedre end chihuahuaen, og mine to har også været helt perfekte hjælpere for mig. smiley

    Men jeg har da stadig et par racer på listen som mulige næste hunde:
    Papillon/phalene
    Pudel (toy/dværg)
    Podengo portugues


  • #71   5. feb My little..

    Tak for dit svar, synes det er ret interessant at høre andres tanker, hvilke behov og hvilke racer der opfylder det.

    Jeg ville egentlig tro at chihuahuas ville være ret sensitive og blive påvirket af ejeren, ved min egen hund bruger ret mange ressourcer på at aflæse/forholde sig til mig, ville tro at en lidt mere psykisk robust race ville være mere egnet, men jeg har ikke forstand på hvad der gør en god service hund, og så afhænger det vel også af hvordan vi som ejer har brug for hunden reagere.


  • #72   5. feb Lucky er meget psykisk stærk, jeg har endnu ikke set noget der fik ham slået ud. Han er rigtig god til at ryste oplevelser af sig.
    Samtidig er han meget opmærksom på hvordan jeg har det og opsøger mig for at være tæt på mig, når han kan mærke at jeg ikke er helt ok. Hvilket er præcist hvad jeg har brug for, nærhed smiley men han bliver ikke påvirket negativt af det, som teemo f.eks. Gør, hvilket også er grunden til at teemo ikke duer til jobbet, han er simpelthen for sensitiv og har brug for at jeg er den der er der for ham, så når jeg har ham med mig, bliver jeg nødt til at være den stærke, hjemme kan hans sagtens være i det, men ude hvor han selv oplever at det er svært, kan han ikke.

    Lucky har vist helt fra hvalp, at han bare er født til det. Han er en omplacering som jeg fik da han var omkring 4 mdr. Fra det sekund jeg gik ind ad døren var han sammen med mig, lige indtil hans teenager ejer begyndte at græde (fordi det var ved at være tid til at sige farvel) og han var der lige med det samme for at trøste hende smiley

    Der findes uden tvivl også chihuahuaer der ikke har det stærke sind som Lucky har, og hvordan de er som servicehunde skal jeg selvfølgelig ikke kunne sige. Men noget af det gode ved chihuahua i forhold til at være psykiatrisk servicehund er at de er så små og elsker at være oppe, at langt de fleste kan gå med dem i armene, så hvis det er den der nærhed og tryghed man har brug for, så er de vildt gode. Hvor en hund som teemo ikke gider det der pjat med at sidde i armene, han kan godt gå selv smiley (det kan Lucky også, men hvis jeg har brug for at have ham oppe, hygger han sig med det).

    Har man brug for en hund der kan skabe afstand til andre, er det selvfølgelig ikke en lille chihuahua man skal have, men en større hund der jo laver fysisk afstand alene pga dens størrelse.

    Jeg tror egentligt at uanset hvad man har brug for, og hvilke racer man kan lide, handler det om at finde de stærke individer, for det varierer jo i alle racer. Men man skal bestemt ikke tro at bare fordi chihuahuaen er lille bitte og ligner en lille tøjbamse, at der ikke er en mega sej hund inde bagved. De har desværre haft en del popularitet, avl og uheldige individer imod sig.
    Men mere snaksaglige elskelige små væsener skal man lede længe efter smiley


  • #73   5. feb Tak fordi du deler din erfaring, så man skal måske mere se på individet end blot racen.
    Det handler selvfølgelig, som du skriver, om at finde ud af hvad man egentlig har behov for, fra hunden, bare det der om man har brug for nærheden af hunden, eller om man har brug for at den skaber en barriere for omverdenen.

    Har du planer om at uddanne en hund som psykisk service hund?
    Eller er det nok for dig at finde/ha en hund som lucky, der giver dig nærhed ved behov?

    Det er spændende at få mine fordomme/sparsom erfaring udfordret omkring forskellige racer, lyder som om chihuahuaen er en skøn lille hund, desværre bliver de ofte misforstået og får deres grænser overskredet( har jeg en oplevelse af)


  • #74   5. feb Maya det gør de nemlig, for rigtig mange er ikke særlig gode til at læse dem, hvilket egentligt er sært, for dem jeg har oplevet har alle haft et fint sprog, men de har virkelig størrelsen imod os, hverken hunde eller mennesker tager dem seriøst overhovedet, for de kan jo ikke gøre nogen skade, og det gør bare at man får de der små hystader, fordi de ikke bliver hørt.
    Selv en chihuahua har brug for at blive hørt og at have et hundeliv. Lucky har både tricktitler og har gået til nosework, han elsker at bruge næsen. Vi startede desværre bare sent i hans liv, så selvom han er rigtig dygtig til det, har herren besluttet at det er sjovest når han går på godbidder og ikke duft, så jeg tager træningen med teemo, og laver for sjove søg med Lucky, hvor der ikke er alle de regler. han er også med til biathlon.
    Selv lille bitte Rosa gik til træning og elskede hvert sekund. Hun var en ener på så mange måder, og alligevel ret typisk for racen, men hun var bare noget ganske særligt den lille mus smiley

    Lucky er f.eks. Også nogle gange på besøg hos Malenes datter, de to hygger sig gevaldigt sammen smiley desværre duer det ikke med de helt små sammen med Lumi hunde, ellers ville jeg have foreslået at hun skulle have sig sådan en smiley

    Jeg har planer om at uddanne, hvis jeg finder den rigtige på et tidspunkt og jeg stadig til den tid har behov for det. Jeg ved jo ikke hvad fremtiden bringer.
    Jeg ved jo heller ikke hvad mine behov er til den tid.


  • #75   6. feb Jeg er ikke kommet nærmere en løsning.
    Kan slet ikke finde en race, som matcher hele pakken. Tænker det bliver individbestemt i stedet for en bestemt race, vi ender med.


  • #76   6. feb My little..
    Jeg har kun kendt to chihuahuaer, hos samme ejer, de levede ret godt op til fordommene, ud af til, for når man kendte dem så var de bare så skønne, passede dem en del og de fungerede super godt med min pinscher, men hun er også virkelig konflikt nedtrappende og hun respekterede dem, jeg forelskede mig i racen igennem disse, savner dem.

    Malene

    Håber virkelig i finder det helt rigtige match til din datter og jeres familie.
    Hvordan griber du det an når du ikke kan tage udgangspunkt i en race, det virker uoverskueligt, men du har jo sikkert en del kontakter og netværk i hunde verden du kan trække på.
    Held og lykke, håber du vil dele herinde når i finder den rette hund.


  • #77   6. feb Maya, godt spørgsmål, er vi kommet videre...

    Nja, ikke rigtig. Jeg har brændt nallerne før og denne gang har jeg brug for, at det lykkes. Derfor har jeg også en del krav, jeg ikke ønsker at gå på kompromis med og jeg synes, det er en udfordring at finde en egentlig race, der lever op til det.

    Samtidig må jeg blankt erkende, at jeg faktisk synes det med stor vs. lille hund er et svært dilemma.
    På den ene side kan jeg se et utal af fordele ved en lille hund rent praktisk, især når man - som jeg - bor i byen. De er nemmere at transportere, de fylder ikke meget og mange måske knap så hundevante har mere accept for de små end de store. Og så elsker jeg selv små hunde smiley
    Til gengæld har de ikke nogen skærmende effekt, de kan være skrøbelige, lette at overse og svære for andre at tage alvorligt. Og ja, så synes jeg, der er problemer med sindet hos mange af dem.

    Det oplagte valg ville være en labrador og den matcher mange af mine krav. Men jeg har af flere omgange både passet og trænet labradors og de er simpelthen ikke mig.

    Så jeg er lidt i samme limbo som Malene. Det bliver nok på individ, men gud, som du selv siger, sikken uoverskuelig søgen, når man ikke sådan har en umiddelbar afgrænsning og ikke lige har alverdens kontakter.


  • CM
    CM Online Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 13 Emner: 34 Svar: 820
    #78   6. feb Hvis jeg selv stod i en lignende situation, ville jeg henvende mig til foreningerne, der uddanner hundene og få råd og vejledning, de burde jo have noget erfaring.

  • #79   6. feb Søgningen afhænger jo også utrolig meget af om man går efter en hvalp, eller om man søger en ung/voksen hund. Sidstnævnte er nok nemmere at søge efter uden at have en bestemt race hvalp, for der handler det jo om bare at være heldig at finde det individ der matcher, og ikke så meget om hvad der ligger bagved (selvom sundheden jo stadig skal være i orden.
    Med hvalp, skal man jo sætte sig ind i rigtig meget og finde opdrættere, være skrevet op osv. Og selv hvis man finder den rigtige opdrætter, og den rigtige hvalp på papiret, er det ikke sikkert at den hvalp matcher en eller vokser op til at være et godt match som servicehund. Så det er jo et langt større sats end en voksen hund. smiley

    Jeg foretrækker at få hvalp, selvom en voksen er nemmere, men jeg elsker hvalpe tiden, at lave basis træningen, skabe bånd og se den vokse op. Men hvis den rigtige voksne kom forbi, ville jeg da bestemt ikke udelukke det.
    Jeg tror når tiden nærmer sig, at jeg indskrænker til Maks 5 racer (hvis jeg ikke til den tid er fast på en) og undersøger dem i dybden, finder opdrættere osv.
    Det er stadig et kæmpe arbejde, men trods alt til at overkomme, især hvis man kan få lidt hjælp fra folk man kender med racerne.


  • #80   6. feb Anine
    Tak for dit svar og dine tanker/overvejelser, håber det lykkes for dig.

    CM
    Kender ikke så meget til de foreninger, men den kontakt jeg har haft, har skrevet med en træner fra en af foreningerne, og det jeg har læst herinde omkring service hunde, så er jeg ikke imponeret og jeg ville ikke umiddelbart stole på at de kan hjælpe.


  • #81   6. feb Jeg har haft fat i flere foreninger, som uddanner og leverer servicehunde. De bruger primært labrador og storpuddel. Det er ikke den form for hund vi søger.

  • #82   6. feb Hej, jeg ville lige siges at der også er begyndt at blive brugt flere spist (stort) og så er der vist flere der prøver med de andre retriever. Men hos nogle af de ejer trænet tillader de, de fleste (tilladte) racer.



  • CM
    CM Online Tilmeldt:
    sep 2020

    Følgere: 13 Emner: 34 Svar: 820
    #83   6. feb Den her forening har en god gang blanding af hunderacer i flere størrelser:
    https://trinitas-st.dk/
    Hvor det er ejerne, der selv træner hundene. Er der nogen af jer, der har været i kontakt med dem ?
    Jeg kender ikke foreningen personligt, men "kender" den ene instruktør, der også er mentalbeskriver og hvis foreningen kan være med til, at hjælpe med visiteringen hos kommunen, så burde de have deres formaliteter i orden.


  • #84   6. feb Cm jeg ved at Malene har uddannet en husky hos dem smiley
    Det bliver også der jeg kommer til at uddanne, når den tid formentlig kommer satser jeg på.


  • #85   6. feb Trine M: kan du måske rette lidt i dit indlæg? Jeg forstår ikke rigtig hvad du skriver... Kan selvfølgelig også bare være mig.. kan andre gennemskue det?

  • #86   6. feb A-s nej det er mig der ikke kan stave, eller tjekker mine kommentere. Snakke om nogle hunderacer der er begyndt at blive brugt. Også så at der hvor man selv træner med, godtager de mange racer, men selvfølgelig kun de racer der er lovlige.

    profilbillede
  • #87   6. feb En af mine tidligere venner havde en bomuldshund til at give alarm, når hun var på vej til at få en addison krise.

    Og en af mine venners søn har en Corgi som terapihund.

    Der er vel ikke nogle grænser som sådan, så længe sindet passer.


  • #88   6. feb CM, ja, jeg er i kontakt med Trinitas - Mason er uddannet der smiley
    Men de har ikke umiddelbart været den hjælp, jeg behøver i denne omgang smiley Og det har nok mere at gøre med, at jeg selv har behov for at sidde lidt i beslutningen først.

    Ift. race, man siger jo gerne "alle racer kan blive servicehund, men ikke alle hunde kan". Og det tror jeg sådan set er meget rigtigt. Men derfor kan man jo have personlige årsager til at søge efter en specifik race frem for en anden.


  • #89   6. feb Jeg fik selv certificeret Iza gennem Trinitas. Trinitas er udmærket, men måden de arbejder på kræver 100% overblik og og overskud, idet al træning er ejerstyret. De går egentlig bare ind og bistår samt godkender. Det er rette fremgangsmåde for meget få brugere af servicehunde, efter min mening.

    Min datter vil være i målgruppen for en kommunalt betalt servicehund, men idet firmaerne kun arbejder med racer udviklet til også at yde fysisk hjælp (altså racer der kan tage sokker af, hente ting, lukke døren osv) synes jeg vi falder ved siden af. Vi skal bruge en anden slags hund. Og hvis jeg så selv skal træne den op igen, så må jeg gøre det. Men først skal jeg jo finde en hund, vi kan leve med... og det er jo mega svært. Hvis jeg endelig finder en, hvor jeg synes pelsen er til at arbejde med, så larmer de ad pommern til, har problemer med sygdom, er indavlet, eller omvendt. Der er ligesom intet som passer perfekt smiley


  • #90   6. feb Nu siger jeg lige noget, som jeg aldrig troede jeg skulle sige, fordi jeg altid laver sjov med dem, og jeg ved faktisk ikke hvordan de passer på kravene, men hvad med italiensk mynde?
    Ved ikke om den bliver for spinkel og lille til Lumi? Men den er lille, glad for at putte i tæpper og i sengen præcis som en Lucky, bare større, har ikke meget pels, så den kan da umuligt fælde særlig meget, kan håndteres af et barn og kan nemt komme med rundt i en taske.


  • #91   7. feb Jeg tænker den bliver alt for lille og spinkel til at kunne fungere med Lumi desværre.

  • #92   7. feb En cool lille shiba? Selvom den er lille, er den jo bestemt ikke spinkel eller skrøbelig?

  • #93   7. feb Malene, når du skriver sådan om Trinitas er jeg nysgerrig efter at høre, om du har en alternativ løsning i tankerne, nu I søger en anden race end den type foreningerne træner?

    Jeg er nemlig helt enig i, at Trinitas - og generelt ejertræningskonceptet - er en opgave for forsvindende få brugere, især da de fleste jo døjer med nogle ting, der kan gøre selve træningen udfordrende og hvis man så ovenikøbet selv skal vurdere hvilken hund der er den rette osv. osv. Derfor er jeg ikke selv meget for at skulle gå den rute næste gang - men er der overhovedet andre alternativer, hvis ikke man ønsker en af de kommunalt betalte hunde?


  • Isabelle
    Isabelle Tilmeldt:
    okt 2023

    Følgere: 64 Emner: 18 Svar: 2.151
    #94   7. feb Jeg er ret sikker på, at min Kenia kunne trænes som servicehund - og lige så sikker på, at min Vilma ikke kunne.
    Kenia er utroligt opmærksom på, hvordan jeg har det og meget rolig og fysisk nærværende, når hun opfatter, at jeg fx er ked af det, urolig, har smerter ol.
    Men eurasiere generelt ville næppe være oplagte som servicehunde. Mon der er andre spidshunderacer, der kunne bruges?


  • #95   7. feb Isabel, jeg ved, at foreningerne (dem, der sender trænede hunde ud til borgere) er begyndt at bruge hvid og sort spids med stor succes.

  • #96   7. feb Plantorama i hørsholm holder noget med hunde fra 10-15 hvor der blandt andet kommer servicehunde ind og bliver vist frem/forklaret om dem.

  • #97   7. feb Tak Trine, det er da meget fedt hvis man begynder at være åben for andre end de tre standard racer:)

  • #98   7. feb A - S, ja meget! De har tit prøvet med
    schæferhund men de gø'er for meget. Og de bruger ikke meget Golden mere, de var vist for usikre. Og så syndes jeg også at se små hunde kommer mere frem (i alle foreninger). Men stor del af lab er der stadig, tænker også det er nemmer med vesten at det er ca samme str.

    Jeg er stadig helt overrasket over hvor meget der er sket for Enno, på bare en måned. Første gang jeg mødte ham var han hel sukket i øjnene og lyttede ikke rigtig til hvad man sagde. Næste gang jeg mødte ham, var det kun hende der gik med ham der betyd noget. Og han var SÅ glad, elsker at arbejde. Håber at møde ham igen.


    profilbillede
  • #99   8. feb Nej, Anine.
    Jeg har pt ikke et alternativ smiley


Kommentér på:
Ny race - hvilken? (Part two)

Annonce